Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 5. marts 2018



23. Godkendelse af dagsorden (B)

23.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-3149                                              Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. marts 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. marts 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

24. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

24.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-3185                                              Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centercheferne
a) Kompetenceudviklingsforløb for souschefer i dagtilbud og dagplejepædagoger
b) Status på udbygningen af Daginstitutionen Østervang i Slagelse by
c) Slagelse Kommune holder oplæg om brobygningsarbejde på læringsfestival
Indstilling
Centercheferne for Skole samt Børn og Familie, indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til orientering med følgende supplerende emner:
Formanden orienterede om, at der er en del borgerhenvendelser vedrørende sagsbehandling på børneområdet. Der er i den anledning ønske om, at der på et kommende møde bliver gennemgået et mindre antal sager med henblik på at give udvalget et nærmere indblik i sagsarbejdet.
Direktøren orienterede om arbejdet med FGU.
Børne- og Familiechefen orientering om, at privatinstitutionen ”Børnehuset Slagelse” har modtaget endelig godkendelse. Privatinstitutionen er godkendt til 15 børn i alderen 3-6 år.
Børne- og Familiechefen orienterede om, at Socialstyrelsen har udmeldt en række ansøgningspuljer relateret til børneområdet.
Puljen ”flere pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte positioner” har til formål at mindske betydningen af negativ social arv ved at understøtte læring, trivsel og udvikling for børn i udsatte positioner gennem flere uddannede pædagoger, som kan arbejde systematisk og vidensbaseret med pædagogiske læringsmiljøer i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner. Centret er undervejs med en ansøgning. Der er ansøgningsfrist den 16. april.
Puljen ”fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceløft i dagtilbud” har til formål at løfte den generelle kvalitet i dagtilbuddene og bidrage til en vellykket implementering af den styrkede pædagogiske læreplan. Det skal ske ved at styrke kompetenceniveauet blandt pædagogisk personale og ledelse i dagtilbud samt blandt relevante forvaltningsmedarbejdere. Centret er under afklaring af indholdet i en ansøgning. Der er ansøgningsfrist den 16. april.
Puljen ”omlægning til en tidlig og forebyggende indsats for udsatte børn og unge” har til formål at understøtte kommuner med henblik på at investere i en helhedsorienteret omlægning af området for udsatte børn og unge på tværs af sagsbehandlingen, den kommunale tilbudsvifte og i koblingen til almenområdet. Centret er under afklaring af indholdet i en eventuel ansøgning. Der er ansøgningsfrist den 20. april.
Socialstyrelsen har ligeledes åbnet for ansøgning til ”Task Force forløb” på det specialiserede Børne og ungeområde. Af socialstyrelsens hjemmeside fremgår det, at Task Forcen tilbyder rådgivning til kommuner, der vil styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på området udsatte børn og unge. Task Forcen har på baggrund af 6 års erfaring udviklet konceptet i retning af en mere løsningsfokuseret tilgang, hvor der er fokus på, hvordan kommunen kan styrke og udbrede velfungerende elementer i sagsbehandlingen til en hverdagspraksis, der gælder på det samlede børnemyndighedsområdet. Der er fokus på at afdække udviklingspotentialer og de aspekter, der fungerer. Ambitionen er, at kommunens egen erfaringer med velfungerende praksis er et værdifuldt afsæt for læring og udvikling. Der er ansøgningsfrist d. 6. april 2018. Centret arbejder på en ansøgning, der ligeledes vil indeholde elementer, der sikrer politisk involvering.

25. Årshjul 2018 (B)

25.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-113505                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Årshjulet skal suppleres med høringsfrister, dialog med relevante interessenter og skolebestyrelsesvalg.
De konkrete tidspunkter bliver fastsat på udvalgets kommende temamøde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt med beslutning om at supplere årshjulet med følgende emner:
2. kvartal -
Velfærdsanalysen på BU-området, kvalitetsrapporter, prisstruktur for specialskoletilbud, SUK festival, valg af ungdomsuddannelser/politiske mål, dialogmøder med virksomheder og forældre.
3. kvartal -
Status på antal af skoleudsættelser pr. 1. august 2018.

26. Analyse af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (O)

26.   Analyse af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-14438               Dok.nr.: 330-2018-122696                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget bliver orienteret om arbejdet med analyse på det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”Få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Center for Børn og Familie pegede overfor Uddannelsesudvalget på følgende fokusområder og udfordringer, der bør omfattes af analyse på det specialiserede børne- og ungeområde:
Leverandøranalyse
Formålet er at afdække relevante leverandører, der kan indgå i en samlet oversigt over mulige aktører relateret til køb af foranstaltninger på børne- og ungeområdet.
Målet er at øge succesraten i valg af rette tilbud til dækning af et givent behov.
Forventet effekt vil være, at der på mere optimal vis kan etableres et relevant fagligt og økonomisk match mellem behov og leverance.
Analyse af merværdiskabende supplerende leverancer til en plejefamilieanbringelse
Formålet er at afdække, hvilke merværdiskabende supplerende leverancer, der kan styrke en plejefamilieanbringelse.
Målet er at styrke og opretholde grundlaget for en plejefamilieanbringelse, og dermed minimere sammenbrud i anbringelser.
Forventet effekt vil være, at plejefamilieanbringelser styrkes, således at anbringelsen kan fortsætte så længe, der er et anbringelsesgrundlag. Og på en sådan måde, at barnet eller den unge i højere grad bliver understøttet i sin udviklingsprogression.
Analyse af model for vederlagsbetaling for familiepleje
Formålet er at fastlægge en optimal model for vederlagsbetaling i familieplejeanbringelser.
Målet er at designe en vederlagsmodel, der tager afsæt i den målgruppe, der er repræsentative for anbringelsessager i Slagelse – og som sikrer sammenhæng mellem opgave og prisfastsættelse. Målet er supplerende at skabe agilitet i forhold til, at der kan være behov for at supplere plejefamilien med anden støtte end det at yde et ekstra vederlag.
Forventet effekt vil være, at de på nuværende tidspunkt 30 % af områdets udgifter bliver holdt på et i forhold til opgaven relevant udgiftsniveau.
Analyse af fordele/ulemper ved etablering af ”intern leverandør af døgnophold og dagbehandling”
Formålet er at afdække, hvilke økonomiske og faglige rammer, der skal være til stede ved etablering af et rentabelt internt døgn- og dagbehandlingstilbud.
Målet er at designe og beskrive et forretningsmæssigt afsæt for etablering og drift af et kommunalt tilbud.
Forventet effekt vil være, at der foreligger en beskrivelse af den optimale ”forretning” – både i forhold til økonomi, målgruppe og organisationsmæssigt.
Samlet set vil de fire analyser bibringe afsæt for en styrket faglig og økonomisk styring af centrale udfordringer på børne- og ungeområdet. Analyserne tager afsæt i en vedvarende udfordring relateret til det rette faglige og økonomiske match mellem behov og leverance.
Uddannelsesudvalget behandlede på udvalgsmødet den 4. december 2017 Center for Børn og Families udpegede analyseområder. Uddannelsesudvalget besluttede at støtte op om de fire analyseemner med ønske om, at "tidlig forebyggelse" indgår som et fokusområde på linje med de fire øvrige.
Økonomiudvalget godkendte den 11. december 2017 analyseområderne med opfordring til at det sikres, at analyserne har et tværgående perspektiv i forhold til andre relevante fagområder.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til sig med eller under bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at analysefeltet ”analyse af fordele/ulemper ved etablering af ”intern leverandør af døgnophold og dagbehandling””, bedst bliver håndteret ved at blive inddraget i arbejdet med etablering af internt tilbud på Havrebjergskole. Analysefeltet vil således indgå i det videre arbejde omkring dette tilbud.
Analysefeltet ”leverandøranalyse”, hvor formålet er at afdække relevante leverandører, der kan indgå i en samlet oversigt over mulige aktører relateret til køb af foranstaltninger på børne- og ungeområdet, er under afklaring i forhold til involvering af ekstern konsulentbistand.
I forhold til analysefelterne på plejefamilieområdet er der fokus på at indhente viden fra allerede publicerede analyser/rapporter. Intentionen er at uddrage og sammenstille viden og erfaringer fra andre kommuners arbejde med vilkårssiden på plejefamilieområdet – og derfra se på muligheder for at overføre ”bedst praksis” til Slagelse.
Arbejdet er under afklaring i forhold til, hvordan det bedst designes og tilrettelægges samt hvem, der eventuelt kan bistå i processen.
Det er vurderingen, at selve analysearbejdet kan igangsættes i løbet af marts 2018 med henblik på fremlæggelse af analyseresultater på udvalgets møde i maj/juni måned 2018.
Analyseresultaterne vil forventelig både have værdi for budgetprocessen 2019 og for områdets aktuelle styringsbehov.
Uddannelsesudvalgets ønske om, at "tidlig forebyggelse" indgår som et fokusområde, vil blive en integreret del af selve analysearbejdet. Hertil kommer, at der fra centrets side er ekstra fokus på arbejdet med og effekten af ”tidlig forebyggelse”. Det gælder både i et børnesagsforløb og i de tilbud, der er en del af de almene tilbud i sundhedspleje, dagtilbud og skole.
Det er fortsat Center for Børn og Families vurdering, at der bør tilknyttes ekstern analysekapacitet på opgaven. Ved endelig valg af eksterne samarbejdspartner vil indgå hensynet til den korte analysetid og ekstern partners erfaring samt kompetence indenfor analyseområderne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter, at der både bliver afsat interne og eksterne ressourcer til arbejdet.
Omkostningerne er under afklaring, og vil indgå i kommende budgetopfølgninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Til orientering.
Stén Knuth (V) ønsker ligeledes, at der på udvalgets område bliver arbejdet med følgende:
"Kan og skal opgaver".
Sagsbehandlerskift - hvordan undgår vi det?
Hvordan ser det ud med opfølgning af sagsarbejdet?
Udvalget bakker op om ønsket, men gør opmærksom på, at det ikke er en del af "analysen".

27. Udpegning af medlemmer til udvalg, grupper mv. (B)

27.   Udpegning af medlemmer til udvalg, grupper mv. (B)

Sagsnr.: 330-2017-90833               Dok.nr.: 330-2017-775173                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, hvem der fra fagudvalget skal udpeges som medlemmer i Trafiksikkerhedsudvalg, Bymidtegrupper, LAG – Landudvikling i Slagelse, Dommerkomitéen vedr. Årets Landdistriktsindsats og til deltagelse ved Vejsyn.
Baggrund
Der skal være politisk deltagelse i Trafiksikkerhedsudvalg, Bymidtegrupper, LAG – Landudvikling i Slagelse, Dommerkomitéen vedr. Årets Landdistriktsindsats og til deltagelse ved Vejsyn. Sagens bilag indeholder en kort beskrivelse af de enkelte udvalg/råd/grupper mm.
Trafiksikkerhedsudvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal udpege to fagudvalgsmedlemmer til Trafiksikkerhedsudvalget og efterfølgende anmode Børne- og Ungeudvalgets om at udpege ét udvalgssmedlem.
Bymidtegrupper
Slagelse Kommune har tre bymidtegrupper, én for hver købstad. Bymidtegrupperne er dialogfora mellem fagudvalg, administration, relevante borgergrupper og foreninger om udviklingen
i de tre bymidter. Der skal udpeges to politiske repræsentanter til hver bymidtegruppe, hvoraf udvalgsformanden for enten Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget eller Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget er repræsentant i hver bymidtegruppe.
Vejsyn
Udvalget skal udpege én politisk repræsentant, der sammen med Center for Teknik og Miljø kan repræsentere kommunen ved afholdelse af vejsyn på private fællesveje.
Dommerkomitéen vedr. Årets Landdistriktsindsats
Udvalget skal udpege to medlemmer til dommerkomitéen for prisen Årets Landdistriktsindsats. Prisen på 10.000 kr. uddeles en gang om året til et initiativ, der på særlig vis bidrager til udviklingen i landdistrikterne.
LAG – Landudvikling i Slagelse
Udvalget skal udpeges to udvalgsmedlemmer.
Retligt grundlag
Udpegningen er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget skal udpege medlemmer til ovennævnte udvalg/grupper mv.
Der er mulighed for følgende udpegninger:
Trafiksikkerhedsudvalget: To medlemmer fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Det er ligeledes muligt at tilføje og ændre det vedhæftede kommissorium.
Bymidtegruppen Slagelse: Formanden for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samt ét medlem fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Bymidtegruppen Korsør: Formanden for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samt ét medlem fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Bymidtegruppen Skælskør: Formanden for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samt ét medlem fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Vejsyn: Ét medlem fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Dommerkomitéen vedr. årets Landdistriktsindsats: To medlemmer fra LTE-udvalget.
LAG – Landudvikling i Slagelse: To medlemmer fra LTE-udvalget.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Trafiksikkerhedsudvalget:
Udvalget skal med beslutningen af denne sag fremsende anmodning til Børne- og Ungeudvalget om, at der blandt dette udvalgets medlemmer udpeges én repræsentant til Trafiksikkerhedsudvalget.
Bymidtegrupper:
Der kan være emner fra andre fagudvalg, som præsenteres i bymidtegrupperne, herunder særligt udkast til lokalplanforslag for bymidterne med Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget som fagudvalg.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalget udpeger to repræsentant blandt udvalgets medlemmer til Trafiksikkerhedsudvalget,
2.    at Børne- og Ungeudvalget anmodes om, at der fra dette udvalg udpeges ét medlem til Trafiksikkerhedsudvalget,
3.    at udvalget drøfter den politiske deltagelse i Bygruppperne Slagelse, Korsør og Skælskør med henblik på en efterfølgende afklaring med Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget,
4.    at der udpeges én repræsentant blandt udvalgets medlemmer, der kan repræsentere kommunen ved afholdelse af vejsyn på private fællesveje,
5.    at der udpeges to repræsentanter blandt udvalgets medlemmer til Dommerkomitéen vedr. Årets Landdistriktsindsats,
6.    at der udpeges to repræsentanter blandt udvalgets medlemmer til LAG – Landudvikling i Slagelse.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget udpegede:
Trafiksikkerhedsudvalget: Steen Olsen (A) og Ole Drost (V)
Bymidtegruppe Slagelse: Troels Brandt (B) og Anne Bjergvang (A)
Bymidtegruppe Korsør: Troels Brandt (B) og Anne Bjergvang (A)
Bymidtegruppe Skælskør: Anders Kofoed (V) og Steen Olsen (A)
Vejsyn på private fællesvej: Troels Brandt (B)
Dommerkomitéen vedr. Årets Landdistriktsindsats: Troels Brandt (B) og Anne Bjergvang (A)
LAG - Landudvikling i Slagelse: Overfor Byrådet anbefaler udvalget Steen Olsen (A). Den anden repræsentant udpeges af Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget anmodes om at udpege en repræsentant til Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Udvalget udpeger Unnie Oldenburg (A) som repræsentant til Trafiksikkerhedsudvalget

28. Vedtagelse af forretningsorden (B)

28.   Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89629               Dok.nr.: 330-2018-113467                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Supplerende sagsfremstilling til mødet 5. februar 2018:
Revideret forslag til Forretningsorden for Børne- og Ungeudvalget er udarbejdet på baggrund af indkomne forslag og bemærkninger samt ønsket om at forslaget skal være identisk for alle stående udvalg. Børne- og Unge udvalget vil fortsat kunne beslutte egne ændringer til forslaget.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden, herunder i givet fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 8. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at udvalgets medlemmer kan sende eventuelle ændringsforslag og tilføjelser til forretningsordenen til Børn- og Ungedirektøren.
Forretningsordenen bliver herefter justeret efter de indkomne forslag og med fokus på, at der bliver udarbejdet én fælles forretningsorden for alle udvalg. Forslaget til forretningsorden bliver herefter forelagt Børne- og Ungeudvalget på kommende udvalgsmøde.
Administrationen undersøger, hvorvidt der er lovgrundlag for, at ændringer til forretningsordenen alene kan ske efter to på hinanden følgende udvalgsmøder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at der i paragraf 3 ændres fra "5 hverdage" til "6 hverdage".
I konsekvens af paragraf 11 bliver "Forretningsordenen" anden gangs behandlet på marts mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

29. Kompetenceplan 2018 (D)

29.   Kompetenceplan 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-9512                                              Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen, skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst, der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at der sker ændring i forslaget til |Kompetenceplan| af 26. marts 2018.
Side 8: vedrørende "ændringer i serviceniveau.." og "afskedigelser og /eller ændringer.." rettes i forhold til |Evt. Afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktonen vurderes ikke at kunne overholdes, så skal orienteringen til udvalget ske før, der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Side 5: Udvalget ønsker til udvalgsmødet i april at få forelagt en beskrivelse af konsekvenser ved at ændre kompetencen i forhold til "Rammer for tilsyn, § 5" og "Evaluere pædagogiske læreplaner § 10, stk. 2".

30. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

30.   Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-10709               Dok.nr.: 330-2018-90985                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter. (Bilag er vist med udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 1.262,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.271,8 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Individuel opstillinger under det enkelte fagudvalg opdelt på politikområder m.v. Tabeller med beløb til anvendelse i afsnit A – C kan hentes her (findes i hver udvalgs fane kolonne C-L nedenunder den detaljerede virksomhedsopdeling Tilret evt. selv efter behov)
Regnskabsresultat, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2017
Regnskab 2017
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
8.1 Skole
 
 
 
Serviceudgifter
742,4
725,1
17,3
8.2 Dagtilbud
 
 
 
Serviceudgifter
302,0
290,8
11,2
Overførselsudgifter
0,5
0,5
0,0
Særligt dyre enkeltsager
0,0
0,0
0,0
8.3 Produktionsskoler
 
 
 
Serviceudgifter
3,5
4,9
-1,4
Overførselsudgifter
4,4
4,5
-0,1
8.4 Børn og Unge
 
 
 
Serviceudgifter
220,6
231,0
-10,4
Overførselsudgifter
11,7
13,1
-1,4
Særligt dyre enkeltsager
-3,3
-7,8
4,5
Total
1.281,9
1.262,1
19,8
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet regnskabsresultat på drift på 725,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede regnskab anslået til 740,3 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 291,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede regnskab anslået til 293,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 9,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede regnskab anslået til 9,3 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på 236,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede regnskab anslået til 228,6 mio. kr.
I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2018, blev regnskabsresultatet for 2017 anslået til 236,6 mio. kr.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2016
til 2017
Overføres
fra 2017
til 2018
Tilføres
kassen
8.1 Skole
19,7
16,5
0,0
8.2 Dagtilbud
8,7
11,2
0,0
8.3 Produktionsskoler
-1,3
0,0
-1,4
8.4 Børn og Unge
-5,1
-5,9
0,0
Total
22,0
21,8
-1,4
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 17,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede mindreforbrug anslået til 4,6 mio. kr.
Virksomhedernes andel af mindreforbruget udgør 9,7 mio. kr. af de 17,3 mio. kr. Dette mindreforbrug behandles nederst i dette afsnit.
På myndighedsområdet er mindreforbruget 7,6 mio. kr. i 2017. Hovedårsagerne til mindreforbruget er uforbrugte puljemidler på centrale myndighedskonti, primært på konti med midler til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af lærere. Desuden har der været et højere niveau af indtægter vedrørende SFO-børn end forventet.
For midlerne til efteruddannelse og kompetenceudvikling i folkeskolen udvises et mindreforbrug på 9,2 mio. kr. Der foreligger planer for forbrug af disse midler i perioden 2018-2019, bl.a. til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af medarbejdere vedr. inklusionsindsatsen.
På SFO-området har der været 4 mio. kr. flere indtægter på f.eks. forældrebetaling end forventet. Af dette mindreforbrug på 4 mio. kr. kan 2,8 mio. kr. henføres til vippen og er et udtryk for et gennemsnitligt fald på 141 antal SFO-elever i forhold til budgetforudsætningerne for 2017.
Området for vidtgående specialundervisning udviser et merforbrug i 2017 på 4,3 mio. kr. Området har de seneste år oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære udfordring på området. Med få undtagelser har alle vores specialiserede tilbud oplevet en øget søgning i de sidste fem år.
Ved årets første budgetopfølgning blev der fremsat en handleplan, der skal nedbringe aktiviteten på området. Handleplanen tager fat i flere forskellige styringshåndtag, men vigtigst af disse er den helt overordnede ambition om at bremse søgningen til området for i sidste ende at kunne vende tendensen. Dette skal understøtte bevægelsen hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 9,7 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
· Almenskolerne 5,5 mio. kr.
· Specialskolerne 0,5 mio. kr.
· Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Vestsjælland 3,5 mio. kr.
· Klubber 0,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017, var der forventet et merforbrug på 1,0 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2017 et samlet mindreforbrug på 11,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det forventede merforbrug anslået til 0,2 mio. kr. før vippeafregning. I forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen, blev der givet en kassefinansieret bevilling på 9,5 mio. kr. til at dække vippeafregningen, jf. beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. Merforbrug på vippen 2017 skyldes et væsentligt større antal børn i 2017 end prognosen for 2017 indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster
På de centrale poster er der i 2017 et mindreforbrug på 4,6 mio. kr.
Mindreforbruget foreslås jf. 1. budgetopfølgning 2018, omplaceret til Politikområde 8.1, som et af handleplansinitiativerne til at bringe økonomien på specialundervisningsområdet i balance i 2018.
Forklaringen på mindreforbruget i 2017 er bl.a. overførsel af mindreforbrug for året 2016, en merindtægt fra forældrebetaling som følge af et højere børnetal end forventet ved budgetlægningen og et samtidigt fald i udgiften til økonomisk friplads.
Virksomhedsområdet
Der er i 2017 et samlet forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 6,6 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Regnskabsresultatet for 2017 for produktionsskoler med elever over 18 år og Erhvervsgrunduddannelsers skoleophold (EGU), udviser et merforbrug på 1,4 mio. kr.
Ud af det samlede merforbrug kan 1,3 mio. kr. henføres til overført merforbrug fra regnskab 2016.
Kommunen har ikke mulighed for at ændre antallet af produktionsskoleelever. Produktionsskoleophold bevilges ikke af kommunal myndighed, men henvises af Undervisningsministeriet, eller der kan søges om direkte optagelse.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2017 viser et samlet forbrug på 236,3 mio. kr. Det korrigerede budget var på 229,0 mio. kr., efter at Byrådet i november 2017 vedtog en tillægsbevilling på 26,1 mio. kr. Det giver Børn og Unge et samlet merforbrug på 7,3 mio. kr. ift. det korrigerede budget. Heraf udgør 1,4 mio. kr. overførselsudgifter, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene.
Det betyder, at det overførte merforbrug fra 2017 til 2018 udgør 5,9 mio. kr.
Årsagerne til merforbruget er beskrevet i notatet ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018”, som var vedlagt Budgetopfølgning 1 2018, der blev behandlet på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018.
Merforbruget er relateret til summen af følgende:
· Tilgang efter budgetopfølgningen, december 2017, som der ikke var disponeret med
· Afvigelser i forhold til den disponerede ”forventet udgift”, herunder uforudsete regninger
· Indkomne regninger efter budgetopfølgning pr. 11. december 2017, og med tilbagevirkende kraft
· Manglende indtægter i Slagelse Familie Center i forhold til det budgetterede indtægtsbudget
· Yderligere refusion for særlige dyre enkeltsager (SDE), der vægter positivt på resultatbalancen – og som er et resultat af flere SDE end forudsat i budgetopfølgningen. 
Merforbruget forventes at kunne håndteres indenfor den samlede ramme i budget 2018, som beskrevet i den handleplan, der ligeledes er præsenteret på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2017 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 3,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 1,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Børne- og Ungeudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2017
til 2018
8.1 Skole
8.2 Dagtilbud
3,2
0,2
Total
3,4
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 3,2 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte anlægsmidler til toiletanlæg på skoleområdet på 1,8 mio. kr. ikke er disponeret. Der er igangsat en analyse af hvilke toiletter, der ikke lever op til en fastsat minimumsstandard og dermed betragtes som renoveringsklare. Anlægsbevillingen forventes brugt i 2018.
Herudover henstår et anlægstilskud på 1,4 mio. kr. til Korsør Produktionsskole vedr. skibet Bien.
Anlægstilskuddet udbetales til Korsør Produktionsskole, når Center for Skole har godkendt den samlede finansiering af projektet.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet mindreforbrug på anlæg på 0,2 mio. kr.
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,2 mio. kr. Der har været et budget på 1.0 mio. kr. i 2017. Der er anvendt 0,4 mio. kr. til projektet Slotsbjergby daginstitution og skole samt 0,4 mio. kr. til projektet udbygning af Skovbørnehuset.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 21,8 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 3,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1
16.538
804
 
 
Drift
8.2
11.210
 
 
 
Drift
8.4
-5.908
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Drift
8.1
4.643
 
 
 
Drift
8.2
-4.643
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.1
3.217
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.2
171
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
 -25.227
-804
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 16,5 mio. kr., samt at mindreforbrug på 0,8 mio. indgår i takstberegningen for 2019 jf. reglerne om rammeaftaleområdet.
3.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,2 mio.kr.
4.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 11,2 mio. kr.
5.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 0,2 mio.kr.
6.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget at merforbrug i 2017 på politikområde 8.3 på 1,4 mio. kr. finansieres af kassen
7.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 5,9 mio. kr.
8.    at Der omplaceres 4,6 mio. kr. af det overførte mindreforbrug på politikområde 8.2 til dækning af forventet merforbrug på specialundervisning på politikområde 8.1 jf. handleplan fra 1. budgetopfølgning 2018
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Udvalget følger alle 8 indstillinger.
Udvalget anmoder om, at administrationen fremsender uddybende beskrivelse af regnskabsresultat vedr. "SFO" og "øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Vestsjælland (svarende til) 3,5 mio. kr."
Socialdemokratiet anbefaler, at virksomheder ved forventet merforbrug får til opgave at afvikle beløbet indenfor ét år.

31. Godkendelse af kvalitetsrapport 2016/17 for skoleområdet (B)

31.   Godkendelse af kvalitetsrapport 2016/17 for skoleområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-92354               Dok.nr.: 330-2018-86691                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Kvalitetsrapporten er et kommunalt værktøj til mål- og resultatstyring. Rapporten skal understøtte en systematisk evaluering og opfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling. Desuden indgår kvalitetsrapporten i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings kvalitetstilsyn med folkeskolen.
Kvalitetsrapporten skal udarbejdes hvert andet år med vedtagelse i Byrådet senest 31. marts i lige kalenderår.
I foråret 2017 udarbejdede Slagelse Kommune en 360-graders analyse på skoleområdet. Det var som følge af et politisk ønske om at drive kommunen stadigt mere effektivt. Her indgik arbejdet med kvalitetsrapporten som et tema. På baggrund af analysen blev det politisk besluttet, at kvalitetsrapporten 2016/17 skulle forenkles.
Kvalitetsrapporten indeholder fortsat de lovmæssige krav til indikatorer, samt indikatorer fra Slagelse Kommunes skolepolitik. De overordnede rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapporten blev godkendt af Uddannelsesudvalget den 7. august 2017.
Af folkeskoleloven fremgår det, at skolebestyrelserne skal høres, inden kvalitetsrapporten behandles af Byrådet. Kvalitetsrapporten har været i høring i perioden 20. december 2017 - 9. februar 2018 i skolebestyrelser, Slagelse Kommunale Elevråd (SKE), Slagelse Lærerkreds og BUPL.  
Resultater af de nationale test skal indgå i den samlede vurdering af skolerne. Da resultaterne er fortrolige, fremgår de af en særskilt lukket sag til Børne- og Ungeudvalget og Byrådet.
Giver resultater i kvalitetsrapporten anledning til særlig opmærksomhed på kommune- eller skoleniveau, kan det blive et tema ved de årlige læringssamtaler mellem skolechef og skoleledelse og/eller på lederkonferencer m.v. Desuden målrettes kompetenceudvikling, indsatser og understøttelse bl.a. herefter.
Som bilag til sagen er vedlagt kvalitetsrapport 2016/17, en opsamling på høringssvar, samt alle høringssvar. Desuden er vedlagt 360 graders analysen vedr. udarbejdelse af kvalitetsrapport.
Det viser kvalitetsrapporten
Skolerne i Slagelse Kommune har i de seneste år arbejdet særdeles målrettet på at styrke elevernes læring og trivsel. Det har haft en positiv effekt på bl.a. karaktergennemsnittet i 9. klasse, de nationale test og på trivselsindikatorerne.
Der er stadig nok at gøre, for at ALLE børn og unge i kommunen får de bedste forudsætninger for et godt liv og en god fremtid. Der er stadig for få unge der opnår et karaktergennemsnit på mindst 2 i dansk og matematik ved de afsluttende prøver, for få unge der gennemfører en ungdomsuddannelse, børn og unge der ikke trives og for mange der ikke er inkluderet på almenskolerne.
Det er et langt sejt træk som starter allerede i dagtilbuddet, fortsætter i grundskolen, fritidsordninger og klubber, og helst også skal fortsætte i ungdomsuddannelserne. Derfor er det så vigtigt, at alle i berøring med børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune arbejder målrettet og sammen om opgaven.
Center for Skole vurderer, at centrale og lokale indsatser i de seneste år har bidraget til, at skoleområdet er kommet væsentligt nærmere de kommunale og nationale mål. Center for Skole vurderer også, at de nuværende indsatser understøtter den fortsatte udvikling.
Når der skal udarbejdes ny skolepolitik, kan kvalitetsrapporten med fordel observeres.
Områder der centralt bliver understøttet i indeværende skoleår.
I indeværende skoleår har der fra central side bl.a. været fokus på:
· at styrke overgangen fra dagtilbud til skole via videreudvikling af procedure.
· at inkludere flere elever i almenområdet bl.a. via ny visitationsprocedure.
· at reducere bekymrende skolefravær bl.a. via ansættelse af skolekontaktpersoner.
· at øge kompetencedækningen i fagene via linjefagsuddannelse.
· at udvikle datainformeret skoleledelse bl.a. via kompetenceudvikling af ledere.
· at understøtte de dygtigste elever bl.a. via talentforløb.
· at understøtte elevernes personlige og sociale kompetencer bl.a. via intensive læringsforløb for elever og kompetenceudvikling af medarbejderne.
Høring
Center for Skole har modtaget høringssvar fra 18 skolebestyrelser samt høringssvar fra Slagelse Lærerkreds.
Alle skolebestyrelser har forholdt sig til skolelederens helhedsvurdering og/eller udtalt sig om resultater, indsatser og fokusområder på egen skole.
Slagelse Lærerkreds og nogle af skolebestyrelserne har også forholdt sig til de samlede kommunale resultater, de økonomiske rammebetingelser og/eller generelt vedr. kvalitetsrapportens form.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne og Ungeudvalget skal drøfte kvalitetsrapporten og kan anbefale Byrådet at godkende den.
Vurdering
Center for Skole vurderer, at kvalitetsrapporten understøtter en systematisk evaluering og opfølgning på de nationale og kommunale mål på folkeskoleområdet. Dermed kan rapporten danne grundlag for den videre dialog og kvalitetsudvikling af skolerne i Slagelse Kommune, bl.a. i forbindelse med udarbejdelse af ny skolepolitik.
Som indledning til Udvalgsmødet har Center for Skole inviteret to skoler til at fortælle, hvordan de hver især arbejder med kvalitetsudvikling. Center for Skole vurderer, at det kan understøtte ønsket, jf. 360 graders analysen om mere direkte dialog mellem politikere, administration og skole om opfølgningen på de kommunale og nationale mål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Byrådet at godkende kvalitetsrapporten 2016/17.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Anbefalet med bemærkning om, at udvalget ønsker en mere generel drøftelse af den fremadrettede "kvalitetsrapport" og ønske til indhold.
Udvalget besluttede på temamødet medio april at gå i dybden med indholdet af kvalitetsrapporten med henblik på at se på udfordringer og udviklingspotentialer. Der er ønske om, at drøftelsen sker i sammenhæng med 360 graders analysen vedrørende kvalitetsrapporten.

32. Afsluttet Høring - Tildelingsmodel almenskoler og SFO (B)

32.   Afsluttet Høring - Tildelingsmodel almenskoler og SFO (B)

Sagsnr.: 330-2018-8600                 Dok.nr.: 330-2018-120577                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal indstille tildelingsmodel for almenskoler og SFO til beslutning i Byrådet.
Baggrund
360 graders analyse på skoleområdet udarbejdet i foråret 2017 viste, at der er en række udfordringer i den nuværende tildelingsmodel for almenskolerne. Der er på baggrund heraf udarbejdet ’Oplæg til Tildelingsmodeller Almenskoler og SFO’, hvori der er beskrevet 4 forskellige modeller/principper i forhold til tildelingsmodel. Fordele og ulemper samt forudsætninger for de enkelte modeller er beskrevet i notatet.
Tildelingsmodellen fordeler de samlede ressourcer mellem skolerne, og såfremt et område prioriteres, må omprioritering ske fra øvrige områder. Udmøntningen af den tildelte ramme sker på den enkelte skole.
Børne- og Ungeudvalget sendte den 5. februar ’Oplæg til tildelingsmodel almenskoler og SFO’ i høring. Høringsperioden er afsluttet den 21. februar.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Det skal besluttes, hvilken af de fire beskrevne tildelingsmodeller der skal være gældende fra 1. august 2018. Hver model har en række fordele og ulemper.
Oplægget indeholder fire forslag til fremtidig ressourcefordelingsmodel:
1. Den elevtalsbaserede model fordeler ressourcen til undervisning ud fra antallet af elever på den enkelte skole. Skoler med en gennemsnitlig høj klassekvotient (over 22) vil have fordel af en sådan model.
2. Den klassebaserede model fordeler ressourcen til undervisning ud fra antallet af klasser på den enkelte skole. Skoler med en lavere klassekvotient vil have fordel af denne model, og skoler med en højere klassekvotient vil ikke have mulighed for at prioritere ekstra ressourcer til en klasse med mange elever.
3. Kombinationsmodellen kombinerer de elevtals- og klassebaserede modeller, så skoler med et gennemsnitlig elevtal over 22 elever i princippet får tildeling som i en elevtalsbaseret model, mens skoler med lavere klassekvotient får tildeling efter en klassebaseret model, da der sker en tildeling af en såkaldt garanti.
4. Distriktsmodellen tildeler ressourcer til distriktsskolen i forhold til hele distriktets børn, dvs. ressource til både almen og specialområdet. Distriktsmodellen giver et økonomisk incitament til inklusion. En distriktsmodel har bedst mulighed for at fungere i en homogen skolestruktur med distriktsskoler (budgetenheder) af en vis størrelse.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget indstiller, at Byrådet vælger kombinationsmodellen. Denne model sikrer, at alle skoler i den politisk besluttede struktur har mulighed for at drive skole og for at læse det lovmæssige minimumstimetal. Det er endvidere den model, som de fleste anbefaler i deres høringssvar. Enkelte skoler anbefaler hhv. elevtals- og klassemodellen, mens ingen anbefaler distriktsmodellen. Derudover anbefales det, at skolerne fremover får fastlagt deres budgetter i foråret uden regulering 5. september, samt at SFO’erne får årligt fastlagte budgetter.
Der er indkommet 29 høringssvar.
En del bemærker, at det er positivt, at der skal være retvisende budgetter, herunder budget til vikarløn og puljer mv. Derudover er der generelt enighed om, at en ny model skal være transparent og tydelig, så det er muligt at se, hvad der er midler til, og hvad der ikke er midler til.
Mange af høringssvarene påpeger, at for at sikre bedre planlægning af skoleåret, ønskes det at budgettildelingen sker pr. 1. marts uden regulering 5. september. Dog skal der være opmærksomhed på, hvordan elevtal på overbygningsskoler herunder Xclass fastlægges eller evt. reguleres. Ligeledes ønsker de fleste et årligt fastlagt budget for SFO.
Enkelte bemærker, at uanset model er den økonomiske ramme på almenområdet udfordret.
I forhold til tildeling med socioøkonomiske kriterier har kun enkelte kommenteret derpå, og her er anbefalingerne i begge retninger.
Nedenstående skema viser, hvilke høringsparter, der går ind for hver af de tre modeller. Distriktsmodellen er ikke med i skemaet, da ingen anbefaler modellen. Ikke alle høringsparter fremgår af skemaet, da der ikke i alle høringssvar er en tydelig anbefaling.
Elevtalsmodel
Klassemodel
Kombinationsmodel
UngSlagelse
Marievangsskolen
 
Hashøjskolens
Kirkeskovsskolen
 
Eggeslevmagle Skole
SektorMED for Skole
Søndermarksskolen
Skolelederforeningen
Kirkeskovsskolen
Vemmelev Skole
Stillinge Skole
Tårnborg Skole
Hvilebjergskolen
Antvorskov Skole
Broskolen
Boeslunde Skole
Slagelse Lærerkreds
En kort opsamling af høringssvarene fremgår af bilag 1. Samtlige høringssvar findes i bilag 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at kombinationsmodellen i den reviderede udgave vælges som tildelingsmodel gældende fra 1. august 2018.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Anbefalet, hvilket vil sige "Kombinationsmodellen kombinerer de elevtals- og klassebaserede modeller, så skoler med et gennemsnitlig elevtal over 22 elever i princippet får tildeling som i en elevtalsbaseret model, mens skoler med lavere klassekvotient får tildeling efter en klassebaseret model, da der sker en tildeling af en såkaldt garanti".

33. Opfølgning pr. februar - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

33.   Opfølgning pr. februar - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-3190                 Dok.nr.: 330-2018-88019                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for en stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
I forbindelse med Budgetopfølgning 1, der blev behandlet på udvalgets møde den 5. februar 2018, blev der udarbejdet handleplaner for begge områder. Den månedlige opfølgning tjener ligeledes til løbende at kunne vurdere disse handleplanerne, så de afspejler udviklingen på områderne.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo februar:
Det forventede forbrug på specialundervisningsområdet opgjort pr. februar måned er beregnet til 166 mio. kr., hvilket vil betyde et forventet merforbrug før handleplanen er igangsat på i alt 23,3 mio. kr.
Denne beregning er baseret på, at merforbruget fra 2017 på området på 4,3 mio. kr. endnu ikke er behandlet i overførselssagen, men det forventes, at mindreforbruget fra 2017 vil føres videre til 2018. Dermed vil det reelle forventede merforbrug være 4,3 mio. kr. højere, og det vil være på 27,6 mio. kr.
Det er dette forventede merforbrug, der arbejdes med i handleplanen, da det afspejler den reelle forventning.
Udvikling i aktiviteter:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til at fortsætte, hvis ikke der gøres en ekstraordinær indsats.
Vurdering af handlemuligheder for specialundervisning fra 2018:
Ved årets første budgetopfølgning blev der fremsat en handleplan, der skal nedbringe aktiviteten på området. Handleplanen tager fat i flere forskellige styringshåndtag, men vigtigst af disse er den helt overordnede ambition om at bremse søgningen til området for i sidste ende at kunne vende tendensen. Dette skal understøtte bevægelsen hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Pr. februar 2018 er ambitionen, at vi i løbet af året lykkedes med at nedbringe det forventede merforbrug på 27,6 mio. kr. gennem de handlinger, der er oplistet i handleplanen.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo februar:
Som et afsæt for økonomistyringen på børne- og ungeområdet i 2018 er der udarbejdet et dispositionsbudget. Den samlede økonomiske ramme er det politisk vedtagne budget for 2018.
Disponering af budget 2018 indeholder alle kendte udgifter fra 2017, der ”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholder ligeledes de forhold, der ligger bag ved merforbruget for 2017.
I den månedlige økonomiopfølgning sammenlignes det disponerede budget måned for måned med det realiserede forbrug. Se skema nedenfor, hvor sammenligningen er lavet for januar – og for februar (pr. 21. februar 2018).
Det kan aflæses, at det samlede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde i 2018 indtil 21. februar har været på 37,8 mio. kr. – og der er disponeret et budget på 41,3 mio. kr. Dvs. at der max må bruges 3,5 mio. kr. i resten af februar for at overholde disponeringen.
Børn og Unge - akkumuleret (mio. kr.)
 
Jan
Feb.
Mar
Apr.
Maj
Jun
Jul
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Dec.
Disponeret budget
21,6
41,3
59,4
79,4
98,9
114,8
135,5
154,0
173,0
192,1
211,4
224,6
Realiseret forbrug
21,0
37,8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I bilag 2 til denne sag fremgår disponering og forbrug på samtlige funktioner.
Opfølgningen for februar måned giver ikke anledning til at ændre i disponeringen af budgettet for 2018. Det er forventningen, at budgettet ved udgangen af 2018 balancerer.
For at sikre budgetbalance har området udarbejdet en handleplan.
Handleplan for det specialiserede børne- og ungeområde 2018:
Handlingerne er beskrevet i ”Handleplan 2018, for Børn og Ungeområdet”. Af handleplanen fremgår indsatsområdernes konkrete mål, en kort beskrivelse af de handlinger, der vil ske – samt en kort beskrivelse af indsatsernes konsekvenser.
Alle handlinger indgår i den løbende opfølgning i de konkrete sager og ud fra en individuel vurdering af behov for indsats.
I forhold til nytilkomne sager vil der være et tilsvarende skærpet blik på balance mellem behov og iværksættelse af indsats.
Handlingerne bliver løbende fulgt, og status vil blive forelagt for Børne og Ungeudvalget hver måned. Opfølgningen vil basere sig på aktivitetstal og forbrugsmønstre. Ved denne opfølgning indgår en ”baseline”, således at årets månedlige opfølgninger sker ud fra et kendt og gennemsigtigt udgangspunkt. Baseline fremgår af tabel 2.
Den største del af handleplanen vedrører nedbringelse af følgeudgifter i forbindelse med anbringelser. Derfor anvendes gennemsnitsprisen pr. anbringelse som indikator på udviklingen.
Nedenfor i tabel 1 fremgår aktivitetstal og gennemsnitspriser for det disponerede budget 2018. Det er måltallene for, at handleplanen opfyldes. Og i tabel 2 fremgår tilsvarende realiserede aktivitetstal og gennemsnitspriser for 2017. Disse tal anvendes som baseline.
Tabel 1 Måltal for handleplan
AKTIVITETER
Disponeret Budget 18
Budgetterede aktiviteter 2018
Budgetteret gennemsnitspris 2018
Børn og Unge
Opholdssteder
39.771
53
750
Forebyggende foranstaltninger
66.285
434
153
Plejefamilier
75.701
175
433
Døgninstitutioner for børn og unge
31.424
37
849
Disponeret aktiviteter i alt
213.181
699
305
 Tabel 2 Baseline for handleplan
AKTIVITETER
Forbrug 17
Aktiviteter 2017
Realiseret gennemsnitspris
Børn og Unge
Opholdssteder
          38.555    
58
665
Forebyggende foranstaltninger
          72.371    
432
168
Plejefamilier
          77.731    
175
444
Døgninstitutioner for børn og unge
          24.117    
37
652
Disponeret aktiviteter i alt
  212.774  
702
303
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Til efterretning med bemærkning om, at der fremadrettet er et ønske om, at rapporteringen bliver ledsager af en visuel gennemgang.

34. Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

34.   Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-123741                                          Åbent
Kompetence: Børne- og ungeudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Handicap- og psykiatriudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Regeringen og en række partier har i efteråret 2017 indgået ’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Baggrunden er, at der på landsplan er næsten 50.000 unge under 25 år, som ikke har en ungdomsuddannelse og ikke er i beskæftigelse eller uddannelse. Aftalen sigter mod et målrettet løft af de unge, som hverken har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Samtidig sigter aftalen mod, at unge så vidt muligt skal have en uddannelse, mens de er unge. Af aftalen fremgår de nye uddannelsespolitiske målsætninger:
· Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse.
· Mindst 85 % af de 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse i 2025 og 90 % i 2030.
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
Med aftalen forpligtes kommunerne på at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet er at koordinere den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. Ungeindsatsen skal varetage UU’s og jobcenterets eksisterende opgaver og funktioner overfor unge under 25 år. Hertil kommer nogle nye opgaver og funktioner. Det drejer sig om opsøgende og opfølgende indsatser samt målgruppevurdering af elever til den nye forberedende grunduddannelse FGU og samarbejde med FGU.
Et samlet kommunalt ansvar for unge uden uddannelse og job skal sikre, at de unge ikke sendes rundt mellem forskellige myndigheder og institutioner. Det kræver en koordinerende indsats på tværs af mange fagligheder. I den sammenhængende ungeindsats er den enkelte unge i centrum. Det betyder, at:
· den unge og den unges forældre møder kommunen som én samlet instans
· den unge har én kontaktperson
· den unge har én uddannelsesplan, som er omdrejningspunkt for indsatsen
I Slagelse Kommune er der nedsat en styregruppe og en projektgruppe, skal udarbejde oplæg til håndtering af den sammenhængende ungeindsats. I styre- og projektgruppe deltager Center for Skole, Jobcenteret, Center for Børn og Familie samt Center for Handicap og Psykiatri. Af tidsplanen nedenfor fremgår de leverancer og milepæle, der indtil videre er defineret:
Tidsplan
Politisk rammesætning (mål for ungeindsatsen):
· Primo april: fælles temadrøftelse i fagudvalg
· Maj: Godkendelse i fagudvalg og Byråd
Strategi for ungeindsatsen (hvordan gør vi alle unge parate til og sikrer at de gennemfører en ungdomsuddannelse eller kommer i beskæftigelse?):
· Juni/august: godkendelse i fagudvalg og Byråd
Ressourceopgørelse (eksisterende medarbejderressourcer, antal unge i målgruppen, eksisterende og nye indsatser):
· August/september: administrativt overblik
Tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen:
· Oktober: Administrativ beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen
· Oktober: Godkendelse af organisering af uddannelsesvejledningen i fagudvalg og Byråd
Implementering af ungeindsatsen:
· Oktober-januar: Procedurer og aftaler samt håndtering af uddannelsesplanen i praksis
Opstart af ungeindsatsen:
· Januar-juni: Kompetenceudviklingsplan
· 1/8 2019 Første elever starter i FGU
Retligt grundlag
’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Lovgrundlag forventes vedtaget i juni 2018.
Handlemuligheder
Fagudvalgene tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalpolitiske målsætninger, strategi og organisering af uddannelsesvejledningen skal godkendes i Byrådet.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget får tilsendt "Notat om dækningsområder for FGU" og tidsplan - de bliver ligeledes tilknyttet sagen som bilag.

35. Musik Akademiet Slagelse - Et nyt kommunalt tilbud til unge musiske talenter (O)

35.   Musik Akademiet Slagelse - Et nyt kommunalt tilbud til unge musiske talenter (O)

Sagsnr.: 330-2018-13641               Dok.nr.: 330-2018-115905                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I Slagelse Kommune har der været tilbud om Musikalsk Grundkursus (MGK) siden 1997. I 2010 udmeldte Kunststyrelsen en ny struktur. Det betød, at fire MGK-skoler i Region Sjælland blev sammenlagt til ét MGK-center i Køge, men med fortsat undervisning på alle MGK-skoler. Den økonomiske model tog udgangspunkt i, at MGK-centeret i Køge disponerede over det sammenlagte statslige budget for de fire MGK-skoler foruden et tilskud fra de enkelte kommuner.
I juni 2017 besluttede lederen af MGK-Sjælland at opsige samarbejdet med MGK-lokalafdelingerne i Slagelse og Guldborgsund. Fra sommeren 2018 er Slagelse Musikskole derfor ikke længere en del af MGK Sjælland-strukturen. Elever der allerede er i gang med MGK-forløbet i Slagelse får dog mulighed for at gøre det færdigt.
Efter denne udmelding har ledelse og bestyrelse i Slagelse Musikskole arbejdet på at etablere Musik Akademiet Slagelse med opstart i august 2018. Det fremgår af Musikskolens vedtægt afsnit 5.2, at Musikskolens bestyrelse selv udarbejder sit virksomhedsbudget inden for den af de kommunale myndigheders fastsatte beløbsramme.
Med MAS sættes alle kompetencer og erfaringer fra de seneste 20 år som undervisningsinstitution på konservatorieforberedende niveau fortsat i spil, og de unge får tilbud om at dyrke deres talent tæt på deres bopæl.
MAS er et maksimalt treårigt forløb med ca. 8 timers undervisning om ugen. Eleverne optages på baggrund af en optagelsesprøve. Undervisningen foregår på et konservatorieforberedende niveau – hvilket betyder, at formålet med undervisningen er at bibringe de unge musikalske færdigheder, der forbereder dem til at søge optagelse på en videregående musikuddannelse.
MAS vil kunne give flere lokale unge end tidligere mulighed for et talentudviklingsforløb, da pladserne i MGK-tilbuddet ofte er blevet optaget af elever fra andre kommuner, der præsterede bedre ved optagelsesprøverne. Desuden vil MAS i højere grad arbejde med musikken som et håndværk. På sigt er det intentionen at indgå et samarbejde med Guldborgsund Kommune.
Som bilag er vedlagt en projektbeskrivelse af MAS.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at MAS understøtter Slagelse Kommunes generelle fokus på talentudvikling. Den lokalt forankrede talentudvikling kan være med til at fastholde talenter i kommunen og have en afsmittende effekt på musikskolens øvrige aktiviteter. Dermed kan MAS være med til at udvikle, styrke og stimulere det lokale musikmiljø.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
MAS kan finansieres inden for denne ramme.
I de første par år vil der være en overgang, hvor der stadig er udgifter forbundet med udfasningen af de sidste årgange af MGK-elever i Slagelse, samtidig med at MAS etableres. I august 2020 forventes MGK helt udfaset og MAS fuldt etableret med 3 årgange = 30 elever. 
I den vedlagte projektbeskrivelse er angivet det årlige budget ved fuldt etableret MAS.  
Der er ingen brugerbetaling på MAS, hvilket der heller ikke var på MGK.
Da talentarbejdet er et væsentligt indsatsområde i musikskoleloven, har Musikskolen valgt at tilbyde MAS uden brugerbetaling for at sidestille lokale videregående talenter med de elever, der tidligere kunne tilbydes plads i MGK. Ligeledes er der heller ikke brugerbetaling på kunsttalentklassen på Skælskør Skole, som også er en del af talentarbejdet på musikskolen.
Eleverne på MAS skal dog selv betale for transport til og fra undervisningsstedet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen om Musik Akademiet Slagelse til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Til orientering.
Udvalget ønsker at få en fremlæggelse af projektet ved leder af Musikskolen, herunder en opsamling på "effekten" af MGK.

36. Pressemeddelelser (B)

36.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-114534                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Intet til protokol
37. Lukket: Resultater af de nationale test i dansk og matematik 2016/17 (E)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.