Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 13. januar 2020



322. Godkendelse af dagsorden (B)

322. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487776                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 13. januar 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Under punktet blev det besluttet at flytte kommende udvalgsmøde til den 10. februar 2020.

323. Opfølgning pr. december 2019 - Specialundervisning Skole 8.1, Specialiserede børne- og ungeområde 8.4 (E)

323. Opfølgning pr. december 2019 - Specialundervisning Skole 8.1, Specialiserede børne- og ungeområde 8.4 (E)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-503874                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og ungeområdet har i Slagelse Kommune et samlet budget i 2019 på 1.367,6 mio. kr. Heraf udgør skoleområdet 753,8 mio. kr. og det særlige børne- og ungeområde 257,3 mio. kr.
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og         ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo december 2019:
I budgetopfølgning 4 var forventningen et merforbrug på 5,4 mio. kr., som Byrådet besluttede at tilføre som en tillægsbevilling den 16. december 2019.
Det forventede regnskab forventes derfor med lille usikkerhedsmargen at være lig med budgettet, og myndigheden for specialundervisning forventer dermed hverken mindre- eller merforbrug i 2019.
Udvikling i aktiviteter:
Specialundervisning er generelt et område præget af usikkerhed, men tendensen med et stigende antal visitationer til specialundervisning er ikke så fremtrædende som tidligere. Vi ser dog efter nyt skoleår er startet en stigning i antallet af elever på kommunens egne specialskoler, der ikke kan modsvares af det samtidige fald i antallet af elever på private specialskoler. Samlet set har vi 13 elever flere på egne specialskoler end i sidste skoleår. Særligt på Stillinge Skoles autismetilbud er der sket en stigning, idet der er 12 flere elever i dette skoleår end sidste skoleår. På Stillinge Skoles autismetilbud er der dog i dette skoleår en usædvanlig stor 9. klasse, der medvirker til at bringe elevtallet i vejret.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo november 2019:
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort pr. ultimo november måned er beregnet til 287,6 mio. kr. Med byrådets beslutning om at overføre mindreforbrug på 2,2 mio. fra 2018 er budgettet på området justeret til 257,2 mio. kr.
Forventningen pr. ultimo november 2019 er derfor et merforbrug i 2019 på 30,4 mio. kr. efter overført mindreforbrug fra 2018.
I forhold til Budgetopfølgning 4, hvor merforbruget var beregnet til 34,7 mio. kr. er der således sket en positiv udvikling i forhold til forventet merforbrug i 2019.
Årsagerne til denne nedjustering af forventet forbrug i 2019 skal findes i flere forhold. For det første har Slagelse Kommune fået medhold i en sag i Ankestyrelsen, hvor der var disponeret med ca. 3 mio. kr. i 2019 på plejefamilieområdet. Herudover har der ved gennemgang af disponeringerne vist sig flere forløb, som ikke har været realiseret i 2019.
Ser man ydermere på fordelingen af udgifterne på de enkelte funktioner på det særlige børne- og ungeområde i 2019, ses en tendens til, at der kan forventes yderligere nedskrivning af merforbruget efter december 2019. Denne tendens ses tydeligst på de forebyggende indsatser og på opholdssteder, hvor forbruget de seneste måneder har været bremset op.
Dermed kan imødeses en yderligere reduktion i forhold til årets endelige resultat, som dog ikke er medtaget i denne opgørelse.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.
Pr. ultimo november 2019 er der disponeret med 133 personer på opholdssteder, 892 i forbyggende aktiviteter, 189 i plejefamilier og 27 på døgninstitutioner. Herudover er der i 2019 disponeret med 5 unge på en sikret institution.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

324. Økonomisk handleplan på det specialiserede børne- og ungeområde 2020 (O)

324. Økonomisk handleplan på det specialiserede børne- og ungeområde 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-524003                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres i sagen om Center for Børn og Unges håndtering af et forventet merforbrug på det specialiserede børne- og ungeområde i 2020.
Baggrund
Som orienteret om i forbindelse med Budgetopfølgning 4 på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 2. december 2019, forventedes i 2019 et merforbrug på 34,7 mio. kr. Denne forventning er i økonomiopfølgningen for december 2019 reduceret til 30,4 mio. kr. Faldet i forventet merforbrug hænger sammen med, at der er flere disponeringer, der ikke er realiseret som forventet.
Forventningerne til forbruget i 2020 baseres på udviklingen i forbruget i 2019, sammenholdt med forventninger til og prioriteringer af indsatsen på det specialiserede børne- og ungeområde i 2020.
Dette betyder, at den første forventning om et merforbrug i størrelsesordenen 14,7 mio. kr. i 2020 ændres til en forventning om et merforbrug på 9,1 mio. kr. i 2020, inden fuld effekt af de udmeldte sparekrav fra Budgetaftale 2020.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov.
Handlemuligheder
Administrationen har på baggrund af det forventede merforbrug udarbejdet en handleplan på området. Handleplanen indeholder handlinger, der med fuld effekt i 2020 forventes at sikre overholdelse af budget 2020.
Handleplanen indeholder mål på seks områder:
1.    Serviceniveauet på kontaktpersoner fastholdes i forhold til 2019, for at reducere den forventede udgift med 1,7 mio. kr. i 2020.
2.    Serviceniveauet på familiebehandling skal fastholdes i forhold til 2019, for at reducere den forventede udgift med 2,4 mio. kr. i 2020.
3.    Øget koordinering på anbringelsesområdet skal give en reduktion på 1 mio. kr. i 2020 i forhold til regnskab 2019.
4.    Der skal ansættes en forhandlingskonsulent, hvilket forventes at kunne reducere udgifterne på anbringelsesområdet med 2,5 mio. kr. i 2020.
5.    Gennem øget brug af netværksplejefamilier skal der reduceres med 1 mio. kr. på udgifterne til familiepleje.
6.    Udgifterne til dagbehandling skal reduceres med 500.000 ift. forventet regnskab 2020.
I vedhæftede bilag ”Bilag 1 – Handleplan på det specialiserede børne- og ungeområde 2020” beskrives de enkelte elementer i handleplanen yderligere.
Der kan komme forslag til ændring af handleplanen i forbindelse med forelæggelse forslag til strategi m.v. på anbringelsesområdet, forebyggelse og overgang fra barn til voksen på udvalgets martsmøde.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget tager iværksættelse af handleplan på det specialiserede børne- og ungeområde til orientering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der henvises til Bilag 1 – Handleplan på det specialiserede børne- og ungeområde 2020 for en nærmere gennemgang af de forventede økonomiske effekter af handleplanen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering af (A), (V) og (O).
Helle Blak (F) tager ikke sagen til orientering, med følgende bemærkning: (F) anmoder Økonomiudvalget om, at det særlige børne- og ungeområde fritages for besparelser, da det er formålsløst.
Sagen genfremlægges til beslutning, når det endelige resultat for 2019 kendes.

325. Opstart af ekstern undersøgelse på det særlige børne- og ungeområde (O)

325. Opstart af ekstern undersøgelse på det særlige børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2019-67634               Dok.nr.: 330-2019-541024                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres med sagen om bevilling af Task Force-forløb (ekstern undersøgelse) af det specialiserede børne- og ungeområde, samt den videre proces herfor.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget godkendte på møde den 30. september 2019 (sag 281) at ansøge Ankestyrelsen og Socialstyrelsen om et såkaldt Task Force-forløb; en ekstern undersøgelse af det specialiserede børne- og ungeområde i Slagelse Kommune. I beslutningen indgik et kommissorium for det videre arbejde, til brug hvis kommunen fik tilkendt et forløb. På den baggrund ansøgte administrationen om et Task Force-forløb (ansøgning vedlagt som bilag 1).
Ankestyrelsen og Socialstyrelsen har besluttet at imødekomme Slagelse Kommunes ansøgning om et Task Force-forløb, med tidlig opstart i 2020, som ønsket (se bilag 2). Der vil blive lavet en tidsplan i januar 2020, mens selve forløbet vil starte op i februar 2020. Task Force-forløbet tager knap 2 år, og består af en indledende analysefase, og et efterfølgende udviklingsforløb.
Det nærmere indhold af analyse og udviklingsforløb er ridset op i sag 281, samt i kommissoriet (bilag 3), og fra administrationens side vil der være fokus på de ønsker til proces og indhold, der blev fremført ved Børne- og Ungeudvalgets behandling af sagen i september 2019. Evt. supplerende undersøgelser afklares senere i forløbet; som det første skal der nu nedsættes en lokal, tværgående projektgruppe, med ansvar for løbende opfølgning til både den administrative og politiske ledelse.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at vende udviklingen på det særlige børne- og ungeområde, og at der i den forbindelse er brug for en dybdegående undersøgelse af området, der både forholder sig til indsatser og effekter, også på længere sigt. Ankestyrelsens og Socialstyrelsens Task Force-forløb vurderes at være det mest velegnede til formålet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den eksterne undersøgelse har ingen personalemæssige konsekvenser. Forløbet med Socialstyrelsens Task Force er uden beregning for kommunen, hvorimod en efterfølgende videregående analyse medfører en endnu ikke anslået udgift til anden konsulentbistand. Det vil først være muligt at bestemme relevans, omfang og udgift hertil senere i forløbet, tidligst medio 2020
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget henstiller til, at der sikres sammenhæng mellem undersøgelsen og øvrige indsatser, herunder politiske pejlemærker og børne- og ungepolitikken. Udvalget har en forventning om løbende afrapportering og involvering.

326. Pejlemærker, strategi og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeområde (D)

326. Pejlemærker, strategi og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeområde (D)

Sagsnr.: 330-2020-297                  Dok.nr.: 330-2020-823                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om datagrundlaget for det specialiserede børne- og ungeområde, godkender proces for udvikling af politiske pejlemærker, strategi og handleplaner, herunder afholdelse af temamøde med eksterne interessenter, samt drøfter input til politiske pejlemærker.
Baggrund
Behovet for sociale indsatser for udsatte børn og unge har en årrække været voksende og området er økonomisk udfordret med stigende budgetbehov. I øvrigt svarende til tendenserne på landsplan. Dog har udviklingen i Slagelse Kommune generelt ligget med en større stigning end en række øvrige kommuner.
Datagrundlaget
Udviklingen på området beskrives bl.a. i to vedhæftede bilag ved
·       Revideret datagrundlag vedrørende indsatser og økonomi (bilag 1)
·       Indsatstrappens udgiftsmodel, Socialstyrelsen, 2019 (bilag 2)
Fra materialet kan udledes følgende karakteristika for børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune:
·       Højt udgiftsniveau pr. 0-22 årig
·       Stor stigning i udgiftsniveauet
·       Højt antal anbragte
·       Højt antal efterværn
·       Lav gennemsnitsalder for anbringelser
·       Højt antal 0-6 årige med en familieindsats
·       Lavt antal 0-22 årige med en forebyggende familieindsats
Hertil kommer, at Børne- og Udvalget er på vej med en ny Børne- og Ungepolitik, der skal sætte den overordnede politiske ramme for indsatserne for udsatte børn og unge.
Datagrundlaget kan anvendes til at overveje, hvilke pejlemærker og strategi, der kan lægges til grund for implementering af Børne- og ungepolitikken i en handleplan for det specialiserede børneområde.
Processen for valg af pejlemærker, strategi og handleplaner
Udvalget har besluttet at arbejde med det specialiserede børne- og ungeområde som tema i 1. kvartal 2020. Det giver mulighed for, at forslag til pejlemærker drøftes i forbindelse med udvalgsmøde i februar og med forskellige interessenter ved temamøde i forlængelse heraf.
Det specialiserede børneområde er karakteriseret ved mange samarbejdspartnere; medarbejderne i Børn og Familie, det almene børneområde, Jobcenteret, Center for Handicap- og psykiatri, eksterne professionelle, råd og nævn, børn, forældre og øvrige netværk. Disse kan inddrages ved et temamøde.
Med afsæt i forslag til pejlemærker kan der udarbejdes forslag til strategi og handleplan for indsatserne på børne- og ungeområdet til forelæggelse for udvalget i marts 2020.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte det foreliggende datagrundlag, herunder tilkendegive behov for yderligere data.
Udvalget kan drøfte forslag til processen for valg af pejlemærker, strategi og handleplaner, herunder
·       at der afholdes temamøde den 3. februar 2020 med henblik på at udpege forslag til pejlemærker for indsatserne for udsatte børn og unge. Der indbydes en bred kreds af interessenter til mødet, og
·       at der på baggrund af temamødet fremlægges forslag til pejlemærker, strategi og handleplan på udvalgets martsmøde.
Udvalget kan drøfte forslag til pejlemærker og anmode administrationen om at arbejde videre med disse til brug for temamøde i februar eller afvente med udpegning af pejlemærker til efter temamødet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at politisk vedtagne pejlemærker, strategi og handleplaner for indsatserne på det specialiserede børneområde vil understøtte og styrke indsatsen og prioriteringen i sagsbehandlingen.
For at vurdere implementeringen af pejlemærker, strategi og handleplaner er det afgørende, at der etableres en monitorering såvel i forhold til effekten af indsatserne som udgiftsudviklingen. Mulighederne i Socialstyrelsens udgiftsmodel skal vurderes nærmere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om og drøfter datagrundlaget
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender proces for udvikling af politiske pejlemærker, strategi og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeområde
3.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter input til politiske pejlemærker samt konkrete forslag til handlinger og indsatser.
4.    at Børne- og Ungeudvalget godkender at afholde temamøde i forlængelse af udvalgsmødet den 3. februar, med deltagelse af eksterne interessenter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
At 1: Taget til orientering og drøftet.
At 2: Godkendt med den tilføjelse, at administrationen udarbejder en skabelon til arbejdet med pejlemærker mm. til brug inden og på kommende temamøde, samt laver en plan for monitorering og opfølgning.
At 3: Drøftet.
At 4: Godkendt, men på en senere dato.

327. Tværgående indsats for 50-100 udsatte familier (B)

327. Tværgående indsats for 50-100 udsatte familier (B)

Sagsnr.: 330-2020-326                  Dok.nr.: 330-2020-911                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte og godkende forslag til metodevalg og målgruppe for projektet samt plan for den videre proces.
Baggrund
Byrådet besluttede i budgetaftale 2020-23 (pkt. 10), at der iværksættes en særlig tværgående indsats for 50 til 100 udsatte familier, hvor der er eller kan iværksættes forebyggende indsatser. Effekten af indsatsen skal bl.a. være
·       at forældrene får styrkede forældrekompetencer,
·       at anbringelser undgås og
·       at forældrene kommer tættere på arbejdsmarkedet.
Der er tale om et 3-årigt projekt, hvor effekten løbende evalueres på baggrund af fastlagt baseline ved start.
I forbindelse med uddybning af budgetaftalen i Styringsark for budget 2020-2023, der blev forelagt for fagudvalgene i december 2019, er forslaget yderligere uddybet af administrationen med to overordnede pejlemærker for projektet, der omhandler henholdsvis metodevalg og målgruppe.
Metodevalg
Slagelse Kommune deltager for tiden i et projekt bl.a. sammen med Socialstyrelsen om forebyggelse i familien (FIF). Byrådet har 29. oktober 2018 godkendt kommunens deltagelse i dette projekt.
Projektet bygger metodisk på en samarbejdsmodel, der understøtter et helhedsorienteret fokus gennem et tværfagligt myndighedsteam på tværs af forvaltninger og med inddragelse af andre fagområder. Tværfagligheden organiseres på forskellige niveauer, og der er en klar ansvarsplacering i forhold til projektets målsætninger og arbejde.
Hovedelementerne i modellen er, at der et fast team, der arbejder med familien, sammensat af relevante fagligheder fra forskellige myndigheder og familiekoordinatorer, der er familiens kontaktperson i forhold til kommunen. Medarbejderne er fagligt forankret i basisorganisationen, men netværksorganiseret omkring opgaven i den enkelte familie.
Modellen har en sådan generel karakter, at den med nødvendige justeringer i forhold til børnenes alder kan anvendes i forhold til en helhedsorienteret forebyggende indsats for 50 til 100 udsatte familier. Særligt skal der være ekstra fokus på samarbejdet med almenområdet; sundhedsplejen, dagtilbud og skole. Fra arbejdet med FIF har en række medarbejder opnået en kompetence i forhold til at implementere modellen, der kan videregives til andre i organisationen.
Tilbage i 2011 etablerede Slagelse Kommune et tilsvarende program for en tværfaglig lokalt forankret indsats i henholdsvis Ringparken og Motalavej. Kernen i programmet var en samling af en række specifikke fagligheder, socialfaglige, beskæftigelsesrettede og pædagogiske samt et tæt samarbejde med centrale aktører, særligt politi og boligorganisationer. Den primære målgruppe var udsatte familier, som havde kriminelle unge og sårbare små, der oplevede vold i familien. Disse familier fik tilknyttet familiekoordinatorer. Herudover blev der arbejdet med familier, som var i risiko for at blive udsatte, samt styrkelse af fællesskaber med særligt fokus på børn og unge i området.
Programmet ophørte i 2017, hvor de aktive aktiviteter på forskellig vis overgik til samarbejdet om den nye boligsociale helhedsplan og den ordinære drift. De grundlæggende intentioner med programmet og erfaringerne herfra svarer i hovedtrækkene til metodegrundlaget for FIF.
Målgruppe
I hovedparten af de tilfælde, hvor der er behov for indsatser overfor børn i udsatte familier, er årsagen at finde i familien og ikke alene betinget af det enkelte barns adfærd m.v. Forskningen peger på, at tidlige indsatser har størst effekt, samt at anbragte børn statistisk i mindre grad gennemfører uddannelse og senere kommer i beskæftigelse end andre børn.
På baggrund heraf skønnes der at kunne opnås størst effekt med det besluttede projekt, hvis målgruppen udpeges med afsæt i denne baggrundsviden.
Målgruppen kunne eksempelvis være kendetegnet ved følgende:
o    Familier, hvor der allerede er iværksat forebyggende indsatser, og der er begrundet bekymring for, at disse ikke er tilstrækkelige til at sikre trivsel og sundhed for familiens børn
o    Familier, hvor forældremyndighedsindehaver/indehavere er på offentlig forsørgelse
o    Børnene er i alderen 0-6 år. Familier med de yngste børn prioriteres.
Det lægges til grund, at der skal arbejdes med hele familien, og der sættes ind med de indsatser, der aktuelt matcher behovet hos børnene og familien med fokus på kontinuerligt at bringe børn og forældre så tæt på det almindelige hverdagsliv som muligt.
Ved at vælge et begrænset antal udvælgelseskriterier bliver det muligt enkelt at måle effekten i projektperiode og eventuelt korrigere projektet i nødvendigt omfang i forhold til målsætningen.
Tidsplan
Når den politiske godkendelse af metodevalg og målgruppe for projektet foreligger, kan den konkrete etablering af det organisatoriske grundlag for arbejdet og efterfølgende udvælgelse af de familier, der tilbydes at deltage, igangsættes. Det tværgående myndighedsarbejde forudsætter samtykke fra de medvirkende voksne.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om social service, lov om integration af udlændinge i Danmark og forskellige andre love, § 5
Handlemuligheder
Metodevalg
Administrationen har beskrevet Samarbejdsmodellen, der anvendes i FIF-projektet som en metode, der kan anvendes i det 3-årige projekt med 50 til 100 udsatte familier.
Alternativt kunne der etableres en selvstændig organisatorisk enhed, der fik denne opgave, eller opgaven lægges i tilknytning til Afdeling for Børn og Familie eller Jobcenteret.
Målgruppe
Det beskrevne forslag til målgruppe kan udvides med særlige karakteristika for såvel børn, forældre og familierne.
Alternativt kan den foreslåede målgruppe anvendes, samtidig med at der i praksis arbejdes med at eksempelvis forældrenes forskellige typer af udfordringer ud over ledighed repræsenteres, ex. misbrug, psykiske udfordringer og sygdom.
I forhold til børn kan der indlægges udvælgelseskriterier i forhold til udfordringer med fysisk udvikling, tidlige tegne på mulige psykiske udfordringer, adfærd m.v.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at Samarbejdsmodellen fra FIF med tilpasninger anvendes, dels fordi der er positive erfaringer fra arbejdet med denne model, og dels for at der ikke skal bruges tid og ressourcer på udvikling af et nyt setup, men at der kan sættes hurtigt ind med en ændret praksis i forhold til familierne.
Det anbefales, at målgruppen defineres forholdsvist bredt, eksempelvis som ovenfor, da det giver mulighed for fleksibilitet og udvikling over projektperioden, bl.a. på baggrund af de erfaringer, der indhentes. Samtidig anbefales det, at familierne udvælges efter dem med de yngste børn, i lyset af den evidensbaserede viden om, at indsatser har størst effekt i børnenes første 1000 dage.
I forlængelse heraf anbefales det at medtænke sundhedsplejen i såvel myndighedsarbejdet som de forebyggende indsatser.
I forhold til den konkrete opstart af projektet anbefales det, at der startes op med 25 familier i sidste del af 2. kvartal 2020 og derefter yderligere 25 familier i henholdsvis 4. kvartal 2020, 2. og 4. kvartal 2021. Forud herfor tilrettelægges arbejdsgange, indhentes samtykker m.v.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der skal udpeges en projektleder. Dette skal ske inden for Jobcenterets og Afdeling for Børn og Families rammer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalgene drøfter forslag til metodevalg og målgruppe for projektet
2.    at udvalgene beslutter valg af metode og målgruppe for projektet
3.    at udvalgene godkender forslag til tidsplan
4.    at udvalgene halvårligt, første gang pr. september 2020, får status for projektet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
(V) og (O) foreslår følgende:
­ En organisatorisk enhed af hensyn til fokusering, hastighed og fleksibilitet i det tværgående samarbejde
­ Fokus på læringsmål for familierne i forhold til udvikling og understøttelse af forældrekompetencen
­ Målgruppen er som udgangspunkt de yngste børn mellem 0-6 år - men der inddrages også andre aldersgrupper for at indhente erfaring
­ Målgruppen findes i hele kommunen og ikke begrænset til udsatte boligområder - geografisk spredning
­ Der etableres en styregruppe med deltagelse af kommunaldirektøren, politikere og embedsfolk.
At 1: Drøftet.
At 2: Godkendt at Samarbejdsmodellen anvendes samt den foreslåede målgruppe for projektet. Forslag fra (V) og (O), nr. 2, 3 og 4 indgår i det videre arbejde. Forslag nr. 5 behandles på kommende møde.
At 3: Godkendt.
At 4: Godkendt.

328. Vedtagelse af ny Børne- og Ungepolitik (B)

328. Vedtagelse af ny Børne- og Ungepolitik (B)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2019-513326                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget og Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal indstille endeligt udkast til ny Børne- og Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet. Desuden skal Børne- og Ungeudvalget godkende forslag til udmøntningsproces.
Baggrund
Den nye Børne- og Ungepolitik erstatter den eksisterende Børne- og Ungepolitik. Hvor den gamle politik havde et stort fokus på det specialiserede område, har den nye et bredere fokus, der omfatter både det specialiserede og det almene område. Det brede fokus bevirker, at der ikke er behov for sektorspecifikke politikker som for eksempel en skolepolitik. Udkastet til den nye Børne- og Ungepolitik er blevet til på baggrund af en længerevarende proces, hvor en række interessenter har deltaget:
·       Fokusgruppeinterviews med ca. 50 børn og unge i alderen 5-18 år om en god dag og det gode børne- og ungeliv. Deltagerne kom fra børnehaver, almen- og specialskoler, sociale væresteder, misbrugstilbud og pårørendegrupper
·       Spørgeskemaundersøgelse til en række bestyrelsesformænd i dagtilbud og skoler om det gode børne- og ungeliv
·       En workshop for ca. 45 børn og unge i alderen 5-18 år samt Børne- og Ungeudvalget, hvor inputs fra interviews og spørgeskema blev kvalificeret
·       En workshop, hvor udvalget, medarbejdere, forældre, elever og andre interessenter var med til at definere og prioritere politikkens indhold
·       En lille arbejdsgruppe med interesserede parter (tre elever og en repræsentant fra DLF) deltog i udformningen af udkastet
Udkastet til Børne- og Ungepolitikken udstikker retningen for arbejdet med og omkring alle børn og unge i Slagelse Kommune – lige fra det endnu ufødte barn til den 18-årige. Forældrene udgør et særligt omdrejningspunkt i politikken, fordi deres ressourcer og rolle som aktive medspillere er altafgørende for at skabe trivsel og udvikling for alle børn og unge.
Høringssvar
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i november 2019 at sende udkast til en ny Børne- og Ungepolitik i høring i MED-udvalg, bestyrelser, børnegrupper og interesseorganisationer på 0-18 årsområdet samt i offentlig høring. Udkastet har været i høring frem til 8. december, og der er kommet 55 høringssvar fra i alt 81 høringsparter. Høringssvarene kommer hovedsagelig fra medarbejdere og bestyrelser i dagtilbud, skoler og klubber samt nogle få elevråd, understøttende funktioner, organisationer og privatpersoner. De samlede høringssvar et vedlagt som bilag (se bilag 1).
Administrationen har udarbejdet en opsamling på høringssvarene (se bilag 2). Opsamlingen viser, at høringsparterne generelt udtrykker tilslutning og opbakning til indholdet i politikken. Derudover er der en række ændringsforslag og kommentarer, de fleste er fra en enkelt eller et par høringsparter, mens nogle er fra flere parter. Overordnet set viser opsamlingen, at rigtig mange parter:
·       Anerkender den inddragende proces, og at børn og unges perspektiver er en del af den endelige politik
·       Synes, det er et fint udkast - enkelt opbygget, kort, letlæseligt og med et klart udtryk
·       Synes, det er fine intentioner, værdier og idealer, der udstikker retning for arbejdet med og omkring børn og unge
·       Synes, det er positivt, at politikken er tænkt som en værdiramme/pejlemærke for alle aktører i børn og unges liv, herunder forældrene
·       Påpeger behov for ressourcer til at understøtte målene i politikken
·       Efterspørger opmærksomhed på udmøntningsprocessen, herunder rammer for lokal udmøntning
Mere konkret viser høringssvarene, at mange parter:
·       Er enige i indholdet og bakker om og intentionerne i principperne
·       Synes, det er godt og vigtigt, at et af principperne sætter fokus på forældrene
·       Efterspørger større fokus på forældrenes ansvar og rolle i politikken
·       Synes, at punkt 4 i princip 4 har for snævert fokus på misbrug og psykisk sygdom
·       Påpeger, det kan være svært at indfri nogle af målene i princip 4 og 6 indenfor den nuværende økonomiske ramme, herunder en voksen at tale med, ture ud af huset og fysiske rammer
Endeligt udkast til Børne- og Ungepolitik
På baggrund af høringssvarene har administrationen foretaget en række ændringer i udkastet til Børne- og Ungepolitikken. Ændringerne i de seks principper fremgår med rødt i det reviderede udkast (se bilag 3) og omfatter:
·       Tilføjelser af enkelte vigtige begreber eller ord
·       Enkelte ændrede formuleringer
·       Enkelte uddybninger
Derudover er forordet forkortet og indholdet skærpet. Det endelige udkast kan ses i bilag 4.
Udmøntningsproces
Med afsæt i de indkomne høringssvar om udmøntning har administrationen udarbejdet et forslag til en overordnet udmøntningsproces. Forslaget er baseret på, at udmøntningen skal ske lokalt. Processen indebærer i grove træk følgende:
·       I januar-februar layoutes og formidles politikken
·       I februar nedsættes en arbejdsgruppe, der udarbejder forslag til, hvordan Børne- og Ungeudvalget kan følge op på den lokale udmøntning. Forslaget til opfølgning lægges op til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse i april
·       I februar indleder administrationen en dialog med virksomhedslederne om behovet for understøttelse til udmøntningen. Arbejdsgruppen kan udarbejde forslag til understøttende tiltag
·       I april-juni drøfter hver virksomhed / understøttende funktion, hvordan de vil arbejde med at realisere de seks principper i politikken, og hvordan de løbende vil følge op på arbejdet. Lokale børn, unge, forældre og medarbejdere inddrages i dialogen
·       I august får Børne- og Ungeudvalget en tilbagemelding om den lokale udmøntning
·       Fra august og fremadrettet iværksættes lokale tiltag til udmøntning ligesom der er en løbende lokal dialog om og opfølgning på udmøntningen
·       Fra januar 2021 og frem gives en årlig tilbagemelding til Børne- og Ungeudvalget om, hvordan det går lokalt med at udmønte politikken
Retligt grundlag
Jf. Serviceloven § 19, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til formål at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan indstille det endelige udkast til ny Børne- og Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet, som det foreligger. Eller udvalget kan indstille udkastet til Byrådets vedtagelse med ændringsforslag.
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslag til udmøntningsproces som beskrevet eller med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er bred tilslutning til indholdet i det endelige udkast blandt de forskellige interessenter. Den inddragende proces og afsættet i børn og unges perspektiver er blevet positivt modtaget, og administrationen vurderer at det har bidraget til et skærpet fokus på at sætte børn og unge i centrum i opgaveløsningen.
Med de tilføjede ændringer imødekommer det endelige udkast stort set alle de bemærkninger og ændringsforslag, som et større antal høringsparter har peget på. Bemærkningerne om, at der i politikken burde være endnu mere fokus på forældrenes ansvar og rolle, har administrationen ikke imødekommet. Administrationen vurderer, at hensigten med en politik er at udstikke en ramme for medarbejdernes arbejde, og at det er i den lokale udmøntning af politikken, at virksomhedernes konkrete forventninger til forældrene kan kommunikeres. Men politikkens fokus på forældrene kan være med til at støtte medarbejderne i at adressere forældrenes ansvar og rolle.
Administrationen vurderer, at forslaget til udmøntningsproces balancerer hensynet til henholdsvis lokal udmøntning og politisk opfølgning. Processen er i vid udstrækning tilrettelagt som en inddragende proces, hvor de forskellige parter kan bidrage til at designe processen, ligesom der er taget højde for, at der kan ske en opfølgning til det politiske niveau. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Flere høringsparter påpeger, at det kan være svært at realisere intentionerne i politikken indenfor den nuværende økonomiske ramme. Nogle påpeger også, at der er behov for øgede kompetencer blandt medarbejderne.
Særligt punktet ’Vi sørger for at alle børn og unge har en voksen, de kan tale med, når de har brug for det’ i princip 4 bliver påpeget som en udfordring at leve op til med de nuværende ressourcer. Også princip 6 om motiverende læringsmiljøer mødes med bemærkninger om, at det kan være svært at realisere indenfor den nuværende økonomiske ramme, specielt i forhold til det fysiske læringsmiljø og brug af eksterne læringsrum.
Konsekvenser for andre udvalg
Den nye Børne- og Ungepolitik sætter retningen for hele 0-18 års området og har således også betydning for andre afdelingers og udvalgs arbejde med børn og unge. Det kan fx være Folkesundhed samt Kultur og Fritid.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller det endelige udkast til ny Børne- og Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til udmøntningsproces
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2: Godkendt.

329. Frigivelse af anlægsbevilling: Toiletter - skoler (B)

329. Frigivelse af anlægsbevilling: Toiletter - skoler (B)

Sagsnr.: 330-2019-83459               Dok.nr.: 330-2019-492448                                       Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via Børne- og Ungeudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 5 mio. kr. i 2020 til renovering af skoletoiletter.
Baggrund
Byrådet afsatte i forbindelse med Budget 2017 2,5 mio. kr. årligt i hver af de fire budgetår 2017-2020 til renovering af skoletoiletterne i Slagelse Kommune. Den første halvdel af de i alt 10 mio. kr. er allerede blevet frigivet, og arbejdet er således i gang.
I denne sag søges der om frigivelse af anden halvdel af de 10 mio. kr., dvs. 5 mio. kr. Dermed vil samtlige 10 mio. kr., fordelt på de fire år, være frigivet.
Anlægsprojektet skal bidrage til at hæve standarden på skoletoiletterne i Slagelse Kommune. Der er udarbejdet en minimumsstandard og en designlinje, og selve anlægsarbejdet består i at renovere skoletoiletterne, så de kommer op til standard. Anlægsarbejdet prioriteres således, at de skoletoiletter der ligger længst fra minimumsstandarden bliver renoveret først.
I bilag 1 ses forbrugsspecifikation af det frigivne rådighedsbeløb i 2020.
I bilag 2 kan ses tidsplan for udførelsen af renoveringerne af skoletoiletterne.
Retligt grundlag
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan anbefale frigivelse af anlægsbevillingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om at frigive anlægsbevillingen på 132 Toiletter – skoler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.1
5.000
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.1
-5.000
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 5 mio. kr. i 2020 til det afsatte rådighedsbeløb på 132 Toiletter – skoler.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Udvalget ønsker en status for arbejdet inden sommerferien.

330. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

330. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-487780                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Orientering om Kvalitetsrapport 2018-19 for skolerne
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget fik på anmodning en redegørelse for en børnesag.

331. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

331. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-487782                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Helle Blak (F): Når den kendes, ønskes udmøntningen af Finansloven præsenteret for udvalget, hvad angår elementer, der vedrører udvalgets ansvarsområde.

332. Pressemeddelelser (B)

332. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487785                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Intet.

333. Godkendelse af referat (B)

333. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487788                                       Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.