Møde i udvalget d. 8. juni 2020

7.     Budgetopfølgning 2B for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-204345                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har i maj måned godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning i juni måned med fokus på forventede mer-/mindreudgifter grundet COVID-19.
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 186,3 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Forventningerne til de økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
I forbindelse med nedlukningen af Danmark medio marts blev det politisk besluttet at suspendere beskæftigelsesindsatsen i landets jobcentre, med den betydning, at man siden nedlukningen og hjemsendelsen af offentligt ansatte, ikke har måtte aktivere de ledige og hjælpe dem videre i retning af ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Krisen og den suspenderede beskæftigelsesindsats har betydet mange flere ledige. Det er primært A-dagpenge, jobparate kontanthjælpsmodtagere, samt sygedagpenge, der er direkte ramt af krisen. Dog opleves der stigninger på flere områder, da der med en suspendering af beskæftigelsesindsatsen, ikke kan arbejdes med nogle borgere.
Pr. 27. maj 2020 har regeringen besluttet at åbne for en digital beskæftigelsesindsats, det betyder, at der igen skal afholdes samtaler med borgerne og der er mulighed for at deltage i digitale indsatser, samt der kan oprettes forløb med personligt fremmøde i private virksomheder, hvis borgeren ønsker det.
Den fulde økonomiske effekt af COVID-19 krisen på beskæftigelsesområdet, er ikke mulig at give et fuldstændigt billede af. Udgifterne afhænger af, hvornår man genindfører beskæftigelsesindsatsen, samt den generelle udvikling på arbejdsmarkedet i samfundet. For nuværende er på de fleste områder indregnet stigninger igennem sommeren 2020, hvorefter antallene forventes at begynde at stabilisere sig.
Finansiering
Udgifter til dagpenge finansieres delvist via beskæftigelsestilskuddet mens de øvrige overførselsudgifter delvist finansieres via budgetgarantien. I forbindelse med økonomiaftalen laves der en midtvejsaftale for budgetgarantien og i reglen medfører denne en midtvejsregulering.
I hvor høj grad udgifterne til overførselsindkomster bliver finansieret af tilskuddene, afhænger af i hvilket omfang Slagelse Kommune har haft en udvikling værre/bedre end forventet sammenlignet med udviklingen på landsplan. Med udgangspunkt i finansieringsgraden for 2019, forventes at minimum 70% af merforbruget vil blive dækket af en midtvejsregulering. Finansieringen er en del af indtægterne under Økonomiudvalget.
Udgifter grundet lovændringer fremgår af Lov- og cirkulæreprogrammet, der er en del af økonomiaftalen. Punkter der forventes at være en del af Lov- og cirkulæreprogrammet er bl.a. de nye seniorpensioner, og udgifter grundet love vedtaget på arbejdsmarkedsområdet som en del af Covid-19 nedlukningen.
Økonomiaftalen forventes på plads i løbet af juni, det vil herefter være muligt at give et klart billede af finansieringen.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
I center for Arbejdsmarked og Integration vurderes det til at give udfordringer at skulle håndtere den store mængde af ny ledige, når jobcentret igen skal overholde lovgivningen i forhold til at afholde samtaler, samt oprette aktiviteter for de ny ledige.
KL ønsker, at regeringen og Folketinget sætter kravet om, at ledige skal have op til seks samtaler det første halve år af deres ledighed, i bero. Hvis kravet fastholdes vil det ikke være muligt at overholde rettigheden med de nuværende personale ressourcer.
Ligeledes vurderes det, at den store mængde ny ledige, der skal aktiveres/opkvalificeres risikerer at udfordre budgettet til den beskæftigelsesrettede indsat.
På baggrund af dette arbejder centret på et strateginotat, der gerne skulle være klart når jobcentret igen må åbne op for indsatser mv. Heri beskrives udfordringer og krav på de forskellige områder og hvordan de vil blive håndteret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 2B for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.