3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - samlet opfølgning (B)
3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2020-1945 Dok.nr.: 330-2020-43198 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1
for 2020 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2020. Økonomiudvalg
og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen og træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Fokus har været på, hvorvidt der
er væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2020-2023 bygger på,
samt opfølgning på anlægsprojekter Endvidere har opfølgningen haft skærpet
opmærksomhed omkring budgetoverholdelse på de fra budgetlægningen definerede
”Særligt udfordrede budgetområder”
Der er således ikke tale om en
traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene
fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets
vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling.
Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2020, er ligeledes
forelagt fagudvalgene.
Budgetopfølgning 1 for 2020 er
fremlagt for alle fagudvalg. Kultur- og Fritidsudvalget har ikke haft møde i
februar og er orienteret omkring status på økonomien via notat.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret
budget pr. 31 januar 2020. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke
indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019. Disse overførsler
behandles af Byrådet i marts.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat | Foreløbigt estiamt |
Indtægter | -5.402,4 | -5.402,4 | -5.398,1 | 4,3 |
Renter m.v. | -0,3 | -0,3 | -0,3 | 0,0 |
Driftsudgifter | 5.270,7 | 5.270,7 | 5.286,7 | 16,0 |
Heraf: serviceudgifter | 3.640,8 | 3.640,8 | 3.656,8 | 16,0 |
Øvrige driftsudgifter | 1.629,9 | 1.629,9 | 1.629,9 | 0,0 |
Anlæg | 213,4 | 213,4 | 213,4 | 0,0 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,0 |
Resultat i alt | 81,9 | 81,9 | 102,2 | 20,3 |
*
Kommunens serviceramme er fastlagt med vedtagelsen af budget 2020 og udgør
3.640,8 mio.kr. Negative tal angiver merindtægter/mindreudgifter.
På nuværende tidspunkt er der indikationer på merforbrug på
drift 16,0 mio.kr., samt mindreindtægter på 4,3 mio.kr. i alt 20,3 mio.kr.
Indtægter
Der forventes en sanktion på 4,3 mio.kr. som udmøntes via
nedsættelse af kommunernes bloktilskud. Sanktionen forventes at blive
effektueret, da kommunerne samlet set har forhøjet skatterne med mere end
aftalt i Økonomiaftalen for 2020.
I finansloven for 2020 er der afsat 500 mio.kr. til
Minimomsnormeringer. Kriterierne for fordeling af tilskuddet er endnu ikke
meldt ud - kommunens andel udgør ca. 7,3 mio.kr. Tilskuddet indgår ikke
ovenstående tabel, da der også skal tages politisk stilling til udmøntning af
tilskuddet.
Udgifter
Økonomiudvalget
Der forventes på Administrationsbidrag (salg ophold/pladser)
i lighed med 2019 en mindreindtægt på ca. 4,8 mio.kr. Der vil derfor på dette
område være behov for en budgettilpasning for 2020-2023, så budgettet afspejler
de faktiske indtægter.
På Kommunal Medfinansiering er der udmeldt en foreløbig
efterregulering på 4,9 mio.kr. for 2019 som vil kunne finansieres inden for den
afsatte pulje. Afregningsmodellen og grundlaget har været underlagt stor kritik
og derfor har tidligere afregningsmodel været suspenderet fra og med 2019. Med
den nye afregningsmodel er der på nuværende tidspunkt usikkerhed omkring den
endelige efterregulering for 2019.
Social- og beskæftigelsesudvalget
Områderne følges tæt og der forventes budgetoverholdelse.
Dog er der ikke taget endelig stilling til udmøntning af besparelse på 13
mio.kr.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Der forventes budgetoverholdelse under forudsætning af at
igangsatte initiativer lykkedes.
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Området forventer budgetudfordringer på en række områder og
for nuværende tyder udviklingen på et samlet merforbrug på omkring 15 mio.kr.
·
Hjemmesygeplejen 2,5 mio.kr.
·
Hjemmeplejen 3,0 mio.kr.
·
Hjælpemidler 1,5 mio.kr.
·
Mellemkommunale betalinger 8,0 mio.kr.
Det anslåede merforbrug er på nuværende tidspunkt usikkert,
og administrationen vil på udvalgets møde i marts forelægge en nærmere
kortlægning af områderne, samt hvilke handlemuligheder der kan iværksættes.
Børne- og ungeudvalget
Med udgangspunkt i aktivitet og priser for 2019 forventes et
merforbrug på det specialiserede børne- og ungeområde på 8 mio.kr. Der er
iværksat handleplan og hvis den lykkes forventes budgetoverholdelse.
På dagtilbud forventes et mindreforbrug på ”Vippen” på 3,8
mio.kr. Børnetallet er ikke steget så meget som forudsat i
befolkningsprognosen, der ligger til grund for budgettildeling af budget
2020-2023.
Anlægsudgifter
Det forventes at det afsatte anlægsbudget på 213,4 mo.kr.
vil blive anvendt i 2020.
Frem mod næste budgetopfølgning forventes en justering af
anlægsbudgetterne på de enkelte anlægsprojekter. Justeringen skyldes blandt
andet overførsel af uforbrugte anlægsbudgetter, udmønting af budget til
finansiering af Projekt og Rådgivning -5,9 mio.kr., samt udisponeret
anlægsbudget på -30 mio.kr. m.m.
Serviceramme
Servicerammen på 3.640,8 mio.kr. forventes i denne
budgetopfølgning overskredet med 15 mio.kr. Men denne forventning er på dette
tidspunkt forbundet med stor usikkerhed.
I og med at forventningerne til kommunerne samlede forbrug
på serviceudgifter i 2019 ligger meget tæt på den udmeldte serviceramme og
dermed tæt på at udløse individuel og kollektiv sanktion vil der i 2020 komme
ekstra fokus på styring kommunernes serviceudgifter.
Der er i 2020 afsat en budgetreserve på 36 mio.kr. under
serviceudgifterne – til blandt andet overførelser fra 2019.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1, afsnit 7.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimere en gennemsnitlig kassebeholdning
ved årets udgang på 360 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig
kassebeholdning på 367 mio.kr. ved starten af 2020 og forventes at falde lidt i
løbet af 2020 - blandt andet som følge af et budgetlagt kassetræk på 44,5
mio.kr. i 2020.
Bevillinger
I forbindelsen med budgetopfølgningen er der søgt om
følgende bevillinger:
1. Økonomiudvalget
søger om, at der pga. øget efterspørgsel på køb og salg af arealer og ejendomme
til finansiering af ekstra resurser budgetomplaceres 394.000 kr. kr. fra
anlægsbudget på køb og salg (pol 1.5) til administration (pol. 1.2)
2. Social- og
beskæftigelsesudvalget søger om:
a. Der skal omplaceres
1,5 mio. kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (overførselsudgift) til
Økonomiudvalget (serviceudgift), til igangsætning af businesscase på
sygedagpengeområdet som vedtaget i budget 2020. I det oprindelige budget var
kun medtaget nettobesparelsen på 8,5 mio. kr., den forventede besparelse på
sygedagpengeområdet er 10 mio. kr., dette kræver en investering på 1,5 mio. kr.
under Økonomiudvalget.
b. I forbindelse
med ændringer til kontoplanen på beskæftigelsesområdet er der utilsigtet
flyttet budget mellem serviceudgifter og overførselsudgifter. Det er derfor
nødvendigt, at der budgetomplaceres 1,3 mio.kr. fra løntilskud til forsikrede
ledige (serviceudgift) til området beskæftigelsesordninger (overførselsudgift).
c. På området for
løntilskud til forsikrede ledige, har man i budgetprocessen fundet frem til, at
det er muligt at nedjustere budgettet med 500.000 kr. på dette område.
3. Erhvervs- og
Teknikudvalget søger om, at der i forbindelse med organisationsprojektet og
udførelse af en prøvehandling, hvor Hvilebjergskolen selv vil forestå
rengøringen budgetomplaceres 600.000 kr. til Børn- og ungeudvalget.
Retligt
grundlag
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er
der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn skal der udarbejdes handleplaner på de områder, hvor
merforbruget overstiger 100.000 kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt
fagudvalgene, findes i bilag 1, afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på
handleplanerne.
Vurdering
Budgetopfølgning 1 finder sted så tidligt på året, at det
ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere
finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 først sted i marts.
Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er
væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
De særligt udfordrede budgetområder følges tæt af
fagudvalgene med henblik på vurdering af budgetoverholdelse og om de værksatte
initiativer og handleplaner kan imødegå indlagte besparelser og estimeret
merforbrug.
Forebyggelses- og Seniorudvalget varsler på nuværende
tidspunkt et merforbrug, som vil skulle følges tæt frem til budgetopfølgning 2
i maj 2020.
Overholdelse af servicerammen for landets kommuner er under
pres på grund af stigende serviceudgifter og dermed er risikoen for individuel
og kollektiv sanktion steget i forhold til tidligere år.
Opfølgningen viser et fortsat behov for tæt styring og opmærksomhed
på både drift og anlæg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger beskrevet i ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af
nedenstående skema.
Bevillinger med konsekvenser for budgetårene 2021 og 2023
indarbejdes i forslagsbudgettet for 2021-2024.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Pkt.1.
Drift Pkt.1.
Anlæg | ØU 1.02 ØU 1.05 | 394 -394 | | | |
Pkt. 2.a Drift | ØU 1.02 SBU 2.01 | 1.500 -1.500 | 1.500 -1.500 | 1.500 -1.500 | 1.500 -1.500 |
Pkt. 2.b Drift | SBU 2.01 (service) SBU 2.01(Overførsel) | -1.300 1.300 | -1.300 1.300 | -1.300 1.300 | -1.300 1.300 |
Pkt. 2.c Drift | SBU | -500 | -500 | -500 | -500 |
Pkt. 3. Drift | ETU 6.3 BUU 8.1 | -600 600 | -600 600 | -600 600 | -600 600 |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | 500 | 500 | 500 | 500 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 1 for 2020 tages til efterretning
2.
at Bevillinger og omplaceringer godkendes og sagens pkt. 1-3
Beslutning i Økonomiudvalget
den 17. februar 2020:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
At 1 - A og F anbefaler til Byrådet.
VOB tog budgetopfølgningen til orientering, med henvisning
til at VOB ikke er en del af Budgetaftale 2020-23.
Ø tog budgetopfølgningen til orientering på grund af
utilstrækkelige handleplaner.
VOB udtrykte bekymring for udgiftsudviklingen på
Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Social- og
Beskæftigelsesudvalget, idet der ikke er vedtaget retvisende budgetter for
2020-23.
Punktet oversendes til Byrådets behandling.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 24.
februar 2020:
Fraværende:
At 1 - taget til orientering.
(A), (F) og (I ) tog budgetopfølgning 1 - 2020 til
efterretning.
VOB tog budgetopfølgning 1 - 2020 til orientering, med
henvisning til at VOB ikke er en del af budgetaftalen for 2020-23.
VOB udtrykte bekymring for udgiftsudviklingen på
Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Social- og
Beskæftigelsesudvalget, idet der ikke foreligger retvisende budgetter.
(O) bemærkede at Forebyggelses- og Seniorudvalget ikke havde
behandlet forslag til handleplaner.
(Ø) tog budgetopfølgningen til orientering på grund af
utilstrækkelige handleplaner.
At 2 - Godkendt.