Møde i udvalget d. 8. juni 2020
7. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-2261 Dok.nr.: 330-2020-204345 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og
godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager
afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget
godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Social- og
Beskæftigelsesudvalget har i maj måned godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med
ønsket om en ekstra budgetopfølgning i juni måned med fokus på forventede
mer-/mindreudgifter grundet COVID-19.
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2020, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 186,3
mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Forventningerne til de
økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
I forbindelse med nedlukningen
af Danmark medio marts blev det politisk besluttet at suspendere
beskæftigelsesindsatsen i landets jobcentre, med den betydning, at man siden nedlukningen
og hjemsendelsen af offentligt ansatte, ikke har måtte aktivere de ledige og
hjælpe dem videre i retning af ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Krisen
og den suspenderede beskæftigelsesindsats har betydet mange flere ledige. Det
er primært A-dagpenge, jobparate kontanthjælpsmodtagere, samt sygedagpenge, der
er direkte ramt af krisen. Dog opleves der stigninger på flere områder, da der
med en suspendering af beskæftigelsesindsatsen, ikke kan arbejdes med nogle
borgere.
Pr. 27. maj 2020 har regeringen
besluttet at åbne for en digital beskæftigelsesindsats, det betyder, at der
igen skal afholdes samtaler med borgerne og der er mulighed for at deltage i
digitale indsatser, samt der kan oprettes forløb med personligt fremmøde i
private virksomheder, hvis borgeren ønsker det.
Den fulde økonomiske effekt af
COVID-19 krisen på beskæftigelsesområdet, er ikke mulig at give et fuldstændigt
billede af. Udgifterne afhænger af, hvornår man genindfører
beskæftigelsesindsatsen, samt den generelle udvikling på arbejdsmarkedet i
samfundet. For nuværende er på de fleste områder indregnet stigninger igennem
sommeren 2020, hvorefter antallene forventes at begynde at stabilisere sig.
Finansiering
Udgifter til dagpenge
finansieres delvist via beskæftigelsestilskuddet mens de øvrige
overførselsudgifter delvist finansieres via budgetgarantien. I forbindelse med
økonomiaftalen laves der en midtvejsaftale for budgetgarantien og i reglen
medfører denne en midtvejsregulering.
I hvor høj grad udgifterne til
overførselsindkomster bliver finansieret af tilskuddene, afhænger af i hvilket
omfang Slagelse Kommune har haft en udvikling værre/bedre end forventet
sammenlignet med udviklingen på landsplan. Med udgangspunkt i
finansieringsgraden for 2019, forventes at minimum 70% af merforbruget vil
blive dækket af en midtvejsregulering. Finansieringen er en del af indtægterne
under Økonomiudvalget.
Udgifter grundet lovændringer
fremgår af Lov- og cirkulæreprogrammet, der er en del af økonomiaftalen.
Punkter der forventes at være en del af Lov- og cirkulæreprogrammet er bl.a. de
nye seniorpensioner, og udgifter grundet love vedtaget på arbejdsmarkedsområdet
som en del af Covid-19 nedlukningen.
Økonomiaftalen forventes på
plads i løbet af juni, det vil herefter være muligt at give et klart billede af
finansieringen.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
I center for Arbejdsmarked og
Integration vurderes det til at give udfordringer at skulle håndtere den store
mængde af ny ledige, når jobcentret igen skal overholde lovgivningen i forhold
til at afholde samtaler, samt oprette aktiviteter for de ny ledige.
KL ønsker, at regeringen og
Folketinget sætter kravet om, at ledige skal have op til seks samtaler det
første halve år af deres ledighed, i bero. Hvis kravet fastholdes vil det ikke
være muligt at overholde rettigheden med de nuværende personale ressourcer.
Ligeledes vurderes det, at den
store mængde ny ledige, der skal aktiveres/opkvalificeres risikerer at udfordre
budgettet til den beskæftigelsesrettede indsat.
På baggrund af dette arbejder
centret på et strateginotat, der gerne skulle være klart når jobcentret igen må
åbne op for indsatser mv. Heri beskrives udfordringer og krav på de forskellige
områder og hvordan de vil blive håndteret.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1. at Budgetopfølgning
2B for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og
Byrådet
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.