Møde i udvalget d. 3. juni 2019
11. Orientering om udviklingen i brug af aktive indsatser på beskæftigelsesområdet (O)
Sagsnr.: 330-2019-36877 Dok.nr.: 330-2019-205780 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. april 2019
blev der givet en status for gennemført udbudsproces og eventuelt kommende
udbudsproces på beskæftigelsesområdet.
På den baggrund ønskede udvalget, at administrationen
udarbejdede et notat, som beskriver udviklingen i Center for Arbejdsmarked og
Integration omkring indsatser, herunder samarbejdspartnere og organisatoriske
udviklingstiltag.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen
om udviklingen i brug af aktive indsatser, herunder samarbejdspartnere og
tilhørende organisatoriske udviklingstiltag.
Overordnet udvikling i aktive indsatser
De overordnede udviklingstendenser i kommunens brug af
aktive indsatser har i høj grad været afledt af de til enhver tid gældende
statslige refusionsincitamenter samt konjunkturforhold. Statens brug af
refusionsincitamenter har over tid taget udgangspunkt i den nyeste forskning
om, hvilke aktive indsatser som kan forventes at give de bedste resultater i
forhold til at få borgerne hurtigst muligt i ordinært job.
Notatet er derfor for overskuelighedens skyld bygget
skematisk op om de seneste 4 statslige refusionsreformer 2004-2019. I praksis
sker retningsskift naturligvis ikke fra den ene dag til den anden, men der er
tale om glidende overgange og beskrivelse af tendenser. I notatet indgår en
opgørelse over den overordnede resultatudvikling i samme periode. Her vises
udviklingen i fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse som andel af
befolkningen i den arbejdsdygtige alder for både Slagelse, sammenlignelige
kommuner og landsplan. På mere specifikt niveau beskrives, hvilke effekttyper
der opnås ved de forskellige typer af aktive indsatser.
Opsummerende kan det siges, at der over tid er opbygget en
stadig større viden om effekterne af aktive indsatser, og indsatserne er blevet
fortsat optimeret derefter. I første omgang med stor fokus på at opnå generelle
resultater ved aktiv beskæftigelsesindsats fremfor en passiv
beskæftigelsesindsats. Efterfølgende med fokus på, hvilke specifikke indsatser
der virker for specifikke målgrupper, og hvornår i et forsørgelsesforløb det er
mest optimalt at sætte ind med disse indsatser. Der kom også fokus på, hvornår
aktive indsatser kan have en decideret fastholdelseseffekt. Tidligere var der
kun fokus på borgerne tættest på arbejdsmarkedet, hvor der i dag også er er
kommet stadig større fokus på borgerne i udkanten af arbejdsmarkedet. Det er
sket i takt med et øget behov for at udvide arbejdsstyrken, som består af
beskæftigede og jobparate ledige.
For Slagelse Kommune er borgere på offentlig forsørgelse som
andel af befolkningen i den arbejdsdygtige alder faldet 7,4 %-point fra 2004
til 2018. Hvis andelen i 2018 havde været den samme som i 2004, så ville det
have betydet, at der været ca. 3.775 flere på offentlig forsørgelse. Hvis
Slagelse havde haft samme udvikling som sammenlignelige kommuner fra 2004 til
2018, så ville der i 2018 have været ca. 900 flere borgere på offentlig
forsørgelse i Slagelse Kommune.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det udarbejdede notat
synliggør de overordnede og vigtigste tendenser i brugen af aktive indsatser,
herunder samarbejdspartnere og organisatoriske udviklingstiltag.
Historikken for indsatser og resultater indikerer, hvor
vigtig de rette investeringer i aktive beskæftigelsesindsatser er for den
samlede kommunale forsørgelsesøkonomi. Historikken tydeliggør, at resultaterne,
også når der ses bort fra konjunkturforhold, kan ændres relativt meget i den
ene eller anden retning inden for få år som følge af rigtige, forkerte eller
manglende aktive investeringer i beskæftigelsesindsatsen. Af samme grund havde
det daværende Beskæftigelses- og Integrationsudvalg i 2017 over flere møder
drøftelser om tilbudsviften, som endte i en række godkendte anbefalinger til
den fremadrettede udvikling.
Administrationen vurderer, at de gældende politiske
anbefalinger (se bilag) til den fremadrettede udvikling af tilbudsviften, som
blev godkendt af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i 2017, langt hen ad
vejen fortsat giver rigtig god mening. Det gælder både i forhold til at kunne
tilrettelægge effektfulde tilbud, men også når det handler om at styrke den
fremadrettede fokus på helhedstænkning og koordinering i forhold til både
borgere og virksomheder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Inge bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Notat om anvendelse af aktive indsatser, samarbejdspartnere og
organisatoriske udviklingstiltag på beskæftigelsesområdet tages til
orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med bemærkning om stor tilfredshed med
det udarbejdede notat.