Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 2. november 2020



434. Godkendelse af dagsorden (B)

434. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487903                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. november 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 2. november 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

435. Task Force - drøftelse af input til den videre proces (D)

435. Task Force - drøftelse af input til den videre proces (D)

Sagsnr.: 330-2020-148866             Dok.nr.: 330-2020-423887                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af præsentationen fra Task Force drøfte input til den videre proces.
Baggrund
Task Force har netop færdiggjort deres analyse af det specialiserede børne- og ungeområde. Rapporten er resultatet af Børne- og Ungeudvalgets beslutning om at indgå i Task Force-projektet i december 2019. Analyserapporten er offentlig tilgængelig fra 3. november 2020. Rapporten giver et billede af kommunens styrker og udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge samt konkrete anbefalinger til en styrkelse af området.
To repræsentanter fra Task Force deltager i tidsrummet 16.30-17.30 for at præsentere rapporten. Børne- og Ungeudvalget vil her have lejlighed til at stille spørgsmål til indhold og konklusioner samt drøfte den videre proces.
Administrationen præsenterer på mødet foreløbige overvejelser i forhold til den videre proces, herunder plan for udarbejdelse af handleplan. Endvidere fremlægges et udkast til pressemeddelelse vedrørende analyserapporten.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af præsentationen fra Task Force drøfte input til den videre proces.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter input til den videre proces samt forslag til pressemeddelelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Task Force-rapporten rundsendes til udvalget, og Byrådets medlemmer orienteres om rapporten hurtigst muligt. Der udsendes en pressemeddelelse med hele udvalget som afsender.
Den 17. november afholdes ekstraordinært Børne- og Ungeudvalgsmøde med fokus på Task Force-samarbejdet. Om muligt drøftes emnet også på byrådets temamøde 18. november.

436. Genoptaget - drøftelse af specialundervisningsområdet (D)

436. Genoptaget - drøftelse af specialundervisningsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-113447             Dok.nr.: 330-2020-404647                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal på baggrund af det præsenterede materiale drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget har besluttet at arbejde med specialundervisningsområdet som tema i 3. kvartal 2020. I denne indledende drøftelse fokuseres på de forhold og omstændigheder, der er kendetegnende for specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune. Såfremt udvalget anmoder om det, vil administrationen med udgangspunkt i udvalgets drøftelser arbejde videre med oplæg til en politisk besluttet retning for det samlede specialundervisningsområde, som forventes præsenteret på udvalgsmødet 2. november 2020.
Antallet af børn og unge, der visiteres til specialundervisning, er stigende. Samtidig har disse børn og unge stadig mere komplekse problemstillinger. Det presser og udfordrer ambitionen om et styrket fællesskab i folkeskolen og de økonomiske rammer.
Der er gennem en årrække arbejdet med at løse udfordringer og sikre høj kvalitet. Dette har endnu ikke været tilstrækkeligt til at vende udviklingen. Der er derfor brug for, at udfordringerne sættes på dagsordenen.
I dette punkt vil udvalget skriftligt og mundtligt blive præsenteret for materiale, der ad forskellig vej belyser de tendenser og udfordringer, der præger specialundervisningsområdet.
Programmet for dagens temadrøftelse er:
Kl. 16.30-16.50: Data – ”Den brændende platform”
Kl. 16.50-17.50: Paneldebat med gæster
Kl. 17.50-18.20: Afsluttende drøftelse, ingen gæster
Kl. 18.20-18.35: Pause
I temadrøftelsen deltager følgende gæster:
-      En repræsentant fra ACV
-      En repræsentant fra en ”mellemform”
-      To repræsentanter fra skolebestyrelsen på Slagelse Heldagsskole
-      To overbygningselever/tidligere elever fra specialtilbud
-      En repræsentant fra den natursociale indsats
-      To repræsentanter fra det specialpædagogiske udviklingsteam
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af præsentationen drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter udviklingen på specialundervisningsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 21. september 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Administrative bemærkninger
Grundet COVID-19-restriktionerne vil der ikke deltage gæster i drøftelserne. Den nævnte paneldebat vil derfor ikke finde sted.
De inviterede gæster er i stedet blevet opfordret til på anden vis at dele deres input med udvalget – fx pr. video eller mail. Administrationen vil på udvalgsmødet præsentere de modtagne input, og udvalget vil få lejlighed til at drøfte mulighederne for yderligere dialog med interessenter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Udvalget imødeser en udvidelse af normalbegrebet og ser frem til at følge udviklingen på specialundervisningsområdet. I den forbindelse fremhævede udvalget vigtigheden af at skabe følgeskab hos både medarbejdere, forældre og samarbejdspartnere.
Udvalget får eftersendt input fra interessenter.

437. Budget 2021 - punkter vedrørende Børne- og Ungeudvalgets område (D)

437. Budget 2021 - punkter vedrørende Børne- og Ungeudvalgets område (D)

Sagsnr.: 330-2020-148897             Dok.nr.: 330-2020-424045                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte punkter i budgetaftalen for 2021-2014, der vedrører børne- og ungeområdet.
Baggrund
Den 5. oktober 2020 godkendte byrådet en budgetaftale for 2021-2024. I vedhæftede bilag 1 oplistes punkterne, der vedrører både Børne- og Ungeudvalgets kompetenceområde samt børne- og ungeområdet generelt set.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte punkter i budgetaftalen for 2021-2014, der vedrører børne- og ungeområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter punkter i budgetaftalen for 2021-2014, der vedrører børne- og ungeområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Udvalget drøfter på kommende ordinære møde den nærmere udmøntning og eventuelle omprioriteringer og får desuden fremlagt udkast til tidsplan for dette.
Udvalget efterspurgte en oversigt over kan- og skal-opgaver.

438. Budgetopfølgning 4 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

438. Budgetopfølgning 4 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-139983             Dok.nr.: 330-2020-402852                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet mindreforbrug for driftsudgifterne på 18,0 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 6,3 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Byrådet godkendte i forbindelse med Budgetopfølgning 3, at der blev afsat en pulje på 18,3 mio.kr. til kompensation af COVID-19-relaterede udgifter, og efterfølgende fordeling.
Administrationen har med henblik på fordeling af pulje til kompensation af COVID-19-relaterede udgifter bedt virksomheder og centre vurdere deres mer- og mindreforbrug relateret til COVID-19 for hele 2020. Det vurderes, at de samlede nettoudgifter til COVID-19 kan finansieres inden for den afsatte pulje på nær et par specifikke områder, som fortsat er under afklaring.
Virksomheder og centre er i oktober 2020 kompenseret for deres merudgifter til COVID-19.  Områder, som har haft et mindreforbrug på grund af COVID-19, har bidraget til finansiering af de samlede merudgifter. 
Forbrugsprocenter for september perioden 2018-2020
Børne- og Unge-udvalget
 
2018
September
2019
September
2020
September
8.1 – Skole
76,3
76,8
74,3
8.2 – Dagtilbud
74,0
73,0
70,8
8.3 – Forberedende Grunduddannelse (FGU)*
81,8
87,5
63,7
8.4 – Børn og Familie
74,8
73,5
74,9
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
72,7
66,6
64,7
I alt for fagudvalget
75,4
75,0
72,4
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september udgør af det korrigerede budget.
*Incl. overførselsudgifter
Forbrugsprocenterne indikerer, at der i perioden indtil ultimo september ikke forventes et merforbrug sammenlignet med de sidste to år.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
·        Specialundervisning, myndighed
·        Hvilebjergskolen
·        Skælskør Skole
·        Pædagogisk Udvikling og Inklusion
·        UU Slagelse
8.1 Skole
Drift
Skoleområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 0,9 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 3,3 mio. kr. (efter forventet tilførsel til kassen af vippe almenskoler).
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 4,1 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det forventede niveau. Der er udarbejdet handleplan på det forventede merforbrug.
Virksomhedsområdet 
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 0,1 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug på virksomhedsområdet på 0,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for rammerne for god økonomistyring. Dog er der enkelte virksomheder, der forventer afvigelse på mere end 100.000 kr.
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole forventes der for et mindreforbrug i 2020 på 4,6 mio. kr.
Bevillingskorrektion
Skoleområdet og Fritidsområdet er efter dialog blevet enige om, at Fritidsområdet skal overtage opgaven samt budgettet vedr. skolesvømning primært transport. Udover den korrektion, der blev besluttet med budgetopfølgning 3 er det aftalt, at der flyttes ressourcer ift. svømmeundervisning. Budgetomplaceringen udgør i 2020 60.000 kr. og i overslagsårene 220.000 kr. jf. økonomiskema.
Bevilling uden kassevirkning
Slagelse Kommune har modtaget knap 3,6 mio. kr. fra Pulje til et generelt løft af folkeskolen i 2020. Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgning 4 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på beløbet, der bliver fordelt på almenskolerne ud fra elevtallet pr. 5.9.20. Budgettet skal anvendes i kalenderåret 2020.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med skolereformen i 2014. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet. Der foretages derfor en vippeafregning ud fra elevtallet pr. 5.9.
Pr. 5. september 2020 er der et fald på 101 elever i forhold til budgetforudsætningerne. Vippeafregningen udgør 3,2 mio. kr., og mindreforbruget skal tilføres kassen. Beregningen er vist i bilag 1. Beløbet indgår i økonomiskemaet. 
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 3,7 mio. kr., der skal tilføres kassen jf. økonomiskema. Dette skyldes primært et større fald i antal børn, end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Bevilling, der finansieres af kassen
Bidrag til statslige og private skoler samt efterskoler
Merforbrug på i alt 160.000 kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013. Der henvises til opgørelsen i Bilag 1 samt økonomiskema.
8.2 Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 16,7 mio. kr.
·        Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 7,7 mio. kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte børnetal via Vippeordningen.
To virksomheder forventer i 2020 forholdsvis store mindreforbrug. Det drejer sig om Dagplejen og Børnehuset Nord i Slagelse.
For Dagplejens vedkommende skyldes det forventede mindreforbrug, at et planlagt kompetenceforløb for dagplejere er udskudt fra 2020 til forhåbentligt 2021.
Børnehuset Nord forventer på grund af kravet om bedre fordeling af børn fra de udsatte boligområder også i 2021 et faldende antal indskrevne børn i institutioner. Børnehaven har reageret på dette ved at reducere i antallet af medarbejdere – og det, der er forventet mindreforbrug i 2020 skal sikre, at der ikke skal ske yderligere reduktion i 2021. Børnehuset Nord skal efter planen flytte ud i den nye institution i Jonslunden når den er færdigbygget (efter planen i 2021).
Samlet set står de to virksomheder for 3,6 ud af de i alt 7,7 mio. kr. forventet mindreforbrug i virksomhederne. De øvrige 36 virksomheder på området forventer samlet et mindreforbrug på 4,1 mio. kr.
·        På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes et mindreforbrug på 0,8 mio. kr. Dette mindreforbrug er under forudsætning af området kompenseres i alt 3,6 mio. kr. vedr. kompensation af forældrebetaling ifm. COVID19-nedlukningen.
·        Vedr. PA-elever forventes et mindreforbrug på 0,6 mio., hvilket skyldes en lavere optagelse af elever end budgetteret.
·        Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på Vippeordningen på 7,6 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 4 for 2020 ingen virksomheder på dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe dagtilbud
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der tilføres 7,6 mio. kr. til kassen i forbindelse med Budgetopfølgning 4. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for nuværende et mindreforbrug på 2,3 mio. kr.  Det dækker primært over et mindreforbrug på ombygning af Strandloppen på 2,8 mio. kr. Byggeriet forventes startet op ultimo november, og projektet forventes færdig til møblering fra den 1. juni 2021.
Derudover forventes et teknisk merforbrug på 0,9 mio. vedr. ”Ny daginstitution”, der blev anvendt til finansiering af tillægsbevilling til Slot Bjergby Livs- og Læringshus og udlignes af udisponerede midler i 2021.
8.3 Produktionsskoler og Forberedende Grunduddannelse (FGU)
Der forventes et mindreforbrug på 5,6 mio. kr. vedr. produktionsskoler og FGU. Se i øvrigt bilag 1.
Størstedelen af budgettet på området ligger i dag på serviceudgifter. Der skal dog foretages korrektion i budgettet, således at budgettet på overførselsudgifterne (EGU og forsørgelse til elever på FGU) svarer til de forventede udgifter. Budgetomplaceringen udgør i 2020 7,5 mio. kr. jf. økonomiskema.
8.4 – Børn og Familie
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort efter 3. kvartal 2020 er beregnet til 299,2 mio. kr. Efter overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området justeret til 295 mio. kr., efter seneste budgetregulering. Der er således efter 3. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 4,2 mio. kr.
Det svarer til en forventet overskridelse på 1,4 % af det samlede budget på det specialiserede børne- og ungeområde.
Budgetoverskridelsen er primært på 5.20 opholdssteder og 5.21 forebyggende foranstaltninger. Overskridelsen vedr. opholdssteder er blandt andet et resultat af den forsinkede opstart på Familiehuset Havrebjerg, som afspejler sig i højere gennemsnitspriser pr. helårsperson sammenlignet med 2019.
Den forventede budgetoverskridelse på 5.21 forebyggende foranstaltninger er et resultat af større aktivitetsniveau end forudsat ved budget. Særligt på familiebehandling ses et højere antal helårspersoner, ift. 2019, samtidig med at gennemsnitsprisen også er steget ift. 2019. Samme tendens gør sig gældende i forhold til aflastningsordninger, hvor der i 2020 er disponeret med ca. 10 helårspersoner mere end i 2019.
Omvendt ses på 5.22 Plejefamilier og på 5.23 døgninstitutioner, at der er et fald i brugen af redskabet, så der forventes et mindreforbrug på henholdsvis 4,7 mio. kr. og 1,4 mio. kr. i forhold til budget.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2020 på Politikområde 8.4 Børn og Familie på 4,2 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres inden for Børne- og ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at merudgiften på 4,2 mio. kr. finansieres af kassen.
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,6 mio. kr. på de to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er afsluttet og bygningen ibrugtaget. Grundet bygningens dårlige stand har de uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,9 mio. kr., hvoraf Sundhedstjenesten udgør 0,8 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. Marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner mv., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Fritid
5.1
60
220
220
220
Drift – Skole
8.1
- 60
- 220
- 220
- 220
Drift – Skole Generelt løft
8.1
3.552
 
 
 
Dritf – Skole Generelt løft
8.1
-3.552
 
 
 
Drift – Skole
Vippeafregning
 
8.1
 
-3.211
 
 
 
Drift – Skole
Vippeafregning SFO og klub
 
8.1
 
-3.696
 
 
 
Drift – Skole
Statslige og private skoler
 
8.1
 
160
 
 
 
Drift – Dagtilbud
Vippeafregning
 
8.2
 
-7.592
 
 
 
Drift – Børn og Fam.
Forv. Merforbrug
 
8.4
 
4.236
 
 
 
Drift – FGU
8.3
- 7.533
 
 
 
Overførselsudgifter – FGU/EGU
8.3
7.533
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kassen
 
10.103
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der foretages omplacering vedr. skolesvømning fra Skole til Fritid.
3.    at indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 3,5 mio. kr. vedrørende pulje til generelt løft af folkeskolen anbefales og sendes videre til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4.    at vippeafregning for skoleområdet på 3,2 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
5.    at den forventede vippeafregning for SFO- og klubområdet på ca. 3,7 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6.    at merforbruget til statslige og private skoler mv. på i alt 0,2 mio. kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
7.    at den forventede vippeafregning for dagtilbudsområdet på 7,6 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
8.    at det forventede merforbrug vedr. Børn og Familie på 4,2 mio. kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse 
9.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der foretages budgetomplacering mellem service- og overførselsudgifter vedr. FGU mv.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget godkendte budgetopfølgningen og videresendte den til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. Udvalget kunne ikke godkende den indlagte besparelse i handleplanen for PUI og opfordrer administrationen til at genoverveje prioriteringen.
(V) og (O) tog forbehold, med henvisning til at de ikke er en del af Budgetaftalen for 2020.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 4 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 5 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 6 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 7 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 8 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 9 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

439. Godkendelse af Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede social- og specialundervisningsområde (B)

439. Godkendelse af Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede social- og specialundervisningsområde (B)

Sagsnr.: 330-2019-88243               Dok.nr.: 330-2020-369142                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og regionsrådet skal hvert andet år senest den 1. december indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalens overordnede formål er at sikre, at der er de nødvendige tilbud og indsatser til rådighed på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsdel (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsdel (kapacitets- og økonomistyringsdel).
Samlet er rammeaftale 2021-2022 et resultat af en proces med inddragelse af politikere, brugere, handicaprådsrepræsentanter, fagdirektører og chefer gennemført fra efteråret 2019 til sommeren 2020. Rammeaftalen for 2021-2022 godkendes i kommunerne i efteråret 2020.
Baggrund
I forbindelse med udarbejdelse af den nuværende rammeaftale 2018-2020 blev der gennemført en proces med inddragelse af både udvalgsmedlemmer fra kommuner og region, handicaprådsrepræsentanter og direktører. Resultatet af dette arbejde var en rammeaftale i forenklet form med et antal fokusområder for samarbejdet.  
I forslaget til rammeaftale 2021-2022 fortsættes i dette spor – både med en formmæssig enkel og overskuelig rammeaftale og med et begrænset antal fokusområder. Herudover er der i forslaget til rammeaftale sat øget fokus på mål og resultater af samarbejdet. Fokusområderne i forslaget til rammeaftale er således udbygget med opstillede mål og ønskede resultater af arbejdet. Ændringerne skal fokusere arbejdet og medvirke til at muliggøre politisk opfølgning.
Fokusområder med mål
Med afsæt i input fra afholdte mødeaktiviteter og høringsprocessen i udvalg og handicapråd samt dialogmøde den 14. august 2020 er der foreslået følgende fokusområder for 2021 og 2022 i hhv. rammeaftalens udviklingsdel og styringsdel.
Udviklingsdel
1. Styrket mellemkommunalt samarbejde
Mål: For at udvikle og sikre kvaliteten af vores tilbud, skal vi styrke samarbejdet mellem kommunerne og regionen om de temaer, der er relevante og nødvendige for at kunne sikre de rette tilbud med de rette kompetencer til borgere med behov for støtte.
2. En sammenhængende indsats for borgere med psykiske vanskeligheder
Mål: Vi skal skabe bedre vilkår for at sammenhængende forløb og indsatser for borgere med væsentlige psykiske vanskeligheder styrkes.
3. Styrket samarbejde med borgere og deres pårørende
Mål: Vi ønsker at styrke inddragelsen og samskabelsen med brugerne og deres pårørende, for at vi sammen kan udvikle og retningssætte på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.
4. Praksisnær metodeudvikling og videndeling om effekt
Mål: Vi skal styrke den praksisnære metodeudvikling og videndeling for at skabe bedre kvalitet i indsatsen for brugerne, sammen med brugerne og deres pårørende og samtidig sikre en bedre anvendelse af de tilgængelige ressourcer.
Styringsdel
5. Afdækning af kapacitet og behov for tilbud 
Mål: Vi ønsker en afdækning af den aktuelle kapacitet samt en prognose for sociale tilbud på kort og lang sigt som grundlag for en strategisk drøftelse af, hvordan KKR Sjælland bedst lever op til sin forsyningsforpligtigelse og sit samarbejde.
6. Bedre styringsdata og ledelsesinformation
Mål: Vi ønsker at øge gennemsigtigheden på det specialiserede social- og specialundervisningsområde gennem udvikling af bedre data om økonomi, aktiviteter og effekten af vores indsatser. Som grundlag for kvalitetsudvikling, styring og bedre køb og salg af pladser.
Fokusområderne er uddybet i selve rammeaftalen for 2021-2022.
De foreslåede fokusområder afspejler også kommunernes tilbagemelding om opmærksomhedspunkter og behov for tilbud, der således indtænkes i arbejdet med den kommende rammeaftale.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsdelen indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år. 
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som kommunerne gør opmærksom på og herunder særligt ift. børn/unge med psykiske vanskeligheder samt børn/unge med misbrug. Ift. voksne er det særligt ift. hjemløshed og svære sociale problemer (herunder dobbeltdiagnoser).
Styringsdel 
Styringsdelen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud. 
Takstanbefaling 2021-2022
I rammeaftale 2018-2020 er det besluttet ikke at bruge ”takstinstrumentet” i form af henstilling over for kommunerne om en given procent takstreduktion, men i stedet opfordre alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagte institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private. For at understøtte dette har man bl.a. haft årlige analyser fra VIVE af udgiftsudvikling og samarbejde om styring m.v.
En tilsvarende takstanbefaling for 2021-2022 er indarbejdet i fokusområde 6 i forslag til rammeaftale.
I grundlaget for udarbejdelsen af rammeaftalen indgår en status ift. børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
Socialstyrelsen kan udmelde målgrupper, hvorpå kommunerne skal afrapportere via rammeaftalesamarbejdet i forbindelse med indgåelse af rammeaftalen. Socialstyrelsens 3 centrale udmeldinger er: udsatte gravide med skadeligt rusmiddelforbrug, udviklingshæmmede med dom og borgere med svære spiseforstyrrelser. Afrapporteringer på disse indgår som bilag til rammeaftalen.
Rammeaftalen for 2021-2022 består af et kort hoveddokument, som er vedhæftet som bilag. Herudover indgår i rammeaftalen en oversigt over de bilag, som indgår som grundlag for udarbejdelsen af rammeaftalen, herunder takstaftalen.  Bilagene til Rammeaftale 2021-2022 ligger på hjemmesiden: https://rs17.dk/rammeaftalen/rammeaftale-2021-2022.aspx.
Retligt grundlag
BEK nr. 1298 af 03/09/2020: Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
KKR Sjælland har drøftet sagen den 7. september 2020 og KKR Sjælland anbefaler kommunalbestyrelserne og regionsrådet i Region Sjælland at tiltræde rammeaftalen senest den 1. december 2020.
Jævnfør bekendtgørelsens § 10 skal Rammeaftalen skal være indgået senest den 1. december i den kommunale valgperiodes 1. år med virkning for valgperiodens 2. og 3. år og den 1. december i den kommunale valgperiodes 3. år med virkning for valgperiodens 4. år og den følgende valgperiodes 1. år.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Rammeaftalen 2021-2022 godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne og Ungeudvalget.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Rammeaftalen 2021-2022 tiltrædes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til byrådets godkendelse.

440. Evaluering af tilskud til specialefterskoler (B)

440. Evaluering af tilskud til specialefterskoler (B)

Sagsnr.: 330-2019-35436               Dok.nr.: 330-2020-412733                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte om tilskudsordning til forældrebetaling for børn på specialefterskoler, der udløber 31/7-2021, skal gøres permanent, afskaffes eller justeres.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede den 5. august 2019 at justere serviceniveauet for tilskud til specialefterskoler. Siden kommunesammenlægning havde det været gældende, at forældre kunne modtage et fast beløb på kr. 14.000 årligt som tilskud til forældrebetalingen, hvis deres barn gik på en specialefterskole. Beløbet blev givet til alle ansøgere.
Med beslutningen den 5. august 2019 ændredes serviceniveauet til, at tilskuddet gives til hele forældrebetalingen på specialefterskoler, dog fraregnet et månedligt beløb på kr. 1500,- som skønnes at være den sparede udgift ved ikke længere at have et hjemmeboende barn. Tilskuddet gives til alle de elever, hvor det af PUI vurderes, at et skoletilbud i folkeskolen skulle gives som vidtgående specialundervisning (Folkeskoleloven §20 stk 2).
Børne- og Ungeudvalget besluttede også, at ordningen skulle gælde i to år og derefter evalueres.
Administrationen er begyndt at modtage ansøgninger for perioden efter den 31/7-21. Ligeledes kendes nu dette skoleårs bevillinger, hvorfor en evaluering kan laves.
Der er ikke nationale bestemmelser, der pålægger Slagelse Kommune at yde tilskud til forældrebetalingen. Ligeledes undlader Klagenævnet for Specialundervisning konsekvent at forholde sig til betalingsspørgsmålet ifm. unges ophold på specialefterskoler. Det er således udelukkende tale om et politisk defineret serviceniveau i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven. Friskoleloven. Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
1.    Den nuværende tilskudsordning gøres permanent
2.    Den nuværende tilskudsordning gøres permanent, og kravet om behov for vidtgående specialundervisning fjernes
3.    Tilskud til specialefterskoler afskaffes
4.    Tilskud til specialefterskoler justeres
Såfremt Børne- og Ungeudvalget vælger model 4, skal der yderligere besluttes:
a)    Hvilket niveau skal tilskuddet have?
Vurdering
Administrationen vurderer, at den nuværende ordning fungerer fint, og at den har været nem at administrere for PUI. De fleste ansøgninger er imødekommet; kun få er blevet afvist med henvisning til, at behovet for vidtgående specialundervisning ikke var tilstede. En enkelt klage over forældrebetalingen på kr. 1500,- pr måned er løst i mindelighed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet udgør i gennemsnit kr. 40.000 pr elev årligt.
Forbruget ser således ud:
Skoleåret 2018/19: 15 elever – kr. 200.000 (Den gamle ordning)
Skoleåret 2019/20: 16 elever – kr. 640.000
Skoleåret 2020/21: 32 elever – kr. 1.280.000
Tilskudsordningen finansieres af budgettet for vidtgående specialundervisning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Lederen af skoleområdet indstiller,
1.    at den nuværende tilskudsordning gøres permanent.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Udvalget ønsker at følge udviklingen i anvendelsen af tilskudsordningen.

441. Prøvehandlinger på klubområdet (B)

441. Prøvehandlinger på klubområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-80545               Dok.nr.: 330-2020-399270                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget godkendte på deres møde 10. august 2020 proces for det videre arbejde med fremtidens klubstruktur. Her fremgår det, at Skælskør distriktet er udpeget som prøveområde. Samtidig anmodede udvalget at blive præsenteret for de økonomiske perspektiver samt at der fremadrettet arbejdes på at skabe ’ensartede muligheder for de unge’.
Efterfølgende er budgettet for 2021-24 vedtaget. Af punkt 21 i budgetaftalen fremgår det, at der er afsat ekstra 5 mio. kr. årligt til klubområdet – overordnet struktur med mulighed for lokale løsninger for hele kommunen. Forebyggelse indtænkes som omdrejningspunkt, og Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde.
Med afsæt heri samt oplægget fra Troels Brandt, Steen Olsen, Anders Koefoed og Knud Vincents har administrationen udarbejdet en overordnet proces for prøvehandlingen i Skælskør-distriktet. Prøvehandlingen fokuserer på de op til 18-årige.
Administrationen har desuden lavet forslag til rammer for fordeling/brug af de ekstra midler.
Proces for prøvehandling i Skælskør-distriktet
Tid
Opgave
Nov 2020
Nedsættelse af arbejdsgruppe med repræsentation fra Skælskør og Eggeslevmagle skole, Oliemøllen, SSP, politiet, ungdomsskolen og boligselskabet.
Nov 2020-februar 2021
Arbejdsgruppen udarbejder plan for prøvehandlingen med mål, konkrete aktiviteter/tiltag, ansvarlige aktører, økonomi og evaluering. I aktiviteterne indtænkes gadeplan, udvidelse af klubbens åbningstider, ungdomsskoleaktiviteter.
Ultimo 2020 - primo 2021
Arbejdsgruppen involverer lokale unge i arbejdet med handleplanen, så aktiviteter/tiltag matcher deres behov og ønsker.
Primo 2021
Arbejdsgruppen involverer civilsamfundet og lokale foreninger med henblik på at indtænke deres ressourcer, fx etablering af netværk og natteravne.
Medio 2021
Arbejdsgruppen etablerer samarbejde med andre relevante lokale aktører, herunder private bo- og opholdssteder.
Primo 2021-ultimo 2021
Aktiviteter/tiltag iværksættes.
Primo 2022
Prøvehandlingen evalueres.
Rammer for fordeling af ekstra midler på klubområdet
De 5 mio. kr., der er afsat ekstra til klubområdet i budgettet for 2021 og frem, foreslår administrationen placeres i en pulje. Puljen kan søges af de tre geografiske distrikter: Skælskør, Korsør og Slagelse. Administrationen har udarbejdet en fordelingsnøgle med afsæt i antallet af unge i alderen 13-18 år i hvert af distrikterne. Da Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde, tæller distriktets 13-18-årige dobbelt i fordelingsnøglen. Det enkelte distrikt kan maximalt søge om tilskud svarende til distriktets andel af puljen.
Fordelingen fremgår af tabellen nedenfor.
Distrikt
Antal 13-18 årige
Faktor
Faktorandele i pct.
Andel af puljen
Skælskør
1031
1
30,8 %
1.539.036
Korsør
1407
2
21,0 %
1.050.157
Slagelse
3230
1
48,2 %
2.410.808
Total
5668
-
100,0 %
5.000.000
For at få tilskud fra puljen skal distriktet have nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for distriktets skoler, klubber, SSP, politi, ungdomsskole og eventuelle andre aktører. Arbejdsgruppen skal have beskrevet en prøvehandling med angivelse af mål, konkrete aktiviteter/tiltag, ansvarlige aktører, økonomi og evaluering. Gadeplan, udvidelse af klubbens åbningstider, ungdomsskoleaktiviteter m.m. kan indtænkes. Lokale unge fra distriktet skal involveres i udarbejdelsen af prøvehandlingen og de konkrete aktiviteter. Desuden skal civilsamfundet og foreningsliv indtænkes i aktiviteter og tiltag.
Distrikterne kan søge om midler for et år ad gangen, hvorefter effekten af tiltagene evalueres og videndeles på tværs af distrikterne. Formålet med evalueringen og videndelingen er at udvikle klubområdet på tværs af kommunen på baggrund af de lokale erfaringer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende administrationens forslag til:
a.    proces for prøvehandling i Skælskør-distriktet
b.    rammer for fordeling af ekstra midler til klubområdet
Forslagene kan godkendes som de foreligger eller med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den skitserede procesplan for prøvehandlingen i Skælskør-distriktet sikrer stor lokal tilpasning og inddragelse af lokale aktører. Herigennem er der et godt grundlag for at få den ønskede effekt af tiltagene.
Det er administrationens vurdering, at rammerne for fordeling af de ekstra midler til klubområdet kan skabe incitament til lokalt samarbejde om at udvikle de bedste løsninger og tiltag i forhold til de konkrete unge, udfordringer og muligheder i et område. Samtidig er rammerne udarbejdet på en sådan måde, at det er let og overkommeligt at søge puljen, og distrikterne er garanteret adgang til deres andel.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen anbefaler, at midlerne placeres i en pulje på skoleområdets centrale konti.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Leder af skoleområdet indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender proces for prøvehandling i Skælskør-distriktet
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender rammer for fordeling af ekstra midler på klubområdet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Ændringsforslag fra (V):
"Venstre bemærker, at det fælles, tværpolitiske udspil fra 4 politikere er væsentligt reduceret i forhold til det oprindelige oplæg fra arbejdsgruppen, som også inddrog forskellige relevante interessenter, både foreninger og erhvervsliv.
Venstre foreslår, at erhvervsforening og foreningsliv inddrages i arbejdsgrupperne, og at det tydeliggøres, hvem der er tovholder for arbejdsgruppen. Venstre foreslår, at de lokale klubber har tovholder-rollen i arbejdsgrupperne."
For stemte 1; (V)
Imod stemte 3; (A) og (F)
(O) undod at stemme.
Forslaget bortfaldt.
Administrationens indstilling godkendt, idet udvalget ønsker nedsættelse af en snæver arbejdsgruppe bestående af lokale kommunale aktører samt unge. Tovholderrollen skal tilfalde klubberne, der forpligtes til at involvere unge samt forenings- og erhvervsliv. Derudover nedsættes en referencegruppe, hvor en bredere vifte af aktører inddrages.
At 2 - Udvalget anser takstmodellen som værende vejledende. Udvalget ønsker, at der reserveres 500.000 til en pulje til prøvehandlinger, mens de resterende midler fordeles i distrikterne ud fra antallet af børn.
Helle Jacobsen (V) stemte imod forslaget og ønskede i stedet alle midler fordelt i distrikterne.
Udvalget påpegede, at faktoren for Korsør og Skælskør er ombyttet.

442. Jonslunden - opfølgning på licitation (B)

442. Jonslunden - opfølgning på licitation (B)

Sagsnr.: 330-2019-58663               Dok.nr.: 330-2020-406228                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om resultatet af licitationen til ny daginstitution på Jonslunden. Børne- og Ungeudvalget kan på den baggrund beslutte at indstille til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der tildeles yderligere finansiering til projektet.
Baggrund
Den 16. september 2019 besluttede Byrådet at frigive en anlægsbevilling på 27.000.000 kr. over en periode fra 2019 til 2021, til opførelse af en ny daginstitution, Jonslunden. Af den samlede anlægsbevilling er der disponeret 18.800.000 kr. ekskl. moms til entreprisesum.
Bjerg Arkitektur vandt efter udbud rådgiveropgaven, og har tegnet og projekteret et projekt til den nye daginstitution, på baggrund af de kommende brugeres ønsker og behov. De forskellige dele af projektet er løbende blevet kalkuleret at Bjerg Arkitektur og på den baggrund vurderet at ligge inden for anlægsbevillingens økonomi.
18. september 2020 blev der afholdt licitation. De afgivne bud er som følger:
Bydende
Tilbudssum kr. i alt ekskl. Moms
Forbehold/bemærkninger
Georg Berg A/S
24.978.893
Ingen
Niels Lien ApS
28.806.780
Ingen
Thyholm Murer A/S
26.339.800
Ingen
Tom Jakobsen A/S
Ikke afleveret
Ingen
Som det fremgår af ovenstående, så ligger de afgivne bud betydeligt over den økonomi, der er til rådighed inden for anlægsbevillingen.
Bjerg Arkitektur har gennemgået delpriser i det billigste tilbud og kan i forhold til deres beregning se, at det især er jordarbejdet, der er betydeligt dyrere end beregnet. Samt at priserne generelt ligger højere end beregnet.
Efter udmelding om licitationsresultatet har Slagelse Kommunes Bygherrerådgivning haft kontakt til lavestbydende entreprenør (Georg Berg A/S) for at få afklaret, om Georg Berg A/S mener, at det vil være muligt at spare i projektet, uden at det betyder væsentlige ændringer i bygningens udformning, udtryk eller indretning. De vurderer, at de i samarbejde med Bjerg Arkitektur vil kunne finde besparelser på 3.000.000 kr.
Bygherrerådgivningen vurderer, at der formentlig er 2 årsager til høje tilbudssummer.
For det første er der stor travlhed i byggebranchen både lokalt og som helhed, blandt andet også på grund af Corona-hjælpepakker. Den store travlhed hos entreprenørerne vurderes at medføre generelt højere tilbudspriser.
Det vurderes også at Bjerg Arkitektur har designet og projekteret en bygning der er dyrere, i det udsendte tilbudsmateriale, end den økonomiske ramme giver mulighed for.
Mulige løsningsforslag
Bygherrerådgivningen vurderer, at der er 3 mulige løsningsforslag til at komme videre med projektet, som dog alle vil medføre en forsinkelse af projektet. Den oprindelige afleveringsdato var den 19. juli 2021. Ny forventet afleveringsdato er anført under de enkelte løsningsforslag
Løsningsforslag 1
Der søges og bevilges en tillægsbevilling på 6.180.000 kr. således, at det der kan skrives kontrakt med laveste bud på det foreliggende projekt (Georg Berg A/S) (Der er en vedståelse frist på 100 dage fra licitationsdagen). Forventet forsinkelse på projektet 1-2 måneder.
Ny forventet afleveringsdato vil være den 20. september 2021.
Løsningsforslag 2
Licitationen aflyses og Bjerg Arkitektur omprojekterer vederlagsfrit en bygning, der ved en ny licitation holder sig inden for den disponerede entreprisesum. Dette vil medføre betydelige ændringer i bygningens udformning, udtryk og indretning. Samt medføre afholdelse af ny licitation. Forventet forsinkelse på 6 måneder. Ny forventet afleveringsdato vil være den 21. januar 2022
Løsningsforslag 3
Bjerg Arkitektur finder besparelser i dette projekt og omprojekterer vederlagsfrit i det omfang, det er nødvendigt, og der forhandles med lavestbydende entreprenør (Georg Berg A/S) således, at der findes besparelser på 3.000.000 kr. Der søges og bevilges en tillægsbevilling på 3.180.000 kr. Dette vil medføre nogle ikke væsentlige ændringer i bygningens udformning, udtryk og indretning.
Forventet forsinkelse på 3 måneder. Ny forventet afleveringsdato vil være den 25 oktober 2021.
Det vurderes at besparelser for 3.000.000 kr. kan gennemføres uden at det vil medføre væsentlige ændringer i bygningens udformning, udtryk og indretning i forhold til funktionalitet og i forhold til brugernes og personalets oplevelse af bygningen. Samtidig vil der ikke skulle afholdes en ny licitation og den vindende lokale entreprenør (Georg Berg A/S) kan derfor tildeles opgaven.
Bygherrerådgivning anbefaler på den baggrund løsningsforslag 3.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan imødekomme anbefalingen af løsningsforslag 3 og over for Økonomiudvalg og Byråd anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 3.180.000 kr. til projektet.
Børne- og Ungeudvalget kan vælge ikke at imødekomme administrationens anbefaling og undlade at anbefale overfor Økonomiudvalg og Byråd at der gives den ønskede tillægsbevilling til projektet.
Børne- og Ungeudvalget kan også vælge at pege på løsningsforslag 1 eller løsningsforslag 2, med de økonomiske og tidsmæssige konsekvenser, som er beskrevet under de enkelte løsningsforslag.
Vurdering
Som beskrevet i sag 443 på udvalgets dagsorden, ’Kapacitet på dagtilbudsområdet 2020’, så er der behov for at udvide kapaciteten i Slagelse By. Et behov for kapacitet som Jonslunden vil være med til at imødekomme. Administrationen vurderer derfor, at det er vigtigt at byggeriet gennemføres uden de store forsinkelser.
På den baggrund, og med afsæt i anbefalingerne fra Byggeherrerådgivningen, anbefaler Administrationen at Børne- og Ungeudvalget tilslutter sig løsningsforslag 3. Med dette løsningsforslag vil byggeriet kunne gennemføres med en mindre forsinkelse, og med den lavest mulige ekstraudgift, sammenholdt med løsningsforslag 1. 
Tillægsbevilling til Jonslunden kan finansieres af udisponerede midler under Anlæg 157 ”Ny daginstitution i Slagelse by” i 2021/2022.
Anlæg 157 ”Ny daginstitution Slagelse by” er en ”restpulje” som stammer fra et tidligere afsat beløb på 40 mio. kr. til daginstitution i Slagelse. Puljen har indtil videre finansieret Daginstitution Jonslunden (nu anlæg 178), 6,6 mio. kr. til ombygning af Loppen ved Broskolen (anlæg 207) samt tillægsbevilling på 1,7 mio. kr. til ”Slots Bjergby daginstitution og skole” (anlæg 135).
Alternativt kan tillægsbevillingen finansieres af kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.2 Jonslunden
8.2. Ny daginstitution
 
3.180
-401
 
-2.779
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
-2.779
2.779
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der gives en tillægsbevilling på 3.180.000 kr. til projektet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse med bemærkning om, at tillægsbevillingen finansieres af udisponerede midler i puljen til ny daginstitution.

443. Kapacitet på dagtilbudsområdet 2020 (O)

443. Kapacitet på dagtilbudsområdet 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-143713             Dok.nr.: 330-2020-399294                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den aktuelle status på kapaciteten på dagtilbudsområdet
Baggrund
Siden 2015 har dagtilbudsområdet har oplevet stigende efterspørgsel efter pladser og pres på kapaciteten. Det har primært været antallet af børn i alderen 0-3 år, der har været højere end forventet. Der har siden maj 2015 løbende været givet en status til udvalget omkring et øget pres på kapaciteten. Senest blev Børne- og Ungeudvalget på mødet den 3. juni 2019 præsenteret for resultaterne af en kapacitetsanalyse gennemført på både dagtilbuds- og skoleområdet.
På dagtilbudsområdet gav kapacitetsanalysen anledning til følgende konklusioner:
1.    Forventet pladsmangel i Slagelse by
2.    Forventet pladsmangel i Korsør by – om end i mindre omfang end i Slagelse by
Der var på daværende tidspunkt allerede byggeri undervejs for at imødekomme den forventede pladsmangel. Denne strategi er forsat og kapaciteten er udvidet eller forventes udvidet med følgende byggeri:
·        Jonslunden – Antal pladser: 120 pladser (0-6 år). Forventes færdig: Afhænger af Børne- og Ungeudvalgets behandling af punktet på mødet d.d.
·        Daginstitutionen Firkløveren: Antal pladser: 100-120 pladser (3-6 år) (erstatter pladser i de nuværende fire udtjente bygninger) (blev udvidet med ca. 50 vuggestuepladser i 2020). Forventes færdig: Foråret 2022
·        Bakkevej - Antal pladser: ca. 200 pladser (0-6 år). Forventes færdig – ultimo 2022.
De nyeste børnetalsprognoser fra august 2020 viser, at børnetallet i Slagelse Kommune forsat stiger og forventes at stige – dog ikke lige så meget som tidligere forventet. Hvor det tidligere har været børn i alderen 0-3 år, der har presset kapaciteten på området, så er det nu særligt de 3-5-årige, som de næstkommende år vil komme til at presse kapaciteten. I juni 2021 og juni 2022 vil der i prognoserne ikke være ledige pladser til børn i denne aldersgruppe (juni måned topper børnetallet inden de største børn begynder i skole).
I forhold til antallet af 0-2-årige ansættes der pt. dagplejere i Vemmelev, Korsør og Slagelse for at imødekomme efterspørgslen på pladser.
Retligt grundlag
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering med eller uden bemærkninger.
Vurdering
Kapaciteten på særligt 3-5 års-området er under pres, og et fortsat stigende børnetal kan ikke håndteres indenfor de nuværende rammer.
Derfor er det afgørende, at de planlagte byggerier, som er anført under baggrund, gennemføres så rettidigt som muligt. Sker dette ikke, forventes fra sommeren 2022 pladsmanglen i daginstitutionerne – særligt i Slagelse by.
Udover stadigt stigende børnetal er der også en ny lovgivning, som har betydning for den fremadrettede kapacitet på dagtilbudsområdet. Det drejer sig om Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner, som trådte i kraft 1. januar 2020. Aftalen medfører, at daginstitutioner i løbet af et kalenderår højst må ny-optage 30% børn, der har bopæl i en udsat boligområde.
I praksis betyder aftalen, at der er tilfælde, hvor der er ledige pladser i et dagtilbud, men som administrationen ikke kan anvise – fordi det er nødvendigt at have disse pladser til rådighed til andre familier, for at kunne overholde kravene i den nye lovgivning. Lovgivningen stiller dermed ekstra krav til at kapaciteten.
De mange nyetablerede pladser i daginstitutionerne til de mindste 0-2-årige fra 2015 indtil nu presser strukturen i de enkelte daginstitutioner. De årgange er nu kommet i børnehavealderen og det betyder, at det er svært at strukturere et naturligt flow for børnegrupperne – og svært at finde plads til børn, der kommer fra dagplejen eller tilflyttere i børnehavealderen.
Nedlukningen i forbindelse med COVID-19 har endvidere sat fokus på, at antallet af børn i grupper skal gentænkes. Det har vist sig endog meget vigtigt, at der er mulighed for at lave mindre grupper – både i forhold til trivsel og udvikling. Med denne erkendelse kommer et ønske om, at overholde Slagelse Kommunes standard om 3,5 og 4,5 m2 pr. barn i institution mod lovkravet på henholdsvis 2 og 3 m2. På grund af det stigende børnetal fra 2015 til nu udnyttes arealet fuldt ud i mange institutioner i fuld overensstemmelse med lovgivningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 -  Taget til orientering.
Udvalget henstiller til, at placering af nye daginstitutioner indarbejdes i kommende kommuneplaner.

444. Status på ungeindsatsen (E)

444. Status på ungeindsatsen (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-391339                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.
Byrådet skal drøfte opfølgning på de politiske målsætninger for ungeindsatsen.
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Den første gang, der blev fulgt op var i maj 2020 og anden opfølgning fremgår nedenfor.
Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. Målsætningerne er:
·       Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·       Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·       Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt, og den første opfølgning fremgår nedenfor.
Ungeindsatsen
Efter etableringen af ungeindsatsen 1. august 2019 og frem til 1. oktober 2020 er der registreret 76 unge som KUIunge, dvs. at de har modtaget en indsats i flere afdelinger. Tallet afspejler formentlig ikke det reelle antal unge, men er et udtryk for at KUIindsatsen fortsat er i en opstartsfase. Heraf har 14 unge fået udarbejdet en ungeplan, som er en sammenhængende og koordineret plan udarbejdet i samarbejde mellem de involverede afdelinger. De øvrige unge har en plan i hver af de afdelinger, de får en indsats fra. På grund af COVID-19 har det ikke været muligt at afholde tværfaglige netværksmøder fra nedlukningen i foråret og frem til august, og medarbejderne er fortsat påpasselige med at afholde fysiske møder. Dette har en afsmittende effekt på antallet af registrerede KUIunge og ungeplaner.
Der er på nuværende tidspunkt 15 unge, som har fået tilknyttet en ungeguide. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse i hverdagen. Langt størstedelen af de unge, der har fået tilknyttet en ungeguide, er mellem 17 og 24 år.
Medarbejdere tilknyttet den kommunale ungeindsats er startet op med teamsupervision igen her i efteråret. Der er dog behov for en revitalisering af samarbejdet og ungeindsatsen, så der kan blive skabt fælles fodslag på tværs af områderne blandt andet med afsæt i erfaringerne fra Corona. Der er et skærpet ledelsesfokus på at optimere og implementere indsatsen.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·        På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·        På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·        Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·        Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Spørgsmålene om den unges oplevelse af mødet blev først implementeret i februar 2020, og kort derefter blev medarbejderne hjemsendt i forbindelse med Covid-19. Der er derfor på nuværende tidspunkt kun fire unge, der har svaret på spørgsmålene. De fire er i høj grad enige i, at de er blevet lyttet til, følte sig godt behandlet, og ved hvem der skal gøre hvad fremadrettet. Èn er i mindre grad enig i, at der på mødet blev talt om det han/hun havde brug for.
De meget få besvarelser er det ikke muligt at lave valid statistik på, hvorfor der nedenfor ikke fremgår noget under status oktober 2020.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Status oktober 2020
   -
 
 
 
 
 
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse. Effektmålet omfatter unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. Unge, der modtager A-dagpenge, indgår ikke, da det i overvejende grad er unge, som netop har gennemført en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Jobcenteret gør opmærksom på, at sygedagpengedata ikke er tilgængelige på nuværende tidspunkt på grund af nyt sygedagpengesystem. Ud fra de interne tal er skønnet, at antallet er tilnærmelsesvis det samme som i august 2019.
På baggrund heraf viser opfølgningen i august 2020, at 10,5% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I august 2019 var andelen 10,9%, så der ses en lille forbedring i forhold til for 1 år siden. Delmålet for hele 2020 er 10,4%, og der skal således umiddelbart kun ske en lille reduktion til frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. I praksis opgøres målet for hele 2020 dog et gennemsnit af et meget højt månedsniveau for 4 måneder i 1. halvår 2020, på grund af ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge som følge af covid-19-nedlukning og suspenderet beskæftigelsesindsats, og et forholdsvist lavt månedsniveau for 2. halvår 2020. Det nuværende niveau i august 2020 tegner således positivt, men der er alligevel stor sandsynlig for, at gennemsnittet for hele 2020 ikke vil kunne leve op til delmålet pga. nedlukningen fra marts-juni. Delmålene og status pr. januar og august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status januar 2020
 
11,2%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
10,5%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden august 2019 til august 2020.
Den samlede fraværsprocent for perioden er 6,6%, hvilket er noget lavere end opfølgningen i januar, der viste 8,4%. Alle tre fraværstyper (sygdom, lovligt og ulovligt) ligger under niveauet ved sidste opfølgning. Der er dog fortsat væsentlig forskel på fraværsgraden i almenskoler og specialskoler. Hvor almenskolerne ligger under 6,5%, er gennemsnittet på specialskolerne tættere på 10%.
Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I hele lukningsperioden i foråret pga COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.
Delmål og status pr. august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status januar 2020
 
8,4%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
6,6%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Dette er den første opfølgning på hvor stor en andel af en ungdomsårgang der, når de går i 9. klasse, forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år. Der er ved denne opfølgning tilgængelige data for to årgange: 2017 og 2018. Delmål og status pr oktober 2020 fremgår af tabellen nedenfor. Opfølgningen viser en lille stigning fra 81% for årgang 2016 til 82,4% for årgang 2018. Hermed er delmålet for 2020 indfriet. Der ses dog samtidig en lille nedgang fra 83,1% for årgang 2017 til 82,4 % for årgang 2018.
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Baseline (årgang 2016)
2020
 
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse
81%
82,5%
83%
83,5%
84%
84,5%
85%
Status oktober 2020
 
Årgang 2017: 83,1%
Årgang 2018: 82,4%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Dette er den første opfølgning på andelen af op til 25årige uden tilknytning til uddannelses eller beskæftigelse. Administrationen oplyser, at der pt. ikke er tilgængelige data for delmålet, men at Undervisningsministeriet forventer at have en status på kommuneniveau klar primo 2021.
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked
9,2%
8,8%
8,5%
8,2%
7,9%
7,7%
7,4%
Status oktober 2020
 
-
 
 
 
 
 
Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse. Som det fremgår af status, er andelen steget til 9,4%, hvilket er en noget større andel end forventet. Det er dog et lille fald fra 2019, hvor andelen var 10,9%.
Center for Børn og Unge vurderer, at det dels skyldes de øgede optagelseskrav til de gymnasiale uddannelser fra 2018, som slår igennem i disse år. Derudover har Covid-19 også har haft sin indflydelse på opstarten af flere af de unges uddannelser. Det forventes, at prioriteringen af den styrkede vejledning i grundskolen, som slår igennem fra dette skoleår vil kunne aflæses i opgørelsen for 2021.
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Baseline 2017
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
7,3%
7,0%
6,8%
6,6%
6,4%
6,2%
6%
Status oktober 2020
 
9,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Byrådet kan tage opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Administrationen anbefaler, at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning
2.    at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at virtuelle møder kan anvendes i det tværfaglige samarbejde.

445. Orientering om tilbud og indsatser målrettet unge (O)

445. Orientering om tilbud og indsatser målrettet unge (O)

Sagsnr.: 330-2020-148067             Dok.nr.: 330-2020-417768                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalg
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om Slagelse Kommunes tilbud og indsatser målrettet unge.
Baggrund
På mødet den 21. september efterspurgte Børne- og Ungeudvalget et samlet overblik over Slagelse Kommunes tilbud og indsatser målrettet unge. I vedhæftede bilag 1 findes en oversigt, der beskriver kommunens tilbud og indsatser i henhold til følgende kategorier:
·        De almene børne-, unge- og skoletilbud
·        Det sociale børne- og ungeområde.
·        Det specialiserede børne- og ungeområde
·        Arbejdsmarked og uddannelsesområdet
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at oversigten giver et godt overblik over Slagelse Kommunes tilbud og indsatser målrettet unge. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 -  Taget til orientering.
Helle Blak (F) henledte opmærksomhed på, at der er truffet politisk beslutning om gratis psykologhjælp til unge. Tilbuddet formidles i Ungehuset.

446. Opfølgning på henvendelse til Slagelse Kommune fra 42 familier (D)

446. Opfølgning på henvendelse til Slagelse Kommune fra 42 familier (D)

Sagsnr.: 330-2020-148291             Dok.nr.: 330-2020-420543                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget drøfter skitse til opfølgning på henvendelse fra 42 familier vedr. sagsbehandling.
Baggrund
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget drøfter skitse til opfølgning på henvendelse fra 42 familier vedr. sagsbehandling.
Baggrund
Slagelse Kommune modtog den 16. september 2020 en fælles klage fra 42 familier vedr. kommunens sagsbehandling (bilag 1).
De 42 familier har givet udtryk for dyb bekymring over den behandling, de har modtaget i kontakten med:
·        Center for Børn og Unge – Socialfaglige område
·        Center for Børn og Unge – PUI – Administration og ledelse, herunder skoleområdet og inklusion
·        Center for Handicap og Psykiatri
·        Center for Sundhed og Ældre – Hjælpemiddelafdelingen.
Henvendelsen handler både om dialogen og samarbejdet i mødet mellem borger/familie og kommunens medarbejdere og om den formelle håndtering af sager, der involverer borgere på de specialiserede børneområder, handicap og psykiatri samt hjælpemiddelområdet.
Byrådet har i seneste budgetaftale 2021-2024, pkt. 30 prioriteret nye indsatser i forhold til at mægle/rådgive udsatte familier/borgere i særligt vanskelige sager samt at udvide borgerrådgiveres opgaver med henblik på yderligere sikring af borgerens rettigheder.
I 2019 vedtog Byrådet en Medborgerpolitik, hvor der er formuleret en række værdier og den retning, som kommunen ønsker at gå i forhold til fremtidens velfærd og rammerne for borgernes gode liv. Grundlæggende er borgernes ressourcer et centralt omdrejningspunkt i enhver opgave.
I relation til den konkrete henvendelse er følgende principper fra Medborgerpolitikken derfor centrale:
·        Vi skal tale sammen
·        Vi vil have medbestemmelse
·        Min motivation er vigtig
·        Alle er værdifulde
·        Vi har tillid til hinanden.
Der er mange veje til at udleve disse ambitioner i forhold til de kommunale kerneydelser. Det forudsætter at der er kompetencer, vilje og ressourcer tilstede hos alle parter.
Retssikkerhed for alle borgere, herunder overholdelse af gældende lovgivning sættes ikke til diskussion. Det er måden, hvorpå vi som kommune forvalter de formelle rammer i samspil med borgere og andre, der er afgørende for, om vi lever op til de grundlæggende værdier i Medborgerpolitikken m.v.
I bilag 2 beskrives en skitse til initiativer, der implementerer byrådets beslutninger, herunder introducerer nye veje til samarbejde og samskabelse mellem borgere og kommunens medarbejdere.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte skitsen og komme med input til det videre arbejde med nye veje og metoder til samarbejde og samskabelse mellem borgere og kommunens medarbejdere.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter skitse til opfølgning på henvendelse fra 42 familier vedr. sagsbehandling.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Udsat. Sagen genoptages på udvalgets ekstraordinære møde den 17. november.

447. Håndtering af borgerhenvendelser (D)

447. Håndtering af borgerhenvendelser (D)

Sagsnr.: 330-2020-148905             Dok.nr.: 330-2020-424071                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte deres håndtering af borgerhenvendelser.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget modtager ofte borgerhenvendelser af forskellig karakter. Administrationen lægger med denne sag op til, at udvalgsmedlemmerne kan drøfte, hvordan de håndterer de borgerhenvendelser, de modtager hver især. Med udgangspunkt i dette kan udvalget drøfte behovet for en koordineret, ensartet tilgang.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte deres håndtering af borgerhenvendelser.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter deres håndtering af borgerhenvendelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Udsat. Sagen genoptages på udvalgets ekstraordinære møde den 17. november.

448. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

448. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-346216                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Prøvehandlinger på børne- og ungeområdet
b.    Igangsættelse af BiDS - Bevægelse i Dagtilbud og Skoler
c.    Ledelsesinformation – det specialiserede børne- og ungeområde
d.    Orientering om indsats til 3. klasser.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering, idet orientering om prøvehandling udsættes til kommende møde.
Helle Blak (F) orienterede om henvendelse fra tidligere plejebarn.
Maj-Britt Thy orienterede om ansættelse af ny leder af Børnehuset ved Noret samt konstituering af ny leder i Slagelse Dagpleje.

449. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

449. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-414441                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Der afholdes ekstraordinært udvalgsmøde den 17. november kl. 19-21.

450. Pressemeddelelser (B)

450. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487986                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Der udsendes pressemeddelelse vedr. Task Force-rapporten med hele udvalget som afsender.

451. Godkendelse af referat (B)

451. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487971                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
452. Lukket: Drøftelse af læringspunkter fra konkret børnesag (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.