Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 7. maj 2018



22. Godkendelse af dagsorden (B)

22.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-211676                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. maj 2018.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. maj 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

23. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

23.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-212125                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centercheferne
a) Orientering vedr. kontrakt mellem Center for Skole og Løkkefonden
b) Puljeansøgninger i forbindelse med implementering af ny dagtilbudslov
c) Klager til Ankestyrelsen i 2017 på Børnehandicapområdet
d) Orientering vedr. henvendelse fra Anders Koefoed
Indstilling
Centercheferne for Skole samt Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen taget til orientering med følgende tilføjelser.
Formanden orienterede om henvendelse fra "Dialog mod vold". Der bliver fulgt op på henvendelsen fra administrationen, herunder med en tilbagemelding til udvalget.
Skolechefen orienterede om nedlæggelse af heldagsskoletilbud i Korsør.
I forhold til punkt d) bemærkede Stén Knuth, at notat vedrørende UngSlagelse ikke er tilstrækkeligt.
Venstre er imod at centralisere UngSlagelse.
Direktøren orienterede om at punkt a) bliver en del af en egentlig sag på kommende udvalgsmøde.

24. Budgetopfølgning 2 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

24.   Budgetopfølgning 2 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-19919               Dok.nr.: 330-2018-171062                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 43,8 mio. kr. før handleplaner og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 25,5 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget, og Bilag 1a specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018, som blev godkendt af Byrådet den 26. marts 2018, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
1-årige handleplaner 2018:
· Myndighed almenområdet
· Myndighed specialundervisning
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Sygehusets daginstitution
· Dagtilbudsområde Tårnborg
2-årige handleplaner 2019:
· Fritidsklubben Marievang
· Rosenkildegården
· Sct. Mikkels Børnehave
8.1 Skole
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 11,8 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet merforbrug på 3,2 mio. kr.
Merforbruget skyldes primært udfordringer på befordringsområdet, hvor der for 2018 forventes et merforbrug på 4 mio. kr. Området har gennem en årrække konsekvent oplevet merforbrug, primært grundet et øget aktivitetsniveau.
Befordringsområdet på Skole vil blive behandlet i Bilag 1a som én af de strukturelle budgetudfordringer, der skal arbejdes med i forbindelse med Budget 2019.
Handleplan myndighed almenområdet:
Der er udarbejdet en handleplan for myndigheden på almenområdet, der skal medvirke til budgetoverholdelse i 2018.
Det væsentligste element i handleplanen er nedbringelse af udgifterne til befordring på skoleområdet.
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 12,2 mio. kr. Der fremlægges handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet overholdes i 2018. Handleplanen har en række elementer der kræver politisk godkendelse i henholdsvis Børn og Ungeudvalget, Økonomiudvalg og Byrådet.
Initiativ nummer 8 i handleplanen, ”Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne”, blev efter høringsproces ikke anbefalet af Børne- og Ungeudvalget til viderebehandling i Byrådet. Såfremt initiativet ikke bliver godkendt, vil der mangle 1,7 mio. kr. i handleplanen, der i så fald skal dækkes ad anden vej.
Området er fortsat præget af betydelige udfordringer, primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Jan. 2018
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
73
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
80
Handleplan myndighed specialundervisning:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018. Forslagene med varig effekt forventes at føre til budgetoverholdelse på området i 2019.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni initiativer. Siden da er fire af initiativerne blevet gennemført, og der har været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det forventede merforbrug nu kun 12,2 mio. kr.
Vi kan ved denne budgetopfølgning begynde at se antydningen af et faldende elevtal i de specialiserede tilbud efter sommerferien, hvilket er et positivt tegn i forhold til at nå i hus med handleplanen. Der er dog stadig et betydeligt arbejde foran os, hvis økonomien på området skal balancere på lidt længere sigt.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 3,7 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 3,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner for virksomheder:
Der er i relation til skoleområdet 7 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018 og 2019. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administration.
Følgende virksomheder havde et merforbrug, der var større end 100.000 i regnskab 2017, men forventer at indhente merforbruget i 2018:
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Klostermarken skole
De 5 virksomheder har iværksat handleplan, hvor den økonomiske effekt forventes at skabe balance mellem budget og regnskab i 2018.
Handleplaner, hvor der ikke forventes balance mellem budget og regnskab i 2018, men først i 2019:
· Fritidsklubben Marievang
Det forventede merforbrug på 0,5 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Rosenkildegården
Det forventede merforbrug på 1,1 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
Begrundelse for 2-årige handleplaner:
I Fritidsklubben Marievang har der gennem flere år været et markant aktivitetsfald og deraf følgende budgetreduktion. Klubben har et begrænset budget og kan derfor ikke nå at tilpasse driften i dette budgetår.
For Rosenkildegårdens vedkommende er begrundelsen, at virksomheden i budgetforliget 2018-2021 blev pålagt en budgetreduktion på 1,5 mio. kr. i 2018, som der ikke er mulighed for at effektuere indenfor den frist, der er sat op. Besparelsen udgør ca. 1/3 af klubbens budget, så en étårig handleplan vil reelt føre til lukning af tilbud.
Budgetomplacering mellem Center for skole - BUU og Center for Økonomi - ØU (0-bevilling)
Tilpasning af specialundervisningens myndighedsbudget på 0,7 mio. kr. vedr. administrativ overhead på egne specialskoler. Budgettilpasningen finansieres via et øget indtægtsbudget   på økonomiudvalgets administrative område.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Center for Skole forventes der for nuværende et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. Dette skyldes primært, at projekterne er i planlægningsfasen, og der derfor ikke endnu er disponeret med forbrug i 2018.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Familie forud for denne tilførsel fra kassen et samlet merforbrug på 0,5 mio. kr.
· Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 4,7 mio. kr. under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via Vippeordningen.
· På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes stort set balance med et mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
· Da børnetallet aktuelt er væsentligt højere end forventet ved budgetlægningen er forventningen på nuværende tidspunkt at dagtilbudsområdet skal tilføres 6,2 mio. kr. finansieret af kassen jf. Vippeordningen. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Der ses en nedgang på området i forhold til tidligere år og der forventes derved 65,5 Helårspersoner. Dette svarer til et merforbrug på i alt 73.308 kr.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2018 overholdt.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
I forlængelse af budgetopfølgningen pr. 31. marts 2018 forventes et merforbrug på 23,9 mio. kr. på det specialiserede børne- og ungeområde. Merforbruget er beregnet efter handleplanens forventede gevinstrealisering på 7,6 mio. kr.
Drift
Center for Børn og Familie har i notat ”Udviklingen i økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde 1. kvartal 2018” beskrevet status på budgetbalancen efter 1. kvartal 2018. Notatet fremgår af bilag 5 til sagen.
Ved afslutningen af marts måned 2018 er det realiserede forbrug for det samlede område 6,8 mio. kr. højere end det disponerede forbrug. Alene i marts er forbruget 5,9 mio. kr. højere end det disponerede.
På den baggrund er der lavet en overordnet analyse af forbruget og mønstrene i forbruget.
Analysen har taget afsæt i de 1620 cpr-numre, som er aktive i Børne- og Ungeafdelingen.
Det kan konstateres, at nettotilgangen af antallet af sager med ydelser er højere end forventet og at gennemsnitsprisen er højere end forventet. En stigning i antallet af sager med ydelser og en stigning i gennemsnitspriser påvirker det forventede forbrug resten af året.
Konsekvens af øget nettotilgang og udgiftsniveau for budgetresultat 2018
Samlet set påvirker den øgede nettotilgang i antallet af sager og det højere udgiftsniveau pr. sag forventningen til årsresultatet med i alt 17,1 mio. kr.
På baggrund af den konstaterede højere nettotilgang og den samtidige stigning i gennemsnitspriser er det disponerede forbrug for resten af 2018 revurderet.
I revurderingen disponeres der med en højere gennemsnitspris svarende til det observerede niveau for 1. kvartal. Der disponeres ligeledes med en nettotilgang af sager med ydelser for resten af 2018 svarende til tendensen i de første tre måneder. Samlet set medfører udviklingen derfor en forventning om et merforbrug på i alt 31,5 mio. kr.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 5. februar 2018 handleplan for børne- og ungeområdet med en forventet gevinstrealisering på 7,6 mio. kr. Handleplanen forventes fortsat at kunne gennemføres.
Under de givne forudsætninger om tilgang af sager, højere gennemsnitspriser samt udmøntning af handleplan er forventningen til det samlede regnskabsresultat 2018 et merforbrug på i alt 23,9 mio. kr.
Handlinger til at imødegå den økonomiske ubalance
Budgetlægningen og dermed disponeringen for 2018 tager udgangspunkt i de betydelige gennemgange, der har været på området. Ved disponeringen af budgettet for 2018 indgår alle kendte udgifter fra 2017, der ”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholder ligeledes de forhold, der ligger bag merforbruget for 2017.
Det fremgår af notat ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018” af 23. januar 2018, der blev behandlet på BUU’s møde den 5. februar 2018, at ”ved at anvende al tilgængelig viden nedbringes usikkerheden så meget, som det er muligt. Der vil dog altid være en usikkerhed forbundet med estimater”.
Det kan konstateres efter 1. kvartal 2018, at estimaterne omkring antallet af aktive sager og gennemsnitspriser har været for lave – og dermed medføre forventningen om en budgetmæssig ubalance.
Vurderingen af mulige handlinger for indarbejdelse af merforbrug fra 2017 er indarbejdet i handleplan af 23. januar 2018, der er godkendt i BUU den 5. februar 2018.
Medarbejdere i Afdelingen for Børn og Unge arbejder på at realisere de forventede effekter i handleplanen. Der er dog en tidsforskydning fra handlingen sker til effekterne viser sig. Dette skyldes, at det at ændre eller stoppe en foranstaltning eller indsats skal tage afsæt i, at målet i barnets eller den unges handleplan er opfyldt eller bliver redefineret. Effekten kan således blive forsinket i forhold til at opnå den fulde realisering.
Af øvrige tiltag bliver der iværksat øget fokus på økonomisk opfølgning og styring. Blandt andet ved, at alle anbringelsessager bliver fulgt af en ”controller” og ved iværksættelse af et ensartet og systematisk ledelsestilsyn. Der vil ligeledes ske udvikling og implementering af en systematisk tilgang til at anvende netværkets ressourcer.
Fornyede tiltag forventes alene at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten af 2018 kan holdes.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Der forventes samlet set et mindreforbrug på politikområdet på 0,038 mio. kr.,
Tandplejens mindreforbrug fra 2017 er disponeret til renovering af tandklinikker, og forventes dermed at blive anvendt i 2018.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge:
1. At godkende de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
2. Ikke at godkende de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger behandles af Økonomiudvalg:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1 Myndighed specialundervisning Skole
0,742
0,742
0,742
0,742
Drift
1.2 Administration Center for økonomi
-0,742
 
-0,742
-0,742
-0,742
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 2 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  Handleplaner for Skole og Dagtilbud godkendes
3.   at  Myndighedsbudgettet under Center for skole vedr. overhead for specialskoler tilpasses og at bevillingen 0,7 mio. kr. finansieres af det administrative område under økonomiudvalget. Videresendes for godkendelse af Økonomiudvalg
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udvalget anmoder om, at der bliver udarbejdet et supplerende notat vedrørende renovering af skoletoiletter.
Administrationen fremlægger på kommende møde forslag til finansiering af de manglende 1,7 mio. kr., der tidligere var fremlagt i relation til "justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne".
Udvalget anmoder om, at der på det specialiserede børne- og ungeområde løbende bliver forelagt status på særlige dyre enkeltsager.
Administrationen fremlægger oplæg til temadrøftelse omkring øget forebyggelse indenfor udvalgets område. Temadrøftelsen vil finde sted på udvalgets junimøde.
Udvalget fulgte sagens tre indstillinger.

25. Status budgetproces 2019-2022 - Børne- og Ungeudvalget (O)

25.   Status budgetproces 2019-2022 - Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-24387               Dok.nr.: 330-2018-205133                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for 2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces, der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1. behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Centercheferne vil på mødet give en mundtlig orientering og status på arbejdet med og hovedtemaer, som indgår i råderumskataloget. 
Retligt grundlag
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der er tale om status på budgetprocessen og hovedtemaer, der arbejdes med i MED-organisationen, hvorfor det anbefales det at orientering tages til efterretning. Udvalget kan alternativt vælge ikke at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Såfremt at temaerne har indflydelse på andre udvalg orienteres der herom på mødet.
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning samt at hovedtemaerne kort drøftes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Skolechefen samt Børne- og Familiechefen orienterede om proces vedrørende frembringelse af forslag til råderumskataloget. Der er tilrettelagt processer, hvor de decentrale virksomheder er tæt involveret og direkte kommer med forslag.

26. Kompetenceplan 2018 (B)

26.   Kompetenceplan 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-225897                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået den kompetenceplan, som udvalgene drøftede på møderne i marts, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Forslag til kompetenceplanen var til drøftelse på alle fagudvalg i marts 2018. Ud over opdateringen ifht. ny styrelsesvedtægt er bemærkningerne fra fagudvalgene indskrevet i det nye forslag til kompetenceplan. 
Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
Byrådet kan vælge ikke at uddelegere kompetencen, som foreslået af administrationen eller udvalgene.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Ann Sibbern (O) og Cecilie Geiker (V) anerkender ikke principperne for ændring af sty-relsesvedtægterne og kan derfor ikke stemme for ændringerne af kompetenceplanen.
Indstillingerne følges.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Direktøren fremlagde forslag om, at Byrådet tillægges kompetence til at godkende den Sammenhængende Børn og Unge politik.
Venstre (V) og Dansk Folkeparti (O) stemte imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
Socialdemokratiet (A) stemte for.
Forslaget bortfald, da der var stemmelighed.
I forhold til indstillingspunkterne stemte V og O imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
A stemte for.
Udvalget kunne dermed ikke følge indstillingerne.

27. Evaluering af pædagogiske læreplaner 2016 - 2017 (B)

27.   Evaluering af pædagogiske læreplaner 2016 - 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-26203               Dok.nr.: 330-2018-224221                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende evalueringen af dagtilbuddenes arbejde med de pædagogiske læreplaner i årene 2016/2017.
Baggrund
Evalueringen af de seneste to års pædagogiske arbejde med læreplaner i Slagelse Kommune tager udgangspunkt i en løbende opsamling på arbejdet med de pædagogiske læreplaner i dagtilbuddene.
Retligt grundlag
Af Dagtilbudslovens § 10 stk. 2 fremgår det, at Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, om evalueringen giver anledning til nye tiltag. I Slagelse Kommune er kompetence uddelegeret til fagudvalget.
Handlemuligheder
De pædagogiske konsulenter i Center for Børn og Familie, Afdelingen for Dagtilbud fører tilsyn i dagtilbuddene og har på baggrund af deres observationer omkring læreplansarbejdet udarbejdet en evalueringsrapport.
Rapporten er i to dele med efterfølgende perspektivering. Første del er et tilbageblik på læreplansarbejdet i 2016-2017. I anden del beskrives betydningen af dagtilbuddets kvalitet for det enkelte barns udvikling i et livslangt perspektiv, samt de faktuelle kvalitetsmålinger fra tilsynene i evalueringsperioden 2016-2017.
Evalueringsrapport er vedlagt denne sag som bilag.
Udvalget kan drøfte og godkende evalueringen med de identificerede opmærksomhedspunkter.
Vurdering
På baggrund af evalueringen kan Afdelingen for Dagtilbud konstatere, at læreplansarbejdet i dagtilbuddene i dag fremstår som en fuldt implementeret del af den pædagogiske praksis.
Der er forsat udviklingspotentialer i forhold til generelt at højne kvaliteten. Det gælder især arbejdet med den didaktiske del af læreplansarbejdet. Ligesom der fortsat også er behov for et vedvarende og øget fokus på at mindske læringsuligheden blandt børn i Slagelse Kommune.
I perspektiveringen for læreplansarbejdet 2018-2019, er indsatsområderne derfor:
- Øget forældreinddragelse
- Krop og bevægelse
- Den legende pædagog og den legende tilgang
- Pædagogisk didaktik
I juni 2017 blev der i Folketinget opnået enighed om en dagtilbudsaftale, der bød på i alt 24 nye politiske initiativer - herunder en ny styrket læreplan. De nævnte indsatsområder i Slagelse Kommune, stemmer overens med elementer i den nye styrkede læreplan.
Af den nye styrkede læreplan fremgår det bl.a. at børnesynet i danske dagtilbud skal tage udgangspunkt i, at det at være barn har en værdi i sig selv. Det nuværende fokus på pædagogiske mål skal følges op af et fokus på pædagogiske værdier som børnesyn, dannelse, leg og fællesskaber. Det betyder, at dagtilbuddene er forpligtigede til at give børnene medbestemmelse og skabe læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiver, og hvor den børneinitierede leg fremmes af det pædagogiske personale, som værner om børnenes initiativ, fantasi og virkelyst.
Det er administrationens vurdering, at der er god sammenhæng mellem ny lovgivning og de indsatsområder, der er nævnt for området i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender evalueringen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt med bemærkning om, at evalueringsrapporten bliver inddraget i forbindelse med implementeringen af den nye styrkede pædagogiske læreplan.

28. Anmodning om optagelse af sag - Talentakademi i Slagelse (B)

28.   Anmodning om optagelse af sag - Talentakademi i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-25469               Dok.nr.: 330-2018-214606                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
De Radikale og Venstre ønsker at drøfte muligheden for at skabe et kreativt, musiks, kunstnerisk talentakademi / udviklings forløb i lighed med det Holstebro netop har åbnet - www.talentakademi.dk. 
Baggrund
Artikel fra Sjællandske understøtter, at vi har en minister der også er optaget af talentudvikling, samt at ministeriet muligvis har økonomi, som kan søges.
Talentudviklingen i folkeskolen har allerede vist sit værd, og flere af ungdomsuddannelserne arbejder allerede i dag med talentudvikling, ligesom Slagelse kommune på hele idrætsområdet arbejder med talentudvikling – Slagelse Talent og Elite – med stor succes.
Derfor vil vi med økonomiudvalget drøfte, hvordan vi i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner, boligselskaber og private udviklere får skabt mulighed for at etablere et talentakademi på linje med det vi ser i Holstebro.
Vi foreslår derfor, at økonomiudvalg, uddannelser, kulturinstitutioner, boligselskaber, private udviklere, samt borgere mødes i en åben drøftelse af, hvordan vi i samarbejde skaber denne mulighed.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag som følge af styrelseslovens § 11
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
De Radikale og Venstre indstiller,
1.    at sagen drøftes
2.    at der nedsættes en arbejdsgruppe med de nævnte aktører, der inden årets udgang skal komme med anbefaling på, hvordan vi (hvis vi kan) får etableret et talentakademi som nævnt, arbejdsgruppen faciliteres/understøttes af administrationen, uddannelsesdirektør bliver projektejer, der på førstkommende møde giver forslag til proces og deltagere
3.    at sagen forankres i økonomiudvalget - arbejdsgruppen giver løbende tilbagemeldinger på arbejdet
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. april 2018:
Fraværende: 
Økonomiudvalget oversender sagen til Børne- og Ungeudvalget til nærmere behandling.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Drøftet.
Andet "at" blev ikke godkendt, idet Socialdemokratiet stemte imod, Dansk Folkeparti undlod at stemme og Venstre stemte for. Stén Knuth (V) løftede herefter andet og tredje "at" til behandling i Byrådet.

29. Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

29.   Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-226212                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Udvalgene har ønsket at få en løbende orientering om arbejdet med etablering af FGU og den sammenhængende ungeindsats.
Den 16. april afholdte Børne- og ungeudvalget, Social og beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser et fælles temamøde om den nye sammenhængende kommunale ungeindsats. På temamødet blev udvalgene præsenteret for baggrund, formål, målsætninger, indhold og overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelse af ungeindsatsen.
De nye nationale målsætninger for ungeindsatsen indebærer, at:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Udvalgene havde en række overvejelser og spørgsmål, som fremgår af vedhæftede opsamling (se bilag 1). Et centralt ønske fra udvalgene er at få skabt en baseline for indsatsen. I vedlagte bilag 1 fremgår nogle centrale parametre i forhold til ungeindsatsen i Slagelse Kommune, som kunne danne grundlag for en baseline.
Med afsæt i baseline skal de tre udvalg på kommende møder tage stilling til eventuelle lokalpolitiske målsætninger og strategi for ungeindsatsen.
Tidsplan for processen omkring tilrettelæggelse af ungeindsatsen fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning.
Venstre kan ikke tage orienteringen til efterretning, idet det politiske fokus er så langt væk, at der er stor bekymring over, hvad der kommer ud af processen.
Venstre ser fortsat behov for, at der nedsættes et "paragraf 17 stk. 4" udvalg.

30. Baggrund for og status på læringsplatformen Meebook (O)

30.   Baggrund for og status på læringsplatformen Meebook (O)

Sagsnr.: 330-2018-25952               Dok.nr.: 330-2018-220790                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Om Brugerportalinitiativet (BPI)
I 2014 indgik regeringen og KL en aftale om en fælles brugerportal for folkeskolen.
BPI er en bærende del af den nationale udviklingsplan for den digitale folkeskole, der skal understøtte ”Aftale om et fagligt løft af folkeskolen”.
BPI indebærer, at alle kommuner skal anskaffe to overordnede digitale løsninger til skolerne; samarbejdsplatformen og læringsplatformen. De nye løsninger vil betyde, at brugerne får en samlet digital indgang til skolen.
Samarbejdsplatformen er en landsdækkende løsning, hvor alle kommuner er sammen om en fælles løsning benævnt Aula. Aula udrulles ad flere omgange og kommer til at erstatte det nuværende Skoleintra om ca. et år. Platformen skal have fokus på kommunikation og videndeling mellem alle målgrupper i folkeskole og dagtilbud med én samlet indgang.
Læringsplatformen skal den enkelte kommune selv anskaffe og sikre, at den efterlever en række fællesoffentlige standarter. Platformen har fokus på elevernes læringsproces, herunder undervisningens mål, forberedelse, gennemførelse og opfølgning. Den skal kunne interagere med digitale læremidler og nationale komponenter, f.eks. test og trivselsmålinger.
Kommunerne skal selv afholde udgifter til indkøb af læringsplatform og samarbejdsplatform, samt midler til den organisatoriske implementering og projektledelse på de forskellige digitale løsninger.
Den enkelte kommune skal have sikret udbredelse af en læringsplatform til alle skoler ved udgangen af 2017. Samarbejdsplatformen forventes at blive taget i drift august 2019.
Mere om baggrunden for BPI fremgår af bilag 1.
Forløb i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har valgt læringsplatformen Meebook med udgangspunkt i kravspecifikationer, brugertest og anbefalinger fra et lokalt testpanel. 45 andre kommuner har også valgt Meebook. Opgaven blev varetaget af en styregruppe med skolechef, repræsentanter for skolelederne og lærere/TR, samt en arbejdsgruppe med konsulenter.
Arbejdsgruppen undersøgte markedet grundigt og udvalgte tre leverandører som præsenterede deres produkter på et testpanel med elever, lærere, pædagoger, skoleledere, it-vejledere m.fl. Testpanelet pegede entydigt på Meebook. Styregruppe og arbejdsgruppe fulgte testpanelets indstilling, og Uddannelsesudvalget blev orienteret den 16. maj 2016.
Herefter startede implementeringen ved orienteringsmøder, lederkurser, uddannelse af superbrugere og lokale kurser på skolerne.  
Meebook og implementeringen heraf er en merudgift, som finansieres af Center for Skoles eksisterende midler til it.
Brugen af Meebook har ikke været evalueret. Det ville ikke have givet mening under en implementeringsproces, som først nu er ved at være færdig.
Ved sidste kursus for superbrugere den 12. april 2018, var det arbejdsgruppens oplevelse, at dialog og feedback omkring Meebook var positiv, konstruktiv og saglig. Her var fokus på Meebook som læringsredskab til at skabe gode elevplaner og bedre skole/hjemsamarbejde, solidt teamsamarbejde og videndeling.
Vedr. dispensation
En kommune har søgt om dispensation fra brugen af læringsplatformen. I svaret har Merete Riisager udtalt, at aftalen går på, at kommunerne er forpligtede på at anskaffe en læringsplatform, ikke at benytte den på en bestemt måde. Merethe Riisagers svar fremgår af bilag 2.
I Slagelse Kommune ligger ansvar for implementering af læringsplatformen allerede på den enkelte skole. I den første øve-periode blev der stillet nogle centrale krav, men nu er det op til den enkelte skoleleder at beslutte, i hvilket omfang Meebook skal anvendes. Der er dog naturlige minimumskrav, da de digitale elevplaner genereres via årsplanerne i Meebook, og nationale test, karakterer og trivselsmålinger vil ligge integreret i Meebook.
Hvis brugen af Meebook bliver total valgfri, vil udfordringen være, at der skal findes en ny løsning for de digitale elevplaner, ugeplaner, karakterer, test osv. Disse integrationer kommer ikke til at ligge i Aula, som blot vil være en kommunikationsplatform.
Retligt grundlag
1. I juni 2013 indgik regeringen sammen med Venstre og Dansk folkeparti den første aftale om udvikling af en fælles brugerportal som led i ”Aftale om et fagligt løft af folkeskolen”.
2. I juni 2014 aftalte regeringen og KL at realisere initiativet om en brugerportal for folkeskolen som følge af aftalen om kommunernes økonomi i 2015.
3. I oktober 2014 indgik regeringen og KL en mere uddybende aftale om, hvorledes brugerportalinitiativet skulle realiseres.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Hvis der skal iværksættes en systematisk evaluering på anvendelsen af Meebook, bør der være en tydelig hensigt med dette. Kommunerne er forpligtede på at anskaffe en læringsplatform, og folkeskoleloven foreskriver, at elevplaner skal være digitale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udvalget tog sagen til orientering med opfordring til, at der bliver yderligere dialog med den lokale lærerforening og skoleledergruppen.

31. Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

31.   Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

Sagsnr.: 330-2018-23917               Dok.nr.: 330-2018-201781                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Ejendomsservice vil orientere udvalget om, at man pr. 1. maj 2018 påbegynder en sortering af affald i kommunale bygninger.
Baggrund
Pr. 1. maj 2018 indføres en øget affaldssortering af husholdningsaffald fra private husstande i Slagelse Kommune. Erhvervsregulativet for affald siger, at kommunale bygninger og institutioner, også er omfattet af denne sortering. Derfor vil Ejendomsservice påbegynde en tilsvarende sortering af affald i alle kommunale bygninger.
Da det drejer sig om mange bygninger og institutioner med specielle behov, vil sorteringen blive rullet ud i etaper.
Ejendomsservice regner med, at udrulningen forløber således:
Administrative bygninger (rådhuse, biblioteker, jobcentre mv.)
Maj-juni 2018
4-5 folkeskoler hvor løsninger testes af
Maj-juni 2018
Daginstitutioner
Maj-Juni 2018
Plejecentre mv.
Juni 2018
Idrætshaller, svømmehaller mv.
Juni 2018
Folkeskoler
August 2018
Det er endnu for tidligt at estimere på hvad den samlede udgift til nye og evt. ekstra affaldsspande mv. bliver.
Den øgede sortering af affald får betydning for stort set alle ansatte og brugere i de kommunale institutioner, da de fremover skal sortere affaldet i flere fraktioner.
Sorteringen får også betydning for det tekniske servicepersonale, samt rengøringspersonalet. Den øgede arbejdsbyrde kan, udover at påvirke vores egne kollegaer, også betyde en øget omkostning de steder, hvor rengøringen er udliciteret.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orientering til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye affaldssortering kan medføre en øget udgift i de bygninger, hvor rengøringen er udliciteret, da rengøringspersonalet pålægges ekstra opgaver.
Konsekvenser for andre udvalg
En lignende sag har været på dagsorden i Erhvervs- og Teknikudvalget d. 6. april, hvor udvalget besluttede, at sagen skulle fremsendes til øvrige relevante fagudvalg.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning med bemærkning om, at sorteringen bør inddrages i et læringsperspektiv.

32. Årshjul 2018 (B)

32.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-212795                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt - med beslutning om, at der overfor udvalget løbende sker opfølgning på udvalgets anlægsprojekter.

33. Pressemeddelelser (B)

33.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-211706                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Intet til protokollering.