Møde i udvalget d. 15. maj 2017

5.     Evaluering af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2016-20682               Dok.nr.: 330-2017-179991                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal evaluere de principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge, som blev godkendt på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 5. april 2016.
Baggrund
Udvalget har godkendt principper for midlertidige boliger til flygtninge, som vedrører kontraktindgåelse, økonomi og geografi. Principperne for kontraktindgåelse og økonomi er sidestillede, mens princippet om geografi er sekundær. Beslutningen om behov for principper var initieret af det stigende pres på at finde egnede boliger til integrationsflygtninge på baggrund af flygtningestrømmen i 2015.
Udvalget ønskede på den baggrund at se på muligheder for at opnå en mere fleksibel boligkapacitet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede samtidig at tillægge administrationen kompetence til at indgå kontrakter på midlertidige lejemål til max. 45 voksne personer, og at varetage den indledende sagsbehandling ved lejemål til 46 eller flere voksne personer. Beslutninger om indgåelse af kontrakter på midlertidige lejemål til 46 eller flere voksne personer behandles af fagudvalg. Den politiske sagsbehandling sker i de tilfælde, hvor den administrative indledende sagsbehandling har resulteret i en vurdering af, at den samlede boligkapacitet er mindre end 15 sengepladser.
Den besluttede kompetencefordeling mellem administration og politisk udvalg skal ses i lyset af, at udvalget dermed fortsat er sikret politisk stillingtagen til, om placering af større klynger af midlertidige boliger understøtter øvrige aktuelle visioner, politikker og strategier.
De godkendte principper er:
Kontraktindgåelse:
· Ved opstart er der en lejeperiode på max. 2 år. Ved behov for fortsat lejeperiode skal kontrakten kunne opsiges med 6 måneders varsel.
· Boligerne er istandsat og indflytningsklar ved kontraktens indgåelse.
· Boligerne er forud for kontraktens underskrift, godkendt til udlejning.
· Udlejer har ansvar for udvendig vedligehold af bygninger og grund.
· Udlejer har ansvar for evt. skader på sanitet, glas, rør og andre blivende installationer.
Økonomi:
· De samlede kommunale årlige omkostninger til private lejemål må ikke overstige aktuelt niveau for tilsvarende enhed i kommunale bygninger. De samlede omkostninger beregnes over en teoretisk 3 årig periode inkl. forbrug og fraflytningsomkostninger.
· Udlejers investering i klargøring til lovligt brug og udlejning er indeholdt i huslejen.
· Husleje inkl. brug af køkken, bad og fællesarealer kan i 2016 prisniveau max. udgøre 2.000 kr. pr. måned + 300 kr. til a conto forbrug pr. voksen beboer.
Geografi:
· Konkret vurdering af lejemålets beliggenhed i forhold til andre midlertidige lejemåls beliggenhed i købstæderne og lokalsamfund.
· Konkret vurdering af adgang til offentlige transportmuligheder.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark, kapitel 3.
Handlemuligheder
1. Udvalget kan beslutte, at principperne fortsætter uændret.
2. Udvalget kan godkende administrationens forslag om, at principperne fortsætter uændret bortset fra, at administrationen tillægges kompetence til at indgå kontrakt op til 3 år med private udlejere.
3. Udvalget kan beslutte, at ændre principperne eller andre delelementer af principperne.
Vurdering
Administrationen vurderer, at principperne medvirker til at understøtte den nødvendige fleksibilitet i den disponible midlertidige boligkapacitet. Principperne understøtter også den nødvendige økonomiske styring af kommunens udgifter til midlertidige boliger.
Administrationen vurderer, at de vedtagne principper er operationelle og fortsat bør gælde, bortset fra princippet om, at en kontrakt max. kan indgås for 2 år.
I en indledende dialog med en privat udlejer, har udlejer udtrykt ønske om at indgå evt. ny kontrakt, for en 3-årig periode.
Den økonomiske konsekvens af evt. at forlænge til 3 år kan først beregnes i forbindelse med en evt. forhandling, idet kommunens udgifter til boliger vil hænge sammen med antallet af boliger og udlejningsfrekvensen.
Der vil være fokus på at begrænse antallet af boliger i en ny kontrakt til et absolut minimum, og dermed også på at holde udgiftsniveauet så lavt som muligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser beskrives og følges tæt via budgetafrapporteringerne, jfr. Byrådets beslutning af 29. februar 2016. Beslutningen betyder, at der til de ordinære budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og Økonomiudvalget. Der er ikke afsat særskilt budget til midlertidige boliger. Udgiften afholdes indenfor udvalgets samlede ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender administrationens forslag om, at principperne fortsætter uændret bortset fra, at administrationen tillægges kompetence til at indgå kontrakt op til 3 år med private udlejere.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Indstillingen blev ikke godkendt.
Udvalget ønsker, at rammen for indgåelse af aftaler bliver maks. 2 år, og at antallet af lejemål udgør maks. 15.
Endvidere ønsker udvalget et notat om, hvorvidt der er indgået aftale om, at flygtninge kan springe ventelister over. Hvis ja: Hvem har indgået aftalen? (Er det f.eks. bundet op på lovgivning). Hvad indeholder aftalen og hvilke boligforeninger omfattes? Har kommunen aftaler med boligforeningerne om andre aftaler om fortrinsret?
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.