Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 3. maj 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-21852               Dok.nr.: 330-2018-205194                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Godkendt.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2018-205225                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
· Status budgetproces 2019-2022.
· Udvalget har ønsket overblik, der viser vikarudgifter i hjemme- og sygeplejen. Der er udarbejdet overblik, der viser udgifterne fordelt pr. måned i 2017 og 2018, fordelt på de enkelte områder.
Der foreligger følgende punkter til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter.
3. c):
Puljen om Videreudvikling og styrkelse af indsatser i kommunerne med særligt fokus på ældre medicinske patienter og udsatte grupper. 
3. d):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.01.18 – 31.03.18
3. e):
Sundhedsuge 41
3. f):
Sags- og mødeoversigt for udvalget pr. 3. maj 2018 jf. bilag 2.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Ad 1
Henvendelse fra borger angående beregning af takstmodel på området. Administrationen har afholdt møde med borgeren.
Henvendelse fra Ældresagen. Ældresagen vil blive inviteret ind til det kommende topmøde, der afholdes i efteråret. Ann Sibbern (O) så gerne, at udvalget fortsatte tidligere kutyme med afholdelse af dialogmøde mellem Ældresagen og udvalget uden administrationen.
Udvalget vil gerne vide, hvor mange sygeplejersker der er på arbejde mellem kl. 23:00-07:00.
Ad 2.
Borgerhenvendelse angående diabetes hjælpemiddel. Udvalget får en tilbagemelding på den konkrete henvendelse. På et senere udvalgsmøde drøftes håndtering generelt omkring hjælpemidlet FreeStyle Libre.
Forespørgsel angående konkret rygestopmedicin (Champix) og kommunens indgåelse af aftale. Administrationen undersøger nærmere.
Ad 3.
Der arbejdes pt. med budgetprocessen, hvor medarbejderne kommer med forslag til rå-derumspuljen. I centret er der bl.a. afholdt workshop med bred medarbejderinvolvering.
På kommende udvalgsmøde ønsker udvalget en sagsfremstilling omkring vikarforbrug.
Der har været afholdt "afleveringsmøde" af Skælskør Plejecenter. Der var enkelte forhold, der skal udbedres, dette er planlagt udbedret til 9. maj. Borgerne flytter planmæssigt ind 28. - 29. maj. Aflastningspladsen åbner fra 1. juni. Fra 15. juni åbnes op for nye borgere.
Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter på dets kommende møde anvendelse af restarealet omkring Skælskør Plejecenter.
Øvrige orienteringer blev taget til efterretning.

3. CSÆ - Budgetopfølgning ultimo marts 2018 (B)

3.     CSÆ - Budgetopfølgning ultimo marts 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-210471                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2018.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Der er udarbejdet budgetopfølgning ultimo marts 2018, hvorefter det forventes at Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udgangen af 2018 har et merforbrug for driftsudgifterne på ca. 10,9 mio. kr. På anlægsprojekter forventes totalt set et mindre forbrug på ca. 3,7 mio. kr. ved udgangen af 2018. I bilag 1 ses specifikation af drift og bilag 2 specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter.
Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindre forbrug fra 2017 til 2018, som blev godkendt af Byrådet den 26. marts 2018, er medregnet i det korrigerede budget.
Opfølgning på handleplaner på de 4 plejecentre med merforbrug overført fra 2017 ses i bilag 3.
På hjemmeplejen er udarbejdet udkast til handleplan, med det formål at nedbringe det forventet merforbrug på driften i 2018 – der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden. Det skal hertil bemærkes, at handleplan for afvikling af hjemme- og sygeplejen overførte merforbrug fra 2017 blev godkendt på udvalgets møde i april. Merforbrug fra 2017 på 6,49 mio. kr. er således indarbejdet i denne sagsfremstilling som værende afviklet – finansieret som beskrevet i handleplanen, inden for udvalgets samlede budgetramme i 2018. 
Drift
Forebyggelses- og Seniorudvalgets område forventes ved aktuel opfølgning at udvise et merforbrug i regnskab 2018 på ca. 10,9 mio. kr. Disse fordeler sig med 8,6 mio. kr. i merforbrug på serviceudgifter samt ca. 2,3 mio. kr. på huslejetab. Der er på nuværende tidspunkt ikke grundlag til, at foretage en kvalificeret opfølgning på aktivitetsbestemt medfinansiering.
Overordnet set kan det forventede resultat specificeres således:
Forventet regnskab 2018
-10.927
Myndighedsområdet
-7.327
Kommunale plejecentre
433
Selvejende Plejecenter Antvorskov
-1.650
Hjemme- og Sygeplejen
-8.665
SSA og SOSU elever mm.
6.002
Myndighed kørsel
280
Myndighedsområdet
Viser forventet merforbrug ved udgangen af 2018 på ca. 7,3 mio. kr. samlet set. Overordnet specifikation ser således ud:
Udgifter til diverse personale mindre forbrug på 0,58 mio. kr. Visitation til hjemmehjælp viser pt. et disponeret merforbrug på ca. 0,55 mio. kr. Dette tal er behæftet med stor usikkerhed. Der henvises til yderligere specifikation i bilag 1. Endvidere forventes på nuværende tidspunkt merforbrug på områderne; plejevederlag, huslejetab og øvrig myndighed, herunder særligt dyre enkeltsager – i alt 7,36 mio. kr.
Plejecentre
De kommunale plejecentre forventer pt. samlet set et mindre forbrug i størrelsesordenen 0,43 mio. kr. ved udgangen af 2018. Der henvises i øvrigt til opfølgning på 4 plejecentres handleplaner ift. overført merforbrug fra 2017, disse ses i bilag 3.
Det selvejende plejecenter Antvorskov forventer merforbrug ved udgangen af 2018 på i alt 1,65 mio. kr. Dette fordeler sig med 0,45 mio. kr. på plejecentret og 1,2 mio. kr. på hjemmeplejedelen.
Hjemme- og sygeplejen
Samlet set forventes pt. et merforbrug på ca. 8,665 mio. kr. fordelt med 8,954 mio. kr. på hjemmeplejen og mindre forbrug på ca. 0,3 mio. kr. på sygeplejen. Der henvises til yderligere bemærkninger i bilag 1 samt udkast til handleplan for 2018 i separat sagspunkt på denne dagsorden.
SSA og SOSU elever mm.
På elevområdet forventes, tilsvarende seneste år, et mindre forbrug i størrelsesordenen 6 mio. kr. Disse midler kan således re-disponeres til finansiering af merforbrug på belastede områder inden for udvalgets budgetramme.
Myndighed – kørsel
Der er overført 0,5 mio. kr. til Træningsområdet, på hvilket der forventes merforbrug. Herefter forventes mindre forbrug på de kørsler myndighedsafdelingen administrerer med i alt 0,28 mio. kr.
Øvrige budgetområder forventes på nuværende tidspunkt i budgetbalance. Det skal imidlertid bemærkes, at der er usikkerhed ift. udgiftsniveau på områderne aktivitetsbestemt medfinansiering samt kommunens betalinger til regionen for patienter på hospice samt færdigbehandlede m.fl. Der er pt. kun afregnet for 1 måned, ligesom omfanget af efterreguleringer for 2018 ikke kendes på nuværende tidspunkt. Områderne følges tæt.
Anlæg
Forebyggelses- og Seniorudvalgets anlægs projekter forventes samlet set er vise et mindre forbrug på ca. 3,7 mio. kr. ved udgangen af 2018, med udgangspunkt i de nuværende kendte faktorer. Det er primært anlægsprojektet med renovering af Aktivitetshuset Midgård, som forventes at have mindre forbrug på ca. 3 mio. kr. ved udgangen af 2018. Dette beløb skal imidlertid anvendes i 2019. Årsagen er, at planlægningsfasen, herunder tilbudsindhentning mm. tager tid.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan foretage re-disponeringer inden for udvalgets budgetramme. Som nævnt ovenfor forventes der mindre forbrug på ca. 6 mio. kr. på området vedrørende elever, hvilke kan re-disponeres til øvrige områder.
Det skal bemærkes, at det kan vise sig nødvendigt at justere på serviceniveau. Dette afhænger af de kommende analyser af områderne myndighed samt sygeplejen.
Behov for budgetbevillinger til puljemidler
Der er behov for bevillingsmæssige korrektioner til modtagne tilsagn om puljemidler fra ministeriet. Der søges således om indtægts- og udgiftsbevillinger til disse. Samlet set ingen økonomisk konsekvens for Slagelse Kommune, idet der er tale om indtægter fra ministeriet – totalt neutralt da modtagne indtægter anvendes fuldt ud i 2018.
Det gælder følgende puljer fra Sundheds- og Ældreministeriet er modtaget tilsagn om midler fra følgende puljer:
- Værdighedsmidler 2018 med 15,552 mio. kr. Disse er udmøntet jf. udvalgsbeslutning i efteråret 2017, men den bevillingsmæssige korrektion skal ske nu.
-   Puljemidler til ”Bedre bemanding” med 7,488 mio. kr. Redegørelse for anvendelse er indsendt til ministeriet, endelig godkendelse afventes pt.
- Puljemidler til ”Klippekort til alle beboere på plejecentre” er pristalsreguleret, hvorefter der modtages ekstra 0,138 mio. kr. i 2018 (herefter det samlede tilskud i 2018 er på i alt 5,309 mio. kr. Denne korrektion skal bevillingsberigtiges, da det oprindelige beløb er budgetafsat tidligere.
Ekstra midler til udvalgets budgetområde:
Værdighedspolitik i 2018, skal som nyt også beskrive hvordan ældreplejen arbejder med pårørende. For at styrke kommunernes indsatser overfor pårørende til svækkede ældre har partierne bag finanslovsaftalen for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt fra 2018 og frem. Pengene udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet. Midlerne kan eksempelvis anvendes til ansættelse af pårørendevejledere, der kan bidrage til, at pårørende får viden og værktøjer til at hjælpe bedst muligt, samt at de pårørende kan passe bedre på sig selv og være med til at sikre, at de pårørende ikke står alene og dermed forbliver raske
Derudover er der i finansloven for 2018 afsat 60 mio. kr. fra 2018 og frem til at understøtte kommunernes arbejde med en værdig afslutning på livet. Det drejer sig angiveligt om ca. 0,9 mio. kr. for hver af de 2 indsatser, i alt ca. 1,8 mio. kr. i 2018.
Vurdering
De kommunale plejecentre forventes at udvise budgetbalance samlet set ved udgangen af 2018, inkl. afvikling af overført merforbrug fra 2017 jf. igangværende handleplaner for 4 plejecentre. Det selvejende Plejecenter Antvorskov skal udarbejde handleplan for afvikling af forventet merforbrug, denne forelægges på udvalgets møde i juni.
I forhold til hjemme- og sygeplejen henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden vedrørende handleplan for hjemmeplejen samt deraf følgende behov for handleplan på sygeplejen.
Derudover er der behov for, at myndighedsområdet – omfattende visitation til hjemmepleje, plejevederlag, huslejetab samt øvrige myndighedsområder - analyseres tæt frem til næste budgetopfølgning, hvor der vil blive forelagt forslag til handleplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er behov for nedenstående bevillingsmæssige ændringer:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Værdighedsmidler
Pleje og Omsorg
7.01
15.552
-15.552
 
 
 
Drift
Klippekort plejecentre
Pleje og Omsorg
7.01
138
-138
 
 
 
Drift
Bedre bemanding
Pleje og Omsorg
7.01
7.488
-7.488
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 2 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at opfølgning på handleplaner fra 4 kommunale plejecentre jf. bilag 3 godkendes
3.    at der til politik område 07.01 Pleje og Omsorg, gives en udgifts- og indtægtsbevilling på 15,552 mio. kr. vedr. Værdighedsmidler 2018
4.    at der til politik område 07.01 Pleje og Omsorg, gives en udgifts- og indtægtsbevilling på kr. 0,138 mio. kr. til ekstra puljemidler til ”Klippekort på plejecentre” i 2018
5.    at der til politik område 07.01 Pleje og Omsorg, gives en udgifts- og indtægtsbevilling på kr. 7,488 mio. kr. til puljemidler vedr. ”Bedre bemanding”
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker at gendrøfte opfølgningen omkring handleplanerne på plejecentrene.
Udvalget følger i øvrigt indstillingerne.

4. Handleplan 2018 for Hjemmeplejen (B)

4.     Handleplan 2018 for Hjemmeplejen (B)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2018-216301                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget forelægges udkast til handleplan for afvikling af forventet merforbrug på hjemmeplejens drift i 2018. Derudover får udvalget endvidere orientering om analyser af sygeplejens økonomi med henblik på sag, der fremlægges for udvalget ved juni mødet.
Baggrund
De første budgetopfølgninger på hjemmeplejens drift i 2018 viser et estimeret merforbrug i regnskab 2018 i størrelsesordenen 12 mio. kr. Der er tale om merforbrug på ren drift 2018. Udgangspunktet er de nuværende kendte faktorer samt under forudsætning af, at der ikke sker ændringer resten af året.
Der er derfor udarbejdet forslag til handleplan, som beskriver indsatsområder, mål, handlinger, konsekvenser samt forventet økonomisk effekt.
Det skal bemærkes, at der på udvalgets møde i april 2018 blev godkendt handleplan for afvikling af overført merforbrug på hjemme- og sygeplejen fra 2017 på i alt ca. 6,5 mio. kr. Dette beløb er derfor ikke indregnet i ovennævnte handleplan for nedbringelser af forventet merforbrug på ren drift 2018. Den handleplan afventer Økonomiudvalgets behandling.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Udkast til handleplan for hjemmeplejens drift 2018 ses i bilag 1. Handleplanen beskriver, hvilke indsatser, der foreslås igangsat med det mål at bringe økonomien i balance ved udgangen af 2018.
Udkast til handleplan beskriver gennemførsel af følgende indsatsområder:
- Sygefravær
- Ruteplanlægning
- Vagtplanlægning
- Vikarudgifter
- Tilpasning af normering
Hvilke, på nuværende tidspunkt, samlet set forventes at reducere merforbrug med ca. 5,5 mio. kr.
Derudover beskriver handleplanen udarbejdelse af ny takst- og afregningsmodel for de sundhedslovsydelser, der uddelegeres fra sygeplejen til udførsel i hjemmeplejen. Dette vil, ud fra foreløbige beregninger, angiveligt betyde nedbringelse af merforbrug i hjemmeplejen i størrelsesordenen 6,5 mio. kr.
Såfremt disse handleplansindsatser bliver til virkelighed med fuld effekt, vil det være medvirkende til, at skabe økonomisk balance i hjemmeplejen. Udviklingen følges tæt hele tiden. Det kan, senere på året, blive nødvendigt med en drøftelse i Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvis det administrativt vurderes, at det kan komme på tale med oplæg til serviceforringelser.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de beskrevne indsatser er realistiske.
En væsentlig konsekvens af handleplanen vil være, at Sygeplejens økonomi bliver udfordret. Årsagen er, at en ny takstmodel for konkret afregning af timer uddelegeret fra sygeplejen til udførsel af hjemmeplejen vil medføre, at sygeplejen skal afregne i størrelsesordenen ca. 6,5 mio. kr. mere til hjemmeplejen end hidtil.
Der vil derfor være behov for, at der analyseres nærmere på sygeplejens økonomi samt opgaveportefølje. Det anbefales, at der kikkes nærmere på følgende:
- Antal visiterede timer i sygeplejen kontra det vedtagne budget for 2018
- Udviklingen i antal visiterede timer i sygeplejen over de seneste år samt fordelingen af opgavetyper. Dette kan være med til at dokumentere, hvorvidt der er sket en opgaveglidning fra region/sygehus til kommunen
- En kortlægning af, varighed på forløb hos den enkelte borger med hjælp fra sygeplejen – med andre ord; et fokus på, hvordan man sikrer, at sygeplejens opgaver følges op og afsluttes – evt. med efterfølgende opgave fast i hjemmeplejens regi
- En model for, hvordan det sikres, at uddelegerede sundhedslovsydelser fra sygeplejen til hjemmeplejen følges op og afsluttes. Der bør etableres en incitamentsstruktur for sygeplejen til dette, idet der modsat kan være en risiko for, at mængden af sundhedslovsydelser uddelegeret til hjemmeplejen vokser – uden sammenhæng til økonomi.
Der vil på udvalgets møde i juni blive fremlagt sag vedrørende sygeplejens økonomi samt indsatser, der kan bringe balance.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser fremgår ud for hver enkelt indsats i handleplanen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter udkast til handleplan og beslutter denne.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager til efterretning, at der analyseres nærmere på sygeplejens økonomi og indsatser, der kan bringe den i balance, og at der på baggrund af disse analyser fremlægges sag på udvalgsmødet i juni måned
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget vil gerne have fremlagt indtryk af, om der er overensstemmelse mellem økonomi og opgaver på området i forhold til det politisk besluttede serviceniveau.
Udvalget følger i øvrigt indstillingerne.

5. Etablering af læge-/sundhedshus (B)

5.     Etablering af læge-/sundhedshus (B)

Sagsnr.: 330-2018-24895               Dok.nr.: 330-2018-209155                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
På Finansloven for 2017 er der afsat 800 mio. kr. over 4 år (200 mio. kr. årligt i 2017-2020) til en pulje til læge- og sundhedshuse. Puljen skal være med til at øge andelen af større lægehuse til etablering af større praksisser, der samarbejder med andre sundhedsfaglige indsatser, herunder kommunale sundhedsindsatser. Puljen skal være med til at fremme rekruttering og fastholdelse af læger i almen praksis.
Med opslaget udmøntes i 2018 200 mio. kr., som aktuelt er i gang med at blive udmøntet, men endnu ikke er offentliggjort. Slagelse kommune har ikke søgt puljen inden 5. marts, som var ansøgningsfristen. De resterende midler fra puljen udmøntes i forbindelse med udspil om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen i 2018.
Puljen har kunne ansøges til:
· Etablering eller udbygning af moderne læge- og sundhedshuse, hvor alment praktiserende læger og evt. andre relevante faggrupper f.eks. speciallæger og kommunale sundhedstilbud arbejder sammen i større enheder.
· Midler til indkøb af nødvendigt udstyr/apparatur til varetagelse af behandlingsopgaver i læge- og sundhedshuse.
Ved ansøgningen af puljen vægtes følgende
· At der er tale om koordineret indsats mellem kommune og regioner, herunder almen praksis, som sikrer befolkningen i det pågældende nærområde sundhedsfaglig behandling.
· At der i samarbejdet mellem kommune og region prioriteres gensidigt kendskab til hinandens tilbud.
Med baggrund i ovennævnte puljeopslag er det relevant at forholde sig til lægedækningen i Slagelse kommune. Region Sjælland beskriver, at der ses udfordringer med at besætte de ydernumre for praktiserende læger, der bliver ledige i Slagelse kommune. Disse rekrutteringsvanskeligheder kan på sigt have betydning for lægedækningen i Slagelse Kommune, og i den nærmeste fremtid særligt Korsør, hvor flere af de nuværende alment praktiserende læger nærmer sig pensionsalderen.
Lægerne i Korsør har tidligere været i dialog med kommunen, da de ser en fordel i, at der etableres læge-/Sundhedshus i byen.
Fra dialog med regionen er det bekræftet, at et middel til at tiltrække yngre læger kan være læge- og sundhedshuse, hvor flere fagfællesskaber er let tilgængelige, og det er en fordel, hvis lægen kan nøjes med at leje lokaler.
Administrationen har været i dialog med Center for Kommunale Ejendomme (CKE), som fortæller, at da der endnu ikke er konkrete tanker om placering, interesseparter mm ift. et eventuelt projekt, er det for tidligt at kapitalisere en evt. kommunal udgift til et læge-og sundhedshus. Hvis et læge- og sundhedshus etableres i sammenhæng med allerede eksisterende kommunale tilbud, kan udgiften holdes lavt og muligvis så lav, at lejeindtægter kan dække udgifterne. Der skal dog findes midler til konkretisering af et projekt. Det betyder midler til skitsering, projektering mm. Disse anslår CKE til at ligge i et niveau mellem 500.000 til en million.
Puljeopslaget giver ingen konkrete anvisninger på, hvor mange af udgifterne til etablering, der kan dækkes af en ansøgning, og vi ved endnu ikke, om opslaget i 2018 har samme ordlyd.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Som forberedelse til det kommende puljeopslag, kan administrationen iværksætte en undersøgelsesfase, hvor interesserede aktører inviteres til dialog. Dialogen skal klarlægge, om der forsat er interesse for etablering af læge- og sundhedshus, og resultaterne af denne forelægges politisk til videre beslutning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at et læge- og sundhedshus vil kunne bedre mulighederne for rekruttering af nye læger til Slagelse Kommune, men det er endnu usikkert, om en puljeansøgning kan give midler til et sådan projekt og usikkert, hvor mange midler, der kan gives af den vej.
Hvis den indledende undersøgelse peger på interesse for etablering af læge- sundhedshus, og der skal arbejdes videre med konkretisering af dette, vil det kræve tilførsel af midler til konkretisering af et projekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser ved en indledende undersøgelsesfase, men hvis et læge- og sundhedshuse skal konkretiseres til en bestemt lokation og overslag på økonomi for stedet, så skal der afsættes midler til dette.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningen har ikke konsekvenser for andre udvalg. Et læge- og sundhedshus vil styrke Slagelse kommunes evner til at leve op til visionerne i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om administrationen skal iværksætte en undersøgelsesfase vedrørende læge- og sundhedshus
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker, at administrationen iværksætter en undersøgelsesfase, der kan kvalificere et oplæg. Herunder også afdækning af behov i hele kommunen på både kort og langt sigt. Eksterne aktører, herunder Kommunalt Lægeligt Udvalg, inddrages i processen.

6. Ansøgning om økonomisk støtte til udskiftning af køkkenudstyr i Brugercaféen Lützensvej (B)

6.     Ansøgning om økonomisk støtte til udskiftning af køkkenudstyr i Brugercaféen Lützensvej (B)

Sagsnr.: 330-2018-7070                 Dok.nr.: 330-2018-204142                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal bevilliges midler til Brugercaféen Lützensvej i Korsør jvnf. ansøgning i bilag 1.
Udvalget skal beslutte, om der skal budgetafsættes et beløb til Brugercaféen fremadrettet, eller om finansiering af udskiftninger i køkkenudstyr m.v. skal finansieres gennem caféens indtægter fra salg af mad.
Baggrund
Center for Sundhed og Ældre har den 8. marts 2018 modtaget ansøgning fra Brugercaféen Lützensvej om bevilling af midler til indkøb af opvaskemaskine kr. 55.245.
På udvalgsmøde den 3.12.2014 godkendte udvalget en bevilling på kr. 11.883,15 til indkøb af printer, kasseapparat, stegepande m.v.  På udvalgsmøde den 06.09.2017 godkendte udvalget en bevilling på kr. 60.488 til indkøb af kipsteger, afrydningsvogn m.v.
Af sagsfremstilling den 3.12.2014 fremgår det, at Brugercaféen på Lützensvej er placeret på Plejecenter Lützensvej og tidligere har fået driften finansieret af et særskilt budget hertil. Som led i harmonisering af plejecentrene blev budgettet skåret væk, og caféen skal i dag selv finansiere driften via indtægter fra salg af mad. I øvrigt i lighed med andre brugercafeer.
På udvalgsmødet den 6. september 2017 godkendte udvalget indstilling om, at Brugercaféen fremadrettet hæver priserne minimalt med henblik på opsparing til nye udskiftninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tildele økonomisk støtte til ny opvaskemaskine kr. 55.245 eller vælge at afslå ansøgningen.
Såfremt udvalget vælger at tildele økonomisk støtte, skal det besluttes, hvor pengene skal tages fra (drift).
Udvalget kan vælge, at der budgetafsættes et beløb til udskiftninger i køkkenudstyr i Burgercaféen eller udvalget kan vælge, at Brugercaféen skal finansiere udskiftninger gennem indtægter fra salg af mad.
Vurdering
Det er fortsat administrationens vurdering, at Brugercaféen er et efterspurgt tilbud, der skaber værdi for brugerne, blandt andet ved at forebygge ensomhed, som er et af fokusområderne i Værdighedspolitikken. Dertil kommer, at tilbuddet drives af engagerede frivillige ressourcer.
Administrationen anbefaler, at Brugercaféen fremadrettet hæver priserne minimalt, således at fremtidige nødvendige indkøb er fuldt finansieret af Brugercafeen. I lighed med øvrige brugercafeer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter om der skal tildeles økonomisk støtte kr. 55.245 til indkøb af ny opvaskemaskine til Brugercaféen Lützensvej og givet fald finansieringen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget er positivt indstillet overfor brugercafeens anmodning.
Administrationen retter henvendelse til Plejecenter Lützensvej for at drøfte mulighederne for at dække udgifterne.
Administrationen afdækker i øvrigt vilkårene omkring brugercafeerne til drøftelse i udvalget i forhold til fremtidig drift af brugercafeer.

7. Vedtægt for Ældrerådet i Slagelse Kommune (B)

7.     Vedtægt for Ældrerådet i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-24975               Dok.nr.: 330-2018-210434                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til Vedtægt for Ældrerådet.  
Baggrund
Ældrerådet har efter nyvalg af medlemmer til Ældrerådet 2018-2021 vedtaget Ældrerådets forretningsorden. Samtidig har Ældrerådet i sit møde 30. januar 2018 besluttet at fremsætte følgende forslag til justeringer af vedtægt for Ældrerådet, som skal godkendes af udvalget.
§ 6 Konstituering – tilføjes:
”Ældrerådet organiseres i arbejdsgrupper”
”Teknik –og miljøarbejdsgruppen
Økonomi – budgetarbejdsgruppen
Sundhed – Forebyggelse – Kulturarbejdsgruppen
Omsorgs – pleje –og aktiveringsarbejdsgruppen
Aktivitets –og Pr-arbejdsgruppen
Kostarbejdsgruppen
Hjemmesidearbejdsgruppen
Ad Hoc arbejdsgrupper”
§ 7 Økonomi og bistand fra kommunen tilføjes:
”Rådets medlemmer får et årligt beløb til dækning af telefon/kontorholdsudgifter i forbindelse med rådets arbejde”
Herudover skal administrationen efter Ældrerådets godkendelse af ændringer tilføje yderligere en ændring til §3 Samarbejde – Seniorudvalget og Sundheds- og Forebyggelsesudvalget ændres til ”Forebyggelses- og Seniorudvalget”.
Forslag til ny ændret vedtægt og den hidtidige vedtægt, godkendt af Slagelse Kommune 20. december 2015 fremgår af bilag.
Retligt grundlag
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Ældrerådet er en selvstændig forvaltningsenhed og er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Kommunalbestyrelsen fastsætter i samarbejde med ældrerådet vedtægter for ældrerådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende Ældrerådets nye vedtægt eller at fastholde nuværende vedtægt. Udvalget kan også komme med ændringsforslag til vedtægt. I så fald anbefaler administrationen, at disse sendes til Ældrerådets behandling.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Ældrerådets Vedtægt godkendes med de foreslåede ændringer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender Vedtægt for Ældrerådet med de indeholdte ændringer
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Godkendt.

8. Orientering om håndholdt sygefraværsindsats i CSÆ 2018 (O)

8.     Orientering om håndholdt sygefraværsindsats i CSÆ 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-4271                 Dok.nr.: 330-2018-210898                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den håndholdte sygefraværsindsats i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
På udvalgsmøde den 5. april 2018 blev udvalget orienteret om sygefraværsstatistik for 4. kvartal 2017. I den forbindelse ønskede udvalget en orientering om den håndholdte sygefraværsindsats i CSÆ.
Den håndholdte sygefraværsindsats bygger på Slagelse Kommunes koncept ”Hold hus med sygefraværet”, hvor samarbejdet mellem ledelse, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant er et centralt element (TRIO’en). Der er tale om en involverende proces, som blandt andet indeholder analyse og drøftelse forud for, at beslutninger tages, og handlinger føres ud i livet. For at gøre handlinger og beslutninger så relevante og nærværende som muligt, arbejdes der på lavest muligt organisatoriske niveau.
Et internt arbejdsredskab i konceptet er udarbejdelsen af en Handleplan. Handleplanen er dynamisk. Handleplaner uddybes på udvalgsmødet.
Den håndholdte sygefraværsindsats adskiller sig fra den almindelige ”Hold hus med sygefraværet” indsats ved, at processen i den håndholdte indsats understøttes af en arbejdsmiljøkonsulent fra Center for HR, som også tilbyder at deltage i TRIO-møder.
Den håndholdte sygefraværsindsats består af flere elementer:
Forberedende møderække med lederen
· Etablering af samarbejde mellem leder og konsulent
· Det aktuelle fravær og historisk udvikling i fraværet
· Trivsel
· Fraværsmønstre, herunder hyppigt fravær
· §56 samt skånehensyn
· Medarbejdersammensætning
· Omsorgssamtaler og andre samtaler
· Arbejdspladsens historik i forhold til tidligere indsatser og erfaringer
· Leders personlige erfaringer, holdninger og tilgange til sygefravær og trivsel
· Identifikation af udfordringer
· Ideer til handlinger og indsatser
· Planlægning af møde med TRIO’en.
I den håndholdte sygefraværsindsats har der været afholdt cirka 65 forberedende møder med ledere fordelt på de involverede arbejdspladser. Herudover har der været en del telefonisk bistand.
Møde i TRIOérne
· Etablering af samarbejde i TRIO og med konsulent
· Forståelse for egne roller og rollens betydning for arbejdet med sygefraværet
· Præcisering af opgaven, herunder konceptet ”Hold hus med sygefraværet”
· Kommunikation og aftaler
· Teorier om sygefravær og årsager – hvad siger forskningen?
· Teorier om arbejdsmiljø
· Drøftelse af erfaringer, holdninger og tilgange til arbejdet med sygefravær og trivsel
· Præsentation af det faktuelle sygefravær
· Identifikation af udfordringer
· Aftaler om handlinger og indsatser her og nu – og på sigt.
Indholdet på de enkelte TRIO-møder tager udgangspunkt i situationen på den aktuelle arbejdsplads.
Der har været gennemført 12 møder med TRIOér og/eller MED-møder fordelt på de involverede arbejdspladser.
Processer med hele eller dele af medarbejdergruppen
Der har været gennemført processer med medarbejdergrupper tilpasset den enkelte arbejdsplads. Målet for processerne har været konkrete aftaler om handlinger til nedbringelse af sygefraværet. Eksempler på indhold i processerne er planlægning, kommunikation, synlig ledelse og samarbejde.
Der har i alt været gennemført 11 processer med medarbejdergrupper fra involverede arbejdspladser.
Temamøder
Der har været afholdt tre temamøder, hvor TRIOér fra hele CSÆ var inviteret. Første temamøde var en afrapportering og status på arbejdet. Andet temamøde tog hul på temaerne ”Trivsel, Arbejdsmiljø og Social kapital” samt ”Ejerskab”, som begge indgår i ”Hold hus med sygefraværet”. Tredje temamøde handlede om ”Et godt sted at være”.
Følgende områder arbejder pt. med den håndholdte sygefraværsproces:
Hjemmeplejen: Grevsensgade, Halskovvej, Skovparken, Dalmose, Præstevangen, Kalundborgvej, Holbækvej og Boeslunde.
Sygepleje: Sygeplejen Slagelse og sygeplejen Korsør/Skælskør.
Plejecentre: Møllebakken, Solbakken, Bjergbyparken, Skælskør Plejecenter og Blomstergården.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der arbejdes målrettet med at nedbringe sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre. Administrationen forventer, at ovenstående tiltag får en positiv indvirkning på sygefraværet i centret. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

9. Ventetid til genoptræning (O)

9.     Ventetid til genoptræning (O)

Sagsnr.: 330-2018-23691               Dok.nr.: 330-2018-200488                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om årsager til øget ventetid på genoptræningsopgaver jf. Sundhedslovens §140, som opfølgning på mødet afholdt i Sundheds- og forebyggelsesudvalget d. 6. marts 2018.
Baggrund
Sundhed og Træning har på baggrund af satspuljemidler rettet mod nedsættelse af ventetid på genoptræningsopgaver i 2016, indført ændret arbejdspraksis. Ændringerne retter sig mod metoden til igangsætning af genoptræning, kontrol af registreringspraksis samt generel opgavevaretagelse på tværs af lokationer ved lokal stigning af sager.
Tal fra Sundhed og Træning
Første kvartal 2017
Første kvartal 2018
Normering
27,9
29,6
Sygefravær
4,41 procent
8,92 procent
Antal nye forløb
(Perioden 1.jan til d.d.)
781 borgere
704 borgere
Gns. ventetid
(Perioden 1.jan til d.d.)
6,65 dage
7,70 dage
Gns. aftalevarighed
(Perioden 1.jan til d.d.)
3,56 timer
4,19 timer
Gns. forløbslængde
(Gennemførte forløb)
104 dage
133 dage    
Gns. aftalevarighed
(Gennemførte forløb)
8,71 timer
11,57 timer
Normeringen i Sundhed og Træning var i første kvartal 2017 på 27,9 fuldtidsansatte terapeuter. Normeringen for samme periode 2018 var på 29,6 terapeut.
Sygefraværet i Sundhed og Træning er i første kvartal 2018 højere end i 2017 og har ligget højere end normalt i store dele af 2017. Dette kan forklares med flere sygemeldinger grundet udefrakommende skader og dermed ikke relateret til påvirkninger, der er arbejdsrelaterede. Udfordringen ved det stigende sygefravær har været, at der ved vikardækning i forbindelse med længere tids sygefravær, ses en nedgang i produktion inden nyt personale er lært op. Ligeledes tager det tid fra det faste personale at introducere en ny kollega, tid der går fra direkte borgerrelaterede opgaver. Ved sygefravær er refusionen pr. 1. januar 2018 reduceret markant, hvilket har ændret mulighederne for vikardækning ved lang tids sygefravær.
Analyse af området viser et fald i antallet af sager i samme periode fra 781 i 2017 til 704 2018, samt en stigning i gns. ventetid ved opstart af forløb til 7,7 dage. Derved leves der ikke op til sundhedsaftalens krav om opstart inden 7 hverdage. Analysen peger desuden på et muligt øget serviceniveau i 2018, ift. gennemsnits aftalevarighed (borgerrettet) og forløbslængde. Dette kan skyldes øget opgavevaretagelse på hold, set ift. tidligere perioder, hvorved borger får mere tid, uden det nødvendigvis kræver mere terapeuttid.
Analysen tager ikke forbehold for, hvorvidt den øgede aftalevarighed og forløbslængde er placeret på få borgere eller et generelt løft af serviceniveauet, da det baseres på et gennemsnit. Opgørelse over stratificering i perioden peger mod, at det i højere grad er placeret på enkeltsager (se bilag).
Generelt er der en antagelse om, at borgerne har større sygdomskompleksitet end tidligere, og at sagerne derfor kræver mere aftaletid end tidligere, hvilket er i tråd med udviklingen på syge- og hjemmeplejeområdet. Administrationen forsøger p.t. på flere måder at afdække omfanget af den oplevede øgede sygdomskompleksitet.
Retligt grundlag
Sundhedslovens §140
Handlemuligheder
Der er igangsat månedlig kontrol af registreringspraksis via LIM for at sikre datagrundlag.
Der er igangsat månedlig kontrol af flow i sager ved hjælp af data fra LIM, med fokus på at sagerne afsluttes rettidig.
Der arbejdes fremtidigt mod at synliggøre de enkeltsager, som ligger højst ift. forbrug af ydelser. Disse data skal bruges aktivt i den daglige planlægning af området. Opgaven er placeret hos faglige koordinatorer i Sundhed og Træning.
Der kigges ligeledes på at ændre praksis ved indkaldelse til genoptræning. Som det er nu, indkaldes borgerne primært ved telefonopkald fra terapeut, med formål om at lave en faglig vurdering af borgers situation og handle hurtigt, hvor det er nødvendigt. Medarbejderne har givet udtryk for, at der er sager, som kan indkaldes pr. automatik via brev. Derfor iværksættes en dialog med relevant medarbejderinddragelse for at finde frem til de kategorier af sager, som kan indkaldes uden foregående terapeutkontakt.
Der er fokus på at nedbringe sygefraværet, og det arbejdes der på ved hjælp af omsorgssamtaler og generelle sygefraværsindsatser i afdelingen. Det forventes, at sygefraværet vil falde i løbet af 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det ekstraordinært høje sygefravær, samt enkeltsager med stort træningsbehov har påvirket ventetiden negativt. Det forventes, at handlingerne vil få ventetiden til at falde igen, men det skal følges tæt for at sikre effekt af handlingerne.
Trivselsmålingen i afdelingen var en lille smule bedre i 2017 end ved den foregående måling, dette tages som en indikator på god trivsel i afdelingen. Ligeledes var borgertilfredshedsanalysen svagt bedre end ved sidste måling, hvilket også indikerer en generel tilfredshed med tilbuddet hos borgerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Udvalget får opfølgning på denne orientering november 2018
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Indstillingerne følges.

10. Midlertidige boliger (O)

10.   Midlertidige boliger (O)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2018-211181                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte videre proces, herunder hvad udvalget yderligere ønsker belyst, forud for beslutning om anvendelse af midlertidige boliger, antal boliger samt personalekompetencer og personalesammensætning mm.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønskede på mødet i april en opfølgning på initiativerne nævnt i Strategi for boliger til ældre. Herunder særligt midlertidige boliger, rehabiliterings- og aflastningspladser samt permanente træningsfaciliteter.
Strategi for boliger til ældre beskriver følgende ønskede effekt:
- Der er mulighed for, at blive boende længst muligt i eget hjem med tilknyttede nødvendige tilpasninger i boliger, beliggende i landsbyer og landområder, hvilke er økonomisk holdbare for seniorer generelt
- Der findes bofællesskaber for seniorer, hvilke er økonomisk holdbare for seniorer generelt
- Vedvarende fokus på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser på sygehuset. Antal midlertidige boliger justeres løbende, for at opfylde behovet
- Der findes en permanent løsning omkring midlertidige boliger tilpasset behovet, samtidig skal det fremadrettede behov for plejeboliger dækkes
- Der findes en løsning for etablering af permanente træningsfaciliteter i forbindelse med de midlertidige boliger
- Det er målet, at alle plejecentre kan rumme de demente, med deraf opkvalificering af medarbejdere til dette. Fremadrettet skelnes på plejecentrene ikke mellem somatiske og demente beboere
- Midlertidige boliger kan med fordel tænkes sammen med Sundhedshus og genoptræning, for at skabe sammenhængskraft og sammenhængende forløb for den enkelte borger
- Nærhedsprincippet er prioriteret
I strategien er nævnt følgende initiativer:
· Der sker afklaring i forhold til fremtidigt behov og dermed anvendelse, med tilhørende økonomi, i forhold til de 24 boliger på Blomstergården, som har været midlertidigt brugt af Skælskør Plejecenter
· Kommunen bør overveje fremadrettet, om der i kommune- og lokalplanen skal øremærkes boligarealer til ex. +60-årige, kombineret med fælles boligområder for flere aldersgrupper
· Behovet for aflastningspladser skal fortsat være i fokus, som udgangspunkt fastholdes 1 aflastningsplads i henholdsvis Korsør og Skælskør
· De 7 midlertidige boliger på Bjergbyparken kan evt. gøres permanente. Hvis der viser sig behov, kan antallet justeres. Total set er der mulighed for, at etablere yderligere 8 boliger på Bjergbyparken
· Muligheder afdækkes for etablering af en afdeling/enhed for de mest demente borgere, som er udad-reagerende
· Der opstilles forskellige scenarier for etablering af Sundhedshus. Herunder med tydeliggørelse af samarbejdspartnere og finansieringsmodeller. Der henvises til separat sagspunkt på indeværende dagsorden.
I denne sag præsenteres effektanalyse på midlertidige boliger på Blomstergården. Analysen ses i bilag 1. Denne kan danne grundlag for udvalgets videre drøftelser.
Retligt grundlag
Servicelovens § 83 og § 84.
Handlemuligheder
Midlertidige pladser
Begrebet midlertidige pladser dækker over flere typer af boliger til ældre; aflastningspladser, midlertidige pladser og rehabiliteringspladser. Der henvises til bilag 1 for yderligere uddybning.
Der er pt. 37 midlertidige pladser, som fordeler sig sådan:
1. Blomstergården; 24 midlertidige pladser:                                                                      Består af 3 aflastningspladser, 15 midlertidige pladser og 6 rehabiliteringspladser. Når beboerne fra Skælskør Plejecenter flytter tilbage til Skælskør i maj, vil der fra juni 2018 være 24 yderligere ledige boliger på Blomstergården. Disse kan evt. anvendes til en form for midlertidige pladser. Der er imidlertid ikke afsat budgetmidler til drift af disse.
2. Bjergbyparken 11 midlertidige pladser:                                                                    I Bjergbyparken blev i 2017 etableret i alt 8 midlertidige pladser. Disse er finansieret via midler afsat under myndighedens visitationsbudget, idet tænkningen er, at de midlertidige boliger er billigere end mange visiterede timer til borger i eget hjem samt en bedre løsning for borgerne. Antallet af midlertidige boliger på Bjergbyparken udvides til i alt 11 i løbet af kort tid. De yderligere 3 pladser finansieres også via visitationsbudgettet.
3. Skælskør Plejecenter; 1 midlertidig plads:                                                                                       Samtidig med, at beboerne flytter tilbage til det ombyggende Skælskør Plejecenter etableres 1 midlertidig bolig primært til aflastningsophold (Skælskør Plejecenter vil herefter bestå af 29 somatiske boliger og 1 midlertidig bolig).
4. Solbakken Plejecenter; 1 midlertidig plads:                                                                                         På Solbakken Plejecenter findes i dag 1 midlertidig bolig. Denne anvendes primært til aflastning.
Behov for midlertidige pladser
Der skelnes mellem borgere med et potentielt behov for midlertidig plads og borgere med et uopsætteligt behov. Der findes udelukkende iagttagelser fra medarbejderne. For at kunne give et kvalificeret skøn over behov for midlertidige pladser, er igangsat registrering af behov. På mødet i juni forventes at kunne fremlægges de første opgørelser af behov.
Resultat af effektmåling på midlertidige pladser
Der er foretaget effektmåling af alle rehabiliteringsforløb i 2017. Ikke alle forløb på aflastnings- og midlertidige pladser indgår i effektmålingen.
Effektanalysens highlights er overordnet set:
ü Stor effekt af rehabilitering og midlertidigt ophold – størst effekt af rehabiliteringsophold på Blomstergården
ü Optimal varighed af rehabiliteringsophold ser ud til at være i størrelsesordenen 21-30 dage
ü Rehabiliteringspladser kan med fordel anvendes til de borgere som forventes at opnå en effekt af et rehabiliteringsophold. Øvrige borgere vil med fordel kunne gives et målrettet tilbud til den enkeltes behov. Der tænkes her på eksempelvis borgere med behov for palliativ pleje, borgere med demens i aflastningsbolig, borgere medborgere udskrevet fra hospitalet som er for syge til at komme hjem og for dårlige til at træne, som har behov for rekonvalescens-ophold inden rehabiliteringsforløb.
Effektanalysens sammenfatning og anbefaling:
· Midlertidige rehabiliteringsboliger anvendes fremadrettet til borgere som kan have glæde af opholdet, med direkte effekt på graden af selvhjulpen hed og dermed højere livskvalitet efterfølgende
· Midlertidige boliger på Blomstergården anvendes udelukkende til rehabilitering, for herved at opnå mulighed for endnu flere forløb og dermed større effekt for flere borgere. Samtidig vil kunne terapeuter kunne anvendes mere fleksibelt og dermed skabe et intensivt rehabiliteringsmiljø
· Et forøget antal midlertidige pladser vil give mulighed for, at flere af de borgere - der i dag vurderes at have et potentielt rehabiliteringsbehov – kunne tilbydes ophold
· Rehabiliteringsophold kan med fordel fastsættes til 3 uger
· Behov for tæt opfølgning på alle forløb
· Øvrige borgere tilbydes målrettede tilbud/ophold svarende til deres diagnose. Her tænkes på blandt andet aflastningsophold, hvilke lmed fordel kan finde sted på aflastningspladserne på øvrige plejecentre.
Træningsfaciliteter ifm. midlertidige boliger
På Blomstergården er der ikke i de eksisterende bygninger plads til træningsfaciliteter. Der er derfor etableret træningsfaciliteter af midlertidig karakter i en pavillion i tilknytning til rehabilitereingsboligerne.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i april 2017 blev drøftet evt. etablering af boliger til midlertidigt ophold samt træningsfaciliteter. Der blev da præsenteret alternative løsninger samt foreløbige økonomiske estimater. Der henvises til bilag 2a-d. Sagen har ikke været behandlet efterfølgende.
Boliger for demente
I den nuværende budgettildelingsmodel for plejecentre skelnes mellem somatiske boliger og boliger til demente. Budget til somatisk plejebolig udgør i 2018 327.072 kr. årligt, denne takst anvendes ligeledes til aflastningspladser. Til skærmet plejebolig er taksten 444.306 kr.
Der findes i dag 24 skærmede plejeboliger på Blomstergården, 7 på Møllebakken, 16 på Skovvang, 10 på Solbakken, 8 på Stillinge, 24 på Smedegade og 24 på Quistården, i alt 113 skærmede plejeboliger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der i dag ikke er tilstrækkelige rehabiliteringspladser til de borgere, der reelt har behov, og som vil kunne drage fordel af et rehabiliteringsophold. Samtidig er det administrationens vurdering, at der generelt gennem de seneste år er en tendens til en større sygeplejefaglig kompleksitet hos borgerne. Blandt flere paramenter også som et resultat af kortere indlæggelsestid på sygehuse.
Tendensen medfører alt andet lige et større behov for både midlertidige pladser, men i høj grad også rehabiliteringspladser. En forøgelse af rehabiliteringspladserne vil medføre, at borgere efterfølgende har mindre brug for pleje i eget hjem (samt genoptræning). Samtidig vil det øge borgers livskvalitet og værdigheden omkring borgeren.
En forøgelse af de midlertidige pladser vil give mulighed for, at flere af de borgere, der i dag vurderes at have gavn af et rehabiliteringsophold vil kunne tilbydes dette.
Det er administrationens vurdering, at der er behov for etablering af permanente træningsfaciliteter. Dette optimalt set i sammenhæng med rehabiliteringspladser og genoptræningsfaciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt de 24 boliger på Blomstergården, som bliver ledige fra juni 2018, skal anvendes til midlertidige boliger, vil der skulle frembringes finansiering til drift af disse. Drift svarende til 24 somatiske plejeboliger udgør ca. 8 mio. kr. Såfremt boligerne ønskes anvendt til rehabiliteringsboliger, er der behov for ansættelse af terapeuter for sikring af rehabiliterende faglighed og dermed effekt af opholdet for borgeren. Derudover vil der være behov for ekstra ressourcer i form af sygeplejersker. De nuværende 6 rehabiliteringsboliger tildeles budget svarende til skærmede boliger + ekstra midler til terapeuter mm. Såfremt de 24 boliger ønskes anvendt til rehabiliteringsboliger og/eller midlertidige boliger, skal der afdækkes ressourcebehov, idet der vil blive skabt større fleksibilitet for udnyttelse af personalet. 
Der kan udarbejdes detaljerede beregninger til udvalgets møde i juni 2018.
Endeligt skal bemærkes, at såfremt de 24 ledige boliger på Blomstergården står ubenyttet i resten af 2018 vil det betyde udgifter til huslejetab på ca. 0,7 mio. kr. Denne udgift afholdes af Myndighedsafdelingens budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen pt.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen og tager stilling til videre proces, herunder hvilke ting der ønskes fremlagt på mødet i juni 2018.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker i juni at drøfte midlertidige boliger.
Udvalget vil gerne have afdækket prisoverslag ved anvendelse af 24 boliger på Blom-stergården til rehabiliteringsboliger og/eller midlertidige boliger (drift samt personale). Med tilknyttede træningsfaciliteter. Samtidig ønsker udvalget behovet for midlertidige boliger tydeliggjort, både på kort og langt sigt.
Derudover ønsker udvalget en status på aflastningsboliger, herunder også behovet.
Bjergbyparkens midlertidige boliger skal medtages i beregningen.

11. Kompetenceplan 2018 (B)

11.   Kompetenceplan 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-225897                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået den kompetenceplan, som udvalgene drøftede på møderne i marts, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Forslag til kompetenceplanen var til drøftelse på alle fagudvalg i marts 2018. Ud over opdateringen ifht. ny styrelsesvedtægt er bemærkningerne fra fagudvalgene indskrevet i det nye forslag til kompetenceplan. 
Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
Byrådet kan vælge ikke at uddelegere kompetencen, som foreslået af administrationen eller udvalgene.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Ann Sibbern (O) og Cecilie Geiker (V) anerkender ikke principperne for ændring af sty-relsesvedtægterne og kan derfor ikke stemme for ændringerne af kompetenceplanen.
Indstillingerne følges.

12. Status på Hjælpemiddelområdet (O)

12.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362               Dok.nr.: 330-2018-234690                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en status på hjælpemiddelområdets ansøgninger og overholdelse af de politisk fastsatte sagsbehandlingstider.
Baggrund
Det tidligere Sundheds- og Seniorudvalg har løbende fået en orientering om sagsmængder og sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet. Dette set i lyset af, at området igennem de seneste år har været udfordret på at kunne holde de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister som følge af, at antallet af ansøgninger til området er steget år for år.
En stadig større andel af ansøgningerne bliver akut behandlet og afgjort, hvorfor området især har været udfordret på at overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på ventelistesagerne ”øvrige ansøgninger”, hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65 hverdage. Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller som kræver længere sagsbehandlingstid; f.eks. udskiftning af kørestole, el-kørestole, el-scootere, trehjulet cykel, særlig boligretning m.m.
Afledt af situationen i 2016 besluttede Udvalget - på mødet i maj 2016, - at opnormere hjælpemiddelområdet med 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5 medarbejder til afledt drift. De nye medarbejdere blev ansat i august 2016.
Udvalget godkendte derefter i efteråret 2016 en Tids- og Handleplan for, hvorledes Hjælpemiddelområdet ville nedbringe de 80 ansøgninger, som pr. ultimo september 2016 havde overskredet den fastsatte sagsbehandlingsfrist på de 65 hverdage. Handleplanen blev fulgt og pr. 1. april 2017 var mængden af ansøgninger med overskreden sagsbehandlingsfrist bragt i 0, hvorefter det i en periode var muligt for de sagsbehandlende terapeuter at følge med og behandle og afgøre sagerne indenfor den fastsatte frist.
Årsregnskabet på hjælpemiddelområdet udviste et merforbrug i 2016 på 6,2 mio. kr., og der var en forventning om, at områdets drift i 2017 ville udvise et merforbrug i størrelsesordenen 5 mio. kr. Som følge heraf blev der, baseret på en analyse, udarbejdet en økonomisk handleplan, som Sundheds- og Seniorudvalget godkendte i foråret 2017.
Arbejdet med udmøntning af de i handleplanen i alt 8 beskrevne tiltag blev igangsat i hjælpemiddelområdet i foråret, med det mål at opnå de økonomiske resultater, som de enkelte tiltag i handleplanen beskrev.
Handleplanen fordrede bl.a., at der blev/er flyttet 1,5 stilling (sagsbehandlende terapeuter) indenfor områdets normering til to konkrete tiltag:
Nedbringelse af udgifter til APV-hjælpemidler: (sagsbehandlende terapeut – 1,0 normeret stilling): Tiltaget indebærer i praksis, at bevilling af APV-hjælpemidler pr. 20. marts 2017 er hjemtaget fra hjemmeplejen, således at det nu er en sagsbehandlende terapeut i Hjælpemiddelområdet, der bevilger APV-hjælpemidler (plejesenge, lifte, bækkenstole m.m.) efter konkrete individuelle vurderinger. Indtil marts d.å. var det de forflytningsansvarlige i hjemmeplejen, der varetog opgaven. Mængden af APV-ansøgninger udgjorde ca. 1.700 sager i 2017 og antallet i 2018 udgør p.t. ca. 700 sager opgjort til og med uge 17. 
Nedbringelse af udgifter til indkøb af nye genbrugshjælpemidler: (Indkøbskoordinator: sagsbehandlende terapeut – 0,5 normeret stilling): Tiltaget indebærer bl.a., at der pr. 25. september d.å. er oprettet en funktion som indkøbskoordinator i Hjælpemiddelområdet, hvor hovedopgaven er at sikre, at der indkøbes genbrugshjælpemidler efter princippet ”bedst egnet og billigst”. Funktionen er normeret til 0,5 stilling og varetages af en sagsbehandlende terapeut, der har det faglige kendskab til områdets produkter. Indkøbskoordinatoren forhandler bl.a. med de større leverandører med henblik på at oprette samhandelsaftaler på produkter uden for FUS-aftaler.
Fastholdelsen af serviceniveauet ændrede sig over sommeren 2017, som følge af de medarbejderressourcer, som blev/er allokeret til de konkrete tiltag/indsatser, som den økonomiske handleplan, der blev igangsat på hjælpemiddelområdet i foråret ’17, krævede for at opnå de fastsatte økonomiske resultater. Pr. ultimo september 2017 var der 38 ansøgninger, der havde overskredet sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage; hvilket Sundheds- og Seniorudvalget blev orienteret om på udvalgsmødet i oktober. Administrationen vurderede her, at det ikke ville være muligt at overholde serviceniveauet og den fastsatte sagsbehandlingstid på de 65 hverdage på ventelistesagerne, men at det hen over efteråret ville kunne nedbringes til en gennemsnitlig mængde på 25 sager i resten af 2017. Sundheds- og Seniorudvalget tog orienteringen til efterretning, men udtrykte et ønske om, at administrationen arbejdede på en midlertidig ansættelse af en medarbejder, der kunne sikre, at serviceniveauet blev fastholdt. Midlerne skulle findes inden for udvalgets ramme. Endvidere ønskede Udvalget, at det nye udvalg i 2018 følger op og får fremlagt ny status for sagsbehandlingstiderne.
Center for Sundhed og Ældre / Hjælpemiddelområdet fulgte udvalgets anmodning og ansatte medio oktober ’17 en erfaren sagsbehandlende terapeut i et vikariat. Antallet af sager var nedbragt med udgangen af 2017.
Status:
Personalenormering: 14,92 sagsbehandlende terapeut siden 1.8.2016
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet)
Indkomne ansøgninger
År 2017
År 2018 inkl. uge 17/2018
 
Genbrugshjælpemidler
 
8.987
 
3.093
 
Heraf behandlet akut/semi akut (inkl. APV-sager)
 
8.443
 
2.912
 
Sager behandlet akut/semi akut udgør i % på genbrugsområdet
 
94%
 
94%
 
Øvrige ansøgninger (ventelistesager)
 
544
 
181
Størstedelen af ansøgningerne bliver behandlet akut eller afgjort med en kort sagsbehandlingstid. I 2017 og her i 2018 udgør denne andel 94% af alle indkomne ansøgninger.
Aktuel status for ”øvrige ansøgninger” – sager på venteliste medio april 2018:
Der verserer 181 ansøgninger på ventelisten; heraf er der p.t. 33 ansøgninger, der har overskredet sagsbehandlingsfristen for afgørelse på 65 hverdage.
I 2018 har antallet af ventelistesager, der har overskredet 65 hverdage, været følgende i:
Uge   3:  15 sager
Uge 12:  45 sager
Uge 15:  31 sager
Uge 17:  33 sager
Retligt grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Handlemuligheder
Udvalget orienteres om sagen med henblik på en konkret drøftelse af eventuelle handlemuligheder, der ønskes undersøgt eller iværksat på området med henblik på at kunne overholde det politisk fastsatte serviceniveau.
Vurdering
Administrationen vurderer, at området i 2018 vil være udfordret på at overholde serviceniveauet og den fastsatte sagsbehandlingstid på de 65 hverdage på alle ventelistesager.
Vurderingen bygger på områdets fokusering i arbejdet med at nedbringe og holde budgettet i balance indebærer, at området i 2017 er tilført store og nye opgaver med hhv. sagsbehandling af APV-ansøgninger og indkøbskoordinatorfunktionen, som nu bliver løst af 1,5 terapeuter indenfor områdets personalenormering på 14,92.
Dertil har der i årets første måneder været en udskiftning i medarbejderstaben, idet 2 terapeuter er rejst og 2 nye terapeuter ansat. Heriblandt er terapeuten, der i efteråret blev ansat i et vikariat (midlertidig stilling) nu fastansat – og der er pr. 1. april ansat en ny terapeut i en midlertidig stilling (vikariat) foreløbig frem til udgangen af september d.å. 
Området følges tæt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at  Udvalget tager sagen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Udvalget bemærker, at de gerne så en tidligere orientering qua en tidligere beslutning om at øge normeringen på området. Fremadrettet forventer udvalget at blive orienteret på forhånd.
Sagen blev i øvrigt taget til efterretning.

13. Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

13.   Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

Sagsnr.: 330-2018-23917               Dok.nr.: 330-2018-201847                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Ejendomsservice vil orientere udvalget om, at man pr. 1. maj 2018 påbegynder en sortering af affald i kommunale bygninger.
Baggrund
Pr. 1. maj 2018 indføres en øget affaldssortering af husholdningsaffald fra private husstande i Slagelse Kommune. Erhvervsregulativet for affald siger, at kommunale bygninger og institutioner, også er omfattet af denne sortering. Derfor vil Ejendomsservice påbegynde en tilsvarende sortering af affald i alle kommunale bygninger.
Da det drejer sig om mange bygninger og institutioner med specielle behov, vil sorteringen blive rullet ud i etaper.
Ejendomsservice regner med, at udrulningen forløber således:
Administrative bygninger (rådhuse, biblioteker, jobcentre mv.)
Maj-juni 2018
4-5 folkeskoler hvor løsninger testes af
Maj-juni 2018
Daginstitutioner
Maj-Juni 2018
Plejecentre mv.
Juni 2018
Idrætshaller, svømmehaller mv.
Juni 2018
Folkeskoler
August 2018
Det er endnu for tidligt at estimere på hvad den samlede udgift til nye og evt. ekstra affaldsspande mv. bliver.
Den øgede sortering af affald får betydning for stort set alle ansatte og brugere i de kommunale institutioner, da de fremover skal sortere affaldet i flere fraktioner.
Sorteringen får også betydning for det tekniske servicepersonale, samt rengøringspersonalet. Den øgede arbejdsbyrde kan, udover at påvirke vores egne kollegaer, også betyde en øget omkostning de steder, hvor rengøringen er udliciteret.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orientering til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye affaldssortering kan medføre en øget udgift i de bygninger, hvor rengøringen er udliciteret, da rengøringspersonalet pålægges ekstra opgaver.
Konsekvenser for andre udvalg
En lignende sag har været på dagsorden i Erhvervs- og Teknikudvalget d. 6. april, hvor udvalget besluttede, at sagen skulle fremsendes til øvrige relevante fagudvalg.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning.

14. Varetagelse af hjemme- og sygepleje i udsatte boligområder (D)

14.   Varetagelse af hjemme- og sygepleje i udsatte boligområder (D)

Sagsnr.: 330-2018-27513               Dok.nr.: 330-2018-238466                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I de udsatte boligområder (Motalavej og Rinparken) har der gennem tiden været episoder og situationer, som har givet anledning til, at hjemme- og sygeplejen har kørt to personer ud i bil til alle opgaver i området. Hvorvidt de kører to ud til hvert besøg afhænger af den aktuelle situation.
Aktuelt er situationen sådan, at der altid køres i bil ud til områderne. På Motalavej planlægges der med to til alle besøg i aftentimerne. Det betyder en merudgift svarende til to timer hver aften. Situationen har været sådan på Motalavej siden hændelsen med stenkast tidligere i 2018. Ordningen forsættes, da der aktuelt er medarbejdere, der giver udtryk for, at der er uro i området. Der har ikke været tilbagemeldinger om øvrige tilfælde af uroligheder eller chikane i indeværende år.
I Hjemme- og sygeplejen er der udarbejdet en arbejdsgang for, hvordan medarbejderne håndterer situationer ved uroligheder. I vejledningen er der beskrevet, hvem de kontakter og, hvordan de håndterer situationen i forhold til de planlagte besøg.
Vejledningen støtter op omkring, at medarbejderne i akutsituationer har mulighed for kun at køre de helt nødvendige besøg og ændre på ruter, så de kører to i hver bil.
Utryghed, trusler m.m. ift. medarbejderne og opgaveløsningen varetages i dagligdagen ved tæt dialog med medarbejderne. De medarbejdere, der kører i områderne opfordres til at melde tilbage til områdeleder eller planlægger, hvis de på nogen måde oplever optræk til uroligheder. Alle medarbejdere, der har været udsat for uroligheder eller voldsomme situationer, opfordres altid til at anmelde det som arbejdsskade og til politiet, hvis det er relevant. Derved registreres tilfældene. Dog er der den usikkerhed, at det er medarbejderne, der selv skal vælge, hvorvidt hændelserne ønskes registreret som arbejdsskade. 
I Korsør er der etableret dialog med Basen, som er det lokale klubtilbud for unge i Motalavej kvarteret og omegn. Basen vil i deres dialog med de unge være med til at understøtte forståelsen for, hvorfor hjemme- og sygeplejen kommer i området.
Retligt grundlag
Serviceloven §83
Sundhedsloven §138
Handlemuligheder
Med baggrund i sagsfremstilling drøfter udvalget, om det giver anledning til yderligere tiltag.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den situationsbestemte tilgang skaber tryghed i medarbejdergruppen ift. varetagelse af hjemme- og sygepleje opgaver i de udsatte boligområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Udvalget ønsker en tydeliggørelse af de konkrete merudgifter, der er i de berørte områder.
Derudover ønsker udvalget orienteringer, når der er uro i området, som påvirker medarbejderne.
Udvalget ønsker, at administrationen tager initiativ til at drøfte og iværksætte initiativer med frivillige, foreninger, social helhedsplan m.m. i området, så medarbejderne i områderne kan udføre deres arbejde.

15. Analyse i hjemme- og sygeplejen 2018 (O)

15.   Analyse i hjemme- og sygeplejen 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-89850               Dok.nr.: 330-2018-210036                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om fremdriften af de igangsatte initiativer med udgangspunkt i analysen af hjemme- og sygeplejen.
Baggrund
Seniorudvalget og efterfølgende Forebyggelses- og Seniorudvalget har løbende drøftet analysen af hjemme- og sygeplejen. På mødet i marts ønskede udvalget, at få status på fremdriften af initiativer som følge af analysen på hvert udvalgsmøde. Herunder tydeliggørelse af ressourcerne omkring fremdriften. Derudover ønskede udvalget en orientering om, hvordan ressourcer og kompetencer sikres i forhold til implementering af opfølgning og mål. Samt oplæg til, hvordan udvalget kan følge indsatserne med konkrete mål.
Der er, jf. tidligere orientering, igangsat arbejde med sporene; planlægning og styresystemer. Derudover er medio april igangsat arbejde med takstsporet.
Spor: Planlægning
Opgaven skrider planmæssigt frem.
Vi er i gang med en dybere analyse i forhold til ruteplanlægning og vagttidsplanlægning.
Vi har sat rammen for opgaven og er nu i gang med at beskrive udfordringerne, der er på de to spor. Dialogen er åben og konstruktiv mellem ledere, FTR, Planlæggere og medarbejderrepræsentanter.
På vagttidsplanlægning er alle udfordringer fundet. Områdelederne er undervist i overenskomst og arbejdstidsaftaler. Projektgruppen er nu ved at kigge løsninger på udfordringerne før de bliver præsenteret for områdeledergruppen.
På ruteplanlægning er der pt. oplistet 65 udfordringer. Omfanget er større end først antaget, så derfor er processen udvidet med at finde ”best practice” med yderligere 2 workshops med medarbejderdeltagelse. På workshops finder områdeledere, medarbejdere og planlæggere sammen løsninger på udfordringerne. Konsekvens af dette er, at trykprøveløsninger for ruteplanlægningen er rykket til efter sidste halvdel af maj.
Det er på nuværende tidspunkt svært at sige, hvor stor økonomisk gevinst der kommer af ændringerne. Når løsningerne er trykprøvet, er vi klar til at kigge på effekterne, der vil komme.
Spor: ledelses- og styresystemer
Der er fokus på ressourcestyring, herunder nøgletal ift. styring af områderne/virksomheden. Et vigtigt nøgletal er visiteret tid. Visiteret tid følges styringsmæssigt vha. styringsark, som ugentligt opdateres med visiterede timer samt de hertil svarende kr. der skal afregnes til hjemmeplejen. Arket giver ligeledes mulighed for ledelsesmæssig estimering af forventninger til niveau for visiterede timer fremadrettet. Dette værktøj udbygges til at specificere på områdeniveau.
Derudover kikkes på muligheder for løbende opfølgning på de faktorer, som indgår i ”Brugertidsprocenten” (Forkortes: BTP. BTP fortæller, den del af arbejdstiden som hjemmeplejens medarbejdere bruger på direkte ”ansigt til ansigt” tid hos borgerne. Med andre ord, arbejdstiden fratrukket transporttid, møder, uddannelse, frokost mm.) og dermed takstmodellen (den timepris, som myndighedsafdelingen afregner til hjemmeplejen for levering pr. visiteret time). Hvis disse ikke overholdes, reduceres mulighederne for, at området kan levere ydelsen inden for de kr. der modtages. Endeligt er er fokus på forskel mellem visiteret og planlagt tid – målet kunne være en ”leveringssikkerheds-%”, hvilket vil medvirke til at kunne have fokus på, at visiterede timer er svarende til virkelighedens behov samt at serviceniveau overholdes.
Øvrige nøgletal kan være lønniveau, sygefravær, omfang af mødeafholdelser. Der arbejdes på, at disse nøgletal kan følges på områdeniveau.
Spor: Takstmodel
Arbejdsgruppen er godt i gang og arbejdet skrider planmæssigt frem.
Der er følgende fokusområder;
1) Uddelegerede sundhedslovsydelser fra sygeplejen til hjemmeplejen herunder styring og afregning
2) Takstmodel for afregning til private leverandører af praktisk hjælp og/eller personlig pleje skal revurderes. Dette i naturlig forlængelse af den nye takstmodel ift. de kommunale leverandører
3) Beregning af fast budget til hjemmeplejen på Agersø, Omø samt område nat – jf. udvalgsbeslutning på mødet i marts
4) Fastlæggelse af tydelig proces for den årlige takstrevidering ift. afregninger. 
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter fremdriften i de igangværende initiativer samt tilkendegiver såfremt der er behov for justeringer.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Initiativerne påvirker ikke serviceniveau for borgerne, da der er tale om indsatser internt i organisationen.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter fremdriften på de igangværende initiativer.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Udvalget drøftede initiativernes fremdrift.
16. Lukket: Finansiering af nyt omsorgssystem CSÆ 2018 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.