Møde i udvalget d. 8. maj 2017
3. Rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a (B)
Sagsnr.: 330-2017-29222 Dok.nr.: 330-2017-270339 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Da tidsfristen for ansøgning til
Undervisningsministeriet er den 16. maj 2017, vil Center for Skole sende en
ansøgning, hvis der er skoler, der ønsker at deltage i rammeforsøget. Hvis
Uddannelsesudvalget eller Byrådet ikke ønsker, at kommunens skoler skal have
mulighed for at deltage i rammeforsøget, trækkes en eventuel ansøgning tilbage.
Baggrund
Den 5. april 2017 udsendte Undervisningsministeriet en
invitation til kommunerne om at deltage i et rammeforsøg om mere fleksible
muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §
14b (om undervisningstidens samlede varighed) og § 16a (om undervisningen i
folkeskolens fag og obligatoriske emner samt den understøttende undervisning).
Lovtekst til §§ 14b og 16a fremgår af bilag 1.
Kommunerne og konkrete skoler gives med forsøget øgede
muligheder for lokalt at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale
prioriteringer, ønsker og behov, herunder øgede muligheder for afkortning af
skoledagen. Det forudsættes, at de frigivne ressourcer ved nedsættelse af den
understøttende undervisning bliver anvendt på kvalitet i undervisningen, og
dermed til at igangsætte nye aktiviteter der bidrager til elevernes læring.
De konkrete kvalitetsunderstøttende indsatser kan være:
·
Særlige turboforløb i fagundervisningen for de fagligt svage
elever.
·
Særlige talentforløb i fagundervisningen for de fagligt dygtige
elever.
·
Oprettelse af særlig teknologiprofil eller anden profil i
udskolingen eller på andre klassetrin, der kan understøtte kvaliteten i
undervisningen.
·
Hvis der foreligger en velbegrundet pædagogisk argumentation
herfor, indsatser rettet mod inddragelse af det lokale erhvervsliv og udvikling
af elevernes erhvervs- og karriereforståelse af deres håndværksmæssige og
innovative evner.
Undervisningsministeriet gennemfører forsøget med henblik på
at få mere viden om, hvorvidt man kan tilrettelægge undervisningen på en
anderledes måde med indsatser, der har til formål at gøre eleverne så dygtige
som muligt. De deltagende kommuner/skoler forpligtes derfor på at deltage i en
fælles evaluering af forsøget.
Forsøgsgodkendelsen gives med start fra skoleåret 2017/18 og
løber til og med skoleåret 2019/20.
Yderligere oplysninger om indhold, betingelser og principper
for rammeforsøget fremgår af bilag 2 til sagen (Det fremgår af bilaget, at
ansøgningsfristen er den 4. maj, men Ministeriet har efterfølgende udskudt
fristen til den 16. maj).
Interesse fra kommunens skoler
Skolerne er blevet anmodet om at give Center for Skole en
tilbagemelding inden udgangen af april, hvis de er interesseret i at deltage i
rammeforsøget. Efter tidsfristen er endnu ingen skoler vendt tilbage med ønsket
om at deltage.
Flere skoler har givet besked om, at de ikke ønsker at
deltage, bl.a. med den begrundelse, at de finder de nuværende muligheder
tilstrækkelige, herunder mulighed for at konvertere den understøttende
undervisning til to voksne i fagundervisningen.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan anbefale Byrådet, at skoler i
Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i Undervisningsministeriets
rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med
fravigelse af §§ 14b og 16a.
Vurdering
Administrationen vurderer, at muligheden for at deltage i
rammeforsøget harmonerer med forligsparternes ønske om at prøve nye
styringsformer på skoleområdet, så skolerne sikres mere frihed og
selvstændighed, jf. aftaleteksten til budgetforliget 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at skoler i Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i
Undervisningsministeriets rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at
tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Godkendt.