Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 11. januar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-402947                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Planlægning for cyklister - Cykelplan 2021 (B)

2.     Planlægning for cyklister - Cykelplan 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2012-29628               Dok.nr.: 330-2020-501584                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om, hvad der skal være målsætninger og dermed strategisk styrende for kommunes indsats i forhold til anvendelse af anlægsrammer afsat til at forbedre forhold for cyklister, så der arbejdes målrette på at understøtte og fremme mulighederne for, at flere borgere vælger cyklen som transportmiddel.
Baggrund
Udvalget udtrykte på temamødet den 14. november 2019, hvor også Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget deltog, at administrationen skulle udarbejde et nyt grundlag til en revideret prioritering af midler til nye cykelstier.
Af den nuværende cykelplan for Slagelse Kommune fremgår det, at der arbejdes på at forbinde de tre købstæder med hinanden via et veludbygget cykelstinet. Administrationen har med assistance fra Sweco arbejdet med et oplæg til en revision af principperne for prioritering af faciliteter for cyklister. Der er i regi af kommunens trafiksikkerhedsplan indkommet mange ønsker fra borgere om strækninger, hvor der ønskes etableret bedre forhold for cyklister. En realisering af disse ønsker kan ikke motiveres af principperne i den nuværende cykelplan.
Udover data som er indkommet via Trafiksikkerhedsplanen har Slagelse Kommune i 2020 deltaget i Den Nationale Cyklistundersøgelse. Resultatet af denne undersøgelse er vedlagt som bilag. Yderligere har alle kommunens skoler (folkeskoler, privatskoler og friskoler) været inviteret med til at deltage i en skolevejsundersøgelse, her har ca. 21 % af de adspurgte elever besvaret spørgsmålene i skolevejsundersøgelsen.
I Slagelse Kommune arbejdes der bland andet målrettet med initiativer som skal reducere klimabelastningen og en fokus på sundhedsfremme. En særlig fokus på at fremme cyklisme vil kunne understøtte arbejdet med disse indsatser. Hvis en fokus på at få flere til at cykle, vil det være muligt at flytte trafikanter fra en korte turer i bilen til at det er cyklen som bliver transportmidlet. Med et ønske om, at flere børn cykler til og fra skole og fritidsaktiviteter, at flere voksne cykler til og fra arbejde og indkøb samt at flere ældre cykler til og fra de aktiviteter, som de deltager i, kan det få en positiv effekt i forhold til folkesundheden.
Yderligere ønsker vi, at der skal være en større tilfredshed med driften af cykelstinettet – både cykelstier og cykelbaner.
Med afsæt i ovenstående er der udarbejdet et oplæg til, hvad der kan være målsætninger for kommunens fremadrettede indsats fokuseret på at fremme cyklisme. Som et supplement til dette vil det endelige oplæg til en Cykelplan 2021 indeholde en prioriteringsmodel, som grundlag for anlægsinvesteringer målrettet cyklister.
På udvalgsmødet vil kommunens rådgiver deltage.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om en, flere eller alle af følgende målsætninger skal være styrende for initiativer der skal understøtte en udvikling af cyklisme i Slagelse Kommune eller der skal styres efter andre målsætninger:
1.    For at styrke den generelle tilfredshed med at være cyklist, er det målet, at tilfredsheden stiger til et niveau lig med landsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
2.    For at styrke efterspørgslen på infrastruktur for cyklister er det et mål at etablere flere cykelstier og cykelbaner i hele kommunen, både i byerne og mellem byerne, så tilfredsheden stiger. Det er et mål, at tilfredsheden stiger svarende til landsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
3.    For at holde fokus på vedligeholdelse af cykelstier og –baner både i forhold til belægninger og renholdelse/vintervedligeholdelse er det målet, at tilfredsheden stiger svarende til landsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
4.    I forhold til efterspørgslen af cykelparkeringspladser er det målet, at tilfredsheden med cykelparkeringen i kommunen stiger til regionsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
5.    I kombinationen af cykel og offentlig transport er det målet, at tilfredsheden med kombinationen mellem cykel og offentlig transport kommer på niveau med gennemsnittet for Region Sjælland i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
6.    Antallet af cyklister på udvalgte strækninger skal stige med 20 % fra 2019 til 2025.
7.    Sammenhæng i stinettet prioriteres højt, så manglende forbindelser etableres. Ved at skabe et mere sammenhængende stinet vurderes flere at ville benytte cyklen som transportmiddel.
8.    Der opsættes en målsætning om, at 75 % af eleverne skal være selvtransporterende til og fra skole når der følges op på skolevejsundersøgelsen senest om 4 år.
Beslutninger som træffes med behandling af denne sag vil blive indarbejdet i det endelige beslutningsgrundlag for Slagelse Kommunes Cykelplan 2021. Der fremlægges til beslutning på Udvalgets møde den 1. februar 2021.
Vurdering
Af hensynet til en helhedsorienteret tilgang til det at arbejde med cyklisme er det administrationens anbefaling, at der arbejdes på at samle hele cykelområdet, så der både ses på muligheder for at øge cykling mellem flere af oplandsbyerne til den nærliggende hovedby samt cykelforbindelser indenfor byzonerne i købstæderne.
Det anbefales, at der opstille politiske mål og kriterier for anvendelsen af anlægsrammer, samt hvilke initiativer, der skal arbejdes med. Dette vil understøtte vores samlede arbejde for fremme af cyklisme, ligeledes kan der argumenteres for de tiltag som iværksættes og de der umiddelbart ikke prioriteres til udførelse.
Da respondentraten for skolevejsundersøgelsen er begrænset og, at det ikke er fra alle skoler der er indkommet besvarelser, er det administrationens anbefaling, at der iværksættes en direkte dialog med hver af kommunens skoler (folkeskoler, privatskoler og friskoler), for derved at kvalificere tiltag for elever der vælger cyklen som transportmiddel mellem hjem og skole. Dialogen med skolerne kan yderligere åbne op for en generel dialog om trafiksikkerhed ved skolerne samt på det nærtliggende vejnet.
Det anbefales, at der fastsættes målsætninger for at styrke og synliggøre fokus på de eksisterende forhold for cyklister, således at der sker en positiv udvikling i anvendelsen af denne infrastruktur. Bilagene der omhandler; Hovedkonklusion fra Den Nationale Cyklistundersøgelse, ”Forslag til målsætninger med afsæt i resultatet fra Den Nationale Cyklistundersøgelse” samt 2020 og ”Forslag til målsætninger i forhold til den udførte skolevejsundersøgelse”, giver en viden om de oplevelser som vores målgruppe har, og hvilke initiativer som kan understøtte at flere vælger cyklen som transportform.
Nogle virkemidler til at understøtte at vi kan opnå en positiv effekt i forhold til målsætninger kunne være:
      Servicestationer til cykler tænkes ind centrale steder og forkælelsestiltag som cykelpumper, fodhvilere, vandstationer mv. etableres ved/til arbejde/skole.
      Elcykelkampagner og udlån af elcykler skal få flere til at cykle på de lange strækninger f.eks. i forbindelse med pendling til arbejde.
Disse er blot eksempler på initiativer. I det endelige oplæg til Cykelplan 2021 vil yderligere initiativer blive udfoldet.
I forholdet mellem målsætninger og prioriteringsmodel så skal det bemærkes, at der ikke er direkte indflydelse på om målsætningen medtages eller ej og en direkte afledt effekt i forhold til konsekvensen for prioriteringerne blandt projekter. Det skal dog bemærkes, at mange borgerønsker er afledt af utryghed i forhold til trafikmængde og hastigheder på vejene, derved vil vægtningen i prioriteringsmodellen kunne få indflydelse på om antallet af trafikanter der vælger cyklen vil stige eller falde. Men en prioritering af parameteren ”Skolevej” vil strækninger som indgår i skolevejsnettet få indflydelse på, hvordan et projekt vil blive indplaceret på projektprioriteringslisten. Et forslag til prioriteringsmodel er vedlagt som bilag, og denne vil blive gennemgået på mødet.
I oplægget til Slagelse Kommunes Cykelplan 2021 vil der alene blive arbejdet med tiltag for cyklister på og ved den eksisterende infrastruktur, planen indeholder derfor ikke planlægning af nye cykelforbindelser, som måtte opstå som et behov for at kunne betjene nye områder som udvikles til bolig-, institutions- og erhvervsformål. Der bør derfor i forbindelse med den overordnede fysiske planlægning sikres en særlig fokus på, at der sikres økonomi til nødvendige investeringer der sikre gode cykelforbindelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budget 2021(-24) er der afsat to anlægspuljer med en gennemsnitlig årlig anlægsramme på 10,0 mio. kr. til understøttende tiltag for cyklister; ”Cykelstier” (3,0 mio. kr. i 2021, 7,0 mio. kr. i 2022, 5,0 mio. kr. i 2023 og 5,0 mio. kr. i 2024) samt ”Trafiksikkerhed - særligt fokus på skoleveje/cykelstier” (5,0 mio. kr. i hvert år i budgetperioden).
Konsekvenser for andre udvalg
Initiativer som skal understøtte gode forhold for cyklister kan medføre, at der bør udføres særlige tiltag på og ved institutioner.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget beslutter hvilke målsætninger, til styrkelse af cyklisme i Slagelse Kommune, som skal indgå i oplægget til Cykelplan 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Udvalget er enige i de generelle målsætninger.
Udvalget besluttede bla. overensstemmende med budgetaftalens pkt. 17:
at der primært prioriteres cykelstier til skoleveje, herunder etablering af del cykel-/gangstier, hvor man anvender en del af hidtidige fortorve, hvor det er muligt.
at Trafiksikkerhedsudvalget fremkommer med indstilling om anvendelse af cykelsti-midlerne i forhold til tryghedsskabende skoleveje, samt at indstillingen skal rumme mulighed for udvalget til at prioritere ud fra Trafiksikkerhedsudvalgets indstilling.
at der tillige fokuseres på ansøgning til den Statslige pulje på 150 mio. kr., hvor der kræves kommunal medfinansiering på 50% og ud fra et særligt fokus på at sikre børnenes skoleveje.

3. Budget 2022-2025 - Tilrettelæggelse af proces (B)

3.     Budget 2022-2025 - Tilrettelæggelse af proces (B)

Sagsnr.: 330-2021-1075                 Dok.nr.: 330-2021-4551                                    Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte processen for udvalgets behandling af forslag til budget 2022-2025.
Baggrund
Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det er i den forbindelse besluttet at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal drøfte udvalgets budget, herunder:
ü  Status på området og på budgetaftalen for 2021
ü  De underliggende budgetforudsætninger
ü  Udvalgets bidrag til arbejdet med de tværgående indsatser
ü  Udvalgets handlemuligheder i forhold til kan/skal opgaver på området
ü  Eventuelle forslag til omprioriteringer samt status på områdets investeringsplan, forslag til omprioriteringer og nye anlæg
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politisk budgetproces for budget 2022-2025. 
Handlemuligheder
Forvaltningen foreslår, at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:  
o   Februar – status på udviklingen i budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021
o   Marts - kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen. Investeringsprogram
o   April og maj – dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning 2 og betydning for budgetforslag
o   Maj – samlet budgetforslag for området
o   Forslag til interessenter:
Udvalget kan foreslå konkrete temaer der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i hvornår de enkelte elementer drøftes. Mulige temaer kunne være: turismeindsatsen, erhvervsindsatsen, vedligeholdelse og drift af vores veje, torve, parker og strande mv., bygningsdrift, indkøb, konkrete anlægsinvesteringer mv.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme og chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udvalgets proces for budget 2022-25.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Budget 2021 - Udvalgets budget 2021 (B)

4.     Budget 2021 - Udvalgets budget 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-1076                 Dok.nr.: 330-2021-4593                                    Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udvalgets budget for 2021, herunder konkrete tiltag fra budgetaftalen samt fastsætte fokusmål for arbejdet i 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog budget 2021 med tilhørende budgetaftale den 5. oktober 2020. Budgettet er udmøntet på udvalgets område og de relevante elementer i budgetaftalen skal ligeledes udmøntes i konkrete projekter og handlinger.
Til budget 2021 skal fagudvalgene relatere sig til de fire tværgående indsatser og give input til hvordan fagudvalgets områder kan bidrage til den positive udvikling af disse:
o   Sundhedsområdet
o   Uddannelsesområdet
o   Mestring af eget liv
o   Beskæftigelsesområdet
For udvalgets egne områder skal der fastlægges fokusmål for 2021 og det skal aftales hvordan der følges op på målene.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 36-42 omkring kommuners økonomiforvaltning, samt budgetaftale for 2021-2024.  
Handlemuligheder
Udmøntningen af udvalgets budget følger de på fordelingsprincipper der har været beskrevet i budgetgrundlaget og har fulgt udviklingen i budgetrammen i løbet af processen for vedtagelsen af budget 2021-2024. Budgetgrundlaget vedlægges som bilag
Fra budgetaftalen er følgende temaer og projekter de mest centrale:
·        Handicapbadebro i Kongsmark samt fornyelse og renovering af offentlige toiletter. Der afsættes 1,5 mio. kr. til ibrugtagningen af M/F Broen og 0,5 mio. kr. om året til driftsudgifter. Projektet forankres i kommunale ejendomme og skolerne og aktørerne i området søges inddraget i istandsættelsen og brugen af færgen (pkt.14).
·        Der afsættes yderligere 5 mio. kr. i hvert år til trafiksikkerhed med særlig fokus på skoleveje og cykelstier (pkt. 17).
·        Der afsættes en ramme til nødvendig infrastruktur på 10 mio. kr. hvert år i alle årene (pkt.18).
·        Parterne er enige om, at den vedtagne bæredygtighedsstrategi skal understøttes af budgetaftalen (pkt.19).
Parterne er enige om, at tage fat på opgradering af kommunens stier, herunder mht. belysning byområderne og informations- og opholdsmuligheder ved relevante steder. (Pkt. 27).
·        Parterne er enige om, at der i 2021 afsættes 4 mio. kr., som erhvervsforeningerne i Slagelse, Korsør og Skælskør i enighed kan disponere over til forskønnelse eller andre tiltag til fremme af handel og byliv. (pkt. 38).
·        Der skal for alle fagudvalg defineres 5-7 fokusmål for udvalgets budget. Ved at fastlægge mål for 2021 for udvalgets område får udvalget mulighed for at drøfte og fastlægge hvilke temaer og indikatorer, der skal fokus på i budgetåret. Målopfyldelse skal ske inden for udvalgets ramme. Opfølgning på målene indarbejdes i budgetopfølgning og der gives løbende status på udviklingen til fagudvalget.
·        Der afsættes en tilgængelighedspulje på 2 mio. kr. i 2021, jf. ønske fra Handicaprådet (pkt. V).
·        Af de afsatte midler til bæredygtighed skal halvdelen afsættes til vedligeholdelse af kommunale bygninger med udgangspunkt i bæredygtighed og lokale arbejdspladser. Såfremt der bliver behov for supplerende midler til busruterne 901/902 kan disse tages fra de afsatte midler til dette formål (pkt. XIX).
Hele budgetaftalen er vedlagt som bilag.
Vurdering
Drøftelse af udvalgets budget 2021, hvor der både gennemgås temaer og projekter fra budgetaftalen og hvor udvalget fastsætter fokusmål er med til at understøtte fremdriften i arbejdet med særlige temaer og indsatser i budget 2021.
Fokusmål kunne f.eks. være områder inden for turismeindsatsen, erhvervsindsatsen, vedligeholdelse og drift af vores veje, torve, parker, havne og strande mv., bygningsdrift, indkøb, konkrete anlægsinvesteringer mv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme og chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget drøfter budget 2021 og relevante punkter fra budgetaftalen for budget 2021.
2.    at Udvalget drøfter og fastlægger 5-7 fokusmål for udvalgets område for budgetåret 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1: Drøftet.
At 2: Drøftet.
Fokusmål:
Fribusprojektet, trafiksikkerhed og mobilitet i de åbne land, f.eks. elcykler i landsbyerne
Parkeringshuse, renovering af torvene
Turisme
Rekreative områder i midtbyen, herunder |Bybad| rekreativt område.
Bæredygtighedsstrategien

5. Retningslinjer for brug af digitale pyloner(B)

5.     Retningslinjer for brug af digitale pyloner(B)

Sagsnr.: 330-2018-28251               Dok.nr.: 330-2020-487731                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til de retningslinjer der skal være gældende for spots på kommunens kommende digitale pyloner.
Baggrund
I dialog med SEC og de tre erhvervskontorer er der peget på 8 placeringer som kunne være interessant ift. opsætning af pylonerne. På nuværende tidspunkt er administrationen i gang med at kigge nærmere på disse placeringer fordelagtighed, trafiksikkerhed, generel lovgivning mv. Der er tale om i alt 8 placeringer, 2 i Skælskør, 2 i Korsør og 4 i Slagelse. Se bilag Oversigt over placeringer.
Det forventes, at der er en driftsudgift, ift. elforbrug, på ca. 48.000 kr. samlet for de 8 pyloner med en natslukning på 6 timer, dvs. at pylonerne er tændt i 18 timer i døgnet. Pylonerne forventes at være slukket i tidsrummet 00.00 og 06.00. Se bilag Økonomisk oversigt.
Der er en forventet leveringstid på 3 måneder på pylonerne hvilket betyder, at vi forventer, at kunne etablere pylonerne i februar 2021, såfremt vejrforholdene tillader det.
I den mellemliggende perioder frem til driftsstart, arbejdes der på en model for den ”daglige drift/redaktionen”, opgaverne er bl.a. herunder uploading af spots, dialog med bruger, tidsstyring samt evt. opfølgning på driftsforstyrrelser mv.
Retningslinjer
Det forventes, at for at dække driftsudgifterne, at der skal være er en mindre egenbetaling for at få et spot på kommunens digitale pyloner.
Hvert spots kører i 10 sekunder ad gangen og gentages i et loop med de øvrige spots hele dagen. Der vises 8-10 spots pr. dag. Et spot vises i 7 dage. Spottene vises fra søndag til lørdag.
Egenbetaling ift. de enkelt byer og samlet
4 pyloner i Slagelse = 1000,- kr.
2 pyloner i Korsør = 500- kr.
2 pyloner i Skælskør = 500,- kr.
8 pyloner i Slagelse kommune = 1500,- kr.
1 pylon i en af byerne = 350,- kr.
Foreninger hjemmehørende i Slagelse Kommune, som modtager tilskud fra Slagelse Kommune, betaler ½ pris. Det samme gælder aktiviteter, som er støttet af Slagelse Kommune.
Hvad skal skærmene bruges til.
Informationer om events og arrangementer, der har bred interesse og foregår i Slagelse Kommune.
• Kultur, sport og fritidsarrangementer i Slagelse Kommune.
• Turistinformation og information, der har relevans for bosætningsindsatsen.
• Kampagner om fx trafiksikkerhed, valg el. lign.
• Generel information om/fra Slagelse Kommune.
Hvordan skal skærme bruges.
• På pylonerne må der kun vises stillbilleder.
• Redaktionen har ret til at afvise opslag med den begrundelse, at der ikke er plads på skærmene i den ønskede periode.
• Man skal selv have de nødvendige rettigheder til det billedmateriale, der bruger på opslaget.
• Det skal være selve arrangementet, der dominerer opslaget, og ikke informationer om arrangøren, sponsorer el. lign. Sponsorers og arrangørers logoer mv. må dog gerne indgå i mindre omfang.
Hvad må der ikke være på skærmene?
• Arrangementer der har religiøs eller politisk karakter.
• Information om lukkede eller delvist lukkede arrangementer.
•Reklamer eller kommercielle budskaber med direkte salg for øje. Der må godt reklameres for arrangementer, hvor der skal betales entre.
• Stødende billeder og tekst.
Procedure
• Send en forhåndsgodkendelse til redaktionen med ønskede datoer og hvilke pyloner der vil bruges. Et opslag kan komme på pylonerne i 14 dage og på 1, flere eller alle pyloner.
• Når der er modtaget en bekræftelse kan der startes med at udarbejde det grafiske materiale.
• Når det grafiske materiale er udarbejdet sendes det kommunen senest 3 dage før spots skal på en eller flere af pylonerne.
Retligt grundlag
Erhvervs- og Teknikudvalget har kompetence til at beslutte retningslinjerne for brug af de kommunale pyloner.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende de ovenstående retningslinjer for brugen af de kommunale digitale pyloner.
Alternativ kan udvalget vælge at godkende udvalgte, samt indarbejde yderligere retningslinjer.
Udvalget kan også vælge ikke at godkende retningslinjerne.
Vurdering
Administrationen anbefaler at de ovenstående retningslinjer godkendes og ligges til grund for brugen af de kommunale digitale pyloner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det må forventes, at driftsudgifterne til elforbrug allerede i år 1 vil blive dækket af de indtægter der kommer fra annonceringen på kommunens digitale pyloner. 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at De ovenstående retningslinjer for brugen af de kommunale digitale pyloner godkendes. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget bemærker:
At de eksterne kommunale samarbejdspartnere bør tænkes med i projektet.
Placeringen af pyloner i Skælskør, det har tidligere været drøftet i bymidtegruppen, at de skal placeres ved porten ved Næstvedvej, Slagelsevej og Sorøvej.
At prispolitikken evalueres om 1 år.

6. Status på etablering af solceller i 2020 (O)

6.     Status på etablering af solceller i 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-71920               Dok.nr.: 330-2020-481598                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om anvendelsen af anlægsrammen vedrørende solceller i 2020.
Baggrund
I budgettet for år 2020 er der afsat en anlægsramme på 1,1 mio. kr. til investering i solcelleanlæg.
Oprindelig Budget    1.100.000 kr.
Overført fra 2019        485.000 kr.
Budgetsum  2020     1.585.000 kr. 
Status, aktuel budget i år 2020
Der er i 2020 opsat solcelle anlæg på 4 lokationer, og derudover er der disponeret 130.000 kr. til selskabsdannelse. I forhold til allerede opsatte anlæg er der pt. sagsbehandling med Energistyrelsen omkring 3 af de tidligere opsatte anlæg. Sagsbehandlingen omfatter stillingtagen til, hvorvidt de nye anlæg skal udskilles i et separat selskab eller ej. Selskabsdannelsen vil betyde, at alt elproduktion skal sælges til markedspris. Fritagelse for selskabsdannelse betyder, at bygningen må forbruge egen produktion fra solcelleanlægget. Udvalget vil blive orienteret, når der er faldet afgørelse i sagen.
Følgende er det samlede udgift for rådgivning, indkøb, montage og overvågning i 2020.
Lokation                                               Aktivitet                                       Aktuelt beløb
Hashøj Livs- og Læringshus                   Montage og overvågning                   45.140 kr.
Børnehaven Firkløveren                        Montage og overvågning                 79.200 kr.
Dalmose Børnehave og Arkiv                  Montage og overvågning                 127.000 kr.
Stillinge Skole, Bildsøvej 80 Stillinge       Montage og overvågning                224.600 kr.
Herudover rådgiver udgift til Fjerring      Montage og overvågning                 140.120 kr.
Sum                                                                                                         616.060 kr.
Estimeret budget til år 2021
Der undersøges en løsning til opsætning af solcelleanlæg i år 2021 på 3 lokationer, som er følgende:
Lokation                                                   Aktivitet                                 Estimeret beløb
Korsør Svømmehal                                   Anlægsstørrelse 30kWh                  325.000 kr.
Plejecenter Møllebakken 4242 Boeslunde   Anlægsstørrelse 10kWh                 111.000 kr.
Heimdal, Pilagervej 31, 4200 Slagelse       Anlægsstørrelse 10kWh                  120.000 kr.
Rådgivning og beregning                                                                              105.090 kr.
Selskabsdannelse (beløb ikke endeligt)                                                         130.000 kr.
Sum                                                                                                           791.090 kr.
Der er således 177.800 kr. der ikke pt. er disponeret. Det er dog fortsat uvist om estimatet på de 130.000 kr. til selskabsdannelse er nok. Dette beløb er ikke endeligt verificeret, og derfor tilbageholdes der resterende beløb fortsat et til usikkerheder i forhold til selskabsdannelsen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for center for kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Taget til efterretnig.

7. Fremtidig anvendelse af Strandvej 18, Korsør (B)

7.     Fremtidig anvendelse af Strandvej 18, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2020-464609                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om tidligere daginstitution på Strandvej 18, Korsør skal søges frasolgt eller der skal undersøges anden kommunal anvendelse for ejendommen.
Baggrund
Strandvejens Børnehave og Børnehuset Loppen har i en længere årrække haft fælles ledelse og i august 2020 er de to institutioner fusioneret til StrandLoppen og har fået etableret lokaler på Broskolen, samt en udvidelse af legepladsen.
Den tidligere Strandvejens Børnehave på Strandvej 18, Korsør er dermed uden kommunal anvendelse. Ejendommen er bygget i år 1919 og er på samlet 453 m2. Den har siden midten af 1960’erne fungeret som daginstitution og indvendigt fremstår den nedslidt. Gældende offentlige ejendomsvurdering er 1,25 mio. kr.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
·        Udvalget kan vælge at fastholde ejendommen Strandvej 18, Korsør og bede administrationen afklare eventuelle muligheder for anden kommunal anvendelse.
·        Udvalget kan vælge at frasælge ejendommen Strandvej 18, Korsør.
Vurdering
Ejendommen er beliggende i et beboelseskvarter og ved et eventuelt frasalg, vil den sandsynligvis blive omdannet til en eller flere boliger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et evt. frasalg af bygningen vil ske i et åbent offentligt udbud, hvor Økonomiudvalget præsenteres for indkomne bud og vælger ud fra disse.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at ejendommen Strandvej 18, Korsør søges frasolgt.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Ansøgning om anlægsbevillinger EBF og Uddybning af havneanlæg (B)

8.     Ansøgning om anlægsbevillinger EBF og Uddybning af havneanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2020-162385             Dok.nr.: 330-2020-479910                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Fagudvalg og Økonomiudvalg skal overfor Byrådet anbefale, hvorvidt der skal gives anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.
Baggrund
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.
Anlægsbudgettet er det afsatte rådighedsbeløb, og er ikke i sig selv en bevilling.
Anlægsbevillingen er det beløb som må bruges af det afsatte anlægsbudget. Anlægsudgifter og anlægsindtægter bevilliges som særskilte udgifts- og indtægtsbevillinger.
Der søges om anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbevilling
A
59
EBF i offentlige Ejendomme
3.378
B.
102
Uddybning af havneanlæg
200
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsbevillingen for hver er de nævnte anlæg.
Pkt. A: Energibesparende foranstaltninger (59)
Energibesparende Foranstaltninger er projekter indenfor Energiforbedringer af Slagelse kommunes ejendomme. Der er i 2021 fokus på Belysningsprojekter, Konvertering fra Gas til Fjernvarme, og optimering af elevator, samt ventilations-, varme- og brugsvandsanlæg.
Der søges om anlægsbevilling på 3,378 mio. kr. finansieret af det afsatte anlægsbudget. Oversigt over planlagte arbejder ses i Bilag A1 og skema vedr. anlægsbevilling ses i bilag A2.
Pkt. B: Uddybning af havneanlæg (anlæg 102)
Der er årligt budgetlagt 200.000 kr. til uddybning af havneanlæg. Anlægsmidlerne anvendes ad hoc og efter behov til oprensning af sejlrender og havneindløb i forbindelse med de kommunale havne. I 2021 skal de bruges til uddybning af sejlrenden til Skælskør Havn.
Se anlægsbevillingsskema i bilag B.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have givet en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende de ansøgte anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag til Økonomiudvalget og Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget sender de ansøgte anlægsbevillinger til Økonomiudvalget og Byrådet, så arbejdet kan sættes i gang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De ansøgte anlægsbevillinger fremgår af tabellen ovenfor, og er finansieret af de afsatte anlægsbudget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
Pkt. A
Anlæg 59 EBF
 
 
ETU 6.3
 
 
 
3.378
 
 
 
Pkt. B
Anlæg 102: uddybning af havneanlæg
 
ETU 6.1
 
200
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsatte anlægsbudget
 
3.578
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkning
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme og Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at anlægsbevillinger godkendes jf. pkt. A. og B. - finansieret af det afsatte anlægsbudget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Anbefales.

9. Valbyvej 13 4200 - nedlæggelse af offentlig vej (B)

9.     Valbyvej 13 4200 - nedlæggelse af offentlig vej (B)

Sagsnr.: 330-2020-33667               Dok.nr.: 330-2020-397458                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om en del af den offentlige vej - Valbyvej, Slagelse (matr. nr. 7000hr, Slagelse Markjorder), kan nedlægges som offentligt færdselsareal, for efterfølgende at sælge det nedlagte areal til ejeren af Valbyvej 13, Slagelse (Matrikel 41ae, Slagelse Markjorder).
Baggrund
I forbindelse med trafiksikkerhedsprojektet – etablering af cykelsti på Valbyvej, Slagelse – er det nødvendigt at anvende eksisterende vejareal på den vestlige side af Valbyvej, da det er nødvendigt at flytte fortovet længere mod vest så det er muligt at etablere cykelsti og parkeringslommer. Arealet er i dag offentlig vejareal, men beboerne på Valbyvej 13 og 9 anvender en del af det offentlige vejareal som forhave. For at realisere projektet vil det være nødvendigt at vejarealet udfor Valbyvej 9 inddrages helt og vejarealet udfor Valbyvej 13 inddrages delvist. Ejeren af Valbyvej 13 stævnede Slagelse Kommune med den begrundelse, at der var vundet hævd på vejarealet, fordi ejerens forhave altid har eksisteret på det offentlige vejareal.
I drøftelserne mellem ejeren af Valbyvej 13 og kommunen er der i fællesskab udarbejdet et forlig for sagen, derved undgår parterne, at sagen skal afgøres af domstolen.
I trafiksikkerhedsprojektet skal kommunen kun anvende 5 m², af det i alt 19 m² store offentlig vejareal. Derfor tilbyder kommunen at ejeren af Valbyvej 13, kan erhverve sig det resterende vejareal, som er cirka 14 m².
Økonomiudvalget har på deres møde den 19. oktober 2020, efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme, behandlet en sag vedrørende værdifastsættelse af det vejareal som indstilles nedlagt med denne sag.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje §15, §124 og §127.
Handlemuligheder
Følgende handlingsmuligheder;
·        godkende at ca. 14 m² offentlig vejareal nedlægges, for efterfølgende at blive solgt til ejeren af Valbyvej 13 eller
·        afvise at ca. 14 m² offentlig vejareal nedlægges kan nedlægges.
Vurdering
Det vurderes, at vejarealet på ca. 14 m² i fremtiden ikke vil være interessant for Slagelse kommune at beholde, da dette areal ikke vil blive benyttet til vejformål i fremtiden. Nedlæggelsen af vejarealet for efterfølgende at tillægge det vejens nabo Valbyvej 13, Slagelse. Da vejarealet igennem mange år har været anvendt som forhave for ejendommen Valbyvej 13, og ejeren af denne ejendom er enige om vilkår for overtagelse jf. det indgået forlig, anbefales det at vejarealet efter nedlæggelse overdrages til ejeren af ejendommen Valbyvej 13, da det nedlagte vejareal ikke skal opretholdes som privat fællesvej eller privat vej.
Ved indhentelse af ledningsoplysninger for det aktuelle areal, kan det konstateres, at der alene vil være forsyningsledninger/stikledninger til den aktuelle ejendom. Dermed vurderes det, at der ikke vil være behov for deklarering af ledninger i det nedlagte vejareal.
Yderligere kan det oplyses, med opnåelse af forlig med ejeren af Valbyvej 13, kan trafiksikkerhedsprojektet med etablering af cykelsti på del af Valbyvej, Slagelse igangsættes. Endvidere vil et forlig være den mest økonomisk gunstige, da en retssag vil tilbringe yderligere udgifter til projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Værdisættelsen af arealet fastsættes af Økonomiudvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme. Sagen er behandlet på Økonomiudvalgets møde den 19. oktober 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkning
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller:
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at ca. 14 m2 offentligt vejareal – fra matr. nr. 7000hr, Slagelse Markjorder – Valbyvej – nedlægges, for efterfølgende at blive tilbudt ejeren af ejendommen Valbyvej 13 i henhold til det indgået forlig.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

10.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-476208                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Fribus 2.0 og ekstraordinært udvalgsmøde medio februar.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at det undersøges om busserne kan tilpasses situationen omkring Covid19.
Henrik Brodersen (O)
Tung trafik på Næstvedvej er fortsat et problem, administrationen er på sagen.
Der skal ses på trafiksikkerheden i Flakkebjerg Hovedgade.
Anne Bjergvang (A) anmodede om at blive holdt orienteret i lighed med Henrik Brodersen (O).
1) Anne Bjergvang (A) nævnte igen området stadion, der bliver brugt til materialeplads, og spurgte igen 30.11.20, hvornår det reetableres. Spørgsmålet gentages, idet det ønskes oplyst, hvorvidt anvendelse til materialplads er en overtrædelse af lokalplan nr. 1101, idet denne lokalplan kun giver ret til anvendelse til offentlige rekreative formål.
Anne Bjergvang (A) anmodede om,
At der kommer en orientering omkring status på projekt Sorøvej i Skælskør.
At der snarest i Entreprenørservice, for at øge biodiversiteten, sker udsåning af frøblandinger i 2021 bl.a. i rundkørslerne?
At der sker retablering af handicapparkering ved Stillinge Strand.
Anders Koefoed (V)
Hvad er status på Diget ved Kobæk.
Kørsel med tung trafik på Fredensvej i Korsør.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-476221                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
12. Lukket: Udvikling af Bildsø Camping (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Strategisk opkøb af ejendom i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Rosenkildevej / Valmuevej 4200 - Vejudvidelse - ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.