4. Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S
4. Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S
Sagsnr.: 330-2019-4945 Dok.nr.: 330-2019-418071 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende, at Slagelse Kommune indgår i et
samarbejde med kommunerne Sorø, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, herunder at
være part i et fælles destinationsselskab, Destination Sjælland A/S.
Destinationsselskabet skal varetage den lokale destinationsudvikling, og
turismefremmeindsatsen i de kommuner, der indgår i selskabet.
Baggrund
Beslutningen om dannelsen af en
ny turisme destination, og etableringen af et fælles destinationsselskab,
Destination Sjælland A/S, tager henholdsvis afsæt i Folketingets beslutning om,
at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre og større
destinationsselskaber frem mod 2021, samt i Slagelse Byråds beslutning af
25.02.2019 om, at arbejde videre med etablering af et samarbejde om et fælles
turismedestinationsselskab.
Kommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg og Odsherred
besluttede i februar 2019, at etablere et nyt turismesamarbejde, Destination
Sjælland A/S. Beslutningen skete med afsæt i ikrafttrædelsen af en ny lov om
erhvervsfremme i januar 2019, og en heraf aftale mellem Erhvervsministeriet og
Kommunernes Landsforening. Aftaleparterne forventer, at aftalen kan skabe
stærkere destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats.
Indsatsen skal udmøntes ved en konsolidering af sektoren,
hvor knap 80 turismeorganisationer i 2019, skal indgå samarbejder i 25
tværkommunale destinationsselskaber.
Den 19. juni 2019 tilkendegav Holbæk Kommune et ønske om, at
afsøge mulighederne for at indtræde i samarbejdet med Odsherred, Slagelse,
Kalundborg og Sorø kommuner.
Potentialet for en destination omfattende kommunerne Sorø,
Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, er en samlet turismeomsætning på 4,4
mia. kr. og 6.125 turismeskabte årsværk. Et område, der er forbundet af en lang
sammenhængende og varieret kyststrækning, fra Storebælt over Sejerø Bugt og
Kattegat til Isefjorden. En kyststrækning, der rummer mere end 20% af Danmarks
fritidshuse. Desuden omfatter området bl.a. et istidslandsskab, der danner
grundlag for en tværgående istidsrute og naturparker. En destination på tværs af
de fem kommuner, vil have et stærkt afsæt i stedbundne værdier og oplevelser,
den nære stedudvikling, fastholdelse af lokal identitet og lokalt samarbejde,
især rettet mod kystturisme, naturturisme, kulturarvsturisme og
erhvervsturisme.
Det foreslåede samarbejde i et nyt destinationsselskab, med
et stærkt økonomisk og fagligt samarbejde vil få et effektivt ressourcetræk, en
højere udnyttelsesgrad af styrkepositionerne på tværs af kommunegrænserne og
skabe bedre mulighed for synergi. Destinationsselskabet vil udbyde en øget
professionalisering og større specialistviden til gavn for virksomheder og
kommuner. Resultaterne forventes, at være:
·
En stærk og koordineret enhed, der er tæt på aktørerne og
fastholder den lokale identitet
·
Flere økonomiske ressourcer i forhold udvikling af markedet og
markedsføring af Sjælland
·
Stærkere faglige ressourcer
·
Styrket gearing (privat medfinansiering) af de kommunale midler
Kommunerne har, i forbindelse med deres drøftelser om en
mulig etablering af et turismesamarbejde, nedsat en styregruppe, der har
udarbejdet det formelle grundlag for etablering af et kommende tværkommunalt
destinationsselskab, Destination Sjælland A/S.
Det udarbejdede grundlag består af et introducerende
baggrundsnotat, Ejeraftale, Vedtægter, Ejerstrategi, Finansieringsmodel,
Leverancenotat og foreløbigt oplæg til turismestrategi (alle vedhæftet som
bilag).
Nedenstående er der en kort præcisering af selskabets
strategiske indsatser og opgaver, selskabets organisering og styring,
selskabets økonomi samt en beskrivelse af det videre forløb.
Selskabets strategiske
indsatser og opgaver
Det er ejerkommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg, Holbæk og
Odsherred, der fastlægger Destination Sjælland A/S overordnede opgaver og
strategiske retning. Dette er udgangspunkt for, at selskabets daglige ledelse i
samarbejde med bestyrelsen, varetager de primære ydelser og
udviklingsaktiviteter, under hensyn til ejerstrategi og turismestrategi.
Selskabet er facilitator, og skal styrke sammenhængskraften,
den fælles attraktionskraft og skabe gennemslagskraft, der kan fremme en lang
række indsatser, som den enkelte turismeaktør og kommunerne ikke kan opnå
alene.
De strategiske indsatser og opgaver for selskabet er, at:
·
styrke samarbejdet med øvrige aktører, der kan understøtte
turismeerhvervet
·
koble sig til nationale tiltag, med udgangspunkt i selskabets
geografi
·
have særligt fokus på udvikling af endagsturismen
·
have fokus på nye og flere turistsegmenter, som kan danne
grundlag for et bredere turistgrundlag
·
udvikle tiltag, der kan øge antallet af overnatninger ved
udbygning, opkvalificering og en mere differentieret overnatningskapacitet
·
medvirke til, at der sker en styrkelse af turismeomsætningen og
turismevirksomhedernes indtjeningsevne
·
afsøge mulighederne for et udvidet kommunalt turismesamarbejde
Hertil kommer bl.a.:
·
Udvikling og synliggørelse af de unikke oplevelser
·
Vejledning, sparring og hjælp til de lokale turismeaktører
·
Kommunikation og markedsføring
·
Facilitator for lokale turismenetværk
·
Facilitering af lokale aktiviteter og events
Slagelse Kommune fastholder muligheden for, at støtte lokal
turisme- og kulturoplevelser, gennem de lokale turistforeninger og
bykontorerne.
Selskabets organisering og styring
Destination Sjælland A/S foreslås organiseret som et
aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er ligestillede partnere, med hver en
andel på 20% af aktierne og stemmerne.
Styringen af selskabet sker på generalforsamlingen, der er
selskabets øverste myndighed i alle anliggender. Udøvelsen af styringen, sker
således under hensyn til selskabets vedtægter og ejeraftale, samt i forhold til
ejerstrategien.
Generalforsamlingen nedsætter en bestyrelse for 4 år ad
gangen (følger kommunalvalgsperioden) bestående af 10-12 medlemmer, som
sammensættes på følgende vis:
·
Et medlem fra hver af ejerkommunernes byråd/kommunalbestyrelse, i
alt 5 medlemmer
·
En repræsentant for hver af ejerkommunernes turisterhverv
(indstillet af hver enkel ejerkommunes byråd eller kommunalbestyrelse), i alt 5
medlemmer
·
1-2 medlemmer, der kan styrke bestyrelsens kompetencer,
indstilles af bestyrelsen
Den 4-årige periode følger den kommunale valgperiode, så der
skal afholdes ekstraordinær generalforsamling lige efter valg til byråd og
kommunalbestyrelse, med henblik på konstituering af bestyrelsen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder valg af formand,
som skal komme fra turisterhvervet.
Bestyrelsen ansætter en direktør. Det er besluttet, at
stillingen som direktør for selskabet, opslås umiddelbart efter, de fem
kommuners vedtagelse af etablering af selskabet.
Selskabet vil have 2 administrative lokaliteter – den ene
beliggende i Slagelse og den anden beliggende i Nykøbing S.
Selskabets daglige ledelse sikrer, i tæt samarbejde med
bestyrelsen, at der er de nødvendige ressourcer til at løse indsatser og
opgaver, under hensyn til de vedtagne strategier.
Selskabets økonomi
Selskabets økonomi består af henholdsvis selskabets
egenkapital (likviditet), og selskabets midler til daglig løbende drift,
bestående af kommunale driftstilskud, støtteordninger og indtægter.
Selskabet er et aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er
lige, i både partnerskab og finansiering. Derfor indskyder hver ejerkommune et
indskud på 250.000 kr., hvorved selskabet har en samlet egenkapital på 1,25
mio. kr.
Finansieringen af selskabets drift skal sikre, den daglige
og langsigtede målopfyldelse. Selskabets finansiering af drift og udvikling, er
sammensat af kommunale tilskud, midler fra private (turistaktører,
virksomheder, fonde, m.fl.), støtte fra både statslige og internationale fonde
(særligt EU’s strukturfonde), og indtægter ved salg af ydelser. Det samlede
budget for Destination Sjælland A/S i 2020 er 14,3 mio. kr. Fra 2020 til 2023
øges budgettet til 15,7 mio. kr.
Det er den kommunale finansiering, der udgør den primære
finansiering. I 2020 er det samlede kommunale tilskud på 10,9 mio. kr., som
øges til 11,2 mio.kr. i 2023. Midlerne fra private turistvirksomheder og
projektmidler fra Erhvervsstyrelsen er i 2020 på 2,5 mio. kr. og forventes at
blive øget til 3,5 mio. kr. i 2023.
Udgangspunktet for det kommunale tilskud i 2020 er, at
ejerkommunerne betaler det samme som i 2019. Det gælder dog for Holbæk Kommune,
at Holbæk Kommunes tilskud til selskabet frem til 2022, øges årligt med 150.000
kr. til samlet 1,8 mio. kr. om året, hvorved det beregningsmæssigt, er i
balance med de øvrige kommuners tilskud.
De kommunale partneres
tilskud til selskabet i perioden 2020 - 2023 |
Beløb i kr. i 2020
priser |
År | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Odsherred | 2.830.000 | 2.830.000 | 2.830.000 | 2.830.000 |
Slagelse | 3.462.660 | 3.462.660 | 3.462.660 | 3.462.660 |
Sorø | 965.865 | 965.865 | 965.865 | 965.865 |
Kalundborg | 2.141.987 | 2.141.987 | 2.141.987 | 2.141.987 |
Holbæk | 1.500.000 | 1.650.000 | 1.800.000 | 1.800.000 |
Samlet kommunalt tilskud | 10.900.512 | 11.050.512 | 11.200.512 | 11.200.512 |
Af det kommunale tilskud afsættes der 20% årligt til en
udviklingsramme. Udviklingsrammen sikrer muligheden for, at igangsætte
projekter og initiativer på tværs af kommuner, eller at den enkelte kommune kan
igangsætte lokale initiativer. Det betyder for hver enkelt kommune, at de kan
deltage i og få del af udviklingsarbejder for mere end 20% af deres kommunale
tilskud. (Det gælder for Holbæk Kommune, at Holbæk Kommune frem til 2021, kun
har adgang til 10 % af udviklingsrammen, grundet det mindre kommunale tilskud).
Beskrivelse af det videre forløb
Destination Sjælland A/S vil skulle være virksom fra 1.
januar 2020. Derfor skal der i forlængelse af den politiske beslutning om en
eventuel godkendelse, af ”Deltagelse i Destinationsselskabet” ved byrådsmødet
25. november 2019 tages følgende skridt:
·
Udpegning af 2 medlemmer til selskabets bestyrelse, på
byrådsmødet senest på mødet 16. december 2019
·
Opslag af direktørstilling og igangsættelse af rekruttering
·
Konstituering af selskabets bestyrelse
·
Igangsættelse af projekter om destinationsudvikling, der er
støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
·
Konference i februar 2020 om turismestrategien for destination
Sjælland
·
Vedtagelse af den nye turismestrategi i marts 2020
Retligt
grundlag
Erhvervsfremmeloven og
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1. Erhvervs- og
Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at Slagelse Kommune tager del i
det nye turismedestinationssamarbejde, og indgår som lige part i
destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
2. Erhvervs- og
Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at træde ud af det nuværende
destinationssamarbejde (VisitVestSjælland), og foreslår en kommunalt baseret
indsats for turismefremme i Slagelse Kommune.
Vurdering
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren vurderer, at der er et
stort potentiale for en yderligere vækst i arbejdspladser, omsætning og synergi
for Slagelse Kommune, ved at indgå i et forstærket samarbejde med de 4 nævnte
kommuner.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at
der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at
kunne søge midler til udviklingsprojekter i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse,
muliggøres med beslutning om etableringen af det foreslåede destinationsselskab
Destination Sjælland.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs-
og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.
at Slagelse Kommune tager del i det nye turismedestinationssamarbejde, og
indgår som lige part i destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende:
Anbefales.
Anders Koefoed (V) anbefaler, at der til bestyrelsen udpeges
2 medlemmer fra hvert byråd.