Møde i udvalget d. 3. april 2017

23.   Digelaget Mosen på Omø (B)

Sagsnr.: 330-2011-230684             Dok.nr.: 330-2016-344992                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Slagelse Kommune vil overtage tilsyn, drift og administration af digelagets anlæg i forlængelse af et naturprojekt. Der skal desuden tages stilling til sammensætningen af en midlertidig nedsat bestyrelse for digelaget.
Baggrund
Digelaget Mosen på Omø er et offentligt pumpe-digelag, som blev oprettet i 1957. Beliggenheden ses på bilag 1. Lagets formål er at sikre de interesserede arealer den bedst mulige beskyttelse mod oversvømmelse ved hjælp af lagets diger og vindpumpeanlæg. Digelagets anlæg består af et 470 meter langt kystdige og en vindpumpe som vist på bilag 1. Arealet er på 58,7 ha og omfatter 26 private ejendomme. Størstedelen er naturarealer, men også dele af 11 bebyggede sommerhusgrunde og en del markarealer indgår. Diget langs nordkysten ejes og vedligeholdes af Søfartsstyrelsen.
Digelaget besluttede på en ekstraordinær generalforsamling den 15. oktober 2011 at nedlægge lagets aktiviteter, dvs. ophør med tilsyn og reparation af dige samt ophør med afvanding og tilsyn med installationer til afvanding. Formålet med beslutningen var, at lade Slagelse Kommune overtage drift og administration af digelagets anlæg og forpligtelser, dog med fastholdelse af gældende partsbidrag. Begrundelsen er, at ingen af lagets medlemmer kan yde den indsats, der kræves for at forvalte området. Digelaget oplyser, at 16 af medlemmerne ikke har fast bopæl på øen, 6 er pensionister og 2 har fuldtidsarbejde på Sjælland.
En nedlæggelse af digelagets aktiviteter forudsætter godkendelse af Slagelse Kommune, og at digelaget tilvejebringer en redegørelse for konsekvenser på ejendomme og naturområder.
Center for Teknik og Miljø meddelte i marts 2013 digelaget, at kommunen kan have en interesse i at gennemføre et naturprojekt i Mosen. Projektet skal sikre betingelserne for en række værdifulde fugle, padder og naturtyper, og kan bidrage til at realisere Slagelse Kommunes Natura 2000-handleplan. Teknik og Miljø ønsker at se på mulighederne for en koordineret løsning, hvor eventuelle ændringer i digelagets virke samordnes med et naturprojekt.
Der blev i 2015 udarbejdet en teknisk forundersøgelse for et naturprojekt i Mosen, finansieret af en statslig Natura 2000-støtteordning. Der er efterfølgende opnået tilsagn fra staten om 100 % finansiering af detailprojektering og gennemførsel af projektet. Gennemførsel af projektet forudsætter ikke en politisk behandling.
Naturprojektets anlæg ses på bilag 2. Projektet indebærer, at Langelandsørerenden omlægges så vandløbet udmunder på nordkysten i stedet for på vestkysten. Dermed gøres udmundingen vedligeholdesfri, og der vil ikke være behov for at pumpe vandet ud fra Mosen. Den eksisterende vindpumpe nedlægges. Ved udmundingen til havet opsættes et stigbord, som skal sikre en passende vandstand i Mosen. Der etableres yderligere et lavt dige med stigbord tværs gennem Mosen, som skal sikre en højere vandstand i Mosens nordlige del end i resten. Hermed tilgodeses vilkårene for forskellige fuglearter. Der anlægges desuden et højvandslukke ved udløbet fra Mosen. Projektets anlæg og betydningen for flora og fauna er mere detaljeret beskrevet i bilag 3.
Der er generel interesse blandt lodsejerne for projektet.
Bestyrelsen for digelaget
Den 8. januar 2014 meddeles Slagelse Kommune, at bestyrelsen har nedlagt sit hverv. Ifølge digelagets vedtægter har kommunen mulighed for at udnævne en midlertidig bestyrelse på 3 medlemmer, som ikke behøver at være medlemmer af digelaget. Alle digelagets medlemmer er dog valgbare som medlemmer af bestyrelsen, og er pligtige til at modtage valg.
En midlertidig bestyrelse skal fungere indtil der er afklaring omkring digelagets fremtidige konstruktion og virke, og til der kan nedsættes en permanent bestyrelse. Den midlertidige bestyrelse skal udrede digelagets økonomi og sikre tilvejebringelse af årligt budget og regnskab. Den skal desuden sikre nødvendige vedligeholdelser og tilsyn med tekniske anlæg og kystdige. Den midlertidige bestyrelse indkalder til generalforsamling i det omfang det er nødvendigt for at sikre beslutninger og orienteringer om den videre proces.
Udgifter i forbindelse med administration af offentlige pumpelag betales af bidragydere til laget.
Retligt grundlag
Digelaget er omfattet af bestemmelserne i vandløbsloven (LBK. Nr. 127 af 26. januar 2017) kapitel 9 med tilhørende bekendtgørelser. Digelagets opgaver fremgår nærmere af digelagets vedtægter.
Handlemuligheder
Digelagets ønske om overdragelse af drift og tilsyn
· Slagelse Kommune påtager sig drift af anlæg til vandstandsregulering/afvanding i forlængelse af et gennemført naturprojekt. Drift og administration af anlæg til kystbeskyttelse varetages af digelaget.
· Slagelse Kommune påtager sig drift og administration af digelagets anlæg til både vandstandsregulering/afvanding og kystbeskyttelse i forlængelse af et gennemført naturprojekt.
· Slagelse Kommune påtager sig ingen af opgaverne.
Nedsættelse af midlertidig bestyrelse
· Der nedsættes en midlertidig bestyrelse bestående af en professionel landinspektør, jurist eller lignende samt to personer fra Slagelse Kommune eller fra digelaget. Digelaget aflønner førstnævnte og betaler administrationsbidrag for det kommunale tidsforbrug.
Vurdering
Digelagets ønske om overdragelse af drift og tilsyn
Center for Teknik og Miljø vurderer, at naturprojektet vil bidrage væsentligt til gennemførsel af handleplanen for Natura 2000-område nr. 162 ”Skælskør Fjord og havet og kysten mellem Agersø og Glænø”. Omlægningen af afløbet og nedlæggelsen af pumpen i kombination med etablering af to stigbord og et lavt dige giver muligheder for at sikre væsentlige naturværdier i området. Samtidigt medfører det, at en af digelagets hidtidige ressourcekrævende opgaver, nemlig tilsyn med og drift af pumpe, bortfalder.
Der vil fremover i stedet blive behov for tilsyn med og vedligeholdelse af to stigbord, et nyt lavt dige, 250 meter ekstra vandløb samt et højvandslukke. Da de to stigbord og lavt dige er anlæg, der har til formål at sikre naturinteresser frem for afvandingsinteresser, anbefaler Center for Teknik og Miljø, at kommunen varetager drift og tilsyn. Slagelse Kommune vedligeholder i forvejen Langelandsørerenden (ca. 700 meter), der er et offentligt vandløb. Center for Teknik og Miljø anbefaler, at de ekstra 250 meter inkluderes i forbindelse med udarbejdelse af nyt regulativ for vandløbet.
Et nyt højvandslukke har til formål at sikre ejendommene generelt mod oversvømmelse, og Center for Teknik og Miljø anbefaler, at drift og vedligeholdelse varetages af digelaget.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at der foreligger en mulighed for at lette digelagets forpligtelser samtidigt med, at der realiseres et projekt, som er betydningsfuldt for gennemførelse af Natura 2000-handleplanen.
Slagelse Kommune kan principielt vælge at inkludere forpligtelser med administration, reparation og tilsyn med kystdiget. Kystbeskyttelse af privat ejendom er dog normalt et privat anliggende. Kystdiget beskytter ikke alene strandengene mod oversvømmelse men også dele af sommerhusområdet mod nord samt nærliggende markarealer. Hvis kommunen overtager ansvar for tilsyn, vedligeholdelse m.m. vil der umiddelbart kunne opstå tvivl om erstatningsansvar, hvis der sker et gennembrud af diget
Hvis det planlagte naturprojekt gennemføres, skal der udarbejdes nye vedtægter for digelaget samt gennemføres en reguleringssag efter vandløbslovens bestemmelser for Langelandsørerenden.
Hvis kommunen ikke ønsker at påtage sig opgaven med drift og tilsyn med stigbord og nyt dige efter gennemførsel af et naturprojekt, vil en gennemførsel af naturprojektet forudsætte, at digelaget accepterer selv at varetage opgaven.
Hvis digelagets parter ikke kan acceptere det endelige naturprojekt fortsætter lagets drift umiddelbart som hidtil.
Nedsættelse af midlertidig bestyrelse
Center for Teknik og Miljø vurderer, at de opgaver, som en midlertidig bestyrelse skal varetage, forudsætter særlige juridiske kompetencer bl.a. i forbindelse med eventuel udarbejdelse af nye vedtægter for digelaget. Center for Teknik og Miljø anbefaler derfor, at der i bestyrelsen indgår en professionel landinspektør, jurist eller lignende.
De to øvrige bestyrelsesmedlemmer kan enten udpeges blandt digelagets medlemmer, da disse er pligtige til at modtage valg, eller de kan bestå af to personer fra Slagelse Kommune. Center for Teknik og Miljø vurderer, at man vil opnå den mest smidige proces ved sidstnævnte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilsyn med og vedligeholdelse af stigbord og vedligeholdelse af ekstra 250 meter vandløb forventes at være 15-20.000 kr. pr. år. Udgiften afholdes af driftskontoen på vandløbs- og naturområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Slagelse Kommune påtager sig drift af anlæg til vandstandsregulering/afvanding i forlængelse af et gennemført naturprojekt. Drift og administration af anlæg til kystbeskyttelse varetages af digelaget.
2.    at der nedsættes en midlertidig bestyrelse bestående af en professionel landinspektør, jurist eller lignende samt to personer fra Slagelse Kommune. Digelaget aflønner førstnævnte og betaler administrationsbidrag for det kommunale tidsforbrug.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Johnny Persson (V)
Godkendt.