4. Regnskab 2019 (B)
4.     Regnskab 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2020-24618                 Dok.nr.: 330-2020-147638          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende regnskabet for 2019 således, at det
 kan overdrages til revision og offentliggøres.
Baggrund
I henhold til Lov om kommunernes styrelse samt
 bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, skal der aflægges et
 årsregnskab (kaldet årsrapport) indeholdende obligatoriske oversigter og
 redegørelser. Efter godkendelse skal årsregnskabet offentliggøres og oversendes
 til ekstern revisionspåtegning.
I tabellen nedenfor vises hovedkonklusionen på regnskabet i
 forhold til driftsresultatet, resultat af anlægsvirksomhed, samlet resultat af
 det skattefinansierede område samt forsyningsvirksomhed:
| Resultatopgørelse
   i mio. kr. | Budget 2019 | Korrigeret budget 2019 | Regnskab 2019 | 
| Indtægter
   skatter, tilskud og udligning | -5.224,0 | -5.224,7 | -5.223,0 | 
| Driftsudgifter | 5.092,1 | 5.215,7 | 5.072,2 | 
| Renter m.v. | 2,1 | 0,9 | -5,8 | 
| Resultat af
   ordinær driftsvirksomhed | -129,8 | -8,1 | -156,6 | 
| Anlægsudgifter
   (excl. Forsyningsvirksomhed) | 211,0 | 192,5 | 120,6 | 
| Jordforsyning
   (drift og anlæg) | 0,9 | -8,9 | -11,0 | 
| Resultat af
   det skattefinansierede område | 82,1 | 175,5 | -47,0 | 
| Forsyningsvirksomhed
   (drift og anlæg) | -1,1  | -1,1  | -3,8 | 
| Resultat i
   alt | 81,0 | 174,4 | -50,8 | 
-     
er lig med indtægter/ + er lig med
 udgifter
Konklusion regnskabsresultat
Resultatopgørelsen viser et overskud på den ordinære
 driftsvirksomhed på 156,6 mio. kr., og det samlede resultat på det
 skattefinansierede område er et overskud på 47,0 mio. kr., hvilket er en
 forskel på 129,1 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
Det korrigerede budget indeholder overførsel af
 over/underskud vedrørende regnskab 2018 for kommunens institutioner og centre
 der tilsammen udgør 115,9 mio. kr. samt overførte uafsluttede anlæg med 41,3
 mio. kr., i alt 157,2 mio. kr.
For regnskab 2019 til 2020 har institutioner og centre
 overført 140,125 mio. kr. på driften, hvilket er 24,225 mio. kr. mere end året
 før. På anlæg er der overført 73,373 mio. kr., og dermed 32,1 mio. kr. mere end
 året før. Den samlede overførsel er på 213,5 mio. kr. fra 2019 til 2020. 
Regnskabet sammenlignet med korrigeret budget
Tabellen nedenfor viser driftsudgifter opgjort pr. udvalg
 for 2019, set i forhold til det korrigerede budget:
| Driftsudgifter
   i mio. kr. | Korrigeret budget 2019 | Regnskab 2019 | Afvigelser | 
| 01
   Økonomiudvalget | 467,7 | 431,4 | -36,3 | 
| 02 Social- og
   Beskæftigelsesudvalget | 1.312,9 | 1.307,3 | -5,6 | 
| 03 Miljø-, Plan
   og Landdistriktudvalget | 44,1 | 30,1 | -14,0 | 
| 04 Udvalget for
   Specialiserede Borgerindsatser | 479,7 | 471,4 | -8,3 | 
| 05 Kultur- og,
   Fritidsudvalget | 100,3 | 93,8 | -6,5 | 
| 06 Erhvervs- og
   Teknikudvalget | 334,5 | 308,2 | -26,3 | 
| 07 Forebyggelse-
   og Seniorudvalget | 1.082,3 | 1.074,1 | -8,2 | 
| 08 Børne- og
   Ungeudvalget | 1.345,9 | 1.394,2 | -38,2 | 
| Driftsudgifter
   i alt | 5.215,7 | 5.072,4 | -143,4 | 
-     
er lig med mindreforbrug/ + er lig
 med merforbrug
Samlet for alle udvalgene er der et mindreforbrug på 143,4
 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Afvigelsen udgør samlet 2,75 %
 af det bevilgede driftsbudget. I regnskab 2018 var afvigelsen på 2,5 %.
Likviditet
Den gennemsnitlige kassebeholdning efter
 kassekreditreglen udgør 366,5 mio. kr. ultimo 2019, og har været stigende hen
 over året fra 289,1 mio. kr. ultimo 2018. Årsagen til den stigende
 gennemsnitlige likviditet skyldes primært lånoptagelse til styrkelse af
 likviditet med 60 mio. kr. og øgede nettooverførsler på drift og anlæg med 56,3
 mio. kr.
Ultimo 2019 udgør den faktiske kassebeholdning 109,6
 mio. kr., hvilket er en stigning på 45,6 mio. kr. i forhold til ultimo 2018.
Finansiering
Slagelse Kommune har i 2019 afdraget med 73,7 mio. kr.
 på den langfristede gæld og optaget nye lån for i alt 84,6 mio. kr. Den samlede
 langfristede gæld udgør 1.362,9 mio. kr. (heraf 514,6 mio. kr. vedrørende
 handicap - og ældreboliger, der finansieres af brugerne. Gælden er øget med
 90,6 mio. kr. og det skyldes primært ny ferielov, hvorefter feriepenge optjent
 1. september til 30. august 20 skal indefryses til medarbejderne går på
 pension. Der skal særligt gøres opmærksom på, at det nævnte beløb kun vedrører
 optjente feriepenge i regnskabsåret 2019. Endelig opgørelse af beløbet samt
 valg af model for afregning af feriepenge til ATP vil indgå i arbejdet med
 Budget 2021-24
Garantiforpligtigelse
Slagelse kommunes samlede garantiforpligtigelse udgør
 3.923,9 mio. kr. (note 8), hvoraf 1.666,4 mio. kr. vedrører støttet byggeri. Herudover
 er der yderligere godkendt garantier for 274,7 mio. kr. til det støttede
 byggeri, der endnu ikke er udmøntet. Oversigt vedhæftes.
Årsrapport 2019 er vedhæftet sagen.
Retligt
 grundlag
Lov om Kommunernes styrelse samt Bekendtgørelse om
 Kommunernes budget og regnskabsvæsen.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Alle udvalg kommer ud med et mindreforbrug for 2019 og
 det skyldes primært, at der igen har været fokus på at overholde kommunen
 serviceramme. I 2019 ligger Slagelse kommune 9,9 mio. kr. under servicerammen
 og er en væsentlig forbedring i forhold til tidligere år. Overholdelse af
 servicerammen skal ses i lyset af at de budgetudfordrede området
 (arbejdsmarked-, specialundervisning-, det specialiserede børn og unge -, og
 handicapområdet) fik tilhørt ca. 67 mio. kr.   Derudover har der været vist
 generel tilbageholdenhed på alle områder og det afspejles i overførslerne fra
 2019 til 2020, der på driften er 24,2 mio. kr. mere end året før.  
På anlæg er der et samlet mindreforbrug på 71,9 mio.kr.
 i forhold til korrigeret budget. I 2019 er der sat særlig fokus på
 anlægsstyring og det forventes at effekten heraf vil kunne ses i forbindelse
 med aflæggelse af regnskab 2020.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektør indstiller
1.   
 at årsregnskabet for 2019 godkendes og offentliggøres
2.   
 at årsregnskabet 2019 oversendes til ekstern revision
Beslutning i Økonomiudvalget
 den 20. april 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
VOB havde følgende bemærkning:
Regnskab 2019 viser, at Slagelse Kommunes økonomi er
 udfordret. Overskud og positiv udvikling i kassebeholdning har vi alene fordi
 vi i 2019 udskyder drift og anlæg for ca. 300 mio. kr. (25 mio. kr. om
 måneden). Budgetterne er ikke retvisende. Hvis de aftalte budgetter blev holdt,
 ville kassen komme under voldsomt pres. Vi har en historisk lav udførsel af
 anlæg, selv om borgmesteren for 2 år siden lovede, at det skulle blive
 anderledes, skrevet direkte ind i sit forord for regnskab 2018. Borgmesterens
 forord er hans, men vi kan ikke godkende den del, der handler om
 organisationsprojektet, som vi fortsat ikke ved, hvad går ud på, eller har
 været medinddraget i.
Beslutning i Byrådet den 27.
 april 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.
Det bemærkes at tabel 2 i sagsfremstillingen indeholder en
 trykfejl, idet der et byttet om på koorigeret budget og regnskab for BUU.
 Fejlen har ikke betydning for det samlede resultat eller tallene i
 sagsfremstillingen.
VOB havde følgende bemærkninger:
Regnskab 2019 viser, at Slagelse Kommunes økonomi er
 udfordret. Overskud og positiv udvikling i kassebeholdning har vi alene fordi
 vi i 2019 udskyder drift og anlæg for ca. 300 mio. kr. (25 mio. kr. om
 måneden). Budgetterne er ikke retvisende. Hvis de afledte budgetter blev holdt,
 ville kassen komme under voldsomt pres. Vi har historisk lav udførsel af anlæg,
 selv om borgmesteren for 2 år siden lovede, at det skulle blive anderledes,
 skrevet ind i sit forord til regnskab 2018. Borgmesterens forord er hans, men
 vi kan ikke genkende den del, der handler om organisationsprojektet, som vi
 fortsat ikke ved, hvad går ud på, eller har været medinddraget i.
Borgmesteren havde hertil følgende bemærkninger:
Regnskabet 2019 viser at Slagelse kommunes
 økonomi er udfordret.
De sidste to år har vi præsteret større
 driftsoverskud end de sidste 4 foregående år, og gennemsnitlig er de sidste to
 års driftsoverskud mere end dobbelt så gode/store som i sidste byrådsperiode –
 det tyder således ikke på, at økonomien er så udfordret, som den tidligere har
 været, og genopretningen af økonomien er da også på rette spor. 
Det betyder ikke, at vi ikke har
 udfordringer, det har de fleste kommuner, men vi har mere styr på økonomien nu,
 end der har været i sidste byrådsperiode. 
Vi udskyder ikke drift og anlæg for 300 mio.
 kr. – Der sker overførsler hvert år, og forskellen i overførsler i forhold til
 2018 er 56,3 mio. kr. samlet set på drift og anlæg, og niveauet for
 overførslerne ligger stadig på under 3% - vel at mærke samtidig med, at vi i
 2019 fx har tilført ekstra 67 mio. kr. til de budgetudfordrede velfærdsområder.
Vi har de sidste 2 år været gode til at holde
 på pengene, og det skal man ikke beklage - tværtimod! 
Ser man på anlægsbudgetterne var forskellen
 mellem de korrigerede budgetter og de faktiske regnskaber betydelig større i
 sidste byrådsperiode end de er nu.
Lidt firkantet kan man sige, at Venstre var
 gode til at præsentere flotte budgetter, men regnskaber var elendige – nu er
 det omvendt: vi lægger forsigtige budgetter og præsterer væsentligt bedre
 regnskaber! 
Det er ikke korrekt, at der er historisk lave
 anlægsinvesteringer! Fx var bruttoanlægsinvesteringerne i 2019 højere end de
 tilsvarende investeringerne var i både 2015 og 2017! 
Desuden har vi langt flere anlæg i bøgerne,
 end vi har haft de sidste mange år, og gennemsnittet af de seneste to års
 anlægsbudgetter overstiger gennemsnittet i Venstres regeringsår med 90 mio. kr.
 hvert år! 
Der har været afholdt et stort antal møder i
 regi af byrådet om organisationsprojektet. VOB har haft rig lejlighed til at
 deltage i alle møder og er blevet indbudt til at stille alle de spørgsmål
 partiet fandt relevante.
Grundlaget for projektet er stadig notatet
 fra november 2018, som hele byrådet står bag. Heri er anført nøjagtig det, der
 er anført i forordet til årsrapporten. Venstre burde således kende projektet og
 har haft alle muligheder til at stille spørgsmål! 
Men for at imødekomme VOB vil jeg gerne endnu
 engang invitere partiet til en drøftelse af organisationsudviklingen, hvor
 kommunaldirektøren og jeg stiller os til rådighed for at besvare spørgsmål om
 projektet. 
Knud Vincents(V) havde følgende supplerende kommentarer til
 borgmesterens svar på bemærkningerne fra VOB på økonomiudvalgets møde
 20-4-2020:
Vi er glade for at borgmesteren anerkender at kommunens
 økonomi er udfordret. Driftsoverskuddet fremkommer jo ved at der i perioden er tilført
 midler til de udfordrede områder. Se borgmesterens næste svar. 67 mio kr. i
 2019.
Nej vi overfører for 140 mio kr uforbrugte driftsmilder og
 for 140 mio kr i anlægsmidler.
Det passer faktisk ikke. I 2016 ja der bruger vi mere end
 budgetteret, i 2017 lander vi på 95% af budgettet. I 2018 på 78% og i 2019 på
 kun 62%
Det passer ikke. Se i budgetterne for 2015, 2016, 2017 og
 2018, så vil det tydeligt fremgå at borgmesterens tal ikke passer.
Vi er lidt usikker på hvorfor borgmesteren er så optaget af
 hvad Venstre har gjort eller ikke gjort. Dette er en bemærkning som VOB står
 fælles om.