Møde i udvalget d. 1. marts 2021
11. Kruusesmindevej 3A 4220 - Regulering af offentlighedens adgang til naturen - Lejodde (B)
Sagsnr.: 330-2017-84890 Dok.nr.: 330-2021-26453 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte om
forbudsperioden for offentlig adgang på Lejodde skal ændres fra nugældende
periode 15. marts - 15. juli til perioden 15. marts - 31.juli.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal desuden
beslutte, om adgangsforbuddet skal udvides geografisk til også at omfatte
strandengen mod øst.
Sagens
indhold
Den 4. november 2013 besluttede det daværende Teknik- og
Miljøudvalg, at strandbred og strandenge på Lejodde blev lukket for
offentlighedens adgang i perioden 1. marts 30. juni for at beskytte områdets
ynglende fugle. Med en administrativ afgørelse den 21. december 2017 blev
perioden justeret til 15. marts 15. juli for yderligere at beskytte sent
ynglende fugle. Afgørelserne skulle bidrage til at realisere handleplanen for
Natura 2000-område nr. 116 Centrale Storebælt og Vresen, som stiller krav til
en indsats for at forbedre levesteder for ynglende dværgterne og splitterne.
Arealet, som er omfattet af adgangsforbuddet, er vist med rød skravering på
kortbilag 1. Den østligste del af strandengen, som vist med blå skravering, er
ikke omfattet af forbuddet, idet der var et ønske om at bibeholde forbindelsen
for gående imellem stisystemet på Musholmsiden og stisystemet omkring Lejsø og
Kruusesminde. Stierne er vist med grøn linje på kortet. Man kan således gå 370
meter hen over strandengen mellem en låge A og en kreaturrist B som vist på
kortet. Der er placeret informationsskilte om adgangsreglerne ved alle indgange
til Lejodde (røde prikker på kortet) herunder ved A og B.
Om forbudsperioden
Ynglefuglene på Lejodde bliver hvert år overvåget af en
ornitolog fra Aarhus Universitet og lokale ornitologer. I flere år har det vist
sig, at flere af fuglearterne f.eks. dværgterne og klyde omlægger deres kuld en
eller flere gange, og ungerne først fremkommer medio juli. Dvs. på et
tidspunkt, hvor der er offentlig adgang, og fuglene derfor udsættes for
forstyrrelser. Der er en stor trussel forbundet med, at gående skræmmer
forældrefugle væk fra ungerne, og disse dermed er et nemt bytte for rovdyr,
ikke mindst kragefugle. Ornitologerne har derfor anbefalet, at lukkeperioden
forlænges til 15. august eller alternativt 1. august.
Om forbindelsen mod øst
Både lodsejeren på Lejodde og de ornitologer, der løbende
har foretaget fugleovervågningen, har jævnligt konstateret, at adgangsforbuddet
på Lejodde ikke bliver overholdt. Særligt har det været et problem, at de
besøgende, som er kommet ind på strandengen i blå zone via A eller B, har
bevæget sig vestpå ind i forbudszonen, hvor fuglene er i færd med at yngle.
Diskussion i Naturforum
De to problemstillinger har være diskuteret i Naturforum for
Slagelse Kommune den 2. juli og 30. september 2020. I forummet sidder
repræsentanter for Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk
Forening, Jagtforeningernes Kommunale Fællesråd, Gefion, Dansk Skovforening,
Bevaringsforeningerne, Naturstyrelsen, Friluftsrådet, Sports- og lystfiskerne
samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Der var i Naturforum bred enighed
om, at forbudsperioden for offentlig adgang bør forlænges, uden konklusion om
en konkret dato.
Angående forbindelsen mod øst, blev forskellige
løsningsmuligheder diskuteret. Enten at udvide adgangsforbuddet for Lejodde til
også at omfatte den østlige strandeng, eller alternativt at sikre en guidning
via markeringspæle på strandengen mellem A og B. Naturforum bakkede op om en
løsning, som inddrager den østlige strandeng i adgangsforbuddet.
Henvendelse fra Grundejerforeningen Musholmparken
Grundejerforeningen Musholmparken har i december 2020
henvendt sig til administrationen, og bemærket, at det har stor værdi for
medlemmerne, at kunne gå fra Musholmsiden til markvejene mod vest (dvs. mellem
A og B). De ønsker derfor ikke, at der lukkes for adgangen i øst i fuglenes
yngleperiode, men at man finder en alternativ løsning f.eks. hegning,
pæleguidning eller andet.
Retligt
grundlag
Handlepligten i de kommunale Natura 2000-handleplaner er
hjemlet i Miljømålsloven. Efter naturbeskyttelsesloven § 27 kan kommunen helt
eller delvist lukke for offentlighedens adgang på strande og udyrkede arealer,
hvis særlige forhold taler for dette. Afgørelsen kan påklages af
klageberettigede inden for 4 uger.
Handlemuligheder
1. Forbudsperioden
A. Forbudsperioden
bevares uændret 15. marts 15. juli: Dette medfører en fortsat usikker
beskyttelse af ynglefuglene, men tilgodeser offentlighedens adgang til området.
B. Forbudsperioden
ændres til 15. marts 31. juli: Dette medfører en god beskyttelse af
ynglefuglene, men begrænser offentlighedens adgang.
C. Forbudsperioden
ændres til 15. marts 15. august: Dette medfører en potentiel ekstra
beskyttelse af ynglefuglene, men begrænser offentlighedens adgang yderligere.
2. Forbindelsen mod øst
A.
Strandengen mod øst bevares åben for offentlig adgang, med en guidning f.eks.
ved opsætning af markeringspæle: Dette vil bevare forbindelsen mellem
stisystemerne i øst og vest, men yde en usikker beskyttelse af ynglefuglene.
Forudsætter desuden aftale med lodsejer.
B:
Strandengen mod øst medtages i det adgangsforbud, der gælder for resten af
Lejodde: Dette vil effektivt sikre imod forstyrrelser fra gående fra østsiden,
men afskære forbindelsen mellem stisystemerne i øst og vest. Forudsætter ikke
aftale med lodsejer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en realisering af Natura
2000-handleplanen forudsætter, at der iværksættes tiltag, som nedsætter graden
af forstyrrelser fra offentlighedens færdsel.
1. Forbudsperioden
Administrationen vurderer, at der med en uændret
forbudsperiode sandsynligvis ikke leves op til den handlepligt, som er
formuleret i Natura 2000-handleplanen. Vurderingen er, at en forlængelse af
forbudsperioden til 31. juli vil medføre en nødvendig ekstra beskyttelse af
ynglefuglene. Vurderingen er, at en lukning frem til 15. august, vil kunne give
en yderligere beskyttelse, som dog umiddelbart vil være beskeden, og betyde en
lukning for offentligheden i en uforholdsmæssig lang periode. Administrationen
anbefaler derfor, at forbudsperioden for offentlig adgang ændres fra perioden
15. marts 15. juli til perioden 15. marts 31. juli.
2. Forbindelsen mod øst
Administrationen vurderer, at der er et reelt behov for at
mindske forstyrrelser fra gående fra østsiden af Lejodde. Muligheden for at
lægge en trampesti på markerne syd for strandengene har været vendt med
lodsejer, der dog ikke ønsker forstyrrelser i dette område bl.a. på grund af
ynglende agerhøns.
Administrationen vurderer, at den mest effektive beskyttelse
opnås ved at udvide adgangsforbuddet (rød skravering) til også at omfatte den
østlige ende (blå skravering). Dermed afskæres den korte forbindelse mellem
stisystemerne i øst og vest beklageligvis. Områderne er dog stadigvæk forbundet
via markveje, men forudsætter en omvej på ca. 3 km (til fods eller på cykel).
Der findes dog generelt gode muligheder for at færdes af strand, stier og
markveje i området omkring Musholm og Lejodde.
Vurderingen er, at effekten af alternative løsninger som
forbedret guidning mellem A og B er meget usikre. Ikke mindst fordi en sådan
løsning ikke nødvendigvis respekteres af alle.
Fysiske anlæg, som pælesætning m.v., forudsætter desuden
lodsejers accept, og kan ikke påbydes af kommunen. Ejer ønsker ikke umiddelbart
en sådan løsning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at forbudsperioden for
offentlig adgang på Lejodde ændres fra nuværende periode 15. marts 15. juli
til perioden 15. marts -31. juli
2.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at strandengen mod øst
(blå skravering) medtages i adgangsforbuddet.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Ad 1; Godkendt.
Ad 2; Strandengen mod øst (blå skraveret) medtages i
adgangsforbuddet.
Udvalget ønsker øget oplysning for at skabe forståelse for
forbuddet.