Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 5. april 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-155369                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Punkt 9 og punkt 3 blev behandlet først i den nævnte rækkefølge.

2. Gensidig orientering (O)

2.      Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-148758                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Redegørelse vedr. omfang af praksis – tilsidesættelse af erklæringer fra egen læge og speciallæge (bilag 3)
4. Notat vedr. opfølgning på resultater af indsatserne fra anden aktør – udsat fra mødet 8. marts 2016 (bilag 4 og 4A)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge (bilag 5)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
ad a. Udvalgsformanden orienterede:
- Forstander Jørgen Kay, VUC går på pension ultimo 2016.
- Fra udvalget deltager Ali Yavuz (A) og Helle Jacobsen (V) i RAR´s seminar den 4. maj 2016 om beskæftigelsesindsatsen i 2017.
ad c. Uddannelsesdirektøren orienterede:
Stillingen som arbejdsmarkedschef er opslået med ansøgningsfrist 7. april 2016.
Alle orienteringer blev taget til efterretning.

3. Etablering af midlertidige boliger til integrationsflygtninge på Østergården i Rude (B)

3.      Etablering af midlertidige boliger til integrationsflygtninge på Østergården i Rude (B)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-161826                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forbindelse med det erkendte behov for etablering af midlertidig indkvartering til integrationsflygtninge, anmodes udvalget om at anbefale en bevilling til planlægning og igangsætning af de nødvendige byggearbejder på ”Østergården” beliggende Østervej 34 B, 4243 Rude.
Baggrund
Til mødet den 8. marts 2016 i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) var Center for Kommunale Ejendomme (CKE) blevet bedt om at opliste de mulige kommunale ejendomme, der kunne omdannes til midlertidige boliger.
På den baggrund valgte BIU blandt de fremlagte muligheder, at der skulle arbejdes videre med at indrette midlertidige boliger på ”Østergården” i Rude, hvor der i første omgang planlægges 19 værelser.
For at planlægning og udførelse af byggearbejdet kan igangsættes, er der derfor behov for at der gives den nødvendige bevilling.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale bevillingen til Økonomiudvalget/Byrådet, eller udvalget kan vælge at afslå bevillingen.
Vurdering
Det er Center for Kommunale Ejendommes vurdering, at ejendommen vil kunne sættes i drift i løbet af 3. kvartal, såfremt der gives bevilling hurtigst muligt.
For den aktuelle ejendom ”Østergården” i Rude, er de oprindelige overslag:
Anlæg: kr. 1.060.000
Drift:     kr.    490.000.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I skemaet er der medtaget en halvårlig driftsudgift i 2016 og fuld drift i efterfølgende år. Afhængig af belægningsprocenten vil der være en indtægt svarende til den lovbestemte boligbetaling for den enkelte flygtning. I øjeblikket i størrelsesorden kr. 2.200 pr. enlig flygtning. Disse indtægter vil være afhængig af udnyttelsesgrad mv. og er ikke indregnet i bevillingen. Indtægter vil indgå i den løbende opgørelse over udgifter til midlertidig placering af flygtninge.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
  200
490
490
490
Anlæg
 
1.060
-
-
-
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
1.260
490
490
490
Konsekvenser for andre udvalg
Handicap og Psykiatriudvalget (HPU) driver et botilbud som nærmeste nabo til ”Østergården”, hvorfor Center for Kommunale Ejendomme vil orienterer HPU om forholdene på næste møde.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget anbefaler en tillægsbevilling (anlæg) på 1.060.000 kr. til indretning af ”Østergården” i Rude som midlertidige boliger til integrationsflygtninge, overfor Økonomiudvalget og Byrådet
2.    at Udvalget anbefaler en tillægsbevilling (drift), under Landdistrikts, Teknik og Ejendomsudvalget, på 200.000 kr. i 2016 og 490.000 kr. årligt i 2017-2019, til bygningsdrift af ”Østergården” som midlertidige boliger, overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
At 1. og 2. Anbefales.
Udvalget bemærker, at etableringen af midlertidige flygtningeboliger skal ske i tæt dialog med Center for Handicap og Psykiatri for at sikre gode rammer for Kastanjegårdens nuværende beboere.
Udvalget ønsker at følge udviklingen på stedet.

4. Godkendelse af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

4.      Godkendelse af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2016-20682               Dok.nr.: 330-2016-156478                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidig boligplacering af integrationsflygtninge.
Baggrund
Udvalget besluttede på sit møde den 8. marts 2016, at administrationen skulle udarbejde for­slag til principper for indgåelse af private lejemål.
Beslutningen er initieret af det stigende pres på at finde egnede boliger til brug for integrati­onsflygtninge. Udvalget ønsker på den baggrund at se på muligheder for at opnå en mere fleksibel boligkapacitet.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark, kapitel 3.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan godkende eller ændre forslag til principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til integrationsflygtninge.
Principperne handler om:
· Kontraktindgåelse
· Økonomi
· Geografi
Principper relateret til kontraktindgåelse og økonomi er sideordnede. Mens principper relateret til geografi er sekundær.
De foreslåede principper er:
Kontraktindgåelse:
· Ved opstart er der en lejeperiode på max. 2 år. Ved behov for fortsat lejeperiode skal kontrakten kunne opsiges med 6 måneders varsel.
· Boligerne er istandsat og indflytningsklar ved kontraktens indgåelse.
· Boligerne er forud for kontraktens underskrift, godkendt til udlejning.
· Udlejer har ansvar for udvendig vedligehold af bygninger og grund.
· Udlejer har ansvar for evt. skader på sanitet, glas, rør og andre blivende installationer.
Økonomi:
· De samlede kommunale årlige omkostninger til private lejemål må ikke overstige aktu­elt niveau for tilsvarende enhed i kommunale bygninger. De samlede omkostnin­ger beregnes over en teoretisk 3 årig periode inkl. forbrug og fraflytningsomkostnin­ger.
· Udlejers investering i klargøring til lovligt brug og udlejning er indeholdt i huslejen.
· Husleje inkl. brug af køkken, bad og fællesarealer kan i 2016 prisniveau max. udgøre 2.000 kr. pr. måned + 300 kr. til a conto forbrug pr. voksen beboer.
Geografi:
· Konkret vurdering af lejemålets beliggenhed i forhold til andre midlertidige lejemåls be­liggenhed i købstæderne og lokalsamfund.
· Konkret vurdering af adgang til offentlige transportmuligheder.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan godkende, at administrationen får kompetence til:
· At indgå kontrakter på midlertidige lejemål til max. 45 voksne personer.
· At varetage den indledende sagsbehandling ved lejemål til 46 eller flere voksne perso­ner.
Beslutninger om indgåelse af kontrakter på midlertidige lejemål til 46 eller flere voksne per­soner behandles af fagudvalg. Den politiske sagsbehandling sker i de tilfælde, hvor den admi­nistrative indledende sagsbehandling har resulteret i en vurdering af, at den samlede boligka­pacitet er mindre end 15 sengepladser.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kontrakter med private udlejere indgås på baggrund af de 2 sidestillede principper, relateret til kontraktindgåelse og økonomi.
Hvis flere udlejere samtidig opfylder de sidestillede principper, indgås kontrakt ud fra det se­kundære princip om geografisk spredning i hele kommunen.
Administrationen vurderer, at principperne vil kunne medvirke til at understøtte den nødven­dige fleksibilitet i den disponible midlertidige boligkapacitet. Principperne vil ligeledes kunne understøtte den nødvendige økonomiske styring af kommunens udgifter til midlertidige boli­ger. Principperne er tænkt operationelle, og i en form, der kan tages i brug umiddelbart efter beslutning.
Forslag til kompetencefordeling mellem administration og politisk udvalg skal ses i lyset af, at udvalget dermed fortsat er sikret politisk stillingtagen til om placering af større klynger af midlertidige boliger understøtter øvrige aktuelle visioner, politikker og strategier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser beskrives og følges tæt via budgetafrapporteringerne, jfr. Byrå­dets beslutning af 29. februar 2016. Beslutningen betyder, at der til de ordinære budgetop­følgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne sta­tus forelægges relevante fagudvalg og Økonomiudvalget.
Konsekvenser for andre udvalg
De økonomiske konsekvenser beskrives og følges tæt via budgetafrapporteringerne, jfr. Byrå­dets beslutning af 29. februar 2016.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at udvalget godkender de sidestillede principper om kontraktindgåelse og økonomi, og det sekundære princip om geografi, som beskrevet i sagen.
2.    at udvalget godkender, at administrationen tillægges kompetence til efter udvalgets be­sluttede principper at indgå lejemålskontrakter med private udlejere til midlertidige boli­ger til maksimum 45 voksne integrationsflygtninge.
3.    at udvalget godkender, at administrationen tillægges kompetence til at varetage den indle­dende sagsbehandling ved lejemål til 46 eller flere voksne personer. Administratio­nen forelægger herefter sager til politisk behandling i de tilfælde, hvor den administrative indledende sagsbehandling har resulteret i en vurdering af, at den samlede boligkapacitet er mindre end 15 sengepladser.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
At 1.-3. Godkendt.
Udvalget orienteres løbende om potentielle lejemål og indgåede lejeaftaler.
Principperne jfr. At 1. evalueres ultimo 2016.

5. Budgetopfølgning ultimo februar 2016 (E)

5.      Budgetopfølgning ultimo februar 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-20467               Dok.nr.: 330-2016-155189                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budgetopfølgning primo budgetåret besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer, blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter.
Der forventes pr. ultimo februar et merforbrug i 2016 på 1,5 mio. kr. Hertil kommer et overført mindreforbrug fra 2015 på 2,4 mio. kr. (afventer Byrådets beslutning den 29. marts 2016). Dette giver således et forventet mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
Udvikling i aktiviteter:
Førtidspension efter 1. juli 2014:
Det faldende aktivitetstal stemmer overens med den faldende forventning til økonomien.
Førtidspension før 1. juli 2014:
Det stigende aktivitetstal stemmer overens med den forventede stigning til økonomien.
Sygedagpenge:
Det større antal end budgetteret stemmer overens med det forbrugte. Der forventes flere helårspersoner samt merforbrug.
Kontant og uddannelseshjælp:
Det mindre antal end budgetteret stemmer overens med det forbrugte. Det er endnu for usikkert at komme med anden udmelding. Der følges op ultimo marts.
Arbejdsmarkedsydelse:
Antal stemmer overens med forventningen til økonomien.
Løntilskud mv.:
Det mindre antal end budgetteret stemmer overens med det forbrugte. Forventet mindreforbrug medtages i budgetopfølgning ultimo marts.
Ledighedsydelse:
Det mindre antal har ikke haft indflydelse for forbruget, da der ses et større antal end budgetlagt med vedr. ledighedsydelse uden refusion.
Seniorjob:
Et mindre antal stemmer ikke overens med det forbrugte, derimod er forventningen til økonomien faldet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer forelægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning, og videresender til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning og oversendes til Økonomiudvalget.

6. Nyeste lovgivning på beskæftigelsesområdet (O)

6.      Nyeste lovgivning på beskæftigelsesområdet (O)

Sagsnr.: 330-2016-20902               Dok.nr.: 330-2016-160171                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Nyt kontanthjælpsloft mv.
Formålet med loven er at indføre et nyt kontanthjælpsloft, så det bedre kan betale sig at arbejde. Samtidig indføres en 225-timersregel og retten til ferie nedsættes fra fem til fire uger for modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp for at øge deres rådighed for arbejdsmarkedet.
Med loven udmøntes den politiske aftale om et nyt kontanthjælpssystem (Jobreform fase 1), hvor det bedre kan betale sig at arbejde, som regeringen indgik den 18. november 2015 med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Undtagelse af visse førtidspensionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob er enige om, at rehabiliteringsteamet ikke længere behøver at behandle åbenlyse sager om førtidspension. Det vil give kommunerne mulighed for at fjerne unødigt bureaukrati og forkorte sagsbehandlingstiderne.
Forligskredsen består af Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
På Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 3. maj 2016 vil der blive givet en status for konsekvenserne af ændrede regler for integrationsydelse, L 111 på flygtningeområdet, (som oplyst på mødet den 8. marts 2016, pkt. 2.e.).
Retligt grundlag
L 145 Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (undtagelse af visse førtidspensionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet), Lovforslag fremsat den 15. marts 2016 og forventes til 3. behandling den 26. april 2016.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets handlemuligheder består i at prioritere indsatser og målgrupper i beskæftigelsesplanen, så der er sammenhænge til formål med og incitamenter i lovgivningen.
Vurdering
Nyt kontanthjælpsloft mv.
Loven træder i kraft 1. april 2016. Loven vil have virkning fra 1. oktober 2016.
Udgangspunktet for kontanthjælpsloftet er:
· Loftet gælder for personer, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
· Loftets størrelse afhænger af, hvilken ydelsessats personen modtager, og om personen er gift/samlevende, enlig eller forsørger.
· Loftet omfatter ydelserne integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp (herunder aktivitets-, barsel- og bidragstillæg), særlig støtte og boligstøtte.
· Hvis de samlede ydelser til personen overstiger loftet, reduceres særlig støtte og boligstøtte. Nedsættelsen af særlig støtte og boligstøtte sker første gang for den første hele kalendermåned efter ansøgning om hjælp.
· Incitamentet til at tage alle former for job styrkes, da arbejdsindkomst reducerer loftets virkning.
Udgangspunktet for 225-timersreglen er:
· Når en person har modtaget hjælp i sammenlagt et år, skal vedkommende dokumentere minimum 225 timer i ordinær, ustøttet beskæftigelse inden for de seneste 12 måneder for at bevare retten til fuld hjælp.
· Kravet gælder både for ægtepar og ugifte og som udgangspunkt alle modtagere af integrationsydelse og uddannelses- og kontanthjælp.
· Ugifte personer, der modtager uddannelseshjælp på SU-niveau eller integrationsydelse, omfattes ikke af 225-timers reglen.
· Personer med en så begrænset arbejdsevne, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at de ikke vil kunne arbejde 225 timer inden for et år på det ordinære arbejdsmarked, undtages.
· Det er ikke muligt at få forlænget perioden, inden for hvilken der skal arbejdes 225 timer, hvis personen ikke har kunnet arbejde på grund af sygdom, barsel eller lignende.
· Så snart en personer har arbejdet 225 timer, vil den pågældende igen være berettiget til fuld hjælp. For ægtepar skal begge ægtefæller have arbejdet 225 timer, for at ægteparret igen er berettiget til fuld hjælp.
Udgangspunktet for ny ferieret er:
· Personer, der har modtaget uddannelseshjælp, kontanthjælp eller revalideringsydelse i sammenhængende 12 måneder, får ret til fire ugers ferie i stedet for de nuværende fem uger.
· Ferien skal aftales med jobcentret, og en ferieperiode må maksimalt vare to uger.
Undtagelse af visse førtidspensionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet
Der kan ske undtagelse fra forelæggelse i rehabiliteringsteam i følgende 2 sagstyper:
· Ansøgningssager, hvor kommunerne vurderer, at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension
· Sager om tilkendelse af førtidspension, hvor kommunerne vurderer, at personen er så syg eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Sundhedskoordinatoren fra regionens kliniske funktion skal dog fortsat udtale sig i nogle af sagerne om tilkendelse af førtidspension, inden kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelsen.
Lovforslaget ændrer ikke ved kriterierne for, hvem der kan få tilkendt førtidspension.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Samlet skønnes et nyt kontanthjælpsloft, en 225 timers regel og ret til fire ugers ferie i stedet for fem for kontanthjælpsmodtagere m.v., på langt sigt at styrke de offentlige finanser med i størrelsesordenen 545,6 mio. kr. efter skat, tilbageløb og inklusive adfærdsmæssige konsekvenser.
Forslaget skønnes at indebære en styrkelse af beskæftigelsen med i størrelsesordenen 700 fuldtidspersoner. Heri indgår virkningen af forslaget om ret til fire ugers ferie for uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere, der skønnes at indebære, at flere uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere i gennemsnit afgår tidligere til beskæftigelse.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af loven skal forhandles med de kommunale parter.
Undtagelse af visse førtidspensionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet
Det forventes, at kommunerne vil opnå en mindre administrativ besparelse ved at gennemføre lovforslaget. Da kommunerne ikke er blevet økonomisk kompenseret for kravet om, at sagerne skal behandles i rehabiliteringsteamet, forventes en undtagelse af disse sager ikke at ville medføre økonomiske konsekvenser.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om ny lovgivning tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

7. Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

7.      Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

Sagsnr.: 330-2016-16561               Dok.nr.: 330-2016-127005                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag af 26. februar 2016 fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. tilsidesættelse af forældelsesfristen på tre år i forbindelse med den nye praksis efter Højesterets dom om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), har den 26. februar 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde den 8. marts 2016.:
”I september 2015 vandt 3F en principiel sag i Højesteret på vegne af et medlem, der ulovligt fik frataget sine sygedagpenge.
Den 28-årige 3F'er Heidi Olsson mistede sine sygedagpenge fra 31. december 2009 på grund af reglen om varighedsbegrænsning. Den ulovlige afgørelse blev truffet af en medarbejder ansat ved Falck Jobservice, som Kolding Kommune havde hyret som anden aktør i sager om sygedagpenge.
Først i november 2010 traf Kolding Kommune en gyldig afgørelse. Kommunen stoppede ikke bare sygedagpengene med virkning for fremtiden, men med tilbagevirkende kraft fra 31. december 2009.
Men Højesteret slog i september 2015 fast, at der ikke efter sygedagpengeloven eller efter almindelige forvaltningsretlige regler var grundlag for at tillægge afgørelsen virkning tilbage fra 31. december 2009.
Gitte Reisberg fik sine sygedagpenge stoppet ulovligt 30. august 2010. Men 3F'er Heidi Olsson har fået efterbetalt sygedagpenge fra Kolding Kommune, selv om hun fik stoppet ydelsen inden Gitte Reisberg.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. januar 2016 blev der til punkt 2 på dagsordenen (Gensidig orientering) fremlagt et notat som bilag, se vedlagte bilag af 17. december 2015 fra Center for Arbejdsmarked og Integration.
Notatet handler om ny praksis efter den ovennævnte højesteretsdom:
”Sager om stop af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft skal afgøres på ny.
Ankestyrelsen har offentliggjort en ny principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret d. 10. september 2015.
Den nye principafgørelse ændrer Ankestyrelsens tidligere praksis om, at udbetalingen af sygedagpenge ophører automatisk på revurderingstidspunktet (tidligere varighedsbegrænsningens udløb) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Ny praksis
Den nye praksis betyder, at udbetalingen af sygedagpenge ikke ophører automatisk efter 22 uger (tidligere 52 uger) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Udbetalingen af sygedagpenge kan først ophøre, når der er truffet en gyldig afgørelse, hvor der er foretaget en vurdering af, om der er grundlag for at forlænge sygedagpengeperioden eller for at iværksætte revalidering, ressourceforløb, visitere til fleksjob eller tilkende førtidspension.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016 var punkt 4 på dagsordenen Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - orientering om opfølgning på Jobcentrets indsats i forhold til sygedagpengeområdet – sagsbehandling og kommunikation.
I denne orientering var der ingen omtale af arbejdet med den ny praksis efter højesteretsdommen af 10. september 2015 om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
På mødet bad Enhedslisten om en orientering om denne nye praksis. Efterfølgende blev der den 4. februar fra Center for Arbejdsmarked og Integration udsendt Jobcentrets supplerende bemærkninger:
”Jobcentret har lagt information om muligheden op på slagelse.dk/genoptagsygedagpenge.
Der er annonceret i Søndagsavisen i uge 2. Jobcentret planlægger at gøre dette nogle flere gange. Datoer herfor er endnu ikke besluttet.
Jobcentret har informeret om dommen og hjemmesiden på samarbejdsmødet med de faglige organisationer og interesseorganisationerne den 1. februar 2016, og henstillet at de henviser deres medlemmer til ovennævnte side på Slagelse.dk.
Ovennævnte tiltag har dog ikke ført til nogle relevante borgerhenvendelser endnu.
Der har ligeledes været en gennemgang af Jobcentrets sager for at se, om man kunne identificere relevante sager. Dette arbejde pågår stadig. Jobcentret vil dog ikke med sikkerhed kunne identificere alle sager selv, da man ikke som sådan registrerer, om der er truffet afgørelse med tilbagevirkende kraft i en sag.
I arbejdet er der taget udgangspunkt i den eksisterende 3 års forældelsesfrist på området. For at ingen borgeren skal stilles dårligt som følge af, hvornår Jobcentret eventuelt finder frem til en sag, har Jobcentret taget udgangspunkt i højesterets dom fra september 2015 og ser tre år tilbage herfra, idet dette er forældelsesfristen for tilbagebetalinger, jf. notatet.
Der er pt. identificeret 22 sager, som Ankestyrelsen skal se på igen (derudover har FOA selv sendt 9 sager til Ankestyrelsen)·
Derudover er der identificeret ca. 31 sager, som Jobcentret selv ser nærmere på og gennemgår for at se, om de er i målgruppen.
Som nævnt pågår dette arbejde stadig, og der kan komme flere sager til.
Mht. den økonomiske udgift, er der endnu ikke dannet et samlet overblik herover. En del af de identificerede sager har dog fået anden ydelse frem til selve afgørelsen i sygedagpengesagen. Dette betyder, at en efterbetaling af sygedagpenge frem til afgørelsestidspunktet skal modregnes denne ydelse.
På ovennævnte samarbejdsmøde med organisationerne den 1. februar, blev der spurgt ind til om kommunen havde truffet principiel stilling til, hvorvidt man skulle tilsidesætte forældelsesfristen for sygedagpenge på 3 år.
Pt. har Jobcentret ikke forholdt sig direkte hertil. I stedet har Jobcentret, som det fremgår af notatet taget udgangspunkt i at følge de eksisterende regler på området, herunder forældelsesreglen på 3 år, på linje med KL´s udmeldinger.
Såfremt forældelsesreglen ikke skal følges, skal der træffes en politisk beslutning herom.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4. – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at  Jobcentret ser bort fra forældelsesfristen på tre år i forbindelse med genoptagelse af sager om ugyldig fratagelse af sygedagpenge, jævnfør principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret den 10. september 2015
2.    at Jobentret intensiverer samarbejdet med de faglige organisationer på sygedagpengeområdet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Sagen genoptages, når Ankestyrelsens vejledning vedrørende forældelsesspørgsmålet m.v. foreligger.

8. Temamøde 2016 (B)

8.      Temamøde 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-19898               Dok.nr.: 330-2016-160168                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte forslag til afholdelse af temadag.
Baggrund
På udvalgets møde den 8. marts 2016 besluttede udvalget, at der skulle fremlægges forslag til afholdelse af en temadag (ultimo maj måned).
Der foreligger følgende forslag til temaer:
· Virksomhedsindsatsen
· Beskæftigelsesplan 2017
· Input fra LAR/RAR-møderne
· Input fra konference om ungeområdet.
Temadagen foreslås samtidig rykket til afholdelse ultimo juni 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter de fremlagte forslag til temaer med henblik på eventuelle ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de fremlagte forslag til temaer
2.    at Temadagen afholdes ultimo juni 2016.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Temaer blev godkendt.
Temamødet afholdes den 28. juni 2016, kl. 10.00.

9. Status på bygningsdrift (O)

9.      Status på bygningsdrift (O)

Sagsnr.: 330-2016-21275               Dok.nr.: 330-2016-162981                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på omlægning af bygningsdriften, med henblik på at afdække og drøfte bekymrings- og fokuspunkter, indenfor fagudvalgets område.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budget 2015-18 en total omlægning af bygningsdriften med henblik på udmøntning af en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019.
Pr. 1. januar 2016 blev alle servicemedarbejdere overflyttet til den nye serviceorganisation Ejendomsservice.  2016 vil være et overgangsår hvor de fremtidige snitflader (SLA) skal udvikles i samarbejde med medarbejderne og de decentrale virksomheder.
Centerchefen for kommunale Ejendomme vil deltage på mødet og orientere om status og udfordringer i forbindelse med omlægningen.
Omlægning af bygningsdriften bygger på en række delelementer. Disse delelementer er nærmere beskrevet nedenfor:
Ny serviceorganisation - Ejendomsservive
Ejendomsservice er opbygget af et tværgående team og 4 lokale serviceområder, som er den bærende akse i Ejendomsservice. De fremtidige snitflader forventes at blive således:
Ø Opgaver der er uændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Ø Opgaver der er ændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Decentrale virksomheder og institutioner
Ø Indholdsdrift (passe børn, undervise, ældrepleje osv.)
Ø Udvikling af det faglige indhold
Ø Sparring og samarbejdspartner i forhold til driften og udviklingen af bygninger
Ø Adfærd i forhold til energiforbrug
Lokale serviceområder
Ø Serviceopgaver (en bred vifte af forskellige serviceopgaver, herunder klargøring af lokaler til aktiviteter, opstilling af borde, sportsanlæg, kørselsopgaver mm.)
· Mindre flytteopgaver, oprydning, ophængning af tavler mm.
Ø Daglig dialog med brugerne (adgang, oprydning, glemte ting mv.)
· Opsyn med bygningerne tilknyttet området, herunder grundejerforpligtigelser (renhold, snerydning mm.)
Ø Almindelige driftsopgaver (skifte pærer, test af ABA-anlæg, alarmer mv.)
Ø Daglig drift af tekniske anlæg, varmestyring, varmeanlæg mv.
Ø Åbne/lukke funktion (hvor det løses af servicemedarbejder)
Ø Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere – indvendig
Ø Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – indvendig (toiletter og vandhaner der løber, rense vandlåse, afløb og lignende)
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – udvendig (klimaskærm og tekniske installationer)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere - udvendig
· Løbende dialog med brugerne om energiforbrug
· Tæt dialog med de decentrale virksomheder
· Kørsel til alarmer i bestemte tidsrum
Tværgående opgaver (Tidligere ”Kommunale Ejendomme”)
Ø Planlagt bygningsvedligeholdelse - indvendig
Ø Udsving i energipriser og graddage
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - udvendig
· Større vedligeholdelses- og ombygningsopgaver
· Service af ventilationsanlæg
· Tværgående serviceaftaler (elevator, andre lovpligtige service mv.)
· CTS-anlæg og energioptimering
· Energiprojekter
· Alarmsystem og overordnet ansvar for alarmkørsel
· Risikovurdering af kommunens ejendomme
· Elektroniske låse/adgangskontrol
· Bygningssyn
· Støttefunktion for serviceområderne
Udover den nye serviceorganisation består omlægningen af bygningsdriften af følgende primære elementer: Arealdisponering, udearealer, boligadministration og intern husleje.
Arealdisponering
Arealdisponeringen vil fremover blive mere koncernstyret – som et led i den vedtagne ejendomsstrategi. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal vedtage retningslinjer for arealoptimering/-anvendelse, gældende for alle bygninger i Slagelse Kommune (en del af udmøntningsplanen for ejendomsstrategien). Center for Kommunale Ejendomme vil efterfølgende - i en periode på 2-3 år - registrere anvendelsen af alle arealer i basisbygninger, og med henblik på at arealanvendelsen optimeres.
Udearealer
Drift af udearealer og grundejerforpligtigelser (ikke sportsgræs) samles, på samme måde som det er gjort med rengøringen. Området opmåles, beskrives og udliciteres, helt eller delvist. Opgaven med at samle og udbyde driften i samarbejde med Entreprenørservice, da kompetencerne til denne type opgave er bedst her. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve udliciteringen. Udliciteringen skal udover en konkurrenceudsættelse af opgaven medvirke til en betydelig sæsonudjævning i den fremtidige bygningsdrift.
Boligadministration og intern husleje
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune ca. 500 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det er plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger. Den tekniske og administrative drift af disse boliger har tidligere været delt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde (huslejeopkrævning, regnskab iht. særlig lovgivning mv.). Denne opgave samles i én enhed (Boligadministration) i Center for Kommunale Ejendomme, og den tekniske servicedel integreres i den nye serviceorganisation (beskrevet ovenfor). Administrationsaftalen med boligselskabet i Roskilde fornyes derfor ikke, når den udløber i 2017.
Der indføres intern husleje indenfor det tunge takstfinansierede område (handicap- og psykiatriområdet). Modellen udarbejdes i tæt samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri og Økonomicenteret. Intern husleje vil betyde, at områdets økonomi til bygningsdrift og vedligeholdelse bliver én lukket økonomisk enhed. Det er endnu ikke fastsat hvornår, intern husleje skal indføres, men målsætningen er 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af bygningsdriften skal udmønte en samlet driftsbesparelse på 10 mio. kr., som er en del af en større effektiviseringsproces på ejendomsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften omfatter alle politiske fagudvalg med bygninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunal Ejendomme indstiller,
Ø Orienteringen drøftes med henblik på at udpege eventuelle fokuspunkter i det videre arbejde.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede orienteringen og har følgende fokuspunkter:
- Der skal arbejdes på at tydeliggøre, hvad hver enkelt udvalg har ansvar for, og hvilke roller de enkelte udvalg spiller i en politisk sagsbehandling
- Der skal være en skarphed i den administrative koordinering af sager
A foreslog her ud over, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, I og O tilsluttede sig A|s forslag.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen tages til efterretning og Handicap- og Psykiatriudvalget foreslår at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
En vurdering af udviklingen i  det oplevede serviceniveau i virksomhederne.
En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne.
En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
og en tydeliggørelse af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold elller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev drøftet og taget til efterretning.
Ali Yavuz (A) foreslog herudover, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetencen for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, O og Ø tilsluttede sig forslaget.

10. Punkter til kommende møder (B)

10.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-155387                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt med følgende tilføjelser:
Samtidig med opfølgning på Vasac, Stabil Start og Back Stage på maj-mødet gøres status over Jobvejen.
Status for projekt Ringparken og Motalavej fremrykkes fra oktober til juni-mødet, bl.a. med henblik på en drøftelse af projektets indsatser og effekt samt fremadrettede mål.
Forslag til pavillonløsning til husning af flygtninge forelægges på udvalgets møde i maj.