Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 5. april 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-6459                 Dok.nr.: 330-2018-168762                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Godkendt.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2018-6176                 Dok.nr.: 330-2018-168366                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
Der foreligger følgende punkter til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter
3. b):
Puljen til praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner.
3. c):
Sags- og mødeoversigt for udvalget pr. 5. april 2018 jf. bilag 2 og 3.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Ad 1
Udvalgsformanden har deltaget i temamøde ang. indgåelse af ny sundhedsaftale samt konference omkring helbredsprofilen.
Ad 2
Udvalget ønsker en status omkring "restarealet" fra Skælskør Plejecenter
Pulje angående etablering af sundhedshuse drøfter administrationen pt. med samarbejdspartnere. På kommende udvalgsmøde fremlægges et oplæg til politisk beslutning omkring evt. ansøgning af puljen.
Der er modtaget en henvendelse ang. brandsikkerhed på plejecentre. Forvaltningen oplyste, at der er procedurer for brandsikkerhed på samtlige plejecentre, hvor der i øvrigt løbende gennemføres brandøvelser.
Status på genindlæggelse på ældreområdet fremlægges, når der foreligger indlæggelsestal for 2017.
Udvalgsmedlem videreformidlede henvendelse omkring takstberegning ift. tidligere drøftelser af takstgrundlaget.
Orienteringerne er taget til efterretning.

3. Mødestruktur (B)

3.     Mødestruktur (B)

Sagsnr.: 330-2018-21804               Dok.nr.: 330-2018-186345                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte mødestruktur samt tage stilling til afholdelse af dialogmøder samt evt. temamøde med præsentation af politikområder.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal drøfte mødestruktur for udvalget. Administrationen medbringer et forslag på udvalgsmødet, der er koordineret med øvrige udvalgs mødestruktur.
Derudover skal udvalget tage stilling til hvilke dialogmøder samt hvornår, udvalget ønsker at afholde evt.:
- Dialogmøde med Slagelse Ældreråd (tidligere er afholdt 2 årlige møder)
- Møde med bestyrelsesrepræsentanter for Frivilligcenter Slagelse
Udvalget skal desuden drøfte præsentation af udvalgets politikområder. Enten i form af løbende temamøder eller i form af et 13-13 temamøde.
Præsentation af udvalgets politikområder kunne eksempelvis indeholde nogle eller alle af følgende temaer:
Myndighedsområdet,
Velfærdsteknologi,
Genoptræning og Sundhedstilbud
Aflastnings- og midlertidige ophold
Aktivitets- og dagcentre
Hjemmepleje – personlig og praktisk hjælp
Hjemmesygepleje
Hjælpemidler
Folkesundhedsområdet
Madservice
Pleje- og ældreboliger
Tilsyn med institutioner
Derudover skal udvalget drøfte dels ønske om studietur samt ønske om evt. ”praktikforløb” i hjemme/sygeplejen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter med udgangspunkt i administrationens forslag ønskede møder og tidspunkter for møder.
Derudover at udvalget drøfter og beslutter ønske til afholdelse af dialogmøder, studietur samt præsentation af politikområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektører indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter og beslutter møder og mødetidspunkt
2.    at Udvalget tager stilling til afholdelse af dialogmøder
3.    at Udvalget tager stilling til præsentation af politikområderne samt evt. studietur
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker at afholde udvalgsmøde torsdage 16:30-18:30. Afholdelse af møder gerne på virksomhedernes lokationer, hvor udvalget inviteres til rundvisning en halv time inden afholdelse af mødet. Gerne med rundvisning af leder og tillidsrepræsentant.
Udvalget ønsker at fortsætte med de 2 årlige møder med Ældrerådet samt et årligt møde med Frivilligcentret. Møderne holdes i forlængelse af ordinært møde.
Derudover ønsker udvalget, at der holdes et årligt topmøde (startende i efteråret 2018), hvor alle foreninger og interesseorganisationer på området inviteres ind.
Ann Sibbern (O) forbeholder sig retten til at holde individuelle møder med interesseorganisationer, såfremt der kommer invitationer til dette.
Udvalget ønsker afholdelse af et 16-16-møde og beder administrationen komme med et oplæg til afholdelse inden sommerferien.
Ann Sibbern (O) foretrækker afholdelse af et heldagsmøde gerne start juni.
Udvalget ønsker en studietur 21.-22. juni, gerne med fokus på sundhedshus, røgfri miljø og forebyggelse.
Udvalget ønsker at fastholde praktikforløb for udvalgsmedlemmerne den 26.-27. juni.

4. Genoptagelse - Budget 2018-2021 Seniorudvalget (B)

4.     Genoptagelse - Budget 2018-2021 Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2018-180054                                Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevillinger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres for Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
Derudover ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for, at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger til grund for budgettet.  
Det anbefales, at budgetområderne hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og hjerneskadekoordinator, placeret under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget flyttes til Seniorudvalget. Disse områder har direkte tilknytning til områder under Seniorudvalget, ligesom de referer ind til § 83 og § 83a som ifølge kompetenceplanen hører under Seniorudvalget. Budgetgrundlaget er ajourført med disse ændringer og det er anført i bilaget, at disse anbefales overført til Seniorudvalget. Det drejer sig om i alt 6.680.139 kr. - fordelt på hjemmeterapeuter med 5.122.404 kr., træningsvisitatorer med kr. 1.033.072 og hjerneskadekoordinator med kr. 524.663 kr.
Det anbefales, at der fra Sundhed og Træning, under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget overføres 1,1 mio. kr. til Sekretariatet under Seniorudvalget fra 2018 samt med virkning for overslagsårene. Årsagen til denne omplacering er, at 2 medarbejdere har været budgetteret under Sundhed og Træning, hvorefter budgettet ikke er flyttet med til Sekretariatet, da medarbejderne overgik dertil ifm. etablering af fælles Sekretariat for hele Center for Sundhed og Ældre. Der er således udelukkende tale om en bevillingsmæssig korrektion.
I budget 2018 blev afsat en budgetpulje på 9,8 mio. kr. placeret teknisk midlertidigt under Seniorudvalget. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde den 6. december 2017 blev besluttet, at puljen anvendes til Vederlagsfri fysioterapi, hospice og færdigbehandlede patienter, disse områder er placeret under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Der er foretaget en omplacering af de 9,8 mio. kr. – hvorefter dette budget er korrekt placeret under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Budgettet er fordelt på Vederlagsfri fysioterapi med 6 mio. kr., hospice med 2,6 mio. kr. og færdigbehandlede patienter med 1,2 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
9.1
-1.100
-1.100
-1.100
-1.100
Drift
7.1
1.100
1.100
1.100
1.100
Anlæg (rådighedsbeløb)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
2.    at Seniorudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at budgetområderne hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og hjerneskadekoordinator flyttes fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til Seniorudvalget.
3.    at Seniorudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der omplaceres 1,1 mio. kr. fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til Seniorudvalget vedrørende 2 medarbejderes løn samt afledte medarbejderudgifter med virkning fra 2018 samt overslagsårene.
Beslutning i Seniorudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende: 
Sagen udsættes til kommende møde, hvor bilaget (budgetgrundlaget) er mere uddybet og økonomien tydeliggøres.
Budgettet tages i øvrigt til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende: 
Udvalget følger indstillingerne.
Men budgetgrundlaget drøftes videre på kommende udvalgsmøde med henblik på afklaring af en række spørgsmål til bilaget, som udvalget ønsker belyst.
Udvalget er opmærksom på, at administrationen handler i forhold til analysens bemærkninger omkring økonomistyringen.
Administrativ bemærkning:
På udvalgsmødet 5. april 2018 gives en tilbagemelding på de spørgsmål, udvalget stillede på sidste udvalgsmøde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Forvaltningen uddelte på mødet notat med svarbeskrivelse af de spørgsmål, udvalget fremførte på sidste møde.
Udvalget ønsker at følge midlerne i effektiviserings- og mulighedskatalogs puljen, ift. forbruget i overslagsårene på de 4 områder, der har bidraget til at skabe puljen på 9,8 mio. kr. (til de områder der havde merforbrug: vederlagsfri fysioterapi, personer på hospice samt færdigbehandlede patienter).

5. Handleplaner for overført merforbrug fra 2017 (B)

5.     Handleplaner for overført merforbrug fra 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-11008               Dok.nr.: 330-2018-186520                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget forelægges udkast til handleplaner for afvikling af overført merforbrug fra 2017.
Baggrund
Regnskab 2017 på Forebyggelses- og Seniorudvalgets samlede budgetområde viser et merforbrug på i alt netto 3,781 mio. kr. på områder omfattet af overførselsadgang. Bilag 1 viser oversigt over disse.
Der er udarbejdet udkast til handleplaner for afvikling af overført merforbrug på Virksomhederne Hjemme- og sygeplejen samt Plejecentrene Skovvang, Blomstergården, Skælskør og Smedegade.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Hjemme- og sygeplejen
Hjemme- og sygeplejen har fra 2017 overført merforbrug på 6,492 mio. kr. Der er udarbejdet udkast til handleplan for fuld afvikling af disse i 2018. Udkast til handleplan ses i bilag 2. 
Plejecentre
For så vidt angår de 4 kommunale plejecentre med overført merforbrug fra 2017 er der udarbejdet handleplaner med henblik på afvikling. Handleplaner ses i bilag 3a-d. Såfremt disse handleplaner efterleves, forventes de kommunale plejecentre at være i budgetbalance ved udgangen af 2018.
Vurdering
Administrationen vurderer, på nuværende grundlag, at overført merforbrug fra 2017 på det samlede centrale område, omfattende ledelse, sekretariat, tværgående indsatser og projekter samt myndighedsområderne visitation samt øvrig myndighed – kan afholdes inden for budget 2018 på disse områder. En yderligere specifikation vil blive forelagt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde primo maj i forbindelse med ordinær budgetopfølgning for 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser fremgår af de enkelte handleplaner.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter udkast til handleplaner
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter indhold til handleplaner for afvikling af merforbrug overført fra 2017 samt anbefaler disse over for Økonomiudvalget
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget bemærker manglende økonomisk styring i 2017 i området, idet det var forventningen, at tillægsbevillingen i 2017 ville bringe området i budgetbalance. På udvalgsmødet i december konstateres det, at området forventes i balance pga. tillægsbevilling. Udvalget finder det ærgerligt og som et udtryk for uhensigtsmæssig økonomistyring, at det ved mødet i januar tydeliggøres, at området har et samlet merforbrug for 2017 på 6,4 mio. kr. i hjemme- og sygepleje.
Udvalget anbefaler handleplanerne til Økonomiudvalget.

6. Status på økonomi 2018 (O)

6.     Status på økonomi 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2018-179401                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
I denne sag orienteres Forebyggelses- og Seniorudvalget om aktuel økonomisk status på det hidtidige Seniorudvalgs budgetområde i 2018.
Baggrund
Der er udarbejdet ekstraordinær økonomisk status på det hidtidige Seniorudvalgs budgetområde i 2018.
Udgangspunktet i denne sag er budget 2018 inkl. overførsler af mer- og mindre forbrug fra 2017 – kontra forventet forbrug i 2018. For så vidt angår handleplaner for afvikling af merforbrug fra 2017 henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden.
Total set viser status et forventet merforbrug på ca. 11,5 mio. kr. ved udgangen af 2018 på det hidtidige Seniorudvalgs budgetområde.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Hjemme- og sygeplejen
I 2018 viser foreløbige estimater for hele året, at hjemme- og sygeplejen totalt set vil fremkomme med merforbrug i størrelsesordenen 11,7 mio. kr. på ren drift 2018. Hjemmeplejen skønnes at vise merforbrug på ca. 12 mio. kr. og sygeplejen et mindre forbrug på ca. 0,3 mio. kr. Det er administrationens vurdering, at det på nuværende tidspunkt forventede merforbrug i hjemmeplejen i 2018 kan nedbringes i løbet af året via de iværksatte initiativer. Ligesom der skal kikkes på den interne afregning for uddelegerede sundhedslovsydelser mellem syge- og hjemmeplejen, hvilket vil påvirke økonomien begge steder. Det vil være vanskeligt at nedbringe det totale merforbrug i indeværende år til balance mellem udgifter og indtægter, men udviklingen følges tæt de næste måneder for at vurdere muligheden. Det kan blive nødvendigt med en drøftelse i udvalget, hvis det administrativt vurderes, at det kan komme på tale med oplæg til serviceforringelser.
Plejecentre
Det er forventningen, at de kommunale plejecentre i 2018 overholder budgettet og dermed er i budgetbalance ved årets udgang. Dette under forudsætning af, at de 4 kommunale plejecentre med handleplaner, for overført merforbrug fra 2017, efterlever disse.
Elever
Der forventes mindre forbrug på området, hvilket er i tråd med tidligere år. Der forventes mindre forbrug i størrelsesordenen 6,0 mio. kr. på områder, der administreres i andre centre. Det drejer sig om social- og sundhedsassistentelever og social- og sundhedshjælperelever samt tinglysningsafgift.
Vurdering
På hjælpemiddelområdet har den iværksatte handleplan i 2017 medført, at området forventes i balance mellem budget og forbrug i 2018.
Administrationen vurderer, at overført merforbrug fra 2017 på det samlede centrale område, omfattende ledelse, sekretariat, tværgående indsatser og projekter samt myndighedsområderne visitation samt øvrig myndighed – angiveligt kan afholdes inden for budget 2018 på disse områder.
Området vedrørende visitation til hjemmepleje er imidlertid behæftet med usikkerhed, idet der må forventes efterregulering ift. 2017 til private leverandører. Derudover forventes merudgifter til huslejetab mm.
Ser man på ren drift 2018 på hjælpemiddelområdet forventes der på nuværende tidspunkt at være balance mellem oprindeligt budget 2018 og forbrug i 2018. Den gennemførte handleplan i 2017 har således virket. Indsatserne fra handleplanen videreføres. Derudover arbejdes videre med øvrige indsatser, som blev afdækket af eksterne konsulenter i efteråret 2017.
Øvrige budgetområder i Center for Sundhed og Ældre forventes med nuværende kendte faktorer, at være i budgetbalance i 2018.
Der henvises til bilag 1 for specifikation.
En yderligere specifikation vil blive forelagt på udvalgets møde primo maj i forbindelse med ordinær budgetopfølgning for 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil blive søgt bevillingsmæssige korrektioner i forbindelse med den ordinære budgetopfølgning for 2018, som forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter den aktuelle økonomiske status og tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager status til efterretning.

7. Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre 2018 (B)

7.     Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2016-73515               Dok.nr.: 330-2018-160322                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte model for udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i 2018. Dette som en del af Værdighedsmidlerne for 2018.
Baggrund
Jf. referat fra udvalgsmødet d. 9.1.2018 ”afsættes midler til aktiviteter for ensomme ældre i lokalområderne. Midlerne samles i en pulje, hvoraf lokal- og landsbyråd kan søge om midler til formålet.
Formålet er at etablere aktiviteter for ensomme ældre. Der er afsat 200.000 kr. hertil.
I 2017 var der ligeledes afsat 200.000 kr. af Værdighedsmidlerne til samme formål.
Administrationen foreslår samme udmøntningsmodel for 2018, dog med mindre ændringer, der skal sikre, at alle midlerne bliver udmøntet på én gang og til størst mulig gavn for flest borgere.
Følgende ændringer er derfor indarbejdet i modellen;
Forhøjelse af rammen
Rammen pr. ansøgning forhøjes til kr. 20.000 pr. ansøgning.
Ansøgningsrunde og udmøntning medio 2018
Der foreslås en ansøgningsrunde hurtigst muligt med ansøgningsfrist medio maj 2018, idet midlerne, som en del af Værdighedsmidlerne for 2018, skal bruges inden årets udgang.
Såfremt udvalget ønsker fortsat at midlernes anvendelse målrettes lokal- og landsbyråd foreslår administrationen, at der bliver sendt mail til lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune med orientering om ansøgningsmulighed af midler i puljen ”Forebyggelse af ensomme ældre”. Ligeledes kan der blive annonceret på Slagelse.dk. Der påtænkes ikke annoncering i dagspressen, dette set i forhold til den korte ansøgningsfrist og fordi lokal- og landsbyrådene får direkte besked pr. mail.
Udvalget kan også vælge at puljen udmøntes med løbende udmøntning (dvs. uden en decideret frist).
Det forventes, at der kan udbetales midler til godkendte ansøgninger ultimo juni 2018.
Retligt grundlag
Værdighedsmidler 2018
Handlemuligheder
Administrationen ser 3 mulige håndteringsmuligheder omkring udmøntning af midlerne:
1. Udvalget har beslutningskompetencen og får ansøgningerne som de kommer frem (dvs. administrationen har ikke forholdt sig til beløbsstørrelserne eller om ansøgningerne ligger inden for de rammer udvalget har besluttet omkring udmøntningen).
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i juni 2018.
2. Udvalget har beslutningskompetencen. Administrationen udarbejder en indstilling til fordelingen af midlerne blandt de indkomne ansøgninger.
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i juni 2018.
3. Ansøgningerne behandles administrativt umiddelbart efter ansøgningsfristen den 22. maj 2018.
Udvalget kan godkende en af ovenstående modeller for udmøntning af midler rettet mod ensomme ældre, eller angive ønsker til ændringer heri.
Vurdering
Modellen vil sikre en effektiv udmøntning af midlerne. Dette ved at sende en direkte mail til alle lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune, således at midlerne hurtigst muligt kan komme til at understøtte aktiviteter i lokalområderne til gavn for ensomme ældre borgere i kommunen. Ligeledes vil en forhøjelse af rammen gøre det muligt for lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune at søge om flere midler og dermed lave flere aktiviteter for ensomme ældre i Slagelse kommune.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender model for udmøntning af pulje rettet mod ensomme ældre i 2018.
2.    at Udvalget tager stilling til hvorvidt udvalget eller administrationen har beslutningskompetencen omkring udmøntningen af midlerne
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker, at puljen udvides til en bredere målgruppe, således at lokalråd, foreninger m.v. også kan opnå støtte til forebyggelse af ensomhed.
Udvalget har beslutningskompetencen i behandlingen af ansøgninger og ønsker, at administrationen udarbejder indstilling til udvalget på baggrund af indkomne ansøgninger (handlemulighed 2).
Modellen godkendes i øvrigt.

8. Strategi for Boliger til ældre (B)

8.     Strategi for Boliger til ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-66149               Dok.nr.: 330-2018-180167                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Endelig godkendelse af Strategi for Boliger til ældre.
Baggrund
Strategi for Boliger til ældre har været i høring hos Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Beslutning fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget foreligger nu. Strategi for Boliger til ældre forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget til endelig godkendelse.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for udvalgets område, samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt beslutning fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget giver anledning til ændringer i Strategi for ældre. Strategi for boliger til ældre ses i bilag 1.
Vurdering
På Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets møde den 6. marts 2018 blev Strategi for boliger til ældre behandlet og beslutningen blev:
”Udvalget tager strategien til efterretning. Udvalget finder, at strategien overordnet imøde-kommer de opmærksomhedspunkter, der er væsentlige for udvalget. Udvalget bemærker det hensigtsmæssige i at holde fokus på tidlige, forebyggende indsatser, eksempelvis omkring demenskonsulenternes muligheder for at imødekomme henvendelser”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme, samt at der søges konkrete anlægsbevillinger til nye tiltag.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien for Boliger til ældre har delelementer med sammenhæng mellem Seniorudvalget samt Sundhed- og Forebyggelsesudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Strategi for boliger til ældre endeligt.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Administrationen bemærker, at strategien ved fremlæggelse i Seniorudvalget i december 2017 blev godkendt.
Udvalget ønsker på kommende udvalgsmøde at følge op på initiativerne under strategien. Herunder særligt midlertidige boliger, rehabiliterings- og aflastningspladser, samt permanente træningsfaciliteter.

9. Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

9.     Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2018-4271                 Dok.nr.: 330-2018-179615                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
Udvalget har udtrykt ønske om at følge sygefraværet i centret løbende. I bilags opgørelse vises sygefraværet i 4. kvartal for henholdsvis 2016 og 2017.
Centrets samlede sygefraværsprocent er faldet fra 7,83% i 4. kvartal 2016 til 7,74% i 4. kvartal 2017.
I Center for Sundhed og Ældre arbejdes der fortsat med et fælles forløb for alle arbejdspladserne, hvor dialogværktøjet ”Hold Hus med Sygefraværet” anvendes. I forløbet drøfter og identificerer ledere, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter i fællesskab udfordringer med sygefraværet. Herefter udarbejdes handlingsplaner, der tydeliggør, hvilke elementer den enkelte arbejdsplads skal arbejde med og hvem, der er ansvarlig. Dette fokus blev igangsat i 2017 og fortsættes i 2018.
I forbindelse med dette forløb er der igangsat en særlig indsats i 2017/2018, hvor Center for HR udover at understøtte lederen i den gruppebaserede indsats også understøtter lederen i arbejdet med sygefravær på individuelt niveau. I bilag 2 ses en oversigt over områder, hvor den særlige indsats er igangsat.
Indsatsen består i en række møder, der faciliteres af en arbejdsmiljøkonsulent fra Center for HR, og hvor henholdsvis leder, medarbejdere og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter deltager. Ved møderne arbejdes med redskabet ”Hold Hus med Sygefraværet” til forebyggelse og håndtering af sygefravær. Formålet med møderne er, at få afdækket skjulte fraværsmønstre, sikret en kontinuerlig indsats med ”Hold Hus med Sygefraværet” og lavet en lokalt tilpasset handlingsplan.
Center for Sundhed og Ældre aftaler løbende med Center for HR, hvilke områder, der skal tilbydes den særlige indsats i forbindelse med ”Hold Hus med Sygefraværet” forløbet.
Analysen af hjemme- og sygeplejen (igangsat ultimo 2017) tydeliggjorde, at sygefraværet i hjemme- og sygeplejen er uhensigtsmæssigt højt og et nødvendigt fokusområde i det fremadrettede arbejde med at sikre driften og et godt arbejdssted.
Det er de eksterne konsulenters vurdering, at de identificerede indsatsområder (initiativer som følge af analysen) indeholder en række potentialer for at påvirke trivslen positivt og forbedre fraværsprocenten. Disse effekter opnås ved at gennemføre forandringer på de foreslåede områder og vil kunne være fuldt opnåelige i 2019.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der arbejdes målrettet med at nedbringe sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre. Center for Sundhed og Ældre forventer, at ovenstående tiltag vil have en positiv indvirkning på sygefraværet i centret. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
 Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker en særlig orientering om de arbejdspladser, hvor der er håndholdt indsats på det kommende udvalgsmøde.
Udvalget ønsker en introduktion til LIM (ledelsesinformationsmiljø).

10. Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre (O)

10.   Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre (O)

Sagsnr.: 330-2017-6953                 Dok.nr.: 330-2018-180618                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forelæggelse af de sidste 2 Værdisæt til Forebyggelses- og Seniorudvalgets orientering, jf. Strategi for Leve- Bomiljø på ældreområdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Strategi for Leve-Bomiljø på ældreområdet i Slagelse Kommune blev godkendt af Sundheds- og Seniorudvalget den 5. april 2017. Udvalget ønskede, at der - udover de vedtagne målepunkter - også følges op på, hvorvidt plejecentre og aktivitetscentre har udarbejdet "Værdisæt" som beskrevet i effektdelen.
Plejecentrene har udarbejdet Værdisæt, udarbejdet via inddragende proces med beboere, pårørende, disse værdisæt blev forelagt Seniorudvalget til orientering på mødet i februar. På daværende tidspunkt var værdisæt for Plejecentret Bjergbyparken samt Aktivitetscentrene under udarbejdelse. Disse sidste 2 værdisæt er nu færdige, hvorfor de forelægges udvalget til orientering.  Værdisæt for Bjergbyparken og Aktivitetscentre ses i bilag 1 og 2. Derudover er Værdisæt for Smedegade Plejecenter færdiggjort, ses i bilag 3.
Alle Værdisæt ses på Plejecentrenes og Aktivitetscentrenes hjemmesider.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for udvalgets område samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefales at drøfte, hvorvidt de udarbejdede Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre giver anledning til bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreliggende Værdisæt er i ”god tråd” med den overordnede værdimæssige ramme for området i form af Værdighedspolitikken samt de gældende strategier.
Plejecentrenes Værdisæt lever op til målet i strategien: ”Borgerne oplever, at have et levende ældremiljø med plads til forskellighed, samt respekt for den enkeltes oplevelse af livskvalitet.
Der arbejdes med løsninger i samarbejde med lokalsamfundet og pårørende”. Værdisættene afspejler den mangfoldighed, som plejecentrene repræsenterer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

11. Tobaksindsats i Slagelse Kommune (D)

11.   Tobaksindsats i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-173929                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte oplægget vedr. tobaksindsats i Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget ønskede på mødet den 6. februar 2018, at få et oplæg til konkret fokus på tobak herunder konkrete indsatser og mål samt tydeliggørelsen af udgifterne (kommunale) samlet set.
Fakta rygning:
Næsten hver femte dansker ryger, og hver anden ryger vil dø af det. Rygning er den enkeltfaktor, der har størst betydning for borgernes sygelighed og dødelighed, og som medfører flest udgifter til behandling og pleje og det største produktionstab for samfundet. Samtidig er rygning den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed[1]. Tobaksrygning er den enkeltfaktor, der har den største negative indflydelse på danskernes helbred. Storrygere dør i gennemsnit 8-10 år for tidligt og kan forvente 10,5 færre leveår uden belastende sygdom end personer, der aldrig har røget.  Rygning øger risikoen for hjerte-kar-sygdom, kræft og kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL). Hvert år dør omkring 13.600 danskere for tidligt på grund af rygning. Ca. 6.000 af dem dør pga. hjerte-kar-sygdom. Rygning øger kraftigt risikoen for øjensygdomme, muskel/skeletlidelser, mavesår, type 2-diabetes, paradentose, nedsat fertilitet, impotens og dårlig sårheling. Ca. 900 danskere dør årligt som følge af udsættelse for tobaksforurenet luft, dvs. pga. udsættelse for passiv rygning[2].
Økonomi:
En undersøgelse fra KORA viser, at dagligrygere i gennemsnit koster mellem ca. 9.000 kr. og 18.000 kr. mere end aldrig rygere i offentlige udgifter pr. person pr. år. Merudgifterne varierer afhængig af køn og aldersgruppe. For en gennemsnitlig kommune på 50.000 indbyggere kan de samlede offentlige merudgifter til dagligrygere sammenlignet med aldrig rygere opgøres til i alt 95 mio. kr. årligt, hvoraf kommunerne finansierer 57 mio. kr. Undersøgelsen indikerer, at der ud over de sundhedsmæssige gevinster kan opnås udgifts-besparelser på kortere sigt ved såvel forebyggelse af rygestart som rygestop[3].
Viden på tobaksområdet:
Litteraturen viser, at den største effekt ses, når indsatserne er omfattende og flerstrengede og indeholder elementerne fremme rygestop, fremme røgfri miljøer og forebygge rygestart[4].
Fremme rygestop målrettet voksne:
Der er evidens for, at rygestopkurser i grupper eller som individuelle tilbud øger andelen, der stopper med at ryge. Forløb målrettet specifikke målgrupper er mere effektive end generelle forløb til en ikke-specificeret målgruppe. Støtte til rygestop ved telefonrådgivning og digitale rygestopprogrammer har effekt på rygestopraten. Brug af rygestopmedicin øger rygestopraten også uden supplerende rådgivning. Det bedste resultat opnås, når rådgivning og medicin kombineres. Helt eller delvist betalt rygestopmedicin øger stopraten. Opsøgende rekruttering og målrettede rygestoptilbud tæt på borgeren øger antallet, der deltager i et forløb[5].
Fremme røgfri miljøer:
Der er evidens for, at røgfri miljøer begrænser udsættelsen for passiv rygning så de sygdomme som forårsages af passiv rygning mindskes. Det er dokumenteret, at antallet af indlæggelser som følge af blodprop i hjertet faldt med 10-15 % i de lande, der indførte totalt røgfrit miljø på arbejdspladser/serveringssteder. Røgfri miljøer kan bidrage til at begrænse antallet af unge, der begynder med at ryge, ligesom de bidrager til, at rygere nedsætter deres forbrug. Samtidig støtter røgfri miljøer de rygere, der forsøger at holde op med at ryge[6].
Forebyggelse rygestart:
For at have effekt skal indsatsen være flerstrenget og omfatte et understøttende miljø, information og undervisning, samt rygestoptilbud målrettet de unge, der allerede er blevet rygere. Underviserne skal have særlige forudsætninger for at varetage undervisningen. Indsatsen X-IT har med dens flerstrenget indsats vist god effekt[7]. Ved indsatserne der målrettes børn og unge er det vigtigt samtidigt, at målrette voksne ellers er der en begrænset effekt af indsatsen[8].
Rygning i Slagelse Kommune:
21 % af voksne borgere i Slagelse Kommune (16 +) ryger. Af disse er 11 % storrygere. Der er sket en stigning af rygere i alderen 16-24 år[9]. For børn gælder det, at 9 % af drengene, og 18 % af pigerne i 9. klasse ryger (dagligt, ugentligt, sjældnere). I 10. klasse ryger 29 % af drengene, og 31 % af pigerne (dagligt, ugentligt, sjældnere). I forhold til passiv rygning svarer 43 % af drengene (5. til 10. klasse), at de er udsat for passiv rygning (i alle arenaer), dette gælder for 53 % af pigerne[10].   
Mål Slagelse Kommunes sundhedspolitik:
· At flere borgere i 2025 har valgt et røgfrit liv.
Succeskriterier:
· Andelen af borgere i Slagelse Kommune, der ryger dagligt skal reduceres med en tredjedel.
· Andelen af borgere i Slagelse kommune, der ryger 15 eller flere cigaretter dagligt, skal reduceres med en tredjedel.
· Andelen af elever i 9. klasse i Slagelse Kommune, der ryger, skal reduceres med en tredjedel[11].
Slagelse Kommunes indsats på tobaksområdet:
Der er udarbejdet en handleplan for tobaksindsatsen for perioden efteråret 2017-2019. Handleplanen har følgende indsatsområder (se vedhæftede bilag for kort overblik over handleplanen):
· SYSTEMATISK HENVISNING OG RYGESTOPTILBUD
· FOREBYGGENDE INDSATSER FOR BØRN OG UNGE
· RØGFRIE MILJØER
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler følgende:
At der i 2018 og 2019 arbejdes videre med følgende indsatser fra handleplanen:
· Fokus på fortsat at uddanne relevant frontpersonale i VBA (Very Brief Advice) samt at metoden anvendes til rekruttering af rygere til rygestoptilbud. Der er foretaget evaluering af de første tre kurser, herunder hvor mange der anvender metoden samt fordele og barrierer ved metoden.
· Udbyde rygestoptilbud af høj faglig kvalitet til voksne. At apotekerne tilbyder individuelle rygestopforløb og kommunen tilbyder rygestophold. Der arbejdes på fleksibilitet og lettilgængelighed (eks. forankring i lokalmiljøet) samt skræddersyede tilbud eks. til gravide, unge mødre og rygestopcaféer (inspireret af Køge Kommune). Fortsat tilbud om rygestophold for medarbejdere. Borgerne tilbydes rygestopmedicin (midler fra satspuljen ”Hjælp til rygestop til særlige målgrupper”). Det er målet at 150 borgere deltagere i et rygestopforløb årligt.
· Rygestopdataene monitoreres i rygestopbasen, hvor der trækkes resultater på de fem kvalitetsmål. Stoplinjen følger op på deltagerne efter 6 måneder. Indikator 1. Gennemført rygestopkursus. Andel af deltagere der har gennemført et rygestopkursus (Kvalitetsmål 80%). Indikator 2. Røgfri ved kursets afslutning. Andel af deltagere, der har gennemført kurset, som er røgfri ved kursets afslutning (Kvalitetsmål 80%). Indikator 3. Opfølgningsrate. Andel af deltagere der har gennemført kurset, hvor instruktøren eller en anden (stoplinjen) har fulgt op eller forsøgt at følge op efter 6 måneder (Kvalitetsmål 80%). Indikator 4. Røgfri efter 6 måneder. Andel af de deltagere, der har gennemført kurset, som fortsat er røgfrie efter 6 måneder (Kvalitetsmål 50 %). Indikator 5.Tilfredshed. Andel af deltagere, der har gennemført kurset, der er tilfredse med kurset (Kvalitetsmål 90 %). Fokus i 2018 er på bedre gennemførelsesprocent samt øge antallet af borgere, der er røgfrie efter 6 måneder. Der er igangsat en række forhold for at imødekomme dette.
· Forebyggende rygeindsats i folkeskolen i 8. klasserne (Rejsehold i rygeforebyggelse). Undervisningen indeholder bl.a. vidensdeling, prægning af sociale medier og italesættelse af flertalsmisforståelser. Foretages af uddannede sundhedsplejersker, der løbende tager efteruddannelse inden for området. Deltagelse i events som GOODLIFE og SUK festival. Fokus i 2018 er også på snus. Statusevaluering: Anonymt spørgeskema stilles til de unge efter undervisningen (Surveyact).
· Der arbejdes på et fortsat samarbejde med Hjerteforeningen og Kokke/Tjenerskolen (Selandia) om røgfri skoletid på erhvervsuddannelser. Det ønskes, at der findes flere deltagende erhvervsskoler samt at udvide indsatsen i de følgende år, så den bliver flerstrenget. Der måles på, om skolerne har indført og praktiserer røgfri skoletid indenfor projektperioden 2018-2020.
· Fortsat fokus på at fremme røgfrie miljøer for kommunens ansatte samt for private virksomheder (eks. røgfri partnerskabsaftale med Bilka). Der samarbejdes med HR og Hjerteforeningen.
Derudover anbefales det, at der på den kort sigt arbejdes for:
· At kommunalbestyrelsen tager stilling til, hvordan kommunen understøtter, at flere vælger et røgfrit liv, herunder at ingen børn og unge begynder med at ryge (fokus på strukturelle indsatser eks. røgfrie miljøer).
· At der arbejdes på, at indføre røgfri skoletid for alle elever og ansatte på alle kommunens grundskoler så røgfrihed gælder i hele skoletiden.
· At der arbejdes på en udvidelse af den systematiske forebyggende flerstrengede indsats over for børn og unge i 7-10 klasse med tobaksfri aftale, undervisning, rygestopforløb og røgfri skoletid (bl.a. inspireret af X-IT og Odense Kommune).
· At udbygge samarbejdet med almen praksis og Slagelse Sygehus om henvisning til rygestop. Fokus på arbejdet med rygning i sundhedsaftalen. 
Derudover anbefales det, at der på længere sigt arbejdes for:
· At indføre røgfri skoletid på ungdomsuddannelserne i Slagelse Kommune
· At indføre røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune. Evt. deltagelse i Projekt røgfri arbejdstid under Hjerteforeningen.
· At udbrede røgfri arbejdstid til private arbejdspladser i kommunen bl.a. via partnerskaber herunder tilbud om rygestopforløb oplæg m.v. (inspireret af Odense Kommune).
· At e-cigaretter sidestilles med almindelige cigaretter i forhold til, hvor der må ryges.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter oplægget.
[1] KL Forebyggelse for Fremtiden 2018.
[2] Hjerteforeningen 2017.
[3] KORA 2016 Offentlige merudgifter ved rygning.
[4] Ti skridt til god tobaksforebyggelse – den gode kommunale model. Anbefalinger, strategier og redskaber til kommunens tobaksforebyggende indsats. Sund By Netværker 2006.
[5] Sundhedsstyrelsen 2012 Forebyggelsespakke Tobak.
[6] Sundhedsstyrelsen 2012 Forebyggelsespakke Tobak.
[7] http://www.xit-web.dk/.
[8] Sundhedsstyrelsen 2012 Forebyggelsespakke Tobak.
[9] www.danskernessundhed.dk
[10] Sundhed og trivsel blandt 11-16 årige i Slagelse Kommune 2014
[11] Data til dette findes i sundhedsprofilerne på voksen og børne/ungeområdet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget har drøftet oplægget. Udvalget ønsker en videre drøftelse af oplægget med konkrete modeller til Byrådets temamøde i juni.

12. Danskernes Sundhed Den Nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

12.   Danskernes Sundhed Den Nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-169883                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Danskernes Sundhed Den Nationale Sundhedsprofil 2017.
Baggrund
Den første sundhedsprofil blev gennemført i 2010 og siden er der udarbejdet sundhedsprofiler i 2013 og 2017. Sundhedsprofilerne udarbejdes i tæt samarbejde mellem de fem regioner, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed. Sundhedsprofilen giver en unik mulighed for at følge danskernes sundhed over tid. I 2017 har flere end 180.000 danskere svaret på en række spørgsmål om deres sundhedsadfærd, sygdom og trivsel.
Sundhedsprofilen bruges i kommunen som et planlægningsværkstøj, da den bidrager med viden om, hvor der er potentiale for forbedringer, og hvilke borgere der har særligt brug for fokus, når der planlægges sundhedsindsatser. Profilen kan således hjælpe til at lave vigtige politiske prioriteringer.
Den Nationale Sundhedsprofil 2017 i korte træk.
Generelt set går det dårligere med danskernes sundhed på stort set alle parametre siden 2013. Der er sket en stigning i antallet af borgere med højt stressniveau, dårlig mental helbred, søvnproblemer, nedtrykthed og uønsket alene (se tabel 1). Især blandt de unge både mænd og kvinder (16-34 år) ses en markant stigning i dårlig mental sundhed. Der ses desuden en stor social ulighed i trivselsparametrene. 17,6 % af førtidspensionisterne svarer, at de ofte er uønsket alene, hvorimod 4% i beskæftigelse svarer dette.
Tabel. Mental sundhed: (Tal fra databasen og den nationale rapport 2017).
 
2017
2013
2010
Højt stressniveau
25,1
21,3
20,8
Dårligt mentalt helbred
13,2
10,7
10,0
Søvnproblemer
13,6
11,0
10,2
Nedtrykthed, deprimeret, ulykkelig
7,0
5,9
5,6
Ofte uønsket alene
6,3
5,7
5,6
Tabel 2. Sundhedsadfærd: (Tal fra databasen)
 
2017
2013
2010
Daglig rygning
16,9
17,0
20,9
Usundt kostmønster
15,9
13,9
13,3
Overvægt og svær overvægt
51,0
47,4
46,8
Svær overvægt
16,8
14,1
13,6
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen 14/21)
6,9
8,5
10,6
Binge drikkere
26,7
29,5
Ingen data
I forhold til sundhedsadfærd ses fra 2010 til 2013 et fald i antallet af daglige rygere fra 20,9% til 17%. I 2017 ligger daglige rygere stadig på samme niveau som 2013 (16,9%). Der ses en bekymrende stigende tendens blandt de yngre borgere (16-24 år), mens der ses et fald i de andre aldersgrupper. Der er en stor social ulighed, idet hver fjerde borger med kun grundskolen ryger dagligt mod kun 6,7% af dem med en lang videregående uddannelse. Videre er der sket en stigning i antallet med stillesiddende adfærd, usundt kostmønster, overvægt og svær overvægt. Over halvdelen (51%) af danskerne er i dag overvægtige. Der ses en positiv udvikling ved et fald i antallet af binge drikkere (når der indtages mere end 5 genstande ved samme lejlighed). Faldet ses for alle aldersgrupper især hos de unge (16-24 år). Antallet af borgere der overskrider Sundhedsstyrelsens højrisikogrænsen for indtag af alkohol er også faldende.
Overordnet kan det konkluderes, at danskernes mentale sundhed og deres sundhedsadfærd er blevet dårligere (med undtagelse af alkohol). Der er som forventet, en social ulighed i en lang række indikatorer. Der ses videre en markant stigning for den yngre aldersgruppe 16-24 årige på en række indikatorer.
Datagrundlag
Ovenstående data er hentet fra Den Nationale sundhedsprofil 2017, som samler data fra hele landet. I databasen kan man trække tal på hele landet, regions- eller kommuneniveau. Hver region har ligeledes udarbejdet en rapport som beskriver sundhedstilstanden i regionen og dets kommuner. Der vil være enkelte forskelle i tallene, om der trækkes fra databasen www.danskernessundhed.dk eller de tages fra regionsrapporten, idet regionsrapporten indeholder færre besvarelser end den Nationale sundhedsprofil. Alle data er ikke tilgængelige i www.danskernessundhed.dk, så de kan suppleres med regions rapporten.
For at få et så repræsentativt datagrundlag som muligt, er data til Slagelse kommunes nøgletal nedenfor trukket i www.danskernessundhed.dk. Region Sjælland har udarbejdet Slagelse Kommune Sundhedsprofil på én side (se bilag). 
Nøgletal for Slagelse kommune Sundhedsprofil 2017
I Slagelse kommune har 1145 af de adspurgte 2000 borgere besvaret spørgeskemaet, hvilke er en stigning i svarprocenten siden 2013 fra 50% til 57,3%[1].  Med udgangspunkt i sundhedspolitikkens 5 indsatsområder (Trivsel, Bevægelse, Tobak, Alkohol og Misbrug samt Kost) er her beskrevet udviklingen og sundhedstilstanden i Slagelse kommune i dag for 16+ med data fra www.danskernessundhed.dk. Der kan sammenlignes med tal fra Region Sjælland 2017.
Tabel 3. Nøgletal:
 
Region
Sjælland
2017 (%)
Slagelse Kommune
2017 (%)
Slagelse Kommune
2013 (%)
Slagelse Kommune
2010 (%)
Trivsel og helbred
 
 
 
 
Andel med dårligt mentalt helbred
13,2
15,9
12,0
11,5
Andel som ofte føler sig nervøs eller stresset
17,2
19,6
18,0
14,4
Andel med højt stress niveau
25,6
27,8
26,1
Ingen data
Andel der ofte er uønsket alene
6,5
8,8
6,3
5,9
Andel med dårligt fysisk helbred
13,5
15,3
11,9
11,0
 Bevægelse
 
 
 
 
Andel der har mindst 8 timers stillesiddende tid på en typisk hverdag
54,7
53,3
Ingen data
Ingen data
Andel der ikke opfylder WHO´s anbefaling for fysisk aktivitet
32,8
33,3
Ingen data
Ingen data
Tobak
 
 
 
 
Andel der ryger dagligt
 
18,4
20,8
20,5
23,6
Andel storrygere
8,9
10,7
11,2
13,0
Alkohol og Misbrug
 
 
 
 
Andel der overskrider højrisikogrænsen for alkohol (14/21)
7,1
6,8
8,0
9,2
Kost
 
 
 
 
Andel med sundt kostmønster
17,6
16,6
19,8
22,1
Ovenstående tabel viser, at borgernes mentale sundhed og deres sundhedsadfærd er blevet dårligere (med undtagelse af alkohol) i Slagelse Kommune. Tendensen ses også på region og landsplan. Når Slagelse Kommunes tal sammenlignes med Region Sjællands tal er vi placeret en smule dårligere, med undtagelse af andel der har mindst 8 timers stillesiddende tid på en typisk hverdag, og andel der overskrider højrisikogrænsen for alkohol.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsprofilen har betydning for og er relevant for de øvrige fagudvalg og områder.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
[1] Svarprocent fra Regions Sjælland rapport.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

13. Status på fremdrift - initiativer som følge af analysen i hjemme- og sygepleje (D)

13.   Status på fremdrift - initiativer som følge af analysen i hjemme- og sygepleje (D)

Sagsnr.: 330-2017-89850               Dok.nr.: 330-2018-178824                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om fremdriften af initiativerne som følge af analysen i hjemme- og sygepleje.
Baggrund
Udvalget har løbende drøftet analysen af hjemme- og sygepleje. Senest har udvalget i marts drøftet de løsningsforslag, som tillidsrepræsentanter og områdeledere sammen har opstillet omkring
· Bedre planlægning og hvordan der sker træning i praksis.
· Styresystemer og nødvendig ledelsesinformation for at skabe mulighed for sikker drift.
· Ledelses- og kulturudvikling, der kan skabe en forbedringskultur, hvor alle tager ansvar.
Udvalget ønskede på marts mødet fremadrettet at få status på fremdriften af initiativer som følge af analysen på hvert udvalgsmøde. Herunder tydeliggørelse af ressourcerne omkring fremdriften.
Derudover ønskede udvalget en orientering om, hvordan ressourcer og kompetencer sikres i forhold til implementering af opfølgning og mål. Samt oplæg til, hvordan udvalget kan følge indsatserne med konkrete mål.
Med analysen igangsættes en række initiativer, som vi implementerer løbende. Der er i tidsplanerne indsat tid til at medarbejderne bliver inddraget (både ift. udvikling samt evt. justering), så vi sammen sikrer driften og gode arbejdspladser, hvor det er rart at arbejde.
Områdeledere og tillidsrepræsentanter har aftalt fortsat at mødes for at følge indsatserne. Indtil videre er der planlagt møder månedligt frem til sommerferien. Medarbejdersiden har på seneste SektorMED kvitteret positivt for, at medarbejderne er blevet og fortsat inddrages i initiativerne som følge af analysen.
Frem til sommerferien prioriteres ressourcerne til to spor hhv. planlægning og styresystemer.
Spor: Planlægning
Indenfor temaet planlægning er der to fokusområder hhv. vagttidsplanlægning og ruteplanlægning.
Fællestillidsrepræsentanter, planlæggere, medarbejderrepræsentanter og områdeledere er involveret i arbejdet, hvor der bl.a. defineres udfordringer, den gode planlægning og finder ’best practice’.
På mødet medbringes overblik over konkrete, tydelige leverancer og milepæle.
Sporet faciliteres af arbejdsgruppe i centret.
Spor: styresystemer og ledelsesinformation
I styresporet opstilles nøgletal, områdeledernes afrapportering, pilottest mm.
Sporet faciliteres af eksternt firma.
På mødet medbringes overblik over konkrete, tydelige leverancer og milepæle.
Den samlede programledelse af sporene varetages af eksternt konsulentfirma.
Administrationen foreslår, at udvalget løbende følger fremdriften i initiativerne ud fra de fremlagte planer.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Initiativerne er en målrettet indsats internt i organisationen, som ikke påvirker serviceniveauet.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter fremdriften på initiativerne.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. april 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Cecilie Geiker (V), Helle Jacobsen (V)
Udvalget har drøftet initiativernes fremdrift.