Møde i udvalget d. 8. juni 2021

10.   Status på afprøvning af skærmbesøg i hjemmeplejen (O)

Sagsnr.: 330-2020-29648                 Dok.nr.: 330-2021-157828          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om afprøvning af skærmbesøg i hjemmeplejen.

Sagens indhold

I perioden fra 3. november 2020 til og med 31. maj 2021 har der været afprøvet skærmbesøg, som metode til at levere hjemmeplejeydelser i hjemmeplejen i område Halskovvej i Korsør. Forløbet har fungeret som pilotprojekt, og formålet har været at give Slagelse Kommune erfaring med brug af skærmbesøg i hjemmeplejen.

Hvad er et skærmbesøg?

Et skærmbesøg er et opkald fra hjemmeplejen via en app på en tablet. Borger ringes op via tablet og trykker besvar, hvorefter der er forbindelse til hjemmeplejen via lyd og billede. Opkald er aftalt på forhånd og foretages af en medarbejder, der kender borgeren. Opkaldet er en erstatning for et fysisk besøg i hjemmet og kan dreje sig om fx støtte til indtagelse af medicin, guidning til at smøre mad og indtage væske eller psykisk støtte til struktur af dagen. Borgeren modtager sine andre besøg af hjemmeplejen i hjemmet som vanligt. Typisk tager et opkald ca. 3 min. Det kan foretages både i dag- og i aftenvagt.

Hvem er målgruppen for skærmbesøg?

Skærmbesøg tilbydes til de borgere i hjemmeplejegruppen, der ønsker at afprøve dette, og hvor hjemmeplejen vurderer, at det er fagligt forsvarligt.

Hvad kan skærmbesøg også bruges til?

Skærmbesøg kan også bruges tværfagligt. Hjemmeplejens nærmeste samarbejdspartnere som fx sygeplejersker og terapeuter bliver oplært i brug af skærmbesøg og kan kontaktes af hjemmeplejen til faglig sparring via skærmen ude ved en borger (efter samtykke fra borger). Dette kan kvalificere den faglige vurdering ude hos borgeren, hvilket kan medføre større tryghed hos borger, ligesom det måske kan sparre nogle ekstra besøg. Borgere som modtager skærmbesøg har desuden mulighed for at bruge skærmen til opkald fra pårørende, som gratis kan benytte app’en til opkald til den pårørende. Dette tilbud kan være med til at forebygge følelsen af ensomhed.

Evaluering af pilotprojektet i området Halsskovvej i Korsør

Slagelse Kommune har samarbejdet med en sygeplejestuderende fra Absalon, som har evalueret oplevelsen af at benytte skærmbesøg hos borgere, medarbejdere, pårørende og leder.

Medarbejderne er blevet tilsendt et spørgeskema og efterfølgende deltaget i et fokusgruppeinterview. Borgere, pårørende og leder er blevet interviewet ud fra nogle forberedte spørgsmål.

Dataindsamlingen foregik i februar til marts 2021. Samlet er der foretaget interview af seks borgere og en pårørende. Derudover besvarede 14 medarbejdere spørgeskemaet og fem deltog i fokusgruppeinterviewet. Interviewet med den pårørende er ikke medtaget i evalueringen, da besvarelsen ikke kan anonymiseres.

Hvad er resultaterne?

Covid-19 situationen har kompliceret implementeringen af skærmbesøg, fordi det ikke har været muligt at samle medarbejderne til oplæring og supervision i det ønskede omfang. Desuden har lederen af hjemmeplejegruppen været nødsaget til at prioritere andre og mere akutte opgaver fremfor fokus på skærmbesøg. Først i marts/april blev det muligt at sætte større fokus på skærmbesøg igen. Det har medført, at der pt. er 18 borgere, som dagligt modtager skærmbesøg. Derudover kommer der løbende nye borgere, som bliver tilbudt at afprøve det.

Sammenfatning af tilbagemeldinger:

Borgerne fortæller, at de er glade for deres skærmbesøg, fordi de oplever at skærmbesøg generelt giver dem mere frihed og selvstændighed, og de ønsker derfor ikke at erstatte deres skærmbesøg med fysiske besøg. Flere borgere har efterfølgende bedt om at få omlagt flere af deres fysiske besøg til skærmbesøg.

Flertallet af medarbejderne er positive for indførslen af skærmbesøg som en del af den daglige opgaveløsning.

Medarbejderne har blandt andet udtrykt følgende fordele:

·       Borgerne kan eksempelvis selv tage piller og føler sig mere selvstændige og mere selvhjulpne

·       Inaktive borgere bliver mere motiverede for at blive selvhjulpne og selvstændige

·       Personalet sparer tid og køretur

·       Borgere med psykiske udfordringer, som ikke vil lukke plejen ind, er glade for besøgene.

·       Borgerne har mere frihed

·       Nemmere at rykke besøg, så det passer borgerne bedst

·       Jeg er mere nærværende og mindre stresset

·       Borgeren kan se én og derved stadig få følelsen af nærvær.

Medarbejdere har blandt andet udtrykt følgende ulemper:

·       Fungerer ikke altid så godt til borgere med demens eller dem, som ikke kan bruge en mobiltelefon

·       Teknikken kan godt drille engang imellem

·       Jeg kan ikke gøre det samme, som hvis jeg var der fysisk.

Evaluering fra lederen af hjemmeplejegruppen:

Der er mange muligheder i brugen af skærmbesøg; borgeren oplever færre kommunale besøg i hjemmet, hvilket flere borgere er glade for – samtidig sparer det personalet tid på landevejen, og det giver mulighed for at levere hjemmeplejeydelsen lidt kreativt – som fx at personalet laver et opkald med julebelysningen eller Storebæltsbroen i baggrunden, hvilket kan have stor værdi for en borger, som sjældent kommer ud af eget hjem.

Den videre plan

Hjemmeplejeområdet Halsskovvej fortsætter med at tilbyde skærmbesøg foreløbig i 2021.

Udvalget får en beslutningssag på mødet i august i forhold til eventuel videre implementering i flere områder og finansiering heraf.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at skærmbesøg støtter op om rehabilitering som metodisk tilgang til levering af hjemmeplejeydelser. Administrationen vurderer derfor, at skærmbesøg i hjemmeplejen har potentiale til at udbredes til flere områder i hjemmeplejen. Der vurderes at være positive gevinster for både borgerne og for kommunens ansatte. Administrationen vurderer, at de positive gevinster forudsætter en trinvis og håndholdt implementeringsindsats, hvor de nye arbejdsgange igangsættes, fastholdes og finpudses over tid.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den økonomiske udgift til implementering og drift af skærmbesøg for nuværende hjemmeplejeområde for resten af året beløber sig til 106.000 kr. Udgiften afholdes af velfærdsteknologisk enhed. Udgiften omfatter omkostninger til leverandørerne af skærmløsningen, herunder abonnementer, softwarelicens og hardware-support m.m. Udgiften omfatter ikke udgifter til intern implementering og support.

Hvis skærmbesøg skal implementeres i alle hjemmeplejeområder, vil den samlede udgift overstige udbudsgrænsen, og der skal laves en udbudsrunde i forhold til SKI-aftale.

Der forventes ikke en økonomisk gevinst af skærmbesøg.  

Tværgående konsekvenser

Erfaringerne fra implementering af skærmbesøg i andre kommuner viser, at skærmbesøg har potentiale til at kunne udbredes til serviceydelser på Handicap- og Psykiatriområdet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.