Møde i udvalget d. 12. august 2019

10.   Opfølgning på dialogmøder (O)

Sagsnr.: 330-2019-47648               Dok.nr.: 330-2019-263310                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om det videre arbejde med outputtet fra dialogmøderne samt en kort evaluering fra de deltagende borgere.
Baggrund
Nedenfor præsenteres Social- og Beskæftigelsesudvalget for følgende:
1.    Evaluering af borgernes oplevelse med at deltage i dialogmødet
2.    Tids- og procesplan for det videre arbejde med forslagene fra dialogmøderne
3.    Hvor er der sammenfald mellem outputtet fra dialogmøderne og de igangsatte prøvehandlinger
Evaluering af borgernes oplevelse med at deltage i dialogmødet
For at opnå den størst mulige svarprocent, har der været forsøgt telefonisk kontakt til de seks deltagende borgere. For de der ikke svarede, blev der dels indtalt på deres telefonsvarer, dels sendt en mail om deltagelse i evalueringen. Der er i alt tre borgere, der har svaret.
Borgerne er blevet stillet nedenstående fem spørgsmål, som der er blevet bedt om at vurdere på en skala fra 1-5, hvor 1 er utilstrækkeligt og 5 er helt optimalt. Der har for hvert spørgsmål været mulighed for at uddybe sit svar.
Spørgsmål
Gennemsnitligt svar
Uddrag af borgernes kommentarer
Spørgsmål 1: I hvor høj grad oplevede du, at have fået tilstrækkelig information forud for din deltagelse?
3,33
- Det er vigtigt for mig at sige, at den lave scorer ikke afspejler, den information jeg reelt har modtaget - den afspejler, hvad jeg har formået at tage ind min situation taget i betragtning.
- Der blev givet en god information.
- At transportforholdene var dårlige, når man inviterer syge og ramte borgere til dialogmøde, skriger til himlen… Jeg har talt med flere, som skulle have været med, som siger, at det var transporten, der afholdt dem i sidste ende.
Spørgsmål 2: I hvor høj grad oplevede du, at dine forventninger til dialogmødet blev indfriet?
3,33
- Setuppet fra kommunen var rigtig godt, men det fungerede ikke, at der var så få borgere som deltog.
- Det fungerede godt.
- Jeg kom uden de store forventninger, følte der blev lyttet til hver især og spurgt ind, dog var det som om vores og jeres virkelighed ikke var ens.
Spørgsmål 3: I hvor høj grad oplevede du, at blive hørt til dialogmødet?
4,33
- Det var svært for mig personligt, men jeg ønskede, at gengælde alt det positive jeg har oplevet i mit samarbejde med jobcenteret.
- Jeg følte mig meget hørt.
- Det var rart endelig at føle der var nogle rigtige mennesker i den anden ende, at føle der blev lyttet. Ærgerligt at der blev sået tvivl om flere af mine udsagn.
Spørgsmål 4: I hvor høj grad oplevede du, at dialogmødet fungerede samlet set?
3,0
- Igen - Setuppet fra kommunen var rigtig godt, men det fungerede ikke, at der var så få borgere som deltog.
- Der kunne godt have været mere tid.
- For få ramte var til stede.
Spørgsmål 5: Hvor sandsynligt er det, at du ville takke ja til at deltage i et lignende arrangement en anden gang?
3,33
- Hvis det holdes mere centralt (i Slagelse) og med flere deltagere.
- At det ikke er en 5’er, er kun fordi, jeg ikke er sikker på, at jeg kan holde til transporten.
Tids- og procesplan for det videre arbejde med forslagene fra dialogmøderne
Af nedenstående plan fremgår den samlede proces fra dialogmøderne blev afholdt til efteråret, hvor Social- og Beskæftigelsesudvalget løbende orienteres om arbejdet med outputtet fra dialogmøderne.
Dato
Handling
Beskrivelse
22/5-19
Afholdelse af dialogmøder mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget samt borgere og interessenter
Social- og Beskæftigelsesudvalget afholdt hhv. et dialogmøde med borgere og et dialogmøde med interessenter (Lokalt Arbejdsmarkedsråd, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, SektorMED)
3/6-19
Møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget
Udvalget drøftede det output der var fra dialogmøderne den 22/5
12/8-19
Møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget
1) Udvalget orienteres om, hvor outputtet har sammenfald med prøvehandlinger samt hvor der ellers er relevante kommentarer et knytte.
2) Endvidere orienteres udvalget om herværende tids- og procesplan.
3) Endelig orienteres udvalget om borgernes evaluering af dialogmødet.
26/8-19
Centredriftsmøde
Centerledelsen drøfter, hvordan de vil arbejde videre med outputtet fra dialogmøderne
7/10-19 (alternativt tillægsdagsorden til mødet den 2/9-2019)
Møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget
Udvalget orienteres om, hvordan Centerledelsen ønsker at arbejde videre med outputtet fra dialogmøderne
2/12-2019
Møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget
Udvalget orienteres om status på arbejdet med outputtet fra dialogmøderne
Hvor er der sammenfald mellem outputtet fra dialogmøderne og de igangsatte prøvehandlinger
For at give det bedst mulige overblik, vil der for hver af prøvehandlingerne, blive listet op, hvor de hver især har elementer i sig, der harmonerer med outputtet fra dialogmøderne. Det bør bemærkes, at de fleste prøvehandlingerne var igangsat inden dialogmødet blev afholdt.
Prøvehandling
Kort beskrivelse af prøvehandling
Tidshorisont
Elementer fra dialogmødernes output
Streetwalker-ordning
 
Tidlig indsats på arbejdspladsen i forhold til borgere, der er ansat i Slagelse Kommune
Der afventes svar på ansøgning til prøvehandlingspuljen om finansiering af lønudgift mv. til medarbejdere.
- Tidlig indsats blev nævnt af både borgere og interessenter og var et af de emner, der hyppigst blev nævnt
- Arbejdsfastholdelse blev nævnt gentagende gange på mødet med interessenterne
- Forebyggelse blev ligeledes nævnt flere gange på mødet med interessenterne
Styrke den jobrettede samtale med borgeren gennem kompetenceudvikling og med træningsbane
Med fokus på den gode samtale skal medarbejderne i højere grad få oplevelsen af at lykkedes
Igangsat.
- Sagsbehandlerens rolle gik igen flere gang i mødet med borgerne
Frivillige foreninger bringes i spil som tilbud
Frivillige foreninger som 1) tilbud til ressourceforløb og jobafklaring, samt 2) motionstilbud til unge
Igangsat i samarbejde med Kultur og Fritid.
- Innovationstankegang blev nævnt på mødet med interessenterne
Én sagsbehandler inden for sygedagpenge frem til og med jobafklaring
Sikre én sagsbehandler for borgerne i hele deres sygedagpenge- og jobafklaringsforløb
Igangsat.
- Én sagsbehandler og sagsbehandleres rolle blev nævnt af både borgere og interessenter og var et af de emner, der blev nævnt gentagende gange
Stop af indsatsmøder
Nedlæggelse af indsatsmøderne for at støtte op om sagsbehandlernes mulighed for i samarbejde med borgeren, at lægge en individuel tilpasset plan
Indsatsmøderne blev stoppet i januar 2019 og har ikke været afholdt siden.
- Helhedsorienteret indsats med fokus på det hele menneske, blev nævnt flere gang ved mødet med interessenterne
- En hurtigere vej til den hjælp der er brug for (herunder tilkendelse af førtidspension) blev nævnt nogle gang under mødet med interessenter
- Sagsbehandlerens rolle blev nævnt nogle gange på mødet med interessenterne
Opkvalificering og FØP
Forberedelse af 10-15 sager til rehabiliteringsteamet flyttes fra Opkvalificering til Rådgivning og udbetaling
Prøvehandlingen forløb fra marts til juni og er aktuelt ved at blive evalueret.
- En hurtigere vej til den hjælp der er brug for (herunder tilkendelse af førtidspension) blev nævnt nogle gang under mødet med interessenter
- Samarbejde på tværs blev nævnt flere gange under mødet med interessenterne
Borgerens værdikæde
Med afsat i den enkelte borgers værdikæde skal kvaliteten i samarbejdet mellem borger og sagsbehandler øges – gælder begge parter
Den konkrete beskrivelse af prøvehandlingen er under udarbejdelse.
- Helhedsorienteret indsats med fokus på det hele menneske, blev nævnt flere gang ved mødet med interessenterne
- Innovationstankegang blev nævnt på mødet med interessenterne
Borgervejlederfunktion (klagedreven innovation)
Sikre én indgang for borgerne og derved nedbringe antallet af klagesager
Den konkrete beskrivelse af prøvehandlingen er under udarbejdelse.
- En hurtigere vej til den hjælp der er brug for (herunder tilkendelse af førtidspension) blev nævnt nogle gang under mødet med interessenter
Motivationsforløb
8-ugers forløb tilpasset borgere der gentagende gange vender tilbage til offentlig forsørgelse eller som ikke er motiverede
Den konkrete beskrivelse af prøvehandlingen er under udarbejdelse.
- Parallelindsatser blev flere gange nævnt på mødet med interessenterne
- Innovationstankegang blev nævnt på mødet med interessenterne
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer;
1)    At evalueringen fra borgerne bygger på en svarprocent svarende til 50%. For nogle af spørgsmålene gælder det, at borgernes individuelle vurderinger lå langt fra hinanden, mens de for andre var mere jævnbyrdige.
2)    At den foreslåede tids- og procesplan sikrer et flow i arbejdet med outputtet fra dialogmøderne samt en løbende orientering af udvalget.
3)    At overblikket i forhold til, hvor der er sammenfald mellem output og prøvehandlinger, indikerer, at der på nuværende tidspunkt er igangsat en række tiltag, der svarer til flere af de ved dialogmødet drøftede emner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Taget til orientering.