Møde i udvalget d. 6. marts 2017

12.   Orientering om ændringer til folkeoplysningsloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-7354                 Dok.nr.: 330-2017-100438                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om de ændringer, der er sket i Folkeoplysningsloven pr. 1. januar 2017.
Baggrund
Baggrunden for ændringen af Folkeoplysningsloven er en udmøntning af den politiske aftale fra maj 2016, som regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik. Aftalen omhandlede en række initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave dansk lov og danske værdier og understøtte parallel retsopfattelse.
Lovforslaget bestod af følgende seks overordnede ændringer:
1. Opstramning af betingelser for at opnå støtte til folkeoplysende foreninger efter Folkeoplysningsloven samt opstramning af kommunalfuldmagten, således at kommuner heller ikke med hjemmel i kommunalfuldmagten skal kunne yde støtte til foreninger, der modarbejder demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
2. Kommunernes tilsynspligt skal styrkes, således at kommunerne kan standse udbetaling, kræve allerede udbetalt støtte tilbage eller fratage foreninger anviste lokaler.
3. Kommunerne skal løbende offentliggøre en liste over foreninger, der modtager støtte eller får anvist lokale. Endvidere skal kommunerne offentliggøre de pågældende foreningers regnskaber for tilskud efter loven samt offentliggøre en liste over de foreninger, der får afslag på tilskud eller får anvist lokale.
4. Kommunerne skal orientere SKAT, når der træffes afgørelse om manglende overholdelse af det foreslåede krav om ikke at modarbejde eller underminere demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
5. Forbuddet mod at yde støtte til gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger, der i dag følger af bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (Folkeoplysningsbekendtgørelsen), bliver lovfæstet.
6. SKAT skal af egen drift underrette andre offentlige myndigheder om afslag på en ansøgning om — og tilbagekaldelse af — godkendelse som almennyttig eller almenvelgørende forening mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, når oplysningen vil være relevant for den pågældende myndighed.
Den endelige lov ”Lov om ændring af Folkeoplysningsloven” med undertemaet ”Indsats mod foreninger, som modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder” blev vedtaget den 13. december 2016 med virkning fra den 1. januar 2017.
Den fulde tekst til lovændringen fremgår af vedhæftede bilag. Nedenfor omtales særlige paragraffer, der skal tages i betragtning:
§ 1: Påse at foreningens formål bygger på ”demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
§ 4: Foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan ikke ydes tilskud eller anvises lokaler efter denne lov.
§ 29: Kommunen offentliggør de regnskaber, som foreningen aflægger efter stk. 1.
§ 33: Der ydes ikke tilskud til aktiviteter som har karakter af gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger.
§ 33: Kommunen skal føre tilsyn med, at foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov, overholder loven eller regler fastsat i medfør heraf f.eks. fratage foreningerne tilskud (tilbagebetaling) og fratage foreningerne retten til det kommunale lokale.
§ 35: Kommunen skal offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov eller regler fastsat i medfør heraf.
Derudover skal kommunen offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der har fået afslag på tilskud eller anvisning af lokaler.
§ 44: Kommunen kan ikke på andet grundlag end efter Folkeoplysningsloven yde tilskud eller anvise lokaler til foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen kan tages til efterretning.
Ændringen i Folkeoplysningsloven vil bevirke, at administrationen skal igangsætte systematisk tilsyn med foreningerne. Dette vil give et øget tidsforbrug for både administration og foreninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at den nye lovændring ikke vil generere så store udgifter, hvad angår regulering i diverse tilskud som medlemstilskud m.v. Derimod skal der findes finansiering til udgifterne til eksterne revisorer i forbindelse med revision af foreningsregnskaber og tilskud.
Den nye lovændring vil også have en del personalemæssige konsekvenser. Tiden, der skal bruges på at offentliggøre regnskaber, tilskudslister m.v., vil tage en del af personalets tid. Derudover vil det øgede tilsyn med foreningerne også bevirke en omprioritering af medarbejdernes tid.
Konsekvenser for andre udvalg
I Slagelse Kommune har Folkeoplysningsudvalget kompetence til at yde tilskud og anvise lokaler til de i kommunen godkendte folkeoplysende foreninger. I forlængelse af lovændringen skal Folkeoplysningsudvalget påse, at de foreninger, der får tilskud eller anvist lokale, også er berettiget til dette jfr. de nye ændringer.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Taget til efterretning.