10. Midlertidige boliger (O)
10. Midlertidige boliger (O)
Sagsnr.: 330-2016-47341 Dok.nr.: 330-2018-211181 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal beslutte videre proces, herunder hvad udvalget yderligere ønsker belyst,
forud for beslutning om anvendelse af midlertidige boliger, antal boliger samt
personalekompetencer og personalesammensætning mm.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget
ønskede på mødet i april en opfølgning på initiativerne nævnt i Strategi for
boliger til ældre. Herunder særligt midlertidige boliger, rehabiliterings- og
aflastningspladser samt permanente træningsfaciliteter.
Strategi for boliger til ældre
beskriver følgende ønskede effekt:
- Der
er mulighed for, at blive boende længst muligt i eget hjem med tilknyttede
nødvendige tilpasninger i boliger, beliggende i landsbyer og landområder,
hvilke er økonomisk holdbare for seniorer generelt
- Der
findes bofællesskaber for seniorer, hvilke er økonomisk holdbare for seniorer
generelt
- Vedvarende
fokus på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser på sygehuset. Antal
midlertidige boliger justeres løbende, for at opfylde behovet
- Der
findes en permanent løsning omkring midlertidige boliger tilpasset behovet,
samtidig skal det fremadrettede behov for plejeboliger dækkes
- Der
findes en løsning for etablering af permanente træningsfaciliteter i
forbindelse med de midlertidige boliger
- Det
er målet, at alle plejecentre kan rumme de demente, med deraf opkvalificering
af medarbejdere til dette. Fremadrettet skelnes på plejecentrene ikke mellem
somatiske og demente beboere
- Midlertidige
boliger kan med fordel tænkes sammen med Sundhedshus og genoptræning, for at
skabe sammenhængskraft og sammenhængende forløb for den enkelte borger
- Nærhedsprincippet
er prioriteret
I strategien er nævnt følgende
initiativer:
· Der sker afklaring i forhold til fremtidigt behov og dermed
anvendelse, med tilhørende økonomi, i forhold til de 24 boliger på
Blomstergården, som har været midlertidigt brugt af Skælskør Plejecenter
· Kommunen bør overveje fremadrettet, om der i kommune- og
lokalplanen skal øremærkes boligarealer til ex. +60-årige, kombineret med
fælles boligområder for flere aldersgrupper
· Behovet for aflastningspladser skal fortsat være i fokus, som
udgangspunkt fastholdes 1 aflastningsplads i henholdsvis Korsør og Skælskør
· De 7 midlertidige boliger på Bjergbyparken kan evt. gøres
permanente. Hvis der viser sig behov, kan antallet justeres. Total set er der
mulighed for, at etablere yderligere 8 boliger på Bjergbyparken
· Muligheder afdækkes for etablering af en afdeling/enhed for de
mest demente borgere, som er udad-reagerende
· Der opstilles forskellige scenarier for etablering af
Sundhedshus. Herunder med tydeliggørelse af samarbejdspartnere og
finansieringsmodeller. Der henvises til separat sagspunkt på indeværende
dagsorden.
I denne sag præsenteres
effektanalyse på midlertidige boliger på Blomstergården. Analysen ses i bilag
1. Denne kan danne grundlag for udvalgets videre drøftelser.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 83 og § 84.
Handlemuligheder
Midlertidige pladser
Begrebet midlertidige pladser dækker over flere typer af
boliger til ældre; aflastningspladser, midlertidige pladser og
rehabiliteringspladser. Der henvises til bilag 1 for yderligere uddybning.
Der er pt. 37 midlertidige pladser, som fordeler sig sådan:
1. Blomstergården;
24 midlertidige pladser: Består
af 3 aflastningspladser, 15 midlertidige pladser og 6 rehabiliteringspladser.
Når beboerne fra Skælskør Plejecenter flytter tilbage til Skælskør i maj, vil
der fra juni 2018 være 24 yderligere ledige boliger på Blomstergården. Disse
kan evt. anvendes til en form for midlertidige pladser. Der er imidlertid ikke
afsat budgetmidler til drift af disse.
2. Bjergbyparken
11 midlertidige pladser:
I Bjergbyparken blev i 2017 etableret i alt 8 midlertidige pladser. Disse er
finansieret via midler afsat under myndighedens visitationsbudget, idet
tænkningen er, at de midlertidige boliger er billigere end mange visiterede
timer til borger i eget hjem samt en bedre løsning for borgerne. Antallet af
midlertidige boliger på Bjergbyparken udvides til i alt 11 i løbet af kort tid.
De yderligere 3 pladser finansieres også via visitationsbudgettet.
3. Skælskør
Plejecenter; 1 midlertidig plads: Samtidig
med, at beboerne flytter tilbage til det ombyggende Skælskør Plejecenter
etableres 1 midlertidig bolig primært til aflastningsophold (Skælskør
Plejecenter vil herefter bestå af 29 somatiske boliger og 1 midlertidig bolig).
4. Solbakken
Plejecenter; 1 midlertidig plads:
På Solbakken Plejecenter findes i dag 1 midlertidig bolig. Denne anvendes
primært til aflastning.
Behov for midlertidige pladser
Der skelnes mellem borgere med
et potentielt behov for midlertidig plads og borgere med et uopsætteligt behov.
Der findes udelukkende iagttagelser fra medarbejderne. For at kunne give et
kvalificeret skøn over behov for midlertidige pladser, er igangsat registrering
af behov. På mødet i juni forventes at kunne fremlægges de første opgørelser af
behov.
Resultat af effektmåling på
midlertidige pladser
Der er foretaget effektmåling af
alle rehabiliteringsforløb i 2017. Ikke alle forløb på aflastnings- og
midlertidige pladser indgår i effektmålingen.
Effektanalysens highlights er
overordnet set:
ü Stor effekt af rehabilitering og midlertidigt ophold – størst
effekt af rehabiliteringsophold på Blomstergården
ü Optimal varighed af rehabiliteringsophold ser ud til at være i
størrelsesordenen 21-30 dage
ü Rehabiliteringspladser kan med fordel anvendes til de borgere som
forventes at opnå en effekt af et rehabiliteringsophold. Øvrige borgere vil med
fordel kunne gives et målrettet tilbud til den enkeltes behov. Der tænkes her
på eksempelvis borgere med behov for palliativ pleje, borgere med demens i
aflastningsbolig, borgere medborgere udskrevet fra hospitalet som er for syge
til at komme hjem og for dårlige til at træne, som har behov for
rekonvalescens-ophold inden rehabiliteringsforløb.
Effektanalysens
sammenfatning og anbefaling:
· Midlertidige rehabiliteringsboliger anvendes fremadrettet til
borgere som kan have glæde af opholdet, med direkte effekt på graden af
selvhjulpen hed og dermed højere livskvalitet efterfølgende
· Midlertidige boliger på Blomstergården anvendes udelukkende til
rehabilitering, for herved at opnå mulighed for endnu flere forløb og dermed
større effekt for flere borgere. Samtidig vil kunne terapeuter kunne anvendes
mere fleksibelt og dermed skabe et intensivt rehabiliteringsmiljø
· Et forøget antal midlertidige pladser vil give mulighed for, at
flere af de borgere - der i dag vurderes at have et potentielt
rehabiliteringsbehov – kunne tilbydes ophold
· Rehabiliteringsophold kan med fordel fastsættes til 3 uger
· Behov for tæt opfølgning på alle forløb
· Øvrige borgere tilbydes målrettede tilbud/ophold svarende til
deres diagnose. Her tænkes på blandt andet aflastningsophold, hvilke lmed
fordel kan finde sted på aflastningspladserne på øvrige plejecentre.
Træningsfaciliteter
ifm. midlertidige boliger
På
Blomstergården er der ikke i de eksisterende bygninger plads til
træningsfaciliteter. Der er derfor etableret træningsfaciliteter af midlertidig
karakter i en pavillion i tilknytning til rehabilitereingsboligerne.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i april 2017 blev
drøftet evt. etablering af boliger til midlertidigt ophold samt
træningsfaciliteter. Der blev da præsenteret alternative løsninger samt
foreløbige økonomiske estimater. Der henvises til bilag 2a-d. Sagen har ikke
været behandlet efterfølgende.
Boliger for demente
I den nuværende budgettildelingsmodel for plejecentre
skelnes mellem somatiske boliger og boliger til demente. Budget til somatisk
plejebolig udgør i 2018 327.072 kr. årligt, denne takst anvendes ligeledes til
aflastningspladser. Til skærmet plejebolig er taksten 444.306 kr.
Der findes i dag 24 skærmede plejeboliger på Blomstergården,
7 på Møllebakken, 16 på Skovvang, 10 på Solbakken, 8 på Stillinge, 24 på
Smedegade og 24 på Quistården, i alt 113 skærmede plejeboliger.
Vurdering
Det er
administrationens vurdering, at der i dag ikke er tilstrækkelige
rehabiliteringspladser til de borgere, der reelt har behov, og som vil kunne
drage fordel af et rehabiliteringsophold. Samtidig er det administrationens
vurdering, at der generelt gennem de seneste år er en tendens til en større
sygeplejefaglig kompleksitet hos borgerne. Blandt flere paramenter også som et
resultat af kortere indlæggelsestid på sygehuse.
Tendensen
medfører alt andet lige et større behov for både midlertidige pladser, men i
høj grad også rehabiliteringspladser. En forøgelse af rehabiliteringspladserne
vil medføre, at borgere efterfølgende har mindre brug for pleje i eget hjem
(samt genoptræning). Samtidig vil det øge borgers livskvalitet og værdigheden
omkring borgeren.
En
forøgelse af de midlertidige pladser vil give mulighed for, at flere af de
borgere, der i dag vurderes at have gavn af et rehabiliteringsophold vil kunne
tilbydes dette.
Det er
administrationens vurdering, at der er behov for etablering af permanente
træningsfaciliteter. Dette optimalt set i sammenhæng med rehabiliteringspladser
og genoptræningsfaciliteter.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Såfremt de 24 boliger på
Blomstergården, som bliver ledige fra juni 2018, skal anvendes til midlertidige
boliger, vil der skulle frembringes finansiering til drift af disse. Drift
svarende til 24 somatiske plejeboliger udgør ca. 8 mio. kr. Såfremt boligerne
ønskes anvendt til rehabiliteringsboliger, er der behov for ansættelse af
terapeuter for sikring af rehabiliterende faglighed og dermed effekt af
opholdet for borgeren. Derudover vil der være behov for ekstra ressourcer i
form af sygeplejersker. De nuværende 6 rehabiliteringsboliger tildeles budget
svarende til skærmede boliger + ekstra midler til terapeuter mm. Såfremt de 24
boliger ønskes anvendt til rehabiliteringsboliger og/eller midlertidige boliger,
skal der afdækkes ressourcebehov, idet der vil blive skabt større fleksibilitet
for udnyttelse af personalet.
Der kan udarbejdes detaljerede
beregninger til udvalgets møde i juni 2018.
Endeligt skal bemærkes, at
såfremt de 24 ledige boliger på Blomstergården står ubenyttet i resten af 2018
vil det betyde udgifter til huslejetab på ca. 0,7 mio. kr. Denne udgift
afholdes af Myndighedsafdelingens budget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen pt.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen og tager stilling til
videre proces, herunder hvilke ting der ønskes fremlagt på mødet i juni 2018.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:
Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker i juni at drøfte midlertidige boliger.
Udvalget vil gerne have afdækket prisoverslag ved anvendelse
af 24 boliger på Blom-stergården til rehabiliteringsboliger og/eller
midlertidige boliger (drift samt personale). Med tilknyttede
træningsfaciliteter. Samtidig ønsker udvalget behovet for midlertidige boliger
tydeliggjort, både på kort og langt sigt.
Derudover ønsker udvalget en status på aflastningsboliger,
herunder også behovet.
Bjergbyparkens midlertidige boliger skal medtages i
beregningen.