Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 2. marts 2020



345. Godkendelse af dagsorden (B)

345. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487874                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. marts 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 2. marts 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.
Udvalget besluttede, at sag 346 "Bevægelse i dagtilbud og skoler" behandles samtidig med initiativsagen "Bevægelse i folkeskolen", der er vedlagt som bilag til sag 346.

346. Bevægelse i dagtilbud og skoler (D)

346. Bevægelse i dagtilbud og skoler (D)

Sagsnr.: 330-2019-86279               Dok.nr.: 330-2020-83893                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Med afsæt i initiativsagen fra Venstre skal Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til, hvordan de vil arbejde videre med bevægelse og trivsel for børn og unge.
Baggrund
På Byrådsmødet den 16. december 2019 blev det besluttet at viderestille initiativsagen om bevægelse i folkeskolen fra Venstre til Børne- og Ungeudvalget. Initiativsagen er vedlagt som bilag 1.
Med afsæt i Venstres ønske om at fremme bevægelse blandt børn og unge har administrationen undersøgt eksisterende forskningsresultater, evalueringer og undersøgelser med fokus på bevægelse blandt børn og unge. Desuden er der indsamlet erfaringer fra andre indsatser og initiativer på området. Sidst har administrationen udarbejdet forslag til handlemuligheder, herunder et temamøde med involvering af lokale aktører og interessenter.
Forskningsresultater, evalueringer og undersøgelser
I 2015 vedtog regeringen folkeskolereformen, som bl.a. indebar, at alle elever skal bevæge sig 45 minutter om dagen i skolen. I 2019 vurderer 58 % af adspurgte folkeskoler (mod 68 % i 2017), at de lever op til lovkravet om bevægelse. Dette er et tydeligt tegn på, at implementeringen af bevægelse er stagneret.
Ifølge forskning kan motion og bevægelse bidrage positivt til elevers faglige præstationer. Men evalueringen af folkeskolereformen viser ingen signifikant sammenhæng mellem bevægelse og elevernes faglige præsentationer, med undtagelse af positive resultater i indskolingen og ved dansk i 6. klasse. Den manglende sammenhæng mellem bevægelse og udvikling i faglige præstationer kan hænge sammen med, at implementeringen er stagneret.
Bevægelse har generelt en positiv betydning for børn og unges trivsel, og kvalitative undersøgelser viser også, at motion og bevægelse er det reformelement, som eleverne er mest positive overfor. Der er også tendenser til, at elever på skoler med høj grad af bevægelse trives bedre end på skoler med lav grad af bevægelse. Siden vedtagelsen af folkeskolereformen er der dog et tydeligt fald i elevernes trivsel, særligt blandt udskolingselever, hvor andelen med en høj grad af trivsel er faldet fra 61 % til 58 %.
Der findes forskellige barrierer for implementering af bevægelse i skoledagen. Undersøgelser viser, at implementeringen på de enkelte skoler foregår ustruktureret, idet 79 % vurderer, at ansvaret i overvejende grad er placeret hos den enkelte medarbejder, og 56 % at det er i de enkelte lærerteams. Under en tredjedel vurderer, at ledelsen indtænker bevægelse i skemalægningen. Flere lærere og pædagoger udtrykker, at de mangler viden om, hvordan de kan imødekomme lovkravet om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Yderligere barrierer er bl.a. mangel på ildsjæle blandt lærere, manglende gensidig opbakning i medarbejdergruppen og ledelsen, tilstrækkelige ressourcer i form af mandskab, tilstrækkelig med tid og gode fysiske rammer. Barriererne understreger vigtigheden af, at der bliver taget et strukturelt ansvar for at prioritere bevægelse og løfte trivslen blandt børn og unge.
På nationalt plan får hvert tredje barn i 0. klasse en bemærkning fra sundhedsplejersken i forhold til motorisk udvikling, hvilket betyder at der er en motorisk kompetence, som barnet ikke mestrer.  6 % af børnene i 0. klasse har deciderede motoriske vanskeligheder, hvilket indbefatter at der er tre motoriske kompetencer, de ikke har udviklet. I Slagelse Kommune blev der i 2018 desuden opsporet 17 % overvægtige og svært overvægtige børn ved Sundhedstjenestens 3 års besøg, og over 20 % er også overvægtige eller svært overvægtige i udskolingen.
Andre indsatser og initiativer
I Svendborg Kommune har man opnået positive erfaringer fra Svendborgprojektet, som gennem indsatserne ’Aktive børn i dagtilbud’ og ’Idrætsskoleprojektet’ fokuserer bredt på idræt og bevægelse for børn og unge. Indsatserne indbefatter bl.a. kompetenceudvikling og efteruddannelse af pædagoger og lærere, flere ugentlige idrætslektioner i skolerne, bevægelse i de øvrige skolefag og mere vokseninitieret bevægelsesaktivitet i dagtilbud. Forskning fra SDU følger stadig ’Aktive børn i dagtilbud’, men indtil videre viser resultaterne, at 90 % af det pædagogiske personale oplever projektet som relevant og motiverende, og 87 % oplever en effekt i hverdagen. ’Idrætsskoleprojektet’ viser klare sundhedseffekter, idet risikoen for hjertekarsygdomme og andelen af overvægtige børn er mindsket. På to år er andelen af overvægtige faldet fa 14 % til 11 %, mens der på kontrolskolerne ses en stigning til 16 %. Projektet har yderligere vist, at børn der har fået aktiv matematikundervisning, øger deres indlæring 35 % mere end børn, der har haft traditionel stillesiddende undervisning. Svendborgprojektet har altså opnået de positive resultater af idræt og bevægelse i skolen, som forskningen viser er muligt med den rette implementering.
På baggrund af de positive erfaringer fra Svendborg har VIA University College, Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark i et partnerskab skabt et koncept for idrætscertificering af skoler og dagtilbud. Nymarkskolen er som den første skole i Danmark blevet idrætscertificeret, og Vemmelev Skole skal til at påbegynde certificeringsprocessen. Idrætsskolekonceptet består af et implementeringsforløb og et kompetenceforløb samt en afsluttende certificering.  Implementeringsdelen indbefatter strukturelle tiltag som fx at skolen har minimum 4 og gerne 6 idrætslektioner, at der er en idrætskoordinator og en ledelsesmæssig rammesætning. Kompetencedelen fokuserer primært på god idrætsundervisning. Implementering af bevægelse i de øvrige fag er umiddelbart ikke en del af konceptet, men her vil der være mulighed for dialog om tilpasning. Konceptet ’Idræt, leg og bevægelse i dagtilbud’ indebærer et kursusforløb på i alt 20 timer, hvor udvalgte medarbejdere er med alle timer og hele personalegruppen med de første 8 timer. Forløbet er bygget op over 6-12 måneder, så dagtilbuddene vil arbejde med kompetencerne i praksis indimellem kursusdagene.
I Slagelse Kommune har vi en idrætspolitik med en vision om, at 50 % af borgerne i 2025 er aktive i en idrætsforening og 75 % er fysisk aktive i det hele taget. I temaet ’Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer’ er der fokus på bevægelse, bevægelsesglæde, fysisk og motorisk udfordring og udvikling i dagtilbud, skoler og på ungdomsuddannelser. Der er opstillet konkrete handlinger såsom partnerskabssamarbejde mellem skoler, dagtilbud og foreninger; udvikling af de fysiske rammer; implementering af tests; understøttelse af aldersrelateret bevægelse og læring i alle aktiviteter på institutioner og skoler; uddannelse af bevægelsesvejledere og efter- og videreuddannelse af pædagogisk personale. Idrætspolitikken kan bruges som redskab til det videre arbejde.
Som det nævnes i initiativsagen fra Venstre, er der mange værdifulde indsatser i gang i kommunen, og der er dermed et rigtig godt udgangspunkt for i endnu højere grad at arbejde strategisk og struktureret med børn og unges bevægelse og trivsel.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven og Dagtilbudsloven (den styrkede pædagogiske læreplan)
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan prioritere fremadrettet at fokusere specifikt på bevægelse og trivsel i folkeskolerne eller helhedsorienteret på børn og unges bevægelse og trivsel i både dagtilbud og skoler inklusiv SFOer og klubber.
Administrationen peger på tre forskellige tiltag til at fremme bevægelse i dagtilbud og skoler. De tre tiltag kan beskrives mere indgående i en kommende beslutningssag. Alle tre tiltag forudsætter, at der afsættes en økonomisk ressource til implementering, som ligeledes kan beskrives yderligere i en beslutningssag. De tre tiltag kan kombineres.
·         Idrætscertificering af alle dagtilbud og skoler fx fra VIA, Team Danmark og DIF. Tiltaget indebærer udgifter til certificering, kompetenceudvikling, frikøb af medarbejdere og ekstra idrætstimer.
·         Kompetenceudvikling af alle lærere, pædagoger og ledere i forhold til at inddrage og forankre bevægelse i hverdagen. Tiltaget indebærer udgifter til kompetenceudvikling og frikøb af medarbejdere.
·         Tæt opfølgning af om alle dagtilbud og skoler opfylder bevægelsesmålene i dagtilbuds- og folkeskoleloven. Opfølgning sker via Kvalitetsrapport og tilsyn og suppleres af en lokal dialog om handlemuligheder, der kan understøttes af nogle centrale tilbud. Tiltaget indebærer udgifter til de centrale tilbud, herunder fx kompetenceudvikling og indkøb af grej.
Administrationen gør opmærksom på, at Gerlev Legepark har inviteret Slagelse Kommune til at være en del af projektet ’Levende legekultur’ sammen med fire andre kommuner. Projektet har til formål at skabe en levende legekultur i dagtilbud og skoler og vil kunne indtænkes i de to sidstnævnte tiltag ovenfor.
Derudover foreslår administrationen, at Børne- og Ungeudvalget inviterer lokale interessenter og andre parter til et dialogmøde med det samlede byråd for at få nærmere indblik i lokale udfordringer og ideer til implementering af idræt og bevægelse. Dialogmødet placeres i slutningen af marts så administrationen kan udarbejde en beslutningssag til udvalgets møde i april. Administrationen foreslår at mødet afholdes på en af følgende datoer: 24. marts, 26. marts eller 30 marts.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det er afgørende med en struktureret og helhedsorienteret indsats for at øge bevægelse og trivsel blandt børn og unge. Der er behov for en samlet indsats i både dagtilbud og skole, da flere børn allerede er udfordret i forhold til overvægt og motoriske kompetencer ved skolestart.
Administrationens vurdering er, at idrætspolitikken sammen med folkeskoleloven og den styrkede pædagogiske læreplan på dagtilbudsområdet er en tilstrækkelig rammer for arbejdet med bevægelse og trivsel i dagtilbud og skoler.
Administrationen vurderer, at de tre tiltag hver for sig eller i kombination vil kunne understøtte den strategiske og strukturerede indsats, der skal til for at bevægelse bliver implementeret i alle dagtilbud og skoler i overensstemmelse med lovgivningen.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Uafhængigt af hvilket tiltag, der iværksættes er et vigtigt opmærksomhedspunkt, at der skal afsættes de nødvendige ressourcer til implementering, koordinering og tværgående samarbejde – både decentralt og centralt.
Konsekvenser for andre udvalg
Emnet har så bred relevans, at det er af betydning for det samlede Byråd.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager stilling til, om en bevægelsesindsats skal fokusere på folkeskolerne eller bredt på både dagtilbud og skoler
2.    at Børne- og Ungeudvalget tilkendegiver hvilke af de tre tiltag de ønsker, der skal arbejdes videre med
3.    at Børne- og ungeudvalget tager stilling til, om de vil invitere til et dialogmøde samt dato herfor
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Beslutninger i henhold til initiativsagen "Bevægelse i folkeskolen" medtaget i sagens behandling:
At 1 - Udvalget henviser til Slagelse Kommunes eksisterende idrætspolitik.
At 2 - Udvalget inviterer til dialog med skoler, dagtilbud og øvrige involverede om mulighederne for bevægelse.
At 3 - Udvalget ønsker at følge op på idrætsindsatsen via kvalitetsrapporten, og den konkrete beskrivelse af opfølgning afventer dialogmøde.
(A) Tilkendegav, at de ikke er sikre på, at opfølgning skal ske via kvalitetsrapporten.
Beslutninger jf. sagens indstillinger:
At 1 - Udvalget ønsker en bevægelsesindsats, der fokuserer på alle dagtilbud og skoler.
At 2 - Udvalget ønsker at afvente beslutning om valg af tiltag til efter dialogmøde.
At 3 - Udvalget besluttede, at dialogmøde afholdes i forbindelse med udvalgsmødet 4. maj.
Helle Jacobsen (V) opfordrer til, at administrationen undersøger Dansk Skoleidræts procesforløb nærmere.

347. Regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 (B)

347. Regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-6811                 Dok.nr.: 330-2020-53899                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 1.356,0 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 1.396,5 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
8.1 Skole
 
 
 
Serviceudgifter
743,3
729,8
13,5
8.2 Dagtilbud
 
 
 
Serviceudgifter
306,9
296,9
10,0
Overførselsudgifter
0,5
1,0
-0,5
8.3 Produktionsskoler
 
 
 
Serviceudgifter
4,9
4,4
0,5
Overførselsudgifter
4,3
2,6
1,7
8.4 Børn og Familie
 
 
 
Serviceudgifter
284,9
280,2
4,8
Overførselsudgifter
17,5
17,1
0,4
Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)
-10,5
-13,6
3,1
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
 
 
 
Serviceudgifter
42,4
37,7
4,7
Total
1.394,2
1.356,0
38,2
8.1. Skole
Skole har et samlet forbrug på drift på 729,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede regnskab anslået til 755,8 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet forbrug på 297,9 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede regnskab anslået til 300,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler har et samlet forbrug på 7,0 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede regnskab anslået til 9,2 mio. kr.
8.4 Børn og Familie
Børn og Unge har et samlet forbrug på drift på 283,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede regnskab anslået til 291,9 mio. kr.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Sundhedspleje og Tandpleje har et samlet forbrug på drift på 37,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede regnskab anslået til 38,9 mio. kr.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
8.1 Skole
9,8
13,5
0,0
8.2 Dagtilbud
7,6
9,4
0,6
8.3 Produktionsskoler
0,4
0,5
0,0
8.4 Børn og Familie
3,4
7,8
0,0
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
1,3
4,7
0,0
Total
22,5
36,0
0,6
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Skole
Skole har i 2019 et samlet mindreforbrug på 13,5 mio. kr.
Mindreforbruget på Skole fordeler sig således:
·         Myndighed almenområde 5,6 mio. kr.
·         Myndighed for specialundervisning 2,4 mio. kr.
·         Virksomhederne 5,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det forventede merforbrug anslået til 2,0 mio. kr. I forbindelse med Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en tillægsbevilling til skolemyndighedens specialundervisningsområde på samlet 5,4 mio. kr. Beløbet skulle dække det forventede merforbrug til specialundervisning.
På myndighedens almenområde er mindreforbruget 5,6 mio. kr. Hovedårsagerne til mindreforbruget er højere mellemkommunale indtægter for undervisning af elever fra andre kommuner og mindreforbrug på området undervisning af almenelever som følge af færre elever end budgetlagt.
På myndighedens specialundervisningsområde er mindreforbruget 2,4 mio. kr. Årsagen til forbedringen af resultatet siden budgetopfølgning 4 er bl.a., at afregningerne fra andre kommuners dagskoler og døgnskoler blev mindre end beregnet.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 5,5 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
·         Almenskolerne 2,9 mio. kr.
·         Specialskolerne 0,4 mio. kr.
·         Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Slagelse 2,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var der forventet et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2019 et samlet mindreforbrug på 10,1 mio. kr.
I forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en kassefinansieret bevilling på 2,3 mio. kr. til at dække vippeafregningen. Ved årsafslutningen blev vippeafregningen ”kun” opgjort til 1,7 mio. kr. De 0,6 mio. kr., som området har fået for meget, anbefales tilført kassen.
De centrale poster:
På de centrale poster er der i 2019 et mindreforbrug på 2,4 mio. kr.
Mindreforbruget i 2019 skyldes en række forskellige faktorer bl.a. merindtægter fra forældrebetaling og mindreforbrug på PA-elever, økonomisk fripladstilskud samt pulje til driftsudvidelser.
Virksomhedsområdet:
Der er i 2019 et samlet forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 6,5 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksom-hederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.  
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler med elever over 18 år har i 2019 et samlet mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
På overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene, er der i 2019 et mindreforbrug på 1,7 mio. kr. Det betyder, at det overførte mindreforbrug fra 2019 – 2020, ifølge kommunens retningslinjer, udgør 0,5 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2019 viser et samlet forbrug på 283,6 mio. kr. Det korrigerede budget var på 291,9 mio. kr., efter at Byrådet i november 2019 vedtog en tillægsbevilling på 34,7 mio. kr. Det giver Børn og Unge et samlet mindreforbrug på 8,2 mio. kr. ift. det korrigerede budget. På overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene, er der i 2019 et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
Det betyder, at det overførte mindreforbrug fra 2019 til 2020, ifølge kommunens retningslinjer, udgør 7,8 mio. kr.
Baggrunden for tillægsbevillingen på 34,7 mio. kr. er en kraftig stigning i forbruget siden sidste år, særligt på forebyggende foranstaltninger, opholdssteder for børn og unge og plejefamilier. Stigningen i forbruget skyldes både stigning i antallet af indsatser, samt stigning i gennemsnitspriserne på de mest omkostningstunge områder.
Forbedringen i resultatet siden budgettilførslen skyldes bl.a. at Slagelse Kommune fik medhold i en sag i Ankestyrelsen, hvor der var disponeret med en udgift på 3 mio. kr. i 2019, større refusioner for særligt dyre enkeltsager og uledsagede flygtningebørn end forventet samt en begyndende effekt af de nye tiltag, der er igangsat på området i 2019, og som der arbejdes videre med i 2020.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Regnskabsresultatet for områdets drift viser et samlet forbrug på 37,7 mio. kr. hvilket er 4,7 mio. kr. under det korrigerede budget på 42,4 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes i høj grad ubesatte stillinger i Tandplejen.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 17,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugte rådighedsbeløb på 11,1 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2019
til 2020
8.1 Skole
5,6
8.2 Dagtilbud
9,9
8.4 Børn og Familie
1,9
Total
17,4
8.1. Skole
Skole har et samlet mindreforbrug på 5,6 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte anlægsmidler til skoleudbygning på 2,7 mio. kr. og til toiletter på 2,6 mio. kr. ikke er disponeret. Anlægsmidlerne skal anvendes til forbedring af skolerne og er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler samt istandsættelse af skolernes toiletforhold.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet mindreforbrug på anlæg på 9,9 mio. kr.
Heraf kommer 6,2 mio. kr. fra Udbygning af daginstitutionen Firkløveren og 3,3 mio. kr. fra Slots Bjergby daginstitution og skole.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet mindreforbrug på 1,9 mio. kr., der vedrører etablering af eget specialtilbud i Havrebjerg.
Retligt grundlag
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 17,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1 Skole
13.546
 
 
 
Drift
8.2 Dagtilbud
9.445
 
 
 
Drift
8.3 Produktionsskoler
484
 
 
 
Drift
8.4 Børn og Familie
7.815
 
 
 
Drift
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
4.679
 
 
 
Anlæg
8.1 Skole
5.587
 
 
 
Anlæg
8.2 Dagtilbud
9.865
 
 
 
Anlæg
8.4 Børn og Familie
1.910
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4 Finansiering
-53.331
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 36,0 mio. kr.
3.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt 17,4 mio. kr.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
(A) går ind for at overføre, men går, jf. At 2, ind for, at ØU vurderer overførslerne på de centrale konti.
Administrationen undersøger, om mindreforbruget på skoleområdet på 5,6 mio. er adresseret et formål.

348. Godkendelse af kvalitetsrapport 2018-19 på skoleområdet (B)

348. Godkendelse af kvalitetsrapport 2018-19 på skoleområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-60499               Dok.nr.: 330-2020-51816                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Kvalitetsrapporten er et kommunalt værktøj til mål- og resultatstyring. Rapporten skal understøtte en systematisk evaluering og opfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling. Desuden indgår kvalitetsrapporten i Børne- og Undervisningsministeriets kvalitetstilsyn med folkeskolen.
Kvalitetsrapporten skal udarbejdes hvert andet år med vedtagelse i Byrådet senest 31. marts i lige kalenderår.
Den overordnede ramme og tidsplan for udarbejdelsen af kvalitetsrapporten blev godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 2. september 2019 (sag nr. 267).
Af folkeskoleloven fremgår det, at skolebestyrelserne skal høres, inden kvalitetsrapporten behandles af Byrådet. Kvalitetsrapporten har været i høring i perioden 13. januar - 14. februar 2020 i skolebestyrelser, Slagelse Kommunale Elevråd (SKE), Slagelse Lærerkreds og BUPL.  
Resultater af de nationale test skal indgå i den samlede vurdering af skolerne. Da resultaterne er fortrolige, fremgår de af en særskilt lukket sag til Børne- og Ungeudvalget og Byrådet.
Giver resultater i kvalitetsrapporten anledning til særlig opmærksomhed på kommune- eller skoleniveau, kan det blive et tema på skoleledernes temadage eller ved læringssamtaler mellem Center for Børn og Unge og skoleledelse. Desuden målrettes bl.a. kompetenceudvikling herefter.
Som bilag til sagen er vedlagt kvalitetsrapport 2018/19, en opsamling på høringssvar, samt alle høringssvar.
Det viser kvalitetsrapporten
Skolerne i Slagelse Kommune arbejder hver dag ihærdigt og målrettet på at styrke elevernes læring og trivsel. På alle parametre ligger Slagelse Kommune fortsat under landsgennemsnittet, men differencen er på flere områder blevet reduceret.
Der er generelt en positiv udvikling i karaktergennemsnittet ved afgangseksamen og resultaterne af de nationale test. Samtidig undervises flere elever af lærere med undervisningskompetence fagene.
Der er en stagnering eller negativ udvikling i forhold til parametrene på trivsel, herunder en negativ udvikling i andel af børn, der har oplevet mobning. Der er fortsat et højt elevfravær.
En af de helt store udfordringer i Slagelse Kommune, men også i resten af landet er, at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Høring
Administrationen har modtaget høringssvar fra 8 skolebestyrelser samt fra Slagelse Kommunale Elevråd og Slagelse Lærerkreds.
Alle skolebestyrelser har forholdt sig til skolelederens helhedsvurdering og/eller udtalt sig om resultater, indsatser og fokusområder på egen skole.
Slagelse Lærerkreds og nogle af skolebestyrelserne har også forholdt sig til de samlede kommunale resultater, de økonomiske rammebetingelser og/eller generelt vedr. kvalitetsrapportens form.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte kvalitetsrapporten og kan anbefale Byrådet at godkende den.
Da kvalitetsrapporten er bagudrettet, kan udvalget vælge tillige at drøfte den fremadrettede udvikling, ift. om rapporten giver anledning til spørgsmål og ønsker til fremtidens skolevæsen i Slagelse Kommune, herunder om noget skal undersøges nærmere.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kvalitetsrapporten understøtter en systematisk evaluering og opfølgning på de nationale mål på folkeskoleområdet. Dermed kan rapporten danne grundlag for den videre dialog og kvalitetsudvikling af skolerne i Slagelse Kommune, bl.a. i forbindelse med implementering af ny Børne- og Ungepolitik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Byrådet at godkende kvalitetsrapporten 2018/19.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Udvalget orienteres om de formelle minimumskrav til kvalitetsrapporten.
Udvalget ønsker en fremtidig drøftelse af kvalitetsrapportens form og indhold. Administrationen udarbejder forslag til en mere udviklingsorienteret kvalitetsrapport med udvalgte nedslagspunkter.

349. Regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter ændring af Lov om social service (B)

349. Regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter ændring af Lov om social service (B)

Sagsnr.: 330-2020-13279               Dok.nr.: 330-2020-86502                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune har d. 7. februar 2020 modtaget orientering fra KL om, at Folketinget d. 20. december 2019, har vedtaget en ændring af servicelovens § 42 om tabt arbejdsfortjeneste der betyder, at der er borgere i Slagelse Kommune, der har modtaget for lidt i tilskud i perioden 2012-2019. Børne- og Ungeudvalget skal beslutte en model for, hvordan administrationen finder de sager, hvor familier kan have fået udbetalt for lavt et tilskud.
Baggrund
Ændringen skyldes, at ministeriet i forbindelse med ændring af ydelsesloftet i 2011, lavede en fejl, hvor ydelsesloftet har været fastsat for lavt i forhold til servicelovens ordlyd. Det betyder, at der kan have være bevilget for lidt i tilskud for de berørte familier i den mellemliggende periode fra 2012-2019. Med ændringen i Serviceloven bringes ydelsesloftet i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. De nye regler er trådt i kraft d. 1. januar 2020.
Ministeriets fejl medfører, at kommunen enten selv skal finde sager frem, hvor fejlen kan have medført at en familie har fået for lidt udbetalt og efterregulere det udbetalte beløb i forhold til de justerede satser eller annoncere for at gøre opmærksom på, at de berørte har krav på at få deres sag genoptaget. Orienteringsskrivelsen fra Social- og indenrigsministeriet er vedlagt i bilag 1.
Ministeriet vurderer, at krav som udgangspunkt er forældede efter 3 år. Det vil derfor sige, at efterregulering skal ske for sager tilbage til og med februar 2017.
Retligt grundlag
Serviceloven § 42
Handlemuligheder
Der stilles fra ministeriets side ikke krav til, at kommunen foretager en manuel gennemgang af alle § 42-sager for at finde de relevante sager. Hvis kommunen ikke via f.eks. journalsystem eller økonomisystem kan finde de relevante sager, kan kommunen i stedet annoncere f.eks. på hjemmeside og i lokalaviser, så de berørte på denne måde gøres opmærksom på, at de har krav på at få deres sag genoptaget.
Der ses tre modeller for løsning af opgaven:
1.    Kommunen kan selv fremsøge alle sager, hvor fejlen kan have medført at en familie har fået for lidt udbetalt og efterregulere det udbetalte beløb i forhold til de justerede satser. En administrativ tung opgave, hvis det skal sikres, at man ikke overser nogen.
2.    Kommunen kan vælge kun at bruge annoncering, f.eks. på hjemmeside og i lokalaviser, så de berørte på denne måde gøres opmærksom på, at de har krav på at få deres sag genoptaget. Til brug for annoncering har KL udarbejdet et forslag til annonceringstekst, der er vedlagt sagen i bilag 2.
3.    Der kan også vælges en løsning, der kombinerer de to første handlemuligheder, så det, i tilfælde af at administrationen ikke kan finde alle berørte via udtræk fra økonomisystemerne, vil være muligt for borgere, der mener at de selv er omfattet, at henvende sig for at få foretaget en ny beregning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med den kombinerede model (løsning 3), hvor der udsøges i økonomisystemerne, hvilke borgere, der har modtaget tabt arbejdsfortjeneste i perioden 2017-2019 og samtidig annonceres på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har lavet et foreløbigt udtræk fra økonomisystemerne, der viser at der i de 3 år er ca. 20-25 personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste løbende, som har været omfattet af ydelsesloftet. Herudover vil der være personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste for enkeltdage, som også skal indgå i beregningen. Forhøjelsen af ydelsesloftet svarer til ca. 1000 kr. pr. måned, så et forsigtigt skøn vil være, at udgiften for Slagelse Kommune, før refusioner vil være ca. 900.000 – 1000.000 kr. Heraf modtager Slagelse Kommune 50 % i refusion fra staten.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte model 3, hvor administrationen genoptager de sager, der er åbenlyse ud fra udtræk af økonomisystemerne og samtidig indrykker annonce på kommunens hjemmeside.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
At 1 - Godkendt.

350. Tidsubegrænset udvidelse af Ungdomsskolens målgruppe (B)

350. Tidsubegrænset udvidelse af Ungdomsskolens målgruppe (B)

Sagsnr.: 330-2020-13787               Dok.nr.: 330-2020-91832                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal anbefale Byrådet at videreføre beslutningen af 27.5.19 om at udvide Ungdomsskolens målgruppe til at omfatte borgere op til 25 år, således at det fremover er tidsubegrænset.
Baggrund
CSU-Slagelse har siden 2010 haft en særligt tilrettelagt 9.-10. klasse, hvor unge med udfordringer som eksempelvis autisme, angst, generelle indlæringsvanskeligheder mm. har kunnet gennemføre en 9.-10. klasse og for langt størsteparten af dem med afsluttende eksamen. En uddybende beskrivelse fremgår af bilag 1. Der har været en aftale med VUC om dette via AVU-lovgivningen, men da ansvaret unge fra 18-25 år fra 2019 overgik til FVU-lovgivningen, kunne denne aftale ikke videreføres.
Børne- og Ungeudvalget besluttede på sit møde den 6.5.19 at indstille til Byrådet at udvide Ungdomsskolens målgruppe til at omfatte borgere på op til 25 år for ovennævnte målgruppe. Byrådet godkendte indstillingen den 27.5.19, men begrænset til juni 2020, hvor CSU’s aftale med Jobcentret udløber. Imidlertid har Jobcentret ytret ønske om – i samarbejde med Center for Børn og Unge - at videreføre aftalen.
Jobcentret har i 2019/20 oplevet, at en del af den gruppe, der tidligere er blevet visiteret til CSU’s 9.-10. klasse godt kunne overgå til FGU, men at der fortsat er en gruppe, der har behov for den særligt tilrettelagte undervisning. Dette bliver nu opfyldt i den særlige 9.-10. klasse på CSU, og alternativet ville være visitation til et treårigt STU-forløb. Dette er ikke ønskeligt, da de fleste af de unge i den særligt tilrettelagte 9.-10. klasse afslutter med en eksamen og dermed får mulighed for at gå videre i det ordinære uddannelsessystem (se bilag 1).
Samtidig har det vist sig, at der i Center for Børn og Unge er en mindre gruppe unge med særlige behov, der ikke har taget folkeskolens afgangsprøve, men vurderes at have evnerne til det. Der er derfor indgået en aftale mellem Jobcentret og Børn og Unge om at dele pladserne i CSU’s særligt tilrettelagte 9.-10. klasse. Afregningen for dette foregår mellem Jobcentret/Børn og Unge og CSU-Slagelse, der derefter betaler Ungdomsskolen for supervision og censorbistand ved eksamen.
Retligt grundlag
Ungdomsskoleloven.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget og Byrådet kan beslutte at udvide Ungdomsskolens målgruppe (jf. bilag 2, Ungdomsskoleplan) til at omfatte borgere på op til 25 år, jf. Ungdomsskoleloven §2 stk. 2, og at der indgås en aftale mellem CSU-Slagelse og UngSlagelse/Ungdomsskolen om drift af en særlig tilrettelagt 9.-10. klasse.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ikke at anbefale over for Byrådet at udvide Ungdomsskolens målgruppe og dermed ikke skabe mulighed for, at der kan indgås en driftsaftale. Det vil betyde, at de unge i den beskrevne målgruppe, jf. bilag 1, vil skulle rummes i FGU’en.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det pt. vil give de bedste muligheder for de unge i omtalte målgruppe at kunne gå i en særlig tilrettelagt 9.-10. klasse som beskrevet i bilag 1. Derved skabes de bedste muligheder for, at de unge får en fremtid i det ordinære uddannelsessystem.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Afdelingen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Byrådet at udvide Ungdomsskolens målgruppe til at omfatte borgere på op til 25 år jf. Ungdomsskoleloven §2 stk. 2.
2.    at det alene omfatter den nævnte målgruppe (jf. bilag 1) så der ikke åbnes op for alle borgere mellem 18 og 25 år.
3.    at der indgås en driftsaftale mellem CSU-Slagelse og UngSlagelse/Ungdomsskolen om drift af særlig tilrettelagt 9.-10. klasse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Godkendt.
At 3 - Godkendt.

351. Pejlemærker og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeomåde - opfølgning på temadrøftelse (D)

351. Pejlemærker og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeomåde - opfølgning på temadrøftelse (D)

Sagsnr.: 330-2020-7594                 Dok.nr.: 330-2020-87405                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Med baggrund i Børne- og Ungeudvalgets temamøde den 10. februar 2020, skal udvalget drøfte problemstillinger og input fra mødet og herudfra kvalificere forslag til pejlemærker og handlemuligheder på det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2020 blev udvalget præsenteret for data og tendenser på det specialiserede børne- og ungeområde. Behovet for sociale indsatser for udsatte børn og unge har en årrække været voksende og området er økonomisk udfordret med stigende budgetbehov. Denne udvikling skal vendes.
For at kvalificere arbejdet med en fokuseret strategi for området, udmøntet i pejlemærker og handleplaner for konkrete indsatser, afholdtes den 10. februar 2020 et temamøde med indbudte interessenter. Forud herfor blev der udarbejdet en datasamling (se bilag 1), som viser en række overordnede tendenser i relation til Slagelse Kommune:
·         Slagelse Kommune ligger blandt de kommuner i Danmark, der har den største procentvise stigning i udgifterne på det særlige børne- og ungeområde. Fra 2017-2018 var stigningen i nettodriftsudgifter på området 8,8 % i Slagelse Kommune.
·         Slagelse Kommune ligger i toppen af kommuner i forhold til antallet af anbragte børn pr. 1000 0-22 årige. Anbringelser i plejefamilie udgør 60-70 % af alle anbringelser.
·         Nettodriftsudgifterne til anbringelser i Slagelse Kommune lå i 2018 blandt de 30 % højeste af alle kommuner.
·         Gennemsnitsalderen for førstegangsanbragte 0-17 årige ligger i Slagelse Kommune blandt de laveste i Danmark med under 10 år.
·         Institutionsanbringelser udgjorde i 2018 28,8 % af alle anbringelser i Slagelse Kommune.
·         Slagelse Kommune har højere udgifter til det særlige børne- og ungeområde end landsgennemsnittet. Når man tager højde for udgiftsbehovet, ligger Slagelse Kommune under landsgennemsnittet, men ikke så langt under som tidligere.
Sammenholdt med input og synspunkter tilvejebragt på temamødet (opsummeret i bilag 2), kan der formuleres en række pejlemærker på hhv. det forebyggende område og anbringelsesområdet. For begge områder kan der kobles konkrete handlinger op på pejlemærkerne, som tilsammen udgør en strategi for de to fokusområder. De oplistes særskilt i det følgende.
Forebyggelsesområdet
Pejlemærke 1: Sundhedsfremme og tidlig indsats
Sådan handler vi:
·         Vi vil opspore udsatte børn tidligere i deres liv.
·         Vi vil investere i initiativer og sundhedsfremme før indsatstrappen, så der bliver mindre behov for specialiserede indsatser for børn, unge og familier.
Pejlemærke 2: Tværprofessionelt samarbejde
Sådan handler vi:
·         Vi vil sikre, at udsatte børn, unge og deres familier oplever sammenhæng i indsatser.
·         Med udgangspunkt i barnet, den unge og familien - deres behov – spiller vi sammen på tværs af fag. Det gælder både internt i kommunen og sammen med vores mange samarbejdspartnere.
·         Vi koordinerer indsatser og kommunikation, så børn, unge og familier har én gennemgående kontaktperson, uanset problemstilling.
Pejlemærke 3: Styrket sagsbehandling og gode medarbejdervilkår
Sådan handler vi:
·         Sammen med Task Force optimerer vi sagsgange, værktøjer og organisering.
·         Vi tænker langsigtet og inddrager relevante parter tidligt.
·         Vi har fokus på fastholdelse, rekruttering og kompetenceudvikling af medarbejdere, i et arbejdsmiljø præget af arbejdsglæde, trivsel og tillid, samt gode fysiske rammer.
·         Medarbejdernes kompetencer bruges klogt, så ressourcerne udnyttes mest optimalt. Det sikres gennem planlægning og den rette medarbejdersammensætning.
Anbringelsesområdet
Pejlemærke 1: Den rette kapacitet til specialiserede indsatser
Sådan handler vi:
·         Vi vil udvikle, nytænke og tilpasse foranstaltninger i et fagligt stærkt samspil mellem leverandører og myndighed.
·         Vi tænker helhedsorienteret, med inddragelse af barnet, den unge, dennes familie og netværk. Alle skal høres og mødes hvor de er, i et fordomsfrit udgangspunkt.
·         Vi skaber synergi mellem tilbud og indsatser, på tværs af forebyggende og akutte foranstaltninger, og i samarbejde mellem aktører.
Pejlemærke 2: Færre tvangsanbringelser
Sådan handler vi:
·         Vi hjælper først familien bedst muligt i eget hjem og tilstræber derefter accept og samtykke, når anbringelser alligevel er nødvendige, for barnets tarv.
·         Vi udtømmer først alle andre muligheder og sikrer os, at tvangsfjernelse er den rette løsning, inden vi skrider dertil.
·         Vi arbejder med forældrene på hurtigst muligt at få barnet/den unge hjem igen.
Pejlemærke 3: Styrkede plejefamilier
Sådan handler vi:
·         Vi sikrer sammenhæng og tæt samarbejde mellem fagpersonale og plejefamilier.
·         Vi hjælper plejefamilien bedst muligt og tilbyder dem kompetenceudvikling og netværk i et fagligt miljø.
·         Vi sikrer, at plejefamilierne har gode vilkår, til barnets/den unges bedste.
Pejlemærke 4: Kontrolleret udgiftsniveau
Sådan handler vi:
·         Vi arbejder forebyggende for at mindske akutte foranstaltninger.
·         Vi bruger så vidt muligt egne tilbud, og tilstræber løbende en optimal kapacitet.
·         Vi skaber synergi og samarbejde mellem tilbud og aktører, og undgår konkurrence.
·         Vi har fælles ansvar for økonomistyring og nedbringelse af udgifter gennem hele organisationen.
Pejlemærker og handlemuligheder kan uddybes frem mod en endelig vedtagelse af den samlede strategi for de to fokusområder, på Børne- og Ungeudvalgets næstkommende møde den 30. marts 2020. Her vil administrationen også redegøre for tiltag direkte relateret til medarbejdernes rammer og vilkår, til underbygning af den politiske retning og prioritering på området.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og justere forslagene til pejlemærker og handlemuligheder på det specialiserede børne- og ungeområde, med henblik på beslutning på næstkommende møde. I den forbindelse også ift. den nationale dagsorden på området, hvor lokale forhold kan nuancere debatten og kvalificere evt. ændret praksis på området.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget forholder sig til forslagene til pejlemærker og handlemuligheder på det specialiserede børne- og ungeområde, med baggrund i temadrøftelsen på udvalgets møde den 10. februar 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen direkte konsekvenser ved drøftelsen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser.
Indstilling
Afdelingen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter og kvalificerer forslag til pejlemærker og handlemuligheder på det specialiserede børne- og ungeområde, med henblik på beslutning på udvalgets møde den 30. marts 2020.
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter mulige indspark til den nationale dagsorden på området, hvor lokale forhold og erfaringer kan nuancere debatten.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Drøftet.
Udvalget får på næste møde en status på rekruttering og fastholdelse af socialrådgivere samt deres arbejdsvilkår.

352. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

352. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-72906                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    SFO-regnskaber for 2019
b.    Nyt om indsatser målrettet børn, der vokser op i familier med stof- og alkoholmisbrug
c.    Proces for evaluering af Slagelse Uddannelses- og Karrierefestival (SUK)
d.    Nationale test i folkeskolen i revideret udgave
e.    Fordeling af puljemidler til bedre normering i dagtilbud
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Taget til orientering.
Helle Blak (F) orienterede om åbning af Miniputbanen i Skælskør og henvendelse fra Tv2 Øst vedrørende Afdeling for Børn og Familie.
Udvalget får tilsendt en status på behandling af borgerhenvendelser vedr. sagsbehandling.
Lis Tribler (A) orienterede om status på ny daginstitution i Jonslunden.
Vini Lindhardt orienterede om status på etablering af Familieinstitutionen Havrebjerg.
Vini Lindhardt orienterede om, at Afdeling for Børn og Familie har ansat 9 socialrådgivere i løbet af februar.

353. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

353. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-72907                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Ingen bemærkninger.

354. Pressemeddelelser (B)

354. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487975                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Ingen.

355. Godkendelse af referat (B)

355. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487963                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.
356. Lukket: Resultater af de nationale test i dansk og matematik 2018/19 (E)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.