Møde i udvalget d. 6. marts 2017
12. Orientering om ændringer til folkeoplysningsloven (O)
Sagsnr.: 330-2017-7354 Dok.nr.: 330-2017-100438 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om de
ændringer, der er sket i Folkeoplysningsloven pr. 1. januar 2017.
Baggrund
Baggrunden for ændringen af Folkeoplysningsloven er en
udmøntning af den politiske aftale fra maj 2016, som regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik. Aftalen omhandlede en
række initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave
dansk lov og danske værdier og understøtte parallel retsopfattelse.
Lovforslaget bestod af følgende seks overordnede ændringer:
1. Opstramning
af betingelser for at opnå støtte til folkeoplysende foreninger efter Folkeoplysningsloven
samt opstramning af kommunalfuldmagten, således at kommuner heller ikke med
hjemmel i kommunalfuldmagten skal kunne yde støtte til foreninger, der
modarbejder demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
2. Kommunernes
tilsynspligt skal styrkes, således at kommunerne kan standse udbetaling, kræve
allerede udbetalt støtte tilbage eller fratage foreninger anviste lokaler.
3. Kommunerne
skal løbende offentliggøre en liste over foreninger, der modtager støtte eller
får anvist lokale. Endvidere skal kommunerne offentliggøre de pågældende
foreningers regnskaber for tilskud efter loven samt offentliggøre en liste over
de foreninger, der får afslag på tilskud eller får anvist lokale.
4. Kommunerne
skal orientere SKAT, når der træffes afgørelse om manglende overholdelse af det
foreslåede krav om ikke at modarbejde eller underminere demokrati eller grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder.
5. Forbuddet
mod at yde støtte til gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger, der i dag følger
af bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (Folkeoplysningsbekendtgørelsen),
bliver lovfæstet.
6. SKAT
skal af egen drift underrette andre offentlige myndigheder om afslag på en
ansøgning om og tilbagekaldelse af godkendelse som almennyttig eller
almenvelgørende forening mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, når
oplysningen vil være relevant for den pågældende myndighed.
Den endelige lov Lov om ændring af Folkeoplysningsloven
med undertemaet Indsats mod foreninger, som modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder blev vedtaget
den 13. december 2016 med virkning fra den 1. januar 2017.
Den fulde tekst til lovændringen fremgår af vedhæftede
bilag. Nedenfor omtales særlige paragraffer, der skal tages i betragtning:
§ 1: Påse at foreningens formål bygger på demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
§ 4: Foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller
underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan
ikke ydes tilskud eller anvises lokaler efter denne lov.
§ 29: Kommunen offentliggør de regnskaber, som foreningen
aflægger efter stk. 1.
§ 33: Der ydes ikke tilskud til aktiviteter som har karakter
af gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger.
§ 33: Kommunen skal føre tilsyn med, at foreninger, der
modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov, overholder loven eller
regler fastsat i medfør heraf f.eks. fratage foreningerne tilskud
(tilbagebetaling) og fratage foreningerne retten til det kommunale lokale.
§ 35: Kommunen skal offentliggøre en fortegnelse over
foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov eller
regler fastsat i medfør heraf.
Derudover skal kommunen offentliggøre en fortegnelse over
foreninger, der har fået afslag på tilskud eller anvisning af lokaler.
§ 44: Kommunen kan ikke på andet grundlag end efter
Folkeoplysningsloven yde tilskud eller anvise lokaler til foreninger, hvis
formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder.
Retligt
grundlag
Folkeoplysningsloven
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage
orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen kan tages til
efterretning.
Ændringen i Folkeoplysningsloven vil bevirke, at
administrationen skal igangsætte systematisk tilsyn med foreningerne. Dette vil
give et øget tidsforbrug for både administration og foreninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at den nye lovændring ikke vil
generere så store udgifter, hvad angår regulering i diverse tilskud som
medlemstilskud m.v. Derimod skal der findes finansiering til udgifterne til
eksterne revisorer i forbindelse med revision af foreningsregnskaber og
tilskud.
Den nye lovændring vil også have en del personalemæssige
konsekvenser. Tiden, der skal bruges på at offentliggøre regnskaber,
tilskudslister m.v., vil tage en del af personalets tid. Derudover vil det
øgede tilsyn med foreningerne også bevirke en omprioritering af medarbejdernes
tid.
Konsekvenser
for andre udvalg
I Slagelse Kommune har Folkeoplysningsudvalget kompetence
til at yde tilskud og anvise lokaler til de i kommunen godkendte folkeoplysende
foreninger. I forlængelse af lovændringen skal Folkeoplysningsudvalget påse, at
de foreninger, der får tilskud eller anvist lokale, også er berettiget til
dette jfr. de nye ændringer.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Taget til efterretning.