Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 13. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-71497                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O )

2.     Gensidig orientering (O )

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-110377                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn og Ungedirektør
1. Årsberetning fra Sekstanten 2016
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet
2. Månedlig status på integrationsområdet
3. Tilsagn om pulje/projektmidler
4. Fakta ark - Sprogcentret 2016
f. Centerchefen for Børn og Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Som afsæt for den nye retning i de fremadrettede boligsociale indsatser på beskæftigelsesområdet ønsker udvalget et kort økonomisk overblik over, hvad der anvendes af kommunale midler (herunder også ekstern finansiering) til boligsociale indsatser i den nuværende konstruktion.
Herudover tages orienteringerne til efterretning.

3. Delvist åbent ifm. sommerferieafvikling i Borgerservicecentrene 2017 (B)

3.     Delvist åbent ifm. sommerferieafvikling i Borgerservicecentrene 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-12417               Dok.nr.: 330-2017-96694                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der kan holdes delvist åbent i Borgerservicecenter Korsør i uge 29 af hensyn til sommerferieplanlægningen.
Baggrund
I takt med budgetbesparelser er antallet af medarbejdere gennem årene faldet. Borgerservicecentrene afvikler derfor sommerferie fra medio juni til medio september for at have en nogenlunde fornuftig sammenhæng i driften og et rimeligt arbejdspres, herunder betjeningen af borgerne på et acceptabelt niveau.
Medarbejderne har krav på 3 ugers sammenhængende ferie. I en årrække har vi løst sommerferiedækningen ved, at medarbejderne frivilligt har delt hovedferien op. Det samme er gældende i år, dog vil vi kunne klare det med kun 2 dages lukket ét sted i uge 29.
Sidste år godkendte udvalget delvist åbent i Borgerservicecenter Skælskør og Korsør både i uge 28 og 29. Det forløb fint med lidt flere borgerhenvendelser på de dage, der var åbent og med forstående og positive tilkendegivelser fra borgerne.
Retligt grundlag
Ferieaftalen.
Handlemuligheder
Udvalget kan:
A) Beslutte at der holdes lukket 2 dage (mandag og tirsdag) i uge 29 i Korsør.
B) Beslutte, at der skal holdes åbent som normalt, eller
C) Beslutte anden løsning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en begrænset åbningstid i Korsør er den løsning, hvor dels borgerne fortsat kan få service i Slagelse og Skælskør, dels hvor driften kan hænge sammen i uge 29.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender 2 lukkedage i Korsør i uge 29.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Udvalget godkender iøvrigt, at forvaltningen selv kan træffe beslutning om lukkedage i sommerferieperioden, når det ligger inden for det nuværende niveau.

4. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

4.     Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-12095               Dok.nr.: 330-2017-95051                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2016. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalget og Byrådet vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2017.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2016 for drift og anlæg. Resultatet på driften fremgår af bilaget for den samlede økonomi og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde den 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for driften et samlet forbrug på 1.290,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.290,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
2.1 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration
 
 
 
Serviceudgifter
27,9
  26,6
 1,3
Overførselsudgifter
Forsikrede ledige
  1073,0
169,4
1118,6
  145,0
  -   45,6
24,4
Total
1270,3
1290,2
-19,9
Bemærkninger til regnskabsresultatet for 2016
I følgende beskrives kort de største afvigelser mellem det korrigerede budget og regnskabsresultatet på Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Program Ringparken/Motalavej: mindreforbrug på 0,8 mio. kr.
Programmets mindreforbrug ligger hovedsageligt hos Rosenkildegården.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede: merforbrug på 1,2 mio. kr.
Merforbruget skyldes en tilgang af borgere og en budgetlagt besparelse, der ikke er opnået.
Tilbud til voksne med særlige behov: merforbrug på 0,6 mio. kr.
Merforbruget på kvindekrisecentre skyldes længerevarende ophold og højere priser pr. døgn end budgetlagt.
Tilbud til udlændinge: merforbrug på 3,6 mio. kr.
Merforbruget skyldes hovedsageligt at 174 kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere overgik til integrationsydelse grundet reglen om 7 ud af 8 års bopælspligt.
Førtidspensioner m.v.: Merforbrug på 1,5 mio. kr.
Merforbruget skyldes flere sager ved årets start, flere tilflytninger end forventet, samt reguleringer vedr. 2015.
Sociale ydelser: Merforbrug på 7,2 mio. kr.
Merforbruget skyldes hovedsageligt:
· Merforbrug på sygedagpenge, hvor der har været flere helårspersoner end budgetlagt.
· Merforbrug på kontant- og uddannelseshjælp, som skyldes en højere gennemsnitspris end budgetlagt.
· Mindreforbrug på boligsikring grundet kontanthjælpsloftet.
· Mindreforbrug på dagpenge til forsikrede ledige, grundet større fald i ledigheden end budgetlagt.
· Mindreforbrug på arbejdsmarkedsydelsen grundet færre helårspersoner end budgetlagt.
· Mindreforbrug på kontantydelse grundet færre helårspersoner end budgetlagt.
Revalidering, ressourceforløb og fleksjobordninger m.v.: Merforbrug på 14,4 mio. kr.
Merforbruget skyldes hovedsageligt flere ressourceforløb og jobafklaring end budgetlagt.
Arbejdsmarkedsforanstaltninger: Mindreforbrug på 7,4 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt:
· Merforbrug på driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats, som skyldes budgetlagte refusioner på mentorudgifter, som ikke kunne hjemtages og udmeldelse af et nyt rådighedsloft.
· Mindreforbrug på beskæftigelsesindsats til forsikrede ledige, som skyldes fald i ledigheden.
· Mindreforbrug på løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner, som skyldes større fald i ledigheden end budgetlagt.
· Mindreforbrug på seniorjob til personer over 55 år, som skyldes færre helårspersoner end budgetlagt.
· Mindreforbrug på beskæftigelsesordninger og STU, som hovedsageligt skyldes færre kommunale løntilskud end budgetlagt.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (jfr. bilag)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overført
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
2.1 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration
 2,4
0,0
8.1 Rosenkildegården, Uddannelse
8.4 Sagsbehandlere, Børn og Unge
 
1,2
0,3
0,0
   0,0
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Total
3,4
3,9
0,0
Bilag vedr. den samlede økonomi viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Projekt Ringparken/Motalavej er nedlagt pr. 31. december 2016. Ansatte og budget er ført tilbage til de områder, hvor de/det oprindelig kom fra. Mindreforbruget på 1,4 mio. kr. vedrørende programmet tilføres derfor andre politikområder end Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets.
Jobcentret overfører et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. Mindreforbruget skyldes hovedsageligt løntilskud for forsikrede ledige.
Afdelingen for Voksne overfører et merforbrug på 1,2 mio. kr. Merforbruget skyldes Kvindekrisecentre og Boligplacering af flygtninge.
Sprogcentret overfører iflg. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn 2,6 mio. kr.
C. Overførsel anlæg
Der har ikke været budgetlagt eller forbrug med anlægsudgifter i 2016.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017, som angivet i bilaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindre forbrug på netto 3,9 mio. kr. fra 2016 til kassen i 2017.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.1
2,4
 
 
 
Drift
8.1
1,2
 
 
 
Drift
8.4
0,3
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-3,9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning,
2.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 2.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindre forbrug på i alt 2,4 mio. kr.
3.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindre forbrug på i alt 1,2 mio. kr.
4.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindre forbrug på i alt 0,3 mio. kr.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1. Taget til efterretning.
At 2.-4. Godkendt.

5. Månedsopfølgning ultimo januar 2017 (E)

5.     Månedsopfølgning ultimo januar 2017 (E)

Sagsnr.: 330-2017-12795               Dok.nr.: 330-2017-99665                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede i forbindelse med budgetopfølgningen ultimo marts 2015 at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt.
Den efterfølgende budgetopfølgning ultimo juni 2015 viste behov for månedlige budgetopfølgninger, på grund af budgetoverskridelser på området for overførselsudgifter.
I forbindelse med budgetopfølgningen primo 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne for beskæftigelse og integration, handicap og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungdomsområde, skulle udarbejdes månedlig rapportering med data for udvikling i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering blev fremlagt for fagudvalget til efterretning og videresendt til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire områder.
Direktionen har på december mødet 2016 besluttet, at i 2017 fremlægges 4 budgetopfølgninger for Økonomiudvalget (primo, marts, halvårsregnskab og september).
Frivillige indskudslån
Der er pr. 31 januar 2017 ikke modtaget ansøgninger om frivillige indskudslån.
Budgetopfølgning ultimo januar 2016
Det samlede resultat for driften i 2017 pr. 31. januar 2017 forventes at blive et merforbrug på 0,9 mio. kr.
Udmøntningen af besparelsen på 25 mio. kr. er endnu ikke sket fuldt ud. Det betyder, at der i budgetopfølgningen ikke er taget højde for de endelige (forventede) konsekvenser af såvel besparelser som investeringer. Den endelige udmøntning – og konsekvenserne heraf – vil fremgå af budgetopfølgningen ultimo marts 2017.
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
-1.195
0
0
-1.195
Center for Børn, Unge og Familie
-2.204
-6.996
0
-9.200
Center for kultur, Fritid og Borgerservice
-0.094
0
0
-0.094
Jobcenter, forsikrede ledige
3.412
-11.328
0
-11.328
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
0.292
17.209
0
20.913
Samlet mer/mindre forbrug
0.211
-1.115
0
-0.904
 
 
 
 
 
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Retligt grundlag
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning på møde den 5. maj 2015 om tæt opfølgning på arbejdsmarkedsområdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer fremlægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo januar 2017 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.
Besparelsen på de 25 mio.kr. indgår i det nuværende budget, men vil først blive endeligt fordelt ift. budgetopfølgningen til mødet i april.

6. Årsberetning Kontrolgruppen 2016 (O)

6.     Årsberetning Kontrolgruppen 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2017-5702                 Dok.nr.: 330-2017-98219                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Kontrolgruppens årsberetning for 2016 fremlægges Beskæftigelses- og Integrationsudvalget til orientering.
Baggrund
Kontrolgruppen fremlægger en gang om året beretning med henblik på at holde udvalget orienteret om indsatsen på kontrolområdet mod socialt bedrageri.
Niveauet for den lokale indsats mod socialt bedrageri fastlægges af den enkelte kommune.
De lokale retningslinjer er besluttet af Økonomiudvalget den 20. februar 2012, den 17. juni 2013 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. april 2014.
Retligt grundlag
Opfølgning og kontrol af om betingelserne for udbetaling af sociale ydelser er opfyldt, er i forhold til Udbetaling Danmark reguleret ved særlovgivningerne vedr. børnetilskud, bidrag, boligstøtte.
Desuden gælder Lov om aktiv Socialpolitik, Lov om Sygedagpenge, Lov om Det Centrale Personregister, Persondataloven, Lov om Udbetaling Danmark, Retssikkerhedsloven, Forvaltningsloven samt den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitets i sagsbehandlingen.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan tage årsberetningen for 2016 til efterretning.
Vurdering
Center for Børn og Familie vurderer, at kontrolindsatsen i Slagelse Kommune i 2016 er udført i henhold til de lokalpolitiske beslutninger for området.
Kontrolindsatsen har medført en samlet besparelse på ca. 9,9 mio. kr. Indsatsen har endvidere medført et fortsat og tilmed styrket samarbejde med kommunens interessenter og samarbejdspartnere i øvrigt.
Det forebyggende og vejledende sigte i indsatsen prioriteres fortsat højt, og prioriteringen er medvirkende til, at Slagelse Kommunes Kontrolgruppe ofte fremhæves som det gode eksempel af andre kommuner og offentlige myndigheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kontrolgruppens årsberetning for 2016 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.

7. Punkter til kommende møder (B)

7.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-124027                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.
8. Lukket: Effekter og styring i beskæftigelsesindsatsen (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

9. Ungeindsatsen 2017 (O)

9.     Ungeindsatsen 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-8250                 Dok.nr.: 330-2017-161078                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om nye tiltag i Jobcentrets ungeafdeling i 2017. 
Baggrund
I forlængelse af budgetforliget gives en orientering om nye tiltag i Jobcentrets ungeindsats.
Udvalget skulle ved samme lejlighed have fremlagt et forslag til revitalisering (genoplivelse) af Ungehuset.  I forhold til revitaliseringen af Ungehuset bygger denne på et udstrakt samarbejde mellem flere centre. Administrationen har behov for at afklare dette endeligt, inden der kan fremlægges et forslag til en samlet løsning.
Jobcentrets indsats i Ungeafdelingen
Med baggrund i budgetforliget 2017 samt budgetkataloget for 2017 har Jobcentrets Ungeafdeling taget initiativ til fire yderligere tiltag, der skal bidrage til at reducere antallet af unge på ydelse. Tiltagene har især fokus på fastholdelse af unge i uddannelse, når de er gået i gang, bedre afklaring af de unge inden de vælger uddannelsesretning, en særlig indsats i forhold til at få udsatte unge i gang med en uddannelse samt et løft af vejledningsindsatsen i forhold til de unge. Konkret udmønter det sig i følgende fire forslag, som er beskrevet i bilaget:
· Fastholdelsescoach
· Elevpladsjobkonsulent og snusepraktikker
· Brobygningsforløb
· Samarbejde med UU om unge i alderen 18-30 år
Retligt grundlag
Budgetforliget for 2017.
Byrådets godkendelse af budgetkatalog den 19. december 2016.
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchefen vurderer, at de beskrevne tiltag vil kunne medføre betydelige reduktioner i antallet af unge på offentlig forsørgelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen om aktuelle tiltag i Jobcentrets Ungeafdeling til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. marts 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.
Udvalget har drøftet formandens habilitet i forhold til delpunktet om UU. Udvalget finder, at formanden er habil ift. drøftelse af punktet. Udvalget ønsker et overblik over den samlede ungeindsats til mødet i april.