Møde i udvalget d. 10. august 2020
6. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)
Sagsnr.: 330-2019-82303 Dok.nr.: 330-2020-282725 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28.
oktober 2019 budget for 2020 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark
til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede
styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens
punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
|
Overskrift
|
Status og forventet
tidsplan
|
Udvalg
|
Status-farve (tekst)
|
Ansvarlig
|
Budgetaftale 2020
|
|||||
2.d.1
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. |
Sidste del af businesscasen
igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til
Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.
Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år. |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.2
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. |
Sidste del af businesscasen
igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til
Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.
Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år. |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.3
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. |
Sidste del af businesscasen
igangsættes idet der ansættes en afdelingsleder og en faglig konsulent til
Fastholdelse. Stillingerne forventes besat hhv. 1.10. og 1.11.
Grundet corona og sen igangsættelse af business casen indhentes den forventede besparelse ikke i indeværende år. |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Leder Helle S.D. Larsen / Chef
Henrik Skov
|
2.d.4
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. |
Grundet 1) ekstraordinær
stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2)
forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det
ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget vil ved deres møde i august blive orienteret nærmere herom, herunder blive præsenteret for en handleplan. |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Leder Zina Zvizdic / Chef
Henrik Skov
|
3.c
|
Der tilføres midler til
social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune
udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i
omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med
en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne
gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto
følgende beløb (i 1.000 kr.)
2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 |
Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov
|
4.
|
Partierne er opmærksomme på,
at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler
den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet
yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i
2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i
2023.
|
Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov
|
11.b
|
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) |
Det samlede indsatsbudget
nedsættes med 2 mio.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Leder Marianne Søgaard / Chef
Henrik Skov
|
11.c
|
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. |
Ved at nedjustere sine
personaleudgifter, kan der reduceres i taksten for danskuddannelsen. Dette
vil medføre en besparelse for Integration & Netværk under Jobcenteret
og besparelsen vil dermed ikke ses afspejlet i Sprogcenterets regnskab (idet
de har 0-budgetter).
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Leder Line Cramer / Chef
Henrik Skov
|
12.
|
Partierne ønsker, at Slagelse
Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig
markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2
år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er
enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der
senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til
initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og
uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. |
Social- og Beskæftigelsesudvalget
har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys
rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Chef Henrik Skov
|
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for
budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 40. I Regler for
Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og
Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende
opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende
opfølgning i
2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og
(O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023.