30. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)
30. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2018-10709 Dok.nr.: 330-2018-90985 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt
regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg
og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på
udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af
bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter. (Bilag er vist med
udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre
enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende
budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på
møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på
indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 1.262,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo
september var det forventede regnskab anslået til 1.271,8 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Individuel
opstillinger under det enkelte fagudvalg opdelt på politikområder m.v. Tabeller
med beløb til anvendelse i afsnit A – C kan hentes her
(findes i hver udvalgs fane kolonne C-L nedenunder den detaljerede
virksomhedsopdeling Tilret evt. selv efter behov) Regnskabsresultat,
drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2017 | Regnskab 2017 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
8.1 Skole | | | | |
Serviceudgifter | 742,4 | 725,1 | 17,3 | |
8.2 Dagtilbud | | | | |
Serviceudgifter | 302,0 | 290,8 | 11,2 | |
Overførselsudgifter | 0,5 | 0,5 | 0,0 | |
Særligt dyre
enkeltsager | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | | | | |
Serviceudgifter | 3,5 | 4,9 | -1,4 | |
Overførselsudgifter | 4,4 | 4,5 | -0,1 | |
8.4 Børn og
Unge | | | | |
Serviceudgifter | 220,6 | 231,0 | -10,4 | |
Overførselsudgifter | 11,7 | 13,1 | -1,4 | |
Særligt dyre
enkeltsager | -3,3 | -7,8 | 4,5 | |
Total | 1.281,9 | 1.262,1 | 19,8 | |
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet regnskabsresultat på drift på 725,1
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede regnskab anslået til 740,3 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 291,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede regnskab anslået til 293,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 9,4
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede regnskab anslået til 9,3 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på
236,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede regnskab anslået til 228,6 mio. kr.
I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2018, blev
regnskabsresultatet for 2017 anslået til 236,6 mio. kr.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Overført
fra 2016
til 2017 | Overføres
fra 2017
til 2018 | Tilføres
kassen | |
|
8.1 Skole | 19,7 | 16,5 | 0,0 | |
8.2 Dagtilbud | 8,7 | 11,2 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | -1,3 | 0,0 | -1,4 | |
8.4 Børn og Unge | -5,1 | -5,9 | 0,0 | |
Total | 22,0 | 21,8 | -1,4 | |
Bilag 1 viser for hver
virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 17,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede mindreforbrug anslået til 4,6 mio. kr.
Virksomhedernes andel af mindreforbruget udgør 9,7 mio. kr.
af de 17,3 mio. kr. Dette mindreforbrug behandles nederst i dette afsnit.
På myndighedsområdet er
mindreforbruget 7,6 mio. kr. i 2017. Hovedårsagerne til mindreforbruget er
uforbrugte puljemidler på centrale myndighedskonti, primært på konti med midler
til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af lærere. Desuden har der
været et højere niveau af indtægter vedrørende SFO-børn end forventet.
For midlerne til efteruddannelse
og kompetenceudvikling i folkeskolen udvises et mindreforbrug på 9,2 mio. kr.
Der foreligger planer for forbrug af disse midler i perioden 2018-2019, bl.a.
til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af medarbejdere vedr.
inklusionsindsatsen.
På SFO-området har der været 4
mio. kr. flere indtægter på f.eks. forældrebetaling end forventet. Af dette
mindreforbrug på 4 mio. kr. kan 2,8 mio. kr. henføres til vippen og er et
udtryk for et gennemsnitligt fald på 141 antal SFO-elever i forhold til
budgetforudsætningerne for 2017.
Området for vidtgående
specialundervisning udviser et merforbrug i 2017 på 4,3 mio. kr. Området har de
seneste år oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod
specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære
udfordring på området. Med få undtagelser har
alle vores specialiserede tilbud oplevet en øget søgning i de sidste fem år.
Ved årets første budgetopfølgning
blev der fremsat en handleplan, der skal nedbringe aktiviteten på området.
Handleplanen tager fat i flere forskellige styringshåndtag, men vigtigst af
disse er den helt overordnede ambition om at bremse søgningen til området for i
sidste ende at kunne vende tendensen. Dette skal understøtte bevægelsen hen mod
et område, der er præget af større styrbarhed.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 9,7 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
· Almenskolerne 5,5 mio. kr.
· Specialskolerne 0,5 mio. kr.
· Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Vestsjælland
3,5 mio. kr.
· Klubber 0,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017, var der
forventet et merforbrug på 1,0 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2017 et samlet mindreforbrug på 11,2 mio.
kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2017 var det
forventede merforbrug anslået til 0,2 mio. kr. før vippeafregning. I
forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen, blev der givet en
kassefinansieret bevilling på 9,5 mio. kr. til at dække vippeafregningen, jf.
beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. Merforbrug
på vippen 2017 skyldes et væsentligt større antal børn i 2017 end prognosen for
2017 indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster
På de centrale poster er der i 2017 et mindreforbrug på 4,6
mio. kr.
Mindreforbruget foreslås jf. 1. budgetopfølgning 2018,
omplaceret til Politikområde 8.1, som et af handleplansinitiativerne til at
bringe økonomien på specialundervisningsområdet i balance i 2018.
Forklaringen på mindreforbruget i 2017 er bl.a. overførsel
af mindreforbrug for året 2016, en merindtægt fra forældrebetaling som følge af
et højere børnetal end forventet ved budgetlægningen og et samtidigt fald i
udgiften til økonomisk friplads.
Virksomhedsområdet
Der er i 2017 et samlet forventet mindreforbrug på
virksomhedsområdet på 6,6 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af
økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug,
der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Regnskabsresultatet for 2017 for produktionsskoler med
elever over 18 år og Erhvervsgrunduddannelsers skoleophold (EGU), udviser et
merforbrug på 1,4 mio. kr.
Ud af det samlede merforbrug kan 1,3 mio. kr. henføres til
overført merforbrug fra regnskab 2016.
Kommunen har ikke mulighed for at ændre antallet af
produktionsskoleelever. Produktionsskoleophold bevilges ikke af kommunal
myndighed, men henvises af Undervisningsministeriet, eller der kan søges om
direkte optagelse.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2017 viser et samlet forbrug
på 236,3 mio. kr. Det korrigerede budget var på 229,0 mio. kr., efter at Byrådet
i november 2017 vedtog en tillægsbevilling på 26,1 mio. kr. Det giver Børn og Unge
et samlet merforbrug på 7,3 mio. kr. ift. det korrigerede budget. Heraf udgør
1,4 mio. kr. overførselsudgifter, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene.
Det betyder, at det overførte merforbrug fra 2017 til 2018
udgør 5,9 mio. kr.
Årsagerne til merforbruget er beskrevet i notatet ”Budget –
prognose, Børn og Unge 2018”, som var vedlagt Budgetopfølgning 1 2018, der blev
behandlet på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018.
Merforbruget er relateret til
summen af følgende:
· Tilgang efter budgetopfølgningen, december 2017, som der ikke var
disponeret med
· Afvigelser i forhold til den disponerede ”forventet udgift”,
herunder uforudsete regninger
· Indkomne regninger efter budgetopfølgning pr. 11. december 2017,
og med tilbagevirkende kraft
· Manglende indtægter i Slagelse Familie Center i forhold til det
budgetterede indtægtsbudget
· Yderligere refusion for særlige dyre enkeltsager (SDE), der
vægter positivt på resultatbalancen – og som er et resultat af flere SDE end
forudsat i budgetopfølgningen.
Merforbruget forventes at kunne håndteres indenfor den
samlede ramme i budget 2018, som beskrevet i den handleplan, der ligeledes er
præsenteret på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2018.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2017 viser for anlæg samlet uforbrugte
rådighedsbeløb på 3,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede
uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 1,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte
rådighedsbeløb, anlæg
Børne- og Ungeudvalget
Mio.kr. | Overføres
fra 2017 til 2018 | |
|
| 3,2 0,2 | |
Total | 3,4 | |
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 3,2 mio.
kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte
anlægsmidler til toiletanlæg på skoleområdet på 1,8 mio. kr. ikke er
disponeret. Der er igangsat en analyse af hvilke toiletter, der ikke lever op
til en fastsat minimumsstandard og dermed betragtes som renoveringsklare.
Anlægsbevillingen forventes brugt i 2018.
Herudover henstår et anlægstilskud på 1,4 mio. kr.
til Korsør Produktionsskole vedr. skibet Bien.
Anlægstilskuddet udbetales til Korsør
Produktionsskole, når Center for Skole har godkendt den samlede finansiering af
projektet.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet mindreforbrug på anlæg på 0,2 mio.
kr.
I henhold til budgetopfølgningen forventer
dagtilbudsområdet et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,2 mio. kr. Der har været et budget på 1.0 mio. kr. i 2017. Der
er anvendt 0,4 mio. kr. til projektet Slotsbjergby daginstitution og skole samt
0,4 mio. kr. til projektet udbygning af Skovbørnehuset.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang
af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for
drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg
og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at
kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra
2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen
indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 21,8 mio.
kr. fra 2017 til 2018.
Tilsvarende betyder
indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på
anlægsprojekter for samlet 3,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over
kassen.
I hele 1.000 kr. | Politik--område | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 | 16.538 | 804 | | |
Drift | 8.2 | 11.210 | | | |
Drift | 8.4 | -5.908 | | | |
| | | | | |
Drift | 8.1 | 4.643 | | | |
Drift | 8.2 | -4.643 | | | |
| | | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.1 | 3.217 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.2 | 171 | | | |
| | | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 | -25.227 | -804 | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Orientering
om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1
til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i
alt 16,5 mio. kr., samt at mindreforbrug på 0,8 mio. indgår i takstberegningen
for 2019 jf. reglerne om rammeaftaleområdet.
3. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres
et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,2 mio.kr.
4. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.2
til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i
alt 11,2 mio. kr.
5. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres
et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 0,2 mio.kr.
6. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget at merforbrug i 2017 på politikområde
8.3 på 1,4 mio. kr. finansieres af kassen
7. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4
til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 5,9
mio. kr.
8. at Der
omplaceres 4,6 mio. kr. af det overførte mindreforbrug på politikområde 8.2 til
dækning af forventet merforbrug på specialundervisning på politikområde 8.1 jf.
handleplan fra 1. budgetopfølgning 2018
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget følger alle 8 indstillinger.
Udvalget anmoder om, at administrationen fremsender
uddybende beskrivelse af regnskabsresultat vedr. "SFO" og
"øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Vestsjælland
(svarende til) 3,5 mio. kr."
Socialdemokratiet anbefaler, at virksomheder ved forventet
merforbrug får til opgave at afvikle beløbet indenfor ét år.