Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan efter indstilling fra Økonomiudvalget træffe en principiel beslutning, om Flakkebjerg Skole med eller uden grønne arealer kan sælges eller udlejes til Flakkebjerg Friskole til markedsprisen.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget træffer en principiel beslutning om at sælge eller udleje bygninger og det nære udeområde på Flakkebjerg Skole til Flakkebjerg Friskole.
2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget meddeler Flakkebjerg Friskole at salgs- eller lejeprisen fastsættes til den markedsværdi, der er fastsat i vurderingsrapporten.
3. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter at køber betaler samtlige handelsomkostninger, herunder evt. udstykningsomkostninger.
4. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter at en eventuel lejer overtager samtlige forpligtelser ift. indvendig vedligehold, samt afregning af forbrugsudgifter.
5. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter at der skal aftales rammer for lokale fritidsbrugeres og foreningers fortsatte brug af bygninger og arealer.
Sagens indhold
Bestyrelsen for Flakkebjerg Friskole har på et møde med Slagelse Kommune den 10. februar 2023 udtrykt ønske om at købe ejendommen Flakkebjerg Hovedgade 34 med Flakkebjerg Skoles bygninger samt det grønne areal syd for skolen, der indeholder amfiteater og boldbane. Sidstnævnte med med henblik på at sikre skolens fremtidige udvidelsesmuligheder.
Flakkebjerg Friskole har oplyst, at de på ingen måde har intention om at forhindre offentlig adgang til det grønne areal, hvis de overtager dette. Tværtimod har de et ønske om at være lokalområdets skole og et naturligt samlingspunkt i Flakkebjerg.
Det er vigtigt for både Flakkebjerg Friskole og Slagelse Kommune, at der i forbindelse med en evt. handel aftales nogle rammer for lokale fritidsbrugeres og foreningers fortsatte brug af bygninger og arealer på Flakkebjerg Skole.
Flakkebjerg Friskole skal senest 1. marts 2023 meddele Undervisningsministeriet en fysisk placering, for den nye friskole hvilket kræver en politisk beslutning om salg eller udlejning af Flakkebjerg Skole til friskolen. Der skal oplyses skolens adresse og matrikelnummer.
Senest den 1. juni 2023 skal friskolen foreligge en underskrevet købsaftale eller lejeaftale med overtagelse pr. 1. august 2023. Det betyder at der vil være en frist til den 27. april 2023 til at få afklaret alle nødvendige forhold. På Økonomiudvalgets møde den 15.maj 2023 skal der ved accept af udlejning eller salg af Flakkebjerg Skole således være godkendt betingelser for salg eller udlejning.
Der har været drøftet følgende 2 scenarier med friskolens bestyrelse:
- Scenarie A, hvor Slagelse Kommune kun sælger skolebygningerne og det nære udeområde (skolegård og grønt udeareal tæt på bygningerne) på ca. 10.000 m2, jf. bilag 1.
- Scenarie B, hvor Slagelse Kommune udover skolebygningerne og det nære udeområde også sælger det grønne areal på ca. 12.800 m2 syd for skolen, jf. bilag 2.
Med Scenarie A bevares det grønne areal som kommunal jord, og dermed sikres fremtidig adgang til arealet for både friskole, daginstitution, fritidsbrugere og byens borgere.
Flakkebjerg Friskole er mest interesseret i Scenarie B, da dette sikrer deres fremtidige udvidelsesmuligheder.
Flakkebjerg Skole er omfattet af lokalplan nr. 208, delområde E, hvor anvendelsesmulighederne er fastsat til offentlige formål som skole, hal, daginstitution og idrætsplads. Delområde E udgør i dag hele matr.nr. 7n Flakkebjerg by med et areal på 27.037 m². I delområde E er bebyggelsesprocenten for området som helhed fastsat til 20%.
Uanset om der arbejdes videre med Scenarie A eller B, vil bebyggelsesprocenten med de nuværende bygninger fortsat være overholdt, da delområde E fortsat har samme afgrænsning.
Vejmyndigheden foreslår, at det areal der i dag benyttes til parkeringsareal og busvendeplads (område 1a og 1b) udlægges som privat fællesvej for både den del af området der frasælges, og den del kommunen beholder. Arealet kan derved anvendes af begge ejendomme og ansvaret for vedligeholdelse ligger således også hos begge af de vejberettigede parter.
Med hensyn til vejudlægget mellem kommunens daginstitution Flakkehaven og SFO'en skal dette respekteres, da dette tjener som adgang for det grønne område syd for skolen og Flakkehaven. Vejen betragtes som en privat fællesvej.
Problemstillinger, der skal afklares nærmere ved salg eller udlejning af Flakkebjerg Skole:
- Solceller på taget af SFO-bygningen leverer strøm til Flakkebjerg Skole. Da kommuner ikke må levere strøm til private m.fl. vil det være nødvendigt at afbryde forbindelsen, og enten sælge den overskydende strøm eller at tilslutte denne til Flakkehaven. En udgift som sælger må påtage sig.
- El-ladestandere - Der er netop indgået aftale med Clever om etableringer af el-ladestandere på kommunale parkeringsarealer, der vil i den forbindelse blive etableret 2 ladestandere på på skolens parkeringsplads, der i forbindelse med en salgssag omdannes til privat fællesvej.
- Foreningers m.fl. brug af lokaler på Flakkebjerg Skole - Der skal ske en nærmere afklaring i forhold til det praktiske og økonomien i forhold til dette.
- Spor efter tidligere fugtskader skal undersøges nærmere.
- Ved det grønne areal syd for Flakkebjerg Skole er opsat 6 sportspladsbelysning, som skolen i dag betaler for. Ved valg af Scenarie B skal der ske en afklaring i forhold til dette.
- På det grønne areal syd for Flakkebjerg Skole ligger et amfiteater, hvilke bliver berørt, hvis scenarie B vælges (Hvem har fået dette opført, er der fondsmidler involveret, og er der i øvrigt nogen restriktioner?)
- Vejadgang til Friskolen via parkeringsareal som privat fællesvej skal afklares.
- Hvilket inventar på Flakkebjerg Skole vil med fordel kunne anvendes på andre kommunale skoler, herunder særligt på Dalmose Skole, som forventes at overtage en del af de eksisterende elever fra Flakkebjerg Skole
- Under hvilke forudsætninger kan Flakkebjerg Friskole evt. overtage det resterende inventar fra Slagelse Kommune - hvilken værdi repræsenterer disse løsøre.
Ejendomsmæglerfirmaet Nordicals har sendt ejendomsvurderingsrapport på markedsværdi ved salg og udleje af ejendommen efter Scenarie A og B, jf. bilag 3.
Scenarie A
Kontant handelsværdi: 8.200.000 kr.
Årlig markedsleje: 1.015.600 kr.
Scenarie B
Kontant handelsværdi: 8.800.000 kr.
Årlig markedsleje: 1.075.600 kr.
Vurderingsrapporten beskriver forudsætningerne for vurderingen, herunder at rapporten ikke omfatter inventar, løsøre, legeplads mv.
Til sammenligning blev Vestermose Skole i 2019 solgt til Vestermose Natur & Idrætsfriskole til den fulde markedspris på 4,0 mio. kr., hvor finansieringen blev gennemført ved udstedelse af et sælgerpantebrev på 24 år til dækning af købesummen samt skolens udgifter til udfærdigelse af købsaftale, tinglysningsafgifter mv. De første 4 år var afdragsfrie og de efterfølgende 20 år var basseret på en fast rente på 5,5%. Der blev stillet krav om tinglysning af sælgerpantebrevet.
Ved et salg bør der, som ved salget af Vestermose Skole, stilles betingelse om, at der tinglyses en deklaration om anvendelsesmuligheder og forkøbsret til Slagelse Kommune. Hvis anvendelsen af ejendommen helt eller delvis ændres, hvis køber ønsker at videresælge ejendommen i almindelig fri handel, lukker skolen, erklæres konkurs el. lignende bør Slagelse Kommune have en tilbagekøbsret til ejendommen til samme pris, som Slagelse Kommune har solgt ejendommen til. Prisen reguleres i forhold til nettoprisindekset.
Der skal endvidere stilles betingelse om tegning af brandforsikring.
Retligt grundlag
Sagen behandles for lukkede døre af hensyn til en evt. politisk beslutning om offentlig udbud uden angivelse af pris.
Et salg af bygninger og evt. grønt areal til Flakkebjerg Friskole er omfattet af udbudsbekendtgørelsen om salg af kommunens og regionens faste ejendomme samt kommunalfuldmagten og de kommunalretlige retningslinjer, herunder lighedsprincippet.
Sædvanligvis skal kommuner udbyde ejendomme i offentligt udbud til markedsprisen, men ved salg af ejendomme til institutioner mv., hvor kommunen lovligt kan yde anlægsstøtte, kan kommunen undlade et offentligt udbud og sælge ejendommen under markedsprisen.
I henhold til bekendtgørelse om friskoler og private grundskoler § 23 kan kommunalbestyrelsen i skolekommunen eller elevers bopælskommune yde tilskud til anlægsudgifter eller lignende. investeringsudgifter.
Slagelse Kommune kan derfor lovligt sælge Flakkebjerg Skole til en friskole uden offentligt udbud, da friskoler er omfattet af undtagelser til udbudspligten.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:
A. Salg eller hel/delvis udleje af skolebygningerne og det nære udeområde (skolegård og grønt udeareal tæt på bygningerne) - scenarie A - til markedsprisen på 8.200.000 kr. i forhold til salg eller 1.015.600 kr. årligt i forhold til udleje.
B. Salg eller hel/delvis udleje af skolebygningerne, det nære udeområde og det grønne areal på ca. 12.800 m² syd for skolen - scenarie B - til markedsprisen på 8.800.000 kr. i forhold til salg eller 1.075.600 kr. årligt i forhold til udleje.
C. Afslag på salg og udleje af Flakkebjerg Skole.
Ved salg af bygningerne/areal er det sædvane, at køber betaler samtlige handelsomkostninger, herunder udstykningsomkostninger.
Vurdering
Der er tale om et meget presset forløb, hvor alle forhold, der skal behandles af fagudvalgene, skal være på plads senest den 10. maj 2023 og evt. sager i forhold til Økonomiudvalget senest den 27. april 2023.
Administrationen vurderer, at det kan blive nødvendigt med en indledende lejeperiode på fx 1 år forud for et frasalg på grund af den stramme tidsplan. Dette for at kunne sikre tid til den korrekte kommunale sagsbehandling, herunder at sagen kan nå at blive behandlet i en række politiske udvalg.
Ved valg af Scenarie A er det grønne området fortsat offentligt tilgængeligt for byens borgere, institutioner m.fl. Flakkebjerg Friskole kan forventeligt anvende arealet til aktiviteter i relation til skolens virke på lige fod med borgere m.fl. Slagelse Kommune vil fortsat skulle drifte det grønne område. Hvis Flakkebjerg Friskole i fremtiden har brug for at udvide, kan skolen med et konkret forslag til udvidelse ansøge om at købe yderligere areal. Dermed opkøbes der i første omgang ikke mere areal end nødvendigt, og mest muligt at det grønne areal fastholdes til offentligt grønt område til gavn for alle byens borgere.
Hvis Scenarie B vælges bør der tinglyses en brugsret, der gør det muligt for offentligheden, Flakkehaven og SFO'en, at benytte arealet. Slagelse Kommune vil opnå en mindre driftsbesparelse
Delvis leje i Scenarie A og B vil give en del udfordringer i forhold til opdeling af forsyning, drift mv. på henholdsvis friskolen og Slagelse Kommune.
Hvis Scenarie C vælges skal der tages stilling til, hvad der i givet fald skal ske med skolen, fx om den skal sendes i offentlig udbud. Lokalplanes anvendelsesmuligheder til offentlige formål samt forbud mod bolig- og erhvervsbebyggelse begrænser imidlertid antallet af mulige købere til ejendommen. Hvis det vælges at sætte skolen til salg, hvor køber kan betinge en handel af ny lokalplan, vil et endelig salg først kunne forventes gennemført med betaling af den fulde købesum om 1 års tid.
I sager, hvor de væsentligste forhold er ens, skal sager behandles lige i retlig henseende, og der må ikke foretages usaglig forskelsbehandling. Ejendommen bør sælges til den fulde markedspris, som ved gennemførelse af salget af Vestermose Skole. Flakkebjerg Friskole bør således betale den fulde markedspris samt samtlige omkostninger ved en evt. handel i lighed med sagen om Vestermose Skole.
Ejendomsmæglerens vurdering indeholder ikke løsøre mv. - der må udfærdiges en særskilt aftale på dette.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke budgetteret med indtægter/udgifter ved salg/udlejning af Flakkebjerg Skole.
Der vil i forbindelse med frasalg kunne realiseres en driftsmæssig besparelse på ca. 1 mio. kr. årligt. herunder lønsum til tekniskservicepersonale og rengøringspersonale.
Hvis Flakkebjerg Skole ikke frasælges og henstår ubrugt, vil der være en driftsmæssig besparelse på ca. 650.000 kr. årligt, og der vil fortsat være en tomgangsdrift på ca. 350.000 kr. årligt.
Hvis Flakkebjerg Skole udlejes har Slagelse Kommune fortsat en udlejerforpligtigelse ift. drift af klimaskærm og tekniske installationer, denne beløber sig budgetmæssigt til ca. 100.000 kr. årligt.
Tværgående konsekvenser
Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget i forhold til udlån/udlejning af Flakkebjerg Skole til foreninger m.fl.
Sagens videre forløb
Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget i forhold til aftale af rammer for lokale fritidsbrugeres og foreningers fortsatte brug af bygninger og arealer.