Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 14. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-437631                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget:
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-437645                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget:
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Orientering vedr. retningslinjer for overnatning på skolerne – se bilag.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Villum Christensen (I) orienterede om, at der afholdes håndværkermøde om byggeprojekter i kommunen.
Villum Christensen (I) orienterede om afholdelse af møde i partnerskabforum / posthuset.
Anne Bjergvang (A) ønskede evt. ændring af krydset af Sorøvej / Industrivej af hensyn til spærfabrikken.
Henrik Brodersen (O) spurgte ind til status på sagen om tung trafik, Næstvedvej.
Anders Koefoed (V) ønskede (igen) en generel "prisliste" for lejevilkår for institutioner.
Administrationen orienterede om, at der på førstkommende møde følger sag omkring samhandelsaftale med Slagelse Erhvervscenter, herunder budget for 2020. Ligeledes opfølgning på DI analysen.

3. Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)

3.     Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2018-32713               Dok.nr.: 330-2019-453819                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På mødet i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. maj 2019 godkendte udvalget, at der i forbin-delse med renoveringen af Færgehavnen, etableres stensætning langs alle tre færgelejer, og ønsker tillige forslag til etablering af gangbro over stensætning.
Af sagsfremstillingen fremgår det, at området ved færgeleje tre og den eksisterende strand, fortsat vil være at betragte som badeområdet, og med valget af løsningen med stensætning, bør der på sigt (hvis ikke det kan indeholdes i nærværende anlægsprojekt), etableres en
trappe/broløsning, ned over stensætningen, for at sikre en forsvarlig adgang til vandet.
Renoveringsarbejdet er iværksat ultimo august jf. tidsplanen, og med forventet afslutning i  indeværende år. Der har imidlertid været en del vejrligsdage, grundet kraftig vind, hvor der ikke har kunnet arbejdes. Derfor har entreprenøren fremlagt en revideret tidsplan pr. 23. oktober 2019 som viser at arbejdet vil strække sig frem til udgangen af januar måned 2020.
Det primære arbejde foregår fra vand siden, og opfyldningen af færgelejerne forventes afslut-tet i indeværende år. Januar måned 2020 bruges primært på det afsluttende belægningsarbejde, på landsiden.
Det vil ikke være muligt at forcere arbejdet i indeværende år, og derfor har byggeledelsen godkendt den nye tidsplan jf. bilag 1.
Der arbejdes på et forslag til trappe og badebro, og i den forbindelse er havbunden blevet
undersøgt, med henblik på nedramning af de bærende jernpæle. Her har det vist sig, at der ligger en stor støbt betonplade, som strækker sig ud over selv færgelejet. Dykkerundersøgelser viser, at den flere steder har en tykkelse på mellem 80 og 100 cm. Betonpladen har haft til formål, at modvirke erosion af havbunden, når færgernes skibsskruer arbejder.
For at sikre broens stabilitet, skal der rammes pæle ned, og i samråd med entreprenør og rådgiver, arbejdes der på at finde den rette løsning.
Det skal oplyses, at der har været uforudsete udgifter, hvilket er forventeligt i et projekt som dette. Der er eksempelvis opdaget problemer med underskylning ved både den nordlige og sydlige pier, specielt langs kajkanten, hvor det store jordfaldshul er, som er ved at blive undersøgt. Begge steder er der behov for efterfyldning med en ekstraordinær stor mængde jord.
Desuden er der behov for opfyldning under den beton rampe der går ned ved færgeleje 3. Stort set alt jord under rampen er skyllet bort, og det opståede hulrum skal fyldes op igen af sikkerhedsmæssige årsager.
Endelig har der været uforudsete udgifter langs nordkajen ind mod campingpladsen hvor der har været behov for at udskifte og reparerer flere af de bærende pæle. 
Der er afsat 16 mio. kr. til projektet inkl. ca. 2.3 mio. kr. (ca. 15 %) til uforudsete udgifter, som forventes at holde. Da ovennævnte ekstraarbejder endnu ikke er fuldt afsluttet, er det for tidligt at afgøre, om etableringen af trappe og bro kan indeholdes økonomisk i det igangværende anlægsprojekt. Såfremt det bliver muligt, vil udvalget blive præsenteret for mulige broløsninger, når disse er afdækket.
Muligt køb af færge
På mødet i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019 anbefalede udvalget overfor Økonomiudvalget, at der arbejdes videre med projektet, og udbad tillige en nærmere undersøgelse af saneringsudgifter og driftsomkostninger. Disse er efterfølgende sendt til udvalgets medlemmer.
Økonomiudvalget besluttede på sit møde den 21. oktober 2019, at Borgmesteren kan forhandle en købssum inden for en ramme, betydelig mindre end den i sagen oplyste. Det forventes at købssummen falder på plads inden for de nærmeste uger.
Eftersom der foreligger en mulighed for køb af færgen, har byggeledelsen bedt entreprenøren om at afvente med at færdiggøre stensætning foran færgeleje 2. Der er fyldt en del jord i færgeleje 2, og det er hensigtsmæssigt idet jorden skal ”sætte sig”, inden at færgen, om mulig bugseres ind. Herefter vil der blive fyldt jord/sand op langs siderne på færgen.
Brugerinddragelse
På mødet i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. marts 2019 godkendte udvalget, at der arbejdes videre med en tidsplan, hvor der vil være adgang for borgere/brugere til faciliteterne i Færgehavnen hen over sommeren, og hvor der ultimo august 2019 lukkes helt af for adgang i renoveringsperioden, resten af året.
Muligheden for at benytte Færgehavnen hen over sommeren, har været en stor succes med mange besøgende. Det har også givet mulighed for at afprøve nye vandsportsaktiviteter bl.a. en kabelbane til Wakebords, som blev stillet til rådighed af Dansk Vandski og Wakeboard for-bund (DVWF) med støtte fra Nordeafonden.
Der er stor lokal interesse for aktiviteterne i Færgehavnen, ligesom Fritidsafdelingen støtter de mange tiltag. Det er Fritidsafdelingens anbefaling, at udviklingen af området, bliver en del af den kommunale facilitetsplanlægning. Dette understøtter tillige den nationale tendens i forhold til flere og flere aktive (primært voksne) i outdooridræt.
Også i år er der blevet der afholdt ”Korsør Aqtive Days” den 16-17. august, med mange besøgende, herunder Dansk Idrætsforbund, Dansk Firmaidræt og Lokale og Anlægsfonden m.fl., som blev præsenteret for Færgehavnens muligheder.
Endelig blev der den sidste weekend før renoveringen af Færgehavnen blev sat i gang afholdt Danske Mesterskaber i Jetski.
De drivende kræfter bag sommerens vand aktiviteter, har efterfølgende været samlet, og har foretaget en evaluering, som de gerne vil viderebringe til kommunen.
Indledningsvis har den nystiftede Wakeboard forening fremsendt en anmodning om kommunal støtte på 200.000 kr., til køb af den kabelbane og andet udstyr som blev benyttet denne sommer. Den samlede pris er 468.667 kr. Hertil yder DVWF 120.000 kr. fra deres etableringspulje, DIF og DGI yder 98.667 kr. fra deres foreningspulje, og fra LAG kommer der 50.000 kr.
Den kommunale støtte på 200.000 kr. kan deles ligeligt mellem Kultur og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget. Erhvervs- og Teknikudvalgets andel på 100.000 kr. kan finansieres via puljen for turismemidler.
Lokalrådene i Korsør og Halsskov har også vist interesse for aktiviteter på land, og har indgået en partnerskabsaftale med Kultur og Fritid om samarbejde om et muligt nyt OCR (Obstacle Cource Racing) anlæg, som en mulig del af Vandsportscentret.
Slagelse Kommune har mange borgere, som dyrker selvorganiseret idræt, hvilket forudsætter fornuftige og gode faciliteter.
Vandsportscentret vil være en platform for borgerne, der kan fremme Slagelse som en attraktiv idrætskommune samt medvirke til, at vi når den idrætspolitiske vision ”25-50-75” om at få flere aktive.
Grundet den mærkbare interesse for de kommende muligheder i Færgehavnen både til vands og til lands samt ikke mindst fra aktive brugere af området, vil det være hensigtsmæssigt at starte en brugerinddragelses proces. Den kommende vinterperiode kan anvendes til at indhente erfaringer, afdække muligheder og konkretisere tiltag, der vil kunne iværksættes.
Brugerinddragelsesprocessen skal ses i sammenhæng med, at der er igangsat en proces for salg af et område i nær tilknytning til Halsskov Færgehavn, jf. bilag 2, som er disponeret til muligt boligbyggeri.
Det areal som der kan disponeres over til vandsportscentret fremgår tillige af bilag 2, og brugerinddragelsesprocessen skal have til formål, at tilvejebringe ideer og forslag, som kan fremlægges til politisk drøftelse og beslutning.
Det afgørende er, at der skabes en god sammenhæng mellem boligområdet, vandsports centret og campingpladsen.
Processen bør ske i tæt samarbejde med Kultur og Fritid med reference til Erhvervs- og Teknikudvalget, og vil blive indledt med et brugerinddragelsesmøde, hvor alle interesserede har mulighed for at deltage.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
I forhold til den fremsendte ansøgning om støtte, har udvalgt følgende handlemuligheder:
     a)   Udvalget kan beslutte at støtte etableringen af en kabelbane med 100.000.
     b)   Udvalget kan beslutte at støtte etableringen af en kabelbane med et andet beløb.
     c)   Udvalget kan beslutte ikke at støtte etableringen af en kabelbane.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Det forventes, at Kultur og Fritidsudvalget på deres møde den 3. december 2019, vil beslutte at støtte med 100.000 kr., såfremt at Erhvervs- og Teknikudvalget også beslutter at støtte etableringen af en kabelbane med 100.000 kr.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen om den igangværende renovering af
   Halsskov Færgehavn og status for køb af Storebæltsfærgen M/F Broen til efterretning.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender medfinansieringen på 100.000 kr. til
   etablering af en permanent Wakeboardbane forudsat at Kultur og Fritidsudvalget
   støtter med et tilsvarende beløb.
3.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender, at administrationen iværksætter
   Brugerinddragelsesprocessen, og at resultatet fremlægges for udvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Ad 1: Orientering taget til efterretning.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) satte spørgsmålstegn til de i notatet angivne etablerings- og vedligeholdelsesudgifter.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.

4. Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S

4.     Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S

Sagsnr.: 330-2019-4945                 Dok.nr.: 330-2019-418071                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende, at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med kommunerne Sorø, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, herunder at være part i et fælles destinationsselskab, Destination Sjælland A/S. Destinationsselskabet skal varetage den lokale destinationsudvikling, og turismefremmeindsatsen i de kommuner, der indgår i selskabet.
Baggrund
Beslutningen om dannelsen af en ny turisme destination, og etableringen af et fælles destinationsselskab, Destination Sjælland A/S, tager henholdsvis afsæt i Folketingets beslutning om, at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021, samt i Slagelse Byråds beslutning af 25.02.2019 om, at arbejde videre med etablering af et samarbejde om et fælles turismedestinationsselskab.
Kommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg og Odsherred besluttede i februar 2019, at etablere et nyt turismesamarbejde, Destination Sjælland A/S. Beslutningen skete med afsæt i ikrafttrædelsen af en ny lov om erhvervsfremme i januar 2019, og en heraf aftale mellem Erhvervsministeriet og Kommunernes Landsforening. Aftaleparterne forventer, at aftalen kan skabe stærkere destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats.
Indsatsen skal udmøntes ved en konsolidering af sektoren, hvor knap 80 turismeorganisationer i 2019, skal indgå samarbejder i 25 tværkommunale destinationsselskaber.
Den 19. juni 2019 tilkendegav Holbæk Kommune et ønske om, at afsøge mulighederne for at indtræde i samarbejdet med Odsherred, Slagelse, Kalundborg og Sorø kommuner.
Potentialet for en destination omfattende kommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, er en samlet turismeomsætning på 4,4 mia. kr. og 6.125 turismeskabte årsværk. Et område, der er forbundet af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning, fra Storebælt over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjorden. En kyststrækning, der rummer mere end 20% af Danmarks fritidshuse. Desuden omfatter området bl.a. et istidslandsskab, der danner grundlag for en tværgående istidsrute og naturparker. En destination på tværs af de fem kommuner, vil have et stærkt afsæt i stedbundne værdier og oplevelser, den nære stedudvikling, fastholdelse af lokal identitet og lokalt samarbejde, især rettet mod kystturisme, naturturisme, kulturarvsturisme og erhvervsturisme. 
Det foreslåede samarbejde i et nyt destinationsselskab, med et stærkt økonomisk og fagligt samarbejde vil få et effektivt ressourcetræk, en højere udnyttelsesgrad af styrkepositionerne på tværs af kommunegrænserne og skabe bedre mulighed for synergi. Destinationsselskabet vil udbyde en øget professionalisering og større specialistviden til gavn for virksomheder og kommuner. Resultaterne forventes, at være:
·         En stærk og koordineret enhed, der er tæt på aktørerne og fastholder den lokale identitet
·         Flere økonomiske ressourcer i forhold udvikling af markedet og markedsføring af Sjælland
·         Stærkere faglige ressourcer
·         Styrket gearing (privat medfinansiering) af de kommunale midler
Kommunerne har, i forbindelse med deres drøftelser om en mulig etablering af et turismesamarbejde, nedsat en styregruppe, der har udarbejdet det formelle grundlag for etablering af et kommende tværkommunalt destinationsselskab, Destination Sjælland A/S.
Det udarbejdede grundlag består af et introducerende baggrundsnotat, Ejeraftale, Vedtægter, Ejerstrategi, Finansieringsmodel, Leverancenotat og foreløbigt oplæg til turismestrategi (alle vedhæftet som bilag).
Nedenstående er der en kort præcisering af selskabets strategiske indsatser og opgaver, selskabets organisering og styring, selskabets økonomi samt en beskrivelse af det videre forløb.
Selskabets strategiske indsatser og opgaver
Det er ejerkommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, der fastlægger Destination Sjælland A/S overordnede opgaver og strategiske retning. Dette er udgangspunkt for, at selskabets daglige ledelse i samarbejde med bestyrelsen, varetager de primære ydelser og udviklingsaktiviteter, under hensyn til ejerstrategi og turismestrategi.
Selskabet er facilitator, og skal styrke sammenhængskraften, den fælles attraktionskraft og skabe gennemslagskraft, der kan fremme en lang række indsatser, som den enkelte turismeaktør og kommunerne ikke kan opnå alene.
De strategiske indsatser og opgaver for selskabet er, at:
·         styrke samarbejdet med øvrige aktører, der kan understøtte turismeerhvervet
·         koble sig til nationale tiltag, med udgangspunkt i selskabets geografi
·         have særligt fokus på udvikling af endagsturismen
·         have fokus på nye og flere turistsegmenter, som kan danne grundlag for et bredere turistgrundlag
·         udvikle tiltag, der kan øge antallet af overnatninger ved udbygning, opkvalificering og en mere differentieret overnatningskapacitet
·         medvirke til, at der sker en styrkelse af turismeomsætningen og turismevirksomhedernes indtjeningsevne
·         afsøge mulighederne for et udvidet kommunalt turismesamarbejde
Hertil kommer bl.a.:
·         Udvikling og synliggørelse af de unikke oplevelser
·         Vejledning, sparring og hjælp til de lokale turismeaktører
·         Kommunikation og markedsføring
·         Facilitator for lokale turismenetværk
·         Facilitering af lokale aktiviteter og events
Slagelse Kommune fastholder muligheden for, at støtte lokal turisme- og kulturoplevelser, gennem de lokale turistforeninger og bykontorerne.
Selskabets organisering og styring
Destination Sjælland A/S foreslås organiseret som et aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er ligestillede partnere, med hver en andel på 20% af aktierne og stemmerne.
Styringen af selskabet sker på generalforsamlingen, der er selskabets øverste myndighed i alle anliggender. Udøvelsen af styringen, sker således under hensyn til selskabets vedtægter og ejeraftale, samt i forhold til ejerstrategien.
Generalforsamlingen nedsætter en bestyrelse for 4 år ad gangen (følger kommunalvalgsperioden) bestående af 10-12 medlemmer, som sammensættes på følgende vis:
·         Et medlem fra hver af ejerkommunernes byråd/kommunalbestyrelse, i alt 5 medlemmer
·         En repræsentant for hver af ejerkommunernes turisterhverv (indstillet af hver enkel ejerkommunes byråd eller kommunalbestyrelse), i alt 5 medlemmer
·         1-2 medlemmer, der kan styrke bestyrelsens kompetencer, indstilles af bestyrelsen
Den 4-årige periode følger den kommunale valgperiode, så der skal afholdes ekstraordinær generalforsamling lige efter valg til byråd og kommunalbestyrelse, med henblik på konstituering af bestyrelsen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder valg af formand, som skal komme fra turisterhvervet.
Bestyrelsen ansætter en direktør. Det er besluttet, at stillingen som direktør for selskabet, opslås umiddelbart efter, de fem kommuners vedtagelse af etablering af selskabet.
Selskabet vil have 2 administrative lokaliteter – den ene beliggende i Slagelse og den anden beliggende i Nykøbing S.
Selskabets daglige ledelse sikrer, i tæt samarbejde med bestyrelsen, at der er de nødvendige ressourcer til at løse indsatser og opgaver, under hensyn til de vedtagne strategier.
Selskabets økonomi
Selskabets økonomi består af henholdsvis selskabets egenkapital (likviditet), og selskabets midler til daglig løbende drift, bestående af kommunale driftstilskud, støtteordninger og indtægter.
Selskabet er et aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er lige, i både partnerskab og finansiering. Derfor indskyder hver ejerkommune et indskud på 250.000 kr., hvorved selskabet har en samlet egenkapital på 1,25 mio. kr.
Finansieringen af selskabets drift skal sikre, den daglige og langsigtede målopfyldelse. Selskabets finansiering af drift og udvikling, er sammensat af kommunale tilskud, midler fra private (turistaktører, virksomheder, fonde, m.fl.), støtte fra både statslige og internationale fonde (særligt EU’s strukturfonde), og indtægter ved salg af ydelser. Det samlede budget for Destination Sjælland A/S i 2020 er 14,3 mio. kr. Fra 2020 til 2023 øges budgettet til 15,7 mio. kr.
Det er den kommunale finansiering, der udgør den primære finansiering. I 2020 er det samlede kommunale tilskud på 10,9 mio. kr., som øges til 11,2 mio.kr. i 2023. Midlerne fra private turistvirksomheder og projektmidler fra Erhvervsstyrelsen er i 2020 på 2,5 mio. kr. og forventes at blive øget til 3,5 mio. kr. i 2023.
Udgangspunktet for det kommunale tilskud i 2020 er, at ejerkommunerne betaler det samme som i 2019. Det gælder dog for Holbæk Kommune, at Holbæk Kommunes tilskud til selskabet frem til 2022, øges årligt med 150.000 kr. til samlet 1,8 mio. kr. om året, hvorved det beregningsmæssigt, er i balance med de øvrige kommuners tilskud.
De kommunale partneres tilskud til selskabet i perioden 2020 - 2023
Beløb i kr. i 2020 priser
År
2020
2021
2022
2023
Odsherred
2.830.000
2.830.000
2.830.000
2.830.000
Slagelse
3.462.660
3.462.660
3.462.660
3.462.660
Sorø
965.865
965.865
965.865
965.865
Kalundborg
2.141.987
2.141.987
2.141.987
2.141.987
Holbæk
1.500.000
1.650.000
1.800.000
1.800.000
Samlet kommunalt tilskud
10.900.512
11.050.512
11.200.512
11.200.512
Af det kommunale tilskud afsættes der 20% årligt til en udviklingsramme. Udviklingsrammen sikrer muligheden for, at igangsætte projekter og initiativer på tværs af kommuner, eller at den enkelte kommune kan igangsætte lokale initiativer. Det betyder for hver enkelt kommune, at de kan deltage i og få del af udviklingsarbejder for mere end 20% af deres kommunale tilskud. (Det gælder for Holbæk Kommune, at Holbæk Kommune frem til 2021, kun har adgang til 10 % af udviklingsrammen, grundet det mindre kommunale tilskud).
Beskrivelse af det videre forløb
Destination Sjælland A/S vil skulle være virksom fra 1. januar 2020. Derfor skal der i forlængelse af den politiske beslutning om en eventuel godkendelse, af ”Deltagelse i Destinationsselskabet” ved byrådsmødet 25. november 2019 tages følgende skridt:
·         Udpegning af 2 medlemmer til selskabets bestyrelse, på byrådsmødet senest på mødet 16. december 2019
·         Opslag af direktørstilling og igangsættelse af rekruttering
·         Konstituering af selskabets bestyrelse
·         Igangsættelse af projekter om destinationsudvikling, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
·         Konference i februar 2020 om turismestrategien for destination Sjælland
·         Vedtagelse af den nye turismestrategi i marts 2020
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at Slagelse Kommune tager del i det nye turismedestinationssamarbejde, og indgår som lige part i destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
2.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at træde ud af det nuværende destinationssamarbejde (VisitVestSjælland), og foreslår en kommunalt baseret indsats for turismefremme i Slagelse Kommune.
Vurdering
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren vurderer, at der er et stort potentiale for en yderligere vækst i arbejdspladser, omsætning og synergi for Slagelse Kommune, ved at indgå i et forstærket samarbejde med de 4 nævnte kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at kunne søge midler til udviklingsprojekter i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, muliggøres med beslutning om etableringen af det foreslåede destinationsselskab Destination Sjælland.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Slagelse Kommune tager del i det nye turismedestinationssamarbejde, og indgår som lige part i destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales.
Anders Koefoed (V) anbefaler, at der til bestyrelsen udpeges 2 medlemmer fra hvert byråd.

5. Oplæg til ny Servicemodel - Ejendomsservice (B)

5.     Oplæg til ny Servicemodel - Ejendomsservice (B)

Sagsnr.: 330-2019-67598               Dok.nr.: 330-2019-458222                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til en ny retning for Ejendomsservice.
Baggrund
Slagelse Kommunes Ejendomsservice blev etableret 1. januar 2016, hvor servicemedarbejdere fra alle kommunens virksomheder blev samlet under én administration, med fælles økonomi. Økonomien er siden 2016 blevet reduceret med 17,5 mio. kr., samtidig med at flere virksomheder og ejendomme, som ikke før 2016 blev serviceret, nu serviceres af Ejendomsservice.
I Budgetaftalen 2019 – 2022, pkt. 43, fremgår det, at der skal arbejdes i retning mod større ledelsesrum og samtidig rettes der fokus på kundebetjening og valgfrihed hos de decentrale enheder.
Erhvervs- og Teknikudvalget fik præsenteret et drøftelsesoplæg på deres møde den 30. september, hvor temaet blev drøftet.
I Budgetaftalen 2020-2023 er det efterfølgende besluttet, at:
Partierne ønsker, at Kommunale Ejendomme (KE) videreudvikles, så det bliver mere kundeorienteret. Institutioner skal sikres mere valgfrihed og selvbestemmelse, end tilfældet er i dag, fx skal institutionslederen have råderet over egen servicemedarbejder(e) til udførelse af vedligehold af materiel og bygninger samt praktiske opgaver. Der skal udarbejdes nogle modeller for tildeling af personale/timeforbrug, som tager hensyn til institutionsstørrelse og den bygningsmæssige standard, hvorved også små institutioner gives reel mulighed for at kunne disponere over eget personale. Tag og fag samt udførelsen af de lovmæssige vedligeholdelsesforpligtelser skal varetages af KE.
Ny retning for Ejendomsservice
I dag udføres serviceringen af de kommunale virksomheder og bygninger ud fra et politisk besluttet SLA (Service Level Agreement), der definerer opgavefordelingen imellem Ejendomsservice og virksomhederne. Herunder også hvem der bærer det økonomiske ansvar for bygningsdele og udstyr. Dette aftalegrundlag har medført, at Ejendomsservice i nogle situationer, har måtte afvise, at udføre opgaver som virksomhederne har ønsket at prioritere.
Formålet med denne nye retning er, at sikre virksomhederne øget indflydelse på den service der ydes af Ejendomsservice. I den løbende dialog som Ejendomsservice har haft med virksomhederne, udtrykker nogle stor glæde ved, at opgaverne løses uden, at virksomheden skal bruge ledelsestid på at forholde sig til det. Andre virksomheder ser en værdi i, at have muligheden for at være med i den enkelte opgave og kunne ændre prioriteringerne løbende. Derfor lægges der op til, at begge grupper af virksomheder kan tilgodeses.
Forslagene til Ny Servicemodel er er skridt væk fra at have et SLA, som definerer rammerne for Ejendomsservice.
Model AB
På baggrund af budgetteksten er der udarbejdet to oplæg til en Ny Servicemodel, som begge giver virksomhederne valgfrihed og større indflydelse på opgaveløsningen. Den ene model (AB) giver de kommunale virksomheder to valgmuligheder:
A)   Øget indflydelse. Service, økonomi og servicepersonale styres fra Ejendomsservice. Brug af årshjul og ressourcemodel skal øge gennemsigtigheden af det arbejde der leveres, samt danne et grundlag for en forbedret dialog i mellem Ejendomsservice og virksomhederne. Dialogen styrkes via fastlagte, årlige eller halvårlige møder, samtidig med at virksomhederne får større indflydelse på hvilke opgaver, der skal løses indenfor den tilgængelige ressource.
B)   Overdragelse af råderet. Virksomheden påtager sig opgaveledelsen af servicemedarbejderen indenfor den tid, der er til rådighed ud fra en ressourcemodel.
Servicemedarbejderen er ansat hos Ejendomsservice, hvor økonomien til fx vedligehold også fortsat ligger. Ejendomsservice har en vejledende rolle og sikrer at opgaver bliver løst i forventet kvalitet og at lov og regler overholdes.
Model ABC
Den anden model (ABC) udvider med muligheden for, at virksomhederne kan få overført lønsum og medarbejder og selv forestå opgavevaretagelsen.
A)   Som ovenfor.
B)   Som ovenfor.
C)   Overdragelse af økonomi og medarbejdere. Servicemedarbejderen, ansvaret for opgaver og udførsel, samt økonomi overføres fra Ejendomsservice til virksomheden. Ejendomsservice har alene ansvar for klimaskærm og en vejledende rolle med at sikre overholdelse af lov og regler.
Ud fra budgetteksten udarbejdes en ressourcemodel, der fordeler den tid, der et til rådighed (indenfor budgetrammen) imellem virksomhederne, ud fra kriterier om virksomhedsstørrelse og bygningsmæssig standard. Ressourcemodellen vedtages politisk og danner grundlaget i alle modeller.
Servicekategorier
De opgaver som Ejendomsservice løser på virksomhederne i dag, kan opdeles i 4 kategorier af arbejdsopgaver:
1)    Sikkerhed og Klimaskærm (varetages i alle tilfælde af Ejendomsservice)
2)   Indvendig bygningsvedligehold
3)   Udendørs vedligehold
4)   Serviceopgaver
Kategori 1, Sikkerhed & Klimaskærm løses i alle tilfælde af Ejendomsservice, jf. Budgetteksten. De praktiske opgaver under hver kategori er nærmere beskrevet i Bilag 1 og 2.
Efter evt. vedtagelse fortsætter virksomhederne i (A) og kan indgå dialog vedr. overgang til (B) eller (C).
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvorvidt en ny retning for Ejendomsservice skal vedtages.
Udvalget kan vælge, at sende Model AB og/eller Model ABC i høring i MED-udvalg. Herefter behandles høringssvar og ressourcefordelingsmodel i Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget, med henblik på at forslaget træder i kraft 1. marts 2020.
Budget 2020-2023 har været til høring MED-udvalgene og her er der omtale af Ny Servicemodel. Da retningen og konsekvenserne ikke har været klarlagt tidligere, har der endnu ikke været foretaget høring i MED-udvalgene udover budgethøringen.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme står i dag med det samlede ansvar for service til virksomhederne og for at yde et ensartet bygningsvedligehold. En af udfordringerne i dag, er at balancere fokus på, at levere mest mulig service til de kommunale virksomheder og på at fastholde tilstanden og værdien af de kommunale bygninger, hvis samlede værdi estimeres til mellem 4-6 mia. kr. Det er helt centralt, at fokus på bygningstilstand og værdi kan fastholdes. Derfor lægges der op til at der reserveres en ressource til eftersyn og servicering af klimaskærm og teknik, der således fortsat varetages af Ejendomsservice uanset valg af Servicemodel også jf. budgetteksten.
Den nuværende samling af vedligeholdsmidler, har gjort det muligt at løfte en lang række opgaver, som er udenfor rækkevidde for den enkelte virksomhed. Der er de seneste år bl.a. udskiftet gulvbelægninger i en række daginstitutioner, som på egen hånd ville have haft svært ved løfte opgaven, med et årligt samlet vedligeholdsbudget på omkring 10.000 kr.
På samme måde medfører samlingen af medarbejdere, at der altid er en afløser, som kan tage over ved sygdom og ferie. Der er desuden en 24-timers Vagtordning, der kommer ud ved akutte fejl på bygningerne. Der er etableret et Aften/Weekend-team, som sørger for at bygningerne kan bruges til bl.a. kultur- og fritidsformål udenfor alm. åbningstid.
En decentralisering af medarbejdere fra Ejendomsservice til virksomhederne medfører mistet overblik over bygningernes tilstand, samt mindre sikkerhed for at de nødvendige bygningsrelaterede tiltag bliver udført efter gældende love og udbudsregler.
Der kan desuden trækkes på forskellige specialkompetencer i opgaveløsningen, fx indenfor vvs og el. Ligeledes har der været et generelt kompetenceløft og flere af de medarbejdere, som blev overført i 2016, har siden gennemført Ejendomsteknikeruddannelsen. En samlet enhed giver desuden mulighed for, at løfte større opgaver i forbindelse med fx eksamener og valghandlinger. Sidste år var det fx muligt at stille med 10 medarbejdere i en uge til flytteopgaver, møbelsamling og bortskaffelse, på en skole, som havde indkøbt nye skolemøbler.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at Model AB giver virksomhederne mulighed for at få øget indflydelse på de bygningsrelaterede opgaver og de daglige serviceopgaver, som udføres af Ejendomsservice i deres virksomhed. Samtidig gives der mulighed for at ovenstående synergier ved en samlet Ejendomsserviceenhed fastholdes og udvikles.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at Model ABC giver virksomhederne størst indflydelse og valgfrihed i forhold til den lokale opgaveløsning. Dog medfører den bl.a. også øget risiko for værditab på ejendomme, større lokal sårbarhed ved sygdom/ferier og mindre dataoverblik over vores bygninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Model AB vil medføre, at Ejendomsservicemedarbejderne i højere grad end i dag, skal aftale opgaveløsningen med forskellige virksomhedsledere og i mindre grad med egne områdeledere. Der flyttes ikke økonomi imellem Ejendomsservice og de kommunale virksomheder.
Model ABC vil medføre flytning af personale og/eller økonomi imellem Ejendomsservice og de kommunale virksomheder.
Eftersom det er kun er de største kommunale virksomheder, der vil have mulighed for at overtage et helt årsværk, vil det med stor sikkerhed medføre, at medarbejdere skal afskediges, for at kunne overføre økonomi til de virksomheder, der vælger Tilvalg C.
Konsekvenser for andre udvalg
Varetagelsen af de byggetekniske opgaver og serviceopgaver har væsentlig betydning for størstedelen af de kommunale virksomheder.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at sende opstillede Model AB i høring i MED-udvalgene.
2.    at Høringssvar og ressourcemodel efterfølgende behandles i Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Flemming Erichsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker, at der foretages en implementering af ny servicemodel efter model ABC, dog såldes, at der omfordeles/og tilgår en markant andel af de centrale ressourcer til de decentrale enheder. Ejendomsservice går i dialog med institutionerne straks (i indeværende år, jf. budgetaftalen) og forelægger en status for udvalget i begyndelsen af 2020. Der lægges vægt på, at institutionerne får så attraktivt et tilbud som muligt, hvorved de får en reel valgfrihed, og at der skabes rum for forskellige former for samarbejde institutionerne imellem.
Anders Koefoed (V) begærede sagen i Byrådet.
Der udarbejdes et notat om ansættelsesmæssige konsekvenser.

6. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

6.     Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-3264                 Dok.nr.: 330-2019-411947                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, hvilke 2 indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune skal, som alle andre kommuner, fremlægge en udviklingsstrategi inden udgangen af 2019. Udviklingsstrategien skal udarbejdes hvert fjerde år og er en overordnet strategisk retningsgiver for, hvad vej kommunen skal udvikle sig de kommende år. Udviklingsstrategien skal skabe retning og stille skarpt på de indsatsområder, der skal prioriteres.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. februar 2019 igangsætning af udviklingsstrategi for Slagelse Kommune. Som følge af den beslutning blev der afholdt et temamøde i byrådet den 19. marts 2019, hvor byrådet drøftede mulige fokusområder i den kommende udviklingsstrategi.
Ud fra spørgsmålet ”Året er 2025 – hvad er Slagelse kendt for?” kom byrådet frem til følgende, overordnede emner: uddannelse, boliger, events, natur og kyst, erhverv, infrastruktur, velfærd samt kultur og fritid.
Med henblik på at indskærpe fokus valgte byrådet på mødet den 26. august 2019, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de tre centrale emner i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
I udviklingsstrategien skal det konkretiseres, hvilke indsatsområder der er de væsentligste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
De valgte indsatsområder fremhæver det, som Slagelse Kommune ser som værende vigtigst at have fokus på. Indsatsområderne skal være overligger for administrationens arbejde og sende et klart signal om, hvad der prioriteres.
Med andre ord; Erhvervs- og Teknikudvalget skal, inden for udvalgets fokusområde og gerne med henblik på tværgående indsatser, tage stilling til, hvad der fremadrettet i udviklingsstrategien er det vigtigste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Et eksempel på en indsats inden for erhvervsudvikling kunne være at forskønne Slagelse bymidte for at understøtte byens detailhandel.
På baggrund af Erhvervs- og Teknikudvalgets, og de øvrige udvalgs, udpegninger af indsatsområder vil administrationen sammenfatte og præcisere indsatserne med henblik på at præsentere et udkast til en samlet udviklingsstrategi for byrådet i december 2019. I udkastet vil det også fremgå, hvordan FN’s verdensmål er tænkt ind i udviklingsstrategien.
Retligt grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at pege på 2 indsatsområder inden for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
Vurdering
Byrådet har valgt, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de centrale emner i Slagelse Kommunes udviklingsstrategi. Inden for de tre valgte emner skal det uddybes, hvilke indsatsområder Slagelse Kommune vil prioritere, så det er klart for administrationen, for kommunens borgere og for folk udefra, hvad der har særligt fokus i Slagelse Kommune.
Forudsætningen for at skabe vækst er, at kommunen kan tilbyde boliger og arbejdspladser. Det er essentielt i forhold til bosætning, hvorfor det også er fremhævet i budgetforliget som et særligt fokusområde. Bolig- og erhvervsudvikling er derfor fokusemner i udviklingsstrategien. Med de seneste års fokus på at udvikle Campus Slagelse og med henvisning til budgetforliget og Slagelses eliteidrætsprofil er og skal uddannelse være et omdrejningspunkt for kommunens videre udvikling. Dette emne kan også oplagt kobles på kommunens by-, bolig- og erhvervsudvikling. Endvidere kan en særlig indsats inden for uddannelse tage hånd om nogle af de udfordringer, Slagelse Kommune har på velfærdsområdet, herunder børn- og unge- samt beskæftigelsesområdet. Uddannelse er fundamentet for at skabe en kommune med ressourcestærke borgere.
De valgte indsatser inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal skærpe arbejdet og gøre det muligt for alle at vide, i hvilken retning Slagelse Kommune vil arbejde. Udgangspunktet er at udarbejde en strategi, der er til at forstå, og som der kan arbejdes ud fra.
Administrationen anbefaler, at Erhvervs- og Teknikudvalget vælger 2 overordnede indsatser for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Indsatserne kan enten være meget konkrete eller være formuleret som visioner, der angiver en tydelig retning.
Med udpegede fælles indsatsområder, der skal gennemsyre kommunens strategiske arbejde, er det hensigten at skabe en klar retning for udviklingen af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Alle fagudvalg behandler samme sag med henblik på at komme med input fra deres respektive områder.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, hvilke 2 indsatsområder, inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget havde følgende bemærkninger:
Det er vigtigt at prioritere detailhandlen i lokalsamfund og i byerne. Sikre det gode byliv gennem forskønnelse og aktiviteter.
Fokus på det maritime - både i forhold til erhverv, bosætning og turisme.

7. Ansøgning om julebelysning på Schweizerpladsen (B)

7.     Ansøgning om julebelysning på Schweizerpladsen (B)

Sagsnr.: 330-2019-76391               Dok.nr.: 330-2019-448219                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om der skal ydes finansiel støtte til en opstilling med julebelysning på Schweizerpladsen.
Baggrund
Business Slagelse/Event Slagelse har ansøgt om støtte på 90.000 kr. til en opstilling med julebelysning på Schweizerpladsen.
Opstillingen består af en kronhjortefamilie, bestående af 3 dyr, som bliver sat på et podie, og bliver omkranset med juletræer, flies m.m.
Opstillingen vil indeholde:
·         Kronhjorte han er 3,5 meter høj
·         Kronhjorte Hind er 3 meter høj
·         Kronhjorte Kalven er 1,4 meter høj
Alle dyr er lavet i en håndlavet aluminiums konstruktion og pulverlakeret guld, derefter viklet med 36V LED i en varm, hvid farve.
Ved korrekt opbevaring vurderes opstillingen at kunne holde i ca. 10 år.
Såfremt udvalget vælger at støtte opstillingen, vil det blive en fælles finansiering med hovedbidrag fra Business Slagelse, støttet af Slagelse Kommune. Det undersøges endvidere, om andre finansielle partnere har lyst til at bidrage.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at:
·         støtte opstillingen med 90.000 kr.
·         støtte opstillingen med et andet beløb
·         ikke at støtte opstillingen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at opstillingen kan medvirke til at give Schweizerpladsen et særegent udtryk i juleperioden, til glæde for erhvervsdrivende og handlende i bymidten. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget beslutter at støtte opstillingen, kan der ydes støtte fra turismepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget støtter opstilling med julebelysning på Schweizerpladesen med 90.000 kr.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Håndtering af asfaltarbejder (B)

8.     Håndtering af asfaltarbejder (B)

Sagsnr.: 330-2014-67588               Dok.nr.: 330-2019-452113                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
På baggrund af budgetaftale 2019-2022 skal det besluttes om en særskilt afdeling/særligt asfaltteam skal supplerer den nuværende organisering af området.
Baggrund
I forbindelse med budgetaftale 2019-2022 (pkt. 54,g) var der et ønske om at undersøge om en afdeling skulle oprettes til håndtering af asfaltarbejder fremadrettet.
Ved organisering af det samlede asfaltområde skal flere forhold tages i betragtning i forhold til at skabe mest mulig værdi for borgerne og i forhold til den værdi/kapital, der vedligeholdes i vejnettet.
Det vedrører forhold omkring kompetencer (rekruttering og faglig vækst), investering i og afskrivning af maskiner og udstyr, datavedligehold, organisering og tilsyn m.v.
Den aktuelle organisering og opgavevaretagelse:
Planlægning, datavedligehold, udbud og økonomistyring varetages af Entreprenørservice.
Der er indgået rammeaftale på varmblandet asfalt samt OB (slidlagsarbejder). Herudover er der indgået aftale vedr. længdemarkeringer og Remix-arbejder (reparation med genanvendelse af materialer på stedet).
Der suppleres med tilbudsindhentning på større asfalt reparationer på konkrete tiltag.
Entreprenørservice udfører selv vejafmærkning (genmarkering og nymarkering af flader og symboler m.v.), rabatregulering, kantfyld og kantfræsning samt et ”asfalt-mikrohold” (3 mand), der varetager mindre asfaltarbejder, bl.a. slaghuller og afskalninger i hele kommunen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at bevare organiseringen.
Alternativt kan det vælges at bede om oplæg til konkrete justeringer af asfaltområdet.
Vurdering
Vedligeholdelsen af vores asfaltveje og cykelstier m.v. kræver specialiseret og stort maskineri tilpasset de forskellige lokaliteter i.f.t. belægningstypen, reparationsomfanget, omfanget af nyt slidlag samt hvad plads der er på lokaliteten.
I forhold til afskrivning på maskininvesteringerne samt fastholdelse af den nødvendige faglige kompetence er opgavemængden i kommunen ikke vurderet stor nok.
En hjemtagelse af de store reparations- og slidlagsarbejder vil alt andet lige betyde en forringet værdi i opgaveløsningen grundet utilstrækkelig udnyttelse af de nødvendige maskiner i.f.t. at opnå et konkurrencedygtigt prisleje. Der vurderes på den baggrund, at der opnås større værdi og fleksibilitet ved indgåelse af samarbejder med private aktører på de større asfaltopgaver. Dette koblet med høj faglighed på tilsyn, planlægning og udbud i.f.t. kvalificering af opgaven og bidrage til den faglige udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik samt chef for Entreprenørservice indstiller,
1.    at Den aktuelle organisering af asfaltområdet fastholdes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Sorøvej 4230 - udmøntning af budget 2019-2022 - særlig fokus på indfaldsvejene til byerne (B)

9.     Sorøvej 4230 - udmøntning af budget 2019-2022 - særlig fokus på indfaldsvejene til byerne (B)

Sagsnr.: 330-2019-20624               Dok.nr.: 330-2019-442440                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage beslutning om det videre forløb i forhold til de afsatte midler til 0,5 mio. kr. til at styrke trafiksikkerheden, med særlig fokus på indfaldsvejene til byerne.
Baggrund
Der blev med budgetaftale 2019 afsat 0,5 mio. kr. til at styrke trafiksikkerheden, med særlig fokus på indfaldsvejene til byerne. Erhvervs- og Teknikudvalget har den 4. marts 2019 i forbindelse med drøftelse af Budget 2019 ønsket at anlægsramme afsættes til Sorøvej i Skælskør.
Det blev besluttet, at anvendelsen af anlægsrammen skulle ske i en borgerinvolverende proces, hvor borgerne  i området omkring Sorøvej blev inddraget på to borgermøder. Første borgermøde skulle afdække de trafikale problemer som borgerne oplever på Sorøvej. På det andet borgermøde blev der forelagt forslag til løsninger af tiltag på strækningen. 
Første borgermøde i maj 2019 blev afholdt med deltagelse af 35 borgere.
Der blev udpeget problemområder på strækningen fra byzoneskiltet (nord for Hesselhaven) til rundkørslen ved Norvejen og Næstvedvej. En strækning på i alt 1,3 km.
Mange forhold blev drøftet på mødet, som udmøntede sig i, at der var enighed om, at der skulle arbejdes videre med et projekt som understøttede etablering af:
·         Byport
·         Indsnævringer, bør undgå at brosten, da det larmer, gerne høje kantsten, må meget gerne indeholde træer.
·         Hævet flader ved Hesselbyvej, Smidstrupvej
·         Fodgængerfelter
·         Oversigtsforhold især ved Hesselhaven og Baunevej
·         Parkeringsforbud
·         Helhedsindtrykket er vigtigt, gerne smukt
Hvis det ikke var muligt at imødekomme alle ønskerne indenfor den økonomiske ramme skulle projektet gennemføres etapevis.
Inden for den økonomiske ramme udarbejdede kommunens rådgiver projektforslag med fokus på at reducere trafikanternes hastighed.
På det næste møde i juni blev der fremlagt 3 forslag. Alle forslag indeholdt etablering af byport og bump som fartdæmpende tiltag. Borgerne ønskede ikke bump og der kunne ikke opnås enighed projektforslagene. Ønsket var i stedet for, at der etableres forsætninger af kørebanerne som trafikdæmpende tiltag.
Forsætninger (f.eks. en bremsehelle) af kørebaner kræver at der etableres lokal hastighedsbegrænsning på 40 km/t, samt at trafikelementer etableres med en indbyrdes afstand på max. 100-150 m. Der skal derfor også ske anlægsmæssige justeringer på vejafvanding og vejbelysning. Dette kan ikke etableres inden for den økonomiske ramme.
Borgerne var indstillet på at prioritere etablering af byport og én hævet flade ved Smidstrupvej.
Borgernes generelle holdning var, at der bør etableres trafikale tiltag, der kan nedsætte hastigheden hurtigst muligt, og at der over tid kan arbejdes videre med supplerende tiltag. Et stort ønske fra borgerne var, at der anvendes kvalitetsmaterialer, samt at tiltagene får et pænt udtryk, som gerne må være grønt.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje og Færdselsloven.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til om arbejdet med trafikale tiltag på Sorøvej, Skælskør skal holdes indenfor afsatte økonomiske ramme på 0,5 mio. kr. eller der kan udføres tiltag, der går udover den afsatte økonomiske ramme.
Vurdering
Udgangspunktet om at det samlede projekt skulle afholdes indenfor den økonomiske ramme, har haft sine begrænsninger i forhold til hvad der kunne indbygges af tiltag i projektet, sammenholdt med, at der er et ønske om; ikke at anvende bump, at nedbringe hastigheden, at tiltag udføres i kvalitetsmaterialer, at tiltag får et pænt og grønt udtryk.
Administrationen har med afsæt i borgernes første prioritet om at nedbringe hastigheden, vurderet, at det ikke vil være tilstrækkeligt at etablere en visuel byport (som det var beskrevet i projektforslagene der kunne etableres indenfor den økonomiske ramme). Målet om at opnå en reel hastighedsnedsættelse bør derfor tilvejebringes ved, at der etableres en bremsehelle, hvor der etableres fysiske foranstaltninger/helleanlæg der medfører, at trafikanternes skal være særligt agtpågivende og dermed tvinges til at sætte hastigheden ned, se eksempel i bilaget. En løsning med bremsehelle bør indbefatte bland andet; etablering af cykelsti udfor bremsehellen, ekstra vejbelysning, beplantning, ændring af afvandingsforhold samt hævet flade på Sorøvej ved Smidstrupvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i 2019 afsat en anlægsramme på 0,5 mio. kr. til ”Trafikfremme – indfaldsvejene”. Hvis der træffes beslutning om, at der skal realiseres et projekt, som imødekommer ønskerne fra borgerne, skal der anvises supplerende finansiering, hvilket kan være fra puljen der er afsat til ”Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger”.
Etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger på Sorøvej vil overslagsmæssigt have en samlet udgift på 1,1 mio. kr., hvilket er en merudgift på 0,6 mio. kr. i forhold til den afsatte anlægsramme.
Anlægsoverslag:
Ydelse
Udgift
1.000 Kr.
Rådgiver - borgerinddragelse, opmåling og projektering
140
Hævet flade
260
Byport med bremsehelle
510
Arbejdsplads og uforudset
190
Samlet udgift
1.100
Med beslutning om, at der kun kan etableres anlægsmæssige tiltag indenfor rammen på 0,5 mio. kr. kan der etableres hævet flade på Sorøvej ved Smidstrupvej, samt en markering af starten på byzonen med ekstra vejbelysning, beplantning og skiltning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget tager stilling til om anlægsrammen på 0,5 mio. kr. skal suppleres med 0,6 mio. kr. fra puljen til ”Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger”.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget foreslår, at projektet suppleres med 0.6 mio.kr. fra puljen "trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger".
Projektskitse eftersendes.

10. Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje - Behandling efter afholdt høring (B)

10.   Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje - Behandling efter afholdt høring (B)

Sagsnr.: 330-2019-37935               Dok.nr.: 330-2019-356388                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om det overfor Byrådet skal anbefales, at beslutningen om at der pålægge vejbidrag i forbindelse med udvidelse af Møllebakken, Skælskør skal trækkes tilbage eller fastholdes.
Baggrund
Byrådet godkendte på mødet den 24. juni 2019, at det påtænkes, at der opkræves vejbidrag hos fire ejendomme som ligger på østsiden af Møllebakken, og at beslutningen skulle sendes i høring hos de berørte ejendomme. Efter endt høring skal der træffes endelig beslutning om der skal opkræves vejbidrag.
I høringsperioden indkom der ét høringssvar, som var fremsendt af ACCURA på vegne af Safetyhouse A/S, der er ejer af følgende matrikler på Møllebakken; 155a, 155d, 155e, 155f, 155g, 155h og 155i Skælskør Markjorder (Den gamle folkehøjskole).
Af høringssvaret fremgår det, at der gøres indsigelse imod det fremsendte høringsmateriale, da ejendomsejeren er af den opfattelse at fordelingen af anlægsudgifterne til vejudvidelsen som den er angivet i ”Fordelingsnøgle version 1; Foreløbige fordelingsnøgle” ikke sker i overensstemmelse med retningslinjerne i Lov om offentlige veje (nr. 1520 af 27. december 2014). Fordelingsnøglen er vedhæftet som bilag. Indsigelsen begrundes i 4 punkter; (1) Vejstrækningen ud for matriklen, (2) Julemærkefonden, (3) Fordeling efter byggeretsgivende grundareal/forventet antal husstande og (4) Procentsats. Høringssvaret er oplistet og kommenteret i vedlagte hvidbog.
På baggrund af det indkomne høringssvar har administrationen været i dialog med landinspektøren, der har medvirket til det sagsforberedende arbejde og Vejdirektoratet. I den forbindelse er administrationen blevet gjort opmærksomme på, at gruppen af parter, som har været udgangspunkt for den første behandling af sagen, ikke har været fyldestgørende nok, da alle ejendomme som grænser til Møllebakken skal indgå som parter. Det betyder, at de ejendomme som ligger vest for Møllebakken, samt dem der er beliggende helt ned til fjorden også skal indgå i fordelingen.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje kapitel 4 – Vejbidrag mv.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan træffe beslutning om det overfor Byrådet skal anbefales:
1.    at det besluttes, at der påtænkes at pålægge vejbidrag på baggrund af en ny sagsfremlæggelse, hvor gruppen af parter udvides med alle tilgrænsende ejendomme på strækningen fra sidevej ”Ved Fjorden” og frem til og med indkørslen til Møllebakken 33 (Den gamle folkehøjskole).
2.    at det besluttes ikke at pålægge vejbidrag.
3.    at der, ved en beslutning om ikke at pålægge vejbidrag, igangsættes sagsbehandling med henblik på, at den del af offentlig vej, der er beliggende på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder (ejer: Safetyhouse A/S), omklassificeres til privat fællesvej (se Bilag - Møllebakken - offentlig vej til privat fællesvej). Hvis strækningen kan omklassificere til privat fællesvej, vil det være de vejberettigede ejendomme, der skal afholde udgifter til fremtidige ændringer af vejen og vedligeholdelse.
Vurdering
På baggrund af dialogen med Vejdirektoratet er det administrationens anbefaling, at beslutningen truffet af Byrådet om tildeling af vejbidrag til udvidelse af Møllebakken omgøres.
Hvis Byrådet beslutter at fastholde, at der skal kunne opkræves vejbidrag, vil det betyde, at omfanget af parter i sagen skal udvides med alle tilgrænsende ejendomme til Møllebakken samt private fællesveje, der alene udmunder i den offentlige vej – Møllebakken (se Bilag - Ny afgrænsning af parter). Sagen skal behandles med afsæt i en fornyet sagsbehandling.
Yderligere har Vejdirektoratet anbefalet, at der for hver enkelt ejendom skal udarbejdes en specifik vurdering med en konkret begrundelse om størrelsen af den andel ejendommen skal påføres af anlægsudgiften. Det vil sige, at ingen ejendomme kan undgå at betale vejbidrag. I vejmyndighedens vurdering kan der tillægges vægtning i forhold til flere forskellige kriterier, hvoraf et kriterie kunne være, størrelsen af den glæde en ejendom måtte have af en vejudvidelse set i forhold til benyttelsen af den eksisterende vej.
Det vurderes, at der tidligst kan forelægges et nyt beslutningsgrundlag til den politiske møderække i marts 2020.
Det er administrationens anbefaling, at muligheden for at pålægge vejbidrag ikke bringes i anvendelse, men at der indledes sagsbehandling med henblik på, at omklassificere den del af offentlig vej – Møllebakken – der ligger på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder (Safetyhouse A/S’ ejendom) til privat fællesvej (se Bilag - Møllebakken - offentlig vej til privat fællesvej). Dette betyder, at der skal forelægges en sag for Erhvervs- og Teknikudvalget om, at det påtænkes at vejstykket omklassificeres til privat fællesvej. Når der er truffet beslutning skal der i henhold til vejloven gå en perioden på ikke under 4 år, før beslutningen om omklassificering kan gøres endelig og vejstykket vil herefter være privat fællesvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med en beslutning om, ikke at pålægge ejendommene og private fællesveje vejbidrag vil Slagelse Kommune skulle bære den fulde udgift til udvidelse af Møllebakken, Skælskør, på den del af vejstrækningen (ca. 325 meter), der ligger udfor kommunens ejendomme samt Julemærkehjemmet. Anlægsudgiften skønnes til ca. 2,7 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er på nuværende tidspunkt ikke bevilget en anlægsramme til vejudvidelsen. Fastholder Byrådet, at der pålægges vejbidrag hos tilgrænsende ejendomme vil det påvirke projektets samlede økonomi positivt.
I investeringsoversigten er der i overslagsåret 2021 afsat 12,0 mio. kr. til boligudbygning i Skælskør. På nuværende tidspunkt er der ikke foretaget disponeringer af den afsatte anlægsramme.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Byrådets beslutningen den 24. juni 2019 om at påtænke at opkræve vejbidrag på det fremlagte grundlag frafaldes,
2.    at Det oversendes til Erhvervs- og Teknikudvalget, at frembringe beslutningsgrundlag jævnfør lov om offentlige vejes om at omklassificere den del af den offentlige vej – Møllebakken – som er beliggende på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder til privat fællesvej.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-437641                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Intet.
12. Lukket: Stillingtagen til udlejning eller salg af areal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.