Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 2. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-465980                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.
Pkt. 5 udsat til januar.

2. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

2.     Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2019-459740                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021 herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og 2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås. Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i byrådet 16. december 2019.
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1.    Godkende forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
2.    Ændre forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
3.    Anmode om nyt forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk mødekalender
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de stående udvalg
2.    at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og 2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at sikre koordinering imellem udvalgene.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at erstatte mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget den 31. august 2020 og den 5. oktober 2020 til ét møde den 21. september 2020.
Udvalget henstiller til, at eventuelle aflysninger af byrådsseminarer/temamøder skal ske i god tid og ikke bør forekomme.
Søren Lund Hansen (O) opretholder forslag om kun ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne sker på rådhuset, og at der sker en bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Administrationen fremlægger forslag til temaer på januar mødet.
Eks.
Cykelstier og fortov
Kollektiv trafik
Erhverv og uddannelse
Henrik Brodersen (O) fremsatte ændringsforslag om at fastholde udvalgsmøderne i første uge i januar og august.
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Anne Bjergvang (A), Flemming Erichsen (A), Anders Koefoed (V) kunne ikke tilslutte sig ændringsforslaget.
Anbefales.

3. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 4 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-72317               Dok.nr.: 330-2019-429005                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 11,9 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 11,4 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Havne
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. på driften. Mindreforbruget er primært disponeret til katodisk beskyttelse af havneanlæg.
For anlæg forventes et mindreforbrug 0,7 mio. kr.
Drift og Teknik
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 5,0 mio. kr. på driften. Afvigelsen skyldes primært forventet mindreforbrug på vej- og busdrift samt vintervedligeholdelse.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 9,3 mio. kr.
Afvigelserne forventes primært på Anlæg af nye cykelstier, Udstykning Hvilebjerg, Strand, broer og toiletter, Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger samt Korsør Erhvervspark etablering af vej. Der er hovedsageligt tale om projekter, hvor afvigelserne skyldes forskydning i f.eks. afregninger eller projektforløb samt projekter der forventes afsluttet med mindreforbrug.
Af bilag 1 fremgår bemærkninger til de største afvigelser.
Kommunale Ejendomme
For politikområdet forventes udgifter at balancere med det korrigerede budget for 2019.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 1,4 mio. kr., hvilket skyldes mindre differencer på flere anlægsprojekter.
Erhverv og Turisme
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 5,4 mio. kr. på driften, som primært vedrører midler modtaget fra Fonden Storebælt Udstillingscenter, øremærket til anvendelse vedrørende Isbådsmuseets (Halsskov Rev) udstillingsfaciliteter. Der skal i den forbindelse anbefales overfor økonomiudvalg og byråd at der gives en udgifts- og en indtægtsbevilling på ca. 4,0 mio. kr. i 2019. Midlerne forventes overført til 2020, hvor der vil blive redegjort nærmere for, hvilke formål de modtagne midler anbefales disponeret til.
Bevillingskorrektioner
A - Regulering af bygningsdrift mellem serviceudgifter og overførselsudgifter
På beskæftigelsesområdet har medarbejderne foretaget omrokering, hvilket har haft indflydelse på den tekniske fordeling af bygningsdriften mellem overførselsudgifter og serviceudgifter i henhold til medarbejdernes opgavefordeling mellem beskæftigelsesforanstaltninger (5.90) og administrative opgaver (konto 6). I forbindelse med budget 2020 er reguleringen foretaget mellem de 2 udgiftstyper for 2020 og overslagsårene, men for 2019 er fordelingen ikke tilrettet endnu. Der foreslås derfor, at der flyttes 0,606 mio. kr. i 2019 fra serviceudgifter til overførselsudgifter, begge under Ejendomsservice.
B - Regulering af bygningsudgifter mellem serviceudgifter og anlægsudgifter
Forvaltningen anbefaler, at fem større projekter flyttes fra rammen for serviceudgifter til anlægsrammen, i alt 5,4 mio. kr. Projekterne vedrører udskiftning af tage og kan karakteriseres som anlægsprojekter.
C - Orientering om udmøntning af budget til bygherrerådgivning for 2019
Byrådet behandlede på deres møde i juni en sag (punkt 6) vedrørende udmøntning af budget på 1,05 mio. kr. til bygherrerådgivning i 2019. Her blev det i 2. at vedtaget, at administrationen bemyndiges til at lave den konkrete fordeling på anlæggene, men at Byrådet skal orienteres efterfølgende om fordelingen. Fordeling af budgettet er vedhæftet i bilag 2.
D – Fondsmidler til anvendelse til Isbådsmuseet (Halsskov Rev)
Slagelse Kommune har modtaget 3,99 mio. kr. fra Fonden Storebælt Udstillingscenter, øremærket til anvendelse vedrørende Isbådsmuseets (Halsskov Rev) udstillingsfaciliteter. Der skal i den forbindelse anbefales overfor økonomiudvalg og byråd at der gives en udgifts- og en indtægtsbevilling på 3,99 mio. kr. i 2019 til Erhverv og Turisme.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
A - Drift, serviceudgifter
Kommunale Ejendomme
-606
 
 
 
A - Drift, overførselsudgifter
Kommunale Ejendomme
606
 
 
 
B - Drift, serviceudgifter
Kommunale Ejendomme
-5.383
 
 
 
B - Drift, anlægsudgifter
Kommunale Ejendomme
5.383
 
 
 
D – Drift udgift Isbådsmuseet
Erhverv og Turisme
3.990
 
 
 
D – Drift indtægt Isbådsmuseet
Erhverv og Turisme
-3.990
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Omplacering af 0,606 mio. kr. fra serviceudgifter til overførselsudgifter under Ejendomsservice godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at Omplacering af 5,383 mio. kr. fra serviceudgifter til anlægsudgifter under Kommunale Ejendomme godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet og at der i samme forbindelse gives en anlægsbevilling på 5,383 mio. kr.
4.    at En udgifts- og en tilsvarende indtægtsbevilling på 3,990 mio. kr. til Erhverv og Turisme godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet
5.    at Orientering om udmøntning af budget til bygherrerådgivning for 2019 tages til efterretning, og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt og vidresendes.

4. Opfølgning på budgetaftale 2020 - 2023 og budgetaftale 2019 - 2022

4.     Opfølgning på budgetaftale 2020 - 2023 og budgetaftale 2019 - 2022

Sagsnr.: 330-2019-83379               Dok.nr.: 330-2019-492081                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 og budgetaftale 2019 – 2022 samt vedlagte anlægsskema.
Baggrund
Byrådet har vedtaget budget 2020-2023 og budget 2019-2022.
Som opfølgning på budgetaftalerne for de to sidste år er der udarbejdet styringsark, som er vedlagt som bilag.
Ligeledes er der vedlagt en anlægsoversigt.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen, anlægsoversigten og den løbende opfølgning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarkene og anlægsoversigten
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker sagen på igen til januar, med nærmere tidsplanlægning og opfølgning på budget 2019 og 2020.
Henrik Brodersen (O), Anders Koefoed (V) bemærkede at DF og V ikke er en del af budgetaftalen 2020-2023, og derfor tager forbehold for opfølgningen.

5. Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

5.     Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2019-458263                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Baggrund
D. 11. september 2018 blev der indgået en ny samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Efter aftalens indgåelse, er der en række forhold, som nødvendiggør en opdatering af samhandelsaftalen:
·         På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 3. december 2018, besluttede udvalget, at den øgede medfinansiering til Erhvervshusene, som følge af den nye lov om erhvervsfremme, på 811.000 kr., skal finansieres ved en tilsvarende reduktion af driftstilskuddet til Slagelse Erhvervscenter fra 2020 og frem.
·         På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 4. marts 2019, besluttede udvalget at godkende tilføjelse af 3 målsætninger (KPI´er), der blev anbefalet af Slagelse Erhvervscenter. På samme møde blev det endvidere besluttet, at Slagelse Kommune medfinansierer en stilling med 50% (svarende til 225.000 kr. årligt) i en to årig periode.
·         På Økonomiudvalgets møde d. 17. juni 2019, besluttede udvalget at Slagelse Erhvervscenter får en FEE svarende til 150.000 kr. årligt i en to årig periode for administrationen af stueetagen, og at denne FEE finansieres af Økonomiudvalgets pulje.
Ovennævnte opdateringer er indarbejdet i den reviderede samhandelsaftale (se bilag, ændringer markeret med gult).
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
·         Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede Samhandelsaftale.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede Samhandelsaftale, med evt. krav om ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender den reviderede Samhandelsaftale.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udsat til januarmødet.

6. Fordeling af budget for Ejendomsservice 2020 (B)

6.     Fordeling af budget for Ejendomsservice 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-4029                 Dok.nr.: 330-2019-481466                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge kompetencefordelingsplanen skal Erhvervs- og Teknikudvalget godkende anvendelsen af midler til planlagt bygningsvedligeholdelse.
Det samlede nettobudget for Ejendomsservice er på 199,9 mio. kr. i 2020. Der er heri indregnet både de 0,7 % effektiviseringer der er pålagt, samt de 0,3 % budgetreduktion. Hertil kan der tilføjes, at grundet lånetekniske forhold på en af kommunen leasede ejendomme, ligger der her en øget udgift på 1,4 mio. kr. årligt fra og med 2020, hvilket nødvendigvis må findes ved besparelser andre steder i budgettet. Samlet set betyder disse tre forhold, at nettoreduktionen i budgettet ligger på ca. 3,4 mio ifht. fra 2019, hvor den fulde besparelse på 10 mio. fra etableringen af Ejendomsservice var udmøntet fuldt ud.
Af det samlede budget er godt 3/4 bundet i faste omkostninger der ikke med kort varsel kan disponeres anderledes. Der er her tale om energi-forbrug, personaleomkostninger, rengøring, leasing af bygninger, forsikringer, servicekontrakter osv. Det skal præciseres, at der godt kan ændres i fordelingen af midlerne her, dog skal det forventes at tage en del tid før den ønskede effekt slår igennem.
Der er således knap 1/4 af det samlede budget, svarende til ca 30 mio. kr. der mere frit kan disponeres. Disse anvendes til udvendig og indvendig vedligehold af bygninger, vedligehold af tekniske installationer, energiinvesteringer samt større og mindre projekter i serviceringen af virksomhederne i den daglige drift, herunder uforudsigelige akutte opgaver.
Det vedhæftede bilag indeholder et overordnet budget for Ejendomsservice for 2020 samt detaljerede oversigter over planlagt vedligehold, der er planlagt til at skulle udføres i 2020.
Anvendelsen af midlerne er udtryk for en prioritering, hvor de vigtigste opgaver er prioriteret og fremlagt her, og forventes udført i 2020, da budgettet ikke rækker til udførelse af alle ønskede opgaver. Der gøres samtidig opmærksom på, at der er tale om estimater på beløb, baseret på den viden vi har for nuværende. Dette betyder, at der kan opstå ændringer over året, der medfører, at opgavefordelingen ændrer sig, og der derfor udføres opgaver der ikke er listet her, eller andre udskydes eller udgår.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen finder, at udvalget har følgende handlemuligheder:
a.    Udvalget kan vælge at godkende det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt vedligehold.
b.    Udvalget kan vælge at ændre i det fremlagte budget inkl. disponering af planlagt vedligehold.
c.    Udvalget kan vælge at afvise det fremlagte budget i sin helhed inkl. disponering af planlagt vedligehold.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det fremlagte budget er et afvejet budget, der ud fra de givne rammer giver den bedst mulige drift og vedligehold af Kommunens bygninger, samt har en tilpas pulje til at modstå akutte opgaver, en evt. kold vinter og uforudsete merudgifter ved planlagte projekter.
Der anbefales derfor handlemulighed a.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed a – og derved godkender det fremlagte budget i sin helhed inkl. den disponering til planlagt vedligehold der er vedlagt.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.
Alle indvendige opgaver afventer indtil konsekvenser af den kommende struktur for Ejendomsservice er afklaret.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) kan ikke træffe beslutning på det forelæggende grundlag. Men ønsker at der afventes til konsekvenserne kendes.

7. Frigivelse af anlægsbevillinger i Kommunale Ejendomme - Tagudskiftningspulje, akustikregulering Byskovgård og Rosenkildegården og CTS software (B)

7.     Frigivelse af anlægsbevillinger i Kommunale Ejendomme -  Tagudskiftningspulje, akustikregulering Byskovgård og Rosenkildegården og CTS software (B)

Sagsnr.: 330-2019-81581               Dok.nr.: 330-2019-492426                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2020 er afsat rådighedsbeløb indenfor Tagudskiftning og Akustikregulering hos Byskovgård og Rosenkildegården og CTS software.
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor byrådet anbefale, hvorvidt der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme søger anlægsbevillinger og frigivelser af rådighedsbeløb til følgende projekter:
201. Tagudskiftninger – Pulje
En lang række af de kommunale bygninger har gamle og nedslidte tage. Mange bygninger har gammel bølgeeternitbeklædning med en levetid på ca. 25 år – de smulder, revner og der er en bekymring for, at tagplader falder ned. Anlægget er møntet på at ændre tagbeklædningen fra bølgeeternit til tagpaptag. Grunden til den ændrede belægning er, at det er mere slidstærkt overfor f.eks. børn, der kravler på tagene, samt lettere at reparere mindre skader.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. i hvert budgetår 2020-2023.
Oversigt over hvilke ejendomme det vedrører i 2020 fremgår af vedlagte bilag.
204. AT-påbud Rosenkildegården
Arbejdstilsynet har i juni 2019 påbudt en undersøgelse af de akustiske forhold for medarbejderne i ungdomsklubbens lokaler på "Rosenkildegården", Rosenkildevej 92 i
Slagelse. Denne undersøgelse iværksættes for driftsmidler i 2019.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et rådighedsbeløb på 0,250 mio. kr. i 2020 til bygningsmæssige tiltag med henblik på at forbedre akustikken i lokalerne.
Arbejdet er planlagt i marts/ april 2020.
205. AT-påbud – Byskovgård
Arbejdstilsynet har primo 2019 påbudt en undersøgelse af de akustiske forhold for medarbejderne i den integrerede daginstitution Byskovgårds lokaler, Byskov Allé 37-39 i
Slagelse. Denne undersøgelse er iværksat for driftsmidler i 2019.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et rådighedsbeløb på 0,4 mio. kr. i 2020 til bygningsmæssige tiltag med henblik på at forbedre akustikken i lokalerne.
Arbejdet forventes afsluttet 1. kvartal 2020.
206. CTS-software
En stor del af kommunens CTS anlæg (system der bl.a. styrer varme) kører i dag på forældet software. En del af systemerne kører i dag på en windows platform, der fra
Microsofts side officielt er udmeldt at udløbe i år 2020, hvilket betyder, at der ikke længere udvikles eller installeres sikkerhedsopdateringer. De manglende sikkerhedsopdateringer mm. kan betyde, at operativsystemerne vil være mere sårbart over for vira og cyberangreb.
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2020-23 afsat et rådighedsbeløb på 3,0 mio. kr. i 2020 til at foretage de mest kritiske udskiftninger, og derudover sætte en undersøgelse på området i gang. Det skal undersøges, om det er muligt at anvende andre teknologier på om-rådet og derved nedbringe de samlede omkostninger til udskiftningerne fremadrettet.
Retligt grund
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbevillingen frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne kan sættes i gang.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der ikke gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne således ikke sættes i gang.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler, at der gives anlægsbevilling til udførelse af projekterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
201. Tagudskiftning
06.03
 
5.000
 
 
204. AT-påbud
Rosenkildegård
 
06.03
 
250
 
 
205. AT-påbud
Byskovgård
06.03
 
400
 
 
206. CTS-software
06.03
 
3.000
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
06.03
 
-8.650
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der gives en anlægsbevilling på 5 mio. kr. til tagudskiftninger finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
2.    at der gives en anlægsbevilling på 0,250 mio. kr. til igangsættelse af akustikregulering på Rosenkildegården finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
3.    at der gives en anlægsbevilling på 0,400 mio. kr. til igangsættelse af akustikregulering på Byskovgård finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
4.    at der gives en anlægsbevilling på 3 mio. kr. til igangsætte af en undersøgelse af området samt fortage de mest kritiske udskiftninger finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Anbefales.

8. Frigivelse af anlægsbevillinger i Entreprenørservice - belægninger, broer og ledningsregistrering (B)

8.     Frigivelse af anlægsbevillinger i Entreprenørservice - belægninger, broer og ledningsregistrering (B)

Sagsnr.: 330-2019-81414               Dok.nr.: 330-2019-478928                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2020 er der afsat rådighedsbeløb indenfor reparation og vedligehold af broer og belægninger samt en lovpligtig registrering af ledninger i Ledningsejerregistret.
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor byrådet anbefale, at der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes fra årets start.
Baggrund
Center for Miljø, Plan og Teknik søger anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til følgende projekter:
86. Istandsættelse af fortovsbelægninger
Der er afsat 3 mio. kr. årligt til renovering af fortovsbelægninger. Indsatsen tilrettelægges på baggrund af tilsyn og heraf udvælgelse af delstrækninger i forhold til bedst mulige kapitalbevarelse, ”farlighed” ved færdsel samt belægningens generelle tilstand. Det årlige budget kan ikke følge nedslidningen og udvælgelsen af delstrækninger sker derfor på baggrund af en konkret prioritering.
En væsentlig andel bruges hvert år i samspil med ledningsejere der i forbindelse med gravearbejder kan udføre en renovering af fortove og kantsten.
Projekterne løses i såvel egenproduktion, udbudte delopgaver og bidrag til en bedre og mere helhedsorienteret afslutning ved ledningsarbejder i fortovene.
87. Asfalt- og øvrige belægninger
Som i 2019 er der i 2020 er afsat 25,4 mio. kr. årligt til området asfalt- og øvrige belægninger. Funktionskontrakterne udløb med udgangen af 2018 og budgettet blev reduceret med 5 mio. kr. fra 30,4 mio. kr. i henholdsvis 2019 og 2020.
Arbejdet indenfor det afsatte rådighedsbeløb går til at overvåge tilstanden på vejnettet (hovedeftersyn, særeftersyn og databearbejdning, udbud af forstærknings- og genopretningsarbejder på udvalgte strækninger samt slidlagsarbejder udvalgt på baggrund af hovedeftersynet. Endvidere aktiviteter med afmærkning på kørebaner, rabatregulering og kantfyld m.v.
En del af det afsatte beløb benyttes endvidere i forbindelse med større ledningsarbejder, hvor der med fordel kan laves bedre løsninger på større flader slidlagsarbejder end ledningsaktørerne er forpligtet til.
89. Hovedistandsættelse af broer
Der er afsat 1 mio. kr. årligt til at dække de årlige driftstiltag, der skal beskytte og vedligeholde kommunens broer og bygværker. Indsatsen består for en stor dels vedkommende i at overvåge tilstanden på broer og bygværker gennem hovedeftersyn og særeftersyn. Her vurderes tilstand og tilvejebringer overblik for indsatsbehovet, som herefter prioriteres og igangsættes. Særeftersyn m.v. danner typisk baggrund for større projekters projektering med efterfølgende indgivelse af anlægsønske på det konkrete projekt m.v.
Størstedelen af budgettet går til den årlige drift af Halsskovbroen.
Området skubber en række større brorenoveringer foran sig som fra 2020 har fået en særskilt anlægsbevilling der ligeledes søges særskilt frigivet i en anden sagsfremstilling.
182. Registrering af ledninger i Ledningsejerregistret (LER)
Der er afsat 550.000 kr. årligt til registrerings- og digitaliseringsarbejde i forhold til kommunens forpligtelser i medfør af den nye LER-lovgivning.
Slagelse Kommune skal som alle andre offentlige aktører frem mod 2023 sikre alle eksisterende ledninger registreret og indrapporteret til LER.
Ingen af Slagelse Kommunes ledninger er i dag digitaliseret eller gjort tilgængelige når der søges ledningsoplysninger i forbindelse med graveaktiviteter i bl.a. veje og fortove.
Retligt grundlag
Jævnfør regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejderne igangsættes.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne kan sættes i gang.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge ikke at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne sættes således ikke i gang.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der gives anlægsbevillinger til udførelse af projekterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
Drift og Teknik
 
 
 
 
86. Fortovsbelægning
 
 
3.000
 
 
87. Asfaltbelægning
 
 
25.400
 
 
89. Broer
 
 
1.000
 
 
182. Ledningsveje
 
 
550
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
Drift og Teknik
 
-29.950
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Der meddeles anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Istandsættelse af fortovsbelægninger
2.    at Der meddeles anlægsbevilling på 25,4 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Asfalt- og øvrige belægninger
3.    at Der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Hovedistandsættelse af broer
4.    at Der meddeles anlægsbevilling på 0,55 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Registrering af ledninger i LER
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Anbefales.

9. Brug af midler fra likvidationen af Fonden for Omø Lystbådehavn (B)

9.     Brug af midler fra likvidationen af Fonden for Omø Lystbådehavn (B)

Sagsnr.: 330-2019-74357               Dok.nr.: 330-2019-477210                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om det kan anbefales over for Økonomiudvalget, at likvidationsprovenuet efter Fonden for Omø Lystbådehavn fremover kan disponeres af en ny forening på Omø inden for rammerne af den tidligere Fonds vedtægtsbestemmelser.
Baggrund
Efter Økonomiudvalgets behandling af 16. februar 2015 om Omø Lystbådehavn, er arealer og aktiver i Fonden for Omø Lystbådehavn overtaget af kommunen. Likvidationsprovenuet udgjorde i alt 213.000 kroner, som er overført til Slagelse Kommune.
I aftalen med den tidligere Fondsbestyrelse, skal provenuet anvendes i overensstemmelse tidligere fonds vedtægtsbestemmelser:
”Ved fondens opløsning tilfalder en eventuel kapital Skælskør Kommune og skal af kommunen fortrinsvis anvendes til fremme af erhvervslivet på Omø”.
I forbindelse med likvidationen udtrykte den fratrædende fondsbestyrelse en præcisering i dokument af 25. august 2016 ”at kapitalen primært bruges til at fremme formål, der understøtter Omø Havn” (bilag 2 i bilagte likvidationsbrev).
Siden overførelsen af provenuet, har Omø Beboer- & Grundejerforening henvendt sig til borgmesteren med et forslag til, hvordan midlerne kan anvendes fremadrettet (bilagt). Foreningen foreslår, at der dannes en ny forening fx med repræsentanter fra Omø Beboer- & Grundejerforening, og Omø Fiskeriforening. Foreningen skulle efterfølgende administrere provenuet fra likvidationen af den gamle fond, inden for vedtægtsrammen ”fremme af erhvervslivet på Omø”.
Administrationen har aftalt med Omø Beboer- & Grundejerforening, at sagen forelægges Erhvervs- og Teknikudvalget med nedenstående indstilling.
Ø-udvalget har ønsket at vende sagen forud for udvalgets behandling. Det sker på Ø-udvalgets møde den 27. november. Centerchefen orienterer udvalget, hvis Ø-udvalget har bemærkninger.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at følge forslaget fra Omø Beboer- & Grundejerforening
Alternativt kan provenuet forvaltes af kommunens administration fx til udbygning af faciliteterne jf. Økonomiudvalgets behandling af 16. februar 2015, og i overensstemmelse med den afgåede fondsbestyrelses ønsker.
Vurdering
Overskuddet i den likviderede Fond er tjent ved Omø-boeres frivillige arbejde i lystbådehavnen. Ud fra den betragtning kan det være rimeligt, at det fortsat er repræsentanter på Omø, der forvalter den fremadrettede disponering af midlerne.
Omvendt er der mange ønsker til moderniseringer af Omø Lystbådehavn, som skal afholdes i de kommende år, hvis lystbådehavnen skal fastholdes, som en populær lystbådehavn. Der kan derfor argumenteres for, at kommunen disponerer den likviditet der er til rådighed, til lystbådehavnens fortsatte udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Midlerne fra provenuet udgør 213.000 kroner. Midlerne er pt. ikke disponeret.
I den tidligere sagsfremstilling i Økonomiudvalget var der forudsat udgifter til anlæg mv. for i alt 7.650.000 kroner. Størsteparten af de forudsatte anlæg udestår fortsat.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget
1.    at Omø Beboer- & Grundejerforening, samt Omø Fiskeriforening tager initiativ til at danne en forening til forvaltning af provenuet fra den nedlagte Fond for Omø Lystbådehavn
2.    at Initiativtagerne kan anvende et beløb fra provenuet inden for en ramme på 20.000 kr. til hjælp til udarbejdelse af vedtægter og dannelse af den nye forening
3.    at Vedtægter godkendes af Erhvervs- og Teknikudvalget, når de ligger klar
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Ad 1, 2 og 3: Anbefales i det udvalget ønsker undersøgt om det er en mere enkel konstruktion i forhold til udmøntet af rammebeløbet.

10. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

10.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-465979                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
-  Afholdelse af udvalgsmøder og temamøder.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en orientering om status på Ejendomsservice på januarmødet.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-465982                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Intet.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-466450                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.