536. Principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør (B)
536. Principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør (B)
Sagsnr.: 330-2021-22367 Dok.nr.: 330-2021-102819 Åbent
Kompetence: | Børne- og Ungeudvalget og Byrådet |
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte de principielle rammer
for nyt ungetilbud i Skælskør.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og
Ungeudvalget og Økonomiudvalget principgodkende, at der indgås en kontrakt om
leje af den gamle stationsbygning i Skælskør.
Sagens
indhold
Baggrund
Af den godkendte budgetaftale for 2021-24 fremgår det af
punkt 22:
Klubområdet – overordnet
struktur med mulighed for lokale løsninger – ekstra 5 mio. kr. pr. år afsættes
til dette for hele kommunen og forebyggelse indtænkes som omdrejningspunkt,
idet Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde. DF bemærker, at Basen og
Rosenkildevej bør sidestilles med andre klubber. De ekstra 5 mio. kr. til
klubområdet i hele kommunen er et separat spor i arbejdet med den unge målgruppe
i hele kommunen.
I kølvandet på budgetaftalen traf Børne- og Ungeudvalget i
november 2020 beslutning om processen for udmøntning af midlerne, og siden har
der kørt lokale processer i distrikterne, hvor der nu forelægger en række
anbefalinger, jf. anden sag på indeværende
dagsorden ’Status på klubområdet’. Udmøntning af de 5 mio. kr. afsat i Budget
2021 kører således som et særskilt spor.
I budgetprocessen blev der desuden stillet forslag fra
en tværpolitisk gruppe om etablering af et netværk i Skælskør-området med fokus
på målgruppen 18+. Der har løbende været drøftelser om mulighederne med
deltagelse af en tværpolitisk gruppe, borgmesteren samt udvalgsformanden for
Børne- og Ungeudvalget. På udvalgsmødet den 8. marts 2021 efterspurgte Børne-
og Ungeudvalget et tydeligt overblik over mulighederne for etablering af et
ungetilbud i Skælskør.
På baggrund af den brede vifte af forslag til tilbuddets
målgruppe og indhold, præsenterer administrationen nu nedenstående forslag til
principielle rammer for et nyt ungetilbud i Skælskør. Derudover præsenteres
også en overordnet tidsplan for etableringen.
Principielle rammer for nyt
ungetilbud i Skælskør
Administrationen foreslår, at et
nyt ungetilbud i Skælskør etableres ud fra følgende principper:
1. Tilbuddet
etableres i den gamle stationsbygning i Skælskør med arbejdstitlen ”På sporet”
Med
en central placering tæt på fritids- og ungdomsklubben Oliemøllen og med
direkte adgang til busforbindelser vil den gamle stationsbygning kunne danne
rammen om det nye ungetilbud. Undervejs i etableringsprocessen vil de unge være
med til at navngive tilbuddet endeligt.
2. Tilbuddet
er for alle unge fra omkring 18 år til 25-30 årsalderen
Oliemøllens
målgruppe for ungdomsklubdelen er op til 17 år. For at skabe et tilbud i
forlængelse af Oliemøllen i stedet for et konkurrerende, foreslår
administrationen, at det nye ungetilbud som udgangspunkt skal være for unge i
aldersgruppen omkring 18 til 25-30 år. Der er på nuværende tidspunkt intet
kommunalt tilbud til unge over 18 år i Skælskør.
Den
løst definerede nedre grænse gør, at der vil blive mulighed for et mere
naturligt flow af unge, der for eksempel indgår i en form for brobygning fra
Oliemøllen, og at de unge vil kunne følges videre hen i tilbuddet med deres
jævnaldrende kammerater uden at skulle vente et stykke tid på selv at fylde 18
år.
På
baggrund af dialogen med interessenter er der mulighed for en justering af
målgruppen, men det skal i den forbindelse bemærkes, at fagfolk fra klubområdet
har erfaring med, at det kan være svært at favne en målgruppe, der dækker både de
helt unge (yngre end 17-18 år) og de lidt ældre (25-30 år). Fra et fagligt
perspektiv er det derfor tilrådeligt at afgrænse målgruppen i en vis
udstrækning.
3. Målgruppen
er mangfoldig
Tilbuddet
henvender sig til alle unge uanset baggrund. Den brede sammensætning af
målgruppen vil sikre et trygt miljø, hvor der er plads til alle, og hvor unge
med en grad af udsathed vil få mulighed for at spejle sig i andre mere
velfungerende unge. Samarbejdet med kommunale aktører som for eksempel
Ungeenheden og KPE vil desuden medføre, at der vil være et naturligt fokus på
forebyggelse og tidlig indsats, selvom en særlig specialpædagogisk indsats er
ikke en del af tilbuddets primære fokus. Det er tilbuddets kernefokus, at de
tilknyttede medarbejdere er tilgængelige og har fingeren på pulsen for
derigennem at understøtte de sunde fællesskaber.
4. En bred
vifte af interessenter inddrages i udviklingen af tilbuddet
Det
er afgørende for tilbuddet, at de unge og en bred vifte af interessenter medvirker
til at forme stedet og får en afgørende rolle i at skabe miljøet og indholdet i
tilbuddet. Inddragelse af de unge vil tilsikre, at de får ejerskab for
tilbuddet og det vil samtidig øge chancerne for, at tilbuddet bliver
bæredygtigt efter indvielse. Der kan for eksempel etableres et cafémiljø eller
en butik, og de unge kan eventuelt involveres i renoveringsprocessen, hvilket
ligeledes kan medvirke afklarende for den enkeltes evner og muligheder ift. job
og uddannelse.
5. Lokale
aktører spiller er stor rolle
En
tidlig involvering af lokalsamfundet, herunder erhvervs- og foreningsliv, er
også afgørende for, at der støttes op og skabes fokus omkring tilbuddet. Det
frivillige netværk i Skælskør-området er ressourcestærkt, hvorfor det vil være
oplagt at inddrage de frivillige i tilbuddets aktiviteter. De frivillige kan
også skabe en brugbar relation til den enkelte unge og samtidig styrke den unges
forudsætninger for, at trives.
6. Tilbuddet
bygges op omkring forpligtende samarbejder med kommunale aktører
En
brobygning til kommunens eksisterende enheder, herunder Ungeenheden, KPE,
Oliemøllen og andre aktører, vil også være et bærende element i udviklingen af
tilbuddet. Brobygningen til eksisterende indsatser i kommunen og erfaringer fra
aktørerne i arbejdet med de unge vil understøtte kommunens visioner på
ungeområdet, medvirke til at forebygge samt bidrage til opnåelse af
livsduelighed og ultimativt selvforsørgelse via uddannelse og job for den
enkelte unge. Derved sikres en sammentænkning af kommunens tiltag på tværs.
Fysiske rammer – den gamle stationsbygning i Skælskør
Center for Kommunale Ejendomme har besigtiget
stationsbygningen og konstateret, at den kræver en gennemgribende renovering. Generelt
må ejendommen anses for at være i ringe stand, både inde og ude. Det må
antages, at al eksisterende teknik ikke kan bruges. Det gælder gasfyr,
vandvarmer, rørføringer, radiatorer, el-kabling og el-tavle. Tag og vinduer har
utætheder og står for udskiftning. Der er følgeskader visse steder på tagkonstruktionen
og i etagedæk, ligesom mange vægge bærer præg af fugtoptræk. Der lå ved
besigtigelsen vand i dele af kælderen grundet driftsstop på en pumpe. Det må
desuden forventes, at der kan være anvendt fx asbest, blymaling og PCB-holdige
byggematerialer ved opførsel og efterfølgende renoveringer af bygningen (se
nærmere beskrivelse af bygningens tilstand i bilag 1.)
Ud fra ovenstående forhold vil
en renovering og ombygning til et nye kommunalt formål forventes at være tæt på
prisen for nyopførsel, altså mellem 12.000-20.000 kr./m² afhængigt af formål,
fund af miljøgifte mm. Ved brug af hele bygningen således ml. 7,5 – 12,5 mio.
kr. En nærmere
prissætning udarbejdes på grundlag af miljøundersøgelse, udvidet teknisk
rapport og en definition af den anvendelse, der skal ombygges til.
Der skal derfor udarbejdes en renoveringsplan, som baserer
sig på de behov, som tilbuddets endelige indhold medfører (fx plads til café
eller butik etc.). Såfremt det bliver en del af tilbuddet, at de unge skal være
med til at renovere, vil der til en start kun skulle renoveres delvist.
Der er opstartet dialog med Harboe vedr. lejekontraktens
indhold og snitfladerne omkring vedligehold. Som udgangspunkt påtager Slagelse
Kommune sig vedligeholdsopgaverne, hvilket vil afspejle sig i en lav husleje.
Når kommunen vælger at investere massivt i en ejendom, som kommunen ikke ejer,
bør lejeperioden være tilsvarende lang. Aftalen er derfor uopsigelig fra
udlejers side i 25 år, og herefter med 5 års opsigelsesvarsel.
Nordicals Erhvervsmæglere har vurderet huslejen til at udgøre
137.250 kr. pr. år. Beløbet tager udgangspunkt i den nuværende markedsværdi og
vil blive indeksreguleret efter gældende regler.
Der vil derudover være en deponering på 1-2 mio. kr. Der er
dog en mindre usikkerhed, da normal praksis formentlig ikke kan benyttes i
dette tilfælde; Slagelse Kommune må derfor søge hjælp hos ministeriet.
Lejekontrakten vil først blive endeligt forhandlet på plads,
efter en evt. politisk beslutning om indgåelse af lejemålet
En renovering må forventes at tage ca. 12 mdr., for den del
af opgaven, der alene bydes ud til håndværkere. De dele af
renoveringsprocessen, hvor de unge eventuelt selv skal være bidragende, vil
kræve en nærmere planlægning.
Overordnet procesplan
Administrationen foreslår en procesplan, der i overordnede
træk indeholder seks trin. Det skal bemærkes, at der på nuværende tidspunkt
ikke er angivet forventede tidspunkter på samtlige trin. Når der forelægger en
renoveringsplan, vil det med udgangspunkt i denne være muligt at vurdere
tidspunktet for de øvrige trin. De relevante politiske udvalg holdes opdateret
og involveres løbende.
Trin 1: Dialog med interessenter med henblik på at
afdække behov samt ønsker til indhold (de unge, kommunale og lokale aktører,
erhvervs- og foreningsliv etc.). Administrationen vurderer, at en dialogproces
kan være afsluttet ved udgangen af 2. kvartal.
Trin 2: Beskrivelse af tilbud samt beslutning om
organisatorisk og politisk ophæng. Derudover beslutning om både anlægs- og driftsbevilling.
Administrationen vurderer, at ovennævnte politiske beslutninger træffes i løbet
af 3. kvartal.
Trin 3: Igangsættelse af renovering, enten fuldt
eller delvist afhængig af, om det bliver en del af tilbuddet, at de unge skal
deltage i renoveringen.
Trin 4: Ansættelse af personale med rette pædagogiske
kompetencer samt evt. håndværksmæssig baggrund. Derudover etablering af
brobygning med Oliemøllen.
Trin 5: Indvielse af tilbuddet.
Trin 6: Etablering/videreudvikling af samarbejde med kommunale
og lokale interessenter
Administrationen aflægger løbende status til Børne- og
Ungeudvalget, ligesom flere af ovennævnte trin vil indebære politiske
beslutninger.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte de principielle rammer
for nyt ungetilbud i Skælskør.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og
Ungeudvalget og Økonomiudvalget principgodkende, at der indgås en kontrakt om
leje af den gamle stationsbygning i Skælskør.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ovenstående forslag til
principielle rammer for etablering af tilbuddet sikrer inddragelse af både målgruppen
og det omkringliggende samfund, herunder også forenings- og erhvervsliv. Med
forslaget sikres også sammenhæng til de eksisterende kommunale aktører og
tilbud, hvorved der også skabes en synergi i forhold til for eksempel tidlig
forebyggelse og indsats. Når der er truffet principbeslutning om tilbuddet samt
de økonomiske rammer, vil administrationen påbegynde arbejdet med at
konkretisere planerne jf. procesplanen.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Den endelige renoveringsudgift er
estimeret til ml. 7,5 – 12,5 mio. kr. og kan først beregnes efter nærmere
tekniske undersøgelser og miljørapport, sammen med en beskrivelse af
aktiviteterne i huset. Det er muligt at udvide brugen af ejendommen etapevist
og dermed fordele anlægsudgiften over en årrække.
Den årlige udgift til
bygningsdrift, energiforbrug og rengøring estimeres til 420.000 kr.
Lejeudgiften vil afhænge af den videre forhandling og
præsenteres sammen med deponeringsudgiften for Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | | 2.500 | 10.000 | | |
Afledt
drift | | 210 | 420 | 420 | 420 |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående
konsekvenser
Anbefaling om indgåelse af lejekontrakt og deponering
ligger inden for Erhvervs- og Teknikudvalgets kompetence. Grundet hastværk med
at få afklaret rammerne for etablering af ungetilbuddet vil dette efter aftale
med Erhvervs- og Teknikudvalget dog afgøres alene af Økonomiudvalget og
Byrådet.
Det skitserede tilbud understøtter kommunens vision om
inddragelse af unge i udviklingen og udmøntning af tilbud. Tilbuddet vil med
sit afsæt i forpligtende samarbejder med kommunale og lokale aktører kunne have
en sammenhæng have fokus på indsatser i relation til blandt andre Center for
Handicap og Psykiatri og Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Konkretisering af tilbuddets indhold vil jf. procesplanen foregå ved
inddragelse af en bred vifte af interessenter, herunder både unge, foreningsliv
og kommunale og private aktører.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til
principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør.
2.
at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og
Økonomiudvalget principgodkender, at der indgås en kontrakt om leje af den
gamle stationsbygning i Skælskør.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:
Udvalget anerkender behovet for at skabe et ungemiljø i
Skælskør, men efterspørger en nærmere beskrivelse af sagen, herunder:
- Aldersmæssig sammensætning af målgruppen
- Målgruppens ønsker og behov
- Kobling til øvrige indsatser op til 18 år
- Uddannelsesperspektivet
- Muligt samarbejde med en uddannelsesinstitution om fx et
cafémiljø
- Involvering af civilsamfundet
Udvalget udtrykte bekymring for bygningens tilstand.
Udvalget opfordrer til dialog med tilbuddets målgruppe samt initiativtagerne
fra Skælskør.
Helle Jacobsen (V) bemærkede, at hun gerne ser en
ledelsesforankring i Oliemøllen samt en fleksibel brobygning mellem Oliemøllen
og det nye tilbud, som sikrer kendskabet til ungegruppen.