347. Regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 (B)
347. Regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2020-6811 Dok.nr.: 330-2020-53899 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på
udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat
på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·
For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre
enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug
over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning,
der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·
For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
·
For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres
fuldt ud.
·
For det brugerfinansierede område og ældreboliger
overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af
drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på
møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på
indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.
Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet
forbrug på 1.356,0 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december
2019, var det forventede regnskab anslået til 1.396,5 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2019 | Regnskab 2019 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) |
8.1 Skole | | | |
Serviceudgifter | 743,3 | 729,8 | 13,5 |
8.2 Dagtilbud | | | |
Serviceudgifter | 306,9 | 296,9 | 10,0 |
Overførselsudgifter | 0,5 | 1,0 | -0,5 |
8.3
Produktionsskoler | | | |
Serviceudgifter | 4,9 | 4,4 | 0,5 |
Overførselsudgifter | 4,3 | 2,6 | 1,7 |
8.4 Børn og
Familie | | | |
Serviceudgifter | 284,9 | 280,2 | 4,8 |
Overførselsudgifter | 17,5 | 17,1 | 0,4 |
Særligt Dyre
Enkeltsager (SDE) | -10,5 | -13,6 | 3,1 |
8.5
Sundhedspleje og Tandpleje | | | |
Serviceudgifter | 42,4 | 37,7 | 4,7 |
Total | 1.394,2 | 1.356,0 | 38,2 |
8.1. Skole
Skole har et samlet forbrug på drift på 729,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede regnskab anslået til 755,8 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet forbrug på 297,9 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede regnskab anslået til 300,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler har et samlet forbrug på 7,0 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede regnskab anslået til 9,2 mio. kr.
8.4 Børn og Familie
Børn og Unge har et samlet forbrug på drift på 283,6 mio.
kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede regnskab anslået til 291,9 mio. kr.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Sundhedspleje og Tandpleje har et samlet forbrug på drift på
37,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede regnskab anslået til 38,9 mio. kr.
B.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift
(Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Overført
fra 2018
til 2019 | Overføres
fra 2019
til 2020 | Tilføres
kassen |
8.1 Skole | 9,8 | 13,5 | 0,0 |
8.2 Dagtilbud | 7,6 | 9,4 | 0,6 |
8.3
Produktionsskoler | 0,4 | 0,5 | 0,0 |
8.4 Børn og
Familie | 3,4 | 7,8 | 0,0 |
8.5
Sundhedspleje og Tandpleje | 1,3 | 4,7 | 0,0 |
Total | 22,5 | 36,0 | 0,6 |
Bilag 1 viser for hver
virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Skole
Skole har i 2019 et samlet mindreforbrug på 13,5 mio. kr.
Mindreforbruget på Skole fordeler sig således:
·
Myndighed almenområde 5,6 mio. kr.
·
Myndighed for specialundervisning 2,4 mio. kr.
·
Virksomhederne 5,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var det
forventede merforbrug anslået til 2,0 mio. kr. I forbindelse med Byrådets
godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en tillægsbevilling til
skolemyndighedens specialundervisningsområde på samlet 5,4 mio. kr. Beløbet
skulle dække det forventede merforbrug til specialundervisning.
På myndighedens almenområde er
mindreforbruget 5,6 mio. kr. Hovedårsagerne
til mindreforbruget er højere mellemkommunale indtægter for undervisning af
elever fra andre kommuner og mindreforbrug på området undervisning af
almenelever som følge af færre elever end budgetlagt.
På myndighedens specialundervisningsområde er
mindreforbruget 2,4 mio. kr. Årsagen til forbedringen af resultatet siden
budgetopfølgning 4 er bl.a., at afregningerne fra andre kommuners dagskoler og
døgnskoler blev mindre end beregnet.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 5,5 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
·
Almenskolerne 2,9 mio. kr.
·
Specialskolerne 0,4 mio. kr.
·
Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Slagelse 2,2
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2019 var der
forventet et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2019 et samlet mindreforbrug på 10,1 mio.
kr.
I forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen
blev der givet en kassefinansieret bevilling på 2,3 mio. kr. til at dække
vippeafregningen. Ved årsafslutningen blev vippeafregningen ”kun” opgjort til
1,7 mio. kr. De 0,6 mio. kr., som området har fået for meget, anbefales tilført
kassen.
De centrale poster:
På de centrale poster er der i 2019 et mindreforbrug på 2,4
mio. kr.
Mindreforbruget i 2019 skyldes en række forskellige
faktorer bl.a. merindtægter fra forældrebetaling og mindreforbrug på PA-elever,
økonomisk fripladstilskud samt pulje til driftsudvidelser.
Virksomhedsområdet:
Der er i 2019 et samlet forventet mindreforbrug på
virksomhedsområdet på 6,5 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af
økonomien. Størstedelen af virksom-hederne forventer et acceptabelt
mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for
god økonomistyring.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler med elever over 18 år har i 2019 et samlet
mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
På overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem
årene, er der i 2019 et mindreforbrug på 1,7 mio. kr. Det betyder, at det
overførte mindreforbrug fra 2019 – 2020, ifølge kommunens retningslinjer, udgør
0,5 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2019 viser et samlet forbrug på
283,6 mio. kr. Det korrigerede budget var på 291,9 mio. kr., efter at Byrådet i
november 2019 vedtog en tillægsbevilling på 34,7 mio. kr. Det giver Børn og
Unge et samlet mindreforbrug på 8,2 mio. kr. ift. det korrigerede budget. På
overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene, er der i 2019 et
mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
Det betyder, at det overførte mindreforbrug fra 2019 til
2020, ifølge kommunens retningslinjer, udgør 7,8 mio. kr.
Baggrunden for tillægsbevillingen på 34,7 mio. kr. er en
kraftig stigning i forbruget siden sidste år, særligt på forebyggende
foranstaltninger, opholdssteder for børn og unge og plejefamilier. Stigningen i
forbruget skyldes både stigning i antallet af indsatser, samt stigning i
gennemsnitspriserne på de mest omkostningstunge områder.
Forbedringen i resultatet siden budgettilførslen skyldes
bl.a. at Slagelse Kommune fik medhold i en sag i Ankestyrelsen, hvor der var
disponeret med en udgift på 3 mio. kr. i 2019, større refusioner for særligt
dyre enkeltsager og uledsagede flygtningebørn end forventet samt en begyndende
effekt af de nye tiltag, der er igangsat på området i 2019, og som der arbejdes
videre med i 2020.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Regnskabsresultatet for områdets
drift viser et samlet forbrug på 37,7 mio. kr. hvilket er 4,7 mio. kr. under
det korrigerede budget på 42,4 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes i høj
grad ubesatte stillinger i Tandplejen.
C.
Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte
rådighedsbeløb på 17,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugte
rådighedsbeløb på 11,1 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Overføres
fra 2019
til 2020 |
8.1 Skole | 5,6 |
8.2 Dagtilbud | 9,9 |
8.4 Børn og
Familie | 1,9 |
Total | 17,4 |
8.1. Skole
Skole har et samlet mindreforbrug på 5,6 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte
anlægsmidler til skoleudbygning på 2,7 mio. kr. og til toiletter på 2,6 mio.
kr. ikke er disponeret. Anlægsmidlerne skal anvendes til forbedring af skolerne
og er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler samt
istandsættelse af skolernes toiletforhold.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet
mindreforbrug på anlæg på 9,9 mio. kr.
Heraf kommer 6,2 mio. kr. fra
Udbygning af daginstitutionen Firkløveren og 3,3 mio. kr. fra Slots Bjergby
daginstitution og skole.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet
mindreforbrug på 1,9 mio. kr., der vedrører etablering af eget specialtilbud i
Havrebjerg.
Retligt
grundlag
Reglerne for overførselsadgang
af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for
drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg
og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at
kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra
2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Tilsvarende
betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på
anlægsprojekter for samlet 17,4 mio. kr.
Overførslerne
finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 Skole | 13.546 | | | |
Drift | 8.2 Dagtilbud | 9.445 | | | |
Drift | 8.3 Produktionsskoler | 484 | | | |
Drift | 8.4 Børn og Familie | 7.815 | | | |
Drift | 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje | 4.679 | | | |
Anlæg | 8.1 Skole | 5.587 | | | |
Anlæg | 8.2 Dagtilbud | 9.865 | | | |
Anlæg | 8.4 Børn og Familie | 1.910 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 Finansiering | -53.331 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til
efterretning
2.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på
drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet
mindreforbrug på i alt 36,0 mio. kr.
3.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der
overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt
17,4 mio. kr.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:
Søren Lund Hansen (O)
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets
godkendelse.
(A) går ind for at overføre, men går, jf. At 2, ind for, at
ØU vurderer overførslerne på de centrale konti.
Administrationen undersøger, om mindreforbruget på
skoleområdet på 5,6 mio. er adresseret et formål.