Møde i udvalget d. 3. april 2017
8. Udvikling af området ved Slagelse Stadion (D)
Sagsnr.: 330-2016-58259 Dok.nr.: 330-2017-155989 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte muligheder
for den fortsatte udvikling af området ved Slagelse Stadion.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget har på mødet i juni 2016 fremsat et ønske om et oplæg, der ser
området omkring Slagelse Stadion som en samlet facilitet. På den baggrund
igangsatte administrationen en undersøgelse for at opnå indsigt i, hvilke
erfaringer kommuner både i Danmark og andre lande har med at udvikle områder
eller stadions, og om der ud fra disse erfaringer kan peges på en bedste
praksis. Undersøgelsens resultater er beskrevet i en rapport, som er vedlagt
sagen som bilag.
I undersøgelsen peger kommuner
og private investorer på, at måden, hvorpå man forstærker eller sætter gang i
udvikling, er ved at foretage ny-investeringer (ofte millioninvesteringer) i
udbygningen af stadions eller opførelse af nye bygninger/arenaer. Erfaringer
med ny-investeringer i forhold til økonomi og udvikling af et område eller
stadion er dog ofte negative. I forbindelse med Park Arena, Næstved Hallernes
ny-investering, medførte afvigelser i byggeriet, at Næstved Kommune i 2016
måtte yde et ekstraordinært tilskud på 1,1 mio. kr. og i 2017 skal tage
stilling til, om driftstilskuddet skal forøges yderligere (Rapport s. 6).
Dertil kommer, at ny-investeringen ikke har medført den forventede værdi til
området.
Omvendt har man i
SønderjyskeElite haft positive erfaringer med at udvikle gennem samarbejde og
sammenhæng. Dette gør sig også gældende i de kommuner, regioner og områder,
hvor man allerede har etableret såkaldte campusser (Rapport s. 10). Hvad
enten det er uddannelses-campusser, erhvervs- eller sports-campusser, så har
alle typer i større eller mindre grad formået at sætte gang i en udvikling,
både økonomisk, kommercielt, og hvad angår fritidsaktiviteter.
Erfaringer fra ovennævnte cases
(uddybet i vedhæftet rapport) peger alle på, at skal man opnå succes med at
sætte gang i en ønsket udvikling, så anbefales det, at der:
1) skabes en sammenhæng og et
samarbejde mellem aktører/faciliteter i et bestemt område,
2) og at det sker gennem
etablering af en konceptuel og fysisk organisering,
3) som på både kort og langt
sigt er i et samarbejde mellem det offentlige og private, dvs. i et
OPP-Partnerskab (Rapport s. 11-12).
4) at foreningerne tager
føringen på arrangementer og events, der afholdes på og omkring stadionområdet,
så foreningerne tjener penge, og der skabes midler til udbygning og udvikling
af eksisterende faciliteter.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Der er flere veje at gå for at
opnå ovenstående. SønderjyskeElite startede med at oprette en fond som ramme om
det forpligtende samarbejde. Det vil dog kræve, at parterne er enige om
rammerne for og formålet med samarbejdet. Det er administrationens vurdering,
at der skal arbejdes med parterne på at blive mere tydelige på rammerne omkring
samarbejdet, inden en fond kan oprettes.
Administrationen ser følgende
handlemuligheder:
a)
Der nedsættes et § 17 stk. 4-udvalg, der skal arbejde for en konceptuel
og fysisk organisering, der har til formål at udvikle stadionområdet gennem
samarbejde og sammenhæng i brugen af eksisterende faciliteter. Udgangspunktet
for arbejdet er de forudgående analyser, som er vedlagt sagen. Projektet
forankres i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, som yder
sekretariatsbistand.
b)
Der tilknyttes en projektleder til opgaven med base i Fritidsafdelingen,
hvis primære opgave vil blive at udarbejde og eksekvere en udviklingsplan for
stadionområdet i tæt samspil med relevante interessenter med baggrund i de
forudgående analyser, der foreligger. Sideløbende arbejdes der med at kortlægge
muligheder for at etablere offentlige og private partnerskaber mht. etablering
af en selvstændig organisation.
c)
Der arbejdes ikke videre med sagen.
Vurdering
Ved at vælge handlemulighed 1 og 2 kan der blive igangsat et
arbejde, som vil skabe en sammenhæng mellem de forskellige faciliteter og
brugen af dem samt styrke samarbejdet, som tilsammen vil kunne udvikle området
økonomisk og aktivitetsmæssigt. Administrationen vil anbefale, at parterne i
handlemulighed 1 og 2 sammen udarbejder en udviklingsplan for området, så
parterne får fælles mål at samarbejde om med udgangspunkt i de analyser, der
foreligger.
Administrationen vurderer, at tiltaget på sigt vil betyde,
at råderetten over områdets faciliteter skal ændres eller i hvert fald
omdefineres, for at andre, f.eks. en ny organisation, end de faste brugere kan
anvende dem.
Såfremt handlemulighed 1 vælges, skal sagen videresendes til
Byrådets godkendelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der skal afsættes midler til handlemulighed
1 og 2, såfremt en af disse vælges. Administrationen vurderer også, at der er
udgifter forbundet med etablering og drift af en organisation, der skal
varetage aktiviteter i samarbejde med foreninger på området ved Slagelse Stadion.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at sagen drøftes med henblik på at konkretisere det videre forløb.
2.
at økonomi til det projektarbejde findes inden for Fritidsafdelingens
ramme.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en sag,
hvor kommissorium og økonomi for et §17 stk 4 udvalg beskrives.
Ad 2: Godkendt.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.