Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 2. april 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-105687                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Dagsorden er godkendt.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2019-105692                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder/Pressemeddelelse
3. b):
Sagsoversigt pr. 2. april 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Orientering taget til efterretning.

3. Unges Trivsel (B)

3.     Unges Trivsel (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-134505                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at øge unges trivsel set i sammenhæng med mindsket brug og misbrug af rusmidler.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på opgaveudvalgets medlemmer.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på unges trivsel. Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, hvor der ses en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hash rygning. Data er hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil.
I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed.
På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Slagelse Kommune ønsker at ændre denne udvikling ved at nå frem til konkrete handlinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer. Der arbejdes i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge misbruget og øge de unges trivsel. Det foreslås, at der – som supplement til de eksisterende indsatser – nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger, der kan mindske misbrug samt fremme unges trivsel. Gennem denne konstruktion sætter opgaven holdet, hvor de unge og deres forældre indgår på holdet.
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 4 medlemmer fra Byrådet samt 8 borgere.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt maj 2019 og afsluttet juni 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Her udover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Unges Trivsel
2.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Børne- og ungeudvalget ønskede ikke at anbefale og oversende sagen til Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget ønskede at sende følgende bemærkninger tilbage til Forebyggelses- og Seniorudvalget til fornyet behandlingen forud for forelæggelse for Byrådet:
* at titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod forebyggelse i forhold til unges misbrug,
* at udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres, hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget,
* og at der udpeges seks politikere fra Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget havde følgende bemærkninger:
At titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod                          forebyggelse i forhold til unges misbrug
At udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres,                     hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget
At der udpeges seks politikere fra byrådet
Udvalget finder temaet unges trivsel vigtigt og relevant, men finder det i               sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fagudvalg spiller ind i §17,4-udvalget med               hver deres perspektiv og opgaveområde. Derfor foreslår udvalget, at forvaltningen               udarbejder et nyt oplæg og et kommissorium, som tager højde for det.
Yderligere foreslås det at inkludere Slagelse Kommunale Elevråd, kultur, sport, fritid, foreningsliv, SSP og kriminalpræventiv indsats i udvalget.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At: 1 (V) og (O) finder temaet Unges trives vigtigt og relevant, men finder det i sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fire fagudvalg spiller ind i §17.4 udvalget med hver deres perspektiv og opgaveområde, derfor foreslår (V) og (O), at forvaltningen udarbejder et nyt oplæg og kommissorium, som tager højde for det.
(A) Tilslutter sig ovenstående.
Udvalget foreslår, at der skal deltage 6 politikere i opgaveudvalget og Udvalget afventer de andre udvalgs bemærkninger, og ønsker at få sagen på Udvalgsmødet i maj måned.

4. Genoptagelse - Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020-2023 (D)

4.     Genoptagelse - Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-132351                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har i sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for videre behandling
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget drøfter at lægge både effektiviseringer og budgetprocessen sammen.
Udvalget ønsker at lave en workshop med mange interessenter.
Administrationen laver et oplæg til næste udvalgsmøde.
Administrative bemærkninger.
På udvalgsmødet i marts besluttede udvalget, at drøftelser omkring 0,7 % effektivisering skal ses som et led i forberedelse af budgetprocessen 2020. I forhold til budgetprocessen har udvalget bedt om et oplæg til processen bl.a. med involvering af interessenter. Administrationen præsenterer et oplæg på udvalgsmødet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Udvalget beslutter Workshop den 14. maj fra kl. 17.00 - 20.00 vedrørende budgetprocessen 2020. Workshoppen foregår i Dalmose. Administrationen inviterer Udvalget.
Udvalget mødes med SektorMED - Sundhed og Ældre den 21. maj fra kl. 15.00 - 17.00 angående budgetprocessen. Administrationen inviterer Udvalget.
(O) og (V) finder det stærkt bekymrende at skulle finde besparelser i et område, der i forvejen er stærkt udfordret af en betydelig ændring i demografien i retning af mange flere ældre borgere i de kommende år.
Vi anerkender, at vi er medunderskrivere på et budget, som vi agter at holde, men samtidig gøre opmærksom på, at det også i budgetaftalen fremgår, at serviceniveauet skal fastholdes.
Vi ser vigtigheden i, at de 0,7 % effektiviseringer sker med fokus på, at vi skal anvende ressourcer og økonomi bedst muligt, se på nye løsninger og se succeshistorier bredes ud mellem virksomheder og områder.
Ligeledes vil vi som en klar forudsætning for denne udmøntning allerede nu sikres adgang til politisk at prioritere, hvilke områder, der skal have gavn af 0,7 % besparelsen i 2021.

5. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2019 (B).

5.     Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2019 (B).

Sagsnr.: 330-2017-83570               Dok.nr.: 330-2019-105978                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard 2019 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning kan godkendes, efter Kvalitetsstandarden har været udsendt i høring i Ældreråd, Handicapråd, Rådet for Socialt Udsatte og Ældre Sagen, som besluttet i udvalgsmødet 6. december 2018.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er foretaget ændringer i de 2 ydelsesbeskrivelser for Madservice med og uden udbringning. Derudover er ydelsesbeskrivelsen for Døgnophold i midlertidig bolig justeret, således at det fremgår, at forplejning og vask af linned er gratis for borgeren.
Ændringerne fremgår med rød skrift i de ovenfor nævnte ydelsesbeskrivelser.
Øvrige ydelsesbeskrivelser er uændrede.
Retligt grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og fra Ældre Sagen til drøftelse i udvalget.
Handicaprådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav, samt at den er overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de indkomne høringssvar.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Kvalitetsstandard 2019 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2019.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Udvalget har drøftet høringssvarene.
At 2: Udvalget godkender kvalitetsstandarden med de bemærkninger, der bliver indarbejdet.
Udvalget ønsker fremadrettet en "hvidbog" i forhold til høringssvar.

6. Tilsynspolitik 2019 - 2021 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83 (B)

6.     Tilsynspolitik 2019 - 2021 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83 (B)

Sagsnr.: 330-2018-74694               Dok.nr.: 330-2019-107212                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om Tilsynspolitik for 2019-2021, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem, kan godkendes for indeværende byrådsperiode, efter forslag til Tilsynspolitik for 2019-2021 har været udsendt i høring i Ældreråd, Handicapråd, Rådet for Socialt Udsatte og Ældre Sagen, som besluttet i udvalgsmødet 6. december 2018
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
Tilsynspolitikken skal godkendes for indeværende byrådsperiode 2019 – 2021. Hidtil har Tilsynspolitikken været forelagt 1 gang årligt til godkendelse i Udvalget.
I forhold til tilsynspolitikken for 2018 er der ikke i forslaget til tilsynspolitikken for 2019 -2021 foretaget ændringer i, hvordan tilsyn og opfølgning sker. 
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og, hvordan der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
·        At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
·        At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres
·        At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
·        At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
·        At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
·        At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
·        At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
·        At fokusere på at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats
Tilsyn og opfølgning sker ved:
·        Anmeldte besøg i udvalgte borgeres hjem. Der gennemføres kvalitativt interview for at afdække om den leverede hjælp stemmer overens med de tildelte ydelser og de fastsatte mål samt leveres i overensstemmelse med Slagelse Kommunes serviceniveau. Foretages i ulige år.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre gennemfører et interview med borgeren. Interviewet tager udgangspunkt i en spørgeguide. Metoden med en spørgeguide til brug for opsamling af data har været anvendt ved tidligere tilsyn og opfølgning foretaget af visitator i Myndighedsafdelingen.
·        Borgerundersøgelse. Foretages i lige år.
Resultatet af årets tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2019 – 2021, vil Udvalget få forelagt til orientering.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for den del, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet og fra Ældre Sagen til drøftelse i udvalget.
Handicaprådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Rådet for Socialt Udsatte har ingen bemærkninger til politikken, men har udbedt sig orientering om indholdet af spørgeguiden.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for dialogen med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden videreføres derfor i forslag til Tilsynspolitik for 2019-2021 om end med en interviewer fra Sekretariatet. Interviewmedarbejderen vil have en mere objektiv tilgang til undersøgelsen, hvilket vil øge kvaliteten af tilsynet og opfølgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de indkomne høringssvar
2.    at Udvalget godkender forslaget til Tilsynspolitik for 2019-2021
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Udvalget har drøftet de indkomne høringssvar.
At 2: Udvalget godkender tilsynspolitikken med de indarbejdede bemærkninger.

7. Forsøgsordning - à la carte menu fra privat leverandør på plejecenter Lützensvej (B)

7.     Forsøgsordning - à la carte menu fra privat leverandør på plejecenter Lützensvej (B)

Sagsnr.: 330-2019-18513               Dok.nr.: 330-2019-105721                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om Plejecenter Lützensvej skal afprøve forsøgsordning med varm à la carte mad fra privat leverandør af madservice (Madvognen) i en tre måneders periode.
Baggrund
Center for Sundhed og Ældre har modtaget en henvendelse for en privat leverandør (Madvognen) om levering af à la carte menu til 20 beboere på Plejecenter Lützensvej. Madordningen skal være et forsøg, der løber over tre måneder. Efter de tre måneder kan madordningen eventuelt udbredes til flere afdelinger af Plejecenter Lützensvej og til flere af kommunens plejecentre, hvis den har været en succes. 
Nuværende madservice
På nuværende tidspunkt får plejecentrene i Slagelse Kommune leveret mad fra kommunal leverandør. Beslutningen om at bruge kommunal leverandør blev besluttet på udvalgsmøde i 2013.
I Slagelse Kommunen fungerer Madservice på nuværende tidspunkt sådan, at maden pakkes i plastikbøtter i centralkøkkenet, som bliver leveret til plejecentrene. På plejecentrene bliver maden anrettet på porcelænsservice, skåle og i fade.
Madvognens koncept
Den private leverandør, Madvognen, serverer al à carte mad i pæne fade og skåle fremfor engangsemballage. Det skåner miljøet og medarbejderne skal ikke omplacere maden fra plastikbøtter til porcelænsskåle. Der kan vælges mellem to retter, og der anvendes økologiske råvarer.
Den private leverandør, Madvognen, fungerer i andre kommuner på Frit Valgs-området hos borgere i eget hjem. Frit valg betyder, at borgeren har frit valg i forhold til bl.a. leverandør af madservice. Plejecentrene er ikke omfattet af frit valg i forhold til leverandør af madservice. Efter Servicelovens paragraf 93.
Forudsætninger for at indgå en aftale med en privat leverandør af madservice
Hvis der skal indgås en aftale med Madvognen om at få madservice til plejecentre fra privat leverandør kræver det, at administrationen udarbejder en samarbejdsaftale, hvor kvalitetskrav for leverancen madservice, som den private leverandør skal leve op til og føre tilsyn med, er beskrevet.
Levering af mad til ældre skal leve op til ”Anbefalinger for den danske institutionskost”. Det betyder, at der skal være specialretter til borgere med synkebesvær, og at der er krav til ernæringsindholdet i maden.
Hvis udvalget, efter forsøgsordningen er afprøvet, beslutter at Madvognens koncept skal fortsætte eller udbredes til flere beboere/plejecentre, skal madservice til plejecentrene i udbud efter gældende udbudsregler.
Evaluering og det videre forløb
Hvis udvalget beslutter, at Madvognens koncept skal afprøves på Plejecenter Lützensvej, evaluerer administrationen ordningen, når forsøgsperioden er slut. Administrationen forelægger evalueringen for udvalget. Evalueringen kan danne baggrund for en beslutning om, hvorvidt madservice skal i udbud på et eller flere plejecentre.
Den private leverandør, Madvognen, oplyser, at de kan levere mad med to ugers varsel. Forsøgsordningen kan træde i kraft tidligst fra 1. maj.
Retligt grundlag
Servicelovens § 93.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
·        Plejecenter Lützensvej afprøver Madvognens koncept på 20 beboere i tre måneder.
·        Plejecenter Lützensvej afprøver ikke Madvognens koncept, men forsætter med kommunal madservice.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Plejecenter Lützenvej afprøver Madvognens koncept med 20 beboere. Administrationen anbefaler denne forsøgsordning, fordi det kan give kommunen erfaringer med privat leverandør af à la carte mad, som kan komme til gavn for plejecenterbeboernes madoplevelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den private leverandør, Madvognen, oplyser, at de kan levere maden indenfor samme økonomiske ramme som den kommunale leverandør.
I forbindelse med forsøgsordningen har det ingen personalemæssige konsekvenser. Hvis udvalget efterfølgende beslutter, at konceptet fra privat leverandør af madservice skal udbredes til flere plejecentre, vil det få personalemæssig konsekvenser, fordi den kommunale madservice får færre opgaver.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om der skal være en forsøgsordning af Madvognens koncept med à la carte menu til 20 beboere på Plejecenter Lützensvej i en tre måneders periode.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Udvalget beslutter en forsøgsordning på 3 måneder for 20 beboere med efterfølgende evaluering.
Evalueringen skal omhandle den oplevede kvalitet fra borgerne. Oplevede kvalitet fra medarbejdernes perspektiv. At leverandøren lever op til de besluttede krav.

8. Takster for afregning af private leverandører af praktisk hjælp 2019 (B)

8.     Takster for afregning af private leverandører af praktisk hjælp 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2019-112799                                Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte nye takster for afregning til private leverandører af visiterede ydelser til praktisk hjælp/rengøring.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i december 2018 blev besluttet en ny model for afregning af ydelser efter Servicelovens §83 til hjemmeplejen og til private leverandører - samtidig blev godkendt afregningstakster gældende for 2019. Takster som følge af den nye model blev godkendt på Byrådets møde i december 2018.
I den takst, der blev vedtaget på Byrådets møde i december 2018, er der indregnet tid til triagemøder 30 min. ugentligt, holdmøder 30 min. ugentligt samt tavlemøder 15 min. ugentligt. Disse møder er ikke relevante for medarbejdere, der udelukkende leverer praktisk hjælp. Den takst, der pt. afregnes er således for høj - taksten udgør 398 kr. pr. time ekskl. moms/498 kr. pr. time inkl. moms.
Der er nu udarbejdet forslag til ny takstmodel og takst for private leverandører, som kun leverer praktisk hjælp/rengøring til den enkelte borger. Den nye takst udgør 380 kr. pr. time ekskl. moms / 475 kr. pr. time inkl. moms.
Det er Byrådet, der har kompetencen til at godkende takster. Takstgodkendelse finder sted efter budgetvedtagelsen for følgende år og inden årets start. Der er dog til enhver tid mulighed for, at indstille ændring af takster til Byrådets godkendelse. I dette konkrete tilfælde er der tale om en uhensigtsmæssighed i den godkendte model, hvilken administrationen først er blevet opmærksom på, efter takstmodellens og taksternes godkendelse.
Den nye timetakst for rengøringsydelser har følgende grundlæggende udgangspunkt ved beregning af, hvilken andel af en medarbejders arbejdstid, der går til direkte borgertid; betegnet brugertidsprocent (BTP) – opgjort pr. fuldtidsnormering:
·        6 ugers ferie årligt
·        Gennemsnitligt fravær; Sygefravær og Omsorgs-/Seniordage – i alt 6%
·        Løn er beregnet ud fra løntrin 18. Der er herudfra beregnet en vægtet gennemsnitsløn for 2019 med lønsats pr. 1.10.2018. Der er tillagt pris- og lønfremskrivning på 1,72% til 2019-niveau. Vægtningen er i forhold til ændringer i SOSU overenskomsten. Pr. 1.4.19 stiger pensionstillæg og enkelte særydelsestillæg
·        Frokost 30 min. dagligt
·        Vej tid på 17,21%
·        Personalemøde 40 min. månedligt
·        Tid til intern undervisning er indregnet med 1 dag årligt
·        Planlægning og administration er indregnet med 10 min. dagligt
·        Der er indregnet tid til tillids- og sikkerhedsrepræsentanthverv.
Hertil kommer overhead til diverse faste og indirekte omkostninger som eksempel lederlønning og kontorfaciliteter.
Retligt grundlag
Servicelovens §83.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler overfor Byrådet godkendelse af nye takster for afregning til private leverandører af praktisk hjælp jf. Servicelovens §83 med virkning fra 1. juli 2019.
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at vi fortsætter med de nuværende godkendte takster.
Vurdering
Årsagen til, at det er relevant med differentierede takster er, at hvis en leverandør yder både rengøring og personlig pleje til samme borger, er det typisk samme personale, der benyttes. Personale, der yder personlig pleje, har anden uddannelse – og dermed højere lønniveau – end personale, der udelukkende udfører rengøring. Derud over er der behov for koordinering og vidensdeling af observationer hos borgere som også har behov for personlig hjælp.
Administrationen anbefaler, Forebyggelses- og Seniorudvalget over for Byrådet anbefaler godkendelse af ny takst for afregning til private leverandører af praktiske hjælp jf. Servicelovens §83 med virkning fra 1. juli 2019.
Denne nye takst er gældende for de private leverandører:
-      Afregning til private leverandører, der kun er godkendt til levering af praktisk hjælp
-      Afregning til private leverandører - der er godkendt til at levere både praktisk hjælp og personlig pleje – i forhold til de borgere, de kun leverer praktisk hjælp til.
Hvis denne nye takst godkendes, vil det betyde, at private leverandører, der udelukkende leverer praktisk hjælp til en borger, afregnes med 380 kr. pr. time ekskl. moms/475 kr. inkl. moms. Det er uændret i forhold til 2018. Årsagen til, at taksterne ikke stiger er, at sygefraværs-% er nedjusteret fra 7% i 2018 til 6% i 2019 (samme som den kommunale hjemmepleje). Derudover har det vist sig, at taksten for afregning til private leverandører, for levering af praktisk hjælp, i 2018 har været pris- og lønreguleret dobbelt.
Det skal bemærkes, at den anbefalede ændring ikke vedrører de private leverandører, der yder både praktisk hjælp og personlig pleje til samme borger, da disse afregnes med uændrede takster, hvilke er identiske med dem, der anvendes til den kommunale hjemmepleje (dog får private leverandører overhead til faste omkostninger – den kommunale hjemmepleje har fast budget hertil). Udkast til nyt takstblad ses i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt afregningstaksterne ikke ændres med virkning fra 1. juli 2019, vil det betyde en merudgift på myndighedens budget i størrelsesordenen ca. 0,5 mio. kr. totalt set i 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget over for Byrådet anbefaler godkendelse af nye takster for afregning til private leverandører af praktisk hjælp jf. Servicelovens §83 med virkning fra 1. juli 2019.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler, at Byrådet godkender de nye takster for afregning til private leverandører af praktisk hjælp jf. Servicelovens §83 med virkning fra 1. juli 2019.
Udvalget ønsker, at administrationen skal se på, hvilke erfaringer andre Kommuner har, i forhold til takster. Udvalget ønsker dette på til udvalgsmøde i juni måned.

9. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)

9.     Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om ernæringsscreening af ældre og syge borgere (B)

Sagsnr.: 330-2019-13122               Dok.nr.: 330-2019-71645                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15.2.2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om ernæringsscreening i hjemme- og sygeplejen og på plejecentre af ældre og syge borgere.
Baggrund
Underernærede ældre og syge borgere i Slagelse Kommune får ikke i tilstrækkeligt omfang den kost, som de har brug for, selv om Sundhedsstyrelsen anbefaler ernæringsscreening af ældre og syge borgere.
Ifølge en undersøgelse fra Aalborg Universitet i samarbejde med Slagelse Kommune kniber det gevaldigt i kommunens hjemme- og sygepleje med at få foretaget en identifikation af de borgere, som er fejl- eller underernærede. Over halvdelen af de ansatte sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedsmedhjælpere tilkendegiver, at de ikke anvender kommunens retningslinjer om screening. Der er nu etableret et ernæringsteam, og sygeplejersker og medarbejdere fra plejecentre er sendt på kursus ifølge artikel i Sjællandske den 12. februar 2019.
Der er behov for, at det bliver tydeligt, hvordan der i praksis arbejdes med Sundhedsstyrelsens retningslinjer om at undersøge ældre og syge borgere for at forebygge fejl- og underernæring.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.    at undersøgelsen fra Aalborg Universitet forelægges for byrådet.
2.    at administrationen til byrådet udarbejder en redegørelse for, hvordan der i Slagelse Kommune arbejdes med at følge Sundhedsstyrelsens anbefaling af ernæringsscreening af ældre og syge borgere.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte, at sagen oversendes til Forebyggelses- og Seniorudvalget til behandling.
Ann Sibbern (O) oplyste, at der er udarbejdet notat til Forebyggelses- og Seniorudvalget foranlediget af sagen. Det sendes ud til Byrådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1: Udvalget har drøftet sagen og finder ikke grundlag for, at undersøgelsen forelægges for Byrådet grundet økonomi i forbindelse med køb af brugerret af undersøgelsen.
At 2: Redegørelsen er blevet sendt til Byrådet.

10. Risikobaseret tilsyn på Ældre- og Sundhedsområdet 2018 (O)

10.   Risikobaseret tilsyn på Ældre- og Sundhedsområdet 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-18516               Dok.nr.: 330-2019-105735                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Administrationen orienterer udvalget om risikobaserede tilsyn på genoptræningscenter, plejecentre, hjemmepleje og sygeplejeklinik i 2018.
Baggrund
Styrelsen for Patientsikkerhed skal som en af sine hovedopgaver føre tilsyn på udvalgte behandlingssteder i både det offentlige og private sundhedsvæsen ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patienternes sikkerhed. Tilsynene skal bruges til læring og udvikling både for tilsynet selv, men også lokalt. Erfaringsmæssigt viser tilsynene, at de samme problemer går igen på flere behandlingssteder rundt om i landet.
I 2018 har Styrelsen for Patientsikkerhed haft fokus på:
·        Medicinering
·        Overgange i patientforløb
·        Generelle forhold som dokumentation og hygiejne.
Fokuspunkterne er udarbejdet på baggrund af landsdækkende tilsyn foretaget i 2017.
Styrelsen for Patientsikkerhed kategoriserer deres tilsyn på denne måde:
·        Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden
·        Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden
·        Større problemer af betydning for patientsikkerheden
·        Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden.
Tilsyn på ældre- og sundhedsområdet i 2018
Styrelsen for Patientsikkerhed har i 2018 foretaget seks planlagte risikobaserede tilsyn og ét reaktivt tilsyn på ældre- og sundhedsområdet i Slagelse Kommune. Ved de planlagte tilsyn er plejecentrene/områderne udvalgt tilfældigt, mens det reaktive tilsyn er en opfølgning på et påbud i januar 2018.
Resultater af de planlagte tilsyn:
·        Genoptræningen Slagelse – ingen problemer
·        Område Dalmose, Plejecenter Møllebakken og Sygeplejeklinikken Korsør – mindre problemer
·        Område Præstevangen og Plejecenter Bjergbyparken – større problemer
·        Ingen behandlingssteder blev tildelt kategorien kritiske problemer.
Resultat af det reaktive tilsyn
·        Det reaktive tilsyn i Område Boeslunde blev tildelt kategorien mindre problemer.
Styrelsen har fremhævet følgende:
·        At der på flere af plejecentrene/områderne findes gode procedurer og systematik
·        At flere af plejecentrene/områderne fremstår sundhedsfagligt velorganiserede og med høj faglighed
·        At der på flere af plejecentrene/områderne kun er mindre problemer omkring medicin håndtering. Styrelsen angav, at de mindre problemer, der var fundet, let kunne udbedres ud fra Styrelsens rådgivning.
·        At område Boeslunde har arbejdet grundigt med det påbud, de fik i januar 2018.
·        At flere af målepunkterne i område Boeslunde nu er opfyldt, og at patientsikkerheden dermed er tydeligt forbedret.
Styrelsen har påpeget følgende:
Område Præstevangen og plejecenter Bjergbyparken blev tildelt kategorien større problemer og fik et påbud, der blandt andet handler om:
·        Manglende instruks for forsvarlig medicinhåndtering
·        Manglende dokumentation af informeret samtykke
·        Mangelfuld journalføring.
Opfølgning på krav og anbefalinger fra Styrelsen for Patientsikkerhed:
Virksomhedsledere og områdeledere har fulgt op på anbefalingerne i tilsynene. De iværksætter relevante handlinger og laver planer for implementering. Områdeledere og Virksomhedsledere påpeger, at tilsynene bidrager til læring. De er glade for tilsynene, hvor der også er en god dialog ved tilsynsbesøgene.
Eksempler på handlinger:
·        Undervisning for medarbejdere i korrekt journalføring og dokumentation
·        Gennemgang og kvalitetssikring af medicinretningslinjer og udarbejdelse af instrukser
·        Udarbejdelse af retningslinjer for indhentning af informeret samtykke
·        En arbejdsgruppe gennemgår alle patientjournaler på et af plejecentrene.
Retligt grundlag
Politisk aftale af 16. februar 2016 vedr. risikobaseret tilsyn med behandlingssteder
Lov nr. 656 af 8. juni 2016 om ændring af sundhedsloven
Sundhedsloven § 213, stk. 2
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at områdeledere og virksomhedsledere har taget krav og anbefalinger alvorligt og arbejder målrettet med disse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget har taget orienteringen til efterretning.
Udvalget vil gerne følge udviklingen.

11. Oplæg til demenshandleplan (D)

11.   Oplæg til demenshandleplan (D)

Sagsnr.: 330-2019-8265                 Dok.nr.: 330-2019-47366                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter fokusområder til den kommende demenshandleplan.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er det aftalt, at der skal udarbejdes en demenshandleplan.
Administrationen har derfor nedsat en arbejdsgruppe, der er kommet med input til demenshandleplanen.
Arbejdsgruppen blev sammensat, så der er mulighed for en bred involvering af interessenter.
Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra de forskellige områder i Center for Sundhed og Ældre, repræsentant fra Ældrerådet, repræsentant fra Pårørendegruppen til demensramte og repræsentant fra Alzheimerforeningen i Vestsjælland.
Formålet med arbejdsgruppen er, at afdække behovene hos borgere med demens og deres pårørende, samt at komme med input til initiativer, der kan være med til at imødekomme disse behov.
Samtidig har administrationen planlagt interview med seks pårørende til borgere med demens og en borger med demens i tidligt stadie, som gennemføres i marts-april 2019.
De foreløbige input fra arbejdsgruppen lægger op til følgende fokusområder for demenshandleplanen:
·        Meningsfulde støtte, rådgivnings- og aktivitetstilbud
·        Højt videns- og kompetenceniveau i demensplejen
·        Tidlig opsporing, udredning og behandling
·        Målrettede og demensvenlige boligtilbud
·        Sammenhæng og tryghed i demensforløb
·        Demensvenlige samfund.
Fokusområderne og nuværende aktiviteter indenfor fokusområderne er uddybet i bilag 1.
De fem fokusområder lægger tæt op af de fokusområder, der er i Den Nationale Handlingsplan for demens, som er udgivet af Ældre- og Sundhedsministeriet.
Når udvalget har drøftet fokusområderne, arbejder administrationen videre med, at beskrive konkrete initiativer for fremtiden under de enkelte fokusområder. Her vil input fra interviewene med pårørende og borgere indgå.
Første udkast til demenshandleplanen sendes til politisk drøftelse og beslutning i 3. kvartal 2019.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter fokusområder i den kommende demenshandleplan.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de beskrevne fokusområder giver relevante pejlemærker til, at arbejde videre med konkrete initiativer i demenshandleplanen. Fokusområderne er fremkommet ved at inddrage medarbejdere og repræsentanter for borgere med demens og deres pårørende.
Ønsker udvalget, at fokusområdet demensvenligt samfund indgår i demenshandleplanen, anbefaler administrationen, at Kultur- og Fritidsudvalget inddrages i beslutningsprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Eventuel inddragelse af Kultur- og Fritidsudvalget i forhold til fokusområdet: demensvenligt samfund.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter fokusområder i demenshandleplanen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget har drøftet fokusområder i demenshandleplanen. Udvalget ønsker et Temamøde med arbejdsgruppen 27. august fra kl. 16.00 - 18.00.
Formålet med Temamødet er, at Udvalget får viden om området, og at Udvalget politisk kan byde ind med ideer.

12. Ekstra normeringer via puljemidler 2016-2018 (O)

12.   Ekstra normeringer via puljemidler 2016-2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-62840                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget har ønsket en orientering om ekstra normering på plejecentre samt i hjemme- og sygeplejen som følge af puljemidler fra Staten til Værdighedsindsatsen i 2016-2018 samt midler til Bedre Bemanding i 2018.
Baggrund
Den konkrete udmøntning af midler til Værdighedsindsatsen i 2016-2018 samt midler til Bedre Bemanding i 2018 er vedtaget af fagudvalget i året forud for anvendelsen og efterfølgende godkendt af ministeriet. I bilag 1 ses beskrivelse af formålet med Plejecentrenes værdighedsmidler i 2016-2018 og i bilag 2 ses formålsbeskrivelse vedrørende Bedre Bemanding i 2018.
De ekstra normeringer, der har været ansat på henholdsvis Plejecentre samt Hjemme- og Sygeplejen, finansieret af Værdighedsmidler i 2016-2018 ses i bilag 3. I samme bilag ses ekstra normeringer som følge af midler til Bedre Bemanding. 
Retligt grundlag
Økonomiaftalerne mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening i årene 2016-2018.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning. Udvalget vil senere blive forelagt evaluering af brugen af Værdighedsmidler og Pulje midler til Bedre Bemanding for 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de ekstra normeringer, som har været og er ansat for de nævnte puljemidler, giver god effekt for borgerne der modtager hjemmehjælp samt beboerne på plejecentrene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget taget orienteringen til efterretning,
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at udskyde sagen til næste udvalgsmøde, hvor administrationen undersøger anvendelsen af puljemidler i 2016 og 2017.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-23590               Dok.nr.: 330-2019-133752                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget beslutter, at lave en pressemeddelelse vedrørende prøvehandling med Madvognen.