Møde i udvalget d. 20. november 2017
10. VAB, afd. 187 - Kapitaltilførsel (B)
Sagsnr.: 330-2014-69922 Dok.nr.: 330-2017-679232 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget og Byrådet skal behandle ansøgning om
kapitaltilførsel til VAB afdeling 187.
Baggrund
VAB har fremsendt ansøgning om kapitaltilførsel til afdeling
187, Rosenkildevej 87-89, 4200 Slagelse.
VAB oplyser, at der er oparbejdet et underskud i afdelingen
på kr. 2.970.000 og der er ikke en rimelig udsigt til kunne afvikle denne gæld
indenfor en rimelig tidshorisont.
Ejendommen blev opført i 2006/2007 i samarbejde med
Regionskommunen/Vestsjællands Amt. Underskuddet skyldes en række begivenheder
der starter allerede kort efter ibrugtagelsen af ejendommen. Afdelingen er
opført i en ældre eksisterende ejendom og det viser sig, at der er et
usædvanligt stort energiforbrug, varmeudgiften i de store fællesområder samt
forbrug af el og vand har været meget høje. Herudover lå der en efterregning
fra grundejerforeningen på kr. 700.000 samt at beboere og boligformen har et
stort slid på boligerne hvilket medfører ekstraordinær store driftsudgifter og
i virkeligheden kalder på øgede henlæggelser til planlagte fornyelser.
Afdelingen ligger med et gennemsnitligt huslejeniveau på
1.231 kr./m2/år, hvilket er i den dyrere ende og der afdrages på gælden med kr.
150.000 om året. Eneste anden mulighed for at afdrage yderligere, er at sætte
huslejen op, hvilket ikke er realistisk.
VAB har derfor været i dialog med Landsbyggefonden siden
2014, som har vurderet, at de er omfattet af støttereglerne for afdelinger med
alvorlige vanskeligheder. Landsbyggefonden indstiller derfor, at der laves en
kapitaltilførsel, en såkaldt 1/5-dels ordning. Dette betyder, at realkreditinstituttet,
kommunen og boligselskabet hver bidrager med 1/5 og Landsbyggefonden bidrager
med 2/5. Kommunen yder lånet på kr. 600.000 som et rente- og afdragsfrit lån.
Det anses dog ikke som realistisk, at afdelingen kommer til at tilbagebetale
beløbet indenfor en overskuelig periode, da der ikke er økonomi i afdelingen
til det.
Hvis kommunen godkender lånet, vil den gennemsnitlige
husleje efterfølgende ligge på 1.185 kr./m2/år. Dette anses stadig som i den
dyrere ende for den type boliger, men ikke ualmindeligt. De årlige udgifter på
kr. 150.000 som har været anvendt til afvikling af gælden vil kunne bruges til
øgede henlæggelser, hvilket har ligget på et lavt niveau i mange år.
Der er forespurgt Landsbyggefonden om der kunne gives ekstra
støtte til yderligere huslejenedsættelse, hvilket de afviser, da deres
støtteordninger ikke giver mulighed for det.
VAB oplyser, at en kapitaltilførsel efter deres og
Landsbyggefondens opfattelse er eneste mulighed for at skabe et grundlag for
oprettelse af afdelingens økonomi og gøre den solvent. Det er dog også deres
opfattelse, at økonomien i afdelingen efter kapitaltilførslen fortsat vil være
udfordret med en høj husleje begrundet i beboergruppens særlige behov, et højt
energiforbrug og et behov for øgede henlæggelser. Alternativet er desværre en
mulig konkurs.
Retligt
grundlag
Almenboliglovens § 92 stk. 1, § 96 og § 97.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge ikke at godkende kapitaltilførslen
hvis det vurderes, at til trods for kapitaltilførslen så er der overhængende
risiko for at afdelingen alligevel går konkurs.
Vurdering
Det anbefales, at det ansøgte imødekommes. Det anses som er
overvejende risiko, at afdelingen går konkurs hvis ikke anmodningen
imødekommes, idet underskuddet i afdelingen vil blive ved med at vokse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Realkreditinstitutterne har oplyst til kommunen, at kommunen
pr. 31.12.2016 garanterer for kr. 13.458.884 i afdeling 187.
Selvom pengene gives som et lån, er det ikke realistisk at
forvente at pengene bliver betalt tilbage indenfor en overskuelig periode.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift
|
|
|
|
|
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
01.04
|
600
|
|
|
|
Afsat rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
-600
|
|
|
|
Det må forventes, at der vil være et fald i den kommunale
boligsikring, idet der sker et fald i den gennemsnitlige husleje. Det præcise
beløb kan ikke opgøres, da det afhænger af antallet af boligens beboere, deres
indkomst samt andre faktorer.
Konsekvenser
for andre udvalg
Hvis afdelingen går konkurs, vil det kunne berøre Center for
Handicap og Psykiatri da det er dem der anviser til disse 51 boliger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Økonomiudvalget indstiller til Byrådet, at godkende kapitaltilførsel på
kr. 600.000
2.
at Byrådet godkender kapitaltilførsel på kr. 600.000 finansieret via udlæg fra kassen
Beslutning i Økonomiudvalget
den 11. september 2017:
Fraværende:
Sagen udsættes med henblik på at vurdere alternativ
finansiering og samlet omkostninger ved konkurs.
Administrationens bemærkninger til Økonomiudvalgets møde
den 20. november 2017:
Der kan ikke umiddelbart anvises alternativ finansiering. En
kapitaltilførsel er sidste udvej for boligselskabet for at komme af med det
oparbejdede underskud.
Byrådet kan godt beslutte ikke at bevillige
kapitaltilførslen, og at boligselskabet skal fortsætte med at afdrage på gælden
med de 150.000 kr. om året. Det vil betyde, at underskuddet vil være afviklet
om ca. 20 år, men så må der heller ikke i mellemtiden komme yderligere
underskud eller udgifter til fx kloakering eller nye køkkener, som i forvejen
trænger til udskiftning. Og eftersom henlæggelserne har været på et lavt niveau
de seneste år for at holde huslejen nede, er der ikke penge opsparet til
ovenstående renoveringer og der vil derfor skulle ske lånoptagelse, hvilket kun
kan finansieres over beboernes huslejer.
Når Landsbyggefonden går ind og accepterer en
kapitaltilførsel, er det fordi de vurderer, at det ikke er realistisk for
boligafdelingen at afvikle gælden og for at give dem muligheden for en
fornuftig fremtid.
Omkostningerne for kommune ved en eventuel konkurs, er som
ovenfor anført, 13,458 mio. kr. som kommunen lige nu garanterer for.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. november 2017:
Fraværende:
Anbefales til byrådets godkendelse.
Michael Gram (FB) stemte imod.