Møde i udvalget d. 3. april 2017

7.     Principper for udmøntning af ramme til selvejende haller (B)

Sagsnr.: 330-2017-20993               Dok.nr.: 330-2017-172847                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme til selvejende haller.
Baggrund
KFT-udvalget besluttede den 5. september 2016, at den fremtidige aftale mellem Slagelse Kommune og de selvejende haller skal være en rammemodel, hvor rammen for det kommende år besluttes politisk med vedtagelse af budgettet. Rammemodellen er etårig, og selve udmøntningen af rammen kan først ske efter budgetvedtagelsen i oktober.
Udvalget fik i november 2016 udmøntningen af rammen for 2017 (forholdsmæssig fordeling som i Budget 2016) samt et vejledende årshjul for fremtidige udmøntninger til orientering. Udvalget godkendte begge, men efterlyste nye principper for udmøntningen af rammen, fx aktivitetsniveau, og ønskede en sag vedr. principper til videre behandling. Administrationen har derfor på baggrund af bl.a. input fra de selvejende haller på et dialogmøde den 12/1 udarbejdet oplæg til principper for udmøntning af rammen. Der blev den 13/3 afholdt møde om dette oplæg med en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for tre af hallerne.
De selvejende haller gav på begge møder udtryk for, at det er vigtigt, at tilskuddet først og fremmest har en størrelse, så bygningerne kan bestå, da det ikke giver mening for dem at tale om aktivitet mv., hvis ikke bygningen er sikret.
Den konkrete beregning af denne del af driftstilskuddet tager udgangspunkt i et gennemsnitsbeløb for de enkelte haller på baggrund af deres udgiftsregnskaber for de seneste tre år. Der er dog et maksbeløb til nyanskaffelser, hvilket svarer til det i en kommunal hal. Hallernes indtægter indgår ikke i beregningen af driftstilskuddet.
En del af det at drive en bygning er også rengøring. I den tidligere købsmodel var der et maksbeløb til personale på 800.000 kr., mens der kunne tildeles 164.500 kr. til ekstern rengøring. Ingen haller har dog ekstern rengøring, så det foreslås, at der kun tildeles til personale i driftstilskuddet. Tildelingen til personale er med til at bestemme serviceniveauet i hallen.
Inden Ejendomsservice overtog opgaven ift. de kommunale haller, var der i disse en gennemsnitlig udgift til personale på ca. 660.000 kr. Denne udgift må forventes at være lavere nu, da der er sket besparelser med indførelsen af Ejendomsservice. Beløbet er dog ikke fuldt ud sammenligneligt med personaleudgiften i en selvejende hal, da en kommunal hal kan trække på intern bistand.
Der er lavet beregninger ud fra et maksbeløb til personale i selvejende haller på hhv. 700.000 og 800.000 kr. Det skal dog bemærkes fra de selvejende haller, at disse beløb ikke dækker de faktiske personaleudgifter i alle hallerne.
Forslaget til principper for fordeling af den største del af rammen er derfor:
· Realkreditudgifter dækkes fuldt ud – dette er for at ligestille haller med og uden lån.
· Forbrugsudgifter dækkes fuldt ud – dvs. el, vand og varme samt en række udgifter til administration.
· Personaleudgifter dækkes op til et politisk besluttet maksbeløb, fx 700.000 eller 800.000 kr.
Bemærk at fuld dækning kun gælder m2, hvor kommunen lovligt kan yde tilskud. Der sker således ligesom i den gamle aftale et fradrag for m2, som kommunen ikke kan støtte.
Fordeling af evt. restramme skal også ske ud fra principper. De selvejende haller ønsker ikke, at der bliver en administrativ pulje, men har foreslået en fordeling ud fra størrelse, alder eller aktivitet.
Administrationen har undersøgt mulighederne og vurderer, at det vil være at foretrække, at fordele en evt. restramme forholdsmæssigt administrativt ud fra hallernes størrelse (antal kvadratmeter i driftsaftalen), da der alt andet lige er forskel på, hvor dyrt det er at drive en meget stor hal kontra en mindre. Derudover var et af kritikpunkterne mod den gamle model, at den efter flere hallers opfattelse ikke i tilstrækkelig grad tog hensyn til størrelse.
At hallens alder ikke er valgt skyldes, at dette princip allerede indgår delvist i forhold til de bærende principper i bygningsdelen, da der i det faste tilskud gives til bygningsvedligehold.
At princippet aktivitet ikke er valgt skyldes, at administrationen pt. ikke har værktøjerne til at måle denne på en retvisende og simpel måde. Der vil således skulle ske manuel registrering i hallerne, hvilket vil være en ekstra opgave, der også kan være forbundet med fejl.
Endelig viser beregningerne foretaget på baggrund af regnskabsår 2013-2015, at restrammen, der skal fordeles ud fra det sidste princip, er forholdsvis lille, hvilket taler for et simpelt princip. Der kan ligeledes være en risiko for, at der ikke er en restramme, og der ønskes derfor også politisk stillingtagen til, hvorvidt tildelingen skal gå i nul hvert år, eller om der kan overføres evt. underskud.
Det er et krav for at kunne få driftstilskud, at der er afleveret regnskab til kommunen.  
For at lette både administrationen og hallernes arbejde foreslår administrationen, at der udarbejdes og udsendes en regnskabsskabelon til hallerne.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme.
b) Godkende oplægget med konkrete ændringer/tilføjelser
c) Afvise at godkende modellen
Vurdering
Administrationen vurderer, at principperne giver en simpel, fair og gennemskuelig udmøntning af rammen til de selvejende haller. Principperne tager også hensyn til hallernes ønske om, at tilskuddet skal kunne sikre bygningsdriften, og at hallernes størrelse får en større betydning. Administrationen vurderer derfor, at det er en model, som alle parter kan leve med, og som ikke er for administrationstung.
Administrationen vurderer, at fordeling på baggrund af aktivitetsniveauet i den enkelte hal desværre ikke er mulig på nuværende tidspunkt, bl.a. fordi det vil være meget administrationstungt og dyrt at afdække det faktiske aktivitetsniveau i den enkelte hal.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme.
2.    at Udvalget beslutter, at maksbeløbet til personaleudgifter sættes til 700.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt med den bemærkning, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker, at de selvejende haller årligt indsender liste over aktiviteter, der afholdes, samt at der foretages en evaluering af ordningen efter et år.
Ad 2: Godkendt