Møde i udvalget d. 8. marts 2017
12. Status på sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-15362 Dok.nr.: 330-2017-121171 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en status på hjælpemiddelområdets ansøgninger/sagsbehandlingstider
samt en evaluering af tidsfristerne.
Baggrund
Hjælpemiddelområdet har igennem de seneste år været under et
stadigt stigende pres for at kunne fastholde serviceniveauet og de politisk
fastsatte sagsbehandlingsfrister som følge af, at antallet af ansøgninger til
området er steget år for år i perioden 2007 2015.
En stadig større andel af ansøgningerne bliver akut
sagsbehandlet og afgjort, hvorfor området især har været udfordret på at kunne
overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på ventelistesagerne øvrige
ansøgninger, hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65
hverdage. Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller som kræver
længere sagsbehandlingstid.
Afledt af situationen besluttede Udvalget på mødet i maj
2016 at opnormere hjælpemiddelområdet med 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5
medarbejder til afledt drift. De nye medarbejdere blev ansat primo august 2016,
hvor den første tid gik med instruktion og oplæring i nye systemer og
arbejdsgange.
Udvalget fik efterfølgende på
mødet den 5. oktober 2016 en status på hjælpemiddelområdet om, at der pr.
ultimo september 16 var 80 ansøgninger, der havde overskredet
sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage og Udvalget godkendte en Tids- og
Handleplan for nedbringelse af sagerne, således at den fastsatte
sagsbehandlingsfrist på området vil kunne overholdes.
Tids- og Handleplan forelagt og
godkendt d. 5. oktober 2016:
Periode
|
Status primo sept. 2016
|
Tilgang af nye ansøgninger, der vil overskride fristen
65 hverdage i perioden
|
Sagsbehandling og antal afgjorte ansøgninger i perioden
|
Resultat / effekt
|
Ny status
Ansøgninger med sagsbehandlingstid på mere end 65
hverdage.
|
12.9. 1.11.
|
80 ans.
|
40 ansøgninger
|
50 ansøgninger
|
-10 ansøgninger
|
70 ansøgninger pr. 1.11.16
|
1.11. 1.12.
|
|
40 ansøgninger
|
60 ansøgninger
|
-20 ansøgninger
|
50 ansøgninger pr. 1.12.16
|
1.12. 1.1.17
|
|
20 ansøgninger
|
45 ansøgninger
|
-25 ansøgninger
|
33 ansøgninger pr. 1.1.17
|
1.1.17 1.2.
|
|
10 ansøgninger
|
60 ansøgninger
|
+40 ansøgninger
|
0 ansøgninger pr. 1.2.17
|
Aktuel status pr. 1. marts
2017:
Hjælpemiddelområdet har siden
medio september 2016 fokuseret indsatsen på området ved etablering af team med
7 medarbejdere, der behandler øvrige ansøgninger (ventelistesager).
Tids- og Handleplanen er fulgt
og har holdt frem til januar 2016. Fra 1. februar 17 er der ansat en vikar,
således at teamet er fuldt normerede med 7 medarbejdere.
Mængden af ansøgninger med
overskredet sagsbehandlingstid er faktuelt nedbragt til:
Pr. 1.11.16: 70 ansøgninger
sv.t. tids- og handleplanen
Pr. 1.12.16: 36 ansøgninger
Pr. 22.12.16: 31 ansøgninger
(op til jule- og nytårsferie)
Pr. 1.1.17: 60 ansøgninger
(efter jule- og nytårsferie)
Pr. 1.2.17: 23 ansøgninger
Pr. 9.2.17: 17 ansøgninger
(før vinterferie i uge 7)
Pr. 20.2.17: 22 ansøgninger
(efter vinterferie i uge 7)
Pr. 1.3.17 15 ansøgninger
Pr. 1.4.17 0 ansøgninger
Der indkommer gennemsnitlig
60-70 nye ansøgninger hver måned på området.
Udviklingen i antallet af
ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet):
Indkomne ansøgninger
|
År 2014
|
År 2015
|
År 2016
|
Genbrugshjælpemidler
|
8.501
|
8.847
|
7.950
|
Heraf ansøgninger (sager på
venteliste)
|
664
|
755
|
703
|
Som det fremgår ovenfor modtog
hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) i 2016, i alt 7950, heraf var 703
ansøgninger med sagsbehandlingstid på 65 hverdage.
Pr. ultimo februar 2017 verserer
der 270 ansøgninger med en sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage.
Talegenkendelse nyt
IT-arbejdsredskab
Terapeuternes nye arbejdsredskab
IT-systemet Talegenkendelse påbegyndte sin implementering i området i
oktober 2016. Terapeuterne har således over en periode i efteråret trænet for
at indøve nye arbejdsgange. Hvor de tidligere var vant til at skrive i alle
dele af sagsbehandlingen, bruger terapeuterne nu deres stemmer. I praksis
indebærer det, at hhv. journaler, afgørelser, mails etc. indtales til skærm. Da
arbejdsredskabet ikke kender eller genkender alle ord; såsom f.eks. særlige
navne/efternavne og fagudtryk, arbejder terapeuterne med at opbygge og løbende
udvide systemets ordbog, således at den indtalte sagsbehandling bliver omsat i
fejlfri tekst på skærmen. Terapeuterne har taget det nye system til sig og
anvender det. Terapeuterne oplever, at arbejdsredskabet giver en mere smidig og
effektiv arbejdstilrettelæggelse. I modsætning til tidligere bliver eksempelvis
telefonopkald fra borgere eller samarbejdspartnere nu journaliseret i
umiddelbar forlængelse af opkaldet/samtalen.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Vurdering
Administrationen vurderer, at mængden af øvrige
ansøgninger (ventelistesager) med overskredet sagsbehandlingstid på 65
hverdage vil være bragt i 0 sager med udgangen marts 2017.
Opnormeringen med 2 terapeuter samt det etablerede tiltag
med 7 medarbejdere i teamorganisering på området betyder, at ventelisten
nedbringes gradvis og effektivt, således at den fastsatte sagsbehandlingstid på
65 hverdage, kan overholdes.
Det næste mål for de kommende måneder er at nedbringe
mængden af sager yderligere, således at et stigende antal ansøgninger bliver
sagsbehandlet og afgjort indenfor de 65 hverdage. Realiseres dette mål
vil området ikke i samme grad som nu kunne påvirkes af perioder med feriefravær
o.lign., når der er nedsat bemanding på opgaven/området, men det vil i disse
perioder stadig være muligt at overholde sagsbehandlingsfristen på de 65
hverdage.
Det er derfor administrationens vurdering, at
sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage indtil videre skal fastholdes.
Udvalget får en ny orientering om status på
Hjælpemiddelområdet på mødet i juni 2017.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.
at Udvalget orienteres om status på Hjælpemiddelområdet i juni 2017.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:
Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker at genoptage sagen, hvor de forskellige
kategorier og de tilknyttede ekspeditionstider tilføjes sagsfremstillingen.
Herunder ønsker udvalget en gendrøftelse af serviceniveauet på området. Dette
særligt set i forbindelse med områdets økonomiske udfordringer.