24. Budgetopfølgning 2 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
24. Budgetopfølgning 2 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2018-19919 Dok.nr.: 330-2018-171062 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender handleplaner og
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 43,8
mio. kr. før handleplaner og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 25,5 mio.
kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget, og Bilag 1a
specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter. Det bemærkes, at overførsel
af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018, som blev godkendt af Byrådet den 26.
marts 2018, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
1-årige handleplaner
2018:
· Myndighed almenområdet
· Myndighed specialundervisning
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Sygehusets daginstitution
· Dagtilbudsområde Tårnborg
2-årige handleplaner
2019:
· Fritidsklubben Marievang
· Rosenkildegården
· Sct. Mikkels Børnehave
8.1
Skole
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet merforbrug på 11,8 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes
der for nuværende et samlet merforbrug på 3,2 mio. kr.
Merforbruget skyldes primært
udfordringer på befordringsområdet, hvor der for 2018 forventes et merforbrug
på 4 mio. kr. Området har gennem en årrække konsekvent oplevet merforbrug,
primært grundet et øget aktivitetsniveau.
Befordringsområdet på Skole vil
blive behandlet i Bilag 1a som én af de strukturelle budgetudfordringer, der
skal arbejdes med i forbindelse med Budget 2019.
Handleplan myndighed almenområdet:
Der er udarbejdet en handleplan for myndigheden på
almenområdet, der skal medvirke til budgetoverholdelse i 2018.
Det væsentligste element i handleplanen er nedbringelse af
udgifterne til befordring på skoleområdet.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 12,2 mio. kr. Der fremlægges
handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet
overholdes i 2018. Handleplanen har en række elementer der kræver politisk
godkendelse i henholdsvis Børn og Ungeudvalget, Økonomiudvalg og Byrådet.
Initiativ nummer 8 i handleplanen, ”Justeret grænse for
garantitildeling på almenskolerne”, blev efter høringsproces ikke anbefalet af
Børne- og Ungeudvalget til viderebehandling i Byrådet. Såfremt initiativet ikke
bliver godkendt, vil der mangle 1,7 mio. kr. i handleplanen, der i så fald skal
dækkes ad anden vej.
Området er fortsat præget af betydelige udfordringer,
primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de
specialiserede undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens
med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Aug. 2017 | Jan. 2018 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 65 | 73 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 78 | 80 |
Handleplan myndighed
specialundervisning:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående
specialundervisning, der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene
har budgetvirkning i 2018. Forslagene med varig effekt forventes at føre til
budgetoverholdelse på området i 2019.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første
budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni
initiativer. Siden da er fire af initiativerne blevet gennemført, og der har
været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det
forventede merforbrug nu kun 12,2 mio. kr.
Vi kan ved denne
budgetopfølgning begynde at se antydningen af et faldende elevtal i de
specialiserede tilbud efter sommerferien, hvilket er et positivt tegn i forhold
til at nå i hus med handleplanen. Der er dog stadig et betydeligt arbejde foran
os, hvis økonomien på området skal balancere på lidt længere sigt.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 3,7 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 3,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner for
virksomheder:
Der er i relation til skoleområdet 7 virksomheder, der har
iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab.
Handleplanerne er relateret til 2018 og 2019. Effekten af de iværksatte tiltag
bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administration.
Følgende virksomheder havde et merforbrug, der var større
end 100.000 i regnskab 2017, men forventer at indhente merforbruget i
2018:
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Klostermarken skole
De 5 virksomheder har iværksat
handleplan, hvor den økonomiske effekt forventes at skabe balance mellem budget
og regnskab i 2018.
Handleplaner, hvor der ikke
forventes balance mellem budget og regnskab i 2018, men først i 2019:
· Fritidsklubben Marievang
Det forventede merforbrug
på 0,5 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Rosenkildegården
Det forventede
merforbrug på 1,1 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
Begrundelse for 2-årige handleplaner:
I Fritidsklubben Marievang har der gennem flere år
været et markant aktivitetsfald og deraf følgende budgetreduktion. Klubben har
et begrænset budget og kan derfor ikke nå at tilpasse driften i dette budgetår.
For Rosenkildegårdens vedkommende er begrundelsen,
at virksomheden i budgetforliget 2018-2021 blev pålagt en budgetreduktion på
1,5 mio. kr. i 2018, som der ikke er mulighed for at effektuere indenfor den
frist, der er sat op. Besparelsen udgør ca. 1/3 af klubbens budget, så en
étårig handleplan vil reelt føre til lukning af tilbud.
Budgetomplacering mellem Center for skole - BUU
og Center for Økonomi - ØU (0-bevilling)
Tilpasning af specialundervisningens
myndighedsbudget på 0,7 mio. kr. vedr. administrativ overhead på egne
specialskoler. Budgettilpasningen finansieres via et øget indtægtsbudget på
økonomiudvalgets administrative område.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Center for Skole forventes der
for nuværende et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. Dette skyldes primært, at projekterne
er i planlægningsfasen, og der derfor ikke endnu er disponeret med forbrug i
2018.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Familie forud for denne tilførsel fra kassen et samlet merforbrug på 0,5
mio. kr.
· Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 4,7 mio.
kr. under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via
Vippeordningen.
· På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes
stort set balance med et mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
· Da børnetallet aktuelt er væsentligt højere end forventet ved
budgetlægningen er forventningen på nuværende tidspunkt at dagtilbudsområdet
skal tilføres 6,2 mio. kr. finansieret af kassen jf. Vippeordningen. Teknikken
omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18
år
Der ses en nedgang på området i
forhold til tidligere år og der forventes derved 65,5 Helårspersoner. Dette
svarer til et merforbrug på i alt 73.308 kr.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes
budgettet for 2018 overholdt.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef
for Børn og Familie
I forlængelse af budgetopfølgningen pr. 31. marts 2018
forventes et merforbrug på 23,9 mio. kr. på det specialiserede børne- og
ungeområde. Merforbruget er beregnet efter handleplanens forventede
gevinstrealisering på 7,6 mio. kr.
Drift
Center for Børn og Familie har i notat ”Udviklingen i
økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde 1. kvartal 2018” beskrevet
status på budgetbalancen efter 1. kvartal 2018. Notatet fremgår af bilag 5 til
sagen.
Ved afslutningen af marts måned 2018 er det realiserede
forbrug for det samlede område 6,8 mio. kr. højere end det disponerede forbrug.
Alene i marts er forbruget 5,9 mio. kr. højere end det disponerede.
På den baggrund er der lavet en overordnet analyse af
forbruget og mønstrene i forbruget.
Analysen har taget afsæt i de 1620 cpr-numre, som er aktive
i Børne- og Ungeafdelingen.
Det kan konstateres, at nettotilgangen af antallet af sager
med ydelser er højere end forventet og at gennemsnitsprisen er højere end
forventet. En stigning i antallet af sager med ydelser og en stigning i
gennemsnitspriser påvirker det forventede forbrug resten af året.
Konsekvens af øget nettotilgang og udgiftsniveau for
budgetresultat 2018
Samlet set påvirker den øgede nettotilgang i antallet af
sager og det højere udgiftsniveau pr. sag forventningen til årsresultatet med i
alt 17,1 mio. kr.
På baggrund af den konstaterede højere nettotilgang og den
samtidige stigning i gennemsnitspriser er det disponerede forbrug for resten af
2018 revurderet.
I revurderingen disponeres der med en højere gennemsnitspris
svarende til det observerede niveau for 1. kvartal. Der disponeres ligeledes
med en nettotilgang af sager med ydelser for resten af 2018 svarende til
tendensen i de første tre måneder. Samlet set medfører udviklingen derfor en
forventning om et merforbrug på i alt 31,5 mio. kr.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 5. februar 2018
handleplan for børne- og ungeområdet med en forventet gevinstrealisering på 7,6
mio. kr. Handleplanen forventes fortsat at kunne gennemføres.
Under de givne forudsætninger om tilgang af sager, højere
gennemsnitspriser samt udmøntning af handleplan er forventningen til det
samlede regnskabsresultat 2018 et merforbrug på i alt 23,9 mio. kr.
Handlinger til at imødegå den økonomiske ubalance
Budgetlægningen og dermed disponeringen for 2018 tager
udgangspunkt i de betydelige gennemgange, der har været på området. Ved
disponeringen af budgettet for 2018 indgår alle kendte udgifter fra 2017, der
”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i
sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholder ligeledes de
forhold, der ligger bag merforbruget for 2017.
Det fremgår af notat ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018”
af 23. januar 2018, der blev behandlet på BUU’s møde den 5. februar 2018, at
”ved at anvende al tilgængelig viden nedbringes usikkerheden så meget, som det
er muligt. Der vil dog altid være en usikkerhed forbundet med estimater”.
Det kan konstateres efter 1. kvartal 2018, at estimaterne
omkring antallet af aktive sager og gennemsnitspriser har været for lave – og
dermed medføre forventningen om en budgetmæssig ubalance.
Vurderingen af mulige handlinger for indarbejdelse af
merforbrug fra 2017 er indarbejdet i handleplan af 23. januar 2018, der er
godkendt i BUU den 5. februar 2018.
Medarbejdere i Afdelingen for Børn og Unge arbejder på at
realisere de forventede effekter i handleplanen. Der er dog en tidsforskydning
fra handlingen sker til effekterne viser sig. Dette skyldes, at det at ændre
eller stoppe en foranstaltning eller indsats skal tage afsæt i, at målet i
barnets eller den unges handleplan er opfyldt eller bliver redefineret. Effekten
kan således blive forsinket i forhold til at opnå den fulde realisering.
Af øvrige tiltag bliver der iværksat øget fokus på
økonomisk opfølgning og styring. Blandt andet ved, at alle anbringelsessager
bliver fulgt af en ”controller” og ved iværksættelse af et ensartet og
systematisk ledelsestilsyn. Der vil ligeledes ske udvikling og implementering
af en systematisk tilgang til at anvende netværkets ressourcer.
Fornyede tiltag forventes alene at kunne bremse op
for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten
af 2018 kan holdes.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
Redegørelse fra Centerchef
for Børn og Familie
Der forventes samlet set et
mindreforbrug på politikområdet på 0,038 mio. kr.,
Tandplejens mindreforbrug fra 2017
er disponeret til renovering af tandklinikker, og forventes dermed at blive
anvendt i 2018.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge:
1. At godkende de
fremsatte handleplaner på udvalgets områder
2. Ikke at godkende
de fremsatte handleplaner på udvalgets områder
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger behandles af Økonomiudvalg:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 Myndighed
specialundervisning Skole | 0,742 | 0,742 | 0,742 | 0,742 |
Drift | 1.2 Administration Center
for økonomi | -0,742 | -0,742 | -0,742 | -0,742 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1. at Budgetopfølgning
2 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og
Byrådet
2. at Handleplaner
for Skole og Dagtilbud godkendes
3. at Myndighedsbudgettet
under Center for skole vedr. overhead for specialskoler tilpasses og at
bevillingen 0,7 mio. kr. finansieres af det administrative område under
økonomiudvalget. Videresendes for godkendelse af Økonomiudvalg
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Udvalget anmoder om, at der bliver udarbejdet et supplerende
notat vedrørende renovering af skoletoiletter.
Administrationen fremlægger på kommende møde forslag til finansiering
af de manglende 1,7 mio. kr., der tidligere var fremlagt i relation til
"justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne".
Udvalget anmoder om, at der på det specialiserede børne- og
ungeområde løbende bliver forelagt status på særlige dyre enkeltsager.
Administrationen fremlægger oplæg til temadrøftelse omkring
øget forebyggelse indenfor udvalgets område. Temadrøftelsen vil finde sted på
udvalgets junimøde.
Udvalget fulgte sagens tre indstillinger.