Møde i udvalget d. 15. maj 2017
5. Evaluering af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)
Sagsnr.: 330-2016-20682 Dok.nr.: 330-2017-179991 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal evaluere de principper for indgåelse af
lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til
integrationsflygtninge, som blev godkendt på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets
møde den 5. april 2016.
Baggrund
Udvalget har godkendt principper for midlertidige boliger
til flygtninge, som vedrører kontraktindgåelse, økonomi og geografi.
Principperne for kontraktindgåelse og økonomi er sidestillede, mens princippet
om geografi er sekundær. Beslutningen om behov for principper var initieret af
det stigende pres på at finde egnede boliger til integrationsflygtninge på
baggrund af flygtningestrømmen i 2015.
Udvalget ønskede på den baggrund at se på muligheder for at
opnå en mere fleksibel boligkapacitet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede samtidig
at tillægge administrationen kompetence til at indgå kontrakter på midlertidige
lejemål til max. 45 voksne personer, og at varetage den indledende sagsbehandling
ved lejemål til 46 eller flere voksne personer. Beslutninger om indgåelse af
kontrakter på midlertidige lejemål til 46 eller flere voksne personer behandles
af fagudvalg. Den politiske sagsbehandling sker i de tilfælde, hvor den
administrative indledende sagsbehandling har resulteret i en vurdering af, at
den samlede boligkapacitet er mindre end 15 sengepladser.
Den besluttede kompetencefordeling mellem administration og
politisk udvalg skal ses i lyset af, at udvalget dermed fortsat er sikret
politisk stillingtagen til, om placering af større klynger af midlertidige
boliger understøtter øvrige aktuelle visioner, politikker og strategier.
De godkendte principper er:
Kontraktindgåelse:
·
Ved opstart er der en lejeperiode på max. 2 år. Ved behov for
fortsat lejeperiode skal kontrakten kunne opsiges med 6 måneders varsel.
·
Boligerne er istandsat og indflytningsklar ved kontraktens
indgåelse.
·
Boligerne er forud for kontraktens underskrift, godkendt til
udlejning.
·
Udlejer har ansvar for udvendig vedligehold af bygninger og
grund.
·
Udlejer har ansvar for evt. skader på sanitet, glas, rør og andre
blivende installationer.
Økonomi:
·
De samlede kommunale årlige omkostninger til private lejemål må
ikke overstige aktuelt niveau for tilsvarende enhed i kommunale bygninger. De
samlede omkostninger beregnes over en teoretisk 3 årig periode inkl. forbrug og
fraflytningsomkostninger.
·
Udlejers investering i klargøring til lovligt brug og udlejning
er indeholdt i huslejen.
·
Husleje inkl. brug af køkken, bad og fællesarealer kan i 2016
prisniveau max. udgøre 2.000 kr. pr. måned + 300 kr. til a conto forbrug pr.
voksen beboer.
Geografi:
·
Konkret vurdering af lejemålets beliggenhed i forhold til andre
midlertidige lejemåls beliggenhed i købstæderne og lokalsamfund.
·
Konkret vurdering af adgang til offentlige transportmuligheder.
Retligt
grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark, kapitel 3.
Handlemuligheder
1. Udvalget kan
beslutte, at principperne fortsætter uændret.
2. Udvalget kan
godkende administrationens forslag om, at principperne fortsætter uændret
bortset fra, at administrationen tillægges kompetence til at indgå kontrakt op
til 3 år med private udlejere.
3. Udvalget kan
beslutte, at ændre principperne eller andre delelementer af principperne.
Vurdering
Administrationen vurderer, at principperne medvirker til at
understøtte den nødvendige fleksibilitet i den disponible midlertidige
boligkapacitet. Principperne understøtter også den nødvendige økonomiske
styring af kommunens udgifter til midlertidige boliger.
Administrationen vurderer, at de vedtagne principper er
operationelle og fortsat bør gælde, bortset fra princippet om, at en kontrakt
max. kan indgås for 2 år.
I en indledende dialog med en privat udlejer, har udlejer
udtrykt ønske om at indgå evt. ny kontrakt, for en 3-årig periode.
Den økonomiske konsekvens af evt.
at forlænge til 3 år kan først beregnes i forbindelse med en evt. forhandling,
idet kommunens udgifter til boliger vil hænge sammen med antallet af boliger og
udlejningsfrekvensen.
Der vil være fokus på at begrænse
antallet af boliger i en ny kontrakt til et absolut minimum, og dermed også på
at holde udgiftsniveauet så lavt som muligt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser beskrives og følges tæt via
budgetafrapporteringerne, jfr. Byrådets beslutning af 29. februar 2016.
Beslutningen betyder, at der til de ordinære budgetopfølgninger udarbejdes en
samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne status
forelægges relevante fagudvalg og Økonomiudvalget. Der er ikke afsat særskilt
budget til midlertidige boliger. Udgiften afholdes indenfor udvalgets samlede
ramme.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender administrationens
forslag om, at principperne fortsætter uændret bortset fra, at administrationen
tillægges kompetence til at indgå kontrakt op til 3 år med private udlejere.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende:
Indstillingen blev ikke godkendt.
Udvalget ønsker, at rammen for indgåelse af aftaler bliver
maks. 2 år, og at antallet af lejemål udgør maks. 15.
Endvidere ønsker udvalget et notat om, hvorvidt der er
indgået aftale om, at flygtninge kan springe ventelister over. Hvis ja: Hvem
har indgået aftalen? (Er det f.eks. bundet op på lovgivning). Hvad indeholder
aftalen og hvilke boligforeninger omfattes? Har kommunen aftaler med
boligforeningerne om andre aftaler om fortrinsret?
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.