Møde i udvalget d. 3. april 2017

8.     Udvikling af området ved Slagelse Stadion (D)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-155989                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte muligheder for den fortsatte udvikling af området ved Slagelse Stadion.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet i juni 2016 fremsat et ønske om et oplæg, der ser området omkring Slagelse Stadion som en samlet facilitet. På den baggrund igangsatte administrationen en undersøgelse for at opnå indsigt i, hvilke erfaringer kommuner både i Danmark og andre lande har med at udvikle områder eller stadions, og om der ud fra disse erfaringer kan peges på en bedste praksis. Undersøgelsens resultater er beskrevet i en rapport, som er vedlagt sagen som bilag.
I undersøgelsen peger kommuner og private investorer på, at måden, hvorpå man forstærker eller sætter gang i udvikling, er ved at foretage ny-investeringer (ofte millioninvesteringer) i udbygningen af stadions eller opførelse af nye bygninger/arenaer. Erfaringer med ny-investeringer i forhold til økonomi og udvikling af et område eller stadion er dog ofte negative. I forbindelse med Park Arena, Næstved Hallernes ny-investering, medførte afvigelser i byggeriet, at Næstved Kommune i 2016 måtte yde et ekstraordinært tilskud på 1,1 mio. kr. og i 2017 skal tage stilling til, om driftstilskuddet skal forøges yderligere (Rapport s. 6). Dertil kommer, at ny-investeringen ikke har medført den forventede værdi til området.
Omvendt har man i SønderjyskeElite haft positive erfaringer med at udvikle gennem samarbejde og sammenhæng. Dette gør sig også gældende i de kommuner, regioner og områder, hvor man allerede har etableret såkaldte ’campusser’ (Rapport s. 10). Hvad enten det er uddannelses-campusser, erhvervs- eller sports-campusser, så har alle typer i større eller mindre grad formået at sætte gang i en udvikling, både økonomisk, kommercielt, og hvad angår fritidsaktiviteter.
Erfaringer fra ovennævnte cases (uddybet i vedhæftet rapport) peger alle på, at skal man opnå succes med at sætte gang i en ønsket udvikling, så anbefales det, at der:
1) skabes en sammenhæng og et samarbejde mellem aktører/faciliteter i et bestemt område,
2) og at det sker gennem etablering af en konceptuel og fysisk organisering,
3) som på både kort og langt sigt er i et samarbejde mellem det offentlige og private, dvs. i et OPP-Partnerskab (Rapport s. 11-12).
4) at foreningerne tager føringen på arrangementer og events, der afholdes på og omkring stadionområdet, så foreningerne tjener penge, og der skabes midler til udbygning og udvikling af eksisterende faciliteter.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Der er flere veje at gå for at opnå ovenstående. SønderjyskeElite startede med at oprette en fond som ramme om det forpligtende samarbejde. Det vil dog kræve, at parterne er enige om rammerne for og formålet med samarbejdet. Det er administrationens vurdering, at der skal arbejdes med parterne på at blive mere tydelige på rammerne omkring samarbejdet, inden en fond kan oprettes.
Administrationen ser følgende handlemuligheder:
a) Der nedsættes et § 17 stk. 4-udvalg, der skal arbejde for en konceptuel og fysisk organisering, der har til formål at udvikle stadionområdet gennem samarbejde og sammenhæng i brugen af eksisterende faciliteter. Udgangspunktet for arbejdet er de forudgående analyser, som er vedlagt sagen. Projektet forankres i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, som yder sekretariatsbistand.
b) Der tilknyttes en projektleder til opgaven med base i Fritidsafdelingen, hvis primære opgave vil blive at udarbejde og eksekvere en udviklingsplan for stadionområdet i tæt samspil med relevante interessenter med baggrund i de forudgående analyser, der foreligger. Sideløbende arbejdes der med at kortlægge muligheder for at etablere offentlige og private partnerskaber mht. etablering af en selvstændig organisation.
c) Der arbejdes ikke videre med sagen.
Vurdering
Ved at vælge handlemulighed 1 og 2 kan der blive igangsat et arbejde, som vil skabe en sammenhæng mellem de forskellige faciliteter og brugen af dem samt styrke samarbejdet, som tilsammen vil kunne udvikle området økonomisk og aktivitetsmæssigt. Administrationen vil anbefale, at parterne i handlemulighed 1 og 2 sammen udarbejder en udviklingsplan for området, så parterne får fælles mål at samarbejde om med udgangspunkt i de analyser, der foreligger.
Administrationen vurderer, at tiltaget på sigt vil betyde, at råderetten over områdets faciliteter skal ændres eller i hvert fald omdefineres, for at andre, f.eks. en ny organisation, end de faste brugere kan anvende dem.
Såfremt handlemulighed 1 vælges, skal sagen videresendes til Byrådets godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der skal afsættes midler til handlemulighed 1 og 2, såfremt en af disse vælges. Administrationen vurderer også, at der er udgifter forbundet med etablering og drift af en organisation, der skal varetage aktiviteter i samarbejde med foreninger på området ved Slagelse Stadion.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  sagen drøftes med henblik på at konkretisere det videre forløb.
2.    at  økonomi til det projektarbejde findes inden for Fritidsafdelingens ramme.   
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en sag, hvor kommissorium og økonomi for et §17 stk 4 udvalg beskrives.
Ad 2: Godkendt.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.