1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2019-3738 Dok.nr.: 330-2019-50710 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
Bodil Knudsen (A) deltog som suppleant for Lis Tribler (A),
Miralem Garagic (A) deltog som suppleant for Jimmi Jørgensen (A), Jytte Knuth
(V) deltog som suppleant for Morten Hass Augustsen (V), Jan Møller Pedersen (V)
deltog som suppleant for Helle Jacobsen (V) og Morten Røngaard (V) deltog som
suppleant for Ole Drost (V).
Dagsorden blev godkendt.
2. Budgetopfølgning 1 for 2019 - Samlet opfølgning (B)
2. Budgetopfølgning 1 for 2019 - Samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2019-4262 Dok.nr.: 330-2019-42787 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1
for 2019 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2019. Økonomiudvalg
og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen og træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Takster vedr. renovation og vedr. specialundervisning
fremlægges til godkendelse.
Baggrund
Budgetopfølgning 1 for 2019 er
fremlagt for alle fagudvalg. Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige
ændringer i de forudsætninger, som Budget 2019-2022 bygger på, samt opfølgning
på anlægsprogram. Endvidere har opfølgningen haft skærpet opmærksomhed på de
fra budgetlægningen definerede ”Særligt udfordrede budgetområder”
Der er således ikke tale om en
traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene
fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets
vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling.
Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, er ligeledes
forelagt fagudvalgene.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret
budget pr. 31 januar 2019. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke
indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018. Disse overførsler
behandles af Byrådet i marts.
Samlede indtægter,
udgifter og anlæg (1.000 kr.) | Korrigeret budget | Forventet resultat | Afvigelse |
Indtægter | -5.223.987 | -5.227.187 | -3.200 |
Renter m.v. | 650 | 650 | 0 |
Driftsudgifter | 5.090.063 | 5.104.774 | 14.711 |
Heraf: serviceudgifter * | 3.477.329 | 3.494.669 | 17.340 |
Øvrige driftsudgifter | 1.612.834 | 1.610.105 | -2.629 |
Anlæg | 215.620 | 211.620 | -4.000 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | -1.100 | -1.100 | 0 |
I alt til finansiering | 81.246 | 88.757 | 7.511 |
* Kommunens serviceramme er fastlagt med det oprindelige Budget 2018 til
3.477 mio. kr.
Anm.: I
afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt
Det fremgår af tabellen, at der
netto er en afvigelse i forhold til det korrigerede budget på 7,5 mio. kr.
Drift
Der forventes et merforbrug på
drift på 14,7 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til:
·
Specialundervisning (merforbrug 6,3 mio. kr.)
·
Specialiserede børne- og ungeområde (merforbrug 6,5 mio. kr.)
·
Serviceloven § 85 (merforbrug anslået til 4-7 mio. kr. Efterfølgende
vurderet til 4,7 mio. kr.)
·
Beskæftigelsesområdet (mindreforbrug – 3,1 mio. kr.)
Børne- og Ungeudvalget
arbejder med muligheder for at sikre budgetoverholdelse ligesom der på øvrige
særligt udfordrede budgetområder (handicap og psykiatri samt ældreområdet) er
tæt opfølgning.
Serviceramme
Serviceudgifterne forventes i budgetopfølgningen at blive
16-19 mio. kr. højere end den serviceramme, der blev fastlagt med det
oprindelige budget, jfr. ovennævnte. Der er dog tale om en vurdering, der p.t.
er forbundet med stor usikkerhed.
Der er i Budget 2019 afsat et regnskabsværn vedr.
serviceudgifterne på 33,5 mio. kr.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1, afsnit 7.
Anlægsudgifter
Der forventes mindreudgift i forhold til det korrigerede
budget på 4 mio. kr., som kan henføres til forventede mindreudgifter i
forbindelse med byggemodning af grunde.
Bevillinger
Budgetopfølgningen indeholder følgende ansøgninger fra
fagudvalgene om bevillinger:
1) Erhvervs- og
Teknikudvalget søger om:
a. Omplacering af
155.000 kr. fra drift til finansiering af ældre- og handicapboliger.
Omplaceringen skyldes ændring af regnskabspraksis efter revisors anvisning. (Kasseneutral)
b. Kassefinansiering
af 279.000 kr. til Kommunale Ejendomme vedr. flytning af Redning og Brand, jfr.
sag nr. 21 den 26.02.2018. (Kassefinansiering)
2) Forebyggelses-
og Seniorudvalget søger om omplacering af 0,5 mio. kr. fra Økonomiudvalget til
Forebyggelses- og Seniorudvalget vedr. hjælpemiddelområdet, jfr. budgetaftalen
pkt. 54 s (kasseneutral teknisk omplacering)
3) Børne- og
Ungeudvalget søger om omplacering af 11.000 kr. fra Antvorskov skole til
Ejendomsservice vedr. ny legeplads
Takster
I forbindelse med godkendelse af takster for
renovationsområdet for 2019 er der sket en fejltastning, som betyder at
nedenstående takstændring skal godkendes:
Emne Beløb incl. moms | Godkendt takst
(forkert) | Korrekt takst |
Beholdere, madaffald – erhverv: | ||
- 140 l beholder, hver uge pr. år | 1.011,25 | 1.005,00 |
- 140 l beholder, hver 2. uge pr. år | 681,25 | 676,25 |
- 370 l beholder, hver uge pr. år | 2.870,00 | 2.655,00 |
- 370 l beholder, hver 2. uge pr. år | 1.435,00 | 1.327,50 |
- 370 l beholder, sæsontømning pr. år | 1.325,00 | 1.225,00 |
Beholdere, restaffald – private: | ||
- 660 l beholder, hver 2. uge pr. år | 2.385,00 | 2.407,50 |
- 770 l beholder, hver 2. uge pr. år | 2.782,50 | 2.808,75 |
Børne- og Ungeudvalget har i sit møde den 4.2.2019 behandlet
handlemuligheder vedr. forventet merforbrug på specialundervisning og godkendt
en nedsættelse af takster på området for skoleåret 2019/2020, jfr. bemærkning senere
under afsnit Vurdering. Takstændringen fremgår af bilag 2, der oversendes til
godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig
kassebeholdning (365-dages gennemsnit) ved årets udgang på 305 mio. kr.
Ved starten af 2019 var den gennemsnitlige kassebeholdning
på 290 mio. kr., hvilket er højere end tidligere forventet, primært som følge
af lavere drifts- og anlægsudgifter i 2018 end forventet ved budgetopfølgning 4
for 2018.
Dermed er den gennemsnitlige likviditet siden 31.12.2017
steget med ca. 125 mio. kr. siden ultimo 2017. Stigningen skyldes bl.a.
overførte mindreforbrug for drift og anlæg (og dermed udskudt forbrug) samt
låneoptagelse, hvortil der er opnået dispensation for Økonomi- og
Indenrigsministeriet netop med henblik på styrkelse af likviditeten.
Sidstnævnte beløber sig til 70 mio. kr. i 2018 og 60 mio. kr. i 2019.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes.
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er der
fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn skal der udarbejdes handleplaner på de områder, hvor
merforbruget overstiger 100.000 kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt
fagudvalgene, findes i bilag 1, afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på
handleplanerne.
Vurdering
Budgetopfølgning 1 finder sted så tidligt på året, at det
ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere
finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 først sted i marts.
Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er
væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
De særligt udfordrede budgetområder følges tæt af
fagudvalgene med henblik på vurdering af budgetoverholdelse samt eventuelle
initiativer, der kan iværksættes, såfremt det er nødvendigt. Budgetopfølgning 1
viser særlig opmærksomhed vedr. merudgifter til specialundervisning og til det
specialiserede børne- og ungeområde. Børne- og Ungeudvalget har i den
forbindelse særskilt behandlet sager med dette fokus jfr. udvalgets møde den
4.2.2019 pkt. 146
og 147.
Udvalget har godkendt en række handlemuligheder til at imødegå
merudgiftsbehovet, herunder en takstnedsættelser på egne specialskoler for
skoleåret 2019/2020. Det skal dog bemærkes, at de fremlagte beregninger af
besparelsen for 2019 tager udgangspunkt i budgetåret 2019 og ikke i skoleåret
2019/20.
Ligeledes har Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
stor fokus på opfølgning vedr. Servicelovens § 85. Seneste beregninger
indikerer et forventet merforbrug på 4,7 mio. kr. I forbindelse med sag om
overførsel af mer-/mindreforbrug i 2018, som forelægges i marts, kan tages
stilling til, hvorvidt der er grundlag for evt. at justere bevillingen.
Opfølgningen viser et fortsat behov for tæt styring og
opmærksomhed.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger i henhold til ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af
nedenstående skema:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Pkt. 1a: Drift | 6.03 | -155 | -155 | -155 | -155 |
Pkt. 1b: Drift | 6.03 | 279 | 279 | 279 | 279 |
Pkt. 2: Drift | 1.02 7.01 | -500 500 | -500 500 | -500 500 | -500 500 |
Pkt. 3: Drift | 6.03 8.01 | 11 -11 | 11 -11 | 11 -11 | 11 -11 |
Finansiering | |||||
Ældreboliger (henlæggelser) | 155 | 155 | 155 | 155 | |
Kassen | -279 | -279 | -279 | -279 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 1 for 2019 tages til efterretning
2.
at Bevillinger og omplaceringer godkendes som anført sagsfremstillingen
pkt. 1-3
3.
at Takster vedr. renovation i 2019 ændres som angivet i sagsfremstillingens
tabel
4.
at Takster vedr. specialskoler nedsættes, idet det skal præciseres,
hvorvidt det skal gælde for budgetåret 2019 eller for skoleåret 2019/2020 som
vist i Bilag 2
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 1. - Anbefales taget til efterretning.
At. 2. - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3. - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4. - Anbefales til Byrådets godkendelse, således at
takster for specialskolerne nedsættes, gældende for budgetåret 2019, som vist i
bilag 2.
Økonomiudvalget får en nærmere orientering om konsekvensen
af handleplan vedrørende midlertidig boligplacering af flygtninge.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Godkendt
At 3 - Godkendt
At 4 - Godkendt, således at taksterne for specialskolerne
nedsættes, gældende for budgetåret 2019.
Byrådet får tilsendt orientering om konsekvenserne af
handleplan vedrørende midlertidig boligplacering af flygtninge.
3. SK Varme A/S ansøgning om kommunal garanti (B)
3. SK Varme A/S ansøgning om kommunal garanti (B)
Sagsnr.: 330-2019-10165 Dok.nr.: 330-2019-56633 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Slagelse Kommune vil
imødekomme ansøgning fra SK Varme A/S, om garantistillelse på 121 mio. kr., og
i givet fald fastsætte garantiprovision.
Baggrund
Bestyrelsen i SK Varme A/S har besluttet, at søge Byrådet om
garantistillelse på 121 mio. kr. for lån, der optages i forbindelse med
opførelse af Halsskov Kraftvarmeværk og udbygning af varmedistributionsnettet.
De 121 mio. kr. er fordelt med ca. 57 mio. kr. på kraftvarmeværet og de
resterende på varmedistributionsnettet.
Der er indhentet lånetilbud fra henholdsvis Kommunekredit og
Jyske Bank på 20 årlige lån. Lånet fra Jyske Bank er et variabelt lån med en 4
årig fastrenteswap. Og Lånene i Kommunekredit er 2 lige store lån med
henholdsvis en fast rente og en variabel renteaftale på 6 år.
Sk Varme A/S har oplyst, at det nye kraftvarmeværk ikke
driver varmepumper til kombineret produktion af varme og køling jf.
bekendtgørelse om varmeforsyning § 2 d.
Garantiprovision
Byrådet besluttede 30. april 2018, at Slagelse kommune
generelt opkræver garantiprovision på 0,75 %. SK Varme A/S anfører i deres
ansøgning, at det i denne sag er en sats over markedsværdien. SK Varme A/S har
foretaget en markedsprøvning på de finansielle omkostninger, og vil efter det
oplyste, kunne optage lån på det private lånemarked til en lavere pris.
SK Varme A/S ser dog gerne, at lånoptagelsen sker i
Kommunekredit i lighed med SK Varmes øvriges lån. Det forudsætter dog, at der
samlet set ikke påføres SK Varmes kunder finansielle omkostninger, der ligger
ud over den billigste finansiering på markedet. SK Varmes udspil ligger op til
en garantiprovision på 0,5 %.
Lånoptagelse
Såfremt Byrådet imødekommer SK Varmes ansøgning om garanti
m.v., så er strategien for at sikre, at der kan foretages ekstraordinære afdrag
i løbet af lånets løbetid, at investeringssummen på 121 mio. kr. fordeles på to
lige store lån:
Lån 1:
Hovedstol på 60,5 mio. kr. aftalelån med variabel rente ed
løbetid på 20 år med halvårlige ydelser (indfrielsesmulighed til stede).
Lån 2:
Hovedstol op til 60,5 mio. kr. med fast rente og løbetid på
20 år med halvårlige ydelser (inkonverterbart). Rente pr. 22. januar 2019 udgør
1,17%.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning § 2 d:
En kommune kan i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler
stille garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller
driftsaktiviteter i en virksomhed, som nævnt i § 2 b med undtagelse af
virksomhed, som driver varmepumper til kombineret produktion af varme og
køling.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af
garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 5 for så vidt angår distributionsnettet.
Artikel 107 stk. 1 i Traktat om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Kommissionens meddelelse om anvendelse af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier. For så vidt
angår garantiprovision.
Handlemuligheder
I forbindelse med garantistillelsen er der to handle
muligheder:
1. At Slagelse
kommune ikke stiller garanti for lån i Kommunekredit
2. At Slagelse
kommune stiller garanti for 121 mio. kr., og derved opkræver garantiprovision.
Ad. 1 vil betyde, at SK Varme A/S optager lån i et
alternativt finansieringsinstitut med de omkostninger det vil medføre. Garantiprovisionen
vil blive afregnet til långiver.
Ad 2 vil betyde, at Slagelse kommune stiller garanti for 2
lån, der tilsammen udgør 121 mio. kr. Garantiprovisionen vil tilfalde kommunen.
Af handlemuligheder i forbindelse med fastsættelse af
garantiprovision er der beskrevet 3 muligheder:
A. At den generelle
sats på 0,75 % fastholdes.
B. At
garantiprovisionen individuelt fastsættes til 0,5 % på dette lån.
C. At
garantiprovisionen generelt fastsættes til 0,5 % for alle kommunens
garantistillelser.
Mulighederne er ikke udtømmende.
Ad A. Den økonomiske konsekvens ved model A vil være en
merindtægt på 0,9 mio. kr., såfremt SK Varme A/S optager lån i Kommunekredit
med kommunal garantistillelse. Alternativet for SK Varme er, at optage lån i et
andet finansieringsselskab uden kommunal garanti – og her vil den økonomiske
konsekvens for Slagelse Kommune være 0.
Ad B. at garantiprovisionen fastsættes individuelt for dette
ene lån alene vil betyde, at SK Varme optager lån i Kommunekredit og at
garantiprovisionen på 0,5 % tilfalder Slagelse Kommune med 0,6 mio. kr. det
første år.
Fastsættelse af garantiprovision skal ske på markedsmæssige
og individuelle vilkår og risikoen i dette selskab og for denne type lån er
meget lav, idet vi taler om et brugerfinansieret område, hvor der er solidarisk
hæftelse og långiverne p.t. er mere risikovillige med hensyn til udlån, da
kapitalen af indtjeningsårsager skal ud og arbejde – dermed presses priserne på
provisionen.
Ad C. at garantiprovisionen generelt nedsættes til 0,5 % på
samtlige kommunale garantistillelser. Under forudsætning, at SK Varme udnytter
garantien på 121 mio. kr. vil den økonomiske konsekvens være, at provenuet på
de nuværende lån falder med 0,85 mio. kr., hertil kommer et merprovenu på
provision på omtalte 121 mio. kr., der udgør 0,6 mio. kr. Det vil alt i alt
betyde en merudgift (mindre i indtægt) på 0,25 mio. kr.
Det skal bemærkes, at muligheden for at efterprøve
forsyningsselskabets markedsafprøvning ikke har været muligt.
Vurdering
Risikovurdering: meget lav og på en skala fra 1-5, hvor 5 er
meget høj og 1 er meget lav risiko, udgør risikoen 1.
SK varme A/S oplyser, at varmeselskabets aktiver udgør 528
mio. kr. i bogført værdi, hvoraf 123 mio.kr. er finansieret via lån (før denne
lånoptagelse).
Administrationen anbefaler, at SK Varmes ansøgning om
garantistillelse på 121 mio. kr., fordelt på 2 lån, imødekommes, såfremt lånet
optages i Kommunekredit på de nævnte betingelser. Lånene skal efter gældende
regler være optaget inden udgangen af april måned.
Med hensyn til garantiprovisionen anbefales model B, idet
der p.t. kan forhandles meget favorable vilkår for projekter med meget lav
risiko – og garantiprovisionen skal ske på markedsmæssige vilkår.
Garantiprovisionen i andre kommuner ligger typisk på mellem 0,5
til 1 %.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Er beskrevet under handlemuligheder
Konsekvenser for andre
udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.
at Slagelse kommune stiller garanti for 121 mio. kr. ved Kommunekredit på
de nævnte betingelser.
2.
at satsen for opkrævning af garantiprovision drøftes og godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 1 - anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - anbefales til Byrådets godkendelse, at
garantiprovisionen fastsættes til 0,5 % på dette lån.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
At 2 - Godkendt at garantiprovisionen på dette lån
fastsættes til 0,5 %.
4. Skælskør Boligselskab, afdeling 2018 - lånoptagelse og garanti (B)
4. Skælskør Boligselskab, afdeling 2018 - lånoptagelse og garanti (B)
Sagsnr.: 330-2019-9256 Dok.nr.: 330-2019-52056 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal behandle ansøgning om godkendelse af
låneoptagelse i forbindelse med udskiftning af vinduer og terrassedøre for
Skælskør Boligselskab afdeling 2018 beliggende i området
Slagterivej/Agersøgårdsvej. Byrådet skal godkende 100 % kommunal garanti på 4.354.000
kr.
Baggrund
Afdeling 2018, der er beliggende på Slagterivej 3-67, 4230
Skælskør og Agersøgårdsvej 1A-5D, 4244 Agersø ansøger om godkendelse af
lånoptagelse og kommunal garanti på lån i forbindelse udskiftning af vinduer og
terrassedøre.
Arbejdet indebærer udskiftning af vinduer og terrassedøre
for Skælskør Boligselskab afdeling 2018.
Afdelingen består af 48 familieboliger og 8 startboliger på
Slagterivej i Skælskør by, samt 8 familieboliger på Agersøgårdsvej på Agersø.
Projektets samlede budget er på 5.354.000 kr. inkl. honorar
og finansieringsomkostninger.
Skælskør Boligselskab oplyser at de har bevilliget et
tilskud fra egen trækningsret på 1.000.000 kr.
Der ansøges om låneoptagelse til udskiftning af vinduer og
døre på 4.354.000 kr., der optages som et 30 årigt realkreditlån med
fastforrentet kontantlån på 1,7960 % og en anslået årlig ydelse på 250.000 kr.
Dette vil, sammen med den årlige besparelse i
vedligehold/henlæggelser resultere i en huslejestigning på maximal 4,35 %.
Vedligehold/henlæggelser
Skælskør Boligselskab oplyser at afdelingen kan opnå en
årlig besparelse på vedligehold/henlæggelser på 72.000 kr. Dele af denne
besparelse relaterer sig til planlagt vedligeholdelse af de nuværende vinduer
og døre. Ligeledes er den ekstraordinære henlæggelse i 2019 også medregnet.
Hertil kommer angiveligt en energibesparelse for den enkelte
lejer, som ikke er medtaget i denne beregning. Da dette er en individuel
faktor.
Projektet forudsætter, at Byrådet godkender kommunal garanti
på 4.354.000 kr.
Beboerdemokrati
Udskiftning af vinduer og døre er godkendt af
afdelingsbestyrelsen den 19.11.2018 og af hovedbestyrelsen den 18.12.2018.
Retligt
grundlag
Optagelse af lån mod pant i fast ejendom skal godkendes af
kommunen jf. almenboliglovens § 29 stk. 1. og forbedringsarbejder jf.
almenboliglovens § 28, stk. 1.
Det følger af styrelseslovens § 41, at Byrådet skal godkende
kommunal garantistillelse.
Kommunen skal ikke godkende huslejestigninger under 5 % jf.
bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger § 10 stk. 3.
Handlemuligheder
Kommunen kan stille kommunal
garanti til lån til ekstraordinære renoveringsarbejder. Det er ikke defineret,
hvad ekstraordinære renoveringsarbejder omfatter. Det er dermed kommunerne, som
beslutter hvilke arbejder, der kan betragtes som ekstraordinære
renoveringsarbejder, og der er således et vist rum for fortolkning. Efter
ministeriets opfattelse er rene forbedringsarbejder ikke omfattet. Det gælder
uanset formået med forbedringsarbejderne. Det vurderes endvidere, at
ekstraordinære renoveringsarbejder typisk er arbejder, som er påtrængende at få
gennemført.
Det vurderes, at udskiftning af
vinduer og terrassedøre er en nødvendighed for boligernes
vedligeholdelsesstandart.
Byrådet kan stille garanti, men
er ikke forpligtet hertil. Det er således 2 handlemuligheder:
1.
At give tilsagn om garantistillelse
2.
At give afslag på garantistillelse
Vurdering
Finans, Betaling og Revision anbefaler, at ansøgning om
optagelse af lån og garantistillelse imødekommes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Garantistillelse for lån optaget
i almennyttige boliger er ifølge lånebekendtgørelsens § 3 stk. 2
nr. 1 ikke omfattet af den
kommunale lånoptagelse og påvirker dermed ikke kommunens låneramme.
En garantistillelse kan få
konsekvenser for Slagelse Kommune, såfremt lånet misligholdes.
Dette sker dog yderst sjældent, hvorfor
risikoen anses for at være minimal. Et eventuelt tab finansieres af kassen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør Vini Lindhardt indstiller,
1.
at Lånoptagelse på maksimalt 4.354.000 kr. for Skælskør Boligselskab afd.
2018 godkendes.
2.
at Der meddeles 100 % garanti for lånet.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
At 2 - Godkendt.
Der udarbejdes kort notat til byrådet om boligselskabernes
mulighed for opsparing til vedligeholdelse samt muligheden for at accepterede
tilbud medsendes ansøgningen til Byrådet.
5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby (B)
5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby (B)
Sagsnr.: 330-2018-31400 Dok.nr.: 330-2019-21901 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan
1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby skal vedtages endeligt.
Samtidig skal Byrådet tage stilling til om indgåelse af den
tilhørende udbygningsaftale skal vedtages.
Baggrund
Lokalplanen blev vedtaget som forslag af byrådet d. 29.
oktober 2018 og sendt i offentlig høring fra den 3. november 2018 til den 4.
januar 2019. I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget
et høringssvar fra Banedanmark, som gør opmærksom, at de ikke har nogen
bemærkninger til planen.
Lokalplanen giver mulighed for
at etablere en dagligvarebutik på 1200 m2. Ved etablering af
butikken vil de eksisterende bygninger på Brovej 11A blive nedrevet.
Butikken skal ligge i den
sydøstlige del af området. Den skal opføres i mursten med ensidig taghældning. Bygningshøjden
må maks. være 7 m, målt fra niveauplan. Dog må en mindre del ved indgangen
opføres i en bygningshøjde på 8,5 m. Udearealer nord og vest for bygningen skal
indrettes til parkering (74 p-pladser), torveareal samt græsarealer ud til
Skælskør Landevej.
Der skal etableres to
vejadgange fra Brovej, ca. 50 meter og 80 meter fra rundkørslen. Vej-adgangen
mod øst vil blive benyttet til vareindlevering.
Brovej er en skolevej. Der bør
derfor etableres en fælles gå- og cykelsti langs Brovej for at sikre fodgængere
og cykeltrafik til skolen og børnehaven. Bygherren skal, ifølge vedhæftede
udbygningsaftale, afholde udgifter til anlæg af stien foran butikken. Slagelse
Kommune skal afholde udgifter til stiens videre forløb hen til skolen.
Der skal desuden etableres
stiforbindelse, der sikrer adgang til dagligvarebutikken fra boligområderne mod
syd.
Butikkens facader mod syd og
vest vil være meget synlige fra Brovej og Skælskør Landevej. Lokalplanforslaget
indeholder derfor bestemmelser, der sikrer, at disse facader brydes med vinduer
og relief i
murværk for at give et attraktivt arkitektonisk indtryk.
En del af området er omfattet
af eksisterende lokalplan 317, som giver mulighed for boligbebyggelse. Lokalplan
317 bliver ophævet for så vidt angår det areal, der omfattes af den nye
lokalplan.
Retligt
grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed
for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige
vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage
Lokalplan 1203. Derved skabes plangrundlaget for en dagligvarebutik ved Brovej
i Slots Bjergby. Byrådet kan samtidig vælge at vedtage indgåelse af den
tilhørende udbygningsaftale
Byrådet kan vælge ikke at
vedtage Lokalplan 1203 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 317, der giver
mulighed for boligbebyggelse fortsat danner plangrundlag for området.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet godkender hvidbogen og
vedtager Lokalplan 1203 endeligt. Herved skabes grundlaget for, at der kan
etableres en dagligvarebutik i Slots Bjergby.
Slots Bjergby er på nuværende tidspunkt under udbygning.
Flere lokalplaner for boliger er enten undervejs eller vedtaget og klar til at
blive realiseret. Byen mangler dog en dagligvarebutik. Vedtagelse af
lokalplanen kan derfor ses som led i byens udvikling.
Lokalplanens bestemmelser for butikkens ydre fremtræden,
bl.a. angående facaden, vil sikre en høj visuel kvalitet. Butikkens sammenhæng
med kommende boligområde mod syd bliver styrket gennem stiforbindelser. Ved
etablering af en fælles gå- og cykelsti sikrer lokalplanen desuden de bløde
trafikanter langs Brovej, som fungerer som skolevej.
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager indgåelse af
den tilhørende udbygningsaftale. I udbygningsaftalen forpligter byggeherren sig
til at opføre den nævnte fælles gå- og cykelsti langs Brovej for egen regning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Etablering af dobbeltrettet sti mellem Rema 1000s ejendom
og skolen vil beløbe sig til ca. 0,7 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at Lokalplan 1203 for dagligvarebutik ved Brovej i Slots Bjergby vedtages
endeligt,
2.
at indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
At 1 og 2; Anbefales til Byrådets godkendelse.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker at Pyloner i
8.16 udgår.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) ønskede en vurdering af trafikforholdene
i forhold til rundkørsel og Brovej og offentlig trafik. Notat fremsendes forud
for Byrådets møde.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 til 2 - Godkendt.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker at fastholde
bemærkninger fra udvalgsbehandlingen om, at pyloner i 8.16 udgår.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod lokalplanen.
6. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose og tilhørende miljøscreening (B)
6. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose og tilhørende miljøscreening (B)
Sagsnr.: 330-2018-61362 Dok.nr.: 330-2019-6639 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til tillæg nr. 22
til Kommuneplan 2017 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers
offentlig høring.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme har anmodet om en ændring af
kommuneplanrammen for den tidligere børnehave ”Humlebien”, Blomstervænget 4, og
den tidligere tandklinik Blomstervænget 3B, beliggende i Dalmose, så
ejendommene overgår til boligformål.
Byrådet besluttede på sit møde den 26. november 2018, at
igangsætte udarbejdelsen af et kommuneplantillæg med det formål, at lade de to
bygninger med udearealer overgå til boligformål ved at udvide arealet for den
eksisterende boligramme - rammeområde 6.B1.
Der blev afholdt en foroffentlighedsfase for
kommuneplantillægget i december 2018. Der er ikke modtaget nogen bemærkninger i
forbindelse med foroffentlighedsfasen. Som en del af foroffentlighedsfasen, har
Kommunale Ejendomme undersøgt muligheden for at afhænde den tidligere
tandklinik til en privat tandklinik. I den forbindelse er der taget kontakt til
4 tandklinikker hvoraf en har svaret tilbage. Tilbagemeldingen er, at markedet
allerede er mættet i Slagelse og omegn. Med det eksisterende antal
privatklinikker pr. antal indbygger er der taget hånd om de borgere der
benytter det private tandlægemarked. Og der er tilmed stadig åben for tilgang
hos samtlige klinikker. Derfor vurderes der ikke at være behov for yderligere
privatpraktiserende tandklinikker i Slagelse eller periferi.
Der er nu udarbejdet et Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22
til Kommuneplan 2017, Udvidelse af boligramme 6.B1 ved blomstervænget i
Dalmose. Kommuneplantillægget udvider boligrammen, så de to bygninger med
udearealer overgår fra rammeområde 6.D1 til rammeområde 6.B1 således at
anvendelsen for de to ejendomme ændres fra offentlige formål til boligformål.
Der er udarbejdet en miljøscreening af kommuneplantillægget
der ikke har påvist væsentlig indvirkning på miljøet ved gennemførelse af
planlægningen.
Retligt
grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Miljøscreeninger tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til kommuneplantillæg
nr. 22 til Kommuneplan 2017 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring.
Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget,
hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette
tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke foretages den ønskede justering af
afgrænsningen mellem rammeområde 6.B1 og 6.D1, og den tidligere tandlægeklinik
og daginstitution vil fortsat være omfattet af rammeområde 6.D1 til offentlige
formål.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af
planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers
offentlig høring.
Vurdering
Efter etableringen af Dalmose Daginstitution i det tidligere
rådhus på Vemmeløsevej 40 i Dalmose er der ikke længere brug for bygningen på
Blomstervænget 4 til daginstitution. Den tidligere tandklinik tilknyttet
Dalmose Skole har ikke været i brug igennem en årrække. Erhvervs- og
Teknikudvalget har derfor hhv. den 5. marts 2018 (Blomstervænget 4 -
daginstitutionen) og den 4. juni 2018 (Blomstervænget 3B – tandklinikken)
vedtaget at afvikle de 2 ejendomme.
I forhold til Dalmose Skole, er der ikke noget, der tyder
på, at skolen i fremtiden vil få brug for bygningsmassen, idet skolen oplever
faldende elevtal. Dalmose Skole kan rumme op til ca. 600 elever. Med det
nuværende elevtal vil der være plads til yderligere ca. 130 elever. Dalmose
Daginstitution kan rumme op til 149 børn. Der er i dag udnyttet 106 pladser.
Det skønnes, at der også på sigt vil være et tilstrækkeligt antal pladser.
Muligheden for at afhænde den tidligere skoletandklinik til
en privat tandklinik har været undersøgt. Og tilbagemeldingen er, at der
umiddelbart ikke er behov for yderligere private tandklinikker i Slagelse og
omegn.
Blomstervænget 4 ligger midt i et boligkvarter, hvilket gør
det helt naturligt, at ejendommen får samme anvendelse som de omkringliggende
ejendomme, der ligger i rammeområde 6.B1. Blomstervænget 3B grænser op til det
tilstødende boligkvarter og ligger relativt tæt på en af bygningerne på Dalmose
Skole. Det er vurderingen, at en adskillelse af den tidligere tandklinik fra
Dalmose Skole vil kunne gennemføres, så også den tidligere tandklinik kan blive
en del af det tilstødende boligområde.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager
planforslaget der udvider boligramme 6.B1 ved Blomstervænget i Dalmose. Dette
vil understøtte muligheden for, at de ubenyttede bygninger med tilknyttede
udearealer kan aktiveres på ny til boligformål.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers
offentlig høring,
2.
at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
At 1 og 2; Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 til 2 - Godkendt.
7. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. for 4. kvartal 2018 (B)
7. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. for 4. kvartal 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2018-49761 Dok.nr.: 330-2019-53378 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende bevillinger for de anlægsregnskaber
under 2 mio. kr., som er godkendt i fagudvalgene i 4. kvartal 2018, og hvor der
er et mer- eller mindreforbrug, som skal finansieres af kassen, driften eller
andre anlægsprojekter.
Baggrund
Ifølge reglerne for Økonomistyring og ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune skal anlægsregnskaber med bruttoudgifter eller –indtægter på 2
mio. kr. eller derunder kun godkendes i de respektive fagudvalg. Da flere af
anlægsregnskaberne enten har mer- eller mindreforbrug, som skal finansieres af
kassen, driften eller andre anlægsprojekter, skal sagerne forelægges Byrådet
til godkendelse.
Der er i 4. kvartal 2018 godkendt 2 anlægsregnskaber under
2. mio. kr. med beløbsmæssige afvigelser i de respektive udvalg. Den samlede
økonomi for de godkendte regnskaber er således:
1.000 kr.
Samlet nettoanlægsbevilling 915
Samlede nettoudgifter 951
Nettomerforbrug rapporteret (36)
I bilag 1 fremgår de anlægsregnskaber med mer- eller mindreforbrug,
der er godkendt i fagudvalgene for 4. kvartal 2018.
Retligt
grundlag
Styrelsesloven og reglerne for Økonomistyring og
ledelsestilsyn i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Stab for Økonomi og Digitalisering anbefaler at
anlægsregnskaberne godkendes, således at alle formelle krav er opfyldt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ifølge reglerne for økonomistyring og ledelsestilsyn i
Slagelse Kommune skal et evt. mindreforbrug tilføres kassen og et evt. merforbrug
skal finansieres inden for udvalget egen budgetramme. Anlægsregnskaber
vedrørende køb/salg af jord finansieres dog altid via kassen.
Mindreforbrug for anlægsregnskabet vedrørende køb/salg har
dog været med til at finansiere de budgetterede salgsindtægter på arealer og
ejendomme.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | 05.01 | -37 | |||
Anlæg, salgsindt. | 01.05 | 1 | |||
Anlæg, jf. bilag 1 | 01.05 | 36 | |||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Nettomerforbruget, jf. bilag 1, reguleres i fagudvalgenes
anlægsrammer. Merforbruget på 0,037 mio. kr. er reduceret i driftsbudgettet for
Kultur- og Fritidsudvalget.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler at nettomerforbrug på
anlægsregnskaberne i bilag 1 godkendes.
2.
at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler at 0,037 mio. kr. omplaceres
fra driftsbudgettet på politikområde 05.01 og at 0,001 mio. kr. omplaceres til
anlægsprojektet vedrørende salgsindtægter på arealer og ejendomme.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 1 til 2 - Godkendt.
8. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)
8. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)
Sagsnr.: 330-2019-4945 Dok.nr.: 330-2019-28665 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om
Slagelse Kommune tager del i, at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et
arbejde med etablering af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter
kommunerne; Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Baggrund
Det danske system for turisme er under forandring.
Folketinget har i den nye lov om erhvervsfremme (L73), fastsat nye
retningslinjer for strukturen og økonomien turismesamarbejder gældende fra
2019. Konkret følger det af Folketingets beslutning, at kommunerne får en
større rolle i turismefremmeindsatsen, og at den kommunale turismefremmeindsats
skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021.
For at kunne imødekomme kravene til fremtidens
destinationsselskaber, foreslås det at kommunerne i Nordvest- og Vestsjælland
går sammen i et fælles destinationsselskab. Destinationsselskabet skal tage
udgangspunkt i kommunernes fælles baggrund i kyst- og naturturisme samt
kulturhistorie.
I forbindelse med vedtagelsen af Lov om erhvervsfremme, blev
det samtidig besluttet at forenkle den offentlige turismefremme, hvilket
fremgår særligt i "Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om
Visitdenmark"(L67).
Som en del af erhvervsfremmeloven skal den kommunale
turismefremmeindsats inden 2021 konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, frem
for som i dag ca. 75-80 lokale aktører. Loven betyder at regionerne ikke
længere må beskæftige sig med turismeudvikling, hvorfor kommunerne
organisatorisk sikres en stærkere rolle såvel regionalt som lokalt, blandt
andet gennem styrket deltagelse i Det Nationale Turismeforum.
Konsolideringen skal medvirke til at skabe stærkere
destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats, som forbedrer
konkurrenceevnen og dermed sikrer, at turismen fortsat kan bidrage til skabe
vækst, beskæftigelse og oplevelser. Det indebærer større destinationsselskaber,
hvor indsatserne i højere grad skal ske mellem flere kommuner, som så i
fællesskab løfter i forhold til udviklingen af en stærk og attraktiv
destination. Under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, etableres en
destinationsudviklingspulje øremærket til lokale og tværgående
turismeprojekter. Destinationsudviklingspuljen kan kun søges af godkendte
destinationsselskaber, og vil kunne søges allerede fra 1. januar 2019.
Processen for konsolideringen i 15-25 destinationsselskaber
baseres på 5 særlige hensyn, som er aftalt mellem regeringen og KL. Det er
inden for disse rammer op til kommunerne at indgå aftaler om fælles
destinationsselskaber med en tilstrækkelig stor turismemæssig volumen. De 5
særlige hensyn er:
·
Sammenhængende geografi: Selskabet skal dække et afgrænset og
sammenhængende geografisk område, der består af mere end én kommune.
·
Kritisk masse af turister: I det geografiske område skal der være
et vist minimumsniveau af kommercielle overnatninger og/eller samlet
turismeomsætning.
·
Kommunal basisfinansiering: Selskabet skal have et vist
minimumsniveau af kommunal basisfinansiering årligt (eksklusiv projektmidler).
·
Ansvar for den lokale turismefremmeindsats: Selskabet skal have
det overordnede ansvar for destinationsudvikling i området og være den operatør,
der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
·
Specialiserede kompetencer: Selskabet skal bestride
specialiserede kompetencer indenfor bl.a. strategisk destinationsudvikling,
produkt- og forretningsudvikling samt markedsføring og gæsteservice.
En kommende destination i Nordvest- og Vestsjælland er
bundet sammen af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning fra Storebælt
over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjord. Kysten rummer tilsammen knapt 20% af
Danmarks fritidshuse. Destinationen er desuden bundet sammen af bl.a. et
istidslandskab, der danner grundlag for den kommende Istidsrute og indeholder 2
parker med særlig status, nemlig Naturpark Åmosen og UNESCO Global Geopark
Odsherred. Alt dette viser områdets samlede potentiale i forhold til udvikling
af kyst-og naturturisme.
Der er i forvejen et etableret museumssamarbejde, der rummer
4 kulturhistoriske museer samt 2 kunstmuseer (Sorø og Odsherred). Destinationen
rummer også nogle af Danmarks bedste vingårde (Røsnæs og Odsherred) samt en
række lokale producenter af kvalitetsfødevarer. Dertil kommer en række
kulturhistoriske attraktioner: Trelleborg, Sorø Akademi, Højbyen i Kalundborg,
Dragsholm slot m.fl. Endelig kan nævnes vigtige besøgssteder som Birkegårdens
haver og Sommerland Sjælland. Besøgssteder og aktiviteter der alle understøtter
udviklingspotentialet med tiltrækning af både endagsturister, sommerhusgæster
og krydstogtturister.
Det nye fælles destinationsselskabs hovedindsats vil
overordnet være at styrke de opgaver, som henholdsvis VisitOdsherred og
VisitVestsjælland allerede i dag varetager for kommunerne på turismeområdet,
såsom markedsføring, tiltrækning af investorer og overordnet strategisk
destinationsudvikling. Dette skal så samme med de relevante aktører, sikre et
stærkt og effektivt modtagerapparat, der kan imødekomme turisternes behov for
gode oplevelser og ophold.
Det kommende arbejde med etablering af et tværkommunalt
destinationsselskab for kommunerne Odsherred, Kalundborg, Slagelse og Sorø
tager udgangspunkt i de eksisterende visioner, strategier, planer og vedtægter
for henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland. Desuden inddrages
eksisterende gældende lovgivning samt den kommende tværkommunale fælles turisme
udviklingsstrategi for region Sjælland, der forventes klar til endelig
forelæggelse for kommunerne i 3. kvartal 2019.
Ambitionen er udarbejdelse af et beslutningsgrundlag,
bestående af strategisk grundlag, vedtægter og ejeraftaler.
Beslutningsgrundlaget skal sikre, at kommunerne kan vedtage etableringen af et
nyt destinationsselskab for fremme af turismen, som vil kunne virke fra 1.
januar 2020.
Arbejdet med etableringen er fastlagt i vedlagte Proces- og
tidsplan, hvoraf der fremgår aktiviteter og leverancer. Proces- og tidsplanen
er opdelt i tre faser:
·
Afdæknings- og etableringsfasen, herunder det politiske ejerskab
i form af: ejerstrategi, nye vedtægter, organisatorisk set-up, finansielle
forudsætninger
·
Vedtagelsesfasen
·
Opbygnings- og driftsfasen. - Officiel nedlæggelse og oprettelse,
Nyt selskab i gang - turismestrategien implementeres
Under etableringsperioden,
nedsættes der:
·
Den politiske styregruppe
bestående af de fire kommuners borgmestre.
Den politiske styregruppe har særligt fokus på det politiske ejerskab og vedtagelsen.
Den politiske styregruppe har særligt fokus på det politiske ejerskab og vedtagelsen.
·
Den arbejdende styregruppe,
bestående af de for turismen ansvarlige fire fagdirektører i kommunerne og
tilknyttet som rådgivere, direktørerne for de to eksisterende
destinationsselskaber.
Den arbejdende styregruppe vil deslige inddrage to destinationsselskabers bestyrelser.
Den arbejdende styregruppe skal have fokus på at sikre arbejdet og udviklingen af det samlede forløb for etablering af destinationsselskabet, samt sikre ressourcerne finansielt og mandskabsmæssigt til opgaven.
Den arbejdende styregruppe vil deslige inddrage to destinationsselskabers bestyrelser.
Den arbejdende styregruppe skal have fokus på at sikre arbejdet og udviklingen af det samlede forløb for etablering af destinationsselskabet, samt sikre ressourcerne finansielt og mandskabsmæssigt til opgaven.
Finansielt er der såvel
delvis midler hos de eksisterende destinationsselskaber VisitOdsherred og
VisitVestsjælland, som midler tilgængelig ved ansøgning af
Erhvervsfremmebestyrelsens destinationsudviklingspulje.
Retligt
grundlag
Lov om Erhvervsfremme (L73)
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om
Visitdenmark (L67)
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune tager del i
etableringen af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne
Kalundborg, Odsherred, Sorø og Slagelse.
Såfremt Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune ikke
involverer sig i et nyt tværkommunalt samarbejde om et fælles
destinationsselskab med de tre øvrige kommuner, vil det have den konsekvens, at
Slagelse Kommune i fremtiden ikke længere vil have et destinationsselskab.
Vurdering
Tallene for turismen i området viser styrken ved et nyt
samarbejde:
Omsætning i 2016 Mill.kr. | Kommercielle
Overnatninger i 2017 | Basis finansiering
i 2018 t.kr. | |
Slagelse, Kalundborg og Sorø (VisitVestsjælland) | 2.276 | 670.148 | 6.821 |
Odsherred (VisitOdsherred) | 1.606 | 460.964 | 2.700 |
Samlet for destinationen | 3.882 | 1.131.112 | 9.521 |
Alt i alt tegner der sig et billede af Nordvest- og
Vestsjælland som en destination, der både har potentiale og kritisk masse.
Det er derfor vurderingen, at et fælles destinationsselskab
bestående af kommunerne Odsherred samt Kalundborg, Slagelse og Sorø, der
henholdsvis står bag VisitOdsherred og VisitVestsjælland, vil kunne godkendes
som et destinationsselskab, således at det kan være virksomt fra 1. januar
2020. Destinationsselskabet vil skulle være åbent for yderlig tilslutning, fra
kommuner der geografisk og strategisk styrker den samlede destination.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at
der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at
kunne søge midler til udvikling i Danmarks erhvervsfremmebestyrelse muliggøres
med beslutning om at iværksætte etableringen af destinationsselskabet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutningskompetencen til at indgå i et fælles
turismedestinationsselskab ligger i Byrådet, efter anbefaling fra Erhvervs- og
Teknikudvalget samt Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1. at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler til
Økonomiudvalg og Byråd, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et
arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter
kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
2.
at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender proces- og tidsplanen for arbejdet
med etablering af et fælles turismedestinationsselskab.
3.
at Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at det besluttes at kommunen
tager del i at der i Nordvest- og
Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles
turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred,
Slagelse og Sorø.
4.
at Byrådet beslutter, at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med
etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne
Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Ad 1.: Anbefales.
Ad 2.: Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
At 3 - Godkendt.
Troels Brandt (B) udtrykte tilfredshed med, at de små
turismeoperatører tilgodeses.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
At 4 - Godkendt.
Troels Brandt (B) opretholdt bemærkning fra Økonomiudvalget.
9. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)
9. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)
Sagsnr.: 330-2018-42027 Dok.nr.: 330-2019-23920 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte
og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været
praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag
og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres
overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og
afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at
beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg
retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder.
Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at
få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at
administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse
af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og
godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i
Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev
vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor
meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres
dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger
fra lukkede punkter kunne være:
- Det
skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket
punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser
eller forhandlingssituationer m.m.
- Der
skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres
efter mødet
- Overskriften
for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
- Når
der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så
beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er
offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om
retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og
Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og
ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i
princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er
fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke
er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede
punkter.
- Der
er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks.
personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
- Derudover
må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne
på mødet.
- Man
må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod,
indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er
fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede
punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og
salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket”
punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen,
men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for
de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og
beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer
eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og
Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af
lukkede punkter
Vurdering
Administrationen
vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give
offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil
offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for
udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med
borgere eller pressen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger
fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.
at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør
det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til
offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende
bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at
åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor
sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere
anbefaler hun, at der udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at
supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er
tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at
bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra
administrationen.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne
lukkes (efter behandling).
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede
dagsordner/referater.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:
At 1: Drøftet. Udvalget går ind for åbenhed. Udvalget ønsker
som udgangspunkt, at sager er fuldt lukkede. Det anbefales, at et flertal i
udvalget kan beslutte, at beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder kan
offentliggøres.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget ønsker, at de lukkede punkter er lukkede på
alle måder af hensyn til sagernes karakter og eventuelle implicerede parter.
Udvalget ønsker at have mulighed for, at de lukkede punkter
kan åbnes efter behandling.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:
Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter, og ønsker at fortsætte med den nuværende
praksis, hvor beslutninger fra lukkede punkter ikke offentliggøres.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. februar 2019:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
Økonomiudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at den
nuværende praksis og retningslinjer for lukkede udvalgssager opretholdes, med
mulighed for, at der kan træffes konkrete beslutninger, der afviger herfra.
I sager, der er lukkede, skal begrundelsen for at lukke
sagen anføres.
Forvaltningen udsender ajourførte retningslinjer til Byrådet
som bilag til sagen.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
Byrådet godkendte, at den nuværende praksis og
retningslinjer for lukkede udvalgssager opretholdes, med mulighed for, at der i
det respektive udvalg kan træffes konkrete beslutninger, der afviger herfra.
I sager, der er lukkede, skal begrundelsen for at lukke
sagen anføres.
10. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)
10. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om Slagelseskatten (B)
Sagsnr.: 330-2019-12933 Dok.nr.: 330-2019-71488 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019
via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om
Slagelseskatten.
Baggrund
Slagelseskatten, som befinder
sig i Nationalmuseets gemmer, bør komme til Slagelse, da den er interessant i
sig selv og af kulturhistorisk betydning for Slagelse by.
Slagelseskatten er et fund, som
ifølge Martin Pavon fra Museum Vestsjælland, cand.mag. i middelalder,
renæssance og forhistorisk arkæologi, består af ”186 guldmønter, 269
sølvmønter, fire sølvbarer med en gennemsnitlig vægt på ca. 220 gram, syv
fingerringe af enestående høj kvalitet, et trefliget bæltespænde af forgyldt
sølv og en lang række spænder, påsyningssmykker - herunder knapper og
våbenhægter.” (Jul i Slagelse 2018, side 12)
Martin Pavon omtaler
Slagelseskatten som det største fund af guld fra middelalderen og som
spektakulært på grund af variationen i fundet, som blev gjort den 23. februar
1883 i et hus ved Smedegades udmunding i Gammeltorv i Slagelse. Fundet befandt
sig i kælderen under ejendommen og er blevet anbragt dér i 1370’erne.
Martin Pavon har en formodning
om, at der er en sammenhæng med den rigsforsamling/det danehof, som blev
afholdt i Slagelse i 1376, hvor der blevet underskrevet en håndfæstning for
Oluf den Anden, dronning Margrete den Førstes 5-årige søn. Det var den
håndfæstning, der gav det norsk-danske kongepar adkomst til sammen med
rigsrådet at regere Danmark på sønnens vegne.
Retligt
grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet
følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.
at Slagelse Kommune arbejder for i samarbejde med Museum Vestsjælland og
Nationalmuseet at få tilvejebragt en permanent udstilling af Slagelseskatten i
Slagelse by.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Kultur- og
Fritidsudvalgets behandling.
11. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)
11. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)
Sagsnr.: 330-2019-13122 Dok.nr.: 330-2019-71645 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019
via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om
ernæringsscreening i hjemme- og sygeplejen og på plejecentre af ældre og syge
borgere.
Baggrund
Underernærede ældre og syge
borgere i Slagelse Kommune får ikke i tilstrækkeligt omfang den kost, som de
har brug for, selv om Sundhedsstyrelsen anbefaler ernæringsscreening af ældre
og syge borgere.
Ifølge en undersøgelse fra
Aalborg Universitet i samarbejde med Slagelse Kommune kniber det gevaldigt i
kommunens hjemme- og sygepleje med at få foretaget en identifikation af de
borgere, som er fejl- eller underernærede. Over halvdelen af de ansatte
sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedsmedhjælpere
tilkendegiver, at de ikke anvender kommunens retningslinjer om screening. Der
er nu etableret et ernæringsteam, og sygeplejersker og medarbejdere fra
plejecentre er sendt på kursus ifølge artikel i Sjællandske den 12. februar
2019.
Der er behov for, at det bliver
tydeligt, hvordan der i praksis arbejdes med Sundhedsstyrelsens retningslinjer
om at undersøge ældre og syge borgere for at forebygge fejl- og underernæring.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.
at undersøgelsen fra Aalborg Universitet forelægges for byrådet.
2.
at administrationen til byrådet udarbejder en redegørelse for, hvordan der
i Slagelse Kommune arbejdes med at følge Sundhedsstyrelsens anbefaling af
ernæringsscreening af ældre og syge borgere.
Beslutning i Byrådet den 25.
februar 2019:
Fraværende:
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Forebyggelses- og
Seniorudvalget til behandling.
Ann Sibbern (O) oplyste, at der er udarbejdet notat til
Forebyggelses- og Seniorudvalget foranlediget af sagen. Det sendes ud til
Byrådet.