Møde i udvalget d. 30. november 2017

5.     Drøftelse af etablering af bølgebryder (D)

Sagsnr.: 330-2015-12272               Dok.nr.: 330-2017-720020                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
§17.4 udvalget drøftede og besluttede på deres sidste møde den 7. september, at administrationen skulle afklare alternative muligheder, mobil bølgedæmper/bryder samt sænkning af Standard Flex skib, som bølgebryder i Halsskov Færgehavn.
På baggrund af afklaringen skal udvalget drøfte hvilken model for bølgebryder, man ønsker at arbejder videre med.
Baggrund
For at skabe de bedste rammer for vandsportsaktiviteter på vand er det vigtig, at forholdene i havnen, herunder bølgeuroen, er af sådan karakter, at områdets gæster føler, at det er behageligt og sikkert at færdes på og under vandet. Som følge heraf vil det være fordelagtig, at der etableres en bølgebryder i indsejlingen til færgehavnen.
En bølgebryder vil være med til at optimere forholdene i færgehavne, både før og efter etablering af selve vandsportscentret. En bølgebryder vil således være med til at skabe mulighed for liv og aktiviteter i området for derigennem at optimere forholdene for kommende eksterne investorer.
På §17.4 udvalgsmødet den 18. maj blev det aftalt, at administrationen skulle få kvalificeret det materiale, som Sweco tidligere har udarbejdet. Administrationen har i den forbindelse drøftet forskellige muligheder for bølgebryder i samarbejde med Orbicon. Orbicon har udarbejdet et anlægsprogram for forlængelse af den nordlige mole. De har udarbejdet fire forskellige muligheder.
På sidste §17.4 udvalgsmøde den 7. september blev det aftalt, at administrationen skulle undersøge om man kunne etablere en bølgebryder på alternativ vis enten via, mobil bølgedæmper/bryder samt sænkning af Standard Flex skib.
Administrationen er blevet oplyst, at Standard Flex skib ikke er en mulighed idet flåden har igangsat et salg af de tilbageværende både. Endvidere har Kystdirektoratet oplyst, at et nedsænket skib skal forventes at skulle fjernes efter 10 år. Som følge bl.a. heraf, kan et nedsænket skib ikke fungere som en permanent bølgebryder.
Med hensyn til mobil bølgedæmper/bryder er administrationen blevet oplyst, at en sådan løsning ikke vil kunne dæmpe bølgerne i færgehavnen tilfredsstillende, således at der kan foregå de ønskede aktiviteter på vandet. Endvidere vil en mobil bølgedæmper/bryder være så hårdt belastet af bølgerne, at konstruktionen ikke vil kunne holde hvis den skal ligge som en del af den ydere mole. En mobil bølgedæmper/bryder vil dog inde i færgehavne kunne, såfremt der laves en anden ydermole, fungere som bølgedæmpende fx i forbindelse med moler til hytte/husbåde samt havnebad.   
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
a) Udvalget kan beslutte, at anmode Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet om at etablering af bølgebryder bør igangsættes i 2018, da udvalget ikke har midler til rådighed i indeværende år.
b) Udvalget kan beslutte, at etablering af bølgebryder ikke skal igangsættes på nuværende tidspunkt.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etablering af bølgebryder er vigtig for den videre udvikling af Halsskov Færgehavn, da det er med til at sikre, at der kan være et bredt udvalg af aktiviteter på vandet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Idet alle midlerne for 2017 er disponeret, kan projektet tidligst op startes i 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter om man ønsker, at arbejde videre med etablering af bølgebryder,
2. at Hvis der arbejdes videre med projektet, at udvalget peger på hvilken model der skal arbejdes med.
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Korsør - byen møder vandet den 30. november 2017:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Søren Pihl, Thomas Clausen (Ø)
Punktet blev drøftet, og det blev besluttet, at administrationen skal undersøge muligheden for etablering bølgeenergi som bølgebryder samt, hvilken konsekvenser det får, hvis bølgebryderens længde halveres samt, hvilken muligheder der er for placering af bølgedæmper længere inde i havnen.
Michael Grams indstilling var, at man går videre med løsning A til 11,25 mio. kr.