Møde i udvalget d. 2. oktober 2017
13. Nedsivning af spildevand i sårbare grundvandsområder (B)
Sagsnr.: 330-2017-66585 Dok.nr.: 330-2017-584445 Åbent
Kompetence: EPM
Beslutningstema
Baggrund
Spildevandsrensningen fra en lang række ejendomme i det åbne
land skal forbedres. Det sker for at opfylde kravene om god økologisk tilstand
i vandløbene i vandplan 2015-2021. Slagelse Kommune har ikke varslet krav om
forbedret spildevandsrensning overfor ejendomme i det åbne land siden oktober
2013. I 2015-2016 er der gennemført en undersøgelse af, hvor meget udledningen
fra ejendomme i det åbne land påvirker vandløbene. På det grundlag besluttede
EPM den 6. juni 2017 at genoptage varslingen af påbud om forbedret
spildevandsrensning i forhold til de ejendomme, som påvirker vandkvaliteten i
vandløbene. En af de billigste og mest enkle måder at forbedre
spildevandsrensningen på, er ved at etablere nedsivningsanlæg til spildevandet.
Kommunen er også i gang med at udarbejde en indsatsplan for
at beskytte grundvandet i de områder, hvor grundvandet er mest sårbart.
Indsatsplanen skal sikre målrettet beskyttelse af grundvandet i de områder,
hvor de generelle regler ikke er tilstrækkelige til at beskytte grundvandet mod
forurening. De generelle regler er f.eks. regler om anvendelse af gødning og
pesticider, om etablering af særligt forurenende aktiviteter, om nedsivning af
spildevand osv. En målrettet indsats kunne være at undlade at give tilladelse
til at nedsive spildevand i sårbare grundvandsområder.
Generelle regler om spildevand
For at kommunen kan give tilladelse til et nedsivningsanlæg,
skal en række forhold være opfyldt, bl.a. skal afstanden fra sivedrænene til
højeste grundvandsstand være mindst 1 meter, og afstanden til vandværksboringer
skal være mindst 300 meter. Hvis der er særlige faglige argumenter for at
fravige standardkravene, kan kommunen dog give tilladelse til at nedsive
spildevand nærmere end 300 meter fra vandværksboringer. Hidtil har kommunen
givet tilladelse til nedsivning nærmere end 300 meter fra vandværksboringer i
de tilfælde, hvor det efter en konkret vurdering var usandsynligt, at
nedsivningen ville kunne påvirke vandkvaliteten i boringen. På ejendomme, hvor
det ikke har været muligt at give tilladelse til nedsivning, er der valgt andre
løsninger, f.eks. biologiske minirenseanlæg eller sandfilteranlæg.
Princippet i et nedsivningsanlæg er, at spildevandets
indhold af forurenende stoffer bliver nedbrudt eller tilbageholdt i den
ikke-vandmættede jord lige under sivedrænene. Der er ingen kontrol med
afløbet fra et nedsivningsanlæg, da spildevandet blot siver ned og bliver til
grundvand. Det er tidligere vurderet, at de miljømæssige konsekvenser ved
nedsivning af husspildevand er begrænsede og kun berører et forholdsvis
begrænset nærområde under og umiddelbart nedstrøms anlægget. Der findes dog
meget lidt tilgængelig viden om, hvor meget og hvordan miljøfremmede stoffer
tilbageholdes/nedbrydes ved passagen gennem den ikke-vandmættede jord under et
nedsivningsanlæg, samt om stoffernes videre skæbne på vej mod grundvandet[1].
Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse
De områder, som kommunen skal lave planer for, er udpeget af
staten og kaldes Indsatsområder. Det er områder, hvor det beskyttende lerlag
over grundvandsmagasinerne ikke er ret tykt, og hvor grundvandet derfor lettere
kan blive påvirket af forurening fra overfladen. Indsatsområderne dækker pt.
ca. 15 % af kommunens areal. Staten har også beregnet Boringsnære
Beskyttelsesområder (BNBO) omkring alle vandværksboringer. BNBO er et nærområde
omkring boringerne, hvor grundvandet alt andet lige er mere sårbart på grund af
det undertryk, som opstår, når man pumper vand op. I Slagelse Kommune har
administrationen lagt op til at inddrage de mest sårbare BNBOer i
indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse. Både Indsatsområderne og BNBOerne er
ud fra en lang række kriterier opdelt i røde/gule/grønne områder, hvor de røde
områder er de mest sårbare. De røde indsatsområder er yderligere opdelt i forhold
til, om der er kort transporttid (mindre end 50 år) til en eksisterende
vandværksboring. Opdelingen har resulteret i en række mindre, meget sårbare
områder, som i alt dækker 525 ha svarende til 2 % af kommunens areal.
EPM-udvalget skal på et af de kommende møder drøfte, om der skal indføres
begrænsninger på anvendelse af pesticider og evt. også kvælstofgødning i disse
mest sårbare områder i den indsatsplan, som kommunen er ved at forberede.
Antal berørte ejendomme
I løbet af de kommende år forventes 5-600 ejendomme i det
åbne land, at skulle forbedre deres spildevandsrensning. Hvis det besluttes af
friholde Indsatsområder og BNBO for nye nedsivningsanlæg, vil ca. 10 % flere
ejendomme end ellers skulle vælge en anden renseløsning end nedsivning. Hvis
det besluttes kun af friholde de allermest sårbare Indsatsområder og BNBO, vil
2-3 % flere ejendomme skulle vælge en anden renseløsning end nedsivning. Ca. 2%
af ejendommene ligger nærmere end 300 meter fra en vandværksboring, og vil af
den grund som hovedregel skulle vælge en anden løsning end nedsivning.
I forhold til vandværkerne vil mange nye nedsivningsanlæg i
det åbne land gøre det endnu sværere at finde egnede steder at placere nye
boringer. Det gælder uanset, om nedsivningsanlæggene placeres indenfor eller
udenfor Indsatsområder for grundvandsbeskyttelse.
Indsatsområder og BNBO
Indsatsområderne blev officielt udpeget i bekendtgørelse nr.
365 af 19. april 2016 om udpegning af drikkevandsressourcer. De boringsnære
beskyttelsesområder blev sendt til Slagelse Kommune den 6. januar 2017.
Områderne er vist på vedhæftede bilag, herunder de allermest sårbare
Indsatsområder og BNBO.
Retligt
grundlag
Tilladelser til nedsivning af husspildevand
gives med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens §19. Nærmere bestemmelser om
tilladelser til nedsivning findes i Bekendtgørelse om spildevandstilladelser
m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4. Tilladelser til
nedsivning kan til enhver tid og uden erstatning ændres eller tilbagekaldes af
hensyn til fare for forurening af vandforsyningsanlæg, gennemførelse af
spildevandsplanen eller miljøbeskyttelsen i øvrigt.
Indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse udarbejdes med
hjemmel i Vandforsyningslovens §13. Nærmere bestemmelser for
planlægningen findes i Bekendtgørelse om indsatsplaner. Eventuelle
restriktioner i arealanvendelsen fastlægges med hjemmel i
Miljøbeskyttelsesloven
Handlemuligheder
Der er stort politisk råderum til at beslutte, om - og i
givet fald i hvilket omfang kommunen skal inddrage den nye viden om sårbare
grundvandsområder i forvaltningen af tilladelser til at nedsive spildevand.
Kommunen kan vælge:
-
at friholde alle Indsatsområderne og alle de boringsnære
beskyttelsesområder for nye nedsivningsanlæg eller,
-
at friholde de allermest sårbare Indsatsområder og boringsnære
beskyttelsesområder som er de områder, hvor det overvejes at begrænse brugen
af pesticider og kvælstofgødning eller,
-
at fortsætte den tidligere praksis fra før udpegningen af Indsatsområder
og BNBO. Her gav kommunen tilladelse til at nedsive spildevand alle steder,
hvor kravene i bekendtgørelse om spildevandstilladelser kunne overholdes, og
undtagelsesvis også nærmere end 300 meter fra vandværksboringer (hvor de
hydrogeologiske forhold talte for, at nedsivning ikke ville være et problem).
Vurdering
Center for Teknik og Miljø
vurderer, at det vil være en god ide ikke at give nye tilladelser til at
nedsive spildevand i Indsatsområder og i Boringsnære Beskyttelsesområder.
Selvom korrekt etablerede og vedligeholdte nedsivningsanlæg antages at sikre en
tilstrækkelig rensning af husspildevand, inden det siver til grundvandet, er
der ingen kontrol med, at det sker. Desuden er der meget sparsom viden om, hvor
godt nedsivningsanlæggene fungerer i forhold til miljøfremmede stoffer.
Vandværksboringer undersøges kun for få af de miljøfremmede stoffer, som kan
være i husspildevand, så det er langt fra sikkert, at man vil opdage en
forurening.
Kommunen kan godt nok
tilbagekalde en tilladelse til nedsivning uden erstatning, hvis det viser sig,
at nedsivningen af spildevand udgør en trussel for grundvandet, men det stiller
borgeren, som har investeret i anlægget, meget dårligt. Der vil være behov for
at investere i en anden spildevandsløsning på ejendommen, selvom
nedsivningsanlægget ikke er afskrevet. I tilfælde af forurening i grundvandet
vil det være meget vanskeligt at afgøre præcist hvilke nedsivningsanlæg, der
kan være årsagen.
Det er relativt få ejendomme,
som vil blive berørt, selv hvis man vælger at friholde alle Indsatsområder og
BNBOer for nye nedsivningsanlæg.
Mange nye nedsivningsanlæg vil
gøre det svært at finde steder til nye boringer.
Hvis udvalget vælger at friholde
Indsatsområderne og BNBO eller de ca. 525 ha mest sårbare dele af disse områder
for nye nedsivningsanlæg, vil administrationen dog anbefale, at det fortsat
skal være muligt at give tilladelser i kanten af områderne efter en konkret
vurdering af den miljømæssige betydning og de hydrogeologiske forhold.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen konsekvenser for kommunen.
De ejendomme, som ikke vil kunne vælge nedsivning som
rensemulighed, vil normalt have en forøget udgift til spildevandsrensning i
størrelsesordenen 0-65.000 kr. Eventuel merpris afhænger ofte af de helt lokale
forhold. Den hidtidige erfaring viser, at en del ejendomme uanset at de kunne
få tilladelse til nedsivning - har svært ved at finde plads til et
nedsivningsanlæg og derfor vælger minirenseanlæg. Minirenseanlæg koster typisk
40.000 kr. mere end et standard nedsivningsanlæg.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Indsatsområder for Grundvandsbeskyttelse og Boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO) som hovedregel friholdes for nye nedsivningsanlæg
til spildevand
2.
at der undtagelsesvis kan gives tilladelse til nedsivning i kanten af
områderne efter konkret vurdering.
[1]
Miljøkonsekvenser ved nedsivning af spildevand
renset i økologiske renseanlæg sammenlignet med traditionel nedsivning,
Økologisk byfornyelse og spildevandsrensning, Nr. 11 2001
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V)
Godkendt.