Møde i udvalget d. 12. juni 2017

2.     Budget 2018 - 2021 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-22385               Dok.nr.: 330-2017-326948                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget 2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på baggrund af:

· Tidligere drøftelser på aprilmødet
· 2. budgetopfølgning herunder udfordringer og ønsker herunder finansiering heraf
· Vedtaget budget 2018
· Budgetseminaret i april.
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et foreløbigt budgetgrundlag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt til økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august 2017.
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse.
Antallet af helårspersoner på kommunale forsørgelsesydelser
Antallet af fuldtidspersoner på kommunale forsørgelsesydelser i den arbejdsdygtige alder (16-66 år) er i marts 2017 9.783 mod 10.161 i marts 2016 (se vedlagte diagram). Tallene for seneste måned vil altid være en smule undervurderet pga. manglende opdatering. I det seneste år har både Slagelse og Næstved haft en mere positiv udvikling end på landsplan og i Kalundborg.
I perioden december 2016-marts 2017 følger Slagelse de sæsonmæssige udviklingstendenser i forhold til både landsplan og Næstved. Det budgetterede fald i antal fuldtidspersoner sker forventeligt primært i 2. og 3. kvartal 2017 – og er tæt relateret til prognose for ledighed og forventning om fald i uddannelseshjælp.
Ved en beregning af de kommunale forsørgelsesydelser for 2018-2021 ses at det godkendte budget for 2018-2021 er budgetlagt for lavt. I 2018 forventes derfor merudgifter for 30,871 mio. kr. Se vedlagte bilag.
Disse beregninger er kun foreløbige. Alle overførselsudgifter vil blive genberegnet til august, hvori økonomiaftalen mellem KL og kommunerne vil indgå.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt finansiering heraf.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at der udarbejdes et budget, der som udgangspunkt balancerer, med særlig fokus på førtidspensionsområdet.
Helle Blak (F) ønsker herunder også en drøftelse i byrådet af indtægtssiden, herunder en mulig skatteforhøjelse.
Udvalget ønsker businesscase for etablering af kommunale IGU'er.
Udvalget ønsker, at der fremlægges forslag på sygedagpengeområdet (med yderligere prioritering af den tidlige indsats, f.eks. med fokus på "storleverandørerne") samt langtidsforsørgede (omlægning af indsatsen, færre ressourceforløb og i stedet fokus på job/uddannelse (f.eks. på få timer)).