Møde i udvalget d. 3. marts 2021

8.     Handlemuligheder i forhold til at sikre kvalitet på botilbud, dagtilbud, personlig støtte m.v. (D)

Sagsnr.: 330-2021-14733               Dok.nr.: 330-2021-64568                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter handlemuligheder i forhold til at sikre kvalitet i tilbud indenfor handicap- og psykiatriområdet.
Sagens indhold
I forbindelse med en konkret klagesag på et botilbud på Handicap- og Psykiatriområde, er der skabt opmærksomhed på, hvilke handlemuligheder fagudvalget har for at påvirke den kvalitet Slagelse Kommune leverer i tilbud til beboere på botilbud, borgere i eget hjem, pårørende og de kommuner vi sælger pladser til.
Udvalgets strategiske og politiske beslutninger, der har betydning for tilbuddenes kvalitet har primært taget afsæt i følgende:
·         Politiske pejlemærker
o    Recovery og rehabilitering
o    Slagelse som sælgerkommune
·         Fastlæggelse af serviceniveauer, eksempelvis dagtilbud, § 85-støtte og ledsageordninger ved ferie
·         Godkendelse af takster – hvert år i november/december
·         Vedtagelse af det årlige myndighedsbudget for Handicap og Psykiatri
·         Handleplaner i forlængelse af årlige redegørelser for magtanvendelse
·         Anlægsaktiviteter/bevilling – sikre fysiske rammer, der gør, at der kan leveres kvalitet i tilbuddene, kvalitativt og kvantitativt
·         Kapacitetstilpasninger
o    Lukning eller reduktion af tilbud
o    Etablering af nye tilbud
·         Den årlige opgørelse fra Socialstyrelsen over klagesager/omgørelsesprocenter m.v. – Danmarkskortet, der årligt forelægges for fagudvalget.
Kvalitetsindikatorer
For en kvalificeret drøftelse og stillingtagen til kvalitet i tilbud, er det afgørende at have viden om den kvalitet, der rent faktisk leveres og hvad der skal til for at skabe ændringer.
Der er flere veje hertil i forhold til udvalget.
Individuelt tilsyn
For at sikre kvaliteten i tilbuddene i forhold til den enkelte borger forestår den anbringende kommuner det personrettede tilsyn, som består i at følge op i forhold til anbringelsesgrundlaget for den enkelte borger. Udvalget bliver typisk bekendt hermed i konkrete enkeltsager, der giver anledning til offentlig kritik.
Eksternt driftstilsyn
Socialtilsynet fører det driftsorienterede tilsyn med alle virksomheder på det sociale område der er omfattet af Lov om Socialtilsyn. Socialtilsynets opgave er at sikre, at der er sammenhænge mellem tilbuddenes målgruppe, kvalitet og økonomi. Der udarbejdes årligt en tilsynsrapport, der tilgår driftsherrekommunen og i øvrigt er offentlig tilgængelig.
De årlige tilsynsrapporter bygger på en kvalitetsmodel, der følger af Lov om Socialtilsyn m.v.
Alle tilbud vurderes efter samme syv kvalitetsparametre:
·         Uddannelse og beskæftigelse
·         Fysiske rammer
·         Kompetencer
·         Organisation og ledelse
·         Sundhed og trivsel
·         Målgruppe, metode og resultater
·         Selvstændighed og relationer.
De årlige tilsynsrapporter anvendes på virksomhedsniveau i det løbende kvalitetsarbejde. Hidtil er udvalget ikke systematisk orienteret om tilsynsrapporterne.
Ud over Socialtilsynet er botilbuddene tillige underlagt Sundhedsfagligt tilsyn (tidligere risikobaseret tilsyn) fra Styrelsen for patientsikkerhed og Arbejdstilsynet. Fagudvalget orienteres ikke systematisk herom.
Internt tilsyn
Ud over de eksterne tilsyn har Slagelse Kommune fortsat driftstilsyn med selvstændigt beliggende dagtilbud jfr. Servicelovens §§ 103 og 104. Der udføres også her årlige tilsyn. Fagudvalget orienteres ikke systematisk herom.
Rapport om magtanvendelser
Den årlige redegørelse for magtanvendelse, der skal forelægges udvalget, er også udtryk for kvaliteten i det faglige arbejde på botilbud og andre tilbud, og har tidligere dannet grundlag for en politisk godkendt handleplan.
Justering af kvaliteten på tilbud ved takstfastsættelse
Med takstfastsættelsen lægges den økonomiske rammer for den konkrete service og kvalitet i tilbud, der kan leveres til beboere, pårørende og borgere i øvrigt.
Taksterne er reguleret via Takstbekendtgørelsen samt mellemkommunale aftaler om takstudviklingen m.v. Der skal være balance mellem de enkelte tilbuds indtægter og udgifter. Det, der omtales som 0-budgetter.
Helt konkret indeholder taksterne følgende udgiftstyper:
·         Direkte og indirekte driftsomkostninger
o    Personaleomkostninger, borgerrelaterede omkostninger, administration, kompetenceudvikling, ejendomsudgifter, afskrivning m.v.
·         Andel af central ledelse og administration
·         Udgifter til tilsyn
·         Indregnet over-/underskud +/- 5% fra tidligere år
Ved fastlæggelse af de årlige takster indgår overvejelser om tilbuddenes kapacitet og efterspørgsel efter denne, borgernes ændrede behov som følge af aldersudvikling, kompleksitet i udfordringer/handicap, nye og ændrede myndighedskrav eksempelvis fra Socialtilsyn, Arbejdstilsyn og sundhedsmyndigheder.
Samtidig har der gennem en længere årrække været krav om effektiv drift af botilbud og reduktion/fastholdelse af taksterne af hensyn til kommunernes mulighed for at holde udgifterne i ro på handicap- og psykiatriområdet.
Der har ikke i forhold til den politiske godkendelse af takster været skabt en kobling mellem kvalitetsniveau på tilbud/kvalitetsudvikling og forslagene til takster.
Retligt grundlag
Serviceloven, Lov om Socialtilsyn, Takstbekendtgørelsen.
Handlemuligheder
Med henblik på at give udvalget den nødvendige viden og baggrund for at træffe strategiske beslutninger, der har betydning for kvaliteten i kommunale tilbud på handicap og psykiatriområdet foreslås, at der en gang årligt fremlægges en redegørelse indeholdende konklusionerne fra de seneste tilsynsrapporter fra Socialtilsynet, det interne tilsyn samt det sundhedsfaglige tilsyn og tilsyn fra anden myndighed.
Vurdering
Administrationen vurderer, at fagudvalget med de beskrevne handlemuligheder får en udvidet mulighed for at påvirke kvaliteten i de tilbud, der gives til beboere, pårørende og borgere på handicap- og psykiatriområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Tværgående konsekvenser
Ingen
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller
1.    at forslag til handlemuligheder drøftes med henblik på efterfølgende indarbejdelse i Udvalgets årsplan.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. marts 2021:
Fraværende: 
Drøftet - Udvalget ønsker kvartalsmæssig orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.