Byrådet – Referat – 25. februar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-3738                 Dok.nr.: 330-2019-50710                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Bodil Knudsen (A) deltog som suppleant for Lis Tribler (A), Miralem Garagic (A) deltog som suppleant for Jimmi Jørgensen (A), Jytte Knuth (V) deltog som suppleant for Morten Hass Augustsen (V), Jan Møller Pedersen (V) deltog som suppleant for Helle Jacobsen (V) og Morten Røngaard (V) deltog som suppleant for Ole Drost (V).
Dagsorden blev godkendt.

2. Budgetopfølgning 1 for 2019 - Samlet opfølgning (B)

2.     Budgetopfølgning 1 for 2019 - Samlet opfølgning (B)

Sagsnr.: 330-2019-4262                 Dok.nr.: 330-2019-42787                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1 for 2019 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2019. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen og træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Takster vedr. renovation og vedr. specialundervisning fremlægges til godkendelse.
Baggrund
Budgetopfølgning 1 for 2019 er fremlagt for alle fagudvalg. Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2019-2022 bygger på, samt opfølgning på anlægsprogram. Endvidere har opfølgningen haft skærpet opmærksomhed på de fra budgetlægningen definerede ”Særligt udfordrede budgetområder”
Der er således ikke tale om en traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, er ligeledes forelagt fagudvalgene.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 31 januar 2019. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018. Disse overførsler behandles af Byrådet i marts.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg (1.000 kr.)
Korrigeret budget
Forventet
resultat
Afvigelse
Indtægter
-5.223.987
-5.227.187
-3.200
Renter m.v.
650
650
0
Driftsudgifter 
5.090.063
5.104.774
14.711
 Heraf: serviceudgifter *
3.477.329
3.494.669
17.340
Øvrige driftsudgifter
1.612.834
1.610.105
-2.629
Anlæg
215.620
211.620
-4.000
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret)
-1.100
-1.100
0
I alt til finansiering
81.246
88.757
7.511
*    Kommunens serviceramme er fastlagt med det oprindelige Budget 2018 til 3.477 mio. kr.
Anm.: I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt
Det fremgår af tabellen, at der netto er en afvigelse i forhold til det korrigerede budget på 7,5 mio. kr.
Drift
Der forventes et merforbrug på drift på 14,7 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til:
·         Specialundervisning (merforbrug 6,3 mio. kr.)
·         Specialiserede børne- og ungeområde (merforbrug 6,5 mio. kr.)
·         Serviceloven § 85 (merforbrug anslået til 4-7 mio. kr.  Efterfølgende vurderet til 4,7 mio. kr.)
·         Beskæftigelsesområdet (mindreforbrug – 3,1 mio. kr.)
Børne- og Ungeudvalget arbejder med muligheder for at sikre budgetoverholdelse ligesom der på øvrige særligt udfordrede budgetområder (handicap og psykiatri samt ældreområdet) er tæt opfølgning.
Serviceramme
Serviceudgifterne forventes i budgetopfølgningen at blive 16-19 mio. kr. højere end den serviceramme, der blev fastlagt med det oprindelige budget, jfr. ovennævnte. Der er dog tale om en vurdering, der p.t. er forbundet med stor usikkerhed.
Der er i Budget 2019 afsat et regnskabsværn vedr. serviceudgifterne på 33,5 mio. kr.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner fremgår af bilag 1, afsnit 7.
Anlægsudgifter
Der forventes mindreudgift i forhold til det korrigerede budget på 4 mio. kr., som kan henføres til forventede mindreudgifter i forbindelse med byggemodning af grunde.
Bevillinger
Budgetopfølgningen indeholder følgende ansøgninger fra fagudvalgene om bevillinger:
1)    Erhvervs- og Teknikudvalget søger om:
a.    Omplacering af 155.000 kr. fra drift til finansiering af ældre- og handicapboliger. Omplaceringen skyldes ændring af regnskabspraksis efter revisors anvisning. (Kasseneutral)
b.    Kassefinansiering af 279.000 kr. til Kommunale Ejendomme vedr. flytning af Redning og Brand, jfr. sag nr. 21 den 26.02.2018. (Kassefinansiering)
2)    Forebyggelses- og Seniorudvalget søger om omplacering af 0,5 mio. kr. fra Økonomiudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget vedr. hjælpemiddelområdet, jfr. budgetaftalen pkt. 54 s (kasseneutral teknisk omplacering)
3)    Børne- og Ungeudvalget søger om omplacering af 11.000 kr. fra Antvorskov skole til Ejendomsservice vedr. ny legeplads
Takster
I forbindelse med godkendelse af takster for renovationsområdet for 2019 er der sket en fejltastning, som betyder at nedenstående takstændring skal godkendes:
Emne
Beløb incl. moms
Godkendt takst (forkert)
Korrekt takst
Beholdere, madaffald – erhverv:
 
 
- 140 l beholder, hver uge pr. år
1.011,25
1.005,00
- 140 l beholder, hver 2. uge pr. år
681,25
676,25
- 370 l beholder, hver uge pr. år
2.870,00
2.655,00
- 370 l beholder, hver 2. uge pr. år
1.435,00
1.327,50
- 370 l beholder, sæsontømning pr. år
1.325,00
1.225,00
Beholdere, restaffald – private:
 
 
- 660 l beholder, hver 2. uge pr. år
2.385,00
2.407,50
- 770 l beholder, hver 2. uge pr. år
2.782,50
2.808,75
Børne- og Ungeudvalget har i sit møde den 4.2.2019 behandlet handlemuligheder vedr. forventet merforbrug på specialundervisning og godkendt en nedsættelse af takster på området for skoleåret 2019/2020, jfr. bemærkning senere under afsnit Vurdering. Takstændringen fremgår af bilag 2, der oversendes til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning (365-dages gennemsnit) ved årets udgang på 305 mio. kr.
Ved starten af 2019 var den gennemsnitlige kassebeholdning på 290 mio. kr., hvilket er højere end tidligere forventet, primært som følge af lavere drifts- og anlægsudgifter i 2018 end forventet ved budgetopfølgning 4 for 2018.
Dermed er den gennemsnitlige likviditet siden 31.12.2017 steget med ca.  125 mio. kr. siden ultimo 2017. Stigningen skyldes bl.a. overførte mindreforbrug for drift og anlæg (og dermed udskudt forbrug) samt låneoptagelse, hvortil der er opnået dispensation for Økonomi- og Indenrigsministeriet netop med henblik på styrkelse af likviditeten. Sidstnævnte beløber sig til 70 mio. kr. i 2018 og 60 mio. kr. i 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar, marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal der udarbejdes handleplaner på de områder, hvor merforbruget overstiger 100.000 kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt fagudvalgene, findes i bilag 1, afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på handleplanerne.
Vurdering
Budgetopfølgning 1 finder sted så tidligt på året, at det ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 først sted i marts. Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
De særligt udfordrede budgetområder følges tæt af fagudvalgene med henblik på vurdering af budgetoverholdelse samt eventuelle initiativer, der kan iværksættes, såfremt det er nødvendigt. Budgetopfølgning 1 viser særlig opmærksomhed vedr. merudgifter til specialundervisning og til det specialiserede børne- og ungeområde. Børne- og Ungeudvalget har i den forbindelse særskilt behandlet sager med dette fokus jfr. udvalgets møde den 4.2.2019 pkt. 146 og 147. Udvalget har godkendt en række handlemuligheder til at imødegå merudgiftsbehovet, herunder en takstnedsættelser på egne specialskoler for skoleåret 2019/2020. Det skal dog bemærkes, at de fremlagte beregninger af besparelsen for 2019 tager udgangspunkt i budgetåret 2019 og ikke i skoleåret 2019/20.
Ligeledes har Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser stor fokus på opfølgning vedr. Servicelovens § 85. Seneste beregninger indikerer et forventet merforbrug på 4,7 mio. kr. I forbindelse med sag om overførsel af mer-/mindreforbrug i 2018, som forelægges i marts, kan tages stilling til, hvorvidt der er grundlag for evt. at justere bevillingen.
Opfølgningen viser et fortsat behov for tæt styring og opmærksomhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger i henhold til ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af nedenstående skema:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Pkt. 1a: Drift
6.03
-155
-155
-155
-155
Pkt. 1b: Drift
6.03
279
279
279
279
Pkt. 2:  Drift
1.02
7.01
-500
500
-500
500
-500
500
-500
500
Pkt. 3:  Drift
6.03
8.01
11
-11
11
-11
11
-11
11
-11
Finansiering
 
 
 
 
 
Ældreboliger (henlæggelser)
 
155
155
155
155
Kassen
 
-279
-279
-279
-279
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2019 tages til efterretning
2.    at Bevillinger og omplaceringer godkendes som anført sagsfremstillingen pkt. 1-3
3.    at Takster vedr. renovation i 2019 ændres som angivet i sagsfremstillingens tabel
4.    at Takster vedr. specialskoler nedsættes, idet det skal præciseres, hvorvidt det skal gælde for budgetåret 2019 eller for skoleåret 2019/2020 som vist i Bilag 2
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1. - Anbefales taget til efterretning.
At. 2. - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3. - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4. - Anbefales til Byrådets godkendelse, således at takster for specialskolerne nedsættes, gældende for budgetåret 2019, som vist i bilag 2.
Økonomiudvalget får en nærmere orientering om konsekvensen af handleplan vedrørende midlertidig boligplacering af flygtninge.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Godkendt
At 3 - Godkendt
At 4 - Godkendt, således at taksterne for specialskolerne nedsættes, gældende for budgetåret 2019.
Byrådet får tilsendt orientering om konsekvenserne af handleplan vedrørende midlertidig boligplacering af flygtninge.

3. SK Varme A/S ansøgning om kommunal garanti (B)

3.     SK Varme A/S ansøgning om kommunal garanti (B)

Sagsnr.: 330-2019-10165               Dok.nr.: 330-2019-56633                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Slagelse Kommune vil imødekomme ansøgning fra SK Varme A/S, om garantistillelse på 121 mio. kr., og i givet fald fastsætte garantiprovision.
Baggrund
Bestyrelsen i SK Varme A/S har besluttet, at søge Byrådet om garantistillelse på 121 mio. kr. for lån, der optages i forbindelse med opførelse af Halsskov Kraftvarmeværk og udbygning af varmedistributionsnettet. De 121 mio. kr. er fordelt med ca. 57 mio. kr. på kraftvarmeværet og de resterende på varmedistributionsnettet.
Der er indhentet lånetilbud fra henholdsvis Kommunekredit og Jyske Bank på 20 årlige lån. Lånet fra Jyske Bank er et variabelt lån med en 4 årig fastrenteswap. Og Lånene i Kommunekredit er 2 lige store lån med henholdsvis en fast rente og en variabel renteaftale på 6 år.
Sk Varme A/S har oplyst, at det nye kraftvarmeværk ikke driver varmepumper til kombineret produktion af varme og køling jf. bekendtgørelse om varmeforsyning § 2 d.
Garantiprovision
Byrådet besluttede 30. april 2018, at Slagelse kommune generelt opkræver garantiprovision på 0,75 %. SK Varme A/S anfører i deres ansøgning, at det i denne sag er en sats over markedsværdien. SK Varme A/S har foretaget en markedsprøvning på de finansielle omkostninger, og vil efter det oplyste, kunne optage lån på det private lånemarked til en lavere pris.
SK Varme A/S ser dog gerne, at lånoptagelsen sker i Kommunekredit i lighed med SK Varmes øvriges lån. Det forudsætter dog, at der samlet set ikke påføres SK Varmes kunder finansielle omkostninger, der ligger ud over den billigste finansiering på markedet. SK Varmes udspil ligger op til en garantiprovision på 0,5 %.
Lånoptagelse
Såfremt Byrådet imødekommer SK Varmes ansøgning om garanti m.v., så er strategien for at sikre, at der kan foretages ekstraordinære afdrag i løbet af lånets løbetid, at investeringssummen på 121 mio. kr. fordeles på to lige store lån:
Lån 1:
Hovedstol på 60,5 mio. kr. aftalelån med variabel rente ed løbetid på 20 år med halvårlige ydelser (indfrielsesmulighed til stede).
Lån 2:
Hovedstol op til 60,5 mio. kr. med fast rente og løbetid på 20 år med halvårlige ydelser (inkonverterbart). Rente pr. 22. januar 2019 udgør 1,17%.   
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning § 2 d:
En kommune kan i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler stille garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed, som nævnt i § 2 b med undtagelse af virksomhed, som driver varmepumper til kombineret produktion af varme og køling.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 5 for så vidt angår distributionsnettet.
Artikel 107 stk. 1 i Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Kommissionens meddelelse om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier. For så vidt angår garantiprovision.
Handlemuligheder
I forbindelse med garantistillelsen er der to handle muligheder:
1.    At Slagelse kommune ikke stiller garanti for lån i Kommunekredit
2.    At Slagelse kommune stiller garanti for 121 mio. kr., og derved opkræver garantiprovision.
Ad. 1 vil betyde, at SK Varme A/S optager lån i et alternativt finansieringsinstitut med de omkostninger det vil medføre. Garantiprovisionen vil blive afregnet til långiver.
Ad 2 vil betyde, at Slagelse kommune stiller garanti for 2 lån, der tilsammen udgør 121 mio. kr. Garantiprovisionen vil tilfalde kommunen.
Af handlemuligheder i forbindelse med fastsættelse af garantiprovision er der beskrevet 3 muligheder:
A.    At den generelle sats på 0,75 % fastholdes.
B.    At garantiprovisionen individuelt fastsættes til 0,5 % på dette lån.
C.    At garantiprovisionen generelt fastsættes til 0,5 % for alle kommunens garantistillelser.
Mulighederne er ikke udtømmende.
Ad A. Den økonomiske konsekvens ved model A vil være en merindtægt på 0,9 mio. kr., såfremt SK Varme A/S optager lån i Kommunekredit med kommunal garantistillelse. Alternativet for SK Varme er, at optage lån i et andet finansieringsselskab uden kommunal garanti – og her vil den økonomiske konsekvens for Slagelse Kommune være 0.
Ad B. at garantiprovisionen fastsættes individuelt for dette ene lån alene vil betyde, at SK Varme optager lån i Kommunekredit og at garantiprovisionen på 0,5 % tilfalder Slagelse Kommune med 0,6 mio. kr. det første år.
Fastsættelse af garantiprovision skal ske på markedsmæssige og individuelle vilkår og risikoen i dette selskab og for denne type lån er meget lav, idet vi taler om et brugerfinansieret område, hvor der er solidarisk hæftelse og långiverne p.t. er mere risikovillige med hensyn til udlån, da kapitalen af indtjeningsårsager skal ud og arbejde – dermed presses priserne på provisionen.
Ad C. at garantiprovisionen generelt nedsættes til 0,5 % på samtlige kommunale garantistillelser. Under forudsætning, at SK Varme udnytter garantien på 121 mio. kr. vil den økonomiske konsekvens være, at provenuet på de nuværende lån falder med 0,85 mio. kr., hertil kommer et merprovenu på provision på omtalte 121 mio. kr., der udgør 0,6 mio. kr. Det vil alt i alt betyde en merudgift (mindre i indtægt) på 0,25 mio. kr.
Det skal bemærkes, at muligheden for at efterprøve forsyningsselskabets markedsafprøvning ikke har været muligt.
Vurdering
Risikovurdering: meget lav og på en skala fra 1-5, hvor 5 er meget høj og 1 er meget lav risiko, udgør risikoen 1.
SK varme A/S oplyser, at varmeselskabets aktiver udgør 528 mio. kr. i bogført værdi, hvoraf 123 mio.kr. er finansieret via lån (før denne lånoptagelse).
Administrationen anbefaler, at SK Varmes ansøgning om garantistillelse på 121 mio. kr., fordelt på 2 lån, imødekommes, såfremt lånet optages i Kommunekredit på de nævnte betingelser. Lånene skal efter gældende regler være optaget inden udgangen af april måned.
Med hensyn til garantiprovisionen anbefales model B, idet der p.t. kan forhandles meget favorable vilkår for projekter med meget lav risiko – og garantiprovisionen skal ske på markedsmæssige vilkår.
Garantiprovisionen i andre kommuner ligger typisk på mellem 0,5 til 1 %. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Er beskrevet under handlemuligheder
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Slagelse kommune stiller garanti for 121 mio. kr. ved Kommunekredit på de nævnte betingelser.
2.    at satsen for opkrævning af garantiprovision drøftes og godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1 - anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - anbefales til Byrådets godkendelse, at garantiprovisionen fastsættes til 0,5 % på dette lån.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Godkendt at garantiprovisionen på dette lån fastsættes til 0,5 %.

4. Skælskør Boligselskab, afdeling 2018 - lånoptagelse og garanti (B)

4.     Skælskør Boligselskab, afdeling 2018 - lånoptagelse og garanti (B)

Sagsnr.: 330-2019-9256                 Dok.nr.: 330-2019-52056                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal behandle ansøgning om godkendelse af låneoptagelse i forbindelse med udskiftning af vinduer og terrassedøre for Skælskør Boligselskab afdeling 2018 beliggende i området Slagterivej/Agersøgårdsvej. Byrådet skal godkende 100 % kommunal garanti på 4.354.000 kr.
Baggrund
Afdeling 2018, der er beliggende på Slagterivej 3-67, 4230 Skælskør og Agersøgårdsvej 1A-5D, 4244 Agersø ansøger om godkendelse af lånoptagelse og kommunal garanti på lån i forbindelse udskiftning af vinduer og terrassedøre.
Arbejdet indebærer udskiftning af vinduer og terrassedøre for Skælskør Boligselskab afdeling 2018.
Afdelingen består af 48 familieboliger og 8 startboliger på Slagterivej i Skælskør by, samt 8 familieboliger på Agersøgårdsvej på Agersø.
Projektets samlede budget er på 5.354.000 kr. inkl. honorar og finansieringsomkostninger.
Skælskør Boligselskab oplyser at de har bevilliget et tilskud fra egen trækningsret på 1.000.000 kr.
Der ansøges om låneoptagelse til udskiftning af vinduer og døre på 4.354.000 kr., der optages som et 30 årigt realkreditlån med fastforrentet kontantlån på 1,7960 % og en anslået årlig ydelse på 250.000 kr.
Dette vil, sammen med den årlige besparelse i vedligehold/henlæggelser resultere i en huslejestigning på maximal 4,35 %.
Vedligehold/henlæggelser
Skælskør Boligselskab oplyser at afdelingen kan opnå en årlig besparelse på vedligehold/henlæggelser på 72.000 kr. Dele af denne besparelse relaterer sig til planlagt vedligeholdelse af de nuværende vinduer og døre. Ligeledes er den ekstraordinære henlæggelse i 2019 også medregnet.
Hertil kommer angiveligt en energibesparelse for den enkelte lejer, som ikke er medtaget i denne beregning. Da dette er en individuel faktor.
Projektet forudsætter, at Byrådet godkender kommunal garanti på 4.354.000 kr.
Beboerdemokrati
Udskiftning af vinduer og døre er godkendt af afdelingsbestyrelsen den 19.11.2018 og af hovedbestyrelsen den 18.12.2018.
Retligt grundlag
Optagelse af lån mod pant i fast ejendom skal godkendes af kommunen jf. almenboliglovens § 29 stk. 1. og forbedringsarbejder jf. almenboliglovens § 28, stk. 1.
Det følger af styrelseslovens § 41, at Byrådet skal godkende kommunal garantistillelse.
Kommunen skal ikke godkende huslejestigninger under 5 % jf. bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger § 10 stk. 3.
Handlemuligheder
Kommunen kan stille kommunal garanti til lån til ekstraordinære renoveringsarbejder. Det er ikke defineret, hvad ekstraordinære renoveringsarbejder omfatter. Det er dermed kommunerne, som beslutter hvilke arbejder, der kan betragtes som ekstraordinære renoveringsarbejder, og der er således et vist rum for fortolkning. Efter ministeriets opfattelse er rene forbedringsarbejder ikke omfattet. Det gælder uanset formået med forbedringsarbejderne. Det vurderes endvidere, at ekstraordinære renoveringsarbejder typisk er arbejder, som er påtrængende at få gennemført.
Det vurderes, at udskiftning af vinduer og terrassedøre er en nødvendighed for boligernes vedligeholdelsesstandart.
Byrådet kan stille garanti, men er ikke forpligtet hertil. Det er således 2 handlemuligheder:
1.    At give tilsagn om garantistillelse
2.    At give afslag på garantistillelse
Vurdering
Finans, Betaling og Revision anbefaler, at ansøgning om optagelse af lån og garantistillelse imødekommes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Garantistillelse for lån optaget i almennyttige boliger er ifølge lånebekendtgørelsens § 3 stk. 2
nr. 1 ikke omfattet af den kommunale lånoptagelse og påvirker dermed ikke kommunens låneramme.
En garantistillelse kan få konsekvenser for Slagelse Kommune, såfremt lånet misligholdes.
Dette sker dog yderst sjældent, hvorfor risikoen anses for at være minimal. Et eventuelt tab finansieres af kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør Vini Lindhardt indstiller,
1.    at Lånoptagelse på maksimalt 4.354.000 kr. for Skælskør Boligselskab afd. 2018 godkendes.
2.    at Der meddeles 100 % garanti for lånet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Godkendt.
Der udarbejdes kort notat til byrådet om boligselskabernes mulighed for opsparing til vedligeholdelse samt muligheden for at accepterede tilbud medsendes ansøgningen til Byrådet.

5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby (B)

5.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2018-31400               Dok.nr.: 330-2019-21901                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby skal vedtages endeligt.
Samtidig skal Byrådet tage stilling til om indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale skal vedtages.
Baggrund
Lokalplanen blev vedtaget som forslag af byrådet d. 29. oktober 2018 og sendt i offentlig høring fra den 3. november 2018 til den 4. januar 2019. I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget et høringssvar fra Banedanmark, som gør opmærksom, at de ikke har nogen bemærkninger til planen.
Lokalplanen giver mulighed for at etablere en dagligvarebutik på 1200 m2. Ved etablering af butikken vil de eksisterende bygninger på Brovej 11A blive nedrevet.
Butikken skal ligge i den sydøstlige del af området. Den skal opføres i mursten med ensidig taghældning. Bygningshøjden må maks. være 7 m, målt fra niveauplan. Dog må en mindre del ved indgangen opføres i en bygningshøjde på 8,5 m. Udearealer nord og vest for bygningen skal indrettes til parkering (74 p-pladser), torveareal samt græsarealer ud til Skælskør Landevej.
Der skal etableres to vejadgange fra Brovej, ca. 50 meter og 80 meter fra rundkørslen. Vej-adgangen mod øst vil blive benyttet til vareindlevering.
Brovej er en skolevej. Der bør derfor etableres en fælles gå- og cykelsti langs Brovej for at sikre fodgængere og cykeltrafik til skolen og børnehaven. Bygherren skal, ifølge vedhæftede udbygningsaftale, afholde udgifter til anlæg af stien foran butikken. Slagelse Kommune skal afholde udgifter til stiens videre forløb hen til skolen.
Der skal desuden etableres stiforbindelse, der sikrer adgang til dagligvarebutikken fra boligområderne mod syd.
Butikkens facader mod syd og vest vil være meget synlige fra Brovej og Skælskør Landevej. Lokalplanforslaget indeholder derfor bestemmelser, der sikrer, at disse facader brydes med vinduer og relief i murværk for at give et attraktivt arkitektonisk indtryk.
En del af området er omfattet af eksisterende lokalplan 317, som giver mulighed for boligbebyggelse. Lokalplan 317 bliver ophævet for så vidt angår det areal, der omfattes af den nye lokalplan.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1203. Derved skabes plangrundlaget for en dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby. Byrådet kan samtidig vælge at vedtage indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1203 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 317, der giver mulighed for boligbebyggelse fortsat danner plangrundlag for området.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet godkender hvidbogen og vedtager Lokalplan 1203 endeligt. Herved skabes grundlaget for, at der kan etableres en dagligvarebutik i Slots Bjergby.
Slots Bjergby er på nuværende tidspunkt under udbygning. Flere lokalplaner for boliger er enten undervejs eller vedtaget og klar til at blive realiseret. Byen mangler dog en dagligvarebutik. Vedtagelse af lokalplanen kan derfor ses som led i byens udvikling.
Lokalplanens bestemmelser for butikkens ydre fremtræden, bl.a. angående facaden, vil sikre en høj visuel kvalitet. Butikkens sammenhæng med kommende boligområde mod syd bliver styrket gennem stiforbindelser. Ved etablering af en fælles gå- og cykelsti sikrer lokalplanen desuden de bløde trafikanter langs Brovej, som fungerer som skolevej.
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale. I udbygningsaftalen forpligter byggeherren sig til at opføre den nævnte fælles gå- og cykelsti langs Brovej for egen regning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Etablering af dobbeltrettet sti mellem Rema 1000s ejendom og skolen vil beløbe sig til ca. 0,7 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby vedtages endeligt,
2.    at indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 og 2; Anbefales til Byrådets godkendelse.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker at Pyloner i 8.16 udgår.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) ønskede en vurdering af trafikforholdene i forhold til rundkørsel og Brovej og offentlig trafik. Notat fremsendes forud for Byrådets møde.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker at fastholde bemærkninger fra udvalgsbehandlingen om, at pyloner i 8.16 udgår.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod lokalplanen.

6. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose og tilhørende miljøscreening (B)

6.     Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose og tilhørende miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2018-61362               Dok.nr.: 330-2019-6639                                              Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til tillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme har anmodet om en ændring af kommuneplanrammen for den tidligere børnehave ”Humlebien”, Blomstervænget 4, og den tidligere tandklinik Blomstervænget 3B, beliggende i Dalmose, så ejendommene overgår til boligformål.
Byrådet besluttede på sit møde den 26. november 2018, at igangsætte udarbejdelsen af et kommuneplantillæg med det formål, at lade de to bygninger med udearealer overgå til boligformål ved at udvide arealet for den eksisterende boligramme - rammeområde 6.B1.
Der blev afholdt en foroffentlighedsfase for kommuneplantillægget i december 2018. Der er ikke modtaget nogen bemærkninger i forbindelse med foroffentlighedsfasen. Som en del af foroffentlighedsfasen, har Kommunale Ejendomme undersøgt muligheden for at afhænde den tidligere tandklinik til en privat tandklinik. I den forbindelse er der taget kontakt til 4 tandklinikker hvoraf en har svaret tilbage. Tilbagemeldingen er, at markedet allerede er mættet i Slagelse og omegn. Med det eksisterende antal privatklinikker pr. antal indbygger er der taget hånd om de borgere der benytter det private tandlægemarked. Og der er tilmed stadig åben for tilgang hos samtlige klinikker. Derfor vurderes der ikke at være behov for yderligere privatpraktiserende tandklinikker i Slagelse eller periferi.
Der er nu udarbejdet et Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved blomstervænget i Dalmose. Kommuneplantillægget udvider boligrammen, så de to bygninger med udearealer overgår fra rammeområde 6.D1 til rammeområde 6.B1 således at anvendelsen for de to ejendomme ændres fra offentlige formål til boligformål.
Der er udarbejdet en miljøscreening af kommuneplantillægget der ikke har påvist væsentlig indvirkning på miljøet ved gennemførelse af planlægningen.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Miljøscreeninger tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke foretages den ønskede justering af afgrænsningen mellem rammeområde 6.B1 og 6.D1, og den tidligere tandlægeklinik og daginstitution vil fortsat være omfattet af rammeområde 6.D1 til offentlige formål.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Efter etableringen af Dalmose Daginstitution i det tidligere rådhus på Vemmeløsevej 40 i Dalmose er der ikke længere brug for bygningen på Blomstervænget 4 til daginstitution. Den tidligere tandklinik tilknyttet Dalmose Skole har ikke været i brug igennem en årrække. Erhvervs- og Teknikudvalget har derfor hhv. den 5. marts 2018 (Blomstervænget 4 - daginstitutionen) og den 4. juni 2018 (Blomstervænget 3B – tandklinikken) vedtaget at afvikle de 2 ejendomme.
I forhold til Dalmose Skole, er der ikke noget, der tyder på, at skolen i fremtiden vil få brug for bygningsmassen, idet skolen oplever faldende elevtal. Dalmose Skole kan rumme op til ca. 600 elever. Med det nuværende elevtal vil der være plads til yderligere ca. 130 elever. Dalmose Daginstitution kan rumme op til 149 børn. Der er i dag udnyttet 106 pladser. Det skønnes, at der også på sigt vil være et tilstrækkeligt antal pladser.
Muligheden for at afhænde den tidligere skoletandklinik til en privat tandklinik har været undersøgt. Og tilbagemeldingen er, at der umiddelbart ikke er behov for yderligere private tandklinikker i Slagelse og omegn.
Blomstervænget 4 ligger midt i et boligkvarter, hvilket gør det helt naturligt, at ejendommen får samme anvendelse som de omkringliggende ejendomme, der ligger i rammeområde 6.B1. Blomstervænget 3B grænser op til det tilstødende boligkvarter og ligger relativt tæt på en af bygningerne på Dalmose Skole. Det er vurderingen, at en adskillelse af den tidligere tandklinik fra Dalmose Skole vil kunne gennemføres, så også den tidligere tandklinik kan blive en del af det tilstødende boligområde.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager planforslaget der udvider boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose. Dette vil understøtte muligheden for, at de ubenyttede bygninger med tilknyttede udearealer kan aktiveres på ny til boligformål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 og 2; Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

7. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. for 4. kvartal 2018 (B)

7.     Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. for 4. kvartal 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-49761               Dok.nr.: 330-2019-53378                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende bevillinger for de anlægsregnskaber under 2 mio. kr., som er godkendt i fagudvalgene i 4. kvartal 2018, og hvor der er et mer- eller mindreforbrug, som skal finansieres af kassen, driften eller andre anlægsprojekter.
Baggrund
Ifølge reglerne for Økonomistyring og ledelsestilsyn for Slagelse Kommune skal anlægsregnskaber med bruttoudgifter eller –indtægter på 2 mio. kr. eller derunder kun godkendes i de respektive fagudvalg. Da flere af anlægsregnskaberne enten har mer- eller mindreforbrug, som skal finansieres af kassen, driften eller andre anlægsprojekter, skal sagerne forelægges Byrådet til godkendelse.
Der er i 4. kvartal 2018 godkendt 2 anlægsregnskaber under 2. mio. kr. med beløbsmæssige afvigelser i de respektive udvalg. Den samlede økonomi for de godkendte regnskaber er således:
1.000 kr.
Samlet nettoanlægsbevilling                   915
Samlede nettoudgifter                            951
Nettomerforbrug rapporteret                  (36)
I bilag 1 fremgår de anlægsregnskaber med mer- eller mindreforbrug, der er godkendt i fagudvalgene for 4. kvartal 2018.
Retligt grundlag
Styrelsesloven og reglerne for Økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Stab for Økonomi og Digitalisering anbefaler at anlægsregnskaberne godkendes, således at alle formelle krav er opfyldt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ifølge reglerne for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal et evt. mindreforbrug tilføres kassen og et evt. merforbrug skal finansieres inden for udvalget egen budgetramme. Anlægsregnskaber vedrørende køb/salg af jord finansieres dog altid via kassen.
Mindreforbrug for anlægsregnskabet vedrørende køb/salg har dog været med til at finansiere de budgetterede salgsindtægter på arealer og ejendomme.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
05.01
-37
 
 
 
Anlæg, salgsindt.
01.05
   1
 
 
 
Anlæg, jf. bilag 1
01.05
 36
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Nettomerforbruget, jf. bilag 1, reguleres i fagudvalgenes anlægsrammer. Merforbruget på 0,037 mio. kr. er reduceret i driftsbudgettet for Kultur- og Fritidsudvalget.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler at nettomerforbrug på anlægsregnskaberne i bilag 1 godkendes.
2.    at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler at 0,037 mio. kr. omplaceres fra driftsbudgettet på politikområde 05.01 og at 0,001 mio. kr. omplaceres til anlægsprojektet vedrørende salgsindtægter på arealer og ejendomme.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

8. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)

8.     Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-4945                 Dok.nr.: 330-2019-28665                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om Slagelse Kommune tager del i, at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne; Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Baggrund
Det danske system for turisme er under forandring. Folketinget har i den nye lov om erhvervsfremme (L73), fastsat nye retningslinjer for strukturen og økonomien turismesamarbejder gældende fra 2019. Konkret følger det af Folketingets beslutning, at kommunerne får en større rolle i turismefremmeindsatsen, og at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021.
For at kunne imødekomme kravene til fremtidens destinationsselskaber, foreslås det at kommunerne i Nordvest- og Vestsjælland går sammen i et fælles destinationsselskab. Destinationsselskabet skal tage udgangspunkt i kommunernes fælles baggrund i kyst- og naturturisme samt kulturhistorie.
I forbindelse med vedtagelsen af Lov om erhvervsfremme, blev det samtidig besluttet at forenkle den offentlige turismefremme, hvilket fremgår særligt i "Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark"(L67).
Som en del af erhvervsfremmeloven skal den kommunale turismefremmeindsats inden 2021 konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, frem for som i dag ca. 75-80 lokale aktører. Loven betyder at regionerne ikke længere må beskæftige sig med turismeudvikling, hvorfor kommunerne organisatorisk sikres en stærkere rolle såvel regionalt som lokalt, blandt andet gennem styrket deltagelse i Det Nationale Turismeforum.
Konsolideringen skal medvirke til at skabe stærkere destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats, som forbedrer konkurrenceevnen og dermed sikrer, at turismen fortsat kan bidrage til skabe vækst, beskæftigelse og oplevelser. Det indebærer større destinationsselskaber, hvor indsatserne i højere grad skal ske mellem flere kommuner, som så i fællesskab løfter i forhold til udviklingen af en stærk og attraktiv destination.  Under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, etableres en destinationsudviklingspulje øremærket til lokale og tværgående turismeprojekter. Destinationsudviklingspuljen kan kun søges af godkendte destinationsselskaber, og vil kunne søges allerede fra 1. januar 2019.
Processen for konsolideringen i 15-25 destinationsselskaber baseres på 5 særlige hensyn, som er aftalt mellem regeringen og KL. Det er inden for disse rammer op til kommunerne at indgå aftaler om fælles destinationsselskaber med en tilstrækkelig stor turismemæssig volumen. De 5 særlige hensyn er:
·         Sammenhængende geografi: Selskabet skal dække et afgrænset og sammenhængende geografisk område, der består af mere end én kommune.
·         Kritisk masse af turister: I det geografiske område skal der være et vist minimumsniveau af kommercielle overnatninger og/eller samlet turismeomsætning.
·         Kommunal basisfinansiering: Selskabet skal have et vist minimumsniveau af kommunal basisfinansiering årligt (eksklusiv projektmidler).
·         Ansvar for den lokale turismefremmeindsats: Selskabet skal have det overordnede ansvar for destinationsudvikling i området og være den operatør, der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
·         Specialiserede kompetencer: Selskabet skal bestride specialiserede kompetencer indenfor bl.a. strategisk destinationsudvikling, produkt- og forretningsudvikling samt markedsføring og gæsteservice.
En kommende destination i Nordvest- og Vestsjælland er bundet sammen af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning fra Storebælt over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjord. Kysten rummer tilsammen knapt 20% af Danmarks fritidshuse. Destinationen er desuden bundet sammen af bl.a. et istidslandskab, der danner grundlag for den kommende Istidsrute og indeholder 2 parker med særlig status, nemlig Naturpark Åmosen og UNESCO Global Geopark Odsherred. Alt dette viser områdets samlede potentiale i forhold til udvikling af kyst-og naturturisme.
Der er i forvejen et etableret museumssamarbejde, der rummer 4 kulturhistoriske museer samt 2 kunstmuseer (Sorø og Odsherred). Destinationen rummer også nogle af Danmarks bedste vingårde (Røsnæs og Odsherred) samt en række lokale producenter af kvalitetsfødevarer. Dertil kommer en række kulturhistoriske attraktioner: Trelleborg, Sorø Akademi, Højbyen i Kalundborg, Dragsholm slot m.fl. Endelig kan nævnes vigtige besøgssteder som Birkegårdens haver og Sommerland Sjælland. Besøgssteder og aktiviteter der alle understøtter udviklingspotentialet med tiltrækning af både endagsturister, sommerhusgæster og krydstogtturister.
Det nye fælles destinationsselskabs hovedindsats vil overordnet være at styrke de opgaver, som henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland allerede i dag varetager for kommunerne på turismeområdet, såsom markedsføring, tiltrækning af investorer og overordnet strategisk destinationsudvikling. Dette skal så samme med de relevante aktører, sikre et stærkt og effektivt modtagerapparat, der kan imødekomme turisternes behov for gode oplevelser og ophold.
Det kommende arbejde med etablering af et tværkommunalt destinationsselskab for kommunerne Odsherred, Kalundborg, Slagelse og Sorø tager udgangspunkt i de eksisterende visioner, strategier, planer og vedtægter for henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland. Desuden inddrages eksisterende gældende lovgivning samt den kommende tværkommunale fælles turisme udviklingsstrategi for region Sjælland, der forventes klar til endelig forelæggelse for kommunerne i 3. kvartal 2019.
Ambitionen er udarbejdelse af et beslutningsgrundlag, bestående af strategisk grundlag, vedtægter og ejeraftaler. Beslutningsgrundlaget skal sikre, at kommunerne kan vedtage etableringen af et nyt destinationsselskab for fremme af turismen, som vil kunne virke fra 1. januar 2020.
Arbejdet med etableringen er fastlagt i vedlagte Proces- og tidsplan, hvoraf der fremgår aktiviteter og leverancer. Proces- og tidsplanen er opdelt i tre faser:
·         Afdæknings- og etableringsfasen, herunder det politiske ejerskab i form af: ejerstrategi, nye vedtægter, organisatorisk set-up, finansielle forudsætninger
·         Vedtagelsesfasen
·         Opbygnings- og driftsfasen. - Officiel nedlæggelse og oprettelse, Nyt selskab i gang - turismestrategien implementeres
Under etableringsperioden, nedsættes der:
·         Den politiske styregruppe bestående af de fire kommuners borgmestre.
Den politiske styregruppe har særligt fokus på det politiske ejerskab og vedtagelsen.
·         Den arbejdende styregruppe, bestående af de for turismen ansvarlige fire fagdirektører i kommunerne og tilknyttet som rådgivere, direktørerne for de to eksisterende destinationsselskaber.
Den arbejdende styregruppe vil deslige inddrage to destinationsselskabers bestyrelser.
Den arbejdende styregruppe skal have fokus på at sikre arbejdet og udviklingen af det samlede forløb for etablering af destinationsselskabet, samt sikre ressourcerne finansielt og mandskabsmæssigt til opgaven.
Finansielt er der såvel delvis midler hos de eksisterende destinationsselskaber VisitOdsherred og VisitVestsjælland, som midler tilgængelig ved ansøgning af Erhvervsfremmebestyrelsens destinationsudviklingspulje.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme (L73)
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark (L67)
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune tager del i etableringen af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Sorø og Slagelse.
Såfremt Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune ikke involverer sig i et nyt tværkommunalt samarbejde om et fælles destinationsselskab med de tre øvrige kommuner, vil det have den konsekvens, at Slagelse Kommune i fremtiden ikke længere vil have et destinationsselskab.
Vurdering
Tallene for turismen i området viser styrken ved et nyt samarbejde:
 
Omsætning i 2016
Mill.kr.
Kommercielle Overnatninger i 2017
Basis finansiering i 2018 t.kr.
Slagelse, Kalundborg og Sorø (VisitVestsjælland)
 
2.276
 
670.148
 
6.821
 
Odsherred (VisitOdsherred)
 
1.606
 
460.964
 
2.700
 
Samlet for destinationen
 
3.882
 
1.131.112
 
9.521
Alt i alt tegner der sig et billede af Nordvest- og Vestsjælland som en destination, der både har potentiale og kritisk masse.
Det er derfor vurderingen, at et fælles destinationsselskab bestående af kommunerne Odsherred samt Kalundborg, Slagelse og Sorø, der henholdsvis står bag VisitOdsherred og VisitVestsjælland, vil kunne godkendes som et destinationsselskab, således at det kan være virksomt fra 1. januar 2020. Destinationsselskabet vil skulle være åbent for yderlig tilslutning, fra kommuner der geografisk og strategisk styrker den samlede destination.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at kunne søge midler til udvikling i Danmarks erhvervsfremmebestyrelse muliggøres med beslutning om at iværksætte etableringen af destinationsselskabet.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningskompetencen til at indgå i et fælles turismedestinationsselskab ligger i Byrådet, efter anbefaling fra Erhvervs- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler til Økonomiudvalg og Byråd, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender proces- og tidsplanen for arbejdet med etablering af et fælles turismedestinationsselskab.
3.    at Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
4.    at Byrådet beslutter, at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1.: Anbefales.
Ad 2.: Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 3 - Godkendt.
Troels Brandt (B) udtrykte tilfredshed med, at de små turismeoperatører tilgodeses.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
At 4 - Godkendt.
Troels Brandt (B) opretholdt bemærkning fra Økonomiudvalget.

9. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

9.     Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2019-23920                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder. Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter kunne være:
-      Det skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser eller forhandlingssituationer m.m.
-      Der skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres efter mødet
-      Overskriften for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
-      Når der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede punkter.
-      Der er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks. personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
-      Derudover må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne på mødet.
-      Man må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod, indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket” punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen, men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller pressen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere anbefaler hun, at  der    udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra administrationen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne lukkes (efter behandling).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede dagsordner/referater.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet. Udvalget går ind for åbenhed. Udvalget ønsker som udgangspunkt, at sager er fuldt lukkede. Det anbefales, at et flertal i udvalget kan beslutte, at beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder kan offentliggøres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget ønsker, at de lukkede punkter er lukkede på alle måder af hensyn til sagernes karakter og eventuelle implicerede parter.
Udvalget ønsker at have mulighed for, at de lukkede punkter kan åbnes efter behandling.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter, og ønsker at fortsætte med den nuværende praksis, hvor beslutninger fra lukkede punkter ikke offentliggøres.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Økonomiudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at den nuværende praksis og retningslinjer for lukkede udvalgssager opretholdes, med mulighed for, at der kan træffes konkrete beslutninger, der afviger herfra.
I sager, der er lukkede, skal begrundelsen for at lukke sagen anføres.
Forvaltningen udsender ajourførte retningslinjer til Byrådet som bilag til sagen.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte, at den nuværende praksis og retningslinjer for lukkede udvalgssager opretholdes, med mulighed for, at der i det respektive udvalg kan træffes konkrete beslutninger, der afviger herfra.
I sager, der er lukkede, skal begrundelsen for at lukke sagen anføres.

10. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)

10.   Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)

Sagsnr.: 330-2019-12933               Dok.nr.: 330-2019-71488                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om Slagelseskatten.
Baggrund
Slagelseskatten, som befinder sig i Nationalmuseets gemmer, bør komme til Slagelse, da den er interessant i sig selv og af kulturhistorisk betydning for Slagelse by.
Slagelseskatten er et fund, som ifølge Martin Pavon fra Museum Vestsjælland, cand.mag. i middelalder, renæssance og forhistorisk arkæologi, består af ”186 guldmønter, 269 sølvmønter, fire sølvbarer med en gennemsnitlig vægt på ca. 220 gram, syv fingerringe af enestående høj kvalitet, et trefliget bæltespænde af forgyldt sølv og en lang række spænder, påsyningssmykker - herunder knapper og våbenhægter.” (Jul i Slagelse 2018, side 12)
Martin Pavon omtaler Slagelseskatten som det største fund af guld fra middelalderen og som spektakulært på grund af variationen i fundet, som blev gjort den 23. februar 1883 i et hus ved Smedegades udmunding i Gammeltorv i Slagelse. Fundet befandt sig i kælderen under ejendommen og er blevet anbragt dér i 1370’erne.
Martin Pavon har en formodning om, at der er en sammenhæng med den rigsforsamling/det danehof, som blev afholdt i Slagelse i 1376, hvor der blevet underskrevet en håndfæstning for Oluf den Anden, dronning Margrete den Førstes 5-årige søn. Det var den håndfæstning, der gav det norsk-danske kongepar adkomst til sammen med rigsrådet at regere Danmark på sønnens vegne.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.    at Slagelse Kommune arbejder for i samarbejde med Museum Vestsjælland og Nationalmuseet at få tilvejebragt en permanent udstilling af Slagelseskatten i Slagelse by.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Kultur- og Fritidsudvalgets behandling.

11. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)

11.   Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)

Sagsnr.: 330-2019-13122               Dok.nr.: 330-2019-71645                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om ernæringsscreening i hjemme- og sygeplejen og på plejecentre af ældre og syge borgere.
Baggrund
Underernærede ældre og syge borgere i Slagelse Kommune får ikke i tilstrækkeligt omfang den kost, som de har brug for, selv om Sundhedsstyrelsen anbefaler ernæringsscreening af ældre og syge borgere.
Ifølge en undersøgelse fra Aalborg Universitet i samarbejde med Slagelse Kommune kniber det gevaldigt i kommunens hjemme- og sygepleje med at få foretaget en identifikation af de borgere, som er fejl- eller underernærede. Over halvdelen af de ansatte sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedsmedhjælpere tilkendegiver, at de ikke anvender kommunens retningslinjer om screening. Der er nu etableret et ernæringsteam, og sygeplejersker og medarbejdere fra plejecentre er sendt på kursus ifølge artikel i Sjællandske den 12. februar 2019.
Der er behov for, at det bliver tydeligt, hvordan der i praksis arbejdes med Sundhedsstyrelsens retningslinjer om at undersøge ældre og syge borgere for at forebygge fejl- og underernæring.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.    at undersøgelsen fra Aalborg Universitet forelægges for byrådet.
2.    at administrationen til byrådet udarbejder en redegørelse for, hvordan der i Slagelse Kommune arbejdes med at følge Sundhedsstyrelsens anbefaling af ernæringsscreening af ældre og syge borgere.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Forebyggelses- og Seniorudvalget til behandling.
Ann Sibbern (O) oplyste, at der er udarbejdet notat til Forebyggelses- og Seniorudvalget foranlediget af sagen. Det sendes ud til Byrådet.
12. Lukket: Salg af navn på idrætsfacilitet - stillingtagen til tilbud (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Underskriftsark (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.