Møde i udvalget d. 14. juni 2021

22.   Arbejdsmiljø og uddannelse i Rengøringsservice (B)

Sagsnr.: 330-2021-37030                 Dok.nr.: 330-2021-179618          Åbent

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage stilling til tiltag på rengøringsområdet.

Sagens indhold

Økonomiudvalget behandlede i april en initiativsag omkring uddannelse af serviceassistentelever. Økonomiudvalget besluttede

·       At der indledes dialog om muligheden for at frafaldne serviceassistentelever kan vende tilbage til uddannelse.

·       At arbejdsmiljøforholdene både fysisk og psykisk på kommunens rengøringsområde forbedres

·       At serviceassistentuddannelsen skal indgå som naturligt og nødvendigt element i rekrutteringen af arbejdskraft samt i forbedringen af kvaliteten på det udførte arbejde på området

·       At der lægges en plan for opkvalificering af personalet i et jobrotationsprojekt med inddragelse af de uddannede serviceassistentelever. 

Dialog med frafaldne elever

De 8 ophørte elever er alle blevet kontaktet af Jobcentret. 2 af de tidligere elever har ikke reageret på henvendelserne og 1 har fundet andet job og ønsker ikke at vende tilbage til uddannelse. Herudover er en fraflyttet kommunen og derfor ikke længere en del af målgruppen. De øvrige 4 er enten i uddannelse eller i job, men har tilkendegivet, at de gerne vil indgå i en dialog om genstart/fortsættelse af uddannelse til Service Assistent. Denne viden vil indgå i den videre dialog, som Jobcentret har hhv. får med de pågældende, når det er relevant for deres forløb.

Uddannelsen inden for rengøringsområdet

Ansættelse af serviceassistentelever er en del af udmøntning af coronahjælpepakkens punkt 20 omkring ekstra uddannelsesmæssige indsatser til ledige borgere. Formålet var, udover at styrke rengøringsområdet, og så at eleverne kunne bidrage til de ekstraopgaver, som corona medførte.

Serviceassistentuddannelsen består af rengøringsteknikeruddannelsen og med en overbygning som serviceassistent uddannelse, som bl.a. forbereder eleverne til at kunne udføre lette opgaver inden for fx madproduktion, mødeforberedelse mv.

Generelt vil uddannelsen som rengøringstekniker svare til opgaverne i Rengøringsservice. Hvor det giver mening i forhold til opgaver og ønskes af medarbejderne kan medarbejderne tilbydes overbygningen til serviceassistent.  

Plan for opkvalificering af medarbejdere

Der lavet en plan for uddannelse af en række medarbejdere til enten rengøringstekniker eller serviceassistent i samarbejde med ZBC.

Inden sommerferien bliver alle medarbejdere FVU-screenet, så de evt. kan blive tilbudt undervisning i dansk og/eller matematik forud for uddannelsen. Efter sommerferien igangsættes undervisningen i dansk og matematik, samt gøres klar til uddannelsen der opstarter 2 hold i hhv. marts og april 2022. Uddannelsen som vil foregå på ZBC i Slagelse.

Det er vigtigt at understrege at uddannelsen er frivillig. Det er ikke alle medarbejdere der er interesseret i uddannelse, og derfor deltog en repræsentant fra 3F på personalemøde den 25 maj 2021 sammen med en uddannelseskonsulent fra ZBC og lederen på FVU, netop for at fortælle om mulighederne ved uddannelsen.

Jobrotationsprojekt

Der anvendes jobrotation, hvor ledige dækker ind for rengørings-medarbejderne der er på skole i samarbejde med jobcenteret. Dette bruges allerede i rengøringen i dag, og vil fortsat anvendes fremover.

Sproglige barrierer kan også ses som tegn på social ansvarlighed

Langt de fleste ansatte i kommunens rengøringsservice er af anden etnisk herkomst, og flere medarbejdere har netop kun de danskkundskaber de har fået gennem de obligatoriske sprogskolekurser. Det skaber uden tvivl sproglige udfordringer i dagligdagen. Men sammen med udfordringerne er der også en kommunal ansvarlighed overfor en række borgere i kommunen, hvor man giver dem mulighed for at få et job og indkomst, på trods af eventuelle sproglige udfordringer. Bedre danskkundskaber, vil desuden give bedre mulighed for jobtilbud i den private sektor.

Med det for øje, havde rengøringsafdelingen i samarbejde med 3F før corona en plan om uddannelse af rengøringsmedarbejderne, dog blev projektet bremset af corona da alt lukkede ned. Nu er et nyt initiativ sat igang i Rengøringsservice, hvor man ser på mulighederne for at kunne hjælpe med at opkvalificere nogle medarbejderes danskkundskaber hvor medarbejderne bliver tilbudt en FVU screning, For på den måde at afhjælpe nogle af udfordringerne i hverdagen, men også for at kunne hjælpe medarbejderne til bedre at kunne begå sig i det danske samfund i hverdagen. Formålet er at hjælpe med sproglige barrierer og har ikke nødvendigvis rengøringsmæssigt fokus.

Økonomiske konsekvenser ved større grad af uddannet personale.

Pr. april 2021 er der ansat 127 rengøringsmedarbejdere på månedsløn. Det gennemsnitlige antal timer er 28,06 timer, og medarbejderne er placeret på mange forskellige løntrin.

Der er lavet en lokal aftale om, at en uddannelse til rengøringstekniker rykker en medarbejder 2 løntrin. Derudover er der en overenskomstmæssig aftale om, at en uddannelse til Serviceassistent i stedet vil rykke en medarbejder 5 løntrin.

I lønkroner svarer det til:

-      2 løntrin (rengøringstekniker):  975 kr. pr mdr. inkl. pension. = ca. 12.000 kr. pr år

-      5 løntrin (serviceassistent): 1592 kr. pr. mdr. inkl. pension = ca. 19.000 kr. pr år.

Hvis man udelukkende skulle have uddannet personale i Rengøringsservice vil det således koste årligt mellem 1,5 mio. kr. og 2,4 mio. kr. afhængigt af de to uddannelser. Forventningen er dog ikke, at alle hverken ønsker eller kan gennemføre uddannelsen, men det er vigtigt at understrege, at der er en økonomisk udfordring ved opkvalifikationen.

Fysiske og Psykiske arbejdsmiljøforhold.

Ved en højere grad af uddannet personale forventes der en forbedring af nogle af de fysiske arbejdsmiljøforhold. Trods mange interne kurser og uddannelsesdage og -uger i forskellige områder, bl.a. ergonomi, er det fortsat et af de områder der er udslagsgivende i APV’er.

Rengøring er et fysisk hårdt arbejde, og der er fysiske elementer i arbejdsdagen, der kan belaste kroppen, hvis man ikke er bevidst om det, eller tager sine forholdsregler. Og trods en ihærdig indsats på området kan der fortsat gøres mere.

Samtidig bliver der løbende rettet op på fysiske forhold. Udskiftning af ældre rengøringsvogne, til nyere, hvor ergonomien er bedre, eller andet udstyr der bliver opdateres. Dette gøres løbende, og udgifterne ligger i det almindelige budget.

Samtidig skal de fysiske forhold gennemgås igen. Dette gøres løbende, og vil nu få et ekstra fokus. f.eks. om der er ældre rengøringsvogne der bør udskiftes til nyere, hvor ergonomien er bedre, eller andet udstyr der bør opdateres. Der igangsættes en gennemgang af dette. Udgifterne forsøges at holdes indenfor eget budget.

Der er netop lavet en psykisk APV i foråret 2021. Set i forhold til den seneste fra 2019, er lederne blevet bedre til at anerkende og påskønne medarbejderne. Der er mindre stress på de enkelte pladser og medarbejderne føler bedre, at de kan nå deres opgaver. Det er jo gode indikationer, men der er også fortsat forhold, der bør arbejdes med, hvilket der selvfølgelig bliver. Der er netop udarbejdet en handleplan, omkring hvordan lederne bl.a. kan afse mere tid til at hjælpe medarbejderne med at planlægge deres opgaver, samt have mere tid til at lytte og støtte i dagligdagen, da det var essentielle ønsker fra medarbejderne. Igen forventes det, at en større andel af uddannet personale, vil kunne hjælpe med at løse småting i dagligdagen. På den måde frigøres tid til lederne, der derved vil have mere tid til hvad den enkelte medarbejder har brug for, fremfor udelukkende at have driftsfokus.

Målet med 1/3 uddannede medarbejdere og dermed mindst en uddannet medarbejder på alle større virksomheder, vil også kunne afhjælpe disse forhold. Målet er således, at flere medarbejdere derved har en større viden og således kan være med til at sætte fokus på at løse de daglige udfordringer, samt har blik for, hvad der kan gøres. På den måde vil man sikre et dagligt fokus, og ikke kun når lederen er der, eller i dagene omkring kurser.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Udvalget kan vælge at godkende målsætningen for uddannet personale i rengøringsservice og derved anvise det nødvendige budget.

Vurdering

Administrationen anerkender, at der er mulighed for udvikling af rengøringsservice.

Samtidig vurderer vi, at det vil give et løft til Rengøringsservice hvis der er en større andel af medarbejderne er uddannet personale, og derfor anbefales det, at udvalget drøfter initiativerne, og anviser de ønskede midler til opkvalificering af medarbejderstyrken.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ambitionen er over de næste år sat, så Rengøringsservice fremover vil have 1/3 uddannet personale. Det vil årligt betyde en merudgift på 675.000 kr. Dertil kommer ekstra udgifter til vikarer mv. i uddannelsesperioderne, hvor der ikke kan anvendes udelukkende jobrotation. En samlet merudgift i forhold til budgettet i dag på 800.000 kr.

Nogle af de udgifter forventes at kunne afholdes indenfor rengøringens eget budget, hvor en opkvalificering af medarbejderne kan betyde en højere grad af effektivitet i nogle processer.

Men for at kunne indfri målet om en andel på 1/3 uddannet personale, skal der tilføres ekstra budget til rengøringen på 550.000 kr. årligt fra 2025, stigende i årene frem mod 2025: 150.000 kr. i 2022, 250.000 kr. i 2023, 350.000 kr. i 2024, 550.000 kr. i 2025)

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

6.3

Kommunale ejendomme

150

250

350

 

550

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-150 

-250

-350

-550

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Udvalget drøfter sagen

2.    at Udvalget bevilliger yderligere midler til lønbudget i rengøringsservice på hhv. 150.000 kr. i 2022, 250.000 kr. i 2023, 350.000 kr. i 2024 og 550.000 kr. i 2025 og overslagsårene.

Beslutning i Økonomiudvalget den 14. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet.

At 2 - Oversendes til budgetforhandlingerne.