Møde i udvalget d. 1. oktober 2018

5.     Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-502284                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene får en status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen.
Baggrund
Som et væsentligt element i arbejdet med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats har administrationen indhentet input fra unge, medarbejdere og øvrige interessenter.
Nedenfor er et kort rids over de mest centrale input, der er kommet.
Input fra de unge
Administrationen har interviewet 20 unge om deres oplevelser med at møde Slagelse Kommune. De siger blandt andet at:
· Unge har forskellige udfordringer men gennemgående tematikker er:
o sociale udfordringer (manglende selvtillid, manglende fællesskaber fx voksne at snakke med, isolation)
o udfordringer med skolegang og fravær
o faglige udfordringer (manglende færdigheder, ordblindhed)
o psykiatriske diagnoser (bl.a. angst, depression, stress, skitzofreni, borderline, ADHD, autisme, OCD)
o selvskade
o misbrug
o familierelaterede udfordringer (misbrug eller psykiske udfordringer i familien)
· Fagpersonerne er generelt imødekommende og venlige
· Der er brug for at opbygge en god relation til de fagpersonerne, hvilket er svært pga. mange udskiftninger fx i sagsbehandler og kontaktperson
· På nogle fagområder er der lang ‘ventetid’ (særligt i Børn og Familie og PUI)
· Det er forskellige indsatser, der kan hjælpe de unge videre, men mødet med de ’rette’ voksne, der kommer tæt på og er tilgængelige går igen
· Herudover er der et bredt spektrum af indsatser, som har hjulpet de unge. For nogle er det et særligt tilrettelagt skoletilbud eller en social indsats, for andre praktisk hjælp med papirer, struktur på hverdagen eller hjælp til at blive social.
Input fra medarbejdere
Medarbejdere og ledere fra de berørte fagområder har på en medarbejderworkshop givet deres perspektiver på tilrettelæggelsen af ungeindsatsen. De peger blandt andet på, at:
· Relationen til den unge er afgørende.
· Den unge skal inddrages som en aktiv medspiller i definition af mål og løsninger. Indsatsen skal være målrettet den enkelte unge og baseret på en helhedsorienteret, hurtig og fleksibel opgaveløsning på tværs af fagområder og lovgivninger. Indsatsen skal være sammenhængende og kontinuerlig (Ingen slipper den unge, før den unge er motiveret for og tryg i den næste indsats).
· Tilgængelighed: unge og forældre skal have mulighed for rådgivning online og telefonisk samt kunne møde op fysisk i et hus, hvor alle faggrupper er repræsenteret og en en modtagefunktion hurtigt kan hjælpe.
· Faste fagpersoner på tværs af fagområder og lovgivninger samarbejder med den unge om at udarbejde, justere og følge op på den unges plan. Der skal så vidt muligt være kontinuitet i fagpersonalet omkring den unge (undgå skift i sagsbehandler mfl). De konkrete fagpersoner omkring den unge har adgang til relevante oplysninger om den unges forløb, som plan og indsatser kan bygge videre på. Fagpersonerne har relationer og kendskab til lovgivning, indsatser mv. på tværs af fagområder og arbejder ud fra en fælles metode/tilgang.
· Beslutningsprocesserne er hurtige og smidige (fagpersonerne omkring den unge har beslutningskompetence til at iværksætte indsatsen)
· Midlerne følger den unge: Midlerne bør følger den unge, så det er den unges behov, der kommer i første række (undgå silotænkning).
· Tidlig forebyggende indsats: Udfordringer omkring den skal løses unge så tidligt som muligt – gerne inden det bliver en ’sag’. Særligt fokus på fravær samt overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Tæt samarbejde med grundskoler, ungdomsuddannelser og erhvervsliv.
Input fra uddannelsesinstitutioner, skoler, erhvervsliv og øvrige interessenter
Lokale uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, skoler, politikere mfl drøftede ungeindsatsen på en konference den 19. september. Der er kommet følgende overordnede input:
· Der er brug for en fælles tilgang/mindset for alle parter der arbejder med de unge. Tilgangen skal bidrage til, at de unge bliver selvhjulpne, og skal sætte den unge i centrum.
· Relationen til den unge er afgørende.
· Indsatsen skal være tilpasset den enkelte unge og baseret på et helhedsperspektiv.
· Økonomien skal følge den unge.
· Der er brug for et systematisk samarbejde og tæt dialog mellem alle fagpersonerne omkring den unge. Der er brug for gode relationer mellem fagpersoner, fælles forståelse for de andres faglige afsæt, overblik over mulige indsatser og fælles viden for at sikre en koordineret indsats.
· Der skal være tilgængelighed for de unge fx via én fælles indgang/enhed a la ungehuset
· Fælles værktøjer til tidlig opsporing af mistrivsel
· Beredskab i den enkelte organisation/institution, så der kan handles hurtigt, når en ung er i mistrivsel eller frafaldstruet
· Overleveringsforløb (kædeansvar) mellem den afgivende og modtagende institution
· En gennemgående person, der bidrager til at skabe sammenhæng og kontinuitet for den unge ved overgange.
Næste skridt
Med afsæt i lovgrundlaget og de indkomne input arbejder administrationen videre med følgende elementer i tilrettelæggelsen af ungeindsatsen:
· Kontaktperson
· Tværfagligt team
· Uddannelsesplan og vejledning
· Praktikpladser
· Èn indgang – ungehuset
· Kommunikationsplatform
· Indsatsvifte
· Samarbejde med uddannelsesinstitutioner - kædeansvar
Tidsplan
Den opdaterede tidsplan for de politiske beslutninger i forhold til ungeindsatsen er:
Nov:    Høring
Dec:    Beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddan-
           nelsesvejledningen
Marts: Godkendelse af udmøntningsstrategi for ungeindsatsen
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år).
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at inputtene danner et godt grundlag for det videre arbejde med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker øget inddragelse af erhvervslivet, samt at der i det kommende oplæg redegøres nærmere for hvilke nuværende indsatser der afløses af den kommende sammenhængende ungeindsats.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget påskønner, at de unge har været og bliver inddraget i denne proces.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.