Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 2. september 2019



260. Godkendelse af dagsorden (B)

260. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-325988                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. september 2019.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 2. september 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

261. Revideret procesplan for udarbejdelse af Børne- og Ungepolitik (B)

261. Revideret procesplan for udarbejdelse af Børne- og Ungepolitik (B)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2019-335841                                          Åbent
Kompetence: Børne- Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende revideret procesplan for udarbejdelse af Børne- og Ungepolitikken samt ny dato for Børne- og Ungekonference.
Baggrund
På baggrund af udvalgets beslutning på deres møde i august 2019 om en workshop for medarbejderrepræsentanter-, lederrepræsentanter og andre interessenter om Børne- og Ungepolitikken har administrationen udarbejdet en revideret procesplan.
Den reviderede proces indebærer, at Børne- og Ungekonferencen rykkes til ultimo februar eller primo marts. Formålet med det er, at politikken kan være klar til præsentation, og konferencen kan fungere som en kickstart for den lokale udmøntning.
Forslag til revideret procesplan
Tidspunkt
Indhold
Deltagere
9/9 2019
Workshop om Børne- og Ungepolitikken
Div. parter
4/11 2019
Udkast til politik godkendes og sendes i høring
B&U udvalget
5/11 – 1/12 
Høring
Medudvalg, bestyrelser, elevråd, børnehavebørn, interesseorganisationer og offentlig høring
Januar 2020
Politisk godkendelse af politik
B&U udvalget og Byrådet
Jan-feb
Planlægning af konference, layout af politik mm.
Administrationen
29/2 eller 7/3
Børne- og Ungekonference
Se nedenfor
Vedr. Børne—og Ungekonferencen
Formål: at præsentere B&Upolitik, give inspiration til arbejdet via faglige oplæg om indholdet, samt kickstarte den lokale udmøntning.
Deltagere: I alt ca. 255.
Én medarbejder-, leder- og forældrerepræsentant fra alle virksomheder. En ung fra alle skoler og klubber. En medarbejder og en leder fra hver af de understøttende funktioner. Udvalget og administrationen.
Sted: Comwell Korsør er det eneste konferencested i kommunen, hvor der kan være så mange.
Tidspunkt: en lørdag ultimo februar/primo marts i tidsrummet 9-15. Administrationen har forhåndsreserveret Comwell Korsør lørdag d 29/2 og 7/3.
Retligt grundlag
Serviceloven §19 stk. 2.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende den reviderede procesplan.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte en af de foreslåede datoer for konferencen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den reviderede procesplan er realistisk og tilgodeser, at konferencen kan bruges som kickstart for udmøntning af politikken.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budget for konferencen: forplejning (ca. 425 kr. pr. person), lokaleleje, materialer og oplægsholdere: i alt ca. 175.000 kr. Udgiften kan afholdes indenfor administrationens budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Politikken skal endeligt godkendes i Byrådet.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender den reviderede procesplan
2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter en dato for Børne- og Ungekonferencen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Mulighederne for alternativt konferencested for Børne- og Ungekonference undersøges. Det skal tydeliggøres i materialet, at unge op til 18 år omfattes.
At 1 - Udvalget ønsker i høringsperioden at besøge virksomheder m.fl. for dialog med børn, unge og medarbejdere. Administrationen udarbejder forslag til besøgsplan. Udsendes til udvalget.
Tidsplanen godkendt.
At 2 - Godkendt at Børne- og Ungekonferencen afholdes.

262. Beslutning af effektmål for ungeindsatsen (B)

262. Beslutning af effektmål for ungeindsatsen (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-339392                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I juni 2019 godkendte Byrådet rammerne for den kommunale ungeindsats. Samtidig besluttede Byrådet, at der skal udarbejdes nogle få effektmål for indsatsen. Børne- og Ungeudvalget samt Social-og Beskæftigelsesudvalget følger op på effektmålene halvårligt for at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger.
Administrationen har på tværs af fagområderne udpeget tre indikatorer, som anbefales at indgå i effektmålene:
·         De unges oplevelse af ungeindsatsen
·         Elevfravær i grundskolen
·         Andel unge på forsørgelsesydelse
Effektmålene beskrives nærmere nedenfor. Fælles for dem er, at de er gradueret med afsæt i en årlig progression frem mod 2025, hvor det forudsættes at målsætningerne er indfriet.
Administrationen udarbejder status på effektmålene til politisk behandling i november og maj, hvor de relevante data er tilgængelige.
De unges oplevelse af ungeindsatsen
En af grundstenene i ungeindsatsen er, at den unge er i centrum. Den unge skal opleve at blive inddraget, og at indsatsen tager udgangspunkt i hans eller hendes ønsker og drømme. Ligeledes skal den unge opleve, at ungeindsatsen er let tilgængelig. På baggrund heraf foreslår administrationen nedenstående effektmål.
Data baseres på nogle få spørgsmål, som den enkelte ung svarer på efter hvert netværksmøde. Tovholder registrerer svarene i den unges uddannelsesplan, sådan at svarene også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge.  
95 % af de unge oplever i nogen eller høj grad at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Andel unge på forsørgelsesydelse
Målet ligger tæt op af de nationale målsætninger, hvor der er et lokalpolitisk mål om en reduktion i andelen af unge under 25 år uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked på 20 % fra 2016-2025.
Med denne indikator, som er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik, er det muligt at følge effektudviklingen løbende. Desuden medtager indikatoren de 25-29-årige på forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I indikatoren medtages både fleksjob og førtidspension, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Da udviklingen i andelen af unge er meget sæsonbetinget (uddannelsesstart primært 2 gange årligt), gives der i november en status for august måned set i forhold til august måned de forudgående går. I maj gives en status for hele det forudgående år, samt for januar i forhold til januar de forudgående år.
Administrationen foreslår, at baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så der sikres en tæt sammenhæng. I 2016 var det 12,6 %, som modtog en forsørgelsesydelse. Administrationen foreslår en reduktion på 25 % i 2025, hvor den nuværende målsætning for det nationale mål for de op til 25-årige er 20 %. Reduktionen forventes at blive stadig mindre over tid, da den tilbageværende målgruppe vil være stadig vanskeligere at få i uddannelse eller beskæftigelse.
Andelen af unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, ekskl. A-dagpenge, er faldet med 25 % i 2025
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som modtager ydelse
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Elevfravær i grundskolen
I Slagelse er det besluttet at udvide målgruppen for ungeindsatsen til også at omfatte de 13-14 årige for at sætte fokus på en forebyggende og tidlig indsats allerede i grundskolen. Elevernes fravær i grundskolen har stor betydning for deres faglige resultater, og der er en tæt sammenhæng mellem elevernes afgangsprøver og sandsynligheden for, at de kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Administrationen foreslår derfor, at denne indikator indgår i effektmålene for ungeindsatsen. Det vil samtidig understøtte et yderligere fokus på bekæmpelse af fravær i grundskolerne.
Data vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Al fravær medregnes både lovligt, ulovligt og sygefravær. Da fraværet er meget sæsonbetinget, opgøres status på et helt skoleår, dvs. de sidste tolv måneder regnet fra henholdsvis november og maj.
Administrationen foreslår, at baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så der sikres en tæt sammenhæng. De sidste tre år har det gennemsnitlige fravær for udskolingselever i Slagelse Kommune været stigende fra 7,01 i 2016/17 til 7,68 i 2018/19. På baggrund heraf foreslår administrationen, at fraværet i 2025 er reduceret med 1 procentpoint. Administrationen forventer, at der går noget tid, før forskellige tiltag vil have en effekt på fraværet. Derfor forventes ingen reduktion i indeværende skoleår.
Udskolingselevernes fravær er faldet med 1% i skoleåret 2024-2025
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Elevfrafald på ungdomsuddannelserne
I Jobcenteret har vi siden 1.1.2019 registreret, at 176 unge, har søgt ydelse, hvor årsagen er registreret som ’afbrudt uddannelse’. Denne registrering sker på baggrund af den unges udsagn.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte effektmålene, som de foreligger eller foreslå andre effektmål.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede effektmål er de bedste indikatorer, der kan opstilles for ungeindsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter effektmålene for ungeindsatsen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Venstre foreslår, at forvaltningens forslag om effektmål følges - med følgende tilføjelse:
At
forvaltningen til næste udvalgsmøde kommer med oplæg om yderligere effektmål for den lokale udvikling i forhold til den nationale, uddannelsespolitiske målsætning om, at 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse, være i ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse:
I 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked, være halveret.
Punktet genoptages på kommende udvalgsmøde
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Drøftet og genoptages på næste møde, idet forvaltningen kommer med oplæg om yderligere effektmål for den lokale udvikling i forhold til de nationale uddannelsespolitiske målsætninger om, at alle 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse, være i ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse.

263. Opfølgning pr. august 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

263. Opfølgning pr. august 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-320445                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og ungeområdet har i Slagelse Kommune et samlet budget i 2019 på 1.367 mio. kr. Heraf udgør skoleområdet 753,3 mio. kr. og det særlige børne- og ungeområde 257,2 mio. kr.
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,0 mio. kr. i 2019. Handleplanen omhandler bl.a. øget controlling i forhold til allerede visiterede elever til specialtilbud. Der er nedsat en kontrolgruppe, der gennemgår eksisterende sager og visitationer for at sikre, at eleverne kommer i det mindst indgribende tilbud – samtidig med at der sikres overensstemmelse mellem vores udgifter til sagerne og den kvalitet i tilbuddet, der forventes. Desuden er der iværksat to re-visitationsrunder årligt, hvor formålet er, at eleverne hurtigere kommer i mindre indgribende tilbud, hvis deres behov er ændret. Derudover iværksættes forsøg med nedtrapning af taksterne for elever i specialtilbud, efterhånden som deres behov bliver mindre. Endelig er der effektueret en takstnedsættelse på kommunens egne specialskoler med 1,5%.
På det specialiserede børne- og ungeområde er der fokus på mindre indgribende indsatser gennem en tidligere indsats, omorganisering af de interne familierettede tilbud og fokus på alternativer til anbringelser for de unge, der snart fylder 18 år. Der er iværksat en større gennemgang af de aktuelle indsatser med specifikke karakteristika, for at sikre at indsatsen er så effektiv som muligt.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og         ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo august 2019:
Det forventede forbrug på specialundervisningsområdet opgjort pr. august måned er beregnet til 165,5 mio. kr. mod juni måneds forventede forbrug på 164,0 mio. kr., hvilket vil betyde, at det forventede merforbrug er opjusteret til 5,4 mio. Opjusteringen er sket efter starten af nyt skoleår, hvor vi har et meget mere klart billede af, hvor mange elever der skal gå i specialtilbud i dette skoleår. Opjusteringen skyldes primært flere elever i egne specialtilbud end forventet.
Udvikling i aktiviteter:
Specialundervisning er generelt et område præget af usikkerhed, men tendensen med et stigende antal visitationer til specialundervisning er ikke så fremtrædende som tidligere. Vi ser dog efter nyt skoleår er startet en stigning i antallet af elever på kommunens egne specialskoler, der ikke kan modsvares af det samtidige fald i antallet af elever på private specialskoler. Samlet set har vi 13 elever flere på egne specialskoler end i sidste skoleår. Særligt på Stillinge Skoles autismetilbud er der sket en stigning, idet der er 12 flere elever dette skoleår end sidste skoleår. På Stillinge Skoles autismetilbud er der dog dette skoleår en usædvanlig stor 9. klasse, der medvirker til at bringe elevtallet i vejret.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo juli 2019:
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort pr. ultimo juli måned er beregnet til 282,9 mio. kr. Med byrådets beslutning om at overføre mindreforbrug på 2,2 mio. fra 2018 er budgettet på området justeret til 257,2 mio. kr.
Forventningen pr. ultimo juli 2019 er derfor et merforbrug i 2019 på 25,7 mio. kr. efter overført mindreforbrug fra 2018.
En af årsagerne til stigningen i det forventede merforbrug er en øget tilgang af indsatskrævende småbørn, hvor der fokuseres på øget forebyggelse. Her er antallet af underretninger i 2019 allerede på niveau med antallet i hele 2018. Derfor er disponeringen øget på 5.21 forebyggende indsatser og 5.22 plejefamilier. Der ses desuden, at disponeringen på 5.20 opholdssteder ligger væsentligt over forventningen ved budget 2019.
Ser man på forbrugsudviklingen på 5.20 opholdssteder, ses at sammenlignet med samme periode 2018 er der i årets første 7 måneder en stigning i den gennemsnitlige pris pr. barn/ung på opholdssteder på ca. 3.000 kr. Således var gennemsnitsprisen pr. måned i jan-juli 2018, 61.167 kr., hvor den i samme periode 2019, er steget til 64.651 kr.
Endelig har Slagelse Kommune netop modtaget afgørelse fra Ankestyrelsen, hvorefter Slagelse Kommune skal afholde udgifter til et søskendepar anbragt af Kalundborg Kommune. Alene denne sag forventes at medføre udgifter på 2 mio. kr., alene i 2019. Det er administrationens vurdering, at der på baggrund af seneste retspraksis ikke er grundlag for at indbringe sagen for domstolene.
Herudover er administrationen bekendt med yderligere en sag, med udgifter i samme størrelsesorden, som forventes at blive afgjort ultimo 2019 og som også forventes at ende med, at Slagelse Kommune skal yde refusion til en anden kommune. Begge sager bevirker samlet set, at disponeringen på 5.22 Plejefamilier er opskrevet med yderligere 4 mio. kr. i 2019. Refusionssagen er yderligere beskrevet i vedlagte bilag 3 - Notat om disponering på det særlige børne- og ungeområde, juli 2019.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med. 
Pr. ultimo april 2019 er der disponeret med 120 personer på opholdssteder, 779 i forbyggende aktiviteter, 190 i plejefamilier og 26 på døgninstitutioner. Herudover er der pt. 4 unge på en sikret institution.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en beskrivelse af forskellige dilemmaer omkring anbringelse af børn, der skyldes den nuværende lovgivning. Forelægges på næste møde.
Udvalget er meget interesserede i at høre forslag fra medarbejderene omkring muligheder for udvikling og ændringer i indsatser m.v.
Der følges op med en status på udviklingen i forhold til BDO- og KLK-rapporternes anbefalinger.
Mulighederne for netværksanbringelser medinddrages i alle sager om anbringelse. I de månedlige opgørelser synliggøres de forskellige anbringelsestyper, herunder netværksanbringelser.
Mulighederne for tvangsadoptioner undersøges, når lovens muligheder er tilstede.
At 1 - Taget til efterretning.

264. Frigivelse af anlægsmidler - Ny daginstitution ved Jonslunden (B)

264. Frigivelse af anlægsmidler - Ny daginstitution ved Jonslunden (B)

Sagsnr.: 330-2019-58663               Dok.nr.: 330-2019-352107                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til rådighedsbeløb på kr. 100.000 i 2019, kr. 15.000.000 i 2020 og kr. 11.900.000 i 2021 – i alt kr. 27.000.000  til ny daginstitution ved Jonslunden i Slagelse.
Baggrund
Der er i forbindelse med Budget 2019-2022 afsat 19,9 mio. kr. i 2019 og 22,1 mio. kr. i 2020 til anlæg af ny daginstitution i Slagelse by. På Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. juni 2019 blev det besluttet at placere en ny integreret daginstitution for 0-6 årige ved Jonslunden, hvor der er tilvejebragt lokalplan med plads til en daginstitution for 120 børn. Samlede udgifter til etablering af daginstitutionen vurderes af Center for Kommunale Ejendomme at udgøre 27 mio. kr.
Udbud af totalrådgivning på opgaven er påbegyndt, og daginstitutionen forventes ibrugtaget juni 2021.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af 27 mio. kr. af rådighedsbeløbet, så projektarbejdet kan påbegyndes. Alternativt bliver projektet ikke igangsat.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give anlægsbevilling til 27 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb, således at projektarbejdet kan påbegyndes, og byggeriet kan ibrugtages juni 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2019-2022 afsatte rådighedsbeløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.02
100
15.000
11.900
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.02
-100
-15.000
-11.900
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 100.000 i 2019, 15.000.000 i 2020 og 11.900.000 i 2021 af det afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.
Udvalget efterlyser muligheder for, at processerne kan optimeres/afkortes i forhold til gældende lovgivning om krav til udbudsprocesser og tilsvarende.

265. Skoleudbygning - Fremadrettet brug af midler (B)

265. Skoleudbygning - Fremadrettet brug af midler (B)

Sagsnr.: 330-2018-63860               Dok.nr.: 330-2019-243546                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til den fremadrettede brug af anlægsmidler under 301700 Skoleudbygning.
Baggrund
Anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning har indtil videre været benyttet til at opgradere og renovere almenskolernes faglokaler. Dette arbejde er undervejs og vil også strække sig ind i 2020. Men både i 2020 og i årene fremover vil der være et rådighedsbeløb, hvor der indtil nu ikke er knyttet konkrete projekter til.
Skolernes legepladser
Det er vigtigt, at eleverne får så meget bevægelse og motion som muligt som en del af skoledagen. De sunde vaner indlejres i barndommen, og skolerne er en vigtig medspiller heri. Når skolerne indrettes på en måde, hvor bevægelse, leg og fysiske aktiviteter bliver en helt naturlig del af dagligdagen, bliver børnene mere fysisk aktive. Og de gode vaner tages med videre i livet.
I elevernes egne input til Børne- og Ungepolitikken nævnes desuden, at gode udearealer er vigtige for en god skoledag. Her mente børnene ikke kun legepladsudstyret som f.eks. klatrestativer og multibaner, men i lige så høj grad mængden af grønne arealer og at udearealet generelt fremstår imødekommende og fri for affald.
Legepladserne på Slagelse Kommunes folkeskoler er i sagens natur forskellige. Nogle steder er legepladsudstyret slidt, andre steder er der gennemført renoveringer.
Center for Kommunale Ejendomme er i færd med at udarbejde en liste over legepladsernes stand og eventuelle renoveringsbehov.
Administrationen lægger op til, at der ud af anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning reserveres midler til renovering af skolernes legepladser. Der er som et led heri igangsat et arbejde, hvor legepladsernes stand er blevet afdækket. Administrationen har på den baggrund udarbejdet en bruttoliste over projekter, der kan gennemføres.
I prioriteringen af projekter er der taget højde for en mængde forskellige faktorer, men vigtigst er disse:
·         Projektet skal hjælpe den enkelte skole med i højere grad at kunne leve op til bestemmelserne i folkeskolereformen omkring bevægelse og motion som en helt naturlig og indlejret del af skoledagen.
·         Projektet skal foretages der, hvor der er længst afstand mellem legepladsens nuværende stand og den ønskelige stand.
·         Projektet skal kunne komme så mange elever som muligt til gode.
Bruttolisten over mulige projekter inddeles efter disse faktorer. Skolerne, hvor legepladserne er længst fra den ønskværdige stand, har fået prioritet 1. De bedste legepladser, hvor kun få eller slet ingen renoveringer er nødvendige, har fået prioritet 3. Imellem yderpunkterne er prioritet 2.
Det giver følgende handlemuligheder:
A.    Alle projekter med prioritet 1 gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 1,4 mio. kr. og 1,8 mio. kr.
B.    Alle projekter med prioritet 1 og 2 gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 3,9 mio. kr. og 4,9 mio. kr.
C.    Alle projekter uanset prioritet gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 4,3 mio. kr. og 5,4 mio. kr.
Prisoverslagene er beregnet med udgangspunkt i de skønnede mangler, skolerne hver især har ift. legepladsudstyr, og tager dermed ikke højde for evt. forbedringsmuligheder i udearealerne generelt set. Der vil naturligvis blive igangsat en proces, hvor skolerne får stor indflydelse på, hvordan midlerne rent praktisk vil skulle anvendes. Dermed vil midlerne kunne anvendes til legepladsudstyr, men kan også benyttes til en generel forskønnelse af udearealerne eller til udvidelse eller forbedring af de grønne arealer omkring skolen.
Alt efter kompleksiteten er det forventningen, at dele af projekterne kan startes op i efteråret 2019. Renoveringerne af legepladserne som helhed forventes færdiggjort i 2020.
Erstatning for smartboards
I 2013 blev der indkøbt smartboards til skolerne til en samlet værdi af ca. 6 mio. kr.
Disse smartboards er netop blevet levetidsforlænget med to år, således at de i udgangspunktet kan benyttes til 2021. På det tidspunkt vil de pågældende smartboards dermed være ni år gamle, og nedslidningen fra den daglige brug vil være så udtalt, at det ikke kan betale sig at renovere dem igen.
Siden 2013 er der sket en del med teknologien bag de ”elektroniske tavler”. Blandt andet er touchscreens efterhånden nået et stadie, hvor de vil kunne være et reelt alternativ til smartboards, når de skal udskiftes. Samtidig er priserne faldet til et niveau, hvor det forventes, at en udskiftning af alle skolernes smartboards til f.eks. touchscreens vil beløbe sig til nogenlunde det samme som i 2013 – det vil sige ca. 6 mio. kr.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §40
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge at benytte anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning til renovering af legepladser og indkøb af erstatning for smartboards.
Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget anvise andre anvendelsesmuligheder.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at renovering af skolernes legepladser og udearealer ligger i god tråd med intentionen i folkeskolereformen om mere bevægelse i skoletiden. Administrationen anbefaler derfor handlemulighed B, hvor der afsættes anlægsmidler til alle projekter med prioritet 1 og 2.
Samtidig vurderer administrationen, at det vil være god planlægning allerede nu at indregne erstatningen for skolernes smartboards som en del af de projekter, der skal prioriteres i årene fremover.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2019 er budgettet på i alt 10,2 mio. kr., og pr. august 2019 forventes det, at midlerne bliver brugt inden årets slutning.
I 2020 vil der stadig skulle bruges midler på de projekter, der er fortsat fra 2019. Derudover vil der, hvis handlemulighed B vælges, skulle bruges 5 mio. kr. på renovering af legepladser.
I 2021 er der reserveret 6 mio. kr. til indkøb af erstatning for skolernes smartboards.
Understående tabel viser forventet forbrug, når der afsættes midler til både legepladser i 2020 og erstatning for smartboards i 2021.
1000 kr.
2019
2020
2021
2022
Oprindeligt budget
14.500
11.100
6.000
6.000
Overførsler fra sidste år
3.410
23
5.823
5.823
Omplacering mellem årene
-7.700
7.700
 
 
Budget i alt
10.210
18.823
11.823
11.823
Forventet forbrug
10.186
13.000
6.000
-
Rest
23
5.823
5.823
11.823
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget vælger handlemulighed B
2.    at Børne- og Ungeudvalget reserverer 6 mio. kr. af anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning i 2021, hvor der skal indkøbes erstatninger for skolernes smartboards.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Udsættes med henblik på en nærmere afklaring, herunder oversigt over faglokaler, hvor der udestår renovering.
Anlæg i forhold til udearealer skal ske i overenstemmelse med ønsker fra skolerne, herunder eleverne.

266. Fremtidens klubstruktur i Slagelse Kommune (B)

266. Fremtidens klubstruktur i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-80545               Dok.nr.: 330-2019-342523                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte en model for fremtidens klubstruktur i kommunen, baseret på tidligere drøftelser samt forarbejder og til brug for udmøntning af Budget 2019 – 2022, pkt. 32 under D. Særlige Fokusområder.
Baggrund
På udvalgsmøde den 9. april 2018 (sag 97) tog Børne- og Ungeudvalget ”Udkast til ungevision og klubstrategi” til efterretning, hvor intentionen er, at klubområdet skal ses som en samlet enhed med forskellige tilbud. Dette har man yderligere forpligtet sig på i Budget 2019 – 2022, hvor det fremgår af pkt. 32, at ”Der tages snarest skridt til en mere ensartet struktur mht. klubområdet for unge med henblik på en samlet ungeindsats”.
Børne- og Ungeudvalget er siden præsenteret for en oversigt over klub- og fritidstilbud i Slagelse Kommune (på udvalgsmøde den 7. januar 2019, sag 136), og senest har udvalget haft en temadrøftelse om klubstruktur på særskilt møde den 12. august 2019. Oversigten fra januar er vedlagt som bilag 1.
Til brug for temadrøftelsen blev udvalget præsenteret for en mulig model, der tilgodeser grundprincipper om ensartet forældrebetaling og ensartet budgetmodel, dvs. ens tildeling af ressourcer på tværs af aldersgrupper og tilbud, inkl. til ledelse, administration og materialer. Modellen tager udgangspunkt i omlægning til SFO og SFO II for alle 0. – 6 klasser, samt etablering af et ungklubmiljø for 7. kl. – 18 år.
For 0. – 6. klasserne gælder nærhedsprincippet, med tilbud i nærmiljøet og på/nær skolen (se bilag 2 om geografisk placering). Ungklubmiljøet forslås som udgangspunkt etableret i Slagelse, Skælskør, Vemmelev og Korsør, suppleret med tilbud i områder med behov, fx Dalmose og Tårnborg.
Der lægges op til en ensartet budgetmodel/ressourcetildeling, fx lig den nuværende model for SFO-tildeling, hvor der tildeles en rygsæk pr. barn/ung. Der kan dog tænkes i andre modeller baseret på dækningsgrad og åbningstider, i forståelsen ”samme pris for samme ydelse”, dvs. en form for timepris, med udgangspunkt i gennemsnitstal.
Udvalgets drøftelser har resulteret i yderligere beregninger og uddybning af forslag/modeller, der nu udgør beslutningsgrundlaget for fremtidens klubstruktur i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
SFO og SFO II administreres efter folkeskoleloven.
Fritidshjem og -klubber samt junior- og ungdomsklubber administreres efter dagtilbudsloven (Byskovvej administreres som den eneste efter ungdomsskoleloven).
Private tilbud kan støttes efter folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Der ses umiddelbart tre modeller (illustreret grafisk i bilag 3):
1.    Omlægning til SFO og SFO II for alle 0. - 6. klasser, kombineret med en ny organisatorisk enhed fra 7. klasse til 18 år; et såkaldt ungklubmiljø
·         Fordele: Ensartet struktur og samme takster over hele kommunen
·         Ulemper: Øget forældrebetaling de steder, der omlægges fra fritidshjem/fritidsklub til SFO/SFO II (til gengæld sker der en udligning blandt forældrene, således at den samlede forældrebetaling ikke forandres væsentligt, jf. uddybning nedenfor).
2.    Omlægning af alle tilbud til fritidshjem/fritidsklub for alle 0. - 6. klasser, kombineret med en ny organisatorisk enhed fra 7. klasse til 18 år; et såkaldt ungklubmiljø
·         Fordele: Ensartet struktur og samme takster over hele kommunen
·         Ulemper: Øget budgetbehov på 13,5 mio. kr., som skal findes inden for udvalgets ramme
3.    Eksisterende struktur fastholdes
·         Fordele: Økonomi, personaleforhold og fysiske rammer forbliver uændrede, og dermed undgås omstilling og omlægning af velfungerende tilbud
·         Ulemper: Uens takster og forskelligt serviceniveau rundt i kommunens geografi fastholdes
Vurdering
Udover opdraget i den politisk vedtagne budgetaftale og grundprincippet om ens forældrebetaling for alderssvarende tilbud, peger parametre i ”Ungevision/klubstrategi” i retning af, at der er brug for et fælles fundament for området, til fortsat udvikling af et bæredygtigt og fremadskuende klubtilbud.
De økonomiske konsekvenser ved en ensretning skal ses fra både et forældre- og et kommunalt synspunkt. Fra sidstnævnte vil en omlægning til SFO/SFO II balancere inden for den eksisterende budgetramme, med et mindre overskud (ca. 230.000 kr.). Heri eller supplerende skal der dog findes finansiering til ungklubmiljøet, da der kun bruges få midler på klubtilbud for de unge i dag. Der kan dog frigives et råderum ved at sænke rygsæktaksten for 4.-6. klasse (SFO II); i og med at taksten ikke eksisterer for de klassetrin i dag, vil den ikke betyde en besparelse, men en omprioritering i tilbuddene/institutionerne. Desuden kan forældrebetalingen til SFO II øges, hvis man ønsker at opprioritere de ældste børn og unge.
I beregningerne er der inkluderet udgifter til ledelse, idet der i dag er fritidshjemspladser uden særskilt leder, da de er inkluderet i en daginstitution. SFO-forslaget medfører dog ikke nødvendigvis flere ledere, da en viceskoleleder eller afdelingsleder kan varetage ledelsesopgaven.
Et samarbejde mellem SFO/SFO II og ungklubmiljøer vurderes desuden at kunne understøtte fuldtidsstillinger. I dag ses der således at være potentiale for et styrket samarbejde mellem skoler og klubber, hvor personalet i højere grad vil kunne indgå begge steder ved en SFO/SFO II-struktur under samme ledelse.
Fra et forældresynspunkt vil der være tale om øget forældrebetaling for de børn, der i dag er i fritidshjem/klubtilbud. – Men til gengæld lavere for andre; således viser beregninger, at den samlede forældrebetaling vil stige med knap 230.000 kr. ud af en samlet betaling på ca. 18,5 mio. kr. Det er således mere retvisende at tale om omfordeling frem for merbetaling. I vedlagte bilag 4 findes en oversigt, der viser forskellen fra den eksisterende blandede model til en ren SFO-model, opdelt pr. skole. Heri fremgår også stigningen pr. barn, baseret på den typiske forældrebetaling for fritidstilbud på 0.-6. klassetrin.
Hvis de eksisterende takster for SFO/SFO II fastholdes, vil der i øvrigt stadig være tale om en lavere forældrebetaling end sammenligningskommunerne, uagtet en øget betaling inden for nogle skoledistrikter.
Omvendt betyder omlægning til fritidshjem/fritidsklub over hele kommunen en reduktion i forældrebetalingen for de forældre, hvis børn går i SFO/SFO II i dag. Kommunen har ikke mulighed for at lade taksterne stige, da fritidshjem og -klubber administreres efter dagtilbudsloven, hvori der er fastsat et loft for taksterne. Det betyder, at der vil mangle ca. 13,5 mio. kr. i forældrebetaling fra det eksisterende budget. Dette beløb vil der skulle findes finansiering til. Som ved SFO/SFO II-modellen vil der også her skulle findes særskilt finansiering til ungklubmiljøet, nu fuld finansiering, da der ikke skabes 230.000 kr. ved øget forældrebetaling ved denne model. Men også her kan der arbejdes med forskellige finansieringsmodeller som nævnt ovenfor.
Ingen af modellerne er baseret på personalereduktion, da udgangspunktet er at fastholde den nuværende budgetramme til formålet. For nogle medarbejdere kan der dog blive tale om ny geografisk placering, hvis fx fritidshjem og klubber skal omlægges til hhv. SFO/SFO II og ungklubmiljøer som ny organisatorisk enhed. Som udgangspunkt vil der dog lokalt være tale om eksisterende lokaler, eller flytning til skolen.
For nogle medarbejdere kan omlægningen også betyde nye roller og arbejdsopgaver, hvis ledelsesstrukturen ændres og der fx bliver et tættere samarbejde med skolen, hvor medarbejderne indgår i flere sammenhænge. For nogle kan det betyde udvikling af nye kompetencer; det vil bero på en vurdering fra de enkelte arbejdspladser, når en evt. ny medarbejdersammensætning er kendt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Model 1 vil frigive et mindre overskud på ca. 0,2 mio. kr. Det beløb indgår i forslaget til 0,7 % -besparelsen på Børne- og Ungeudvalgets område, og dermed i budgetprocessen. Hvis det effektueres, vil beløbet IKKE være til rådighed for et ungklubmiljø, som dermed skal finansieres fuldt ud på anden vis, jf. ovenfor.
Model 2 forudsætter et øget budget på 13,5 mio. kr., der vil skulle findes inden for udvalgets ramme i øvrigt.
Model 3 er den eksisterende struktur, hvorfor der ikke vil være en økonomisk konsekvens forbundet med den for hverken forældre eller kommunen.
Uanset hvilken model der vælges, vurderes der at være behov for de eksisterende personaleressourcer, evt. omfordelt mellem enheder, jf. uddybning ovenfor. Omlægningen er ikke baseret på personalereduktion eller besparelser, men kan bidrage til optimeret anvendelse af ressourcer og kompetencer blandt den samlede personalegruppe.
Konsekvenser for andre udvalg
Der kan være synergier med andre kommunale fagområder, fx kultur- og fritidsområdet og/eller folkesundhed, hvis der tænkes bevægelse og foreningsliv ind i en ny struktur eller prøvehandling.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at arbejde videre med model 1.
2.    at Børne- og Ungeudvalget sender forslaget i høring, hvis de beslutter model 1 eller 2. I så fald præsenteres forslag til høringsproces og tidsplan for implementering på kommende udvalgsmøde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Et enigt udvalg anmodede om, at sagen genoptages på et fornyet grundlag, hvor der tages afsæt i:
* visionerne for klub- og ungeområdet, som tidligere har været behandlet
* at tilbuddene for 0.-3./4. klasse ikke skal inddrages i oplægget
* at der udarbejdes en beregning på ensartet betaling op til og med 4. klasse
* at de nuværende tilbud fastholdes indtil videre
* at børn, unge, medarbejdere, fritidstilbud, musikskolen og andre interessenter skal inddrages i udarbejdelse af alternative forslag
* at medarbejdere med relationskompetencer får en bred vifte at arbejde med
* at fritidstilbuddene inddrages i overvejelserne om aktivitetstilbud
* at en ledetråd skal være at ensarte forældrebetalingen i forhold til sammenlignelige tilbud
* tilbud, der lykkes, skal involveres, og vi skal lære af dem
* tilbuddene kan være forskellige, blot de afspejler de lokale ønsker og behov
* 5. og 6.-klasser skal introduceres til ungdomsskolens tilbud for at skabe interessen for disse fra 7. klasse.

267. Rammen for kvalitetsrapport 2018-2019 (B)

267. Rammen for kvalitetsrapport 2018-2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-60499               Dok.nr.: 330-2019-341947                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kvalitetsrapporten for skoleområdet er et kommunalt mål- og resultatstyringsværktøj. Rapporten skal understøtte en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling.
Det er bestemt i folkeskoleloven, at der skal udarbejdes en kvalitetsrapport hvert andet år, som skal godkendes senest den 31. marts det efterfølgende kalenderår. Inden Byrådet kan godkende kvalitetsrapporten, skal der indhentes udtalelser fra skolebestyrelserne.
Indhold i kvalitetsrapporten
Der er i lovgivningen fastsat krav til, hvilke oplysninger kvalitetsrapporten skal indeholde. De fleste indikatorer følger op på de nationale mål for folkeskolen. Det er en lokalpolitisk beslutning, hvilke yderligere oplysninger der om fornødent skal indgå.
I 2017 var rammen for kvalitetsrapporten et element i 360 graders analysen på skoleområdet. Formålet var at gøre processen med udarbejdelse af rapporten mere effektiv og meningsfuld. På baggrund af analysen blev rammerne for den sidst udarbejdede kvalitetsrapport besluttet.
Det resulterede i én samlet rapport med de lovpligtige indikatorer på skole- og kommuneniveau, samt nogle få andre relevante indikatorer. Desuden indeholdt rapporten opfølgning på resultatmål i skolepolitikken for at undgå, at der skulle rapporteres dobbelt. Flere af resultatmålene i skolepolitikken var nemlig omfattet af de obligatoriske indikatorer i kvalitetsrapporten.
Herunder er indholdet i den seneste kvalitetsrapport skitseret i overskrifter opdelt efter ’obligatorisk’, ’opfølgning på skolepolitikken’ samt ’ikke-obligatorisk’.
Obligatorisk:
·         Karaktergivning ved folkeskolens 9. klasseprøver
·         Resultater af nationale test i dansk og matematik
·         Overgang til og fastholdelse i ungdomsuddannelse
·         Resultater af den obligatoriske trivselsmåling
·         Klager til Klagenævnet for Specialundervisning
·         Lærernes undervisningskompetence
·         Inklusionsgrad – andelen af elever, der undervises i den almene undervisning
Opfølgning på skolepolitikken:
·         Temaet ’Styrket faglighed’: Er stort set dækket ind med de obligatoriske indikatorer vedr. karaktergivning ved 9. klasseprøver og lærernes undervisningskompetence. Desuden indgår resultater vedr. 10. klasse.
·         Temaet ’Trivsel’: Er delvist dækket ind med resultater af den obligatoriske trivselsmåling. Desuden indgår resultater fra måling af forældretilfredshed.
·         Temaet ’Den åbne skole’: Er ikke dækket ind af de obligatoriske indikatorer. Oplysninger skal indhentes hos skolelederne.
·         Temaet ’Globalt udsyn, innovation og entreprenørskab’: Er ikke dækket ind af de obligatoriske indikatorer. Oplysninger skal indhentes hos skolelederne.
Ikke-obligatorisk:
·         Elevfravær
·         Uddannelsesparathedsvurdering 9. og 10. klasse
Tids- og procesplan
Sept.- dec. 2019
 
Administrationen indhenter data fra centrale databaser og skoleledere. Kvalitetsrapport udarbejdes.
Dec. 2019 – jan. 2020
Udtalelser om kvalitetsrapporten indhentes fra skolebestyrelserne.
Marts 2020
Børne- og Ungeudvalget indstiller kvalitetsrapporten til godkendelse i Byrådet, herunder særskilt sag vedr. de fortrolige resultater af de nationale test.
Børne- og Ungeudvalget kan invitere et par skoler til at redegøre for, hvordan data anvendes til forandring i praksis.
Senest 31. marts 2020
Når Byrådet har godkendt kvalitetsrapporten offentliggøres den sammen med skolebestyrelsernes udtalelser.
Retligt grundlag
Bekendtgørelsen om kvalitetsrapporter (BEK nr. 698 af 23/06/2014).
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte:
a)    at kvalitetsrapporten 2018/19 kun skal indeholde obligatoriske indikatorer.
b)    at kvalitetsrapporten 2018/19 skal suppleres med få relevante ikke-obligatoriske indikatorer: Elevfravær, forældretilfredshed (ny måling blev fortaget i foråret 2019) og mobning (delresultat fra national trivselsmåling).
c)    at kvalitetsrapporten 2018/19 skal suppleres med indikatorer, så den følger op på alle temaer i skolepolitikken. Desuden suppleres den med få relevante ikke-obligatoriske indikatorer.
Vurdering
Handlemulighed a):Giver mulighed for en ’lille’ kvalitetsrapport, hvor fokus kun er på de obligatoriske indikatorer, hvor de fleste af dem har til formål at følge op på de nationale mål.
Det giver ikke mulighed for at medtage øvrige indikatorer, som også kan bidrage til at nå de nationale mål, og som Slagelse Kommune har et særligt fokus på.
Handlemulighed b): Giver mulighed for at medtage udvalgte indikatorer, der ikke er dækket ind af de obligatoriske indikatorer, men som også kan bidrage til at nå de nationale mål.
Det giver ikke mulighed for at få evalueret to af skolepolitikkens temaer ’Den åbne skole’ og ’Globalt udsyn, innovation og entreprenørskab’. Det har desuden været vanskeligt at finde en metode, hvormed der kunne skaffes meningsgivende og valide data på netop de to temaer.
Handlemulighed c): Giver mulighed for en sidste evaluering af alle skolepolitikkens temaer, samt mulighed for at se på øvrige udvalgte indikatorer, som ikke er dækket ind af de obligatoriske indikatorer.
Det giver ikke mulighed for at minimere omfanget af rapporten, hvilket tidligere har været et politisk ønske. Desuden har ikke alle temaerne i skolepolitikken samme fokus og relevans i dag, da politikken blev udarbejdet tilbage i 2013.
 Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget vælger handlemulighed b, hvor kvalitetsrapportens obligatoriske indikatorer suppleres med få relevante ikke-obligatoriske indikatorer.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med den tilføjelse, at der skal ske en tilbagemelding fra skolerne på de to skolepolitiske temaer - Den åbne skole og Globalt udsyn, innovation og entreprenørskab.
I skolernes tilbagemeldinger om den åbne skole skal inddrages, hvordan virksomhederne, fritidstilbuddene og erhvervsskolerne inddrages i den åbne skole.
I forhold til erhvervsskolerne skal det beskrives, hvordan der arbejdes med, at flere vælger erhvervsskoler, samt hvordan målsætningen i 2025 nås.

268. Evaluering af kunsttalentklasserne på Skælskør Skole (D)

268. Evaluering af kunsttalentklasserne på Skælskør Skole (D)

Sagsnr.: 330-2014-36805               Dok.nr.: 330-2019-317235                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte den foreliggende evaluering af kunsttalentklasserne, med henblik på om administrationen skal udarbejde forslag til ændringer af rammevilkårene.
Baggrund
Byrådet besluttede i august 2015 at etablere en kunsttalentklasse som led i kommunens talentstrategi på skoleområdet. Tilbuddet blev etableret på Skælskør Skole, og den første kunsttalentklasse på 7. årgang startede op i skoleåret 2016/17. Slagelse Kommune fik i den forbindelse en dispensation af Børne- og Undervisningsministeriet til at optage eleverne på baggrund af kunstneriske evner, og dispensationen udløber ved udgangen af skoleåret 2019/20. Slagelse Kommune skal sende en evaluering af kunsttalentklassetilbuddet til ministeriet og eventuelt ansøge om en fornyet dispensation til at bevare muligheden for at optage på baggrund af kunstneriske evner.
I den foreliggende evaluering fokuseres der i udgangspunktet på de tre succeskriterier, der fra start blev opsat for kunsttalentklasserne:
-      Eleverne fastholder eller forbedrer deres faglige præstationer – generelt og specifikt i deres kunstart
-      Eleverne udtrykker tilfredshed med tilbuddet
-      Eleverne deltager i konkurrencer, koncerter, udstillinger mm. på højere niveau.
Derudover evalueres også på selve rammerne for kunsttalentklasserne.
Nedenfor opsummeres de vigtigste pointer i evalueringen.
Elevernes faglige præstationer
Flere elever og forældre fortæller, at de har oplevet et fagligt løft inden for flere fag – ikke kun linjefaget. I den forbindelse giver mange udtryk for, at det kreative afbræk i skoledagen giver en motivation og glæde, der også smitter af på resten af skolegangen.
Afgangsprøverne for 9.K i de bundne fag viser, at eleverne har opnået en gennemsnitskarakter, der er 1,8 karakter højere end den socioøkonomiske reference for Skælskør Skole.
Inden for dansk læsning og matematik består det kvalitative datasæt af resultater af nationale tests i dansk og matematik samt afgangskaraktererne i 9. klasse. På baggrund af det meget begrænsede datasæt kan det ikke entydigt konkluderes, at eleverne i K-klassen fastholder og forbedrer deres faglige præstationer i dansk læsning og matematik, men afgangskaraktererne tegner et billede af, at de til eksamen kan præstere et relativt højt fagligt niveau inden for begge fag. Analysen af elevernes præstation i linjefagene baseres på standpunkts- og afgangskarakterer i linjefagene, og her kan succeskriteriet anses som værende opfyldt.
Interessenternes tilfredshed med tilbuddet
Blandt både elever og forældre er der udbredt tilfredshed med K-klasserne. Den sparsomme kritik fra eleverne relaterer sig meget konkret til for eksempel undervisningen i et konkret fag, mens kritikken fra forældre primært drejer sig om de strukturelle forudsætninger, såsom skiftende klasselærere og manglende informationer om eksamensform. Elever, der har skiftet skole for at gå i K-klassen, udtrykker alle tilfredshed med skiftet, og det samme gør deres forældre. Enkelte forældre påpeger dog, at den lange transporttid kan gå ud over elevernes sociale liv uden for skoletiden.
Elevernes deltagelse i koncerter/udstillinger/konkurrencer
Eleverne i K-klasserne deltager i en række arrangementer hvert skoleår. Flere elever giver udtryk for, at de får meget ud af deres deltagelse, også på et mere generelt plan. Flere forældre peger også på, at det giver deres børn noget ballast, når de oplever at skulle præstere og levere.
Rammerne for kunsttalentklasserne
Skælskør Skoles ledelse oplever, at kunsttalentklasserne har styrket skolens brand, men at det tager tid at få skabt et bredt kendskab til tilbuddet. Skolen gør mange tiltag for at rekruttere elever, men ledelsen efterspørger samtidig større politisk bevågenhed på tilbuddet samt mere central understøttelse til for eksempel eksponering. Det har endnu ikke været nødvendigt for skolen at udvælge eleverne til K-klasserne baseret på deres kunstneriske evner, da ansøgningstallet ikke har været højere, end at alle elever har kunnet optages. K-klasserne har relativt mange elever, der tidligere gik på Skælskør Skole; optaget på 7. årgang har varieret mellem 36% og 59%.
De faglige koordinatorer er meget positive omkring samarbejdet med Skælskør Skoles ledelse om K-klasserne. Derudover fortæller de om et godt samarbejde med Ungdomsskolen og foreninger i lokalområdet.
I forhold til økonomien påpeger ledelsen på Skælskør Skole, at ressourcetildelingsmodellen giver dem nogle udfordringer. I skoleåret 2019/2020 oplever skolen for anden gang, at deres elevtal på 7. årgang ligger lige under grænsen for at få en garantitildeling og dermed ressourcer til oprettelse af en tredje udskolingsklasse. Det medfører, at skolen kun får ressourcer til to klasser, men at de er forpligtet til at oprette tre klasser.
Derudover påpeger ledelsen, at der er behov for et budget til det løbende indkøb af materialer samt udgifter i forbindelse med K-klassernes deltagelse i arrangementer.
På baggrund af evalueringsrapporten ser administrationen følgende drøftelsespunkter:
Branding, central understøttelse og rekruttering, herunder ansøgning om fornyet dispensation
Skælskør Skole arbejder kontinuerligt med at øge kendskabet til kunsttalentklasserne og rekruttere nye elever. Skolen efterspørger dog større politisk bevågenhed på tilbuddet samt mere central understøttelse til for eksempel eksponering og branding. Administrationen vurderer i den forbindelse, at der med fordel kan etableres et tættere samarbejde med Center for Kultur, Fritid og Borgerservice omkring kunsttalentklasserne. Administrationen følger op på dette og står ligeledes til rådighed for Skælskør Skole.
Dispensationen til at optage eleverne på baggrund af kunstneriske evner danner grundlag for den eksisterende optagelsesprocedure, hvor ansøgerne skal til optagelsessamtale, inden de blev sikret en plads i kunsttalentklassen – også selvom ansøgningsantallet er i et leje, hvor de alle i princippet kan optages. For at sikre elevernes motivation og bevare et setup, hvor det at blive optaget i kunsttalentklassen betragtes som et privilegium, er det Skælskør Skoles ønske, at der søges om fornyet dispensation til at optage eleverne på baggrund af deres kunstneriske evner. Administrationen vurderer ligeledes, at der er behov for at ansøge om fornyet dispensation. Af hensyn optagelsesprocessen for skoleåret 2020/2021, som påbegyndes allerede i efteråret 2019, bør ansøgningsprocessen igangsættes hurtigst muligt.
Ressourcetildeling og udgifter til materialer
Ledelsen på Skælskør Skole peger på nogle økonomiske udfordringer, der udspringer af ressourcetildelingsmodellen. På nuværende tidspunkt indgår eleverne i kunsttalentklasserne i beregningsgrundlaget på samme vilkår som alle andre elever på årgangen. Men da oprettelsen af kunsttalentklassen er en bunden opgave uagtet antallet af elever på den givne årgang, kan det føre til en situation, hvor Skælskør Skole er nødt til at oprette tre klasser på en given årgang, men kun får ressourcer til to i ressourcemodellen. Dette er en meget aktuel problemstilling, idet problemet sandsynligvis vil opstå i forbindelse med ressourcetildelingen til indeværende skoleår. Administrationen har i forbindelse med evalueringen af kunsttalentklasserne været i dialog med ledelsen på Skælskør Skole for at drøfte forskellige løsningsmodeller. Der er enighed om, at der kan arbejdes videre med en form for garantitildelingsmodel, hvor skolen garanteres midler til at oprette én kunsttalentklasse på hver årgang. Der tildeles derefter midler på almindelig vis til de elever på årgangene, der ikke går i kunsttalentklasserne.
Hvis kunsttalentklasserne holdes ude af ressourcetildelingsmodellen som et bundent tilbud, vil det i nogle år kunne koste mere i form af en ekstra udskolingsklasse, mens det andre år ikke vil koste mere, da skolen alligevel vil have nok elever til at udløse ressourcer til tre klasser. På baggrund af de seneste års elevtal i udskolingen på Skælskør Skole anslås det, at en sådan model vil koste 850.000 kr./år, hvis der gennemsnitligt skal oprettes én ekstra udskolingsklasse.
Formulering af nye succeskriterier
Størstedelen af den foreliggende evaluering er struktureret i henhold til de nuværende succeskriterier for kunsttalentklasserne, som har været gældende siden tilbuddets opstart. I praksis har det vist sig, at andre succeskriterier kan være mere hensigtsmæssige – både for arbejdet med og i kunsttalentklasserne, men også med henblik på løbende evaluering af tilbuddet. Centrale aktører, herunder administrationen og de faglige koordinatorer for kunsttalentklasserne, er i gang med at udvælge nye mulige succeskriterier. På baggrund af Børne- og Ungeudvalgets drøftelse kan kriterierne justeres med henblik på et endeligt oplæg til politisk beslutning på næstkommende udvalgsmøde.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte den foreliggende evaluering af kunsttalentklasserne, med henblik på om administrationen skal udarbejde forslag til ændringer af rammevilkårene.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreliggende evaluering af kunsttalentklasserne på Skælskør Skole har inddraget alle relevante interessenter og på bedst mulige måde afdækker interessenternes oplevelse af tilbuddet, herunder også kritikpunkter. Administrationen vurderer i den forbindelse, at der er behov for, at Børne- og Ungeudvalget gør sig overvejelser omkring de drøftelsespunkter, som administrationen har peget på i forlængelse af evalueringen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I eventuelt kommende oplæg til beslutning om ændring af rammevilkår for kunsttalentklasserne vil de økonomiske konsekvenser blive nærmere uddybet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter den foreliggende evaluering af kunsttalentklasserne, med henblik på om administrationen skal udarbejde forslag til ændringer af rammevilkårene.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Udvalget anbefaler, at der fortsat skabes muligheder for at opretholde kunsttalentklassen.
Udvalget anbefaler, at sagen oversendes til budgetforhandlingerne med henblik på en årlig garantitildeling, hvis der skal oprettes tre udskolingsklasser.
Mulighederne for samlæsning kan overvejes, dog skal klassens profil opretholdes. Samarbejde med eksterne kulturuddannelsestilbud nationalt/internationalt skal undersøges.
Tilsvarende gerne overveje involvering af unge lokale kunstnere.

269. Initiativsag - Drøftelse af nationale tests i Slagelse Kommune (D)

269. Initiativsag - Drøftelse af nationale tests i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2019-61965               Dok.nr.: 330-2019-354516                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Helle Blak (F) har den 26. august 2019 via sin initiativret ønsket, at Børne- og Ungeudvalget drøfter brugen af nationale test i Slagelse Kommune.
Baggrund
På baggrund af gennemført forskning i måling og test af elever ønsker SF at drøfte brugen af Nationale Test i Slagelse Kommunes folkeskoler.
 Forskningen viser, at de nationale test er fejlbehæftede og at resultaterne ikke kan benyttes som styringsredskab eller til vurderinger af undervisningens kvalitet og elevernes læring. Resultaterne af forskningen er offentliggjort den 25. april i rapporten "Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber": http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Ebog_-_Nationale_tests_maaleegenskaber.pdf. Forskerne påviser i rapporten, at de nationale test ikke giver et reelt billede af elevernes faglige niveau, skolernes og undervisningens kvalitet ligesom testene ikke kan anvendes til sammenligning på tværs af skoler eller indblik i udviklingen på tværs af årgange.
Nationale Test er obligatoriske med mulighed for yderligere frivillig anvendelse af test. Kommunerne vælger selv, hvordan resultaterne vægtes og hvilke indsatser, der ønskes iværksat på baggrund af testresultaterne.
På baggrund af nævnte forskning ønskes drøftet, i hvilket omfang og hvordan Nationale Test og resultaterne heraf anvendes i Slagelse Kommune, som ét blandt flere redskaber til at følge progression hos eleverne.
Samtidig påpeger SF, at der er mulighed for igennem frikommuneforsøg, at søge fritagelse fra tvungne nationale tests inden d. 1. okt. 2019. Hidtil har minimum 7 kommuner offentliggjort, at de søger om fritagelse fra tvungne nationale tests.
SF anmoder om
- at vi drøfter brugen af nationale test, både de obligatoriske og de frivillige
- At vi ansøger om frikommuneforsøg med ansøgningsfrist den 1. Oktober 2019 hvor vi ansøger om fritagelse fra tvungne nationale test.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Helle Blak (F) indstiller,
1.    at vi drøfter brugen af nationale test, både de obligatoriske og de frivillige
2.    at vi ansøger om frikommuneforsøg med ansøgningsfrist den 1. Oktober 2019 hvor vi ansøger om fritagelse fra tvungne nationale test.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
At 2 - Oversendes til Byrådets behandling.
Inden forelæggelse for Byrådet indhentes skolebestyrelsernes ønsker til at medvirke i frikommuneforsøget helt eller delvist.
Helle Blak (F) henviste til rapporten "Undersøgelse af De Nationale Tests Måleegenskaber".
Udvalget afventer skolebestyrelsernes udtalelse inden stillingtagen.
Helle Jacobsen (V) og Søren Lund Hansen (O) henledte opmærksomheden på den kommende evaluering af de nationale test.
Det forventes, at Folketinget via lovgivningen vil fritage de mindste elever for obligatoriske tests.

270. Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2019 (O)

270. Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-39153               Dok.nr.: 330-2019-322271                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
En intern skole er et undervisningstilbud på et privat dagbehandlings- eller anbringelsessted og oprettes efter overenskomst med den kommune, hvor tilbuddet er beliggende.
På vegne af Byrådet varetager skoleafdelingen i Center for Børn og Unge tilsyn med undervisningen på interne skoler, som Slagelse Kommune har overenskomst med.
Tilsynets formål er først og fremmest at sikre elevernes undervisningsmæssige rettigheder, men også at bidrage til kvalitetsudvikling.
Der var i skoleåret 2018/2019 fire godkendte skoler ved private dagbehandlings- og opholdssteder i Slagelse Kommune. Skolerne opfylder alle lovkrav om minimumsstørrelser.
·         Lille Valbygård Skole 
·         Den interne skole ved Magleby Skolecenter
·         Lindholm Dagskole
·         Den interne skole ved Langebjerggaard
Center for Børn og Unge har foretaget anmeldt tilsyn i april/maj 2019.
Som bilag til sagen er vedlagt konklusioner af de fire tilsynsbesøg.
Undervisningsministeriets hyrdebreve vedr. interne skoler.
Undervisningsministeriet har siden 2016 haft fokus på, om gældende regler for undervisningen bliver overholdt på de interne skoler. Ministeriet har bl.a. udsendt flere hyrdebreve. Seneste hyrdebrev blev sendt ud til kommunerne i maj 2019. Det indskærpes, at kommunalbestyrelsen skal påse, at regler overholdes gennem fornødent tilsyn. Hyrdebrevet findes her.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Center for Børn og Unge har ved de anmeldte tilsynsbesøg observeret og drøftet undervisningen på Ll. Valbygård Skole, Lindholm Dagskole, Magleby Skolecenter og den interne skole på Langebjerggaard. Det er sket bl.a. med udgangspunkt i skolernes udfyldte tilsynsskemaer og eventuelle bilag.
Tilsynsbesøgene har alle givet et positivt indtryk af skolernes undervisning. Tilsynsførende har fundet, at undervisningen lever op til, hvad der kræves af undervisningen i folkeskolen og samtidig er tilrettelagt under særlig hensyntagen til elevernes forudsætninger. Der er blevet fulgt op på aftaler og anbefalinger fra sidste tilsynsbesøg i foråret 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne og ungeudvalget tager sagen om tilsynet på de interne skoler til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Udvalget får tilsendt notat, der forklarer udleveret oversigt over placering af elever efter endt skolegang på de omhandlende skoletilbud.
Udvalget efterlyser tilsyn med behandlingsdelen på skolerne. Svarende til tilsynspraksis på de kommunale tilbud.

271. Udmøntning af Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner (O)

271. Udmøntning af Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner (O)

Sagsnr.: 330-2019-28920               Dok.nr.: 330-2019-356784                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på implementeringen af lovgivningen vedrørende ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”.
Baggrund
Den 28. maj 2018 indgik Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”. Aftalen medfører, at daginstitutioner i løbet af et kalenderår højst må ny-optage 30% børn, der har bopæl i en udsat boligområde. Lovgivningen er en del af indsatserne mod parallelsamfund, og den træder i kraft den 1. januar 2020.
Den seneste opgørelse over daginstitutionernes indmeldte børn med adresse i udsatte boligområder er baseret på tal fra 1. august 2019. For institutionerne i Slagelse by er der taget udgangspunkt i børn med adresse i Ringparken bestående af Kierulffsvej, Jacob Dampesvej, Albert Ibsensvej, Schackenborgvej og Schackenborgvænget. For daginstitutionerne i Korsør drejer det sig om børn med adresse på Motalavej, Egersundvej, Fasanstien og Solbakkevej. Opgørelsen viser, at fire institutioner vil være særligt udfordrede, når lovgivningen træder i kraft.
Procentandel af børn fra de udsatte boligområder i de fire daginstitutioner pr. 1. august 2019 er:
Firkløveren (Slagelse):
1/8 2019: 71 børn, hvoraf 27 bor i Ringparken = 38%
Børnehuset Nord (Slagelse):
1/8 2019: 97 børn, hvoraf 75 bor i Ringparken = 77,3%
Loppen (Korsør):
1/8 2019: 64 børn, hvoraf 25 bor på Motalavej= 39,6%
Storebæltsvej (Korsør):
1/8 2019: 77 børn, hvoraf 48 bor på Motalavej = 62,3%
Øvrige institutioner, der ligger i nærheden af de udsatte boligområder, har maksimalt 21,6% indskrevne børn med adresse i et udsat boligområde.
Jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12, kan kommunalbestyrelsen ansøge Ministeriet om dispensation fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10. Det vil sige både reglen om et maksimalt årligt nyoptag på 30% børn fra udsatte boligområder og reglen om, at børn uden for udsatte boligområder skal tilbydes to pladser som led i opfyldelse af pasningsgarantien, hvis den ene plads er i en daginstitution, der er beliggende i et udsat område.
Dispensationsansøgninger skal udarbejdes for det enkelte dagtilbud. Det vil sige, at det er muligt at søge dispensation på vegne af f.eks. Børnehuset Nord og Børnehuset Storebæltsvej og samtidigt undlade at ansøge om dispensation på vegne af Loppen og Firkløveren.
Dispensation kan gives i op til 5 år.
For at Slagelse Kommune kan imødekomme kravet om, at der maksimalt må optages 30 % børn fra udsatte boligområder i løbet af et kalenderår, er der brug for at tage flere værktøjer i brug.
Administrationen vil derfor:
1)    Inddrage dagtilbud i nærheden af de fire berørte dagtilbud i løsningen. Det vil betyde, at der til dagtilbuddene, der ligger i nærheden af f.eks. Børnehuset Nord, skal visiteres flere børn fra Ringparken. Lederne af de omkringliggende dagtilbud er orienteret og vil løbende blive inddraget i planlægningen.
2)    Fremsætte nye visitationskriterier for dagtilbudsområdet. Oplæg til nye visitationskriterier, der kan understøtte implementeringen af ”Bedre fordeling i dagtilbud” fremsættes til godkendelse på Børne- og Ungeudvalgets kommende møde.
3)    Udarbejde dispensationsansøgninger på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset Storebæltsvej. Det er byrådet, der skal træffe endelig beslutning om ansøgning om dispensation. Der fremsættes beslutningssag omkring dispensationsansøgninger på Børne- og Ungeudvalgets kommende møde.
Både 1) og 2) vil have konsekvenser for børn og forældre, der skal til at gå i dagtilbud, idet det fremadrettet vil være vanskeligere at få opfyldt sin førsteprioritet.
Både 1) og 2) kan have betydning for økonomi og bæredygtighed for dagtilbuddene i Slagelse og Korsør.
Både 1) og 2) vil kræve fokus og ressourcer – både i dagtilbuddene og i administrationen, hvor ordningen skal håndteres manuelt
Det er forventningen, at 1) og 2) vil føre til utilfredse forældre. Deres utilfredshed og bekymring skal håndteres.
Retligt grundlag
Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner).
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orientering om status på implementeringen af lovgivningen vedrørende ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner” til orientering.
Børne- og Ungeudvalget kan komme med bemærkninger til orientering om status på implementeringen af lovgivningen vedrørende ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status på implementeringen af lovgivningen vedrørende ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om status på implementeringen af lovgivningen vedrørende ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner” til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.

272. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

272. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-325992                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på aktiviteter inden for udvalgets område. En samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område danner grundlag for denne orientering.
Baggrund
På mødet den 4. marts 2019 blev Børne- og Ungeudvalget præsenteret for en samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område. Denne oversigt indeholder en sammenskrivning af aftalepunkterne i Budget 2019-2022 og de øvrige store opgaver inden for Børne- og Ungeudvalgets område. Oversigten danner grundlag for en månedlig orientering om status på de samlede aktiviteter inden for udvalgets område. Den bliver løbende opdateret, så status for aktiviteterne er retvisende.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Kalenderindkaldelser gennemgås, og nyt medlem får indbydelser.

273. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

273. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-326074                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren/centerchefen
a.    Øget normering i daginstitutioner – status på fordeling af pulje på 350.000
b.    Projekt ’Sundhedsplejersker styrker integration’
c.    Status på udlægning af forebyggende medarbejdere i dagtilbud og skoler
d.    Status på etablering af én kriminalpræventiv enhed
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Helle Blak (F) orienterede om invitation fra Ungdomsskolen til Læringslokomotivet. Videreformidles til udvalget.
Maj-Britt Thy orienterede om et samarbejde med Den Boligsociale Helhedsplan omkring udarbejdelsen af projektansøgning til Velux-Fonden målrettet forældre og børn i de udsatte boligområder.
Maj-Britt Thy orienterede om, at Gerlev Legepark og Den Boligsociale Helhedsplan har arbejdet sammen om at planlægge en legefestival for dagtilbud og familier i Gerlev Legepark. Festivalen forventes at blive en årligt tilbagevendende begivenhed, der kan udbredes til hele landet.
Maj-Britt Thy orienterede om Slotsbjergby Daginstitutions samarbejde med en kinesisk delegation. Lederen af Slotsbjergby Daginstitution fortæller: "Jeg har indgået et spændende samarbejde med Gao fra Beijing. Gao har været på besøg flere gange over de sidste par år, og han har i forvejen et samarbejde med Gerlev Idrætshøjskole. Nogle gange har han haft "teachers" med. Jeg oplever både overraskelse, forundring og begejstring, hver gang de er her. Gao har inviteret os til Beijing, da han ønsker, at vi kommer til Kina og ser nogle institutioner, men mest, at vi kan udbrede vores pædagogik. Udeliv - afsæt i bevægelse og troen på, at vi erfarer gennem krop og sanser - vores arbejde med den sproglige udvikling og i det hele taget en fortælling om vores arbejde med de styrkede pædagogiske læreplaner. I august 2020 kommer nogle teachers fra Kina og deltager i praksis i en uge. Ligeledes kommer 5-10 børn i alderen 5-6 år og deres forældre. Vores pædagoger skal gå forrest og tilrettelægge de pædagogiske forløb, så de kinesiske teachers kan opleve praksis."
Maj-Britt Thy orienterede om et samarbejde med Naturstyrelsen omkring skovrejsning, hvor Slagelse Kommune er blevet spurgt ind til interesse for at etablere en skovbørnehave. Eventuelt projektforslag afventer egnet placering.
Lis Tribler (A) havde medbragt artikel om mobile tandklinikker.
Unnie Oldenburg (A) orienterede om møde i § 18, stk. 4-udvalg vedrørende misbrug.

274. Sagsoversigt 2019 (B)

274. Sagsoversigt 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-325989                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender løbende sagsoversigten for 2019 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende sagsoversigten til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:
a)    Udvalget godkender sagsoversigten , som den foreligger
b)    Udvalget ændrer i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender sagsoversigt.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

275. Pressemeddelelser (B)

275. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-325991                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Ingen.
Der følges op og orienteres om pressemeddelelse vedrørende pressemeddelelse om Læringslokomotivet og besøg i udvalget på sidste møde.
276. Lukket: Fremadrettet organisering af heldagsskoletilbud (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

277. Godkendelse af referat (B)

277. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-325993                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.