Møde i udvalget d. 12. juni 2017
2. Budget 2018 - 2021 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (D)
Sagsnr.: 330-2017-22385 Dok.nr.: 330-2017-326948 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have
opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om
der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet
i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde
den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget
2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på
baggrund af:
·
Tidligere drøftelser på aprilmødet
·
2. budgetopfølgning herunder udfordringer og ønsker herunder
finansiering heraf
·
Vedtaget budget 2018
·
Budgetseminaret i april.
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et
foreløbigt budgetgrundlag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af
økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative
budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt
budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt
til økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august
2017.
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af
udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal
opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse.
Antallet af helårspersoner på kommunale
forsørgelsesydelser
Antallet af fuldtidspersoner på kommunale
forsørgelsesydelser i den arbejdsdygtige alder (16-66 år) er i marts 2017 9.783
mod 10.161 i marts 2016 (se vedlagte diagram). Tallene for seneste måned vil
altid være en smule undervurderet pga. manglende opdatering. I det seneste år har
både Slagelse og Næstved haft en mere positiv udvikling end på landsplan og i
Kalundborg.
I perioden december 2016-marts
2017 følger Slagelse de sæsonmæssige udviklingstendenser i forhold til både
landsplan og Næstved. Det budgetterede fald i antal fuldtidspersoner sker
forventeligt primært i 2. og 3. kvartal 2017 og er tæt relateret til prognose
for ledighed og forventning om fald i uddannelseshjælp.
Ved en beregning af de kommunale forsørgelsesydelser for
2018-2021 ses at det godkendte budget for 2018-2021 er budgetlagt for lavt. I
2018 forventes derfor merudgifter for 30,871 mio. kr. Se vedlagte bilag.
Disse beregninger er kun foreløbige. Alle
overførselsudgifter vil blive genberegnet til august, hvori økonomiaftalen
mellem KL og kommunerne vil indgå.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af
de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes
relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets
interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i
budgetprocessen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt
finansiering heraf.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende:
Udvalget ønsker, at der udarbejdes et budget, der som
udgangspunkt balancerer, med særlig fokus på førtidspensionsområdet.
Helle Blak (F) ønsker herunder også en drøftelse i byrådet
af indtægtssiden, herunder en mulig skatteforhøjelse.
Udvalget ønsker businesscase for etablering af kommunale
IGU'er.
Udvalget ønsker, at der fremlægges forslag på
sygedagpengeområdet (med yderligere prioritering af den tidlige indsats, f.eks.
med fokus på "storleverandørerne") samt langtidsforsørgede (omlægning
af indsatsen, færre ressourceforløb og i stedet fokus på job/uddannelse (f.eks.
på få timer)).