Ældrerådet – Referat – 18. april 2017



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2017-994                   Dok.nr.: 330-2017-231236                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Birgit Jørgensen vælges
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Birgit Jørgensen blev valgt til ordstyrer.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-992                   Dok.nr.: 330-2017-231279                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Godkendt.

3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

3.     Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2017-1000                 Dok.nr.: 330-2017-231283                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
· Virksomhedsleder i Sundhedstilbud, Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Jensen orienterer
§ Omsorgstandpleje
· Centerchef for Sundhed og Ældre orienterer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne drøftes/og eller tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Marianne orienterede om, at der opstartes en ny gruppe i Skælskør bestående af bl.a. visitatorer, hjemmeterapeuter m.fl.
Thereses orientering om omsorgstandpleje taget til efterretning.
Der følges op på indsatserne i løbet af efteråret.

4. Muligheden for digital afstemning evt. kombineret med fremmødeafstemning (B)

4.     Muligheden for digital afstemning evt. kombineret med fremmødeafstemning  (B)

Sagsnr.: 330-2017-13221               Dok.nr.: 330-2017-231449                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
I Ældrerådsmødet 28. marts 2017 blev det aftalt, at Ældrerådet på mødet i april drøfter muligheden for digital afstemning evt. kombineret med fremmødeafstemning.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Mulighederne drøftes og eventuel beslutning herom videresendes til Sundheds- og Seniorudvalget, der skal have sagen til behandling i maj-mødet.
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Ældrerådet anbefaler fremmødevalg kombineret med digital afstemning, hvis det er muligt.

5. Orientering: Kommunale tilsyn plejecentre 2016 (B)

5.     Orientering: Kommunale tilsyn plejecentre 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2017-13221               Dok.nr.: 330-2017-252801                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget anmodes om at tage orienteringen om Årsrapport Kommunale tilsyn - Tilsyn ved plejecentre 2016 fra Socialtilsyn Øst til efterretning.
Baggrund
Ifølge det retlige grundlag skal der årligt gennemføres 2 uanmeldte tilsyn på kommunens plejehjem og plejeboliger. Det ene tilsyn udføres af Sundhedsstyrelsen (Embedslægeinstitutionen), og det andet udføres, efter aftale med Slagelse Kommune, af Socialtilsyn Øst.
Lovforslag L184 om ændring af sundhedslove m.m. er vedtaget den 3. juni 2016 og indebærer, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal omlægge sin tilsynsvirksomhed fra frekvensbaserede tilsyn til et risikobaseret tilsyn. Som følge heraf bortfalder de frekvensbaserede tilsyn med plejehjem pr. 1. juli 2016.
I stedet vil plejehjem på linje med øvrige sundhedsorganisationer kunne blive genstand for tilsyn ud fra en samlet vurdering af, hvor risikoen for patientsikkerheden er størst.
I det omfang Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører tilsyn med et plejehjem, vil resultatet af tilsynet fortsat blive offentliggjort.
Der lægges også i det risikobaserede tilsyn stor vægt på, at driftsherren har ansvaret for patientsikkerheden, men Styrelsen for Patientsikkerhed vil stadig være rådgivende og vil også bidrage til den nødvendige læring ved inddragelse af forskellige organisationer, herunder bl.a. kommunerne, i udvælgelse af særlige risikoområder, som vil være relevante at se på.
På grund af lovændringen er der ikke udarbejdet samlet embedslæge rapport for 2016.
Der foreligger derfor nu kun en samlet årsrapport 2016 for kommunale tilsyn ved de 11 plejecentre i Slagelse Kommune, udarbejdet af Socialtilsyn Øst.
Der henvises til bilag:
Den samlede årsrapport fra Social tilsyn Øst
Den samlede handleplan til imødekommelse af Social tilsyn Østs anbefalinger.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger LBK nr. 884 af 10. august 2011 - § 5a
Lov om Social Service, LBK nr. 596 af 18. juni 2012 - §§ 148 a, 151, stk. 1 – 2 og 192
Lov om Retssikkerhed og Administration på det sociale område LBK nr. 452 af 10. juni 1997 - §§ 15 - 16
Handlemuligheder
Socialtilsyn Øst har fremsendt detaljerede tilsynsrapporter til de respektive plejecentre i Slagelse Kommune (11).
Den enkelte plejecenterleder følger op på tilsynene og orienterer medarbejdere og Bruger- og pårørende Råd.
Plejecentrene følger og iværksætter handlinger i overensstemmelse med de anbefalinger, som Socialtilsyn Øst har fremsat i det kommunale tilsyn 2016.
Plejecenterlederne sikrer, at årsrapporterne fra Socialtilsyn Øst offentliggøres på det respektive plejecenters hjemmeside under www.slagelse.dk
Vurdering
Der har været foretaget uanmeldt tilsynsbesøg på alle 11 plejecentre i Slagelse Kommune, og der foreligger en samlet vurdering i rapporten.
Tilbagemeldingerne ved årets tilsyn på plejecentrene tyder på, at alle de interviewede beboere er tilfredse med de leverede indsatser. Der opleves generelt en god stemning og trivsel. Beboere og pårørende tilkendegiver en oplevelse af en for dem tilfredsstillende og kompetent indsats. Dette gør sig især gældende for det fastansatte personale. I forhold til vikarer og afløsere tilkendegives en markant mindre tilfredshed. Der er ved Tilsynene i 2016 observeret en højere bevidsthed om disse udfordringer, og de negative tilbagemeldinger vurderes færre end i 2015.
Stikprøvegennemgang af dokumentation på alle plejecentre tyder generelt på en god systematik, opfølgning på indsatser og et relevant samarbejde med eksterne parter. Systematikken i indsatserne vurderes fremadrettet understøttet af den løbende triagering. Triagering af alle indsatser er byggende på systematikken fra TOBS.
I forhold til den enkelte beboer oplever Socialtilsynet, at der i praksis er god opmærksomhed på indsatserne i forhold til rehabilitering, træning og vedligehold af funktioner. Socialtilsynet observerer dog generelt, at dokumentation af indsatserne vedrørende rehabilitering- og træningsindsatser fremstår med mangelfuld systematik.
Den kommunale værdighedspolitik vurderes generelt kendt. Socialtilsynet vurderer, at der ved plejecentrene i Slagelse Kommune generelt arbejdes på, at skabe rammer for hjemlig trivsel og øget inddragelse af beboernes individuelle ønsker. Gennem 2016 og især efter virkning af tiltag fra værdighedsmidler er det blevet tydeligere for Socialtilsynet, at der er arbejdet målrettet på, at livet på plejecentret har sammenhæng med beboerens tidligere liv og giver flest mulige individuelle valg og meningsfuldhed.
Der arbejdes fortsat i alle plejecentre med inddragelse af frivillige. Indsatsen fremtræder tydelig ved alle plejecentre.
Yderligere detaljer i forhold til Socialtilsynets indtryk af indsatserne ved de enkelte plejecentre kan findes i det enkelte plejecentres tilsynsrapporter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs og Arbejdsmarkeds direktøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Sagen sendes til orientering i Ældrerådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget ønsker, at administrationen er opmærksom på formidlingen af tilsynsrapporten til brugere og pårørende, særligt omkring områder, der kan have betydning for patientsikkerheden.
Udvalget tager orienteringen til efterretning og hæfter sig ved den positive udvikling, der er sket på området som følge af værdighedsindsatsen.
Udvalget følger indstillingerne.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1. at sagen drøftes med henblik på at give Sundheds- og Seniorudvalget tilbagemelding fra Ældrerådet på de områder, som vi finder af væsentlig betydning for borgerne/brugerne.
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Formandens udkast til høringssvar tilpasses med skal i stedet for bør.

6. Orientering: Borgerundersøgelse - kvaliteten i hjemmeplejen - 2016 (B)

6.     Orientering: Borgerundersøgelse - kvaliteten i hjemmeplejen - 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2017-13221               Dok.nr.: 330-2017-252813                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Der er i efteråret 2016 gennemført en borgertilfredshedsundersøgelse, hvor der er målt på kvaliteten i hjemmeplejen i Slagelse Kommune. Resultatet af undersøgelsen forelægges til orientering.
Baggrund
Udvalget for Sundhed og Omsorg besluttede d. 6.3.2013, at der skulle laves en kvantitativ borgertilfredshedsundersøgelse i hjemmeplejen hvert andet år med start i 2014. En tilsvarende undersøgelse havde været gennemført i 2012. Spørgeskema og metode har været stort set identisk i de tre år/undersøgelser, således at det er muligt at sammenholde undersøgelsens resultater over tid. I 2016 er der dog tilføjet enkelte spørgsmål ang. rehabilitering og fleksibel hjemmehjælp.
Om undersøgelsen 2016
Ca. 1.000 tilfældigt udvalgte borgere, der på undersøgelsestidspunktet modtog hjemmepleje/hjælp har fået tilsendt spørgeskema. Der er en svarprocent på 53,7, hvilket er samme niveau som foregående undersøgelser.
Der er på baggrund af undersøgelsen genereret fire rapporter. De tre – hovedrapporten, sammenligningen over år 2012-2014-2016, bilagsrapport indeholdende borgernes kvalitative udsagn – er vedlagt sagen som bilag.
Resultater
Det er ikke her muligt at gennemgå samtlige resultater. I stedet er udvalgt centrale elementer fra rapporterne, der kan tjene som særlige opmærksomhedspunkter.
Hovedrapporten
· Overordnet giver borgerundersøgelsen et positivt billede af hjemmeplejen. Generelt er der tilfredshed blandt borgerne (61%), og kun 5% er direkte utilfredse. Andelen af ”meget tilfredse” borgere er stort set den samme uanset udbyder, kommunal/privat. Der er i 2016 en lidt lavere tilfredshed end i 2014. (s. 5 og 14).
· Der er væsentlig flere borgere, der bor alene nu end i 2014 (s. 8).
· Selvvurderet helbred er en god indikator for, hvordan man har det. Generelt ligger resultaterne tæt på værdierne fra 2012, hvor den største andel vurderer helbredet ”både godt og dårligt”. Lidt overraskende er det, at det er de yngste og ældste borgere, der ser mest positivt på eget helbred (s. 9).
· 83% af borgerne ”får ofte eller af og til” besøg hjemme (dvs. ikke af plejepersonale), og 60% kommer ”ofte og af og til” ud på besøg. 43% deltager jævnligt i aktiviteter ude. Mere end halvdelen har ugentlig kontakt til pårørende, med stigende kontakt med alderen (s. 10-11).
· Ca. 1/3 af borgerne er eller har været i gang med et rehabiliteringsforløb, med størst ”sandsynlighed” for at deltage i et sådant forløb, hvis man modtager kommunal hjemmepleje. Rehabiliteringsforløbene fungerer tilfredsstillende. Rehabiliteringsforløb var ikke implementeret i de tidligere år, og det er derfor ikke muligt at sammenligne over tid (s. 12).
· I 2014 fik næsten 60% af alle borgere, som havde besvaret undersøgelsen, besøg (af hjælpere) mindst én gang om dagen. Dette tal er for 2016 faldet til ca. 47%. Der er stort set ikke længere borgere, der kun får besøg hver 3. uge eller sjældnere (s. 16).
· Borgerne er samlet set tilfredse med den praktiske hjælp, de får. Tilsyneladende er der størst tilfredshed med rengøringen hos modtagere med private udbydere, og med tøjvask og indkøb hos modtagere af kommunal service (s. 17).
· Generelt er borgerne meget tilfredse med den personlige hjælp. 69% er ”meget tilfredse eller tilfredse”, og 5,6% er ”utilfredse eller meget utilfredse” (s. 20).
· Ca. 1/5 af borgerne i undersøgelsen modtager madservice via kommunal ordning. Generelt er der tilfredshed med maden, og med mere positive resultater end i 2014 (s. 21-22).
· De fleste borgere kender til fritvalgsordningen. Næsten alle ønsker at holde fast i deres nuværende leverandør (s. 23).
· 85% oplever ”altid eller som regel”, at hjemmehjælpen kommer til aftalt tid, og de private udbydere er en anelse mere præcise (s. 25).
· Borgerne oplever gennemgående hjælperne meget positivt ift. venlighed, omsorg og respekt (s. 26).
· Gennemgående tilpasses hjælpen hurtigt borgernes behov (s. 27).
Sammenligning over år 2012-2014-2016
· Generelt er der lidt faldende tilfredshed med hjemmeplejen i 2016 end i de foregående år (s. 5).
· Tilfredsheden med den praktiske hjælp ligger i 2016 på niveau med 2014, hvilket er væsentligt højere end i 2012 (s. 8).
· Tilfredsheden med den personlige hjælp ligger i 2016 under de foregående år (s. 11).
· Der er generelt større tilfredshed med den leverede mad i 2016 end tidligere (s. 12).
· Hjælperne opleves som venlige, omsorgsfulde og respektfulde. Dette ca. på samme niveau som tidligere år (s. 16).
· Opfattelsen af punktlighed og omhyggelighed er faldet i 2016 ift. tidligere (s. 17).
Borgernes udsagn
Borgerne har også haft mulighed for kvalitativt og anonymt at kommentere i spørgeskemaundersøgelsen. Der kan konstateres visse gennemgående tendenser (uden at disse nødvendigvis stemmer overens med de kvantitative resultater, som ovenfor beskrevet). Af forhold, der særligt fylder er;
· For mange hjælpere/personale, der kommer hos borgerne
· Manglende viden om borgeren og borgerens behov
· For lidt tid hos borgeren
· Besøg på tidspunkter, der ikke passer ind i borgerens dagligdag/rytme
· Mangel på planlægning og kommunikation mellem personale og på tværs af enheder i kommunen
Retligt grundlag
Servicelovens § 83
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning, og kan sende undersøgelsens resultater til orientering i Ældrerådet og Handicaprådet.
Ledelsen i de kommunale områder og de private leverandører orienteres om undersøgelsesresultaterne, herunder den fjerde rapport, der er områdespecifik. Undersøgelsen, der er foretaget på område- og leverandørniveauer, giver muligheden for at fokusere og iværksætte målrettede initiativer på konkrete områder med henblik på at øge kvaliteten og borgertilfredsheden. Her vil videndeling og erfaringsudveksling på tværs af områder ligeledes indgå.
Undersøgelsens resultater – både de rent kvantitative og borgernes udsagn - der viser, hvor der er særlige udfordringer, vil endvidere indgå i det videre arbejde under værdighedsprocessen.
Vurdering
Generelt kan der konstateres tilfredshed med hjemmeplejen blandt de adspurgte borgere, omend der kan spores et lille fald i 2016 set ift. tidligere år.
Antallet af respondenter (529) set ift. det totale antal modtagere af hjemmepleje/hjælp (ca. 2400) gør, at man skal være påpasselig med at drage hurtige konklusioner alene på baggrund af undersøgelsen. Spørgeskemaundersøgelsen giver dog en indikation på kvaliteten af, hvad der fungerer, og hvor vi skal fokusere for at blive bedre for at øge kvaliteten og sikre en sammenhængende og tryghedsskabende indsats for borgeren.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Udvalget sender undersøgelsens resultater til orientering i Ældrerådet og Handicaprådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget følger indstillingerne.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1. at sagen drøftes, og der gives tilbagemeldinger til Sundheds- og Seniorudvalget på de områder, hvor Ældrerådet eventuelt finder servicen kunne være bedre og med større tilfredshed fra brugerne/borgerne.
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Formandens udkast til høringssvar tilpasses arbejdsgruppens tilføjelse.

7. Høring: Kommunal lægeordning og fast tilknyttede læger på plejecentre (B)

7.     Høring: Kommunal lægeordning og fast tilknyttede læger på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2017-13221               Dok.nr.: 330-2017-252589                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har i sit møde den 5. april 2017 ønsket at videreføre den kommunale lægeordning som en permanent ordning og at integrere opgaverne vedrørende "fast tilknyttede plejecenterlæger" i den nye model.
Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget til høring i Ældrerådet, og såfremt høringssvaret giver anledning til bemærkninger, genoptages sagen.
Høringsfrist er den 9. maj 2017 kl. 12:00.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede den 30. april 2015 at etablere en kommunal lægeordning som en 2-årig prøveperiode, hvor erfaringerne skulle opsamles. Denne erfaringsopsamling danner grundlag for en politisk stillingtagen til, hvorvidt ordningen skal gøres permanent samt hvordan en evt. fremtidig model skal se ud.
Ordningen blev etableret i efteråret 2015. På udvalgets møde i september 2016 blev fremlagt foreløbig status efter ordningens første år.
I starten af 2017 blev udarbejdet ny evaluering som udvalget behandlede på mødet i februar 2017. Samtidig blev besluttet, at udvalget forlægges en beslutningssag på mødet i april, hvilket sker nu.
Retligt grundlag
Sundhedsloven.
Handlemuligheder
Såfremt Sundheds- og Seniorudvalget ønsker en permanent kommunal lægeordning, skal det besluttes, hvordan ordningen fremadrettet skal tilrettelægges.
I den sammenhæng anbefales det, at se på den nye mulighed om fast tilknyttede plejecenterlæger. Fra budget 2017 er afsat 294.000 kr. årligt til fast tilknyttede plejecenterlæger jf. Lov- og cirkulæreprogrammet. Der er tale om en landsdækkende ordning med fast tilknyttede læger til plejecentre. Midlerne er alene afsat til at honorere de fast tilknyttede læger i forhold til den generelle sundhedsfaglige rådgivning af personalet på plejecentre. Midlerne dækker dermed ikke den kliniske behandling af beboerne, der fortsat finansieres over sygesikringen.
Det er for nylig afklaret via Kommunalt Læge Udvalg, at de privatpraktiserende læger ikke kan påtage sig denne opgave. Det betyder at kommunen kan finde alternative løsning.
Vurdering
En model med en kommunal læge giver mening, i form af lægefaglig støtte, i komplicerede borgerforløb. Derudover giver det værdi med intern undervisning og sparring.
Administrationen anbefaler, at såfremt Sundheds- og Seniorudvalget ønsker at videreføre den kommunale lægeordning som permanent, integreres opgaverne vedrørende ”fast tilknyttede plejecenterlæger” i den nye model.
Det betyder, at en evt. fremtidig model for kommunal lægeordning anbefales at have følgende indhold overordnet set:
- Der ydes lægefaglig supervision af hjemme- og sygeplejen, visitationen samt plejecentrene i forbindelse med komplicerede udskrivningsforløb fra sygehuset
- Der gennemføres undervisning af personalet i hjemme- og sygeplejen, visitation, på plejecentrene, demenskonsulenter samt andre relevante medarbejdergrupper i Center for Sundhed og Omsorg
- Varetagelse af funktionen som ”fast tilknyttet læge på plejecentre” i forhold til den generelle sundhedsfaglige rådgivning af personalet på plejecentre (Den kliniske behandling af beboeren på plejecentrene er ikke omfattet)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fra budget 2017 er afsat 294.000 kr. årligt til fast tilknyttede plejecenterlæger jf. Lov- og cirkulæreprogrammet, dette budget anvendes til delvis finansiering af den kommunale lægeordning. Den resterende finansiering sker inden for Sundheds- og Seniorudvalgets samlede budgetramme via midler fra økonomiaftalen 2015, reserveret til at understøtte følgende målsætninger:
· Færre uhensigtsmæssige genindlæggelser
· Færre forebyggelige indlæggelser
· Færre uhensigtsmæssige akutte korttidsindlæggelser
· Færre færdigbehandlede patienter, der optager en seng på sygehusene.
Den kommunal lægeordning skal derfor fortsat tilrettelægges sådan, at den i videst muligt omfang kan bidrage til at nedbringe udgifterne til Aktivitetsbestemt Medfinansiering.
Endvidere skal en kommunal lægeordning bidrage til at realisere og understøtte Sundhedsaftalens intentioner om at skabe et mere sammenhængende og smidigt sundhedsvæsen med fokus på et koordineret samarbejde om de fælles borgere, herunder bedre overgange mellem sektorer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, om den kommunale lægeordning skal gøres permanent fra 2018
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, hvordan fast tilknyttede læge på plejecentre i praksis ønskes udmøntet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at videreføre den kommunale lægeordning som en permanent ordning og at integrere opgaverne vedrørende "fast tilknyttede plejecenterlæger" i den nye model.
Udvalget sender forslaget til høring i Ældrerådet, og såfremt høringssvaret giver anledning til bemærkninger, genoptages sagen.
Indstilling fra Ældrerådet
Formanden indstiller,
1.    at Sagen drøftes med henblik på afgivelse af konkret høringssvar, og
2.    at Høringssvar efterfølgende fremsendes til Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Formandens udkast til høringssvar godkendt.

8. Høring: Udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje (B)

8.     Høring: Udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje (B)

Sagsnr.: 330-2017-13221               Dok.nr.: 330-2017-252755                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har den 5. april 2017 principgodkendt udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje. Udvalget besluttede samtidigt at sende udkastet til høring i Ældrerådet.
Høringsfrist er den 9. maj 2017 kl. 12:00.
Baggrund
På Udvalgets temamøde i starten af marts 2017 blev drøftet indhold i Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje.
Denne strategi er den anden i rækken af nye strategier, som Sundheds- og Seniorudvalget har besluttet at udarbejde. I separat sagspunkt på dette møde findes høringssvar til Strategi for Leve-Bomiljø.
Baggrunden for disse nye strategier er, at Byrådet besluttede tilbage i december 2012, at fagudvalg fremadrettet kan arbejde med 2-4 politikker, for derved at skabe et mere ensartet koncept i kommunen.
I 2016 blev vedtaget den nye Værdighedspolitik for ældreplejen. Loven beskriver, at formålet med Værdighedspolitikken er, at denne skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for kommunens prioriteringer i ældreplejen. Det betyder, at Værdighedspolitikken vil udgøre den overordnede værdimæssige ramme for Center for Sundhed og Ældres arbejde inden for de områder, der er omfattet af Lov om Social Service.
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede i 2016, at de øvrige politisk vedtagne retningstilkendegivelser og mål benævnes ”Strategier” med reference til Værdighedspolitikkens rammesætning. Strategierne vil derefter udgøre ”oversættelsen” eller operationaliseringen af Værdighedspolitikken på de enkelte opgaveområder.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Det anbefales, at første effektmåling finder sted i foråret 2018 og sammen med den brugertilfredsheds undersøgelse der allerede finder sted. Sundheds- og Seniorudvalget kan behandle resultatet efter sommerferien 2018.
Fremadrettet anbefales, at Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje følger samme plan for politisk behandling som Værdighedspolitikken. Det betyder, at Sundheds- og Seniorudvalget genbehandler strategier i løbet af første år af den kommunale valgperiode, dvs. hvert 4. år. Herved opnås kontinuitet og mulighed for, at beslutte mål og forventet effekt for den kommende udvalgsperiode. Samtidig fremkommer en tydelig retningstilkendegivelse for den kommende periodes arbejde på området.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje er i overensstemmelse med den overordnede værdiramme i form af Værdighedspolitikken. De i strategien forventede effekter samt konkrete initiativer vil, med de foreslåede måleparametre, løbende fremover kunne følges og dermed evalueres.
Ny strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje på ældreområdet i Slagelse Kommune erstatter, sammen med Værdighedspolitikken, hidtidige Social- og Omsorgspolitik samt Ældre- og Plejeboligpolitik.
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje på ældreområdet i Slagelse Kommune og sender det til høring i Ældreråd samt Sektor-Med for Sundhed og Ældre. Når høringssvar modtages, får udvalget høringssvar til behandling samt sagen til endelig godkendelse
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen pt.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje på ældreområdet i Slagelse Kommune
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender udkast til Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje til høring i Ældrerådet og Sektor-Med for Sundhed og Ældre.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget principgodkender og sender udkastet til høring i Ældreråd og Sektor-Med for Sundhed og Ældre.
Indstilling fra Ældrerådet
Formanden indstiller,
1.    at Sagen drøftes med henblik på afgivelse af høringssvar, og  
2.    at Konkret høringssvar efterfølgende fremsendes til Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Formandens udkast til høringssvar tilrettes arbejdsgruppens forslag til ændringer.

9. Forbrugsrapport pr. 7. april 2017 (B)

9.     Forbrugsrapport pr. 7. april 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-1042                 Dok.nr.: 330-2017-231309                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Forbrugsrapport pr. 7. april 2017. 
Baggrund
Forbrugsrapporter forelægges i de månedlige ældrerådsmøder.
Mindreforbrug fra regnskabsår 2016 på kr. 37.000 er overført til budget 2017.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Forbrugsrapporten tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Taget til efterretning.

10. Orientering fra formanden (O)

10.   Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2017-1049                 Dok.nr.: 330-2017-231333                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Formanden orienterer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Jeg skal under min orientering meddele, at jeg fratræder som formand for Slagelse Ældreråd efter afvikling af Ældrerådsmødet den 18. april.
I får alle udleveret mit notat, dateret 18. april, hvori begrundelse for min fratræden er beskrevet.
Jeg fortsætter som medlem af Ældrerådet i resten af valgperioden.
Der er kommet en invitation til et arrangement fra Frivilligcentret, hvori formanden ikke deltager.

11. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

11.   Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2017-1055                 Dok.nr.: 330-2017-231343                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra arbejdsgrupperne.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Der planlægges annoncering om foredrag målrettet pårørende til demente v/Susanne Riis den 16.5. kl. 16-19. Afholdes som tidligere nævnt på Slagelse Bibliotek. Overvejelse om evt. nyt arrangement i Skælskør efter sommer. Der ajourføres i aktivitetsplanen for andet halvår 2017.

12. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

12.   Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2017-1057                 Dok.nr.: 330-2017-231349                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Observatører orienterer.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Orienteringerne taget til efterretning.

13. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

13.   Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2017-1059                 Dok.nr.: 330-2017-231354                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådets repræsentant Otto Dræbye orienterer om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Henviser til referat, der er udsendt til medlemmerne.

14. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

14.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2017-1066                 Dok.nr.: 330-2017-231359                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra Danske Ældreråd
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen drøftes/tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
2 nuværende næstformand er opstillet til valg til formand for Danske Ældreråd.
Slagelse Ældreråd har 3 stemmer.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-1073                 Dok.nr.: 330-2017-231374                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal beslutte, hvilke sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter sager, der skal udsendes som pressemeddelelse
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Ingen pressemeddelelser.

16. Eventuelt (O)

16.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-1079                 Dok.nr.: 330-2017-231386                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Intet

17. Næste møde (B)

17.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2017-1086                 Dok.nr.: 330-2017-231401                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er 30. maj 2017 – mødested Teglværksparken
Beslutning i Ældrerådet den 18. april 2017:
Fraværende:  Maybritt Jensen
Taget til efterretning.