Møde i udvalget d. 2. september 2019
8. Prøvehandlinger - status (O)
Sagsnr.: 330-2019-59180 Dok.nr.: 330-2019-335754 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på
prøvehandlinger i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Baggrund
I det følgende gives en status på såvel de prøvehandlinger,
der blev nævnt i temaanalysen for beskæftigelsesområdet, samt de
prøvehandlinger som Center for Arbejdsmarked og Integration selv har iværksat.
I temaanalysen for
beskæftigelsesområdet, blev der i alt peget på fem konkrete prøvehandlinger
(derudover blev der oplistet en række idéer til yderligere
prøvehandlingstiltag):
Prøvehandling
|
Indhold
|
Status
|
Street Walker ordning
(tværgående)
|
Tidlig indsats ude på
arbejdspladsen i forhold til den sygemeldte borger, der er ansat i Slagelse
Kommune (høre borgeren om behov og straks involvere arbejdsgiver). Ulempen
er, at der skal bruges nogle ressourcer herpå, men den forventede effekt vil
modsvare dette på lidt længere sigt. Udrulles stille og roligt - afprøves
først i afgrænset område, eks. Ældreområdet. Fokus vil være at komme med ved
de tidlige omsorgssamtaler, samt på muligheder for tværgående
arbejdsprøvning.
|
I opstart.
Der afventes svar fra prøvehandlingsgruppen, hvor der er
ansøgt om midler til at gennemføre prøvehandlingen.
|
Styrke den jobrettede samtale med borgeren gennem
kompetenceudvikling og med træningsbane (eget område)
|
Samtaler virker HVIS de er gode
der skønnes at være et udækket behov for udvikling af samtalefagligheden.
Fordelen ved den gode samtale er, at medarbejdere får en oplevelse af at
lykkes. Eksempelvis kan der udvælges et team eller 10-15 medarbejdere på
frivillig basis, som ønsker at arbejde målrettet med dette.
|
Afsluttet.
Der indgår elementer fra denne prøvehandling i
prøvehandlingen 'Borgerens værdikæde'.
|
Frivillige foreninger bringes i spil som tilbud
(tværgående)
|
Frivillige foreninger bringes i
spil som tilbud til ressourceforløb og jobafklaring. Herudover motion i
forhold til unge, hvilket kan medvirke til at sætte struktur på dagligdagen.
Når borgeren er en del af et fællesskab, er der et potentiale for at lære at
det forpligter at være en del af et fællesskab.
|
Igangsat.
CAI er i gang med at kontakte
borgere, der er bevilliget FØP med det formål, at drøfte borgerens muligheder
for at være frivillige hjælpere i foreningerne.
|
Én sagsbehandler inden for sygedagpenge frem til og med
jobafklaring (eget område)
|
Én sagsbehandler inden for
sygedagpenge frem til og med jobafklaring, hvor rehabiliteringsteamet kommer
med ind over. I de mange klager vi ser, så er det skiftende sagsbehandlere,
som går igen. Ved én sagsbehandler vil borgeren opleve genkendelighed dvs.
én der følger dem gennem hele forløbet. Dette afprøves i forhold til et antal
borgere, samt medarbejdere, der frivilligt ønsker at afprøve dette, så det
gøres motivationsdrevet at deltage og bruge tiltaget som kompetenceudviklingsforløb.
Det er forventningen, at tiltaget kan bevirke, at sagerne afklares hurtigere.
Herudover tidlig indsats.
|
Afsluttet.
Dette er afprøvet tidligere,
hvor det har vist sig, at jobafklaringssagerne kommer til at fylde for meget
i forhold til sygedagpengesagerne. Der er generel stor opmærksomhed på, at
der ikke foretages unødvendige sagsbehandlerskift i løbet af en borgers sag.
|
Stoppe med indsatsmøderne (stoppe med at gøre - eget
område)
|
|
Afsluttet.
Indsatsmøderne blev stoppet med indgangen til 2019.
|
Herudover har Center for
Arbejdsmarked og Integration igangsat følgende prøvehandlinger:
Prøvehandling
|
Indhold
|
Status
|
Borgervejlederfunktion
(klagedreven innovation)
(eget område)
|
For at sikre én indgang for
borgerne samt medvirker til at nedbringe antallet af klager, oprettes en
borgervejlederfunktion.
|
I opstart.
Beskrivelse er under
udarbejdelse.
|
Motivationsforløb
(eget område)
|
Tanken er at sende borger der
gentagne gange komme ind i systemet samt borgere der ikke er motiverede eller
har svært ved til at komme i gang på arbejdsmarked i et motivationsforløb.
Der laves et 8 ugers forløb hvor der er fokus på ret og pligt/lovgivning,
motivation, Cver, muligheder på arbejdsmarked, herunder
handicapkompenserende hjælpemidler, sundhed og muligheder efterfulgt af
praktikforløb. Målgruppe Alle i Jobcenteret. Finansieret af afdelingerne
eget budget. Kun på tegnebrættet kan formodentligt tidligst opstartes i
oktober. Der samarbejdes med social økonomisk virksomhed vedr.
motivationsdelen ellers understøttes projektet af 1
sagsbehandler/fagkonsulent og 1 jobkonsulent samt personale der ved noget om
sundhed og træning (internt i JC).
|
I opstart.
Beskrivelse er under
udarbejdelse.
|
Borgerens værdikæde
(eget område)
|
Vi vil arbejde med at være endnu
bedre til at tage afsæt i den enkelte borgers værdikæde og hvordan vi sikrer
en glattere proces, sætter fokus på livsduelighed og jobperspektiv.
Formålet er at lave en hurtigere proces for borgeren med ansættelse i en virksomhed og øge kvaliteten i samarbejdet mellem borger og sagsbehandler, således begge parter oplever at det er samme plan der følges og der en gensidig hjælpsomhed. |
I opstart/igangsat.
Ansøgning om midler er
imødekommet og prøvehandlingen kan hermed igangsættes.
|
Klargøring af sager til
rehabiliteringsteamet
(tværgående)
|
Rådgivning og Udbetaling
overtager 10-15 sager, som de skal gøre klar til rehabiliteringsteamet eller
afklare på anden vis
|
Afsluttet.
Der arbejdes videre med de
relevante elementer fra prøvehandlingen i forhold til at skabe mere velfærd
for borgerne.
|
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.