Møde i udvalget d. 22. marts 2021

19.   Genoptaget - Orientering vedr. Slagelse Kommunes brug af Holmegaardshuset (O)

Sagsnr.: 330-2021-15108                 Dok.nr.: 330-2021-101080          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Center for Børn og Unge beslutter i forlængelse af en afgørelse om iværksættelse af en foranstaltning efter serviceloven, hvordan og af hvem opgaven skal udføres. Det rette match i forbindelse med valg af foranstaltning øger mulighederne for, at barnet/den unge opnår det, som er intentionen med foranstaltningen.
Center for Børn og Unge foretager i alle sager en konkret og individuel vurdering af behovet hos det enkelte barn/familie og finder på den baggrund det mest egnede tilbud, og som i den enkelte sag vurderes bedst muligt at kunne hjælpe familien.
Såfremt det vurderes, at der skal iværksættes et ophold på en familieinstitution, spiller også forhold som geografi, ledig kapacitet og muligheden for ambulant familiebehandling efter døgnopholdet ind på valget af familieinstitution. Ligeledes vægtes tidligere erfaringer med institutionerne, herunder deres evne til at samarbejde og levere skriftligt materiale.
Center for Børn og Unge benytter aktuelt familieinstitutioner beliggende på både Sjælland og Fyn.
Opholdsstedet Holmegaardshuset tager imod børn, unge og familier – både akut eller planlagt. Ligeledes tilbydes familiebehandling, herunder også som ambulant behandling i hjemmet hos familierne i forlængelse af et døgnophold.
Center for Børn og Unges matchkonsulent har besøgt 6 øvrige familieinstitutioner og har foretaget en sammenligning af disse institutioner med Holmegaardshuset. På baggrund heraf er det vurderingen, at Holmegaardshuset på linje med det øvrige familieinstitutioner har en god faglig pædagogisk praksis, er fagligt velfunderede og med sans for de små faglige detaljer i deres tilgang til både børn og forældre. Holmegaardshuset er den eneste ud af de 7 familieinstitutioner, hvortil Slagelse Kommune ikke betaler opsigelsesvarsel.
Det er Socialtilsynet, der fører det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier for at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse.
Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte.
Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelser om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.
Socialtilsynet skal, som led i det driftsorienterede tilsyn, både føre kontrol med forholdene i tilbuddet, og indgå i dialog med tilbuddet med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynets rapporter er tilgængelige på Tilbudsportalen.
Som en del af den langsigtede indsats følges der i Slagelse Kommune op på familiebehandlingen, når en familie forlader familieinstitutionen. Dette foregår fx ved at etablere familiebehandling i hjemmet i en udslusningsperiode. Denne behandling foretages oftest af den familiebehandler, som har arbejdet med familien på familieinstitutionen. Dette taler ud fra en geografisk betragtning for anvendelse af Holmegaardshuset, som kan fortsætte arbejdet med familien i nærområdet i udslusningsperioden, modsat mange af de andre familieinstitutioner, som ligger noget længere væk (de fleste i Københavnsområdet).
Som led i det personrettede tilsyn følger Center for Børn og Unge op på hver enkelt sag med faste intervaller samt efter behov, og det vurderes i den forbindelse, om tilbuddet stadig er det rette for den enkelte, herunder om der sker en udvikling i retning mod de i handleplanen fastsatte mål.
Sagsbehandlerne i Center for Børn og Unge oplever overordnet, at Holmegaardshuset leverer de ydelser i familien, som de bestilles til. Der arbejdes ud fra de mål, som fastsættes i samarbejde med familierne, og der opleves progression. Det er endvidere oplevelsen, at institutionen er i stand til at levere hurtigt i akutte situationer og være fleksible i forhold til løsninger og udfordringer, som opstår undervejs i opholdet. Derudover opleves, at personalet på Holmegaardshuset er relativt stabilt.
På linje med de øvrige familieinstitutioner oplever Holmegaardshuset imidlertid undertiden udfordringer i forældresamarbejdet. Det gælder særligt i forhold til forældre, der har døgnophold, eller forældre, hvis børn er anbragt, idet der er tale om foranstaltninger, der er griber voldsomt ind i familiestrukturen.
I en stor del af tilfældene bliver Center for Børn og Unge først bekendt med forældrenes oplevelse af et dårligt fungerende samarbejde med personalet på Holmegaardshuset efter opholdet, fx i forbindelse med at det i forlængelse af opholdet vurderes, at der er grundlag for anbringelse uden for hjemmet.
I de tilfælde, hvor Center for Børn og Unge allerede under familiens ophold bliver bekendt med, at forældresamarbejdet ikke fungerer optimalt, eller at familien ikke trives på familieinstitutionen, forsøges der indgået dialog med parterne herom. I enkelte tilfælde vurderes det, at familien tilbydes ophold på en anden familieinstitution.
Den 9. februar 2021 modtog Center for Børn og Unge en telefonisk underretning fra en privat borger med oplysning om bekymring for, at en medarbejder på Holmegaardshuset havde begået overgreb mod et barn.
Center for Børn og Unge har sendt bekymringen til videre foranstaltning i Socialtilsyn Øst.
Socialtilsyn Øst har oplyst, at de efter en konkret risikovurdering vil tage stilling til, hvilke eventuelle yderligere sagsskridt, der skal foretages.
Center for Børn og Unge har den 17. februar 2021 forespurgt Socialtilsynet, hvorvidt redegørelsen fra Holmegaardshuset har givet tilsynet anledning til at foretage yderligere sagsskridt. Center for Børn og Unge har endnu ikke modtaget en tilbagemelding herom.
Det er beliggenhedskommunen, der modtager indberetning af magtanvendelser. Slagelse Kommune vil derfor alene få direkte oplysninger om magtanvendelse på et opholdssted, hvis det vedrører børn fra Slagelse Kommune.  Slagelse Kommune har ikke modtaget oplysninger om magtanvendelse i det konkrete tilfælde.
Retligt grundlag
§ 66
 Anbringelsessteder for børn og unge kan være
1.    almene plejefamilier ,
2.    forstærkede plejefamilier ,
3.    specialiserede plejefamilier ,
4.    netværksplejefamilier,
5.    egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
6.    opholdssteder for børn og unge,
7.    døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger,  eller
8.    pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling. 
Det personrettede tilsyn varetages af kommunen, jf. servicelovens § 148
§ 148
 Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 148 a og lov om socialtilsyn.
Det driftsorienterede tilsyn varetages af Socialtilsynet, jf. § 4 i Lov om Socialtilsyn:
§ 4
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med følgende tilbud:
1.    Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
2.    Døgntilbud efter § 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f,  og §§ 107-110 i lov om social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om social service.
3.    Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service, når
1.    tilbuddet leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2, dog ikke friplejeboliger, 
2.    hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat personale, 
3.    tilbuddet til beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service og
4.    tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. 
4.    Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
Stk. 2. Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller om tilbuddet er omfattet af tilsyn efter §§ 150 og 151 i lov om social service.
Stk. 3. Godkendelse af og tilsyn med tilbud, jf. stk. 1, omfatter den samlede indsats efter lov om social service, som leveres i tilbuddet.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Udsat.
Supplerende sagsfremstilling til Byrådets møde den 22. marts 2021
Hvilke tilbud har Slagelse Kommune aftaget fra Holmegaardshuset i 2020
Afdelingen for Børn og Familie bruger primært Holmegaardshuset til følgende indsatser:
·       Familiebehandling
·       Døgnophold for familier, børn og unge og
·       Anbringelse
Ved valg af indsatser og tilbud tages udgangspunkt i det enkelte barn, den enkelte unge eller den enkelte familie og vælger en løsning, der bedst muligt imødekommer deres behov.
Familiebehandling
Familiebehandlingen dækker forskellige typer af familierettede indsatser, der har til formål at bevare familien samlet. Familiebehandlingen eller anden lignende støtte over for hele familien kan ydes i hjemmet som ambulant behandling, i form af barnets eller den unges ophold i et dagbehandlingstilbud eller kan tilbydes familien i tilknytning til, at barnet eller den unge er anbragt udenfor hjemmet.
Udgangspunktet for iværksættelse af familiebehandling er, at problemer og mål beskrives og aftales i samarbejde med forældrene, så deres opfattelse af situationen indgår i det kommende arbejde. Tilsvarende deltager forældrene i den løbende opfølgning.
I 2020 er der afholdt udgifter til familiebehandling for 10 børn, heraf et søskendepar på Holmegaardshuset. En sag er lukket grundet famliens flytning til ny kommune, i en sag er familiebehandlingen afsluttet og i en sag leveres familiebehandling af anden leverandør. I de resterende sager leverer Holmegaardshuset fortsat familiebehandling.
Døgnophold for familier
Døgnophold for familier er en mulighed for at hele familien eller enkelte af dens medlemmer sammen med barnet eller den unge kan anbringes i et døgntilbud. Formålet med denne foranstaltning er at give familier et tilbud, der er mindre indgribende end døgnanbringelse af barnet eller den unge alene. Døgnophold kan dog ikke anvendes, hvis der allerede foreligger oplysninger, som peget på, at en anbringelse uden for hjemmet, vil være bedst for barnet eller den unge.
Opholdet kan indgå som led i en familiebehandling, men kan også foregå som en del af en undersøgelse af forældreevne.
I 2020 afholdtes udgifter for 11 døgnophold, i alt 8 familier. I 2 familier endte opholdet med anbringelse af barnet/børnene udenfor hjemmet. I 5 familier endte opholdet med udslusning til hjemmet og opfølgende familiebehandling i udslusnings perioden. Én familie blev efter eget ønske flyttet til en anden familieinstitution og blev senere udsluset til hjemmet.
Anbringelse
En anbringelse uden for hjemmet, skal vurderes i sammenhænge med de øvrige indsatser over for det enkelte barn og unge.
For at kunne opfylde formålet med anbringelse, kan der være behov for en kombination af foranstaltninger. Der kan f.eks. være tale om, at der iværksættes støtte over for resten af familien, så der sideløbende med anbringelse arbejdes for en hjemgivelse af barnet eller den unge.
I 2020 var 11 børn anbragt på Holmegaardshuset, heraf tre søskendepar. For 6 børn/3 familiers vedkommende har der forud for anbringelsen været iværksat et døgnophold på Holmegaardshuset.
To børn er flyttet til en familiepleje, et barn er hjemgivet og et søskendepar forventes flyttet til en plejefamilie i den nærmeste fremtid. Resten er fortsat anbragt på Holmegaardshuset.
Indsatserne kan have til formål at skabe afklaring af behov for støtte og indsatser både i forhold til det enkelte barn/unge, forældrene og familien som helhed og at give forskellige tilbud, eksempelvis støtte i eget hjem eller ved døgnophold. Der er ofte sammenhæng mellem ophold og afklaring.
Opfølgning og kvalitetsvurdering
Der er ikke i de eksisterende fagsystemer indbygget funktioner til generel opsamling af erfaringer med effekten i forhold til de familier, der har fået tilbud på et bestemt opholdssted eller tilsvarende. Der sker en individuel opfølgning i samtlige konkrete sager i forhold til effekten af indsatserne. Der er i det daglige socialfaglige arbejde i afdelingen løbende vidensdeling og ledelsessparring vedrørende brug af forskellige opholdssteder.
Kvaliteten i Holmegaardshusets ydelser vurderes årligt af Socialtilsynet efter 7 kvalitetsindikatorer. Det er her den generelle vurdering af stedets socialfaglige kvaliteter måles. 
På kommende møde i Børne- og Ungeudvalget lægges op til en drøftelse af, hvordan fagudvalget kan få indsigt i hvilke tilbud for børn, unge og familier; opholdssteder, døgninstitutioner m.v. Slagelse Kommune benytter sig af og hvordan kvaliteten på disse tilbud kan følges, bl.a. på baggrund af de årlige tilsynsrapporter fra Socialtilsynet.
Økonomien forbundet med brug af Holmegaardshuset
I forhold til udgifterne til de enkelte foranstaltninger er der stor variation afhængig af den enkelte families, barns eller unges behov. Eksempelvis kan nævnes at anbringelser/døgnophold kan beløbe sig til ca. 1,2 mio. kr. årligt mens familiebehandlinger, der sjældent er så langvarige kan komme op på omkring 2 mio. kr. årligt.
Børne- og Ungeudvalget har tilbage i 2019 besluttet oprettelse af eget opholdssted med 12 pladser for 12 til 18 årige samt i januar 2021 oprettelse af opholdssted med 10 pladser til 6 til 12 årige børn samt 2 familieboliger. Sidstnævnte er endnu ikke godkendt af Socialtilsynet.
Disse tilbud er takstfinansieret. Den hidtidige erfaring har været, at egne tilbud giver mulighed for kvalitetsstyring, ekstra fleksibilitet og mulighed for tværfagligt samarbejde til gavn for børn og familier. Men omkostningsniveauet for egne tilbud er ikke lavere end ved køb hos eksterne.
Gennemgang af anonymiserede cases
I forberedelse af denne supplerende sagsfremstilling har afdelingen for Børn og familie trukket et antal typiske sager ud. Disse vil i en anonymiseret form kunne gennemgås for Byrådet til uddybende belysning af ovenstående ved et temamøde.
Indstlling
Social- og projektchefen, indstiller,
1.    at Orienteringen tages til orientering.
2.    at Byrådet tager til efterretning at Børne- og Ungeudvalget har besluttet på kommende møde at behandle Slagelse Kommunes brug af opholdssteder.
3.    at Byrådets medlemmer indbydes til gennemgang af et antal anonymiserede cases, der belyser og uddyber den skriftlige orientering i sagen.
Beslutning i Byrådet den 22. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering
At 2 - Taget til efterretning.
At 3 - Taget til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) foreslog, at kommunen af hensyn til børnenes tarv, en positiv udvikling for familierne og kompetenceudvikling hos egne medarbejdere har mere fokus på egen socialrådgivning, praktisk støtte, økonomisk bistand og sær- og tværfaglig støtte til børn og deres familier i deres eget miljø.
Byrådet bakker op om forslaget fra Thomas Clausen (Ø).
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.