Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 20. september 2021



590. Godkendelse af dagsorden (B)

590. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2021-43388                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt, idet sag 596 behandles som den første.

591. Strateginotat på børne- og ungeområdet (D)

591. Strateginotat på børne- og ungeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2021-48850               Dok.nr.: 330-2021-324260                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 7. juni, at der skulle udarbejdes strategioplæg vedrørende langsigtede ønsker og muligheder med afsæt i Børne- og Ungepolitikken, der kan anvendes i en fremadrettet politisk prioritering indenfor udvalgets område.

Administrationen præsenterer med denne sag et udkast til et strateginotat.

Notatet eftersendes dagsordenen, så det tilgår udvalget forud for mødet.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter udkast til strateginotat på børne- og ungeområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Bilag

330-2021-317822

Bilag 1 - Udkast til strateginotat

330-2021-328404

Bilag 2 - Politiske pejlemærker for områderne

330-2021-329062

Bilag 3 - Børne- og Ungeudvalgets resortansvar jf. styrelsesvedtægten

330-2021-332220

Bilag 4 - Opkvalificering af sagsbehandlingen på det specialiserede børne- og ungeområde

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Drøftet.

Udvalget anbefaler, at de politiske målsætninger, politikker og initiativer får tid til fuld implementering også i den kommende valgperiode.

Udvalget ønsker, at følgende skal træde mere frem i notatet:

- Den økonomiske udvikling på området

- Vigtigheden af inddragelse, herunder for eksempel høringsbesøg

- At det decentrale niveau opfordres til give tilbagemelding på mulig afbureaukratisering af lokalt fastsatte regler og rammer.

Endeligt udkast til strateginotat forelægges på udvalgsmødet den 1. november.

På samme møde præsenteres desuden yderligere information om Ungeenheden, herunder økonomi, organisering og ledelseskompetencen.

592. Henvendelse fra Slagelse Ungeråd (B)

592. Henvendelse fra Slagelse Ungeråd (B)

Sagsnr.: 330-2021-72210               Dok.nr.: 330-2021-320057                                          Åbent

Kompetence:

Børn- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børn- og Ungeudvalget kan drøfte, hvordan Slagelse Ungeråd kan inddrages i arbejdet med at skabe bedre muligheder for unge i Slagelse Kommune.

Børn- og Ungeudvalget skal beslutte, hvorvidt de anbefaler en årlig driftsbevilling til Ungerådet til de videre budgetforhandlinger.

Sagens indhold

Slagelse Ungeråd har 31.8.2021 indsendt ansøgning om økonomisk støtte på 105.000 kr. til Økonomiudvalget. Ansøgningen er vedlagt som bilag 1. Pengene søges til �at forbedre miljøet for de unge i Slagelse Kommune� og søges dels til afvikling af kulturarrangement (Back To School) samt til afvikling af rådsmøder, samarbejdsmøde med Plexus (Plexus er et frivilligt tilbud til ensomme unge i Slagelse) og merchandise for Ungerådet.

Derudover vil Ungerådet gerne have deres eget sted, hvor unge kan have et fristed, og hvor de kan holde arrangementer.

I Budgetaftalen 2021-24 er der beskrevet et ønske om større samarbejde med frivillige foreninger og civilsamfund, ligesom der ønskes samarbejde med de unge selv.

Den nye samlede ungeenhed og arbejdet med den Kommunale Ungeindsats i det regi kan med fordel etablere et samarbejde med Slagelse Ungeråd for at få de unge med ind i udviklingen af ungeområdets fokus, strategier, indsatser osv. Ungerådet kan eksempelvis bidrage til kvalificering af konkrete indsatstyper og fokusområder, ligesom de fx kan fungere som høringspart i forbindelse med omorganiseringer, strategiudvikling, politikudvikling mv.

Ungerådet har i dag ikke et fast budget til driften af rådet. Der foreligger dermed ikke en fast budgetramme til afholdelse af møder, workshops, kampagner, merchandise, transport, deltagelse i Netværket Af Ungdomsråds (NAU) årsmøder osv. Udviklingen af Ungerådet og deres muligheder for at bidrage relevant kan styrkes ved at tildele midler til driften, så de unge fx kan få forplejning ifm. rådsmøder, får betalt deltagelse i diverse ungemøder osv. Der kan derfor tildeles et fast budget og samtidig sikres koordination af Ungerådet i relevant regi.

En undersøgelse af studielivet i Slagelse fra 2016 viste, at de unge har et meget lille kendskab til Ungerådet. 74 % af de unge adspurgte giver udtryk for, at de ikke kender Ungerådet.

Med afsæt i dette kan der således arbejdes på en styrkelse af Ungerådet og udbredelse af kendskabet til Ungerådet. Det vil tillige være relevant at indgå i nærmere dialog med Ungerådet og forskellige ungegrupper om, hvilke ønsker der er til det fremadrettede samarbejde og samskabelse.

Ungerådets vedtægter er vedlagt som bilag 2.

Ungerådets sammensætning er følgende:

Lau Allan Nissen Henriksen, formand

Melanie Schütt Andersen, næstformand

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvorvidt de anbefaler en årlig driftsbevilling til Slagelse Ungeråd til de videre budgetforhandlinger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget henviser Ungerådet til at ansøge Kulturudvalget om økonomi til afholdelse af kulturelt arrangement.

Administrationen anbefaler desuden, at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvorvidt de anbefaler en årlig driftsbevilling til Ungerådet til de videre budgetforhandlinger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    At Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvorvidt de anbefaler en årlig driftsbevilling til Ungerådet til de videre budgetforhandlinger.

Bilag

330-2021-335078

Bilag 1 - Henvendelse fra Slagelse Ungeråd

330-2021-332588

Bilag 2 - Vedtægter for Slagelse Ungeråd

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udvalget opfordrer administrationen til at gå i dialog med Ungerådet og yde vejledning i forhold til fx puljeansøgninger.

Udvalget påpeger desuden en mulig synergi i et samarbejde mellem Ungerådet og fx SKE, Ungeenheden og uddannelsesinstitutioner.

593. Beslutning om kvalitetsrapport på skoleområdet i indeværende skoleår (B)

593. Beslutning om kvalitetsrapport på skoleområdet i indeværende skoleår (B)

Sagsnr.: 330-2021-69071               Dok.nr.: 330-2021-276916                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, at administrationen og skolerne ikke skal udarbejde en kvalitetsrapport i indeværende skoleår.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget blev på mødet den 9. august 2021 (sag nr. 581) orienteret om en ny bekendtgørelse: ’Håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod Covid-19 i skoleåret 2021/2022’.

Bekendtgørelsen og den bagvedliggende aftaletekst giver skoler mulighed for at udvide visse frihedsgrader i 2021/22. Hensigten er, at skoler kan finde løsninger, som imødekommer lokale behov. Konkret betyder det, at ressourcer i højere grad kan anvendes, hvor de kan gøre mest gavn.

I bekendtgørelsen fremgår det, at Kommunalbestyrelsen på et møde kan beslutte, at der ikke skal udarbejdes en kvalitetsrapport i indeværende skoleår.

Kvalitetsrapporten er et kommunalt værktøj til mål- og resultatstyring. Rapporten skal understøtte en systematisk evaluering og opfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling. Der udarbejdes en kvalitetsrapport hvert andet år med godkendelse senest den 31. marts det efterfølgende kalenderår.

Retligt grundlag

’Bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod Covid-19 i skoleåret 2021/22’ - § 5.

Her fremgår, at Kommunalbestyrelsen på et møde kan beslutte, at der ikke skal udarbejdes en kvalitetsrapport i indeværende skoleår.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan beslutte, at administrationen og skolerne ikke skal udarbejde en kvalitetsrapport i indeværende skoleår.

Alternativt kan administrationen arbejde på at medtage yderligere skoledata i Slagelse Kommunes Ledelsesinformationssystem (LIM). Administrationen og repræsentanter fra skoleområdet kan over for Børne- og Ungeudvalget og evt. Byrådet præsentere og drøfte arbejdet med kvalitetsudvikling på temamøder mv.

Fordele: Frigiver ressourcer, der kan anvendes, hvor det kan gøre mest gavn efter foranstaltninger mod Covid-19. Mulighed for i højere grad at anvende de mere tidssvarende digitale værktøjer til datainformation. Mulighed for at udvikle på den direkte dialog om kvalitetsudvikling mellem alle folkeskolens interessenter.

Ulemper: Der vil ikke være en samlet status med data og helhedsvurderinger for skoleområdet for 2020/21.

B.    Byrådet kan beslutte, at administrationen skal udarbejde en forkortet udgave af kvalitetsrapporten med de mest relevante indikatorer, men uden skolernes egne helhedsvurderinger.

Fordele: Frigiver delvis ressourcer, som kan anvendes, hvor det vil gøre mest gavn efter foranstaltninger mod Covid-19. Politikere og borgere vil få mulighed for at se en samlet status på skoledata.

Ulemper: Skolerne får ikke mulighed for at beskrive deres arbejde med kvalitetsudvikling via kvalitetsrapporten.

C.    Byrådet kan beslutte, at administrationen og skolerne skal udarbejde kvalitetsrapporten med alle indikatorer og helhedsvurderinger, der fremgår af Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter.

Fordele: Politikere og borgere får mulighed for at se en samlet status på skoledata uden at skulle benytte digital datainformation. Desuden giver det mulighed for at læse skolernes beskrivelser af deres arbejde med kvalitetsudvikling.

Ulemper: Skoleudvikling går hurtigt, og når kvalitetsrapporten er udgivet, er data og beskrivelser ofte allerede ’gamle nyheder’. Desuden vil det ikke frigive ressourcer, der kan anvendes, hvor det vurderes at gøre mest gavn, jf. ny bekendtgørelse.

Vurdering

Administrationen anbefaler handlemulighed A.

Med de krav, der fremgår af bekendtgørelsen om kvalitetsrapporter, har rapporten mest været anvendt som en politisk afrapportering af kvantitative skoledata fra tidligere skoleår. Kvalitetsrapporten har i sig selv ikke givet væsentlig anledning til progressiv dialog om kvalitetsudvikling.

Uagtet kvalitetsrapporten, sker der i Slagelse Kommune en høj grad progressiv datainformeret dialog om kvalitetsudvikling på skoleområdet:

·         Løbende på den enkelte skole med inddragelse af lokal-MED og skolebestyrelse m.fl.

·         I samarbejde mellem skoler og skolechefen/administrationen ved både dialogmøder med den enkelte skoleledelse, i distrikterne og på fælles ledermøder og seminarer.

·         På Børne- og Ungeudvalgets møder, hvor der blandt andet har været repræsentation af skoler, elevråd, naturskole, Ungdommens Uddannelsesvejledning m.fl.

Administrationen vil fortsat bidrage til og støtte udviklingen af den progressive og datainformerede dialog på alle niveauer.

Skoledata genereres løbende på skolerne. Med de digitale muligheder er ’friske’ skoledata offentligt tilgængelige på skole- og kommuneniveau, samt på nationalt niveau i Uddannelsesstatistik.dk. Administrationen arbejder desuden på at få flere skoledata med i LIM.

Muligheden for at undlade at udarbejde en kvalitetsrapport i år sker i forbindelse med, at der er et behov for, at ressourcer kan anvendes anderledes efter foranstaltninger mod Covid-19. Det gælder primært på skolerne, men også i administrationen.

Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal udarbejdes en kvalitetsrapport, vil det frigive ressourcer, der kan anvendes direkte eller indirekte til at håndtere faglige udfordringer hos elever i forbindelse med foranstaltninger mod Covid-19. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at administrationen og skolerne ikke skal udarbejde en kvalitetsrapport i indeværende skoleår.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget påpeger, at skolerne er i kontinuerlig progressiv dialog om kvalitetsudvikling, selvom der ikke udarbejdes kvalitetsrapporter. Børne- og Ungeudvalget får fortsat fremsendt de data, der er bestemt af minimumskravene.

594. Omlægning af forældrebetaling til dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub (B)

594. Omlægning af forældrebetaling til dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub (B)

Sagsnr.: 330-2021-49979               Dok.nr.: 330-2021-214115                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at forældrebetalingen for dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub omlægges til 11-måneders betaling.

Sagens indhold

I Slagelse Kommune er der forældrebetaling for dagtilbud, SFO, fritidshjem og klubber. Betalingsmodellen kaldes 12-måneders betaling, idet den årlige betaling fordeles på 12 rater.

I denne sag lægges der op til, at der i stedet indføres en 11-måneders betaling, hvor den årlige betaling fordeles på 11 rater, og juli måned er betalingsfri.

Denne betalingsmodel benyttes i vores omegnskommuner.

Fordele ved omlægning til 11-måneders betaling:

·         Mindre administrativt arbejde for Pladsanvisningen, særligt i forbindelse med sommerferien og juli måned, hvor forældre ellers ofte meldte deres børn ud af SFO/fritidstilbud.

·         Færre udsving i ind- og udmeldte børn, hvilket giver SFO’erne en mere forudsigelig økonomi.

·         Lettere for tilflyttere, da de fleste andre kommuner har 11-måneders betaling.

·         Forældre kan opfatte det som et gode, at der ikke betales for juli måned, hvilket kan give et større økonomisk råderum i sommerferieperioden.

Ulemper ved omlægning til 11-måneders betaling:

·         Risiko for, at flere børn vil være tilmeldt pasningsordning uden reelt at benytte pladsen, hvilket kan give kapacitetsudfordringer.

·         Risiko for, at pladser, der før har været tilgængelige 1. juli, først bliver tilgængelige i starten af det nye skoleår. Dette vil ligeledes kunne give kapacitetsudfordringer.

·         Potentielt set større udsving på genberegning af fripladstilskud, hvilket kan føre til flere henvendelser fra forældre til Pladsanvisningen.

·         Forældre kan opfatte det som en ulempe, at de ikke længere vil kunne melde deres barn ud i juli måned for at spare en måneds betaling.

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §50, stk. 2.
Kompetenceplan for Slagelse Kommune.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan beslutte, at forældrebetalingen for dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub omlægges til 11-måneders betaling fra 2022 og frem.

B.    Byrådet kan beslutte, at forældrebetalingen for fritidstilbuddene i skolealder (SFO, fritidshjem, klub) omlægges til 11-måneders betaling fra 2022 og frem, mens forældrebetalingen for dagtilbud fortsat er 12-måneders betaling.

C.    Alternativt kan det besluttes, at den nuværende 12-måneders betaling for dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub bibeholdes.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at fordelene ved omlægning af forældrebetaling til 11-måneders betaling er større end ulemperne.

Særligt for SFO/Fritidstilbud vil omlægningen give mindre administrativt arbejde i pladsanvisningen og en mere forudsigelig økonomi i SFO’erne.

For forældrene vil den samlede årlige betaling være den samme, men der vil ikke længere skulle bruges tid på ind- og udmeldelser i sommerperioden.

Administrationens anbefaler en omlægning af forældrebetalingen til 11-måneders betaling som skitseret i handlemulighed A.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den samlede årlige forældrebetaling vil være den samme som før omlægningen. Men da den årlige betaling fordeles på 11 rater i stedet for 12, vil den månedlige rate blive større.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at forældrebetalingen for dagtilbud, SFO, fritidshjem og klub omlægges til 11-måneders betaling fra budgetåret 2022 og frem, som beskrevet i handlemulighed A.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

595. Håndtering af aktuelle kapacitetsudfordringer i dagtilbud 2021 (B)

595. HÃ¥ndtering af aktuelle kapacitetsudfordringer i dagtilbud 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-46763               Dok.nr.: 330-2021-335300                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om børnetalsprognose og aktuelt akut kapacitetsbehov på dagtilbudsområdet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at frigive en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler (Anlæg 157 – ny daginstitution) på dagtilbudsområdet til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har siden 2015 oplevet stødt stigende efterspørgsel efter pladser i dagtilbud og pres på kapaciteten. Særligt er det antallet af børn i alderen 0-3 år i Slagelse Kommune, der er og har været højere end forventet.

Slagelse Kommune har visitationsret til kommunale og selvejende daginstitutioner samt til den kommunale dagpleje. Når vi kigger på kapaciteten, er det således også disse tilbud, der indgår.

Børnetal – flere børn i alderen 0-5 år

Som det fremgår af figuren i bilag 1, er der primo 2021 230 flere 0-5-årige i kommunen end på tilsvarende tidspunkt i 2015. Heraf er 213 i alderen 0-2 år.

Den eksisterende bygningsmasse er siden 2016 løbende tilpasset det ændrede og stigende behov. Således er der i Slagelse by, i Boeslunde, i Flakkebjerg, i Kirkeskoven (Rude), i Skælskør og i Korsør etableret vuggestuegrupper.

Der er lavet ombygning og tilbygning i daginstitutioner i Slagelse by (Søbjerggård, Skovbørnehuset, Firkløveren og Sverigesvej), Møllebakken i Skælskør, Kildebakken i Svenstrup, Flakkehaven i Flakkebjerg og i Korsør by (Strandloppen og Lilleskov).

Samtidig med at antallet af pladser i daginstitutioner til 0-2-årige er steget, er antallet af dagplejere faldet. Det er sket ved naturlig afgang. På det seneste har det vist sig endog meget vanskeligt at rekruttere nye dygtige dagplejere. Det presser kapaciteten særligt i Korsør by og i Slagelse by.

Forsinkelser i nye anlægsprojekter

Anlægsprojektet �Jonslunden�, der er en erstatning for Børnehuset Nord, som ligger i udkanten af Ringparken, og som skal nedrives som en del af udviklingsplanen for området, er blevet forsinket fra august 2021 til april 2022.  For den nye institution �Skovsøbakken� er tidsplanen blevet rykket, således at ibrugtagning forventes januar 2023 (oprindelig tidsplan var med ibrugtagning august 2022). Da begge anlægsprojekter ligger i Slagelse, presser disse to forsinkelser kapaciteten her.

Status fra pladsanvisningen juni 2021

Pladsanvisningen, som håndterer henvendelser fra forældre, rapporterer om mange henvendelser fra tilflyttere, der har børn under 3 år – og ønsker plads i dagtilbud i Slagelse Kommune. Samtidig kan pladsanvisningen konstatere, at der også sker en fraflytning fra kommunen for familier med børn over 3 år.

Samlet set betyder det, at børnetallet (antal 0-5 årige) er omtrent som forventet – men med en markant forskydning indenfor aldersgruppen. Forskydningen presser kapaciteten yderligere, samtidig med at nogle daginstitutioner oplever faldende børnetal.

Status på indmeldinger i dagtilbud pr. 1. juni 2021:

I løbet af foråret har pladsanvisningen oplevet mange henvendelser fra tilflyttere med børn under 3 år. Vi har derfor lavet en opgørelse over antallet af indmeldte (forventet årsgennemsnit pr. 1. juni) i forhold til det forventede antal indmeldte (udmeldt børnetal ved budgetlægningen). Det pres, der opleves i pladsanvisningen, kan ses i nedenstående tal. Der er 62 flere indmeldte i daginstitutionerne. Det betyder, at kapaciteten er udnyttet fuldt ud i Korsør og Slagelse. Derudover kan vi også se, at antallet af 3-5 årige er lavere end det forventede (-25). Det svarer til den oplevede fraflytning. Endeligt kan vi se, at der er færre indmeldte i dagplejen end forventet. Det skyldes, at antallet af aktive dagplejere er faldet.

Daginstitutioner:

0-2 år gennemsnit på året 877,71 – udmeldt normering/ forventet årsgennemsnit 815 (+62)

3-5 år gennemsnit på året 2.203,32 – udmeldt normering/ forventet årsgennemsnit 2.229 (-25).

Dagplejen:

Indmeldt pr. juni 2021 428 – udmeldt normering/forventet årsgennemsnit 460 (-32).

Slagelse Kommunes befolkningsprognose 2022-2034

Den interne befolkningsprognose forudsiger forsat stigende børnetal. Antallet af 0-5 årige forventes at stige med yderligere 10 % (459 børn) til 2032.

Ovenstående betyder samlet set, at der er brug for at handle på både den korte og lange bane for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen.

Retligt grundlag

Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.

Pasningsgaranti betyder, at kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune har pligt til at anvise en plads i et alderssvarende dagtilbud til alle børn i alderen fra 26 uger og indtil barnets skolestart. Pasningsgarantien indebærer ikke en garanti for en plads i et bestemt dagtilbud. Forældre har dog altid en ret til at tilkendegive ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud i kommunen. Kommunen pålægges en økonomisk udgift, såfremt det ikke er muligt at overholde pasningsgarantien.

Handlemuligheder

På baggrund af den nuværende efterspørgsel og den aktuelle prognose samt erfaringer fra pladsanvisningen omkring tilflytning til kommunen er der akut behov for etablering af flere pladser i Slagelse og Korsør.

Afdelingen for Dagtilbud har været i dialog med Center for Kommunale Ejendomme om forslag til løsninger.

Korsør

Det forventede børnetal i Korsør er højere end sidste år ved samme tid. Samtidigt er der i Korsør sket en stigning i forventningen til antallet af 3-5 årige (i modsætning til forventningen for Slagelse Kommune i øvrigt). Det betyder, at efterspørgslen på pladser helt aktuelt er højere end udbuddet. Tilflyttere med mere end ét barn kan opleve, at det ikke er muligt at få plads til flere børn i samme dagtilbud.

Løsning:

Dagtilbudsområdet råder over en pavillon, som indtil nu har været placeret som en udvidelse af Slotsbjergby Daginstitution forud for ibrugtagning af de nye bygninger i 2020. Det er muligt at flytte denne pavillon til et kommunalt ejet grundstykke i Korsør, som ligger lige op ad den eksisterende daginstitution på Lilleskovvej.

Løsningen kræver byggetilladelse samt flytning, istandsættelse og møblering samt etablering af legeplads. Det er forventningen/håbet, at løsningen kan tages i brug i efteråret 2021. Løsningen koster erfaringsmæssigt ca. 600.000 kr.

En alternativ løsning er at tage Skovvej 99 i brug igen. Bygningen er lige inden sommerferien fraflyttet af Daginstitutionen Lilleskov, idet bygningen skal bruges til andre kommunale formål. Bygningen er indrettet, så den kan bruges af børn over 3 år. Dog har der været en midlertidig godkendelse, så fornyet ibrugtagning vil kræve en investering på 150.000 kr. til ABA, der er nødvendigt, før bygningen kan tages i brug til daginstitution igen. Derudover er der udgifter til møblering.

Slagelse

En del af udfordringen i Slagelse på den korte bane skyldes forsinkelser i igangværende anlægsprojekter. I Slagelse er der særligt stor efterspørgsel efter pladser til børn i alderen 0-3 år.

Løsning:

Daginstitutionen Skovsøbakken er et anlægsprojekt, som forventes at være klar til ibrugtagning januar 2023 (udskudt fra august 2022). Det er administrationens forslag, at en løsning tager afsæt i at starte etableringen af Skovsøbakken nu i midlertidige lokaler, indtil den nye institution står klar til indflytning. Det vil dels være med til at løfte den nuværende kapacitetsudfordring og dels give den nye institution en etableret børne- og voksengruppe samt et pædagogisk og ledelsesmæssigt grundlag allerede ved indflytningen.

Løsningen kræver udover lokaler også ledelse – enten direkte på stedet eller ved en leder fra en eksisterende daginstitution eller centrale ressourcer. Erfaringsmæssigt kræver det tilstedeværelse i forbindelse med etableringen af et nyt tilbud. Da tilbuddet i starten i høj grad skal tage afsæt i vuggestuepædagogik, er det derudover vigtigt at afsætte ressourcer, der kan påtage sig opgaven med at lægge et godt fundament for denne gruppe i den nye institution.

Det vil være optimalt, hvis den nye midlertidige institution kan placeres i nærheden af Skovsøbakkens kommende placering. Center for Kommunale Ejendomme afklarer mulighederne for dette. Derudover undersøges endvidere, om der er mulighed for placering i tilknytning til eksisterende tilbud. Endeligt kan rammerne for den tidligere Slotsbjergby Daginstitution gendannes til daginstitution. Da der er brug for at handle hurtigt, kan den sidste løsning blive nødvendigt at tage i anvendelse, selvom det betyder en placering i forholdsvis stor afstand fra Skovsøbakkens kommende placering.

Administrationen har fremsendt forslag til budgetprocessen omkring yderligere kapacitet på dagtilbudsområdet. Det aktuelle kapacitetspres kræver dog handling allerede nu, hvorfor de skitserede løsninger foreslås finansieret af allerede-afsatte anlægsmidler på området.

Da størrelsen på udgiften endnu ikke er fuldt ud estimeret, er det administrationens forslag, at Byrådet frigiver en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler på dagtilbudsområdet til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der skal findes en løsning på kapacitetsudfordringerne i Korsør og Slagelse hurtigst muligt. Det er derfor administrationens anbefaling, at Byrådet frigiver ikke-disponerede midler på dagtilbudsområdet som en foreløbig ramme på 0,6 mio. kr. og 2,87 mio. kr. til kapacitetsudvidelse i hhv. Korsør og Slagelse, som administrationen kan agere indenfor.

Det er administrationens anbefaling, at Center for Kommunale Ejendomme og den interne bygherrerådgivning skal have kompetence til at løfte opgaven bedst og hurtigst muligt indenfor rammen. Afdeling for Dagtilbud tages med på råd i forhold til pædagogiske spørgsmål og overvejelser. Center for Kommunale Ejendomme giver løbende status til Børne- og Ungeudvalget omkring status og fremdrift.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om valg af løsning på mødet i september.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat anlægsmidler til ny daginstitution (Anlæg 157) på i alt 3,47 mio. kr. i 2021 og 2022 som endnu ikke er disponerede. Disse skal fremrykkes til 2021 og frigives til at starte etablering af løsningen på de aktuelle kapacitets udfordringer.

Anlæg 157 �Ny daginstitution� er en restpulje som stammer fra et tidligere afsat beløb på 40 mio. kr. til daginstitution i Slagelse. Puljen har indtil videre finansieret Daginstitution Jonslunden (nu anlæg 178), ombygning af Strandloppen (anlæg 207) samt tillægsbevilling på til �Slots Bjergby daginstitution og skole� (anlæg 135).

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg

 8.2 Dagtilbud

 3.471

 -3.471

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 -3.471

 3.471

 

 

Tværgående konsekvenser

Bosætningskampagner (#Pladstildetgodeliv) målrettet borgere fra andre kommuner kan udfordre kapaciteten yderligere. Samtidig kan det være forbundet med store udfordringer at leve op til forventninger fra både nuværende borgere og tilflyttere i forhold til mulighederne for at få plads – og få plads i det ønskede tilbud.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget frigiver en ramme på 3,47 mio. kr. svarende til endnu ikke disponerede anlægsmidler på dagtilbudsområdet (Anlæg 157 – ny daginstitution) til foreløbig håndtering af kapacitetsudfordringerne i Slagelse og Korsør.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse. Der arbejdes videre med konkrete forslag til hurtige kvalificerede løsninger til forelæggelse for BUU i september.

Administrative bemærkninger

Sagen forelægges Børne- og Ungeudvalget den 20. september for yderligere uddybning.

Bilag

330-2021-255298

Bilag 1 - udvikling i antal 0-5 årige 2015-2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

Udvalget blev orienteret om mulighederne i Slagelse og Korsør og anmoder administrationen om hurtig igangsættelse efter frigivelse af midlerne.

596. Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

596. Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

Sagsnr.: 330-2020-132542             Dok.nr.: 330-2021-223382                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilke bevægelsesindsatser der skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024, samt hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

Efter initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplan for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). På baggrund af en bred involvering af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet blev Børne- og Ungeudvalget i juni 2021 orienteret om status på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler gennem BiDS baseline (sag 562, den 6. juni 2021).

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med bevægelse og leg. Byrådets ambition er endvidere, at arbejdet med bevægelse skal bidrage til at sænke skolefraværet med 2 %-point over de næste 3 år.

I forhold til skolefravær, så er det med afsæt i BiDS baseline vigtigt at understrege, at der ikke er en direkte sammenlignelighed mellem bevægelse og skolefravær. Fraværsproblematikker er komplekse, og der er ofte flere faktorer, som kræver et løft for at få eleverne i trivsel. På den baggrund vil bevægelse ikke alene kunne bidrage til at sænke fraværet, men bevægelse vil sammen med øvrige faktorer kunne bidrage positivt til problematikken.

Med afsæt i de tværgående opmærksomhedspunkter fra BiDS baseline (se side 5 i pixiudgaven i bilag 1), prioriteringen jf. pkt. 7 i budgetaftalen og opmærksomheden på kommunens fraværsproblematikker har administrationen udarbejdet en række forslag til bevægelsesindsatser samt til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler.

Forslag til bevægelsesindsatser:

I nedenstående tabel er bevægelsesindsatserne præsenteret overordnet (se uddybende beskrivelser i bilag 2).

Bevægelsesindsats

Overordnet beskrivelse

Økonomi

Pulje til krop, sanser og bevægelse på       dagtilbudsområdet

 

Puljen giver dagtilbuddene mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til bevægelse på       skoleområdet

Puljen giver skolerne mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

Gennem puljen kan idræts- fritidslivet i samarbejde med dagtilbud og skoler søge støtte til at igangsætte bevægelsesinitiativer, som styrker samarbejdet.

200.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for dagtilbudsområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, videndeling og erfaringsudveksling gennem bevægelsesnetværk på dagtilbudsområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for skoleområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, bevægelsesnetværk for skoleområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

Indsatsen består af styrkelse af arbejdet med lege- og trivselsagenter samt lokale udviklingsforløb, hvor der arbejdes med frikvartererne som arena for at højne skoletrivsel og bevægelse.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats i udskolingen

Indsatsen udvikles, konkretiseres og eksekveres af Slagelse Kommunale Elevråd ud fra formålet om mere bevægelse i skoledagen for udskolingen.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats på klubområdet

Indsatsen består af bevægelsesevents på klubområdet samt en struktureret ’Åben Hal’ indsats på tværs af klubber og idræts- og fritidslivet.

150.000 kr.

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

Indsatsen består af kompetencegivende forløb for vuggestuer og senere børnehaver med fokus på motorik, leg og bevægelse, styrket samarbejde om forebyggelse på tværs af motorikkonsulenter, sundhedsplejersker og pædagogisk personale, oplysnings- og vejledningsmateriale bl.a. målrettet forældre, styrket brobygning fra hjem til dagtilbud og fra dagtilbud til skole.

1.200.000 kr.

Strategiforløb med Dansk Skoleidræt

Indsatsen består af et forløb med Dansk Skoleidræt, som munder ud i en kommunal strategi og retning for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Strategien og retningen skal understøtte dagtilbud og skoler i forhold til at handle og agere meningsfuldt lokale og matrikelnært.

100.000 kr.

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

Indsatsen har fokus på videndeling på tværs gennem bevægelseskonferencer, og på at skabe en narrativ fortælling og et overordnet visuelt udtryk for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Dette skal bidrage til at understøtte et kontinuerligt fokus på bevægelse lokalt samt nationalt.

150.000 kr.

I alt

 

5.000.000 kr.

Det gør sig gældende for alle indsatser, at de løbende vil blive tilpasset, så de bliver ved med at give mening for aktørerne på dagtilbuds- og skoleområdet. Dette sker bl.a. gennem kontinuerlig dialog med bevægelsesnetværk og ledernetværk på dagtilbuds- og skoleområdet.

Forslag til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler

Overordnet vil opfølgningen på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet blive tænkt ind i den eksisterende opfølgning.

På dagtilbudsområdet vil fokus på bevægelse så vidt som muligt følges gennem arbejdet med læreplanstemaet ’krop, sanser og bevægelse’ og de eksisterende pædagogiske tilsyn. På skoleområdet vil fokus på bevægelse blive tænkt ind i den fremadrettede opfølgning og sparring med skolerne.

Der vil blive udarbejdet en årlig status på bevægelsesindsatserne til det politiske niveau.

For at skabe en markedsplads for deling af viden, erfaringer og inspiration på tværs vil administrationen igennem løbende dialog og sparring med relevant fagligt personale vurdere behovet for en eller flere bevægelseskonferencer i perioden 2021-2024.

Effekten af bevægelsesindsatserne vil sidst følges gennem eksisterende undersøgelser af motorik, overvægt, trivsel, skolefravær samt idræts- og fritidsaktivitet. Her må det dog tages i betragtning, at flere faktorer spiller ind, hvorfor udviklingen ikke alene vil kunne tilskrives arbejdet med bevægelse. Der vil ligeledes gå nogle år, før effekten af bevægelsesindsatserne fx med fokus på tidlig, forebyggende indsats vil kunne ses.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvorvidt forslagene til bevægelsesindsatser og opfølgningen heraf skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet.

Fordelene ved de foreslåede bevægelsesindsatser er, at de tager afsæt i dagtilbuds- og skoleaktørernes ønsker og behov. Derudover tager indsatserne højde for de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse præsenteret i BiDS baseline på sag 562 den 6. juni 2021. Indsatserne tager endvidere højde for, at dagtilbud og skoler kan arbejde med bevægelse på den måde, som giver mening lokalt og matrikelnært. Fokus på det decentrale arbejde med indsatserne og forankringen heraf understøtter organisationens arbejde med �Kommune på ny måde�. Opfølgningen af bevægelsesindsatserne er endvidere tænkt ind i den eksisterende opfølgning. Konsekvenserne ved at godkende igangsættelsen og opfølgningen af de foreslåede bevægelsesindsatser er, at det efter budgetaftaleperioden må overvejes, hvordan de gode erfaringer og initiativer bedst muligt sættes i drift.

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelsesniveaet og trivslen blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig og forebyggende indsats, da flere børn allerede er udfordret af overvægt og manglende motoriske kompetencer ved skolestart. Ligeledes vurderer administrationen, at inddragelse af fagligt personale i beslutninger omkring eksempelvis en bevægelseskonference eller lignende tiltag er afgørende for, at skabe relevans, aktualitet og ejerskab for arbejdet med bevægelse.

Forslagene til bevægelsesindsatser tager højde for kommunens udfordringer i forhold til bl.a. motorik og overvægt, ønsker og behov fra dagtilbuds- og skoleområdet, de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse fra BiDS baseline og sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter indsatserne budgetaftalens fokus på at understøtte processen og medarbejderne i forhold til arbejdet med bevægelse og leg.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelsen af de foreslåede bevægelsesindsatser samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetskemaet nedenfor ses en oversigt over det forventede økonomiske forbrug i perioden fra 2021-2023.

Indsats

I alt 2021-2023

2021

2022

2023

Pulje til dagtilbudsområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til skoleområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

 

200.000

 

50.000

 

75.000

 

75.000

Kompetenceudviklingsindsats på dagtilbudsområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Kompetenceudviklingsindsats på skoleområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Bevægelsesindsats i udskolingen

150.000

25.000

75.000

50.000

Bevægelsesindsats på

klubområdet

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

 

 

1.200.000

 

 

100.000

 

 

550.000

 

 

550.000

Strategiforløb

100.000

25.000

75.000

0

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

 

150.000

 

0

 

75.000

 

75.000

Forbrug

5.000.000

670.000

2.265.000

2.065.000

Restbudget

 

4.330.000

2.065.000

0

Tværgående konsekvenser

Det fremadrettede arbejde med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelse af de foreslåede bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024 samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til efterretning.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-187248

Bilag 1 - BiDS baseline pixiudgave

330-2021-324214

Bilag 2 - Uddybende beskrivelser af bevægelsesindsatser

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Godkendt.

Udvalget anbefaler en vedvarende, praksisorienteret kompetenceudvikling med afsæt i lokale behov og bred deltagelse fra hver enkelt virksomhed. Udvalget følger løbende indsatserne og resultaterne heraf.

Der planlægges endvidere en bevægelseskonference med fokus på videndeling.

597. Serviceniveau og retningslinjer befordring folkeskoleelever (B)

597. Serviceniveau og retningslinjer befordring folkeskoleelever (B)

Sagsnr.: 330-2021-55219               Dok.nr.: 330-2021-239758                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oplæg om serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleskoleelever samt for udpegning af trafikfarlige skoleveje.

Sagens indhold

I forbindelse med etablering af fribusser i Slagelse Kommune, har det vist sig, at vi ikke tydeligt nok, har et politisk grundlag om serviceniveau på området.

Formålet med retningslinjerne og definition af serviceniveau er at skabe et ensartet og systematisk grundlag for administration af befordringsopgaven samt vurderingen af en skolevejs farlighed.

Oplægget tager udgangspunkt i Folkeskolelovens §26 samt bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen. Endvidere foreslås en præcisering af hvilken afstand en elev selv må befordre sig hen til et opsamlingssted.

Der foreslås nogle overordnede og generelle vilkår for hvad den enkelte elev må forventes at kunne håndtere. I den forbindelse henvises til klassificering af kommunens vejnet. Det er muligt at se denne klassificering på kommunens hjemmeside, men adgangen skal tydeliggøres på hjemmesiden. Der er herudover defineret kriterier til brug for vurdering af skolevejens farlighed samt forslag til sagsgang ved henvendelser om farlige skoleveje. Oplægget vedlægges som bilag.

Det skal bemærkes, at Slagelse Kommune i dag ikke har angivet evt. trafikfarlige veje på vores GIS kort. Det betyder, at den enkelte borger ikke kan se hvilke veje der er vurderet trafikfarlige, og at alle henvendelse herom, må behandles individuelt. Formålet med nærværende oplæg er endvidere, at alle disse individuelle vurderinger efterfølgende lægges ind på GIS kort, sådan at grundlaget hele tiden forbedres og dermed bliver lettere at kommunikere.

En fuldstændig gennemgang af kommunens vejnet i forhold til trafikfarlighed er ønskværdig, men er også en større opgave, der ikke umiddelbart er ressourcer til at gennemføre. I første omgang vurderes det således som muligt at opdatere disse informationer successivt som led i de individuelle vurderinger.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §26.

Bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen.

Vej og trafiklovgivning herunder etablering af trafikmæssige foranstaltninger til sikring af skoleveje.

Kollektiv trafik herunder trafikbestillinger i Movia samt etablering af Fribusser.

Handlemuligheder

I forhold til oplægget er handlingsmulighederne

A.    At godkende oplægget, og samtidigt erkende at det fulde overblik over trafikfarlige veje etableres successivt ved registrering på GIS kort.

B.    At godkende oplægget men med tilpasninger i serviceniveau, og ellers som A.

C.    At oplægget godkendes midlertidigt, med bemærkning om, at oplægget (evt. incl. tilpasninger) kan danne grundlag for administration i en afgrænset periode, eksempelvis frem til årsskiftet, hvorefter det tages op til fornyet behandling, men stadig med løbende registrering på GIS kort for så vidt angår trafikfarlige veje.

D.   At oplægget godkendes, og at der snarest gennemføres en fuldstændig gennemgang af kommunes vejnet i forhold til trafikfarlige skoleveje. Denne handlingsmulighed kræver at der afsættes økonomiske midler til gennemførelse. Anslået 400.000 kr.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at oplægget anvendes som administrationsgrundlag i en afgrænset periode, eksempelvis frem til årsskiftet, hvorefter sagen forelægges på ny. Anbefalingen skal ses i lyset af, at en forbedret og opdateret registrering på GIS kort alt andet lige vil give et bedre kommunikationsgrundlag overfor brugerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Sagen har i udgangspunktet ikke økonomiske konsekvenser, men det er vigtigt at anføre, at for hver gang vi er nødt til at indsætte særkørsel med taxa i stedet for skolebus eller fribus, koster det ca. 10 gange mere pr. elev pr. skoleår.

Det skal også nævnes, at en successiv indberetning/registrering på GIS kort på baggrund af de individuelle vurderinger, kræver ressourcer som nødvendigvis må prioriteres på bekostning af andre opgaver.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget foreløbigt godkender en af de anførte handlemuligheder.

2.    at Sagen forelægges Børne- og Ungeudvalget for eventuelle bemærkninger med henblik på efterfølgende endelig godkendelse.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

At 1: Udvalget godkendte handlemulighed C.

At 2: Sagen sendes i høring i Børne- og Ungeudvalget, og det forudsættes at skolebestyrelserne høres.

Der ønskes en fleksibilitet i ordningen, såfremt der ikke er ekstra udgifter for kommunen skal det sikres, at ordningen understøtter det frie skolevalg .

Bilag

330-2021-242765

Bilag 1 - oplæg til serivceniveau befordring

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 2 - Sagen sendes i høring i skolebestyrelserne.

Børne- og Ungeudvalget orienteres den 1/11 om tilbagemeldingerne.

598. Gensidig orientering (O)

598. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2021-43406                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen

Tilbagemelding fra SKE

På udvalgsmødet den 9. august 2021 besluttede Børne- og Ungeudvalget at anmode Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) om en tilbagemelding på initiativsagen ’Elevvenlig kommune’.

SKE behandlede sagen på deres møde den 10. september 2021, og deres skriftlige tilbagemelding er vedlagt som bilag 1. De udtaler:

·         At medlemskabet af �Elevvenlig Kommune� var en hjælp da SKE blev dannet i 2017.

·         At der ikke vil være brug for den hjælp, som �Elevvenlig Kommune� tilbyder på nuværende tidspunkt, da Slagelse Kommunes Fælleselevråd er veletableret og bliver understøttet på en god måde.

·         At pengene til medlemskab af �Elevvenlig Kommune� ville kunne styrke elevdemokratiet på en bedre måde ved at de tilfaldt SKE direkte. SKE har aftalt på næste møde at drøfte, hvordan elevdemokratiet kan styrkes yderligere i Slagelse. Her kunne de ca. 40.000 et medlemskab af �Elevvenlig Kommune� koster, komme i anvendelse.

Opsummering af fraværsindberetninger og sammenligning mellem 1. kvartal 2021 og 2. kvartal 2021

I 2. kvartal 2021 er indberettet 22.215,5 fraværsdage for elever på kommunens folkeskoler og specialskoler, samt heltidsundervisningen under Ung Slagelse. Dette svarer til 7,69% fraværsdage af det samlede antal elevdage. Sygefraværet er steget med ca. 30 % fra 1. kvartal, imens det ulovlige fravær er steget med 3%, og lovligt fravær er faldet med 29%.

Stigningen i sygefraværet skyldes højst sandsynligt, at der igen var undervisning med fysisk fremmøde, og eleverne derved blev holdt hjemme, hvis de havde symptomer på Covid-19.

Sammenlignet med 1. kvartal 2021 er fraværet faldet fra 7,69% til 7,30%, hvilket er bemærkelsesværdigt. Det ses i registreringerne, at der er 19 klasser, hvor der ikke er foretaget nogle registreringer i 2. kvartal, og dette kan altså være forklaringen på faldet.

Forvaltningen har rettet henvendelse til de pågældende skoler ift. at opklare den manglende registrering samt påpeget vigtigheden af, at elevernes fravær/ fremmøde bliver registeret korrekt i systemet. Der er lavet aftaler omkring den fremadrettet registrering.  

I 2. kvartal 2021 ligger 11 skoler over det gennemsnitlige fravær for kommunen, og dette er en stigning med 5 skoler siden 1. kvartal 2021. De 5 skoler, som nu også ligger over gennemsnittet, er alle almindelige folkeskoler. Stigningen kan skyldes førnævnte mangelfulde registrering på nogle skoler, hvilket trækker gennemsnittet ned, og derved gør det muligt for en skole med retvisende registrering at komme til at ligge over gennemsnittet.   

Ved udgangen af 1. kvartal 2021 var der 670 elever på kommunens skoler og specialiserede tilbud med 15% fravær eller derover. Dette tal er steget til 725 elever ved udgangen af 2. kvartal. Det skal dog bemærkes, at der mangler oplysninger fra to af de største skoler i kommunen, som skyldes et fejltræk i systemet på den ene af skolerne, og at den anden skole ikke nåede at trække data, inden det blev slettet i systemet grundet opstart af nyt skoleår. 

Fraværsteamet arbejder i øjeblikket på en video til alle medarbejdere på skolerne, som guider medarbejderne ift. at registrere fraværet retvisende efter lovgivningen på området.

Som tidligere beskrevet har forvaltningen desuden en tæt dialog med de skoler, hvor der opleves mangelfuld registrering.

Når der kigges på skoleåret 2020-2021 og den gennemsnitlige procent fravær, ses det blandt andet, at der på det specialiserede område er en stigning i 4. kvartal 2020 og 1. kvartal 2021. Denne stigning kan skyldes pligt til at møde frem på disse skoler under Covid-19-nedlukningen, men en usikkerhed forbundet med smitterisiko, der gjorde, at nogle forældre holdte eleverne hjemme, samt ved fremmøde en øget smitterisiko som sendte elever med fremmøde hjem i isolation som nærkontakt.

På en del almenskoler ses også en stigning i 4. kvartal, hvilket kan skyldes øget sygefravær med symptomer og nærkontakt, samt at der frem mod juletid var en tendens til, at forældre holdt deres børn hjemme grundet øgede smittetal i Danmark, med henblik på at kunne holde en jul med den nærmeste familie og derfor isolerede sig op til denne højtid.

Antallet af elever med 15% fravær over skoleåret bliver ikke beregnet for hvert kvartal, men på hele skoleåret og aflæst for hvert kvartal. Derfor ses det, at andelen af elever på denne graf for nogle skoler er større i 3. kvartal (den blå søjle for juli, august, september). Tallet er nemlig beregnet ud fra et lavere antal skoledage end i de resterende 3 kvartaler, da sommerferien indgår i dette kvartal.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-334828

Bilag 1 - Tilbagemelding fra SKE

330-2021-332633

Bilag 2 - Fravær skoleåret 2020-2021

330-2021-332638

Bilag 3 - Fravær 2. kvartal skoleåret 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

Helle Blak (UFP) orienterede om kommende møde med Danske Skoleelever.

Helle Jacobsen (V) spurgte til, om der er elevråd på alle skoler. Udvalget får en tilbagemelding på dette hurtigst muligt.

599. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

599. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2021-43481                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.

Vurdering

Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-335009

Bilag 1 - Sagsoversigt pr. september 2021

330-2021-335006

Bilag 2 - Ã…rsplan pr. september 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

På kommende møde behandles sag om Ungeenheden.

600. Pressemeddelelser (B)

600. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2021-43396                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Ingen.

601. Lukket: Opfølgning på licitation på projektforslag Skovsøbakken - anlæg 158 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

602. Godkendelse af referat (B)

602. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2021-43419                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.