1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-90235 Dok.nr.: 330-2019-465980 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Godkendt.
Pkt. 5 udsat til januar.
2. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)
2. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2017-75690 Dok.nr.: 330-2019-459740 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021
herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig
godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og
2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås.
Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre
stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at
byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar
rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til
uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes
til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i
byrådet 16. december 2019.
Retligt
grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender
styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1. Godkende forslag
til politisk kalender for 2020 og 2021
2. Ændre forslag
til politisk kalender for 2020 og 2021
3. Anmode om nyt
forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk
mødekalender
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de
stående udvalg
2.
at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. november 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og
2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag
fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i
Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at
temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved
indholdet af møderne.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at sikre koordinering imellem
udvalgene.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker at erstatte mødedatoerne for Børne- og
Ungeudvalget den 31. august 2020 og den 5. oktober 2020 til ét møde den 21.
september 2020.
Udvalget henstiller til, at eventuelle aflysninger af
byrådsseminarer/temamøder skal ske i god tid og ikke bør forekomme.
Søren Lund Hansen (O) opretholder forslag om kun ét
budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne sker på rådhuset, og at
der sker en bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Administrationen fremlægger forslag til temaer på januar
mødet.
Eks.
Cykelstier og fortov
Kollektiv trafik
Erhverv og uddannelse
Henrik Brodersen (O) fremsatte ændringsforslag om at
fastholde udvalgsmøderne i første uge i januar og august.
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Anne
Bjergvang (A), Flemming Erichsen (A), Anders Koefoed (V) kunne ikke tilslutte
sig ændringsforslaget.
Anbefales.
3. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)
3. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2019-72317 Dok.nr.: 330-2019-429005 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2019 med
rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som
indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019
at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 11,9 mio. kr. og et mindreforbrug
for anlægsudgifterne på 11,4 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget.
Havne
For politikområdet forventes der
et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. på driften. Mindreforbruget er primært
disponeret til katodisk beskyttelse af havneanlæg.
For anlæg forventes et mindreforbrug 0,7 mio. kr.
Drift og Teknik
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 5,0
mio. kr. på driften. Afvigelsen skyldes primært forventet mindreforbrug på vej-
og busdrift samt vintervedligeholdelse.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 9,3 mio. kr.
Afvigelserne forventes primært på Anlæg af nye cykelstier,
Udstykning Hvilebjerg, Strand, broer og toiletter, Trafiksikkerhedsfremmende
foranstaltninger samt Korsør Erhvervspark etablering af vej. Der er
hovedsageligt tale om projekter, hvor afvigelserne skyldes forskydning i f.eks.
afregninger eller projektforløb samt projekter der forventes afsluttet med
mindreforbrug.
Af bilag 1 fremgår bemærkninger til de største afvigelser.
Kommunale Ejendomme
For politikområdet forventes udgifter at balancere med det
korrigerede budget for 2019.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 1,4 mio. kr.,
hvilket skyldes mindre differencer på flere anlægsprojekter.
Erhverv og Turisme
For politikområdet forventes der
et mindreforbrug på 5,4 mio. kr. på driften, som primært vedrører midler
modtaget fra Fonden Storebælt Udstillingscenter, øremærket til anvendelse
vedrørende Isbådsmuseets (Halsskov Rev) udstillingsfaciliteter. Der skal i den
forbindelse anbefales overfor økonomiudvalg og byråd at der gives en udgifts-
og en indtægtsbevilling på ca. 4,0 mio. kr. i 2019. Midlerne forventes overført
til 2020, hvor der vil blive redegjort nærmere for, hvilke formål de modtagne
midler anbefales disponeret til.
Bevillingskorrektioner
A - Regulering af bygningsdrift mellem serviceudgifter
og overførselsudgifter
På beskæftigelsesområdet har medarbejderne foretaget
omrokering, hvilket har haft indflydelse på den tekniske fordeling af
bygningsdriften mellem overførselsudgifter og serviceudgifter i henhold til
medarbejdernes opgavefordeling mellem beskæftigelsesforanstaltninger (5.90) og
administrative opgaver (konto 6). I forbindelse med budget 2020 er reguleringen
foretaget mellem de 2 udgiftstyper for 2020 og overslagsårene, men for 2019 er
fordelingen ikke tilrettet endnu. Der foreslås derfor, at der flyttes 0,606
mio. kr. i 2019 fra serviceudgifter til overførselsudgifter, begge under
Ejendomsservice.
B - Regulering af bygningsudgifter mellem
serviceudgifter og anlægsudgifter
Forvaltningen anbefaler, at fem større projekter flyttes fra
rammen for serviceudgifter til anlægsrammen, i alt 5,4 mio. kr. Projekterne vedrører
udskiftning af tage og kan karakteriseres som anlægsprojekter.
C - Orientering om udmøntning
af budget til bygherrerådgivning for 2019
Byrådet behandlede på deres møde
i juni en sag (punkt 6) vedrørende udmøntning af budget på 1,05 mio. kr. til
bygherrerådgivning i 2019. Her blev det i 2. at vedtaget, at administrationen
bemyndiges til at lave den konkrete fordeling på anlæggene, men at Byrådet skal
orienteres efterfølgende om fordelingen. Fordeling af budgettet er vedhæftet i
bilag 2.
D – Fondsmidler til
anvendelse til Isbådsmuseet (Halsskov Rev)
Slagelse Kommune har modtaget 3,99
mio. kr. fra Fonden Storebælt Udstillingscenter, øremærket til anvendelse
vedrørende Isbådsmuseets (Halsskov Rev) udstillingsfaciliteter. Der skal i den
forbindelse anbefales overfor økonomiudvalg og byråd at der gives en udgifts-
og en indtægtsbevilling på 3,99 mio. kr. i 2019 til Erhverv og Turisme.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
A - Drift, serviceudgifter | Kommunale Ejendomme | -606 | |||
A - Drift, overførselsudgifter | Kommunale Ejendomme | 606 | |||
B - Drift, serviceudgifter | Kommunale Ejendomme | -5.383 | |||
B - Drift, anlægsudgifter | Kommunale Ejendomme | 5.383 | |||
D – Drift udgift Isbådsmuseet | Erhverv og Turisme | 3.990 | |||
D – Drift indtægt Isbådsmuseet | Erhverv og Turisme | -3.990 | |||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 4 for 2019 godkendes og videresendes til orientering
for Økonomiudvalg og Byrådet
2.
at Omplacering af 0,606 mio. kr. fra serviceudgifter til
overførselsudgifter under Ejendomsservice godkendes i Økonomiudvalget og
Byrådet.
3.
at Omplacering af 5,383 mio. kr. fra serviceudgifter til anlægsudgifter
under Kommunale Ejendomme godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet og at der i
samme forbindelse gives en anlægsbevilling på 5,383 mio. kr.
4.
at En udgifts- og en tilsvarende indtægtsbevilling på 3,990 mio. kr. til
Erhverv og Turisme godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet
5.
at Orientering om udmøntning af budget til bygherrerådgivning for 2019 tages
til efterretning, og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Godkendt og vidresendes.
4. Opfølgning på budgetaftale 2020 - 2023 og budgetaftale 2019 - 2022
4. Opfølgning på budgetaftale 2020 - 2023 og budgetaftale 2019 - 2022
Sagsnr.: 330-2019-83379 Dok.nr.: 330-2019-492081 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget
skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 og
budgetaftale 2019 – 2022 samt vedlagte anlægsskema.
Baggrund
Byrådet har vedtaget budget 2020-2023 og budget 2019-2022.
Som opfølgning på budgetaftalerne for de to sidste år er der
udarbejdet styringsark, som er vedlagt som bilag.
Ligeledes er der vedlagt en anlægsoversigt.
Retligt
grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale
Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af
bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen, anlægsoversigten
og den løbende opfølgning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.
at Udvalget drøfter styringsarkene og anlægsoversigten
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget ønsker sagen på igen til januar, med nærmere
tidsplanlægning og opfølgning på budget 2019 og 2020.
Henrik Brodersen (O), Anders Koefoed (V) bemærkede at DF og
V ikke er en del af budgetaftalen 2020-2023, og derfor tager forbehold for
opfølgningen.
5. Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)
5. Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)
Sagsnr.: 330-2016-30009 Dok.nr.: 330-2019-458263 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende opdatering af
samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Baggrund
D. 11. september 2018 blev der indgået en ny
samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Efter aftalens indgåelse, er der en række forhold, som
nødvendiggør en opdatering af samhandelsaftalen:
·
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d.
3. december 2018, besluttede udvalget, at den øgede medfinansiering til
Erhvervshusene, som følge af den nye lov om erhvervsfremme, på 811.000 kr.,
skal finansieres ved en tilsvarende reduktion af driftstilskuddet til Slagelse
Erhvervscenter fra 2020 og frem.
·
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d.
4. marts 2019, besluttede udvalget at godkende tilføjelse af 3 målsætninger
(KPI´er), der blev anbefalet af Slagelse Erhvervscenter. På samme møde blev det
endvidere besluttet, at Slagelse Kommune medfinansierer en stilling med 50%
(svarende til 225.000 kr. årligt) i en to årig periode.
·
På Økonomiudvalgets møde d. 17. juni
2019, besluttede udvalget at Slagelse Erhvervscenter får en FEE svarende til
150.000 kr. årligt i en to årig periode for administrationen af stueetagen, og
at denne FEE finansieres af Økonomiudvalgets pulje.
Ovennævnte opdateringer er indarbejdet
i den reviderede samhandelsaftale (se bilag, ændringer markeret med gult).
Retligt
grundlag
Lov om Erhvervsfremme og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
·
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede
Samhandelsaftale.
·
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede
Samhandelsaftale, med evt. krav om ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender den reviderede Samhandelsaftale.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Udsat til januarmødet.
6. Fordeling af budget for Ejendomsservice 2020 (B)
6. Fordeling af budget for Ejendomsservice 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2017-4029 Dok.nr.: 330-2019-481466 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge kompetencefordelingsplanen skal Erhvervs- og
Teknikudvalget godkende anvendelsen af midler til planlagt bygningsvedligeholdelse.
Det samlede nettobudget for Ejendomsservice er på 199,9 mio. kr. i 2020. Der er heri indregnet både de 0,7 %
effektiviseringer der er pålagt, samt de 0,3 % budgetreduktion. Hertil kan der
tilføjes, at grundet lånetekniske forhold på en af kommunen leasede ejendomme,
ligger der her en øget udgift på 1,4 mio. kr. årligt fra og med 2020, hvilket
nødvendigvis må findes ved besparelser andre steder i budgettet. Samlet set
betyder disse tre forhold, at nettoreduktionen i budgettet ligger på ca. 3,4
mio ifht. fra 2019, hvor den fulde besparelse på 10 mio. fra etableringen af
Ejendomsservice var udmøntet fuldt ud.
Af det samlede budget er godt 3/4 bundet i faste
omkostninger der ikke med kort varsel kan disponeres anderledes. Der er her
tale om energi-forbrug, personaleomkostninger, rengøring, leasing af bygninger,
forsikringer, servicekontrakter osv. Det skal præciseres, at der godt kan
ændres i fordelingen af midlerne her, dog skal det forventes at tage en del tid
før den ønskede effekt slår igennem.
Der er således knap 1/4 af det samlede budget, svarende til
ca 30 mio. kr. der mere frit kan disponeres. Disse anvendes til udvendig og
indvendig vedligehold af bygninger, vedligehold af tekniske installationer,
energiinvesteringer samt større og mindre projekter i serviceringen af
virksomhederne i den daglige drift, herunder uforudsigelige akutte opgaver.
Det vedhæftede bilag indeholder et overordnet budget for
Ejendomsservice for 2020 samt detaljerede oversigter over planlagt vedligehold,
der er planlagt til at skulle udføres i 2020.
Anvendelsen af midlerne er udtryk for en prioritering, hvor
de vigtigste opgaver er prioriteret og fremlagt her, og forventes udført i
2020, da budgettet ikke rækker til udførelse af alle ønskede opgaver. Der gøres
samtidig opmærksom på, at der er tale om estimater på beløb, baseret på den
viden vi har for nuværende. Dette betyder, at der kan opstå ændringer over
året, der medfører, at opgavefordelingen ændrer sig, og der derfor udføres
opgaver der ikke er listet her, eller andre udskydes eller udgår.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen finder, at udvalget har følgende
handlemuligheder:
a. Udvalget kan
vælge at godkende det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
b. Udvalget kan
vælge at ændre i det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
c. Udvalget kan
vælge at afvise det fremlagte budget i sin helhed inkl. disponering af planlagt
vedligehold.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det fremlagte budget er et
afvejet budget, der ud fra de givne rammer giver den bedst mulige drift og
vedligehold af Kommunens bygninger, samt har en tilpas pulje til at modstå
akutte opgaver, en evt. kold vinter og uforudsete merudgifter ved planlagte
projekter.
Der anbefales derfor handlemulighed a.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at Udvalget beslutter handlemulighed a – og derved godkender det fremlagte
budget i sin helhed inkl. den disponering til planlagt vedligehold der er
vedlagt.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Godkendt.
Alle indvendige opgaver afventer indtil konsekvenser af den
kommende struktur for Ejendomsservice er afklaret.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) kan ikke træffe
beslutning på det forelæggende grundlag. Men ønsker at der afventes til
konsekvenserne kendes.
7. Frigivelse af anlægsbevillinger i Kommunale Ejendomme - Tagudskiftningspulje, akustikregulering Byskovgård og Rosenkildegården og CTS software (B)
7. Frigivelse af anlægsbevillinger i Kommunale Ejendomme - Tagudskiftningspulje, akustikregulering Byskovgård og Rosenkildegården og CTS software (B)
Sagsnr.: 330-2019-81581 Dok.nr.: 330-2019-492426 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2020 er afsat rådighedsbeløb indenfor
Tagudskiftning og Akustikregulering hos Byskovgård og Rosenkildegården og CTS
software.
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor byrådet anbefale, hvorvidt
der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme søger anlægsbevillinger og
frigivelser af rådighedsbeløb til følgende projekter:
201. Tagudskiftninger – Pulje
En lang række af de kommunale bygninger har gamle og
nedslidte tage. Mange bygninger har gammel bølgeeternitbeklædning med en
levetid på ca. 25 år – de smulder, revner og der er en bekymring for, at
tagplader falder ned. Anlægget er møntet på at ændre tagbeklædningen fra bølgeeternit
til tagpaptag. Grunden til den ændrede belægning er, at det er mere slidstærkt
overfor f.eks. børn, der kravler på tagene, samt lettere at reparere mindre
skader.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et
rådighedsbeløb på 5 mio. kr. i hvert budgetår 2020-2023.
Oversigt over hvilke ejendomme det vedrører i 2020 fremgår
af vedlagte bilag.
204. AT-påbud Rosenkildegården
Arbejdstilsynet har i juni 2019
påbudt en undersøgelse af de akustiske forhold for medarbejderne i
ungdomsklubbens lokaler på "Rosenkildegården", Rosenkildevej 92 i
Slagelse. Denne undersøgelse
iværksættes for driftsmidler i 2019.
Byrådet har ved vedtagelsen af
budget 2020-23 afsat et rådighedsbeløb på 0,250 mio. kr. i 2020 til
bygningsmæssige tiltag med henblik på at forbedre akustikken i lokalerne.
Arbejdet er planlagt i marts/ april 2020.
205. AT-påbud – Byskovgård
Arbejdstilsynet har primo 2019 påbudt en undersøgelse af de
akustiske forhold for medarbejderne i den integrerede daginstitution
Byskovgårds lokaler, Byskov Allé 37-39 i
Slagelse. Denne undersøgelse er iværksat for driftsmidler i
2019.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et
rådighedsbeløb på 0,4 mio. kr. i 2020 til bygningsmæssige tiltag med henblik på
at forbedre akustikken i lokalerne.
Arbejdet forventes afsluttet 1. kvartal 2020.
206. CTS-software
En stor del af kommunens CTS anlæg (system der bl.a. styrer
varme) kører i dag på forældet software. En del af systemerne kører i dag på en
windows platform, der fra
Microsofts side officielt er udmeldt at udløbe i år 2020,
hvilket betyder, at der ikke længere udvikles eller installeres
sikkerhedsopdateringer. De manglende sikkerhedsopdateringer mm. kan betyde, at
operativsystemerne vil være mere sårbart over for vira og cyberangreb.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et
rådighedsbeløb på 3,0 mio. kr. i 2020 til at foretage de mest kritiske
udskiftninger, og derudover sætte en undersøgelse på området i gang. Det skal
undersøges, om det er muligt at anvende andre teknologier på om-rådet og derved
nedbringe de samlede omkostninger til udskiftningerne fremadrettet.
Retligt grund
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbevillingen frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan
vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til
projekterne, og arbejderne kan sættes i gang.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan
vælge at anbefale over for Byrådet, at der ikke gives anlægsbevilling til
projekterne, og arbejderne således ikke sættes i gang.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler, at der gives
anlægsbevilling til udførelse af projekterne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Anlæg | |||||
201. Tagudskiftning | 06.03 | 5.000 | |||
204. AT-påbud Rosenkildegård | 06.03 | 250 | |||
205. AT-påbud Byskovgård | 06.03 | 400 | |||
206. CTS-software | 06.03 | 3.000 | |||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | 06.03 | -8.650 | |||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at der gives en anlægsbevilling på 5 mio. kr. til tagudskiftninger
finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
2.
at der gives en anlægsbevilling på 0,250 mio. kr. til igangsættelse af
akustikregulering på Rosenkildegården finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
3.
at der gives en anlægsbevilling på 0,400 mio. kr. til igangsættelse af
akustikregulering på Byskovgård finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
4.
at der gives en anlægsbevilling på 3 mio. kr. til igangsætte af en undersøgelse
af området samt fortage de mest kritiske udskiftninger finansieret af det
afsatte rådighedsbeløb
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Anbefales.
8. Frigivelse af anlægsbevillinger i Entreprenørservice - belægninger, broer og ledningsregistrering (B)
8. Frigivelse af anlægsbevillinger i Entreprenørservice - belægninger, broer og ledningsregistrering (B)
Sagsnr.: 330-2019-81414 Dok.nr.: 330-2019-478928 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2020 er der afsat rådighedsbeløb indenfor
reparation og vedligehold af broer og belægninger samt en lovpligtig
registrering af ledninger i Ledningsejerregistret.
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor byrådet anbefale,
at der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes fra årets
start.
Baggrund
Center for Miljø, Plan og Teknik søger anlægsbevilling og
frigivelse af rådighedsbeløb til følgende projekter:
86. Istandsættelse af fortovsbelægninger
Der er afsat 3 mio. kr. årligt til renovering af
fortovsbelægninger. Indsatsen tilrettelægges på baggrund af tilsyn og heraf
udvælgelse af delstrækninger i forhold til bedst mulige kapitalbevarelse,
”farlighed” ved færdsel samt belægningens generelle tilstand. Det årlige budget
kan ikke følge nedslidningen og udvælgelsen af delstrækninger sker derfor på
baggrund af en konkret prioritering.
En væsentlig andel bruges hvert år i samspil med ledningsejere
der i forbindelse med gravearbejder kan udføre en renovering af fortove og
kantsten.
Projekterne løses i såvel egenproduktion, udbudte delopgaver
og bidrag til en bedre og mere helhedsorienteret afslutning ved
ledningsarbejder i fortovene.
87. Asfalt- og øvrige belægninger
Som i 2019 er der i 2020 er afsat 25,4 mio. kr. årligt til
området asfalt- og øvrige belægninger. Funktionskontrakterne udløb med udgangen
af 2018 og budgettet blev reduceret med 5 mio. kr. fra 30,4 mio. kr. i
henholdsvis 2019 og 2020.
Arbejdet indenfor det afsatte rådighedsbeløb går til at
overvåge tilstanden på vejnettet (hovedeftersyn, særeftersyn og
databearbejdning, udbud af forstærknings- og genopretningsarbejder på udvalgte
strækninger samt slidlagsarbejder udvalgt på baggrund af hovedeftersynet.
Endvidere aktiviteter med afmærkning på kørebaner, rabatregulering og kantfyld
m.v.
En del af det afsatte beløb benyttes endvidere i forbindelse
med større ledningsarbejder, hvor der med fordel kan laves bedre løsninger på
større flader slidlagsarbejder end ledningsaktørerne er forpligtet til.
89. Hovedistandsættelse af broer
Der er afsat 1 mio. kr. årligt til at dække de årlige
driftstiltag, der skal beskytte og vedligeholde kommunens broer og bygværker.
Indsatsen består for en stor dels vedkommende i at overvåge tilstanden på broer
og bygværker gennem hovedeftersyn og særeftersyn. Her vurderes tilstand og
tilvejebringer overblik for indsatsbehovet, som herefter prioriteres og
igangsættes. Særeftersyn m.v. danner typisk baggrund for større projekters
projektering med efterfølgende indgivelse af anlægsønske på det konkrete
projekt m.v.
Størstedelen af budgettet går til den årlige drift af
Halsskovbroen.
Området skubber en række større brorenoveringer foran sig
som fra 2020 har fået en særskilt anlægsbevilling der ligeledes søges særskilt
frigivet i en anden sagsfremstilling.
182. Registrering af ledninger i Ledningsejerregistret
(LER)
Der er afsat 550.000 kr. årligt til registrerings- og
digitaliseringsarbejde i forhold til kommunens forpligtelser i medfør af den
nye LER-lovgivning.
Slagelse Kommune skal som alle andre offentlige aktører frem
mod 2023 sikre alle eksisterende ledninger registreret og indrapporteret til
LER.
Ingen af Slagelse Kommunes ledninger er i dag digitaliseret
eller gjort tilgængelige når der søges ledningsoplysninger i forbindelse med
graveaktiviteter i bl.a. veje og fortove.
Retligt
grundlag
Jævnfør regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal
Byrådet give anlægsbevilling før arbejderne igangsættes.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for
Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne kan sættes
i gang.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge ikke at anbefale over
for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne sættes
således ikke i gang.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der gives
anlægsbevillinger til udførelse af projekterne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Anlæg | Drift og Teknik | ||||
86. Fortovsbelægning | 3.000 | ||||
87. Asfaltbelægning | 25.400 | ||||
89. Broer | 1.000 | ||||
182. Ledningsveje | 550 | ||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | Drift og Teknik | -29.950 | |||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1. at Der meddeles anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til det afsatte
rådighedsbeløb i 2020 til Istandsættelse af fortovsbelægninger
2. at Der meddeles anlægsbevilling på 25,4 mio. kr. til det
afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Asfalt- og øvrige belægninger
3. at Der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til det
afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Hovedistandsættelse af broer
4. at Der meddeles anlægsbevilling på 0,55 mio. kr. til det
afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Registrering af ledninger i LER
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Anbefales.
9. Brug af midler fra likvidationen af Fonden for Omø Lystbådehavn (B)
9. Brug af midler fra likvidationen af Fonden for Omø Lystbådehavn (B)
Sagsnr.: 330-2019-74357 Dok.nr.: 330-2019-477210 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om det kan
anbefales over for Økonomiudvalget, at likvidationsprovenuet efter Fonden for
Omø Lystbådehavn fremover kan disponeres af en ny forening på Omø inden for
rammerne af den tidligere Fonds vedtægtsbestemmelser.
Baggrund
Efter Økonomiudvalgets behandling af 16. februar 2015 om Omø
Lystbådehavn, er arealer og aktiver i Fonden for Omø Lystbådehavn overtaget af
kommunen. Likvidationsprovenuet udgjorde i alt 213.000 kroner, som er overført
til Slagelse Kommune.
I aftalen med den tidligere Fondsbestyrelse, skal provenuet
anvendes i overensstemmelse tidligere fonds vedtægtsbestemmelser:
”Ved fondens opløsning tilfalder en eventuel kapital
Skælskør Kommune og skal af kommunen fortrinsvis anvendes til fremme af
erhvervslivet på Omø”.
I forbindelse med likvidationen udtrykte den fratrædende
fondsbestyrelse en præcisering i dokument af 25. august 2016 ”at kapitalen
primært bruges til at fremme formål, der understøtter Omø Havn” (bilag 2 i
bilagte likvidationsbrev).
Siden overførelsen af provenuet, har Omø Beboer- &
Grundejerforening henvendt sig til borgmesteren med et forslag til, hvordan
midlerne kan anvendes fremadrettet (bilagt). Foreningen foreslår, at der dannes
en ny forening fx med repræsentanter fra Omø Beboer- & Grundejerforening,
og Omø Fiskeriforening. Foreningen skulle efterfølgende administrere provenuet
fra likvidationen af den gamle fond, inden for vedtægtsrammen ”fremme af
erhvervslivet på Omø”.
Administrationen har aftalt med Omø Beboer- &
Grundejerforening, at sagen forelægges Erhvervs- og Teknikudvalget med
nedenstående indstilling.
Ø-udvalget har ønsket at vende sagen forud for udvalgets
behandling. Det sker på Ø-udvalgets møde den 27. november. Centerchefen
orienterer udvalget, hvis Ø-udvalget har bemærkninger.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at følge forslaget fra
Omø Beboer- & Grundejerforening
Alternativt kan provenuet forvaltes af kommunens
administration fx til udbygning af faciliteterne jf. Økonomiudvalgets
behandling af 16. februar 2015, og i overensstemmelse med den afgåede
fondsbestyrelses ønsker.
Vurdering
Overskuddet i den likviderede
Fond er tjent ved Omø-boeres frivillige arbejde i lystbådehavnen. Ud fra den
betragtning kan det være rimeligt, at det fortsat er repræsentanter på Omø, der
forvalter den fremadrettede disponering af midlerne.
Omvendt er der mange ønsker til
moderniseringer af Omø Lystbådehavn, som skal afholdes i de kommende år, hvis
lystbådehavnen skal fastholdes, som en populær lystbådehavn. Der kan derfor
argumenteres for, at kommunen disponerer den likviditet der er til rådighed,
til lystbådehavnens fortsatte udvikling.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Midlerne fra provenuet udgør 213.000 kroner. Midlerne er pt.
ikke disponeret.
I den tidligere sagsfremstilling i Økonomiudvalget var der
forudsat udgifter til anlæg mv. for i alt 7.650.000 kroner. Størsteparten af de
forudsatte anlæg udestår fortsat.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
anbefales over for Økonomiudvalget
1.
at Omø Beboer- & Grundejerforening, samt Omø Fiskeriforening tager
initiativ til at danne en forening til forvaltning af provenuet fra den
nedlagte Fond for Omø Lystbådehavn
2.
at Initiativtagerne kan anvende et beløb fra provenuet inden for en ramme
på 20.000 kr. til hjælp til udarbejdelse af vedtægter og dannelse af den nye
forening
3.
at Vedtægter godkendes af Erhvervs- og Teknikudvalget, når de ligger klar
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Ad 1, 2 og 3: Anbefales i det udvalget ønsker undersøgt om
det er en mere enkel konstruktion i forhold til udmøntet af rammebeløbet.
10. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)
10. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)
Sagsnr.: 330-2017-90235 Dok.nr.: 330-2019-465979 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter
m.m.
1.
Orientering fra udvalgsformanden.
2.
Orientering fra Erhvervs- og
Teknikudvalget´s medlemmer.
- Afholdelse af udvalgsmøder og temamøder.
3. Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale
Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker en orientering om status på Ejendomsservice
på januarmødet.
11. Eventuelt (D)
11. Eventuelt (D)
Sagsnr.: 330-2017-90235 Dok.nr.: 330-2019-465982 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Intet.
12. Godkendelse af referat (B)
12. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2017-90235 Dok.nr.: 330-2019-466450 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at referatet godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Godkendt.