328. Vedtagelse af ny Børne- og Ungepolitik (B)
328. Vedtagelse af ny Børne- og Ungepolitik (B)
Sagsnr.: 330-2019-10523 Dok.nr.: 330-2019-513326 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget og Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal indstille endeligt udkast til ny
Børne- og Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet. Desuden skal Børne- og
Ungeudvalget godkende forslag til udmøntningsproces.
Baggrund
Den nye Børne- og Ungepolitik erstatter den eksisterende
Børne- og Ungepolitik. Hvor den gamle politik havde et stort fokus på det
specialiserede område, har den nye et bredere fokus, der omfatter både det
specialiserede og det almene område. Det brede fokus bevirker, at der ikke er
behov for sektorspecifikke politikker som for eksempel en skolepolitik.
Udkastet til den nye Børne- og Ungepolitik er blevet til på baggrund af en
længerevarende proces, hvor en række interessenter har deltaget:
·
Fokusgruppeinterviews med ca. 50 børn og unge i alderen 5-18 år
om en god dag og det gode børne- og ungeliv. Deltagerne kom fra børnehaver,
almen- og specialskoler, sociale væresteder, misbrugstilbud og pårørendegrupper
·
Spørgeskemaundersøgelse til en række bestyrelsesformænd i
dagtilbud og skoler om det gode børne- og ungeliv
·
En workshop for ca. 45 børn og unge i alderen 5-18 år samt Børne-
og Ungeudvalget, hvor inputs fra interviews og spørgeskema blev kvalificeret
·
En workshop, hvor udvalget, medarbejdere, forældre, elever og
andre interessenter var med til at definere og prioritere politikkens indhold
·
En lille arbejdsgruppe med interesserede parter (tre elever og en
repræsentant fra DLF) deltog i udformningen af udkastet
Udkastet til Børne- og Ungepolitikken udstikker retningen
for arbejdet med og omkring alle børn og unge i Slagelse Kommune – lige fra det
endnu ufødte barn til den 18-årige. Forældrene udgør et særligt
omdrejningspunkt i politikken, fordi deres ressourcer og rolle som aktive
medspillere er altafgørende for at skabe trivsel og udvikling for alle børn og
unge.
Høringssvar
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i november
2019 at sende udkast til en ny Børne- og Ungepolitik i høring i MED-udvalg,
bestyrelser, børnegrupper og interesseorganisationer på 0-18 årsområdet samt i
offentlig høring. Udkastet har været i høring frem til 8. december, og der er
kommet 55 høringssvar fra i alt 81 høringsparter. Høringssvarene kommer
hovedsagelig fra medarbejdere og bestyrelser i dagtilbud, skoler og klubber
samt nogle få elevråd, understøttende funktioner, organisationer og privatpersoner.
De samlede høringssvar et vedlagt som bilag (se bilag 1).
Administrationen har udarbejdet en opsamling på
høringssvarene (se bilag 2). Opsamlingen viser, at høringsparterne generelt
udtrykker tilslutning og opbakning til indholdet i politikken. Derudover er der
en række ændringsforslag og kommentarer, de fleste er fra en enkelt eller et
par høringsparter, mens nogle er fra flere parter. Overordnet set viser
opsamlingen, at rigtig mange parter:
·
Anerkender den inddragende proces, og at børn og unges
perspektiver er en del af den endelige politik
·
Synes, det er et fint udkast - enkelt opbygget, kort, letlæseligt
og med et klart udtryk
·
Synes, det er fine intentioner, værdier og idealer, der udstikker
retning for arbejdet med og omkring børn og unge
·
Synes, det er positivt, at politikken er tænkt som en
værdiramme/pejlemærke for alle aktører i børn og unges liv, herunder
forældrene
·
Påpeger behov for ressourcer til at understøtte målene i
politikken
·
Efterspørger opmærksomhed på udmøntningsprocessen, herunder
rammer for lokal udmøntning
Mere konkret viser høringssvarene, at mange parter:
·
Er enige i indholdet og bakker om og intentionerne i principperne
·
Synes, det er godt og vigtigt, at et af principperne sætter fokus
på forældrene
·
Efterspørger større fokus på forældrenes ansvar og rolle i
politikken
·
Synes, at punkt 4 i princip 4 har for snævert fokus på misbrug og
psykisk sygdom
·
Påpeger, det kan være svært at indfri nogle af målene i princip 4
og 6 indenfor den nuværende økonomiske ramme, herunder en voksen at tale med,
ture ud af huset og fysiske rammer
Endeligt udkast til Børne- og Ungepolitik
På baggrund af høringssvarene har administrationen foretaget
en række ændringer i udkastet til Børne- og Ungepolitikken. Ændringerne i de
seks principper fremgår med rødt i det reviderede udkast (se bilag 3) og
omfatter:
·
Tilføjelser af enkelte vigtige begreber eller ord
·
Enkelte ændrede formuleringer
·
Enkelte uddybninger
Derudover er forordet forkortet og indholdet skærpet. Det
endelige udkast kan ses i bilag 4.
Udmøntningsproces
Med afsæt i de indkomne høringssvar om udmøntning har
administrationen udarbejdet et forslag til en overordnet udmøntningsproces.
Forslaget er baseret på, at udmøntningen skal ske lokalt.
Processen
indebærer i grove træk følgende:
·
I januar-februar layoutes og formidles politikken
·
I februar nedsættes en arbejdsgruppe, der udarbejder forslag til,
hvordan Børne- og Ungeudvalget kan følge op på den lokale udmøntning. Forslaget
til opfølgning lægges op til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse i april
·
I februar indleder administrationen en dialog med
virksomhedslederne om behovet for understøttelse til udmøntningen.
Arbejdsgruppen kan udarbejde forslag til understøttende tiltag
·
I april-juni drøfter hver virksomhed / understøttende funktion,
hvordan de vil arbejde med at realisere de seks principper i politikken, og
hvordan de løbende vil følge op på arbejdet. Lokale børn, unge, forældre og
medarbejdere inddrages i dialogen
·
I august får Børne- og Ungeudvalget en tilbagemelding om den
lokale udmøntning
·
Fra august og fremadrettet iværksættes lokale tiltag til
udmøntning ligesom der er en løbende lokal dialog om og opfølgning på
udmøntningen
·
Fra januar 2021 og frem gives en årlig tilbagemelding til Børne-
og Ungeudvalget om, hvordan det går lokalt med at udmønte politikken
Retligt
grundlag
Jf. Serviceloven § 19, stk. 2,
skal kommunalbestyrelsen udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til
formål at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den
målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den
sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af
kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan indstille det endelige udkast til
ny Børne- og Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet, som det foreligger. Eller
udvalget kan indstille udkastet til Byrådets vedtagelse med ændringsforslag.
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslag til
udmøntningsproces som beskrevet eller med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er bred tilslutning til
indholdet i det endelige udkast blandt de forskellige interessenter. Den
inddragende proces og afsættet i børn og unges perspektiver er blevet positivt
modtaget, og administrationen vurderer at det har bidraget til et skærpet fokus
på at sætte børn og unge i centrum i opgaveløsningen.
Med de tilføjede ændringer
imødekommer det endelige udkast stort set alle de bemærkninger og
ændringsforslag, som et større antal høringsparter har peget på. Bemærkningerne
om, at der i politikken burde være endnu mere fokus på forældrenes ansvar og
rolle, har administrationen ikke imødekommet. Administrationen vurderer, at
hensigten med en politik er at udstikke en ramme for medarbejdernes arbejde, og
at det er i den lokale udmøntning af politikken, at virksomhedernes konkrete
forventninger til forældrene kan kommunikeres. Men politikkens fokus på
forældrene kan være med til at støtte medarbejderne i at adressere forældrenes
ansvar og rolle.
Administrationen vurderer, at
forslaget til udmøntningsproces balancerer hensynet til henholdsvis lokal
udmøntning og politisk opfølgning. Processen er i vid udstrækning tilrettelagt
som en inddragende proces, hvor de forskellige parter kan bidrage til at
designe processen, ligesom der er taget højde for, at der kan ske en opfølgning
til det politiske niveau.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Flere høringsparter påpeger, at det kan være svært at
realisere intentionerne i politikken indenfor den nuværende økonomiske ramme.
Nogle påpeger også, at der er behov for øgede kompetencer blandt medarbejderne.
Særligt punktet ’Vi sørger for at alle børn og unge har en
voksen, de kan tale med, når de har brug for det’ i princip 4 bliver påpeget
som en udfordring at leve op til med de nuværende ressourcer. Også princip 6 om
motiverende læringsmiljøer mødes med bemærkninger om, at det kan være svært at
realisere indenfor den nuværende økonomiske ramme, specielt i forhold til det
fysiske læringsmiljø og brug af eksterne læringsrum.
Konsekvenser
for andre udvalg
Den nye Børne- og Ungepolitik sætter retningen for hele 0-18
års området og har således også betydning for andre afdelingers og udvalgs
arbejde med børn og unge. Det kan fx være Folkesundhed samt Kultur og Fritid.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget indstiller det endelige udkast til ny Børne- og
Ungepolitik til vedtagelse i Byrådet
2.
at Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til udmøntningsproces
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende:
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2: Godkendt.