Kompetence
Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte organisering af fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige, herunder distriktsopdeling, lovforankring, målgruppeopdeling og ledelsesstuktur samt fremtidig organisering af den Kriminalpræventive Enhed (KPE).
Indstilling
Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet opdeles i fire distrikter (Slagelse Nord, Slagelse Syd, Korsør og Skælskør).
2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at de fire distrikter opdeles som følgende:
- Slagelse Nord – Slagelse Nord- og Vestby, inklusiv Vestermose og Stillinge og nordpå indtil kommunegrænsen (Skoledistrikterne: Stillinge Skole, Marievangsskolen og Nymarkskolen)
- Slagelse Syd – Slagelse Syd- og Østby samt byerne Slots Bjergby og Sørbymagle (Skoledistrikterne: Antvorskov Skole, Søndermarkskolen, Hashøjskolen og Hvilebjergskolen)
- Korsør – Korsør, Halskov, Tårnborg og Vemmelev (Skoledistrikterne: Broskolen, Baggesenskolen og Vemmelev Skole)
- Skælskør – Skælskør og Dalmose (Skoledistrikterne: Solskinsskolen, Dalmose Skole og Kirkeskovsskolen)
3. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige forankres i dagtilbudsloven samt ungdomsskoleloven.
4. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige opdeles i to målgrupper for hhv. de de 10 - 14 årige og 14 - 18 årige.
5. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at ledelsesstrukturen består af en leder i hvert distrikt, som udpeges af chefen for Skole og Dagtilbud.
6. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at det skal undersøges og være en selvstændig sag på et kommende møde, hvorvidt den Kriminalpræventive Enhed (KPE) skal være organiseret i Børn og Unge.
Sagens indhold
I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10-18-årige.
Formål
Det overordnede formål med reorganiseringen er at gøre op med de forskelle, der er begrundet i forhold, der rækker tilbage fra før kommunalreformen i 2007. Den faglige hensigt er dels at skabe kontinuerlige indsatser for målgruppen, hvor de nære relationer og nærhedsprincippet skaber forudsætninger for tillidsfulde og beskyttende fællesskaber, og dels at skabe en ensartethed i tilbud, som underbygges af ens lovgivning og finansiering.
Processen indtil nu
Børne- og Ungeudvalget drøftede på deres møde den 7. februar 2023 principper for det kommende fritidstilbudsområde. Udvalgets input har sammen med budgetteksten udgjort den indledende politiske ramme for administrationens videre arbejde. Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik udgør på samme måde et fagligt pejlemærke i at sikre fritidstilbud, der tilgodeser børns trivsel, udvikling og læring.
Administrationen afholdt en workshop ultimo marts 2023 med relevante interne aktører, herunder repræsentanter fra UngSlagelse, Ungdomsskolen, skoleområdet, den kommunale forebyggende indsats og den Kriminalpræventive Enhed (KPE), klubområdet samt kultur-, fritids- og idrætsområdet. Formålet med workshoppen var at afdække fritidstilbudsområdets mange snitflader til øvrige kommunale områder og indsatser med henblik på at identificere og definere potentialer og opmærksomhedspunkter samt faglige og pædagogiske pejlemærker i den kommende reorganisering.
På udvalgsmøderne den 2. maj og 30. maj 2023 drøftede Børne- og Ungeudvalget udkast til reorganisering af fritidstilbudsområdet for de 10-18-årige. På det ekstraordinære udvalgsmøde den 19. juni 2023 besluttede Børne- og Ungeudvalget at sende administrationens oplæg til en organisering af fritidstilbudsområdet i høring, herunder hos bestyrelser i skoler og klubber samt relevante faglige organisationer, MED-udvalg og foreninger. Høringsperioden sluttede den 25. august 2023.
Administrationens oplæg, der blev sendt i høring:
Organisering af området
Den kommende organisering af fritidstilbudsområdet baseres på en distriktsmodel. Distriktsmodellen er udarbejdet med afsæt i nærhedsprincippet, så alle unge i aldersgruppen 10-14 år har et tilbud tilgængeligt i geografisk nærhed til deres skole eller bopæl. For de 14-18-årige forudsættes en højere grad af geografisk mobilitet.
Området foreslås organiseret på følgende vis:
- Slagelse Nord – Slagelse Nord- og Vestby, inklusiv Vestermose og Stillinge og nordpå indtil kommunegrænsen (Stillinge Skole, Marievangsskolen og Nymarkskolen)
- Slagelse Syd – Slagelse Syd- og Østby samt byerne Slots Bjergby og Sørbymagle (Antvorskov Skole, Søndermarkskolen, Hashøjskolen og Hvilebjergskolen)
- Korsør – Korsør, Halskov, Tårnborg og Vemmelev (Broskolen, Baggesenskolen og Vemmelev Skole)
- Skælskør – Skælskør og Dalmose (Solskinsskolen, Dalmose Skole og Kirkeskovsskolen)
Distrikterne vil bestå af flere lokale matrikler. Matriklerne vil være organisatorisk uafhængige af de lokale skoler, mens en forpligtelse til tæt samarbejde består. Af bilag 3 fremgår et kort over de nye distrikter, hvor de nuværende matrikler er indtegnet.
Der tilknyttes fire ledere: en i Korsør-distriktet, en i Skælskør-distriktet samt to til at dække Slagelse-distrikterne. Lederne udpeges af chefen for Skole og Dagtilbud. Hver leder har det samlede ansvar for matriklerne i det pågældende distrikt og kan prioritere ledelseskraft målrettet de lokale forhold, for eksempel i tilbud med geografisk tilknytning til sociale boligområder.
Lederne udgør tilsammen et tværgående og strategisk ledelsesteam, der i fællesskab skal koordinere indsatser, herunder brugen af det matrikelløse tilbud Føniks. Lederne får ophæng og reference til chefen for Skole og Dagtilbud.
Organisering af tilbud
Fritidstilbudsområdet organiseres med udgangspunkt i følgende to typer af tilbud.
- Fritidsklub for målgruppen 10-14-årige, 4.-7. klasse. Fritidsklubberne oprettes efter dagtilbudsloven.
- Ungdomsklub for målgruppen 14-18-årige, 7.-9. klasse. Ungdomsklubberne oprettes efter dagtilbudsloven, mens fritidsundervisningstilbud oprettes efter lov om ungdomsskoler.
Med den foreslåede organisering, vil der ske en ensartethed i forhold til den økonomiske og lovgivningsmæssige ramme for tilbuddene samt i forhold til tilbuddenes indhold og tilgængelighed.
Målgrupperne i det nye fritidstilbudsområde spænder bredt, og der gælder forskellige karakteristika for de 10-18-årige. F.eks. vil det være nødvendigt for de 10-14-årige at have et klubtilbud i og omkring skolen for at skabe et geografisk nærhedsprincip til skolen eller deres hjem, mens der for den ældre målgruppe vil være fokus på involvering i udformning af indholdet i de konkrete tilbud.
I den nye organisering vil der være et fortsat fokus på yderområderne i kommunen. Dette primært af hensyn til, at mobiliteten for målgruppen kan være begrænset i disse områder grundet busruter m.v.
Føniks vil fortsat være et matrikelløst klubtilbud i rammerne af en bus, som efter konkret vurdering og behov gøres tilgængeligt som et fleksibelt og inddragende tilbud for de unge. På nuværende tidspunkt er Føniks åbent mandag-torsdag hver uge om eftermiddagen og aftenen og afholder som minimum et weekend-arrangement om måneden. Lokation og åbningstider baseres på en faglig vurdering, der også kan foretages i tæt samarbejde med blandt andet politiet og den Kriminalpræventive Enhed (KPE).
Potentialer
Den foreslåede reorganisering vil sikre en højere grad af ensartning af tilbuddene, så borgere i alle dele af kommunen oplever samme serviceniveau. Der vil således ske en ensartning ift. den økonomiske og lovgivningsmæssige ramme samt i forhold til tilbuddenes indhold og tilgængelighed.
Den fælles økonomiske ramme vil skabe en fleksibilitet ift. drift og udvikling på fritidstilbudsområdet, mens den lovgivningsmæssige ramme vil sætte en fælles faglig, pædagogisk og indholdsmæssig retning for de enkelte tilbud.
Den nye områdeledelse vil sikre et større udsyn og det strategiske samarbejde på tværs af distrikterne. Dermed vil områdeledelse være med til at sikre et større fokus på tilgængelighed, ved at tilbud gøre tilgængelige på tværs af distrikter, og at børn og unge i et givent geografisk tilbud ikke er afgrænset til tilbuddene i nærområdet.
Inden for hvert distrikt vil tilbuddene kunne tones i henhold til lokalområdernes særlige profiler og muligheder. I Skælskør kunne det fx betyde, at et klubtilbud kan tænke ind i at samarbejde med det lokale kunstmiljø.
Personalemæssigt kan den fælles økonomiske ramme inden for distrikterne være med til at skabe flere pædagogiske fuldtidsstillinger og dermed tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Medarbejderne får mulighed for at anvende deres kompetencer på tværs, hvilket kan skabe yderligere rum for udviklingen af den pædagogiske praksis og synergi tilbuddene imellem.
Ligeledes kan der tænkes i at skabe fuldtidsstillinger mellem skole og klub; dette vil også kunne være med til at skabe kontinuitet og tryghed for børn og unge i deres møde med klubtilbuddet.
Den nye ramme for fritidstilbudsområdet er i tråd med Børne- og Ungepolitikken for Slagelse Kommune, som bl.a. har som ambition at skabe større tilknytning mellem de unge og fællesskaber. I tråd med intentionerne i politikken indtænkes inddragelse af unge som et bærende princip i den videre proces ifm. den mere konkrete udvikling af tilbuddene på matriklerne.
I videreudviklingen af den pædagogiske ramme for tilbuddene i den nye organisering er administrationen optaget af, at børn og unge mødes af et godt stykke pædagogisk arbejde i både skole- og fritidsdelen. Foruden den store viden, der allerede eksisterer i kommunens tilbud i dag, er administrationen også opmærksom på den nyeste forskning inden for fritidspædagogikken, herunder en række forskningsprojekter støttet af BUPL's forskningspulje er igangsat med henblik på at bidrage med praksisnær viden om fritidspædagogikkens betydning for at skabe trivsel, udvikling og livsmuligheder for alle børn.
Foreløbige drøftede samarbejder i de kommende fritidstilbud
Administrationen har i samarbejde med interne aktører på området identificeret følgende mulige samarbejder og snitflader:
- Det lokale forenings- og kulturliv inviteres til et samarbejde med klubtilbuddene i distrikterne.
- Forebyggende indsatser, herunder støttekontaktpersoner, Den Kriminalpræventive Enhed og boligsociale indsatser indtænkes som ressourcer i distrikterne.
- Udvalgte tilbud under fritidsundervisningen i UngSlagelse tilbydes som aktiviteter i distrikterne.
- Civilsamfundets ressourcer medtænkes.
Intentionen i den nye organisering er, at klubberne bliver indgangen til relevante tilbud og indsatser jf. ovenstående. Rammerne for de nævnte samarbejder vil blive formuleret, når den overordnede struktur for og organisering af fritidstilbudsområdet er politisk besluttet. I forhold til implementeringen af den nye organiseringsmodel vil hvert distrikt udarbejde en udviklingsplan for aktiviteter, indhold og konkrete ressourcer inden ikrafttræden 1. januar 2024.
Et styrket samarbejde mellem fritidstilbud og idræts-, fritids- og kulturtilbud vil bl.a. tage udgangspunkt i eksisterende formelle, såvel som uformelle samarbejder. Disse samarbejder er ikke geografisk fastlåste, men i højere grad flydende, forstået på den måde, at flere aktører bevæger sig på tværs af distrikter og dermed samarbejder med flere forskellige fritidstilbud og skoler. I vedlagte bilag 4 er en oversigt med eksempler på samarbejdsrelationer og samlingssteder inden for hver af de kommende fire distrikter. Det er et opmærksomhedspunkt, at der i de nuværende partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet i dag er målrettet økonomi afsat, så foreninger/aktører får økonomisk støtte ved at indgå.
I forhold til fritidstilbudsområdets kobling til forebyggende indsatser under Den Kriminalpræventive Enhed og det specialiserede børne- og ungeområde arbejdes der allerede nu frem mod en agil administrativ organisering, hvor Den Kriminalpræventive Enhed får organisatorisk ophæng i Børn og Unge i stedet for Skole og Dagtilbud. Dette vil styrke det interne samarbejde og dermed også udgangspunktet for at identificere udfordringer og igangsætte indsatser – både generelt set, men også i samarbejdet med kommunens fritidstilbud.
Den Kriminalpræventive Enhed vil bl.a. bidrage med følgende i klubtilbuddene:
- En opsøgende indsats på tværs af kommunen med fokus på forebyggelsesmiljøer blandt de unge, som kan være i udsatte positioner og enten er i periferien af de organiserede ungemiljøer eller helt udenfor. Formålet vil være brobygning til fællesskabet og/eller behov for anden hjælp, f.eks. efter servicelovens bestemmelser.
- Fælles indsatser og projekter på gruppe- eller individ niveau i det forebyggende socialfaglige felt, hvis formål er at skabe en sammenhæng mellem udsatte unge og de brede almene tilbud.
- Indsatser målrettet børn, unge og familier i risiko for at begå kriminalitet eller som allerede har kriminalitet som en udfordring.
- Forebyggende og oplysende undervisning.
I samarbejdet mellem klubtilbud og det specialiserede børne- og ungeområde er der et potentiale i at øge fokus på fællesskabet som en betydningsfuld beskyttelsesfaktor og sikre et mere formaliseret samarbejde omkring den udsatte målgruppe. Dette ved, at barnets eller den unges deltagelse i klubmiljøet kan indgå som en del af den samlede indsats, og derved indarbejdes i barnets handleplan jf. servicelovens § 140.
Organiseringen i Børn og Unge dækker både myndighed og indsatsdel, som er inddelt i to distrikter (Slagelse og Korsør/Skælskør). Denne organisering kan foreslås koblet til de fire klubtilbudsdistrikter. Ud over samarbejdet med kontaktpersoner, er det væsentligt, at de forebyggende rådgivere i de enkelte distrikter tænkes ind i samarbejdet med klubberne, da de arbejder opsøgende og forebyggende ift. målgruppen udsatte børn og unge. De forebyggende rådgivere er knyttet op på alle kommunens skoler og dagtilbud, og kan ud over råd og vejledning også tilbyde en kortere indsats – eks. understøttelse af børn og unges deltagelse i klub og fritidsliv eller gruppebaserede indsatser.
Udpluk af kommende arbejdsopgaver
Arbejdet med at samle og organisere fritidstilbudsområdet er en kompleks størrelse, som involverer mange enheder og målgrupper. Det betyder, at der er en række opgaver, som administrationen sammen med de tilknyttede ledere skal forholde sig til frem mod implementeringen af den nye organisering. Disse er listet herunder.
- Overblik over kapacitet i distrikterne grundet antal matrikler
Kapacitetsanalysen og de eventuelt afledte økonomiske forhold heraf bliver afdækket i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme samt kommunens økonomiafdeling.
- Personalesammensætningen i den nye organisering - evt. flere kombinationsstillinger
Personalepolitiske- og rekrutteringsprocesser igangsættes. Dette bliver igangsat i tæt samarbejde med kommunens HR-afdeling og de tilknyttede ledere.
- Nye projekter og tiltag beskrives og eksisterende tilbudsbeskrivelser genbesøges med henblik på en revurdering ift. den nye organiserings formål og muligheder. Der vil være et fokus på udvalgets fokusområder med mere bevægelse, mental sundhed, fællesskaber m.v. samt en direkte kobling til Børne- og Ungepolitikken
Dette arbejde vil pågå med inddragelse af relevante fagfolk, de unge samt øvrige relevante aktører på fritidstilbudsområdet.
- Tilgængelighed og transport til eksisterende og nye matrikler i distrikterne og distrikterne imellem
Dette punkt bliver undersøgt nærmere i samarbejde med Center for Teknik, Plan og Erhverv.
- Et fokus på hvordan børn i specialiserede tilbud kan kobles på fritidstilbudsområdet muligheder
Punktet vil blive afdækket med involvering af forskellige relevante parter på tværs af forvaltningen, herunder økonomi- og analyseafdelingen.
Resultat af høring:
Da høring af udkast til reorganisering af fritidstilbudsområdet for de 10-18 årige var afsluttet, havde administrationen modtaget 26 høringssvar. Administrationen kvitterer for dem alle.
Opsamling med uddrag fra høringsmaterialet er vedlagt sagen i tematiseret form (bilag 1). Desuden er alle høringssvar vedlagt i fuld form (bilag 2).
Høringssvarene kan overordnet tematiseres i følgende kategorier:
- Tema 1: Tilgængelighed i tilbud
- Tema 2: De specialiserede tilbud
- Tema 3: Inddragelse af de unge og forældre
- Tema 4: Personalepolitisk proces og andre forhold vedr. personale
- Tema 5: Ledelsesstruktur
- Tema 6: Føniks - Den matrikelløse klub
- Tema 7: Organisering af tilbud for målgrupperne
- Tema 9: Distrikterne
- Tema 10:Det forpligtende samarbejde/samarbejdsflader
Der er generelt positive tilkendegivelser af distriktsmodellen, og at der kommer en ensretning af tilbuddene i kommunen.
Mange input og opmærksomhedspunkter i høringsmaterialet vedrører den analytiske fase, som administrationen påbegynder efter den endelige politiske beslutning for området. De vil indgå i det videre arbejde for området, i samarbejde med de tilknyttede ledere.
Retligt grundlag
Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.
Fritidsundervisningen organiseres efter lov om ungdomsskolers § 2 og § 3, som bl.a. beskriver, at ungdomsskolen kan indgå aftale med kommunen om samarbejde om undervisningstilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte den nye organisering af fritidstilbudsområdet for de 10 - 18-årige, bl.a. på baggrund af de høringssvar, som administrationen har modtaget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ovenstående udkast til organisering af fritidstilbudsområdet falder i tråd med Børne- og Ungepolitikkens intentioner. Samtidig er udkastet udarbejdet med afsæt i de politiske tilkendegivelser forud for høringsperioden.
Administrationen vurderer ikke, at høringsmaterialet giver anledning til, at de overordnede rammer og strukturer i organiseringen af fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige ændres.
Input og opmærksomhedspunkter i høringssvarene, vil indgå i det videre analytiske arbejde, som påbegyndes fra september 2023.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetoverblikket i bilag 5 viser, at den samlede økonomiske ramme for alle enheder i dag udgør 42.410,145 mio. kr.
Heri er ikke medregnet den besparelsesramme på 1,5 mio. kr., som området skal finde i 2023. Besparelsen på 3 mio. kr. årligt fra 2024 og frem er heller ikke medregnet i det samlede budget for området.
Fra 2024 og frem forventes det samlede budget for området at ligge på cirka 39.000.000 mio. kr. Det vil altså være denne samlede budgetramme, som den fremtidige organisering af området vil bero på.
En ny beregningsmetode for den samlede fælles økonomi vil blive baseret på en ny model for ressurcetildeling, som bl.a. rummer indtægter fra forældrebetaling og tager højde for socioøkonomiske forhold samt antal indmeldte børn i de forskellige tilbud. Samtidig oprettes en enhedstakst for henholdsvis fritids- og ungdomsklub, der gælder for hele kommunen.
Forældrebetalingen vil falde væsentligt, når børn i 4. klasse fra 1. januar 2024 skal benytte klubtilbud fremfor SFO-tilbud. På samme måde vil forældrebetalingen blive reduceret, når børn i SFOII-tilbud fremover skal benytte klubtilbud.
Dette skyldes, at klubtilbuddene bliver organiseret efter dagtilbudsloven, der tilsiger, at forældrebetalingen maksimalt må udgøre 25% af de budgetterede udgifter til pladsen. Den samme regel er ikke gældende for SFO-tilbuddene, hvor forældrene pt. betaler en større procentsats af de budgetterede udgifter. I bilag 5 ses forskellen på forældrebetalingerne.
Det vil i den næste fase blive afklaret, hvordan budgettet for det nye fritidstilbudsområde skal endeligt fastlægges.
Tværgående konsekvenser
Den nye organisering fordrer bl.a., at de involverede aktører forpligter sig til et fællesskab, som tilbyder relevante tilbud for de unge i målgruppen. Ligeledes vil aktørerne indgå i et fællesskab, hvor de økonomiske ressourcer anvendes mere fleksibelt.
Sagens videre forløb
De næste faser af arbejdet i dette regi ser således ud: