Møde i udvalget d. 8. maj 2017

3.     Rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a (B)

Sagsnr.: 330-2017-29222               Dok.nr.: 330-2017-270339                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Da tidsfristen for ansøgning til Undervisningsministeriet er den 16. maj 2017, vil Center for Skole sende en ansøgning, hvis der er skoler, der ønsker at deltage i rammeforsøget. Hvis Uddannelsesudvalget eller Byrådet ikke ønsker, at kommunens skoler skal have mulighed for at deltage i rammeforsøget, trækkes en eventuel ansøgning tilbage.
Baggrund
Den 5. april 2017 udsendte Undervisningsministeriet en invitation til kommunerne om at deltage i et rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens § 14b (om undervisningstidens samlede varighed) og § 16a (om undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner samt den understøttende undervisning). Lovtekst til §§ 14b og 16a fremgår af bilag 1.
Kommunerne og konkrete skoler gives med forsøget øgede muligheder for lokalt at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov, herunder øgede muligheder for afkortning af skoledagen. Det forudsættes, at de frigivne ressourcer ved nedsættelse af den understøttende undervisning bliver anvendt på kvalitet i undervisningen, og dermed til at igangsætte nye aktiviteter der bidrager til elevernes læring.
De konkrete kvalitetsunderstøttende indsatser kan være:
· Særlige turboforløb i fagundervisningen for de fagligt svage elever.
· Særlige talentforløb i fagundervisningen for de fagligt dygtige elever.
· Oprettelse af særlig teknologiprofil eller anden profil i udskolingen eller på andre klassetrin, der kan understøtte kvaliteten i undervisningen.
· Hvis der foreligger en velbegrundet pædagogisk argumentation herfor, indsatser rettet mod inddragelse af det lokale erhvervsliv og udvikling af elevernes erhvervs- og karriereforståelse af deres håndværksmæssige og innovative evner.
Undervisningsministeriet gennemfører forsøget med henblik på at få mere viden om, hvorvidt man kan tilrettelægge undervisningen på en anderledes måde med indsatser, der har til formål at gøre eleverne så dygtige som muligt. De deltagende kommuner/skoler forpligtes derfor på at deltage i en fælles evaluering af forsøget.
Forsøgsgodkendelsen gives med start fra skoleåret 2017/18 og løber til og med skoleåret 2019/20.
Yderligere oplysninger om indhold, betingelser og principper for rammeforsøget fremgår af bilag 2 til sagen (Det fremgår af bilaget, at ansøgningsfristen er den 4. maj, men Ministeriet har efterfølgende udskudt fristen til den 16. maj).
Interesse fra kommunens skoler
Skolerne er blevet anmodet om at give Center for Skole en tilbagemelding inden udgangen af april, hvis de er interesseret i at deltage i rammeforsøget. Efter tidsfristen er endnu ingen skoler vendt tilbage med ønsket om at deltage.
Flere skoler har givet besked om, at de ikke ønsker at deltage, bl.a. med den begrundelse, at de finder de nuværende muligheder tilstrækkelige, herunder mulighed for at konvertere den understøttende undervisning til to voksne i fagundervisningen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan anbefale Byrådet, at skoler i Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i Undervisningsministeriets rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af §§ 14b og 16a.
Vurdering
Administrationen vurderer, at muligheden for at deltage i rammeforsøget harmonerer med forligsparternes ønske om at prøve nye styringsformer på skoleområdet, så skolerne sikres mere frihed og selvstændighed, jf. aftaleteksten til budgetforliget 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at skoler i Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i Undervisningsministeriets rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Godkendt.