Byrådet – Referat – 30. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 5 udgår. 

 

Der var afbud fra Ebbe Jens Ahlgren (V). Peter Emborg (V) deltog som suppleant.

Der var afbud fra Ali Yavuz (A). Bodil Knudsen (A) deltog som suppleant.



Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør  indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Afslutning af genåbning af budget 2022 - alle udvalg - drift (B)

Beslutning

 

Thomas Clausen (Ø) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1:

At Slagelse Byråd bekræfter, at der per 1. juni 2022 indføres en beskæftigelsesgaranti for de kommunalt ansatte indtil 31. juli 2024.

 

For forslaget stemte: 1 - (Ø)

Imod stemte: 30 - (V), (C), (B), (F), (A), (D), (O) og Anders Nielsen (UFP)

Ændringsforslaget bortfaldt.

 

At 1: Godkendt.

For stemte: 18 - (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte: 13 - (A), (D), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

(A) er ikke indstillet på at gennemføre så store besparelser. (A) frygter, at det vil gå voldsomt udover velfærden og servicen overfor borgerne og fx vil fjerne vigtige forbyggende indsatser og gøre det svært at rekruttere medarbejdere. Besparelserne vil derfor vise sig at blive en meget dyr omgang for Slagelse Kommune, og det er stærkt beklageligt, at et flertal nu har flyttet fokus væk fra en aktiv udvikling af Slagelse Kommune til en benhård sparedagsorden, der ikke fører noget godt med sig.

 

At 2: Godkendt.

For stemte: 18 - (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte: 13 - (A), (D), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

 

At 3: Godkendt.

For stemte: 18 - (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte: 13 - (A), (D), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

 

At 4: Godkendt.

For stemte: 29 - (A), (V), (C), (F), (B), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte: 2 - (D)

 

At 5: Godkendt.

For stemte: 29 - (A), (V), (C), (F), (B), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte: 2 - (D)

 

At 6: Godkendt.

For stemte: 29 - (A), (V), (C), (F), (B), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP) 

Imod stemte: 2 - (D)




Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Med denne sag skal Byrådet træffe beslutninger om hvilke prioriteringsforslag, som skal implementeres i Budget 2022, således at genåbningen af budget 2022 i forhold til driften kan afsluttes.

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende budgetaftalen af 12. maj 2022 indgået mellem Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre. Besparelserne i budgetaftalen skal træde i stedet for de allerede budgetlagte besparelser og samtidig medvirke til at nedbringe det forventede merforbrug på driften, som afrapporteres med Budgetopfølgning 2. Budgetaftalen omhandler også, at det særlige børne- og ungeområde under Socialudvalget får en tillægsbevilling på 29 mio. kr. og at specialundervisningsområdet under skoleområdet får en tillægsbevilling på 12 mio. kr., som begge kassefinansieres.

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget samtidig godkende tilbageførelse af de allerede budlagte besparelser, som er 0,7%-besparelsen og manglende prisfremskrivning på varekøb/tjenesteydelser, samt at puljer under Økonomiudvalget nulstilles. 

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at Byrådet godkender budgetaftalen af 12. maj 2022, som er indgået mellem Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre på 115,380 mio. kr., jf. bilag 1 og den efterfølgende tilpasning af fagudvalgenes budgetrammer for 2022

2. at Byrådets godkender indstilling om tilbageførelse af allerede budgetlagte besparelser, som er 0,7-% besparelsen på 17,9 mio. kr. og manglende prisfremskrivning på varekøb/tjenesteydelser fra og med 1. juni 2022 på 9,5 mio.kr. samt at puljer på 45,1 mio. kr. under Økonomiudvalget nulstilles

3.    at Byrådet godkender indstilling om, at "at"1 og 2 finansieres via kassen, hvorved det rent teknisk sikres, at der sker tilbageførelse af de allerede budgetlagte besparelser og at de nye besparelser implementeres i budget 2022.  

4.  at Byrådet godkender indstilling om tillægsbevilling på 29 mio. kr. til det særlige børne- og ungeområde under Socialudvalget og at tillægsbevillingen kassefinansieres

5.  at Byrådet godkender indstilling om tillægsbevilling 12 mio. kr. til specialundervisning på skoleområdet og at tillægsbevillingen kassefinansieres 

6.    at  den manglende prisfremskrivning på varekøb/tjenesteydelser ikke tilbageføres de takstfinansierede virksomheder men i stedet tilføres kassen

Sagens indhold

Byrådet besluttede i februar 2022 at genåbne budget 2022 for at finde besparelser på driften for i alt 153,3 mio. kr. Beslutningen blev truffet på baggrund af dels udviklingen i kommunens samlede likviditet og dels et ønske om at ændre på udmøntningen af de allerede indlagte besparelser i budget 2022 og overslagsår.

Prioriteringsforslagene fra fagudvalgene har været i høring. Høringssvarene har været forelagt fagudvalgene forinden at fagudvalgene traf beslutning om hvilke prioriteringsforslag, der skulle videresendes til Økonomiudvalg og Byråd. Høringssvarene findes i dagsordenssystemet First Agenda og på kommunens hjemmeside.  

Den 12. maj 2022 er der indgået budgetaftale mellem Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre for i alt 115,380 mio. kr. Det indstilles derfor, at Byrådet godkender budgetaftalen, som indeholder budgetreduktioner på i alt 115,380 mio. kr. Budgetaftalen omhandler også, at det særlige børne- og ungeområde under Socialudvalget får en tillægsbevilling på 29 mio. kr. og at specialundervisningsområdet under skoleområdet får en tillægsbevilling på 12 mio. kr., som begge kassefinansieres. Budgetaftalen og en oversigt over de prioriteringsforslag, som indgår heri, findes i bilag 1.

Det indstilles, at Byrådet godkender indstilling om tilbageførelse af de allerede budlagte besparelser, som er 0,7%-besparelsen, manglende prisfremskrivning på varekøb/tjenesteydelser og nulstilling af besparelsespuljen under Økonomiudvalget.  

 Takster under rammeaftalen på det sociale område vedtages for et budgetår af gangen, og tilbageførelse af prisfremskrivning kan ikke effektueres i reviderede takster. Det foreslås derfor at den manglende prisfremskrivning på varekøb/tjenesteydelser ikke tilbageføres de takstfinansierede virksomheder men i stedet tilføres kassen.

Nedenstående oversigt viser nettobesparelsen pr. udvalg:

Nettobesparelse i alt pr. udvalg2022
Økonomiudvalget46.725
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget-4.039
Klima- og Miljøudvalget-372
Socialudvalget-23.235
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget-1.776
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget-800
Seniorudvalget-24.020
Børne- og Ungeudvalget-32.011
Sundhedsudvalget-3.243
-42.771
Nulstilling af overført merforbrug fra 2021 til 2022:
Børn og Familie29.000
Specialundervisning12.000
-1.771

 

En oversigt over de samlede tilbagekøbte besparelser og de nye besparelser, jf. budgetaftalen, opdelt på politikområder findes i bilag 2. 

Sagens videre forløb

Byrådet besluttede i februar at genåbne budget 2022. I løbet af marts måned arbejdede fagudvalgene med at planlægge deres egen budgetproces og i april måned valgte udvalgene de prioriteringsforslag, som skulle sendes i høring. I maj måned er fagudvalgene orienteret om høringssvarende og har på den baggrund besluttet, hvilket prioriteringsforslag der fremsendes til Byrådets beslutning. Med Byrådets beslutning på dette møde afsluttes genåbningen af budget 2022.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen og den løbende styring af kommunens økonomi.

Handlemuligheder

I forhold til den samlede budgetudfordring har Byrådet mulighed for at godkende budgetaftalen eller vælge en anden sammensætning af prioriteringsforslagene.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering at det er nødvendigt at få de u-udmøntede besparelser specificeret og at få igangsat arbejdet med at finde langsigtede budgettilpasninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift - besparelser jf. bilag

flere udvalg  

-115.380

 

 

 

Drift - Tilbageførsel af prisfremskrivning flere udvalg9.520   
Drift - Tilbageførsel af 0,7% besparelse flere udvalg17.943   
Drift - Nulstilling af puljer under ØU1.3 Tværgående45.146   
Drift - Nulstilling af overført merforbrug4.2 Børn og Fam.29.000   
Drift - Nulstilling af overført merforbrug8.1 Skole12.000   

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

1.771

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

 

 

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

For stemte 5: (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte 3: (A), og (O)

 

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse 

For stemte 5: (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte 3: (A) og (O),

(A) deler bekymringerne i de mange høringssvar omkring fyrede medarbejdere, ringere service for borgerne og massive besparelser på de forebyggende indsatser.

At 3: Indstilles til byrådets godkendelse

For stemte 5: (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte 3: (A) og (O)

(A) deler bekymringerne i de mange høringssvar omkring fyrede medarbejdere, ringere service for borgerne og massive besparelser på de forebyggende indsatser.

At 4: Godkendt.

At 5: Godkendt.

At 6: Godkendt.


3. Afslutning af genåbning af budget 2022 - alle udvalg - anlæg (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

For stemte: 30 - (A), (V), (C), (B), (F), (O), (D) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte: 1 - (Ø)

 

At 2: Godkendt.

 

At 3: Godkendt.

For stemte: 20 - (V), (C), (F), (B) og (D)

Imod stemte: 11 - (A), (O), (Ø) og Anders Nielsen (UFP)

 

At 4: Godkendt.

Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Med denne sag skal Byrådet træffe beslutning om hvilke anlæg, der fortsat skal prioriteres, så den samlede anlægsramme nedbringes til ca. 200 mio. kr. Dermed vil genåbningen af budget 2022 i forhold til anlæg kunne afsluttes. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget først godkende fagudvalgenes indstillinger om redisponering af anlægsrammer. Derved sker der en justering af de igangværende anlægsprojekters budgetter mellem årene.  

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende ansøgninger om bevillingsmæssige korrektioner til igangværende anlægsprojekter. Herved sker der en tilpasning i forhold til mer- og mindreforbrug for de igangværende anlægsprojekter i budgetårene. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende budgetaftalen af 15. maj 2022 indgået mellem Det radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre. Budgetaftalen indeholder også nye akutte anlægsprojekter for 2022, som skal besluttes og igangsættes.

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at  Byrådet godkender samlet redisponering af anlægsrammer i 2022 og overslagsårene, jf. bilag 1 

2.     at Byrådet godkender ansøgninger om bevillingsmæssige korrektioner til igangværende anlægsprojekter, jf. bilag 2

3.     at  Byrådet godkender Budgetaftale af 15. maj 2022, som er indgået mellem Det radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre, herunder at der foretages bevillingsmæssige korrektioner, jf. bilag 3

4.  at Byrådet godkender anlægsbevillinger til nye akutte anlægsforslag svarende til 37,280 mio. kr. i 2022, jf. bilag 5  

Sagens indhold

Den samlede netto anlægsramme for 2022 inkl. overførsler fra 2021 pr. ultimo marts 2022 udgør ca. 347 mio. kr.

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr. i 2022. Fagudvalgene har derfor vurderet deres anlægsrammer for 2022, herunder muligheden for at nedbringe udvalgenes anlægsrammer i 2022 for på den måde at bidrage til at nå en samlet anlægsramme på 200 mio. kr. 

Redisponering

Inden redisponering er anlægsrammen fordelt mellem årene som vist i tabellen nedenfor:

2022

2023

2024

2025

2026

346.796

146.066

104.630

118.122

118.322

Beløbene er vist i 1000 kr.

Anlægsrammen indeholder anlægsprojekter, som er godkendt i budgetforhandlinger 2021-2025 samt de ændringer som er godkendt efterfølgende i særskilte sager.

Som følge af ændrede forudsætninger i projekterne er alle anlægsprojekter gennemgået med henblik på, at de afsatte anlægsbudgetter afspejler de forventede udgifter i 2022 og overslagsårene. Der er foretaget en redisponering af de afsatte anlægsbudgetter 2022-2026, jf.  bilag 1.

Efter redisponeringen fordeler anlægsbudgetterne sig imellem årene som vist i tabellen nedenfor. Konsekvensen af redisponeriningen er at der flyttes 45.495 mio. kr. fra 2022 til overslagsårene, da udgifterne ikke forventes at blive afholdt i 2022.

2022

2023

2024

2025

2026

301.301

150.525

122.510

132.587

127.014

Beløbene er vist i 1000 kr.

Bevillingsmæssige korrektioner

Udover redisponeringen er der imidlertid en række anlægsprojekter, hvor der er nødvendigt at foretage budgetkorrektion (forhøjelse eller nedjustering) af anlægsbudgettet for at skabe en retvisende budgetramme. Hovedparten af korrektionerne finder sted under politikområdet Køb og salg af jord og ejendomme, og formålet med disse korrektioner er at fjerne modtagne indtægter vedr. salg af jord og tilføre dem kassen samt budgetlægge manglende indtægter og udgifter på enkelte projekter.                                                                                                                                 

Effekten af de foreslåede budgetkorrektioner udgør 29.547 mio. kr. hvilket betyder, at beløbet foreslås fjernet fra anlægsrammen i 2022 og tilføres kassebeholdningen, jf. bilag 2.

Efter foretaget redisponering og budgetkorrektioner ser anlægsrammen pr. år ud som vist i tabellen nedenfor. 

2022

2023

2024

2025

2026

271.754

150.525

122.510.

132.587

127.014

Beløbene er vist i 1000 kr.

 

Prioritering af anlægsprojekter i fagudvalgene

For at opnå anlægsrammen på 200 mio. i hvert af årene 2022-26, har det været nødvendigt at gennemgå alle anlægsprojekterne og enten helt eller delvist fjerne visse projekter eller rykke starttidspunktet til 2024 eller senere. Prioriteringen er lavet med udgangspunkt i ABCD modellen.

Effekten af prioritering i fagudvalgene som er oversendt til Byrådets prioritering ses i tabellen nedenfor. Tabellen viser, at TPL har godkendt, at der fjernes anlægsprojekter for 6.646 mio. kr. og KFT har godkendt, at der fjernes projekter for 3,244 mio. kr. i 2022, 3,5 mio. kr. i 2023, 3 mio. kr. i 2025 og 0,5 mio. kr. i 2026. I øvrige udvalg er der ikke godkendt ændringer.

 

2022

2023

2024

2025

2026

Anlægsramme (efter redisp. og korr.)

271.754

150.525

122.510.

132.587

127.014

Teknik Plan og Landdistrikt

-6.646

 

Kultur Fritid og Turisme

-3.244

-3.500

-3.000

-500

 

Anlægsramme (efter priori. i fagudv.)

261.864

147.025

-3000

132.087

127.014

 

Budgetaftale af 15. maj 2022

Budgetaftalen af 15. maj 2022, som er indgået mellem Det radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre ses i bilag 3. 

Effekten af prioritering i budgetaftalen af 15. maj 2022 kan ses i tabellen nedenfor. Tabellen viser, at der er tilført 9,450 mio. kr. til anlægsrammen i 2022, flyttet -35,668 mio. kr. fra 2023, tilført 23,667 mio. kr. i 2024, tilført 37,354 mio. kr. i 2025 og tilført 7,555 mio. kr. i 2026.       

Beløbene dækker over de projekter der er fjernet, reduceret helt eller delvist og nye akutte anlægsprojekter, som foreslås tilført budgetrammen. En samlet oversigt over alle budgetkorrektioner i budgetaftalen kan ses i bilag 4. Bilag 5 er en selvstændig oversigt, som viser de nye akutte anlægsforslag.                                                                                                                                                                                                                 

Den samlede effekten af budgetaftalen er:

2022

2023

2024

2025

2026

9.450

-35.668

23.667

37.354

7.555

 

Et samlet overblik findes her:

1000. kr.

Korr.
Budget 2022

Budget 2023

Budget 2024

Budget 2025

Budget 2026

Nuværende budgetramme før redisponering, korrektioner og prioritering

346.796

146.066

104.630

118.122

118.322

Effekt af redisponering

-45.495

4.459

17.880

14.465

8.692

Anlægsrammen efter redisponering

301.301

150.525

122.510

132.587

127.014

Effekt af budgetkorrektioner

-29.547

 

 

 

 

Anlægsrammen efter redisponering og budgetkorrektioner

271.754

150.525

122.510

132.587

127.014

Effekt af prioritering i Økonomiudvalget

9.450

-35.668

23.677

37.354

7.555

Anlægsrammen efter prioritering i Økonomiudvalget

281.204

114.857

146.187

169.941

134.569

Anlægsprojekter i afslutningsfasen som ikke kan prioriteres

-4.288

 

 

 

 

Opdateret anlægsramme efter redisponering, korrektioner og prioritering

276.916

114.857

146.187

169.941

134.569

Den den opdaterede anlægsramme på projektniveau kan ses i bilag 3 (budgetaftalen af 15. maj 2022).

Sagens videre forløb

Byrådet besluttede på møde i februar at igangsætte fagudvalgenes arbejde med at prioritere i det vedtagne anlægsbudget. Formålet var at nedbringe den samlede anlægsramme på ca. 200 mio. kr. Fagudvalgene har i marts, april og maj blandt andet prioriteret eksisterende anlæg med henblik på Byrådets endelige prioritering. Med denne sag afsluttes genåbningen af budget 2022 for så vidt angår anlæg. 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022.

Handlemuligheder

I forhold til den samlede budgetudfordring har Byrådet mulighed for at godkende budgetaftalen eller vælge en alternativ prioritering af anlægsrammen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at anlægsrammen pr. ultimo marts 2022 er for høj i forhold til udviklingen i kommunens samlede likviditet og muligheden for at realisere eksisterende anlæg i indeværende år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

2022

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlæg- afledt drift se bilag 5

70

175510510510

Anlæg - Redisponering se bilag 1

-45.495

4.459

 

17.880

14.465

8.692

Budgetkorrektioner se bilag 2

-29.547

 

 

 

 

Budgetaftale af 15. maj 2022

9.450

-35.668

23.677

37.354

7.555

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

-65.522

-31.034

42.067

52.329

16.757

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse 

Udvalget bemærker, at de anlæg, hvor fagudvalg har taget beslutninger, men hvor beslutningskompetencen ligger i byrådet, indgår i sagen til byrådet.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til byrådets godkendelse. 

For stemte 5: (V), (C), (F) og (B)

Imod stemte 3: (A) og (O)

At 4: Indstilles til byrådets godkendelse.


4. Budgetopfølgning 2 for 2022 - samlet for alle udvalg

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Udgår, idet der er truffet beslutning under punkt 2, At 4.

At 3: Godkendt.

At 4: Godkendt.

At 5: Godkendt.

 

(A) ønsker en nærmere redegørelse af, hvorfor der stadig er usikkerhed med forbrugsprocenterne, samt en analyse af, hvorfor forbrugsprocenterne har været atypiske fra efteråret 2021.

Kompetence: 

Byrådet 

Beslutningstema

Byrådet skal efter indstilling fra Økonomiudvalget godkende den samlede budgetopfølgning pr. 31. marts 2022 og forventet resultat for 2022.

Endvidere orienteres Byrådet omkring udvikling i likviditet, langfristet gæld, serviceramme, givne bevillinger i 2022 samt handleplaner m.m., som har betydning for kommunens samlede økonomi i 2022. 

Byrådet skal samtidig godkende ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer mellem udvalg. 

Byrådet skal efter indstilling fra Økonomiudvalget beslutte, at budgetopfølgning 3. fagudvalgsbehandles i august 2022 (i uge 32) med henblik på, at fagudvalgene kan træffe de nødvendige beslutninger i forhold til den økonomiske udvikling i 2022 og budget 2023-2026.  

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller

 1.  at budgetopfølgning 2. godkendes  

 2.  at Socialudvalgets indstilling om, at tillægsbevilling på 28,9 mio.kr. til finansiering af overført               merforbrug fra 2021 skal indgå i sagen omkring Genåbning af budget 2022 -                                   drift godkendes. 

 3.  at bevillinger godkendes jf. sagens bevillingspunkt 1.a - 7.a, samt at bevillinger i givet i budget             2023-2025 indarbejdes i forslagsbudgettet for 2023-2026.

 4.  at der afholdes fagudvalgsmøder i uge 32 med henblik på at budgetopfølgning 3.     fagudvalgsbehandles.   

  5. at givne tillægsbevillinger finansieres af kassen med 2,5 mio.kr.  i 2022

 

Sagens indhold

Fagudvalgene har gennemgået budget 2022 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo marts 2022 og forventninger for resten af året. I bilag 1. er budgetopfølgningen beskrevet mere uddybende.

Der er i denne budgetopfølgning taget udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31.marts 2022 incl. overførelser på drift og anlæg og kendte forhold.

Udvalgene har på drift og anlæg derfor ikke taget højde for omfanget af besparelsesforslag eller justering af anlægsrammer, som godkendes på særskilte sager omkring Genåbning af budget 2022.

Driftsresultat

Samlet set holder det korrigerede budget, idet resultatet viser et forventet merforbrug på 1,6 mio.kr.  Merforbruget er sammensat af et forventet fald i indtægter og forventet stigning i udgifter, som opvejes af et forventet mindreforbrug på anlæg på 97,6 mio. kr.

Sammenholdes det forventede driftsresultat med vedtaget budget vil der være et merforbrug på 223,8 mio.kr. Merforbruget skyldes, at der er givet bevillinger for netto 232,7 mio.kr. på drift, anlæg og finansiering, og heraf udgør driftsoverførelser fra 2021 185,2 mio.kr. 

Selv om det korrigerede budget forventes at holde, så overstiger de samlede forventede udgifter til drift og anlæg de samlede forventede indtægter. Det betyder, at der i 2022 forventes et driftsmæssigt underskud på 224 mio. kr., som vil skulle finansieres af kassebeholdningen. Hertil kommer brugerfinansieret område og finansielle poster.

I forhold til sidste budgetopfølgning er de samlede drifts- og anlægsudgifter steget med henholdsvis 141,5 mio.kr. og 66,5 mio.kr. og medvirkende årsag til at udfordre driftsresultatet. 

Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.)

Oprindeligt budget

Korrigeret budget

Forventet
resultat

Afvigelse

Resultatopgørelse

Indtægter

-5.868,2

-5.875,7

-5.840,3

35,4

Driftsudgifter 

5.689,1

5.753,7

5.817,8

64,1

Heraf: serviceudgifter

3.831,5

3.895,4

4.018,1

122,8

Øvrige driftsudgifter

1.857,6

1.858,3

1.799,7

-58,7

Renter m.v.

-0,7

-0,7

-1,0

-0,3

Anlæg

178,3

345,0

247,4

-97,6

Resultat før brugerfinansieret område

-1,5

222,3

223,9

1,6

Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret)

-3,3

-3,3

-3,3

0,0

Resultat i alt

-4,8

219,0

220,6

1,6

Finansieringsoversigt

Resultat efter renter 

-4,8

219,0

220,6

1,6

Optagne lån

-88,6

-88,6

-89,7

-1,2

Afdrag på lån

105,2

105,2

99,9

-5,3

Finansforskydninger

-9,4

-0,5

7,0

7,5

Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug)

2,4

235,2

237,8

2,6

Indtægter

Sanktion skatter

Sanktionen,  som følge af at kommunerne under et har hævet skatterne mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2022, udgør 144.000 kr. og udmøntes via nedsættelse af kommunernes bloktilskud.

 

Kommunal Medfinansiering

Tidligere afregningsmodel blev suspenderet fra 2019 og fastlåst på kommunen budgetlagte udgift. Pulje til imødegåelse af efterreguleringer blev nulstillet fra og med 2021 i forventning om ny afregningsmodel. Der er således ikke afsat budget til efterbetaling for 2021 på 5,3 mio.kr.

 

Midtvejsregulering 2022 – overførelsesudgifter for 2022

Forventningerne til udvikling af overførelsesudgifterne i 2022 er lavere end forudsat ved indgåelse af Økonomiaftalen for 2022. For Slagelse kommune er forventet mindre forbrug faldet fra 65 mio.kr. til 45 mio.kr. På nuværende tidspunkt forventes en midtvejsregulering på omkring 33,7 mio.kr. svarende til 75 % af mindreudgiften.

Det skal bemærkes, at der er tale om foreløbige skøn, og det endelige beløb først kendes, når der foreligger Økonomiaftale for 2023 mellem Regeringen og KL.

 

Ejendomsskatter

På ejendomsskat forventes en merindtægt på 5,4 mio.kr., som skyldes en stigning i grundværdierne efter budgetlægningen. Samtidig er der på nuværende tidspunkt tilbagebetalt for meget opkrævet ejendomsskat for 1,7 mio.kr., og netto forventes en merindtægt på 3,7 mio.kr.

Merudgifter Ukraine 

Der er ikke på nuværende tidspunkt indregnet kompensation af kommunens udgifter til flygtninge fra Ukraine, da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger klare udmeldinger omkring en evt. kompensation til kommunerne.    

Udgifter

Samlet forventes der på nuværende tidspunkt et merforbrug på netto 64,1 mio. kr. 

Økonomiudvalget

Der forventes et samlet mindreforbrug på 10,0 mio. kr. på driften, hvilket hovedsageligt skyldes et mindreforbrug på administrationsområdet på 16,2 mio. kr. og et merforbrug på 6,3 mio. kr. på det tværgående område og initiativer.

Erhvervs-, Beskæftigelses- Uddannelsesudvalget

Der forventes et samlet mindreforbrug vedrørende overførselsudgifterne på 38,4 mio. kr.  I forhold til serviceudgifterne  forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Det samlede mindreforbrug dækker hovedsageligt over følgende:

- merforbrug på 19,2 mio. kr. til integrationsydelser som følge af ukrainske flygtninge

- mindreforbrug på 60,7 mio. kr. til dagpenge til forsikrede ledige som følge af faldende ledighed

- merforbrug på 34,1 mio. kr. til sygedagpenge og jobafklaring, blandt andet som følge af stor stigning i sager og udbetalinger til virksomheder med sygemeldte medarbejdere grundet covid-19 (ordning ophørte ultimo marts)

Socialudvalget

Der forventes et samlet merforbrug på 103,1 mio. kr. på driften.

Merforbrugene på driften fordeler sig hovedsageligt som følgende:

- Politikområdet Handicap, Psykiatri og Misbrug 40,4 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes stigende udgifter til Botilbudsområdet under Handicap og Psykiatri Myndighed

- Politikområdet Børn og familie 68,9 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes et samlet merforbrug på 66,9 mio. kr. under Børn og Familie Myndighed.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Der forventes et samlet merforbrug på 5,9 mio. kr. på driften.

Merforbruget relatere sig til  "Kollektiv trafik" på 4,6 mio. kr.  og vejbelysning 

Seniorudvalget

Der forventes et samlet merforbrug på 2,4 mio. kr.  blandt andet som følge af merforbrug på flere plejecentre.

Sundhedsudvalget

Der forventes et samlet mindreforbrug på 4,5 mio. kr. på driften, som hovedsageligt skyldes forventede mindreforbrug under områderne Sundhed og Forebyggelse samt Sundhedstjeneste og tandplejen. 

Klima- og Miljøudvalget

Der forventes budgetoverholdelse på driften.

Børne- og Ungeudvalget

Der forventes et samlet merforbrug på 8,0 mio. kr. på driften. Merforbruget dækker hovedsageligt over et forventet merforbrug på specialundervisningen på 12,0 mio. kr. 

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

Der forventes et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. på driften

Anlæg

Resultatet på anlæg tager udgangspunkt i administrationens forslag til redisponering af nuværende korrigeret budget på 345 mio. kr. Redisponeringen har til formål at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt.

Redisponeringen er forelagt fagudvalgene i forbindelse med Genåbning af budget 2022 og udvalgenes anlægsprioritering. Redisponeirngen viser et forventet anlægsforbrug på 247,4 mio.kr. og dermed en uforbrugt anlægsramme på 97,6 mio.kr.  

Redisponering og øvrige bevillingsmæssige korrektioner behandles i sagen omkring Genåbning af budget 2022 -anlæg. 

Der er ikke i Budgetopfølgning 2. taget højde for Genåbning af budget 2022 og politisk prioritering af anlægsrammen med henblik på at nedbringe anlægsrammen til omkring 200 mio.kr. 

Anlægsrammen og forventet forbrug vil til budgetopfølgning 3. blive tilpasset jf. politisk beslutning i Genåbning af budget 2022 - anlæg.

Serviceramme

Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.831,5 mio.kr.

Fagudvalgene forventer et forbrug på serviceudgifter på 4.018,1 mio.kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 186,6 mio.kr., hvilket er en stigning på 134 mio.kr. i forhold til sidste budgetopfølgning.

Stigningen i serviceudgifterne og overskridelsen af servicerammen i 2022 skal ses i sammenhæng med det stigende udgiftspres i den sidste del af 2021 og som ser ud til at fortsætte i 2022. 

Forbrugsprocenter - serviceudgifter

I forhold til vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. ultimo april 2022 1,5% over sidste år niveau.  Fortsætter denne udvikling resten af året vil forbrugsprocenten ende på 104,5 % svarende til overskridelse på 153 mio.kr. i forhold til det vedtagne budget.

 Forbrugsprocenter - Oprindeligt budget

 

Jan

Feb

Mar

Apr

2020

8,8

17,0

25,4

33,9

2021

8,8

16,9

25,1

33,4

2022

9,7

18,0

26,4

34,9

Udviklingen i forbrugsprocenterne er på nuværende tidspunkt forbundet med stor usikkerhed. Der forventes udarbejdet en række handleplaner med henblik på at nedbringe merforbruget, samtidig forventes en række besparelsesforslag besluttet i forbindelse med Genåbning af budget 2022 og sammen forventes det, at disse tiltag vil medvirke til at nedbringe udgifterne.  

Likviditet

Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 222 mio.kr.

Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 396 mio.kr. ved starten af 2022 og som pr. ultimo april 2022 er faldet til 335 mio.kr.

Der forventes et yderligere et fald på omkring 113 mio.kr. i løbet af 2022 - blandt andet som følge af et stort kassetræk i 2021, et højt anlægsniveau i 2022, og forventet merforbrug i 2022.

(bilag 1. afsnit 3.)

Langfristet gæld

Den langfristede gæld forventes, incl. forventet optagelse af lån på 89,7 mio.kr. at falde fra 1,479 mia.kr. til 1,453 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)

Handleplaner

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet flere handleplaner. Der mangler på nuværende tidspunkt handleplaner på en række udfordrede budgetområder (Bilag 1. afsnit 6.) 

Årsagen til at disse handleplaner ikke foreligger på nuværende tidspunkt skal ses i lyset af Genåbning af budget 2022 og beslutning om, hvilke besparelsesforslag som skal igangsættes, og hvorvidt nogle af prioriteringsforslagene allerede er en del af planlagte handleplaner.

Det forventes derfor, at det fulde overblik og omfang af nødvendige handleplaner først vil foreligge til budgetopfølgning 3.

Bevillinger

I forbindelse med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger (bilag 1. afsnit 5.):

 

  1. Økonomiudvalget (Drift)
    1. Merudgift i 2022 på 2,5 mio.kr. til folkeafstemning om forsvarsforbehold

  2. Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget
    1. Budgetomplacering af budget på 200.000 kr. til Økonomiudvalget vedr. til analyse af unge området

  3. Socialudvalget (Drift)
    1. Bygningsbudget på 446.000 kr. til varmestuen i Korsør budgetomplaceres til Kommunale ejendomme i 2022 og overslagsår.
    2. Tilskud til Projekt Netstof – her søges indtægts- og udgiftsbevilling på henholdsvis -401.000 kr. og 401.000 kr. i 2022 , samt overslagsår.
    3. Tilskud til Projekt N-Lited – her søges indtægts- og udgiftsbevilling på henholdsvis -1.669.000kr. og 1.669.000 kr. i 2022, samt overslagsår 2023.
    4. Budget til begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse søges budgetomplaceret fra Socialudvalget til Økonomiudvalget med 4,7 mio.kr. i 2022 og 4,3 mio.kr. i overslagsårene.

  4. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (anlæg)
    1. Budgetomplacering af anlægsprojekt Bæredygtig, Energirenovering mv. til Klima- og Miljøudvalget med 7,4 mio.kr. i 2022 og 3 mio. kr. i overslagsårene

  5. Seniorudvalget (drift/anlæg)
    1. Tillægsbevilling på 185.000 kr. til anlægsprojekt ”Blomstergården depotrum” blev i 2021 placeret på driften. Budget korrigeres og skal budgetomplaceres til anlæg.

  6. Børne- og Ungeudvalget
    1. Børnehuset Nord søger om budgetomplacering af driftsbudget på 0,5 mio.kr. til anlægsprojekt Jonslunden

  7. Sundhedsudvalget
    1. I forbindelse med ny udvalgsstuktur og styrelsesvedtægt er det efterfølgende konstateret, at en række budgetter skal budgetomplaceres til Seniorudvalget, i alt 7,6 mio.kr. i 2022 og overslagsår.

Sagens videre forløb 

Ingen bemærkninger 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens § 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet

Handlemuligheder  

Bevillinger 

I forbindelse med fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 2. er der fremsendt ønsker omkring tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.

Socialudvalget har indstillet, at ansøgning om tillægsbevilling på 28,9 mio.kr.  til dækning af overfort merforbrug fra 2021 behandles i sagen omkring Genåbning af budget 2022.  

Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder:

A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.

B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt budgetomplaceringer skal imødekommes, og finansieringen af tillægsbevilling kan ske indenfor egen budgetramme.

Udvalgsbehandling af budgetopfølgning 3. 

I den nuværende tids- og procesplanplan for behandling af budgetopfølgninger i 2022 udsendes budgetopfølgning 3. kun til skriftlig orientering - herved har udvalgene ikke mulighed for at træffe nødvendige økonomiske beslutninger før budgetopfølgning 4. i november 2022.

Da nærværende budgetopfølgning er forbundet med stor usikkerhed har Økonomiudvalget og Byrådet mulighed for at ændre den nuværende politiske tids-og procesplan og beslutte, at Budgetopfølgning 3. skal forelægges fagudvalgene til godkendelse på møder i august 2022 i uge 32.

Vurdering

De seneste års budgetopfølgninger viser, at især budgetopfølgning 2. har været forbundet med stor usikkerhed.

Det samme gør sig gældende ved denne budgetopfølgning, som tillige er forbundet med stor usikkerhed på både drift og anlæg i og med genåbning af budget 2022 endnu ikke er afsluttet. Endvidere skal der træffes beslutning omkring nedjustering af den samlede anlægsramme.

Der er usikkert hvilken effekt beslutning og udmøntning af besparelser vil have det afrapporterede forventede forbrug på serviceudgifterne. Det er administrationens vurdering, at der i budgetopfølgning 2. kan være mindreforbrug som ikke indgår i rapporteringen og dermed slører det reelle forventede forbrug for 2022.

Omvendt er det også usikkert hvorvidt besparelserne vil kunne udmøntes med den forventede effekt i 2022, i og med der kan være sammenfald imellem besparelsesforslag og tiltag i handleplaner, som på en række områder er under udarbejdelse.

Det skal bemærkes, at det specialiserede voksen- og børneområde under Socialudvalget er under stort pres med stort forventet merforbrug. Det er muligt, at merforbruget stiger yderligere.  

Med udgangspunkt i fagudvalgenes rapportering og udvikling i forbrugsprocenter på serviceudgifter er det administrationens vurderingen, at økonomien fortsat er under stort pres. Derfor bør resultatet af budgetopfølgning 2. indgå i overvejelserne omkring Genåbning af budget 2022, samt krav til udarbejdelse af handleplaner.

Da denne budgetopfølgning er forbundet med usikkerhed vil der først i forbindelse med budgetopfølgning 3. kunne foreligge et mere sikkert forventet resultat for 2022.   

For at give fagudvalgene mulighed for, at træffe nødvendige økonomiske beslutninger til forventet resultat 2022 og budget 2023-2026 anbefaler administrationen, at budgetopfølgning 3. forelægges til politisk godkendelse i fagudvalgene i august i uge 32.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er til denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og budgetomplaceringer, som jf. gældende budgetregler kræver Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

1.a Drift -valg EU-forbehold

1.2 ØU

2.500

 

 

 

2.a Drift - omplacering af budget til analyse Ungeområdet

 

2.1 EBU

1.2 ØU

-200

200

 

 

 

3.a Drift omplacering af budget til bygningsdrift

4.1 Social

1.6 ØU

-456

456

-455

455

-455

455

-455

455

3.b Tilskud Projekt Netstof

4.1 Social

-401

401

-412

412

-412

412

-412

412

3.c Tilskud Projekt N-Lited

4.1 Social

-1.669

1.669

-737

737

 

 

3.d Flytning af budget vedr. begravelseshjælp til andet udvalg

4.1 Social

1.2 ØU

-4.697

4.697

-4.318

-4.318

-4.318

-4.318

-4.318

-4.318

5. a Driftsbudget Blomstergården flyttes til anlæg

7.1. Senior

-185

 

 

 

6.a Tilpasning af budgetter mellem udvalg -pga. styrelsesvedtægt

9.1 Sundhed

7.1 Senior

-7.586

7.586

-7.821

7.821

-6.706

6.706

-6706

6.706

7.a Budget børnehuset Nord flyttes til anlæg 

8.2 BUU

      -500

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

4.a Anlægsprojekt bæredygtighed energirenovering mv. flyttes

6.2 TPL

3.1 KMU

-7.409

7.409

-3.000

3.000

-3.000

3.000

-3.000

3.000

6.a Driftsbudget Blomstergården flyttes til anlæg

7.1 Senior

185

 

 

 

7.a Omplacering fra drift til anlægsprojekt Jonslunden

8.2 BUU 

500

 

 

 

Kassen (minus er kassetræk)

 

   -2.500

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

 

 

 

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

(A) ønsker en nærmere redegørelse af, hvorfor der stadig er usikkerhed med forbrugsprocenterne samt en analyse af, hvorfor forbrugsprocenterne har været atypiske fra efteråret 2021.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 4: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 5: Indstilles til byrådets godkendelse.


5. Ansøgning om anlægsbevillinger (B)

Beslutning

Sagen udgår. Forelægges Økonomiudvalget og Byrådet i juni måned.



Kompetence: Byrådet (B)

 

 

Beslutningstema

  • Økonomiudvalget kan over for Byrådet anbefale at give anlægsbevilling.
  • Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte at give anlægsbevilling.

 

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende anlægsbevillingerne.

2. at Byrådet godkender anlægsbevillingerne.

 

Sagens indhold

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes, skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.

Anlægsbudgettet er det afsatte rådighedsbeløb.

Anlægsbevillingen er det beløb, som må bruges af det afsatte anlægsbudget. Anlægsudgifter og anlægsindtægter bevilges som særskilte udgifts- og indtægtsbevillinger.

Der søges om anlægsbevilling til nedenstående tre anlægsprojekter. Da alle tre anlægsprojekter ligger i almene boliger, skal udgiften fordeles mellem beboerne og kommunen ud fra en fordelingsnøgle. Der søges om anlægsbevilling svarende til den kommunale andel af udgiften, finansieret af det afsatte anlægsbudget.

Anlægsbevilling A: Forbedring af brandsikkerhed på Plejecenter Quistgården

Beredskabet vurderer, at der er væsentlige mangler ved brandsikkerheden. Dette skyldes, at boligerne har flugtvej direkte til køkken/opholdsrum samt at boligerne ikke har dør direkte til det fri. Det er Beredskabets vurdering, at der dermed ikke er sikre flugtveje fra boligerne.

Der søges om en anlægsbevilling på 1.077.000 kr.

Anlægsbevilling B: Forbedring af brandsikkerheden på Møllebakken Plejecenter

Beredskabet vurderer, at der er væsentlige mangler ved brandsikkerheden. Dette skyldes, at boligerne har flugtvej direkte til køkken/opholdsrum samt at boligerne ikke har dør direkte til det fri. Det er Beredskabets vurdering, at der dermed ikke er sikre flugtveje fra boligerne.

Der søges om en anlægsbevilling på 1.160.000 kr.

Anlægsbevilling C: Udskiftning af døre og vinduer på Vejsgård Alle

Døre og vinduer på Vejsgård Alle 1-5 og 2-40, som består af almene boliger, er blevet utætte pga. utilsigtet brug og slid. Derfor ønskes udskiftet 189 hoved- og terrassedøre samt vinduer. Afdelingen omkring de almene boliger har ikke midler til denne udgift i driftsbudgetterne. Der har været søgt om erstatning hos udførende entreprenør, men virksomheden er lukket.

Der søges som en anlægsbevilling på 220.000 kr., svarende til den kommunale andel af udgiften.

Retligt grundlag

Kasse- og Regnskabsregulativ.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Kan anbefale Byrådet at godkende anlægsbevillingerne finansieret af de afsatte anlægsbudgetter i 2022.
  2. Kan afvise at anbefale Byrådet at godkende anlægsbevillingerne.

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Kan godkende anlægsbevillingerne finansieret af de afsatte anlægsbudgetter i 2022.
  2. kan afvise at godkende anlægsbevillingerne.

Vurdering

Administrationen anbefaler at godkende anlægsbevillingerne, så arbejdet kan igangsættes.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg A

 

1.077

 

 

 

Anlæg B 1.160   
Anlæg C 220   

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

-2.457

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse.


6. Sundhedsberedskabsplan 2022

Beslutning

At 1: Godkendt.

 

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan godkende Sundhedsberedskabsplanen 2022 for Slagelse Kommune.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsberedskabsplanen 2022 for Slagelse Kommune godkendes.

Sagens indhold

Ifølge Sundhedslovens §210 skal kommunerne én gang i hver valgperiode vedtage en plan for Sundhedsberedskabet. Kommunerne skal indhente rådgivning fra Sundhedsstyrelsen og Region Sjælland, og der skal indhentes høringssvar vedr. Sundhedsberedskabsplanen fra de omkringliggende kommuner. Sundhedsbredskabsplanen 2022 er vedhæftet i bilag 1.

Sundhedsberedskabsplanen 2022 har været i intern høring i organisationens centre, i Center for Beredskab og ekstern høring hos Næsteved, Sorø og Kalundborg Kommune. Samtidig er der indhentet råd og vejledning hos Sundhedsstyrelsen og i Region Sjælland. Sundhedsberedskabsplanen er revideret i forhold til gældende vejledninger, retningslinjer, anbefalinger samt høringssvar fra Sundhedsstyrelsen og Region Sjælland samt opdateret efter gældende organisering i Slagelse Kommune.

Efter politisk behandling sendes Sundhedsberedskabsplanen til genlæsning i Sundhedsstyrelsen og i Region Sjælland.

Sundhedsberedskabsplanen

Det fremgår af Sundhedslovens §210 at kommunerne skal have en Sundhedsberedskabsplan, der afspejler kommunens påtænkte aktiviteter i forhold til ekstraordinære hændelser - det kan eksempelvis være forurening, forsyningssvigt, systemnedbrud, brand, epidemier, optøjer m.v., hvor den almindelige kommunale borgerrettede drift er udsat eller truet.

Kommunalbestyrelsen skal planlægge og gennemføre foranstaltninger sådan, at der sikres syge og tilskadekomne nødvendig behandling i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger. Planen skal vedtages af kommunalbestyrelsen.

Sundhedsberedskabsplanen er tilgængelig for medarbejdere via Slagelse Kommunes Intranet og i printet format på et tilgængeligt sted i de centre, der har en opgave i forbindelse med aktivering af Sundhedsberedskabsplanen.

Ansvaret for udmøntning, opdatering, og vedligeholdelse af Sundhedsberedskabsplanen er placeret i Center for Sundhed og Ældre.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Sundhedsloven §210

Handlemuligheder

Der er tale om fagligt operationelt redskab, som Byrådet formelt skal godkende.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Sundhedsberedskabsplanen for Slagelse Kommune kan endeligt godkendes. Opdatering i version 2022, beror på en detaljeret revidering i forhold til gældende vejledninger, retningslinjer og anbefaling fra Sundhedsstyrelsen samt Region Sjælland. Den har ligeledes været i høring i omkringliggende kommuner.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

7. Beslutning om frigivelse af midler til oprensning af PFAS på Engen (B)

Beslutning

At 1 til 3: Godkendt.

Byrådet bemærker, at sagen handler om at stoppe, at forureningen breder sig til Korsør Nor.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, godkende en bevilling på 9,3 mio. kr. samt 0,750 mio. kr. til årlig drift finansieret af kassen til etablering  af anlæg og oprensning af PFAS på Engen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

  1.  at Byrådet godkender ansøgningen om bevilling på 9,3 mio. kr. til indkøb og anlæg af dræn- og renseanlæg finansieret af kassen.
  2.   at Byrådet godkender ansøgning om bevilling på 0,750 mio. kr. til årlig drift finansieret af kassen.
  3.   at Byrådet godkender ansøgning om anlægsbevilling på 9,3 mio. kr., såfremt pkt. 1. godkendes. 

Sagens indhold

På Byrådsmødet den 28. februar 2022, pkt. 15,  blev det godkendt at etablere afværgeboring og efterfølgende oppumpning/rensning af grundvand fra engen ved brandskolen. 

Der blev ikke afsat rådighedsbeløb til hverken anlægs- eller driftsbudget. En afværgeløsning som skitseret vil koste 9,3 mio. kr. i indkøb og anlæg af dræn- og renseanlæg og en årlig driftsudgift på 0,75 mio. kr.   

Afværgeforanstaltningen kan ikke gennemføres medmindre de fornødne økonomiske midler afsættes hertil.

Såfremt rådighedsbeløbet kan finansieres af kassen, søges der også om anlægsbevilling til igangsættelse af opgaven.

Sagens videre forløb

-

Retligt grundlag

Lov om forurenet jord - dog i dette tilfælde frivillig indsats. 

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt den tilhørende/nødvendige anlægsbevilling. Jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget kan anbefale overfor Byrådet at godkende det ansøgte rådighedsbeløb med finansiering fra kassen eller bede om yderligere oplysninger vedr. anlægsrammens anvendelse. 

Byrådet kan:

A. på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget godkende det ansøgte rådighedsbeløb med finansiering fra kassen eller bede om yderligere oplysninger vedr. anlægsrammens anvendelse.

B. afvise ansøgningen om rådighedsbeløb.

Vurdering

Administrationen anbefaler – såfremt projektet skal gennemføres - at Byrådet godkender ansøgningen om rådighedsbeløb finansieret af kassen.

Oppumpning og rensning af grundvand fra engen er baseret på en frivillig indsats. Der er ikke nogen lovgivning, som forpligter til oprensning. Forureningen af Korsør Nor med PFAS vil uden tiltag fortsætte og med tid evt. forværre miljøtilstanden i Korsør Nor.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

Miljø

 

 

 

 

Anlæg 301 PFAS Renseanlæg

Miljø

9.300

 

 

 

Afledt drift

 750750 750 750 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-10.050

-750

-750

-750

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

03-05-2022 Klima- og Miljøudvalget
At 1-3: Anbefales.
23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til byrådets godkendelse.

Udvalget bemærker, at sagen handler om at stoppe at forureningen breder sig til Korsør Nor.


8. Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse (B)

Beslutning

At 1 til 2: Godkendt.

At 3: Godkendt, at der holdes borgermøde den 22. juni kl. 19.00.


Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om forslag til Lokalplan 1228 Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring
  2. at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages
  3. at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus den 22. juni eller den 23. juni i tidsrummet mellem kl. 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Den 1. april 2019 under pkt. 10 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at igangsætte en lokalplan for adressen Bjergbygade 20 A-B-C, Slagelse. Administrationen fremlagde et forslag til Lokalplan for byrådet den 31. maj 2021 under pkt. 9. Forslaget gav mulighed for nedrivning af et bevaringsværdigt forhus og etablering af et nyt for- og baghus. Lokalplanforslaget blev sendt tilbage til fornyet behandling. Der blev i forbindelse med den politiske behandling udtrykt bekymring for bebyggelsesprocent, tagterrasse, parkering, regnvandsafledning, beboersammensætning og nedrivningen af det bevaringsværdige forhus.

Der er nu udarbejdet et nyt forslag til Lokalplan 1228, hvor det bevaringsværdige forhus bevares, og der skabes mulighed for etablering af et baghus i op til 2½ etage til boligformål. Baghuset er tilpasset eksisterende bebyggelse i området og skal fremstå i blank mur udført i tegl af ler eller som pudsede eller vandskurede facader i jordfarver. Tage skal udføres som sadeltag med en hældning på 40-50 grader. Adgang til bebyggelsen planlægges via en svalegang orienteret mod vest, så den ikke er synlig fra Bjergbygade.

Mellem for- og baghus planlægges et fælles gårdrum med plads til parkering og fælles friareal.

Mod Bjergbygade planlægges renovation, som skal afskærmes med mur og beplantes med slyng-/klatreplanter. Muren omkring renovationspladsen vurderes at bidrage til at forskønne gadeforløbet langs Bjergbygade ved at skabe en afgrænsning mellem gårdrum og gadeforløb.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Sagens videre forløb

Efter at lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring, vil en endelig lokalplan blive fremlagt for Byrådet.

Retligt grundlag

Lokalplanlægning tilvejebringes gennem planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at eksisterende lokalplan 76, der ikke giver mulighed for nybyggeri, fortsat danner grundlag for fremtidig planlægning.
  3. Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanforslag 1228 vedtages.

Den planlagte bebyggelse er med det nye lokalplanforslag blevet nedskaleret kraftigt, hvormed der skabes bedre forhold for parkering og friareal i området. Det planlagte baghus opføres i dimensioner og materialer, der harmonerer med baghuset på naboejendommen og vurderes at kunne danne en visuelt afbalanceret afgrænsning mod klosterhaven.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

02-05-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1; Anbefales

Ad 2; Anbefales

Ad 3; Det anbefales at borgermøde afholdes d. 22. juni kl. 19.00.

Udvalget anbefaler at Kulturmiljørådet høres.


9. Forslag til lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

At 1 til 2: Godkendt.

At 3: Godkendt, at borgermøde holdes den 14. juni kl. 18.30-20.00.


Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring
  2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages
  3.  at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Korsør Renseanlæg, Genbrugsvej 4, 4220 Korsør d. 14. eller 15. juni 2021 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Materialepladsen A/S driver materialepladser i hhv. Næstved, Ringsted og Roskilde og ønsker nu at etablere en materialeplads på et markareal ved siden af Korsør Renseanlæg og den nye genbrugsplads/haveaffaldsplads ved Slagelse Landevej.

På baggrund af en lokalplananmodning fra Materialepladsen A/S besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021 at igangsætte lokalplanprocessen. En forudsætning for lokalplanen er at der tilvejebringes de nødvendige rammer i kommuneplan 2021 for lokalplanlægningen.

Der er nu udarbejdet et Forslag til Lokalplan 1262 med tilhørende Forslag til Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021, som udlægger området til erhvervsformål med mulighed for detailhandel i form af særligt pladskrævende varegrupper som materialepladsen forhandler. 

Pladsen indrettes med delvis fast belægning og med et betalingsanlæg inkl. brovægt og en mindre teknikbygning. Der etableres ca. 40-50 båse af betonelementer, hvoraf ca. 10 båse med fugtfølsomme materialer (f.eks. flis, bark og plantemuld) forventes at være overdækket med halvtag. Andre varetyper udgør eksempelvis forskellige sand- og grusmaterialer, støbemix, stenmel, granitskærver, knust beton og et udvalg af sten (perlesten, ærtesten og nøddesten).

Materialepladsen skal betjene områdets borgere og virksomheder med materialer til hus- og havearbejde. Der vil være adgang til en minilæssemaskine på pladsen som samtidig anvendes til  vedligeholdelse af pladsen. 

Det samlede areal udgør ca. 10.000 m². Et areal på ca. 1.100 m² i det nordlige hjørne af området, nord for sigtekilen på kortbilag 2 i lokalplanforslaget (se bilag 2), friholdes og indrettes med insektvenlig beplantning for at sikre frit udsyn til renseanlæggets bygningsværker. Her vil også kunne etableres et regnvandsbassin.

Der vil blive etableret den fornødne skiltning samt afskærmet belysning af området. Det er hensigten, at der etableres et mindre voldanlæg til at dække betonelementerne på ydersiden. Mod nordvest, langs Slagelse Landevej frem til sigtekilen på planforslagets kortbilag 2, samt mod  sydvest etableres en beplantet støjvold, som, sammen med den eksisterende støjvold omkring haveaffaldspladsen, vil fremstå som en samlet beplantet støjvold.

Vejadgang til området sker via den eksisterende adgangsvej, Genbrugsvej, til hhv. Korsør Renseanlæg og den nye genbrugsplads/haveaffaldsplads.

Overfladevand/regnvand forventes håndteret inden for området dels ved nedsivning hvis muligt og ved forsinkelse inden udledning til dræn/vandløb.

Sagens videre forløb

Planforslaget skal behandles af Byrådet den 30. maj 2022. Herefter skal planforslaget sendes i 8 ugers offentlig høring, hvor der afholdes borgermøde enten den 14. eller 15. juni 2022. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet skal behandle den endelige lokalplan sammen med en hvidbog når den offentlige høring er afsluttet.  

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes iht. planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Miljøvurderingsscreeningen foretages iht. Miljøvurderingsloven.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan etableres detailhandel i form af en materialeplads der forhandler særligt pladskrævende varegrupper til hus- og havearbejde. 
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Som en del af planprocessen er der udarbejdet et kommuneplantillæg. Administrationen har i den forbindelse afholdt en foroffentlighedsfase med indkaldelse af idéer, forslag og kommentarer til planlægningen som foregik i februar 2022. Administrationen modtog 6 høringssvar som fremgår af vedlagte hvidbog sammen med administrationens bemærkninger.

De modtagne idéer, forslag og kommentarer handler i hovedtræk om emner som støj, valg af placering, trafik, hastighedsgrænser, at anlægget er placeret i skovrejsningsområde og kystnærhedszone og at planlægningen skal indeholde en vurdering af, om planerne kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter (EU udpegede truede dyre- og plantearter). De indkomne idéer, forslag og kommentarer har ikke givet anledning til justeringer i planlægningen.

Området ligger inden for kystnærhedszonen. For at kunne tilvejebringe en planlægning indenfor kystnærhedszonen kræver det en planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse. Det er administrationens vurdering, at planlægningen er velbegrundet idet området delvist er udlagt til tekniske anlæg i gældende lokalplan og ligger i direkte tilknytning til andre områder udlagt og anvendt til tekniske anlæg, herunder rensningsanlæg, genbrugsplads og haveaffaldsplads. Der er eksisterende bebyggelse mellem planområdet og selve kysten. Området vurderes desuden at være funktionelt velplaceret med god synergieffekt med naboaktiviteterne, da kundeaktiviteten har samme karakter som brugerne af den tilstødende haveaffaldsplads og genbrugsplads.

Der er gode trafikale forhold til og fra pladsen og med etablering af en afskærmende beplantet støjvold er det administrationens vurdering, at fastlagte støjgrænser ved nabobeboelse ikke overskrides.

Administrationen har foretaget en screening af Lokalplan 1262 – Materialeplads ved Slagelse Landevej og kommuneplantillæg nr. 4 – og har vurderet, at der samlet set ikke er væsentlige ændringer i forhold til gældende planlægning og at der ikke vil forekomme en væsentlig indvirkning på miljøet som følge af planlægningen. Der skal således ikke gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.

Administrationen anbefaler således, at Byrådet beslutter, at vælge handlemulighed A og sender Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

02-05-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1; Anbefales

Ad 2; Anbefales

Ad 3; Det anbefales at mødet afholdes d. 14. juni kl. 18.30 til 20.00.


10. Ændring af vedtægt for borgerrådgiveren (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

 

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan beslutte, om der skal foretages ændringer i borgerrådgiverens vedtægt. Ændringerne foretages som en konsekvens af den ændrede organisering af whistleblowerordningen, som har været gældende i Slagelse Kommune siden 17. december 2021, hvor en ny lov om beskyttelse af whistleblowere trådte i kraft. I den forbindelse etablerede kommunen en ny whistleblowerordning, som varetages af et advokatfirma og af kommunens whistleblowerenhed.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte at godkende ændringer i vedtægten.

Indstilling

Borgerrådgiveren indstiller,

1.     at Byrådet godkender ændringer til Vedtægt for borgerrådgiveren.

Sagens indhold

Borgerrådgiverfunktionen fik i 2017 til opgave at varetage Slagelse Kommunes whistleblowerfunktion. I den forbindelse blev borgerrådgiveren tillagt beføjelser til at varetage opgaven, ligesom omfanget af whistleblowerfunktionen blev beskrevet i vedtægten. Som en konsekvens af den ændrede organisering af whistleblowerordningen slettes de tekster, der vedrører de tidligere beføjelser. Det drejer sig om § 8, stk. 1, nr. 5 og kapitel 7.

Derudover er der en tekstfejl i vedtægtens § 10, andet afsnit. Borgerrådgiverens kompetence til at tage sager op af egen drift fremgår allerede af vedtægtens § 8, stk. 3, og blev godkendt i den form af Byrådet den 30. august 2021. Derfor bør § 10, andet afsnit slettes.

De tekststykker, som foreslås slettet, er i bilaget markeret med kursiv og med gråt.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Det er Byrådets kompetence at ændre Vedtægt for borgerrådgiveren.

På Byrådets møde den 26. maj 2015 blev Økonomiudvalget pålagt at varetage den forberedende sagsbehandling vedrørende borgerrådgivernes område. Forslag til ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren forelægges derfor Økonomiudvalget forud for forelæggelsen i Byrådet.

Handlemuligheder

Se ovenfor under sagens indhold.

Vurdering

Det anbefales, at Byrådet godkender de skitserede ændringer som følge af den ændrede organisering af whistleblowerordningen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget
At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

11. Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 (O)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Byrådet ønsker, at borgerrådgiverens årsberetning kommer med som drøftelsespunkt i samtlige udvalg, som årsberetningen berører, for at sikre en implementering af de forslag og anbefalinger, som borgerrådgiveren har fremlagt i årsberetningen, herunder at forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til Byrådet om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til.


Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget tage Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 til efterretning.

Indstilling

Borgerrådgiveren indstiller,

 at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at tage Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 til efterretning.

Sagens indhold

Årsberetningen dækker perioden fra 1. januar til 31. december 2021.
 
I beretningen orienterer borgerrådgiveren om antallet af henvendelser fra borgere, typer af henvendelser og om borgernes klager. Desuden orienterer borgerrådgiveren om de overordnede forhold, som ikke er tilfredsstillende og kommer med anbefalinger til forvaltningens arbejde med at forbedre sagsbehandlingen og borgerbetjeningen.
 
Det fremgår af beretningen, at borgerrådgiveren i 2021 har modtaget 391 henvendelser fra borgere. Til sammenligning modtog borgerrådgiveren 401 henvendelser i 2020 og 372 henvendelser i 2019. Antallet af klager over sagsbehandlingen er steget fra 90 klager i 2019 og 64 klager i 2020 til 106 klager i 2021. Borgerrådgiveren bemærker, at 2020 var præget af coronapandemien, hvilket antageligt havde betydning for det stigende antal henvendelser og det faldende antal klager. Derfor er 2019 medtaget som sammenligningsgrundlag. 

Selvom det samlede antal klager er steget, er antallet af klager over sagsbehandlingstiden med 40 klager på det næstlaveste niveau i 10 år. I 2012 blev der registreret 93 klager over sagsbehandlingstiden, og udviklingen har generelt vist en nedadgående tendens gennem årene. 

Det er borgerrådgiverens vurdering, at det faldende antal klager over sagsbehandlingstiden kan være et udtryk for, at de initiativer, som forvaltningen har iværksat og fortsat arbejder med, har haft effekt. Det er en positiv udvikling, som bør anerkendes. Men en stigning i det samlede antal klager er ikke tilfredsstillende og kan tyde på, at der ikke har været det fornødne fokus på andre sagsbehandlingsområder. 

Det er også borgerrådgiverens vurdering, at borgernes klager over lang sagsbehandlingstid kan være udtryk for andre fejl i sagsbehandlingen. Det kan f.eks. være, at der ikke er lavet et notat fra et møde, eller at indkomne breve ikke er journaliseret, som de skal. Kort sagt at man mangler tilstrækkelig viden om grundlæggende forvaltningsretlige regler. Sagsbehandlingsfejl kan være med til at forsinke sagsforløbet og kan have store konsekvenser – også økonomiske – for både borgerne og for kommunen. 

Borgerrådgiveren konkluderer, at kommunen på nogle specifikke områder ikke har levet op til god forvaltningsskik, lovgivningens krav og de vedtagne servicemål for borgerkontakt.

Sagsbehandlingstiden er fortsat det område, som fører til flest klager, men borgerne klager også over, at de ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget i sagsforløbet, og at vejledningen ikke har været tilstrækkelig.  

Borgerrådgiveren anbefaler, at nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, hvor myndighedsrollen og grundlæggende forvaltningsretlige regler indgår. Borgerrådgiveren anbefaler også, at forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til det politiske niveau om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Det fremgår af § 6 i Vedtægt for borgerrådgiveren, at borgerrådgiveren skal afgive en årlig beretning til Byrådet, hvor borgerrådgiveren redegør for sin virksomhed, herunder eventuelle konstateringer af overordnede forhold inden for borgerrådgiverens kompetence, som ikke er tilfredsstillende i kommunens sagsbehandling, borgerbetjening mv. Borgerrådgiveren kan i den forbindelse fremkomme med forslag og anbefalinger til kommunens politiske ledelse, borgmesteren eller forvaltninger. Beretningen offentliggøres. 
 
Det fremgår af § 21 i borgerrådgiverens vedtægt, at årsberetningen skal indeholde oversigter over antallet af behandlede sager samt resultatet af behandlingen. Årsberetningen skal også indeholde en beskrivelse af de generelt konstaterede problemer vedrørende sagsbehandlingen og borgerrådgiverens forslag til forbedring af de konstaterede generelle problemer. Årsberetningen skal desuden indeholde forvaltningens beskrivelse af, hvad der i løbet af året har været af tiltag til at imødekomme de problemer, som borgerrådgiveren har påpeget. Borgerrådgiveren skal tilbyde at drøfte årsberetningen med udvalg, direktion samt forvaltningsledelser.
 
På Byrådets møde den 26. maj 2015 blev Økonomiudvalget pålagt at varetage den forberedende sagsbehandling vedrørende borgerrådgiverens område. Borgerrådgiverens årsberetning forlægges derfor Økonomiudvalget forud for forelæggelsen i Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

23-05-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles at byrådet tager sagen til efterretning.


12. Lukket: Trelleborg - Den Genskabte Borg (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Beslutning om godkendelse af udviklingsplan for Slagelse Erhvervspark (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.