2. Planlægning for cyklister - Cykelplan 2021 (B)
2. Planlægning for cyklister - Cykelplan 2021 (B)
Sagsnr.: 330-2012-29628 Dok.nr.: 330-2020-501584 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om, hvad der skal være
målsætninger og dermed strategisk styrende for kommunes indsats i forhold til
anvendelse af anlægsrammer afsat til at forbedre forhold for cyklister, så der
arbejdes målrette på at understøtte og fremme mulighederne for, at flere
borgere vælger cyklen som transportmiddel.
Baggrund
Udvalget udtrykte på temamødet den
14. november 2019, hvor også Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget deltog, at
administrationen skulle udarbejde et nyt grundlag til en revideret prioritering
af midler til nye cykelstier.
Af den nuværende cykelplan for
Slagelse Kommune fremgår det, at der arbejdes på at forbinde de tre købstæder
med hinanden via et veludbygget cykelstinet. Administrationen har med
assistance fra Sweco arbejdet med et oplæg til en revision af principperne for
prioritering af faciliteter for cyklister. Der er i regi af kommunens
trafiksikkerhedsplan indkommet mange ønsker fra borgere om strækninger, hvor
der ønskes etableret bedre forhold for cyklister. En realisering af disse
ønsker kan ikke motiveres af principperne i den nuværende cykelplan.
Udover data som er indkommet via
Trafiksikkerhedsplanen har Slagelse Kommune i 2020 deltaget i Den Nationale
Cyklistundersøgelse. Resultatet af denne undersøgelse er vedlagt som bilag.
Yderligere har alle kommunens skoler (folkeskoler, privatskoler og friskoler)
været inviteret med til at deltage i en skolevejsundersøgelse, her har ca. 21 %
af de adspurgte elever besvaret spørgsmålene i skolevejsundersøgelsen.
I Slagelse Kommune arbejdes der
bland andet målrettet med initiativer som skal reducere klimabelastningen og en
fokus på sundhedsfremme. En særlig fokus på at fremme cyklisme vil kunne
understøtte arbejdet med disse indsatser. Hvis en fokus på at få flere til at
cykle, vil det være muligt at flytte trafikanter fra en korte turer i bilen til
at det er cyklen som bliver transportmidlet. Med et ønske om, at flere børn
cykler til og fra skole og fritidsaktiviteter, at flere voksne cykler til og
fra arbejde og indkøb samt at flere ældre cykler til og fra de aktiviteter, som
de deltager i, kan det få en positiv effekt i forhold til folkesundheden.
Yderligere ønsker vi, at der skal
være en større tilfredshed med driften af cykelstinettet – både cykelstier og
cykelbaner.
Med afsæt i ovenstående er der
udarbejdet et oplæg til, hvad der kan være målsætninger for kommunens
fremadrettede indsats fokuseret på at fremme cyklisme. Som et supplement til
dette vil det endelige oplæg til en Cykelplan 2021 indeholde en
prioriteringsmodel, som grundlag for anlægsinvesteringer målrettet cyklister.
På udvalgsmødet vil kommunens
rådgiver deltage.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget
skal tage stilling til, om en, flere eller alle af følgende målsætninger skal
være styrende for initiativer der skal understøtte en udvikling af cyklisme i
Slagelse Kommune eller der skal styres efter andre målsætninger:
1.
For at styrke den generelle tilfredshed
med at være cyklist, er det målet, at tilfredsheden stiger til et niveau lig
med landsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
2.
For at styrke efterspørgslen på
infrastruktur for cyklister er det et mål at etablere flere cykelstier og
cykelbaner i hele kommunen, både i byerne og mellem byerne, så tilfredsheden
stiger. Det er et mål, at tilfredsheden stiger svarende til landsgennemsnittet i
Den Nationale Cyklistundersøgelse.
3.
For at holde fokus på vedligeholdelse af
cykelstier og –baner både i forhold til belægninger og renholdelse/vintervedligeholdelse
er det målet, at tilfredsheden stiger svarende til landsgennemsnittet i Den
Nationale Cyklistundersøgelse.
4.
I forhold til efterspørgslen af
cykelparkeringspladser er det målet, at tilfredsheden med cykelparkeringen i
kommunen stiger til regionsgennemsnittet i Den Nationale Cyklistundersøgelse.
5.
I kombinationen af cykel og offentlig
transport er det målet, at tilfredsheden med kombinationen mellem cykel og
offentlig transport kommer på niveau med gennemsnittet for Region Sjælland i
Den Nationale Cyklistundersøgelse.
6.
Antallet af cyklister på udvalgte
strækninger skal stige med 20 % fra 2019 til 2025.
7.
Sammenhæng i stinettet prioriteres
højt, så manglende forbindelser etableres. Ved at skabe et mere sammenhængende
stinet vurderes flere at ville benytte cyklen som transportmiddel.
8.
Der opsættes en målsætning om, at 75 %
af eleverne skal være selvtransporterende til og fra skole når der følges op på
skolevejsundersøgelsen senest om 4 år.
Beslutninger som træffes med
behandling af denne sag vil blive indarbejdet i det endelige
beslutningsgrundlag for Slagelse Kommunes Cykelplan 2021. Der fremlægges til
beslutning på Udvalgets møde den 1. februar 2021.
Vurdering
Af hensynet til en helhedsorienteret
tilgang til det at arbejde med cyklisme er det administrationens anbefaling, at
der arbejdes på at samle hele cykelområdet, så der både ses på muligheder for
at øge cykling mellem flere af oplandsbyerne til den nærliggende hovedby samt
cykelforbindelser indenfor byzonerne i købstæderne.
Det anbefales, at der opstille
politiske mål og kriterier for anvendelsen af anlægsrammer, samt hvilke
initiativer, der skal arbejdes med. Dette vil understøtte vores samlede arbejde
for fremme af cyklisme, ligeledes kan der argumenteres for de tiltag som
iværksættes og de der umiddelbart ikke prioriteres til udførelse.
Da respondentraten for
skolevejsundersøgelsen er begrænset og, at det ikke er fra alle skoler der er
indkommet besvarelser, er det administrationens anbefaling, at der iværksættes
en direkte dialog med hver af kommunens skoler (folkeskoler, privatskoler og
friskoler), for derved at kvalificere tiltag for elever der vælger cyklen som
transportmiddel mellem hjem og skole. Dialogen med skolerne kan yderligere åbne
op for en generel dialog om trafiksikkerhed ved skolerne samt på det
nærtliggende vejnet.
Det anbefales, at der fastsættes
målsætninger for at styrke og synliggøre fokus på de eksisterende forhold for
cyklister, således at der sker en positiv udvikling i anvendelsen af denne
infrastruktur. Bilagene der omhandler; Hovedkonklusion fra Den Nationale
Cyklistundersøgelse, ”Forslag til målsætninger med afsæt i resultatet
fra Den Nationale Cyklistundersøgelse” samt 2020 og ”Forslag
til målsætninger i forhold til den udførte skolevejsundersøgelse”, giver en viden om de oplevelser som vores målgruppe har,
og hvilke initiativer som kan understøtte at flere vælger cyklen som
transportform.
Nogle virkemidler til at
understøtte at vi kan opnå en positiv effekt i forhold til målsætninger kunne
være:
•
Servicestationer til cykler tænkes
ind centrale steder og forkælelsestiltag som cykelpumper, fodhvilere,
vandstationer mv. etableres ved/til arbejde/skole.
•
Elcykelkampagner og udlån af
elcykler skal få flere til at cykle på de lange strækninger f.eks. i
forbindelse med pendling til arbejde.
Disse er blot eksempler på
initiativer. I det endelige oplæg til Cykelplan 2021 vil yderligere initiativer
blive udfoldet.
I forholdet mellem målsætninger og
prioriteringsmodel så skal det bemærkes, at der ikke er direkte indflydelse på
om målsætningen medtages eller ej og en direkte afledt effekt i forhold til
konsekvensen for prioriteringerne blandt projekter. Det skal dog bemærkes, at
mange borgerønsker er afledt af utryghed i forhold til trafikmængde og
hastigheder på vejene, derved vil vægtningen i prioriteringsmodellen kunne få
indflydelse på om antallet af trafikanter der vælger cyklen vil stige eller
falde. Men en prioritering af parameteren ”Skolevej” vil strækninger som indgår
i skolevejsnettet få indflydelse på, hvordan et projekt vil blive indplaceret
på projektprioriteringslisten. Et forslag til prioriteringsmodel er vedlagt som
bilag, og denne vil blive gennemgået på mødet.
I oplægget til Slagelse Kommunes
Cykelplan 2021 vil der alene blive arbejdet med tiltag for cyklister på og ved
den eksisterende infrastruktur, planen indeholder derfor ikke planlægning af
nye cykelforbindelser, som måtte opstå som et behov for at kunne betjene nye
områder som udvikles til bolig-, institutions- og erhvervsformål. Der bør
derfor i forbindelse med den overordnede fysiske planlægning sikres en særlig
fokus på, at der sikres økonomi til nødvendige investeringer der sikre gode
cykelforbindelser.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I budget 2021(-24) er der afsat to anlægspuljer med en
gennemsnitlig årlig anlægsramme på 10,0 mio. kr. til understøttende tiltag for
cyklister; ”Cykelstier” (3,0 mio. kr. i 2021, 7,0
mio. kr. i 2022, 5,0 mio. kr. i 2023 og 5,0 mio. kr. i 2024) samt
”Trafiksikkerhed - særligt fokus på skoleveje/cykelstier” (5,0 mio. kr. i hvert
år i budgetperioden).
Konsekvenser
for andre udvalg
Initiativer som skal understøtte gode forhold for cyklister
kan medføre, at der bør udføres særlige tiltag på og ved institutioner.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Udvalget beslutter hvilke målsætninger, til styrkelse af cyklisme i
Slagelse Kommune, som skal indgå i oplægget til Cykelplan 2021.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende:
Udvalget er enige i de generelle målsætninger.
Udvalget besluttede bla. overensstemmende med budgetaftalens
pkt. 17:
at der primært prioriteres cykelstier til skoleveje, herunder
etablering af del cykel-/gangstier, hvor man anvender en del af hidtidige
fortorve, hvor det er muligt.
at Trafiksikkerhedsudvalget fremkommer med indstilling om
anvendelse af cykelsti-midlerne i forhold til tryghedsskabende skoleveje, samt
at indstillingen skal rumme mulighed for udvalget til at prioritere ud fra
Trafiksikkerhedsudvalgets indstilling.
at der tillige fokuseres på ansøgning til den Statslige
pulje på 150 mio. kr., hvor der kræves kommunal medfinansiering på 50% og ud
fra et særligt fokus på at sikre børnenes skoleveje.