Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 15. maj 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-278290                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-278450                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Nøgletal for beskæftigelsesområdet – maj 2017
2. Månedlig status på integrationsområdet
3. Bemærkninger til borgerrådgiverens årsberetning 2016 (fælles notat)
4. Status på nytteindsatsen til uddannelseshjælpsmodtagere
5. Oversigt over tilsagn om pulje-/projektmidler
f. Centerchefen for Børn og Familie
1. Bemærkninger til borgerrådgiverens årsberetning 2016 (fælles notat)
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Der blev orienteret om Boligsocial Helhedsplan. Der følges op herom til udvalget pr. mail.
Orienteringerne blev taget til efterretning med følgende bemærkninger:
ad e.1 Bruttoledigheden skal fremover fremgå af oversigten for Slagelse og landsplan.
(V) ønsker, at nøgletallene (i deres tidligere form) også medsendes til udvalget fremover.
ad e.4 Ann Sibbern (O) ønsker at genoptage sag fra 7. februar 2017 om, hvorvidt nytteindsats kan udvides til andre målgrupper (over 30 år) samt om sanktioner anvendes tilstrækkeligt, og om der kan findes andre tilbud til unge, der melder sig syge op til aktivering.
Helle Blak (F) ønsker en opgørelse af økonomien omkring nytteindsats.
Ali Yavuz (A) ønsker sammenligning af sygefravær for unge mellem kommuner.
ad e.5
Der laves en status for de nuværende projekter (puljestatus).

3. Budgetopfølgning ultimo marts 2017 (B)

3.     Budgetopfølgning ultimo marts 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-29572               Dok.nr.: 330-2017-274832                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i den samlede opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget indstiller budgetomplacering af 4,7 mio. kr. fra funktion 05.68.98 til funktion 06.45.53 til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 0,237 mio. kr.
Der søges om en budgetomplacering fra funktion 05.68.98 på 4,7 mio. kr. til funktion 06.45.53, hvilket vil betyde, at merforbruget vil være 4,937 mio. kr., hvis budgetomplaceringen bevilges. Budgetomplaceringen skyldes lønninger, der har været placeret på funktion 05.68, hvor det ikke er i overensstemmelse med nuværende konteringspraksis.
I forbindelse med refusionsreformens indførsel 1. januar 2016, hvor fokus er på virksomhedsrettet aktivering, skal medarbejderudgifter i større grad afholdes som administrative udgifter på funktion 06.45.53.
Udvalget har ingen anlægsudgifter i 2017. 
Status på flygtninge:
Slagelse Kommune forventes at have indtægter på flygtninge, når refusioner og statstilskud er lagt til, på ca. 9,1 mio. kr. Til dette skal bemærkes at der er flere udgifter, der ikke er opgjort, blandt andet udgifter til administration. Ligeledes er diverse tilskud til diverse befolkningsgrupper ikke opgjort (se notat af 26. april 2017).
Frivillige indskudslån
Der er pr. 31. marts 2017 ikke modtaget ansøgninger om frivillige indskudslån.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på Social-, Børne- og Integrationsministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Undervisningsministeriets ressortområder.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. budgetomplacering fra funktion 05.68.98 til funktion 06.45.53. Eller udvalget kan beslutte, at finansieringen skal findes indenfor eksisterende rammer på funktion 06.45.53.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetomplaceringen af lønbudget på 4,7 mio. kr. vil ikke berøre statsrefusionen, budgettet/ forbruget har ikke været konteret på en refusionsbærende konto
Ved en omplacering fra funktion 05.68.98 til 06.45.53 vil man øge serviceudgifterne med 4,7 mio. kr, og ligeledes nedsætte overførselsudgifterne med 4,7 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.01
-4,700
-4,700
-4,700
-4,700
Drift
1.02
 4,700
 4,700
 4,700
 4,700
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgning ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
2.    at En budgetomplacering på 4,7 mio.kr. fra politikområde 2.01 funktion 05.68.98 til politikområde 1.02 funktion 06.45.63 indstilles godkendt overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Indstilling godkendt med følgende bemærkninger:
Helle Blak (F), Ann Sibbern (O) og Ali Yavuz (A) undrer sig over, at administrationen undlader at beskrive de personalemæssige konsekvenser af budgetomplaceringen under punktet.
Udvalget ønsker en sag (i både BIU og Handicap og Psykiatriudvalget) om muligheder og udfordringer i forhold til den bedste placering af §85- området.
Der ønskes definition af indvandrere, efterkommere (sendes til udvalget pr. mail).

4. Status - implementering af budgetkatalog 2017 (O)

4.     Status - implementering af budgetkatalog 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-20975               Dok.nr.: 330-2017-278238                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget orienteres om status på den igangværende implementering af budgetkatalog 2017 .
Baggrund
Byrådet traf den 19. december 2016 beslutning om en række konkrete tiltag i forbindelse med budgetreduktionen på beskæftigelsesområdet.
Udvalget bliver løbende orienteret om implementeringen af budgetreduktionen.
Retligt grundlag
Byrådets beslutning den 19. december 2016 vedrørende udmøntning af budgetreduktion på beskæftigelsesområdet.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte implementeringsstatus.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at implementeringsplanen følges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Statusorienteringen om den igangværende implementering af budgetkatalog 2017 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
I forhold til ledelsesbeslutningerne omtalt i bilag til punktet, så træffer ledelsen beslutning om det administrative setup, men ikke det indholdsmæssige, som afventer kommende udvalgsdrøftelse om eksempelvis udbud.
Udvalget ønsker en status for punktet fra budgetkataloget om tilkendelser af førtidspensioner.

5. Evaluering af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

5.     Evaluering af principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2016-20682               Dok.nr.: 330-2017-179991                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal evaluere de principper for indgåelse af lejemål med private udlejere til midlertidige boliger til integrationsflygtninge, som blev godkendt på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 5. april 2016.
Baggrund
Udvalget har godkendt principper for midlertidige boliger til flygtninge, som vedrører kontraktindgåelse, økonomi og geografi. Principperne for kontraktindgåelse og økonomi er sidestillede, mens princippet om geografi er sekundær. Beslutningen om behov for principper var initieret af det stigende pres på at finde egnede boliger til integrationsflygtninge på baggrund af flygtningestrømmen i 2015.
Udvalget ønskede på den baggrund at se på muligheder for at opnå en mere fleksibel boligkapacitet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede samtidig at tillægge administrationen kompetence til at indgå kontrakter på midlertidige lejemål til max. 45 voksne personer, og at varetage den indledende sagsbehandling ved lejemål til 46 eller flere voksne personer. Beslutninger om indgåelse af kontrakter på midlertidige lejemål til 46 eller flere voksne personer behandles af fagudvalg. Den politiske sagsbehandling sker i de tilfælde, hvor den administrative indledende sagsbehandling har resulteret i en vurdering af, at den samlede boligkapacitet er mindre end 15 sengepladser.
Den besluttede kompetencefordeling mellem administration og politisk udvalg skal ses i lyset af, at udvalget dermed fortsat er sikret politisk stillingtagen til, om placering af større klynger af midlertidige boliger understøtter øvrige aktuelle visioner, politikker og strategier.
De godkendte principper er:
Kontraktindgåelse:
· Ved opstart er der en lejeperiode på max. 2 år. Ved behov for fortsat lejeperiode skal kontrakten kunne opsiges med 6 måneders varsel.
· Boligerne er istandsat og indflytningsklar ved kontraktens indgåelse.
· Boligerne er forud for kontraktens underskrift, godkendt til udlejning.
· Udlejer har ansvar for udvendig vedligehold af bygninger og grund.
· Udlejer har ansvar for evt. skader på sanitet, glas, rør og andre blivende installationer.
Økonomi:
· De samlede kommunale årlige omkostninger til private lejemål må ikke overstige aktuelt niveau for tilsvarende enhed i kommunale bygninger. De samlede omkostninger beregnes over en teoretisk 3 årig periode inkl. forbrug og fraflytningsomkostninger.
· Udlejers investering i klargøring til lovligt brug og udlejning er indeholdt i huslejen.
· Husleje inkl. brug af køkken, bad og fællesarealer kan i 2016 prisniveau max. udgøre 2.000 kr. pr. måned + 300 kr. til a conto forbrug pr. voksen beboer.
Geografi:
· Konkret vurdering af lejemålets beliggenhed i forhold til andre midlertidige lejemåls beliggenhed i købstæderne og lokalsamfund.
· Konkret vurdering af adgang til offentlige transportmuligheder.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark, kapitel 3.
Handlemuligheder
1. Udvalget kan beslutte, at principperne fortsætter uændret.
2. Udvalget kan godkende administrationens forslag om, at principperne fortsætter uændret bortset fra, at administrationen tillægges kompetence til at indgå kontrakt op til 3 år med private udlejere.
3. Udvalget kan beslutte, at ændre principperne eller andre delelementer af principperne.
Vurdering
Administrationen vurderer, at principperne medvirker til at understøtte den nødvendige fleksibilitet i den disponible midlertidige boligkapacitet. Principperne understøtter også den nødvendige økonomiske styring af kommunens udgifter til midlertidige boliger.
Administrationen vurderer, at de vedtagne principper er operationelle og fortsat bør gælde, bortset fra princippet om, at en kontrakt max. kan indgås for 2 år.
I en indledende dialog med en privat udlejer, har udlejer udtrykt ønske om at indgå evt. ny kontrakt, for en 3-årig periode.
Den økonomiske konsekvens af evt. at forlænge til 3 år kan først beregnes i forbindelse med en evt. forhandling, idet kommunens udgifter til boliger vil hænge sammen med antallet af boliger og udlejningsfrekvensen.
Der vil være fokus på at begrænse antallet af boliger i en ny kontrakt til et absolut minimum, og dermed også på at holde udgiftsniveauet så lavt som muligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser beskrives og følges tæt via budgetafrapporteringerne, jfr. Byrådets beslutning af 29. februar 2016. Beslutningen betyder, at der til de ordinære budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og Økonomiudvalget. Der er ikke afsat særskilt budget til midlertidige boliger. Udgiften afholdes indenfor udvalgets samlede ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender administrationens forslag om, at principperne fortsætter uændret bortset fra, at administrationen tillægges kompetence til at indgå kontrakt op til 3 år med private udlejere.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Indstillingen blev ikke godkendt.
Udvalget ønsker, at rammen for indgåelse af aftaler bliver maks. 2 år, og at antallet af lejemål udgør maks. 15.
Endvidere ønsker udvalget et notat om, hvorvidt der er indgået aftale om, at flygtninge kan springe ventelister over. Hvis ja: Hvem har indgået aftalen? (Er det f.eks. bundet op på lovgivning). Hvad indeholder aftalen og hvilke boligforeninger omfattes? Har kommunen aftaler med boligforeningerne om andre aftaler om fortrinsret?

6. Beskæftigelsesplan 2017 (B)

6.     Beskæftigelsesplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-6047                 Dok.nr.: 330-2017-272044                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende forslag til Beskæftigelsesplan 2017.
Baggrund
Beskæftigelsesplan 2016 var udtryk for et erkendt behov for at øge fokus på kerneopgaven, så indsatserne på beskæftigelsesområdet kunne optimeres med baggrund i bl.a. den forestående refusionsreform i 2016. Politisk blev der derfor lavet et grundigt og gennemarbejdet politisk afsæt til en ny og tydelig retning, der som udgangspunkt havde et flerårigt sigte, fordi der var tale om et paradigmeskifte i beskæftigelsesindsatsen.
I forhold til beskæftigelsesplanen for 2017 har der derfor været bred enighed om i både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Det lokale Arbejdsmarkedsråd, at det kun var nødvendigt at foretage mindre politiske justeringer i planen for 2016.
Det kommunale budgetforlig for 2017 betød imidlertid en omfattende besparelse på beskæftigelsesområdet, som der skulle udarbejdes forslag til udmøntning af i 4. kvartal 2016 (budgetkatalog 2017). Den endelige politiske godkendelse af budgetkataloget og hermed retningen for besparelserne blev godkendt af Byrådet den 19. december 2016. Af samme grund har justeringen af Beskæftigelsesplan 2017 afventet indtil nu.
Retligt grundlag
Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.
Handlemuligheder
Byrådet skal godkende forslag til Beskæftigelsesplan 2017 med mulighed for at tilføje eventuelle justeringer, som indarbejdes efterfølgende.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at budgetkataloget for 2017 i altovervejende grad følger den retning, som blev lagt i beskæftigelsesplanen for 2016. Dog betyder budgetkataloget, at der i forhold til selve udmøntningen af den politiske retning er kommet større driftsmæssige prioriteringer af de enkelte målgrupper og konkrete indsatser.
Justeringerne i beskæftigelsesplanen for 2017 omfatter:
· Indarbejdet nyt ministermål på integrationsområdet, hvormed flygtninge og familiesammenførte træder mere tydeligt frem i afsnittet om borgere tættest på arbejdsmarkedet. Med integrationsreformen skal flygtninge og familiesammenførte som udgangspunkt visiteres som jobparate, og målgruppen indgår i større grad som en integreret del af beskæftigelsesindsatsen.
· Indarbejdet justeret ministermål i forhold til langtidsledige, så fokus flyttes fra A-dagpengemodtagere til jobparate kontanthjælpsmodtagere med baggrund i markant faldende ledighed. Desuden er indarbejdet nye tiltag som følge af reformer i forhold til kontanthjælp og A-dagpengeområdet, der øger fokus på deltidsbeskæftigelse ved at tilskynde økonomisk til blot få timers beskæftigelse om ugen, indtil der kan opnås fuldtidsbeskæftigelse.
· Indarbejdet budgetforligets ønske om en ny tilgang til de svageste borgere, hvor det er formålsløst at fortsætte indsatsen i forhold til at udvikle arbejdsevnen inden for lovgivningens lempede krav i 2016. Herunder at muligheden for at anvende førtidspension skal anvendes i større grad end hidtil.
· Indarbejdet budgetkatalogets prioriteringer i forhold til mentorindsats, nedlæggelse af kommunale vejledningstilbud, oprettelse af nyt ret og pligt-tilbud til aktivitetsparate samt mere effektive indsatser for løntilskud og revalidering ved at have større fokus på det private arbejdsmarked og målrette revalidering til virksomhedernes efterspørgsel.
· Byrådet har ønsket, at der fremlægges en samlet plan for 0-30 års ungeområdet. Administrationen vil fremlægge et bud herpå til fagudvalgsmøderne i juni 2017. I forbindelse hermed vil 15-18 års-indsatsen, som kort skitseres i udkastet til beskæftigelsesplanen, blive nærmere beskrevet. I afsnittet om unge uden en uddannelse er indskrevet Byrådets intentioner om en mere forebyggende indsats for de unge, inden de fylder 18 år, så færre når at blive en del af selve beskæftigelsesindsatsen.
· Indarbejdet generelle sproglige rettelser, så planen passer til 2017.
· Resultatkrav for 2017 indgår ikke, men forudsættes at indgå som en del af nyt opfølgningssystem for 2017. Det skal bemærkes, at det ikke længere er et lovkrav at opsætte resultatkrav og effektmål i beskæftigelsesplanen.
  • Indføjet kommunens arbejde med Socialøkonomiske Virksomheder. Endvidere fremlægges en ny strategi for arbejdet med Socialøkonomiske Virksomheder for BIU umiddelbart efter sommerferien.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Byrådet skal godkende Beskæftigelsesplan 2017. Det lokale Arbejdsmarkedsråd er orienteret om de foreløbige tanker om retningen i budgetkataloget ultimo oktober 2016.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender Beskæftigelsesplan 2017,
2.    at Udvalget fremsender planen til endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Initiativretssag - orientering om opgaveløsning og proces - ny organisering af Jobcentret (B)

7.     Initiativretssag - orientering om opgaveløsning og proces - ny organisering af Jobcentret (B)

Sagsnr.: 330-2017-34342               Dok.nr.: 330-2017-319321                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalgsformand Helle Jacobsen (V) har anmodet om optagelse af sag på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets dagsorden den 15. maj 2017 vedr. orientering om opgaveløsningen og processen i forhold til organiseringen i Jobcentret.
Baggrund
Helle Jacobsen (V) har anmodet om optagelse af sag på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets dagsorden den 15. maj 2017 vedr. orientering om opgaveløsningen og processen i forhold til organiseringen i Jobcentret, herunder besvarelse af opfølgende spørgsmål fremsendt den 8. maj 2017 af Flex Team Slagelse og Arbejdsskadeforeningen (AVS).
Sagen er samtidig vedlagt Kurt A. Nissens tidligere stillede spørgsmål i april måned samt borgmesterens svar af 5. maj 2017.
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4 – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Udvalgsformand Helle Jacobsen (V) indstiller,
1.    at Der på mødet orienteres om opgaveløsningen og processen i forhold til organiseringen i Jobcentret, herunder svar på opfølgende spørgsmål fra Flex Team Slagelse og AVS
2.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Arbejdsmarkedschefen orienterede udvalget om status for processen. Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Henvendelsen fra Flex Team Slagelse og Arbejdsskadeforeningen AVS vil, som ved andre henvendelser til Byrådet, blive besvaret af borgmesteren på Byrådets vegne.
Udvalget ønsker løbende at blive holdt orienteret om implementeringen af den nye organisation.

8. Ankestyrelsens praksisundersøgelse om anvendelse af sanktioner over for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere (O)

8.     Ankestyrelsens praksisundersøgelse om anvendelse af sanktioner over for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere (O)

Sagsnr.: 330-2017-25120               Dok.nr.: 330-2017-217711                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om Ankestyrelsens tredje og sidste praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse af sanktioner overfor uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere.
Baggrund
Byrådet skal orienteres om Ankestyrelsens tredje og sidste praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse af sanktioner overfor uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere efter reformen, der trådte i kraft den 1. januar 2014.
Efter Aktivlovens § 36 skal kommunen foretage fradrag i hjælpen, hvis en borger udebliver fra et tilbud uden rimelig grund.
(Praksisundersøgelsen er en gentagelse af den første undersøgelse, der blev forelagt Byrådet på møde den 30. november 2015)
Undersøgelsen omfatter 105 sager fra 10 kommuner i perioden 1. januar – 4. maj 2016. Heraf 23 sager fra Slagelse Kommune. Ud af de 23 sager, der blev indsendt, er der udgået 14 sager, pga. at sanktionen ikke lå præcis inden for ovennævnte periode.
Undersøgelsen har omhandlet:
· Om sanktionen for udeblivelse fra tilbud er givet på korrekt grundlag
· Om vejledningspligten er overholdt
· Om kommunen, før der gives en sanktion til en aktivitetsparat ydelsesmodtager, har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med personen med henblik på en vurdering af, om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen m.v.
· Hvorledes kommunerne får oplysninger fra tilbudsstederne om forhold, der har betydning for vurderingen om afgivelse af eventuel sanktion.
Praksisundersøgelsen omhandler desuden kommunernes anvendelse af udvalgte formelle regler; Officialprincippet, partshøring, begrundelse og klagevejledning for at belyse samspillet mellem materielle og formelle regler.
Hovedresultat
Resultatet af den samlede analyse viser, at kommunernes afgørelse i 62 sager ud af 105 sager, svarende til 59 procent, er i overensstemmelse med lovgivning og praksis. Derimod ville 21 sager, svarende til 20 procent, blive ændret på det foreliggende grundlag, hvis de var forelagt Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg som klagesager. De resterende 22 sager, svarende til 21 procent, er ikke tilstrækkeligt oplyst til, at Ankestyrelsen kan vurdere, om kommunens afgørelse er i overensstemmelse med lovgivningen og praksis.
Resultat fra Slagelse Kommune (9 sager):
I alle 9 sager er § 36 anvendt korrekt.
Vejledningspligten var fyldestgørende i 8 sager. 1 enkelt sag kunne ikke vurderes på det foreliggende grundlag.
I 6 sager er afgørelsen samlet set rigtig, mens 3 sager ikke kunne vurderes på det foreliggende grundlag (sagen ville eventuelt blive hjemvist).
Ankestyrelsens anbefalinger til kommunerne, når der skal træffes afgørelse om sanktion for udeblivelse fra tilbud:
· At kommunen sikrer, at der er givet tilstrækkelig vejledning, og at vejledningen er dokumenteret på borgerens sag, herunder vejledningens konkrete ordlyd
· At kommunen afklarer tvivl om, hvorvidt en borger har rimelig grund til at udeblive
· At kommunen øger opmærksomheden på særreglerne for aktivitetsparate borgere
· At kommunen anvender den korrekte sanktion – punktsanktion efter aktivlovens § 39, nr. 3,- i de tilfælde, hvor kommunen vil sanktionere på grund af manglende eller utilstrækkelig sygemelding. § 36 kan ikke anvendes
· At kommunen øger opmærksomheden på, om den enkelte sag er oplyst tilstrækkeligt, inden kommunen træffer afgørelse
· At kommunen partshører borgeren over alle konkrete udeblivelsesdage
· At kommunen øger opmærksomheden på de forvaltningsretlige krav til en afgørelses begrundelse, og at det i afgørelsen konkret begrundes, hvorfor borgers angivne grund til udeblivelse eller manglende svar på partshøring ikke kan anses for en rimelig grund
· At kommunerne fortsætter med at klagevejlede borgeren, men samtidig sikrer, at klagevejledningen er formuleret på en sådan måde, at borgeren ikke med rimelighed kan komme i tvivl om, hvornår klagen senest skal være kommet frem.
Retligt grundlag
Da Slagelse Kommune har deltaget i undersøgelsen, skal rapporten behandles af kommunalbestyrelsen, jfr. retssikkerhedslovens § 79a.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ankestyrelsen peger på, at der ved afgørelsesbrevene i sagerne fra Slagelse Kommune ikke er taget stilling til ”med rimelig grund”, § 13, stk. 6, 7 og 8, samt at begrundelsen i afgørelserne er mangelfulde. Administrationen har taget Ankestyrelsens bemærkninger til efterretning og tilretter afgørelsesbrevet, så det følger Ankestyrelsens anbefaling.
Jobcentret har samtidig udarbejdet nye håndbogssider i brugen af sanktioner, og der vil blive afholdt undervisning i brugen af sanktioner i april og maj 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning,
2.    at Udvalget fremsender sagen til Byrådet til orientering.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning og fremsendes til Byrådet til orientering.

9. Punkter til kommende møder (B)

9.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-278300                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15. maj 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Ann Sibbern (O) ønsker en sag vedrørende tolkebistand i forbindelse med aktivering, herunder omfang og udgifter hertil. Er det et krav, at borgere, der ikke har tilegnet sig det danske sprog, skal tilbydes tolkebistand i forbindelse med aktivering, samt opgørelse af de samlede udgifter til tolkebistand.
Ann Sibbern (O) ønsker oplyst: Hvor mange borgere på offentlig forsørgelse taler ikke dansk? Hvordan er praksis pt. om, hvorvidt Slagelse Kommune stiller krav om danskundervisning i forbindelse med tilknytning til Jobcentret? Herunder også hvilke krav om danskundervisning, der stilles til borgere, som i flere år har været på offentlig forsørgelse. Hvilke indsatser anvendes pt. ? Hvor mange borgere, der ikke taler dansk, har været på offentlig forsørgelse i mere end 5 år, og mere end 10 år?