18. Modeller for selvejende virksomhed - Slagelse Musikhus og Badeanstalten (B)
18. Modeller for selvejende virksomhed - Slagelse Musikhus og
Badeanstalten (B)
Sagsnr.: 330-2016-10571 Dok.nr.: 330-2016-270405 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal anbefale over for
Byrådet, hvilken model for et selvejende Musikhus der skal arbejdes videre med
frem mod et selveje pr. 1. januar 2017, jf. budgetforliget.
Baggrund
Af budgetforliget 2016 – 2018 fremgår det, at Byrådet ønsker
at få forelagt et oplæg til, hvordan Slagelse Musikhus og Badeanstalten kan
overgå til selveje. I det følgende fremlægges to forskellige modeller, som har
betydning for dels det økonomiske tilskud, som ydes af kommunen, dels den
organisatoriske form, som skal gælde for Musikhuset fremover.
Profil
Slagelse Musikhus blev indviet den 5. maj 1995. Efter et
stykke tid blev der også behov for en mindre scene til intimkoncerter, og
derfor blev Badeanstalten indviet som lille scene i november 2000.
Slagelse Musikhus er Vestsjællands største spillested.
Musikhuset er en aktiv part i kommunens strategi om, at det skal være
attraktivt at studere, bo og drive virksomhed i kommunen. Derfor prioriterer
Musikhuset at kunne præsentere et bredt program af musikgenrer ud fra kvalitet,
variation, aktualitet og mangfoldighed. Programmet tilstræber at indeholde både
nationale, internationale og lokale kunstnere – med hovedvægt på danske navne.
Der er ligeledes fokus på at kunne tilbyde de smalle kunstneriske tilbud og ny
musik som et kvalitetspræget alternativ til andre lokale og regionale
koncertudbydere.
Kerneopgaven for Musikhuset er at arrangere professionelle
koncerter i professionelle rammer. Stort set alle genrer er præsenteret inden
for den rytmiske musik: Pop, Rock, Metal, Punk, Jazz, Verdensmusik, Folk,
Visesang, Blues, singer-song writer og børnekoncerter. Der præsenteres et
mindre antal klassiske koncerter, enkelte scenekunst- og nycirkus-forestillinger
og stand-up shows. Herudover deltager Musikhuset i regionale og landsdækkende
konkurrencer og udviklingstiltag som Plekter, Wacken Open Air Metal Battle,
Local Heroes m.v.
Efter kommunesammenlægningen har Musikhuset desuden haft en
stigende aktivitet med udlejning til møder, foredrag, konferencer og koncerter.
Slagelse Musikhus er også børnenes musikhus. I 2015
afholdtes fx Børnemusikfestival i samarbejde med Dansk Artistforbund, DPA,
DJBFA og kommunens daginstitutioner. 16 koncerter og 3.300 glade gæster over
fire dage.
Musikhusets økonomi i dag
Hovedtal fra budgettet – specificeret budget fremgår af det
efterfølgende bilag:
Netto driftstilskud fra Slagelse Kommune (heraf 490.000 kr. øremærket til koncerter i tilknytning
til tilskud fra Statens Kunstfond) | 3.081.000 kr. |
Tilskud fra Statens Kunstfond | 250.000 kr. |
Bardrift – indtægt fra forpagtningsafgift | 108.000 kr. |
Udlejning til møder m.m. | 161.000 kr. |
Musikhusets samlede bruttobudget udgør 5,5 mio. kr. som
følge af indtægter på 2,4 mio. kr.
Statens Kunstfond bevilger tilskud via projektstøtteudvalget
(2014 – 2017). Kunstfonden uddeler tilskud til aktiviteter, der fremmer
musiklivet i Danmark. Tilskuddet forudsætter et kommunalt tilskud i samme
størrelsesorden. I 2015 modtog Musikhuset 250.000 kr. i tilskud fra Statens
Kunstfond.
I forbindelse med overgang til selveje er der forskellige
”håndtag”, der kan skrues på i forhold til økonomien; fx kan Musikhuset i den
ene model varetage bardriften, og udbuddet af arrangementer og aktiviteter kan
udvides. Herudover skal Musikhuset selv varetage flere udgifter i forhold til
drift af bygningerne end nu, fx udvendig vedligehold og forsikring.
Der opstilles to modeller for selveje. Estimeret budget for
modellerne sammenlignes i bilaget med budgettal for Musikhuset som kommunal
institution. Der er taget udgangspunkt i Musikhusets budget for 2015 i bilaget.
Samlet set giver begge modeller umiddelbart økonomiske
udfordringer og underskud for musikhuset. Et tæt samarbejde mellem ledelsen og
en professionel bestyrelse forventes at kunne medvirke til udvikling af nye
tiltag og forretningsmodeller, der kan sikre øget indtjening.
Modellerne forudsætter, at Slagelse Kommune stiller
bygningerne til rådighed for Musikhuset, således at huslejefritagelsen udgør et
tilskud fra kommunen.
I den nuværende organisering varetager Musikhuset
administrationen af Slagelse Teater, og det vil være naturligt, at denne opgave
fortsætter. Driftsbudgettet for Slagelse Teater er ikke indregnet i budgettet
for den nuværende organisering.
Model 1 – Kommunalt driftstilskud
Slagelse Kommune yder et fast, årligt driftstilskud til den
selvejende institution. Det giver Musikhuset et kendt budget og større
sikkerhed.
Baren skal søges bortforpagtet i lighed med nuværende
forhold.
I forhold til udlejning må Musikhuset udlejes til kommunale
formål. Overskudskapacitet må udlejes til andre, dog ikke til lukkede, private
fester.
Eksempel på konkret økonomi, som må bero på en nærmere
analyse:
Driftstilskud fra Slagelse Kommune (heraf 490.000 kr. øremærket til koncerter i tilknytning
til tilskud fra Statens Kunstfond) | 2.690.000 kr. |
Tilskud fra Statens Kunstfond | 150.000 kr. |
Tilskud fra Slagelse Kommune for at varetage driften af
Slagelse Teater | 200.000 kr. |
Bardrift – indtægt fra forpagtningsafgift | 108.000 kr. |
Udlejning til møder m.m. | 250.000 kr. |
Udgift til regnskab, administration, it/telefoni | -200.000 kr. |
Udgifter til bygninger, udv. vedligeholdelse,
forsikringer, alarm m.m. | -350.000 kr. |
Modellen omfatter en reduktion i driftstilskuddet til Musikhuset
på 400.000 kr. som besluttet i forbindelse med budgetprocessen.
Udlejning af faciliteter til Slagelse Kommune forventes at
falde, mens øvrige eksterne udlejninger forventes at stige, dette giver en øget
indtægt på udlejning.
Da Musikhuset ikke længere vil være en kommunal institution,
er der udgifter, som Musikhuset selv skal afholde, da opgaverne ikke løses af kommunens
administration. Der er tale om fx administrationsudgifter, it-systemer,
udvendig bygningsvedligehold m.m. Enkelte opgaver vil fortsat kunne afholdes af
kommunen, fx bogføring og økonomistyring, hvor kommunen kan yde denne service
som et tilskud til institutionen.
Model 2 – Kommunalt aktivitetstilskud
Slagelse Kommune yder et aktivitetstilskud til Musikhuset.
Det vil sige, at der kan udfærdiges en leverandøraftale, hvor Slagelse Kommune
forpligter sig til at købe et vist antal arrangementer og aktiviteter over fx 5
år, så Musikhuset ikke skal søge tilskud hvert år.
Der er ikke nogen bindinger på driften af baren, der må
drives på almindelige markedsvilkår.
I forhold til den nuværende drift skal man være opmærksom
på, at indtægten fra forpagtningsafgiften bortfalder. Dermed går de første
100.000 kr. i fortjeneste på baren til at erstatte denne tidligere indtægt.
Eksempel på konkret økonomi, som må bero på en nærmere
analyse:
Aktivitetstilskud ud fra leverandøraftale (heraf et beløb øremærket til koncerter i tilknytning til
tilskud fra Statens Kunstfond) | 1.800.000 kr. |
Tilskud fra Statens Kunstfond | 150.000 kr. |
Tilskud fra Slagelse Kommune for at varetage driften af
Slagelse Teater | 200.000 kr. |
Bardrift | 400.000 kr. |
Udlejning til møder m.m. | 300.000 kr. |
Udgift til regnskab, administration, it/telefoni | -200.000 kr. |
Udgifter til bygninger, udv. vedligeholdelse,
forsikringer, alarm m.m. | -350.000 kr. |
Det kommunale tilskud reduceres. Til gengæld forventes det,
at indtægten fra bar m.m. samt udlejninger kan øges. I forhold til model 1
giver aftalen om kommunalt aktivitetstilskud friere rammer for Musikhuset til
den daglige drift, både i forhold til udlejninger til private arrangementer,
øvrige arrangementer samt bardrift, mad og drikkevarer til arrangementer.
I forhold til bardriften bortfalder indtægten fra
forpagtningsafgiften. Til gengæld forventes en årlig indtægt på salg af
drikkevarer samt forplejning til møder og andre arrangementer. Musikhuset
afholder samtidig alle udgifter til personale, varekøb m.m. i forhold til
bardriften.
Musikhuset vil selv skulle varetage administrationsopgaver
m.m., der ikke kan ydes af kommunen som tilskud.
For begge modeller gælder:
Bestyrelse
For begge modeller gælder, at der skal nedsættes en
bestyrelse, som kan varetage Musikhusets interesser og dermed en bæredygtig
drift. Kulturstyrelsen har givet en række anbefalinger til sammensætning og
organisering af bestyrelser i selvejende institutioner. Her fremgår det bl.a.,
at bestyrelsen skal være hensigtsmæssigt sammensat i forhold til de opgaver og
det ansvar, bestyrelsen står over for.
Bestyrelsen skal være i stand til at løse overordnede,
strategiske og kontrolmæssige opgaver effektivt og kompetent i en konstruktiv
og kvalificeret dialog med ledelsen af Musikhuset. Derfor bør bestyrelsens
medlemmer være uafhængige af særinteresser, da deres opgave alene er at
varetage Musikhusets interesser.
Bestyrelsens sammensætning er fastlagt i institutionens
vedtægter. Udarbejdelse af vedtægter fremlægges senere i anden sag, når der er
truffet beslutning om model for selveje. I vedtægterne vil det ligeledes
fremgå, hvordan bestyrelsesmedlemmer udpeges, længde af valgperiode, antal
bestyrelsesmedlemmer osv.
Økonomi
De to modeller for selvejende virksomhed giver begge
umiddelbart underskud på den daglige drift, medmindre ledelsen og bestyrelsen i
samarbejde kan udvikle forretningsmodellen væsentligt mere, end der er lagt op
til i de estimerede budgetter.
Musikhuset skal have yderligere fokus på ”godt købmandsskab”
og indtjeningen ved musikarrangementer og derfor forventes færre ”smalle”
arrangementer. På den baggrund forventes tilskuddet fra Statens Kunstfond at
blive reduceret med 100.000 kr.
Hvis driften af Musikhuset giver underskud, kan kommunen
stille underskudsgaranti for den del af driften, der omfatter kommunale formål,
dvs. kulturoplevelser, dog ikke udlejningsformål.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommuner mulighed for
at give tilskud til kultur- og musikhuse.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik kan yde
støtte til professionel musikvirksomhed efter Lov om Statens Kunstfonds
virksomhed og Bekendtgørelse af Lov om musik.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan over for Byrådet
anbefale:
a) At der arbejdes
videre med model 1 – selveje med kommunalt driftstilskud
b) At der arbejdes
videre med model 2 – selveje med kommunalt aktivitetstilskud
c) At Musikhuset
forbliver en kommunal virksomhed
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at et Musikhus i
Slagelse Kommune er et aktiv for kommunen som attraktion for alle borgere.
Derfor må det være i kommunens interesse, at der bliver skabt et så solidt
grundlag for selveje som muligt.
Administrationen anbefaler derfor model 1 – selveje med et
driftstilskud. Med denne model vil en ny bestyrelse kunne finde fodfæste og
skabe en forretningsmodel, som måske på sigt kan bære en model 2 – selveje med
aktivitetstilskud.
Helt konkret kan man forestille sig, at Byrådet indgår en
2-årig aftale om et driftstilskud, hvorefter aftalen evalueres med henblik på
evt. at overgå til aktivitetstilskud. Fordelen ved aktivitetstilskud er, som
beskrevet, langt friere rammer til at drive forretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Reduktionen på 400.000 kr. i driftstilskuddet til Slagelse
Musikhus og Badeanstalten er indregnet i rammebesparelsen på Kulturområdet i
2017 samt råderumskatalog for 2017-20.
Konsekvenser
for andre udvalg
Bygningsdrift, husleje m.m. skal endeligt afklares med
Center for Kommunale Ejendomme, når der arbejdes videre med den valgte model.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der
arbejdes videre med at beskrive model 1 – selveje med kommunalt driftstilskud
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:
ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for
Byrådet, at der arbejdes videre med at beskrive model 1. Samtidig anbefaler Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet, at model 1 skal bruges til at
udvikle forretningen i Musikhuset således, at det med tiden kan drives som
model 2 med aktivitetstilskud.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. juni 2016:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 27.
juni 2016:
Fraværende:
Steen Olsen (A), Villum Christensen (I)
Godkendt, idet den udvendige vedligeholdelse og forsikring
af ejendommen indarbejdes i det følgende forslag.