Møde i udvalget d. 3. april 2017
23. Digelaget Mosen på Omø (B)
Sagsnr.: 330-2011-230684 Dok.nr.: 330-2016-344992 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Slagelse Kommune vil overtage tilsyn,
drift og administration af digelagets anlæg i forlængelse af et naturprojekt.
Der skal desuden tages stilling til sammensætningen af en midlertidig nedsat
bestyrelse for digelaget.
Baggrund
Digelaget Mosen på Omø er et offentligt pumpe-digelag, som
blev oprettet i 1957. Beliggenheden ses på bilag 1. Lagets formål er at sikre
de interesserede arealer den bedst mulige beskyttelse mod oversvømmelse ved
hjælp af lagets diger og vindpumpeanlæg. Digelagets anlæg består af et 470 meter
langt kystdige og en vindpumpe som vist på bilag 1. Arealet er på 58,7 ha og
omfatter 26 private ejendomme. Størstedelen er naturarealer, men også dele af
11 bebyggede sommerhusgrunde og en del markarealer indgår. Diget langs
nordkysten ejes og vedligeholdes af Søfartsstyrelsen.
Digelaget besluttede på en ekstraordinær generalforsamling
den 15. oktober 2011 at nedlægge lagets aktiviteter, dvs. ophør med tilsyn og
reparation af dige samt ophør med afvanding og tilsyn med installationer til
afvanding. Formålet med beslutningen var, at lade Slagelse Kommune overtage
drift og administration af digelagets anlæg og forpligtelser, dog med
fastholdelse af gældende partsbidrag. Begrundelsen er, at ingen af lagets
medlemmer kan yde den indsats, der kræves for at forvalte området. Digelaget
oplyser, at 16 af medlemmerne ikke har fast bopæl på øen, 6 er pensionister og
2 har fuldtidsarbejde på Sjælland.
En nedlæggelse af digelagets aktiviteter forudsætter
godkendelse af Slagelse Kommune, og at digelaget tilvejebringer en redegørelse
for konsekvenser på ejendomme og naturområder.
Center for Teknik og Miljø meddelte i marts 2013 digelaget,
at kommunen kan have en interesse i at gennemføre et naturprojekt i Mosen.
Projektet skal sikre betingelserne for en række værdifulde fugle, padder og
naturtyper, og kan bidrage til at realisere Slagelse Kommunes Natura
2000-handleplan. Teknik og Miljø ønsker at se på mulighederne for en
koordineret løsning, hvor eventuelle ændringer i digelagets virke samordnes med
et naturprojekt.
Der blev i 2015 udarbejdet en teknisk forundersøgelse for et
naturprojekt i Mosen, finansieret af en statslig Natura 2000-støtteordning. Der
er efterfølgende opnået tilsagn fra staten om 100 % finansiering af
detailprojektering og gennemførsel af projektet. Gennemførsel af projektet
forudsætter ikke en politisk behandling.
Naturprojektets anlæg ses på bilag 2. Projektet indebærer,
at Langelandsørerenden omlægges så vandløbet udmunder på nordkysten i stedet
for på vestkysten. Dermed gøres udmundingen vedligeholdesfri, og der vil ikke
være behov for at pumpe vandet ud fra Mosen. Den eksisterende vindpumpe nedlægges.
Ved udmundingen til havet opsættes et stigbord, som skal sikre en passende
vandstand i Mosen. Der etableres yderligere et lavt dige med stigbord tværs
gennem Mosen, som skal sikre en højere vandstand i Mosens nordlige del end i
resten. Hermed tilgodeses vilkårene for forskellige fuglearter. Der anlægges
desuden et højvandslukke ved udløbet fra Mosen. Projektets anlæg og betydningen
for flora og fauna er mere detaljeret beskrevet i bilag 3.
Der er generel interesse blandt lodsejerne for projektet.
Bestyrelsen for digelaget
Den 8. januar 2014 meddeles Slagelse Kommune, at bestyrelsen
har nedlagt sit hverv. Ifølge digelagets vedtægter har kommunen mulighed for at
udnævne en midlertidig bestyrelse på 3 medlemmer, som ikke behøver at være
medlemmer af digelaget. Alle digelagets medlemmer er dog valgbare som medlemmer
af bestyrelsen, og er pligtige til at modtage valg.
En midlertidig bestyrelse skal fungere indtil der er
afklaring omkring digelagets fremtidige konstruktion og virke, og til der kan
nedsættes en permanent bestyrelse. Den midlertidige bestyrelse skal udrede
digelagets økonomi og sikre tilvejebringelse af årligt budget og regnskab. Den
skal desuden sikre nødvendige vedligeholdelser og tilsyn med tekniske anlæg og
kystdige. Den midlertidige bestyrelse indkalder til generalforsamling i det
omfang det er nødvendigt for at sikre beslutninger og orienteringer om den
videre proces.
Udgifter i forbindelse med administration af offentlige
pumpelag betales af bidragydere til laget.
Retligt
grundlag
Digelaget er omfattet af bestemmelserne i vandløbsloven
(LBK. Nr. 127 af 26. januar 2017) kapitel 9 med tilhørende bekendtgørelser.
Digelagets opgaver fremgår nærmere af digelagets vedtægter.
Handlemuligheder
Digelagets ønske om overdragelse af drift og tilsyn
·
Slagelse Kommune påtager sig drift af anlæg til
vandstandsregulering/afvanding i forlængelse af et gennemført naturprojekt.
Drift og administration af anlæg til kystbeskyttelse varetages af digelaget.
·
Slagelse Kommune påtager sig drift og administration af
digelagets anlæg til både vandstandsregulering/afvanding og kystbeskyttelse i
forlængelse af et gennemført naturprojekt.
·
Slagelse Kommune påtager sig ingen af opgaverne.
Nedsættelse af midlertidig bestyrelse
·
Der nedsættes en midlertidig bestyrelse bestående af en
professionel landinspektør, jurist eller lignende samt to personer fra Slagelse
Kommune eller fra digelaget. Digelaget aflønner førstnævnte og betaler
administrationsbidrag for det kommunale tidsforbrug.
Vurdering
Digelagets ønske om overdragelse af drift og tilsyn
Center for Teknik og Miljø vurderer, at naturprojektet vil
bidrage væsentligt til gennemførsel af handleplanen for Natura 2000-område nr.
162 Skælskør Fjord og havet og kysten mellem Agersø og Glænø. Omlægningen af
afløbet og nedlæggelsen af pumpen i kombination med etablering af to stigbord
og et lavt dige giver muligheder for at sikre væsentlige naturværdier i
området. Samtidigt medfører det, at en af digelagets hidtidige
ressourcekrævende opgaver, nemlig tilsyn med og drift af pumpe, bortfalder.
Der vil fremover i stedet blive behov for tilsyn med og
vedligeholdelse af to stigbord, et nyt lavt dige, 250 meter ekstra vandløb samt
et højvandslukke. Da de to stigbord og lavt dige er anlæg, der har til formål
at sikre naturinteresser frem for afvandingsinteresser, anbefaler Center for
Teknik og Miljø, at kommunen varetager drift og tilsyn. Slagelse Kommune
vedligeholder i forvejen Langelandsørerenden (ca. 700 meter), der er et
offentligt vandløb. Center for Teknik og Miljø anbefaler, at de ekstra 250
meter inkluderes i forbindelse med udarbejdelse af nyt regulativ for vandløbet.
Et nyt højvandslukke har til formål at sikre ejendommene
generelt mod oversvømmelse, og Center for Teknik og Miljø anbefaler, at drift
og vedligeholdelse varetages af digelaget.
Center for Teknik og Miljø
vurderer, at der foreligger en mulighed for at lette digelagets forpligtelser
samtidigt med, at der realiseres et projekt, som er betydningsfuldt for
gennemførelse af Natura 2000-handleplanen.
Slagelse Kommune kan principielt
vælge at inkludere forpligtelser med administration, reparation og tilsyn med
kystdiget. Kystbeskyttelse af privat ejendom er dog normalt et privat
anliggende. Kystdiget beskytter ikke alene strandengene mod oversvømmelse men
også dele af sommerhusområdet mod nord samt nærliggende markarealer. Hvis
kommunen overtager ansvar for tilsyn, vedligeholdelse m.m. vil der umiddelbart
kunne opstå tvivl om erstatningsansvar, hvis der sker et gennembrud af diget
Hvis det planlagte naturprojekt
gennemføres, skal der udarbejdes nye vedtægter for digelaget samt gennemføres
en reguleringssag efter vandløbslovens bestemmelser for Langelandsørerenden.
Hvis kommunen ikke ønsker at
påtage sig opgaven med drift og tilsyn med stigbord og nyt dige efter
gennemførsel af et naturprojekt, vil en gennemførsel af naturprojektet
forudsætte, at digelaget accepterer selv at varetage opgaven.
Hvis digelagets parter ikke kan
acceptere det endelige naturprojekt fortsætter lagets drift umiddelbart som hidtil.
Nedsættelse af midlertidig
bestyrelse
Center for Teknik og Miljø
vurderer, at de opgaver, som en midlertidig bestyrelse skal varetage,
forudsætter særlige juridiske kompetencer bl.a. i forbindelse med eventuel
udarbejdelse af nye vedtægter for digelaget. Center for Teknik og Miljø
anbefaler derfor, at der i bestyrelsen indgår en professionel landinspektør,
jurist eller lignende.
De to øvrige
bestyrelsesmedlemmer kan enten udpeges blandt digelagets medlemmer, da disse er
pligtige til at modtage valg, eller de kan bestå af to personer fra Slagelse
Kommune. Center for Teknik og Miljø vurderer, at man vil opnå den mest smidige
proces ved sidstnævnte.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Tilsyn med og vedligeholdelse af stigbord og vedligeholdelse
af ekstra 250 meter vandløb forventes at være 15-20.000 kr. pr. år. Udgiften
afholdes af driftskontoen på vandløbs- og naturområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Slagelse Kommune påtager sig drift af anlæg til
vandstandsregulering/afvanding i forlængelse af et gennemført naturprojekt.
Drift og administration af anlæg til kystbeskyttelse varetages af digelaget.
2.
at der nedsættes en midlertidig bestyrelse bestående af en professionel
landinspektør, jurist eller lignende samt to personer fra Slagelse Kommune.
Digelaget aflønner førstnævnte og betaler administrationsbidrag for det
kommunale tidsforbrug.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017:
Fraværende: Ali Yavuz (A),
Johnny Persson (V)
Godkendt.