Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 9. juni 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-207474                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Høring af forslag til Ø-politik (B)

2.     Høring af forslag til Ø-politik (B)

Sagsnr.: 330-2018-18254                Dok.nr.: 330-2020-220450                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelse og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 4. maj 2020 besluttet at sende forslag til en revideret Ø-politik i høring. Forslaget skal erstatte den eksisterende Ø-politik fra 2009. Fagudvalget har forankret opgaven i Ø-udvalget, der har nedsat en projektgruppe bestående af medlemmer af Ø-udvalget og repræsentanter for beboerforeningerne på Agersø og Omø, som har arbejdet med politikken.
Opgaven er håndteret i regi af borgerdreven innovation i landdistrikterne, som for andre lokalområders vedkommende omfatter udviklingen af lokal udviklingsplaner (LUP’er) med borgernes egne visioner for udviklingen af deres lokalområder.
Borgerinddragelsen har omfattet stormøder på Agersø og Omø i to omgange, hvor der blev gjort status på de to øers handleplaner, og hvor deltagerne kom med input til Ø-politikken. Der er også holdt en vidensmesse i Magleby Forsamlingshus. Et foreløbigt udkast til Ø-politikken har været i høring på begge øer i september 2019.
Med en ø-politik for Agersø og Omø gives der udtryk for, at der er en række forhold og udfordringer, som enten er specifikt gældende for øerne eller forstærkes af de rammebetingelser, som øerne har, i form af geografi, demografi, erhvervsudvikling og infrastruktur. Det er disse forhold og udfordringer, som ø-politikken handler om. 
Ø-politikken skal ses som et redskab til at understøtte den fortsatte udvikling af Agersø og Omø, hvilket Ø-udvalget og øernes beboerforeninger ønsker at deltage i og bidrage til.
Ø-politikken har følgende struktur:
·         Ø-politikken med vision, målsætninger og beskrivelser af Agersø og Omø
·         Bilag 1: Indsatsområder
·         Hvidbog med beskrivelse af proces, borgerinddragelse og høringssvar fra høring på øerne.
Ø-politikkens vision
Med respekt for de to øers forskellighed skal Agersø og Omø være naturmæssigt og socialt bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund.
Målsætninger
Ø-politikkens temaer er tværgående og rummer følgende målsætninger: 
·         at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
·         at understøtte og sikre Agersø og Omø som aktive helårssamfund med fysisk og digital infrastruktur.
·         at fremme mulighederne for øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne, samt tilstræbe at nybyggeri bliver energirigtigt.
·         at sikre et trygt liv for øboere i alle aldre og udvikle løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med kvaliteten.
·         at fremme nytænkning indenfor økonomisk og bæredygtig erhvervsudvikling på øerne.
·         at genoprette og sikre øernes naturmæssige livsgrundlag for mennesker og dyr.
·         at sikre rammer for varierede tilbud indenfor kultur, idræt og aftenskole.
·         at sikre øboerne indflydelse bl.a. via det kommunale ø-udvalg og sikre, at ø-udvalget bliver hørt i alle sager vedrørende øerne.
Indsatsområderne
Ø-politikken omhandler indsatsområderne færgedrift, infrastruktur, boliger og bosætning, offentlig service, erhvervs- og turismeudvikling, natur og bæredygtighed, kultur og fritid samt demokrati. I forhold til Forebyggelses- og Seniorudvalgets ressortområde henledes opmærksomheden på:
Offentlig service
Det er Slagelse Kommunes målsætning at sikre et trygt liv for øboer i alle aldre og udvikle løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med kvaliteten. Det skal ske gennem:
·         sikring af muligheden for at blive gammel og dø hjemme trods tab af færdigheder
·         på Omø bibeholdes bosiddende sundhedspersonale (hjemmesygeplejerske, sosu-assistenter og – hjælpere), sygeplejerskekompetencer styrkes og opgraderes via akutsygeplejerskeuddannelse
·         bibeholdelse af faciliteterne for sundhedsgruppen i Omø Aktivitetshus, samt etablering af faciliteter til en sundhedsgruppe på Agersø
·         sikring af døgnpleje på Agersø f.eks. ved ansættelse af bosiddende sosu-assistenter eller -hjælpere samt sygeplejerske
·         sikre at borgerne med særlige behov kan tilbydes den nødvendige professionelle bistand på øerne.
·         udnyttelse af øernes særlige potentiale som frontløbere i forhold til velfærdsteknologi og velfærdsteknologiske løsninger til genoptræning og sygdomsopfølgning, herunder telemedicin, anvendelse af droner m.m.
Proces
Forslaget til Ø-politikken er sendt til høring i samtlige fagudvalg. De indkomne høringssvar behandles på møde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august. Ø-politikken forventes behandlet i Økonomiudvalget den 24. august og i Byrådet den 31. august 2020.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan komme med input til høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse kommune modtager et årligt beløb på 12,1 mio. kr. (2020) i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med mindre øer. Beløbet anvendes blandt andet til færgedrift, børn og unge, hjemmepleje og beredskab. Derudover modtager kommunen et årligt beløb til nedsættelse af færgetakster.
Konsekvenser for andre udvalg
Ø-politikken er tværgående og rummer temaer, som rækker ind i flere fagudvalgs ressortområder.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslaget til den reviderede Ø-politik drøftes med henblik på at afgive høringssvar.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøfter Ø-politikken.
(O) og (V) finder oplæg til Ø-politikken positiv og foreslår, at ekstraudgifter forbundet med Ø-politikken fremsendes til budgetforhandlingerne.
(A) tilslutter sig (O) og (V).

3. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 2B for 2020 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                  Dok.nr.: 330-2020-218731                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har på mødet i maj godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning på mødet i juni med fokus på forventede mer-/mindre udgifter til COVID-19.
I Budgetopfølgning 2B har forvaltningen set nærmere på udgifter relateret til COVID-19, både engangsudgifter, øgede driftsudgifter, mindre indtægter samt evt. mindre udgifter.
Forventningerne til de økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
Forventet resultat for 2020 fra budgetopfølgning 2 fremgår af nedenstående tabel sammen med indarbejdede COVID-19 udgifter i budgetopfølgning 2, ligesom afholdte COVID-19 udgifter pr. ultimo april, og revideret forventning til årets resultat kan ses i tabellen.
Forventet resultat for 2020 samt afholdte COVID-19 udgifter
Forebyggelses- og Seniorudvalget
(1.000 kr.)
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2
Heraf indarbejdede
COVID-19
udgifter i
Budgetopfølgning 2
Afholdte
COVID-19
udgifter
ultimo april
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2B
7.1 – Pleje og Omsorg
-39.291
 
2.507.844
-39.291
7.2 – Sundhed og Forebyggelse
-870
 
193.048
-870
7.3 – Medfinansiering
0
 
0
0
I alt for fagudvalget
-40.161
*)
2.700.892
-40.161
Noter til ovenstående tabel:
Af de totale afholdte udgifter på 2,7 mio. kr. udgør 1,8 mio. kr. indkøb af værnemidler. Den nyligt indgåede aftale mellem KL og Regeringen om budget 2021 indeholder en aftale om at kommunerne får dækket deres udgifter til værnemidler. De nærmere detaljer herfor er endnu ikke aftalt.
Overordnet set viser denne nye opfølgning ved udgangen af april 2020, at det forventede merforbrug er steget med ca. 1,7 mio. kr. siden sidste måneds opfølgning. Områderne hvorpå de største afvigelser fremkommer på er:
-      Plejecentre en forskel på -1,3 mio. kr. (sidste opfølgning 0,2 mio. kr. – denne opfølgning – 1,1 mio. kr.
-      Den Selvejende Institution Antvorskov en forskel på – 0,9 mio. kr. (sidste opfølgning 0 – denne opfølgning -0,9 mio. kr.)
-      Øvrig myndighed -0,9 (sidste opfølgning -6,4 mio. kr. – denne opfølgning -7,3 mio. kr.)
-      Elevområdet 1,3 mio. kr. (sidste opfølgning 1,4 mio. kr. – denne opfølgning 2,7 mio. kr.)
I bilag 1 ses specifikation af alle områder med tilhørende uddybninger.
Forebyggelses- og Seniorudvalget præsenteres for forbrugsprocent opgjort pr. ultimo april 2018-2020 i følgende tabel:
Forbrugsprocenter for april i perioden 2018-2020
Forebyggelses- og Seniorudvalget
 
2018
April
2019
April
2020
April
7.1 – Pleje og Omsorg
33,9
33,8
32,9
7.2 – Sundhed og Forebyggelse
25,2
29,5
29,2
I alt for fagudvalget
32,8
33,3
32,4
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med april udgør af det korrigerede budget.
Det skal bemærkes, at forbrugsprocenter på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område skal ses overordnet. Der er en række forhold, bl.a. aktiviteten på sygehusene samt interne og eksterne afregninger, der betyder at status på forbrugsprocenter afviger fra år til år. Forbrugsprocenter for de 4 første måneder fortæller således ikke om budgettet overholdes ved årets udgang.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Center for Sundhed og Ældre tilstræber hele tiden at optimere driften bedst muligt. Der iværksættes kontinuerligt tiltag med det mål at effektivisere, for derved at højne faglig kvalitet og bedre service for borgerne samt trivsel for medarbejderne.
De budgetudfordrede områder er - med undtagelse af myndighed visitation til hjemmehjælp – alle kendetegnet ved, at være lovbundne områder, hvorpå der ikke kan reguleres på udgifter via serviceniveau samt områder, som kommunen ingen direkte indflydelse har på.
På myndighedsområdet visitation til hjemmepleje kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte at ændre nuværende serviceniveau, hvilket er beskrevet i kvalitetsstandard. Dog er det politisk bestemt ved budgetforhandlingerne til budget 2020, at der som minimum skal opretholdes samme serviceniveau. Følgende tekst indgår i budgetaftalen for 2020: ”Partierne ønsker at sikre velfærden for vores ældre, og vil derfor som minimum fastholde serviceniveauet på ældreområdet jf. budgetaftalen fra 2019, hvorved vi ligeledes vil sikre et øget fokus på velfærdsteknologi, nye træningsfaciliteter og fokus på mere rehabilitering”.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at omprioritere inden for udvalgets samlede budgetramme. Det skal bemærkes, at dette vil medføre ændret serviceniveau på andre områder samt eventuel ændring af tidligere beslutninger vedrørende midler til eksempelvis velfærdsteknologi og folkesundhed, da der på disse områder er afsat driftsmidler til indsatser.
Endeligt kan søges tillægsbevilling til budgetudfordrede områder, med det formål at skabe retvisende budgetter.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område ikke kan overholdes.
Da genåbningen af Danmark pt. er i gang, er det svært at forudse, hvor hurtigt sygehusene kommer på normalt aktivitetsniveau og eventuelt højere for at indhente pukler fra tiden med nedlukning. Dette har direkte indflydelse på driftsudgifterne på de budgetudfordrede områder; sygepleje, myndighed visitation og hjælpemidler. Derudover har det også stor indvirkning på genoptræning, plejecentre og myndighed i form af huslejetab. Data for de første uger af genåbningen viser, at aktiviteten på de nævnte områder er godt på vej tilbage til normalt niveau. Denne opfølgning er derfor behæftet med usikkerhed, da udviklingen kan gå enten hurtigere eller langsommere end forudsat.
Det er på nuværende tidspunkt heller ikke muligt, at give skøn over fremtidige udgifter i forbindelse med COVID-19. Under de respektive områder i bilag 1 er beskrevet indflydelse på aktiviteten som er kendt pt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Se bemærkning ovenfor vedrørende COVID-19 udgifter afholdt under Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvilke skal fordeles til andre involverede udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.   at Budgetopfølgning 2B for 2020 godkendes og udvalget beslutter, om der skal søges tillægsbevilling samt videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget godkender og beslutter at søge tillægsbevilling til de budgetudfordrede områder.
(O) og (V) understreger, at der er ønske om, at Økonomiudvalget og Byrådet tager stilling til den ansøgte tillægsbevilling på merforbruget, samt en tilbageførsel af de 6,474 mio. kr., som er overført til Covid-19 hjælpepakke.
(O) og (V) ønsker bemærkninger fra udvalgsmødet i maj overført vedr. manglende retvisende budgetter, og at der bør anvendes opdaterede demografital. (O) og (V) udtrykker bekymring vedr. det store merforbrug og hvorvidt årsagen hertil er afdækket.

4. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

4.     Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

Sagsnr.: 330-2020-2647                  Dok.nr.: 330-2020-218676                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget drøfter modtagne skriftlige inputs fra udvalgte deltagerkreds vedrørende budget 2021-2024, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. Derudover drøftes om der ønskes oplæg til anlægsprojekter indenfor udvalgets område til budgetprocessen.
Baggrund
Byrådet har på sit møde den 23. marts 2020 godkendt fagudvalgenes rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2021-2024 i april til juni.
COVID19 krisen dog har betydet, at budgetprocessen er blevet udfordret indholds- og tidsmæssigt - blandt andet er processen for dialogmøder ændret.
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på mødet i maj, ikke at holde møde vedrørende budget 2021-2024. Udvalget besluttede, grundet Corona virus, at fremsende materiale til samme kreds som i 2019, således at udvalget modtager skriftlige inputs, som de kan beslutte at medtage til budgetforhandlingerne.
Nye anlægsforslag   
Administrationen har udarbejdet et oplæg til nyt anlægsprojekter. Det drejer sig om samling af to hjemmeplejegrupper på samme fysiske sted. Der er i den forbindelse for bygningsmæssige ændringer samt etablering af parkeringspladser. Uddybning ses i bilag.
Prioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme.
På mødet i maj 2020 blev forelagt uddybende beskrivelse af de budgetudfordrede områder, der henvises til de bilag. Derudover behandlede udvalget på mødet i marts 2020 sag om budgetudfordringer på genoptræningsområdet, der henvises til den sag.
De budgetudfordrede områder er:
-      Sygeplejen
-      Genoptræning
-      Myndighed; visitation til hjemmepleje
-      Hjælpemidler
-      Mellemkommunale betalinger.
Derudover opleves stigende udfordringer på plejecentrene.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Udvalget drøfter om der er prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå budgetprocessen. 
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogproces
Den skriftlige proces er igangsat og svarfristen er fastsat til 2. juni 2020, derefter vil det modtagne materiale blive fremsendt til Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer.
Anlægsforslag
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan fremkomme med anlægsprojekter som ønskes udarbejdet og fremsendt til drøftelse på budgetseminaret. Derudover skal udvalget tage stilling til, om anlægsforslag beskrevet i bilag ønskes videresendt til budgetforhandlinger.
Budgetudfordringer og prioriteringsmuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om de budgetudfordrede områder medtages i den kommende budgetproces for 2021-2024 eller om der ønskes yderligere.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget medtager de budgetudfordrede områder i den kommende budgetproces.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter resultat af dialogprocessen, og prioriteringer inden for egen budgetramme.
2.    at Udvalget drøfter om der ønskes nye anlægsforslag, og prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv, som skal indgå i budgetprocessen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget drøfter de anlægsforslag, der er fremkommet med høringssvarene. De sendes alle til budgetforhandlingerne.
At 2: Udvalget beslutter, at sagen vedrørende hospice genoptages og drøftes på ny og fremsendes til budgetforhandlingerne.
(O) og (V) foreslår en udvidelse af aflastningspladser i Korsør og Skælskør afdækkes med kapacitet og udgifter og fremsendes til budgetforhandlingerne.

5. Godkendelse af projektforslag for opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården og frigivelse af anlægsmidler (B)

5.     Godkendelse af projektforslag for opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården og frigivelse af anlægsmidler (B)

Sagsnr.: 330-2020-2658                  Dok.nr.: 330-2020-218003                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende projektforslag for opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården og anmode Byrådet om frigivelse af anlægsmidler.
Baggrund
I Byrådets budgetaftale for 2020-2023 er der afsat anlægsmidler til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården, hvorefter der for årene 2020-2022 i alt er afsat 32,4 mio. kr.
Der er således afsat økonomi til både 1. og 2. etape og der er igangsat udarbejdelse af projektforslag til begge samtidig, hvorefter der ikke er tale om 1. og 2. etape – men et samlet byggeprojekt af træningsfaciliteter til beboerne i de midlertidige boliger, træning af borgere, der bor hjemme i egen bolig med behov for neuro rehabilitering samt den del af genoptræningen, som pt. er beliggende på Grønningen i Slagelse.
Udvalget blev orienteret om projektet og godkendte tidsplan for projektet på maj-mødet i år.
Retligt grundlag
Byrådets budgetaftale 2019-2022 og Byrådets budgetaftale 2020-2023
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende projektforslaget eller fremkomme med ændringsønsker.
Vurdering
Rådgiver har i samarbejde med arbejdsgruppe bestående af medarbejder- og lederrepræsentanter fra de berørte enheder, projektets styregruppe og Slagelse Kommunes bygherrerådgivning udarbejdet projektforslaget for nye træningsfaciliteter i Slagelse Kommune. Ønsker og indspil er indarbejdet, og det foreliggende projekt er godkendt af arbejdsgruppen.
Projektforslaget overholder den vedtagne økonomi og areal.
Projektforslaget fremstår lyst og indbydende, inviterende til aktivitet og fællesskab, men klarer på samme tid at skærme de svageste brugere og give medarbejderne mulighed for at trække sig lidt tilbage.
Vedlagt sagen er projektets dispositionsforslag suppleret med opdateret plantegning og situationsplan, der viser indarbejdelse af arbejdsgruppens ønsker. Situationsplanen er tilpasset bedre forhold for Flextrafik og parkering. De væsentligste ændringer af selve huset er forlængelse af træningsgang og justerede medarbejderfaciliteter.
Det udarbejdede projektforslag har efter Slagelse Kommunes Bygherrerådgivnings vurdering en god planløsning der opfylder mange af brugernes ønsker, og det anbefales, at projektet gennemføres som foreslået fra rådgiver i samarbejde med brugerrepræsentanterne
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
Sted 144
10.500
21.900
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
11.000
13.000
8.400
0
Kassen
 
500
-8.900
8.400
0
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender projektforslag for opførsel af træningsfaciliteter ved Blomstergården og anmoder Byrådet om frigivelse af anlægsmidler
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget godkender projektforslag og anmoder Byrådet om frigivelse af anlægsmidlerne.

6. Anlægsregnskaber Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

6.     Anlægsregnskaber Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-20972                Dok.nr.: 330-2020-201382                                           Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Fagudvalg og Økonomiudvalg skal overfor Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for nedenstående anlægsprojekter godkendes.
Baggrund
Når et anlægsprojekt er afsluttet skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.
Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug.
Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes Mindreforbrug.
Anlægsregnskaber (over 2 mio. kr.)
Der aflægges anlægsregnskab (over 2 mio. kr.) på nedenstående anlægsprojekt.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
 
 
A
116
Aktivitetshuset Midgård
4.000
4.122
-122
Beløb i 1.000 kr.
Anlægsregnskaber (under 2 mio. kr.)
Der aflægges anlægsregnskab (under 2 mio. kr.) på nedenstående anlægsprojekter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
B
114
Køkkener Møllebakken
0
-30
30
C
117
Antvorskov Plejecenter diverse renoveringer
2.000
2.000
0
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsregnskaberne for hver er de nævnte anlæg.
Pkt. A: Aktivitetscenter Midgård (116)
Anlægsmidlerne er brugt til tagrenovering samt til indretning af tag-etagen til aktivitetsområde samt til renovering af lift. Anlægsregnskab fremgår af bilag A.
Merforbruget for Aktivitetscenter Midgård på 0,122 mio. kr. forslås finansieret af hhv. kassen og mindreforbruget i pkt. B. Merforbrug finansieres som hovedregel inden for udvalgets egen budgetramme, men grundet områdets økonomisk situation indstilles at merforbruget finansieres af kassen.
Pkt. B: Køkkener Møllebakken (114)
Etablering af køkkener på de enkelte afdelinger på Møllebakken for tilskud på 1,3 mio. kr. modtaget af Sundheds- og Ældreministeriets pulje til renovering, etablering og genetablering af lokale køkkener på landets plejecentre 2017. Anlægsregnskabet fremgår af bilag B.1.
Der er aflagt regnskab til ministeriet og rapportEndelig afrapportering i forbindelse med puljetilskud” er vedlagt, og kan ses i Bilag B.2.
I bilag B.3 og B.4 er vedlagt underskrevet Regnskabs- og ledelseserklæring samt Den uafhængige revisors erklæring.
Mindreforbruget på 30.000 kr. forslås brugt til finansiering af merforbrug på Pkt. A
Pkt. C. Antvorskov Plejecenter Diverse renovering (117)
Den selvejende institution Antvorskov fik overført mindre forbrug til en anlægsbevillig til diverse anlægsarbejder i 2016. Der er foretaget investeringer på Antvorskov Plejecenter til udskiftning af døre og vinduer samt kaldeanlæg, lydanlæg, varmtvandsbeholder samt diverse mindre omfattende forbedringer.
Regnskab og budget balancerer.
Retligt grundlag
Når anlægsprojektet er afsluttet skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalg og Byråd. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende anlægsregnskabet over 2 mio. kr. (Pkt. A) til Økonomiudvalget og Byrådet på foreliggende grundlag eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammen er anvendt.
Udvalget kan vælge at godkende anlægsregnskaberne under 2 mio. kr. (Pkt. B og C) på det foreliggende grundlag, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne er anvendt.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget videresender anlægsregnskabet (Pkt. A) til Økonomiudvalget og Byrådet.
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender anlægsregnskaberne under 2. mio. kr. (Pkt. B og C)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedenstående økonomiskema viser finansiering ift. de aflagte over- og underskud fordelt på områder/projekter.
I hele 1.000 kr.
Politik-område
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
Pkt. A
Anlæg 116:
Aktivitetshuset Midgård
 
FSU 7.1
 
 
 
122
 
 
 
Pkt. B
Anlæg 114: Køkkener
Møllebakken
FSU 7.1
 
-30
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
98
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen indstiller,
1.    at anlægsregnskab over 2. mio. kr. videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd (Pkt. A)
2.    at anlægsregnskab under 2. mio. kr. (Pkt. B og C) godkendes i fagudvalg
3.    at tillægsbevillinger vedr. anlægsprojekternes over-/underskud jf. økonomiskema videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet (Pkt. A og B)
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
At 1 | 3: Godkendt.

7. §18 midler - frivilligt socialt arbejde vedrørende 2021. Tildelingsmodel (B)

7.     §18 midler - frivilligt socialt arbejde vedrørende 2021. Tildelingsmodel (B)

Sagsnr.: 330-2020-27792                Dok.nr.: 330-2020-164450                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler i 2021 samt Indstillingsgruppens sammensætning.
Udvalget besluttede på mødet den 3. december 2019, at Udvalget eventuelt ønsker at revidere tildelingsmodellen for fordeling af §18 midler og at Udvalget anbefaler, at der fremover tages hensyn til lokale indsatser set i forhold til foreningens egenkapital.
Baggrund
§18 midler er en pulje, som kommunen stiller til rådighed for frivilligt socialt arbejde. Servicelovens §18 påbyder alle kommuner at stille sådan en pulje til rådighed, hvor kommunens frivillige sociale foreninger og lignende kan søge om at få tilskud til deres aktiviteter. Som kompensation for støtten modtager kommunalbestyrelsen et tilskud fra staten via bloktilskuddet, der årligt reguleres med pris- og lønudviklingen.
Formål og målgruppe
Formålet med §18 midlerne er at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil mellem kommune og frivillige organisationer.
Målgruppen er udsatte borgere, fx børn, unge, familier eller ældre med personlige eller sociale problemer, familier og ældre med ensomhed, mennesker med etnisk baggrund, der har vanskeligt ved at blive integreret, kronisk syge, handicappede, sindslidende eller pårørende til udsatte grupper.
Økonomi
Det samlede budget for §18 midlerne i 2019 var på 1.760.834 kr. og i 2020 var det på kr. 1.781.448
For mere information om tidligere års fordeling af §18 midler henvises til sager på udvalgsmøde i december 2018 og 2019.
Model for udmøntning
Udvalget besluttede på mødet den 3. december 2019, at Udvalget eventuelt ønsker at revidere tildelingsmodel for fordeling af §18 midler og at Udvalget anbefaler, at der fremover tages hensyn til lokale indsatser set i forhold til foreningens egenkapital.
Nuværende tildelingsmodel for fordeling af §18 midler er vedhæftet.
Bilag: Tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler i 2021.
Ved udmøntning af §18 midler i 2020 bestod Indstillingsgruppen af repræsentanter fra:
·          Forebyggelses- og Seniorudvalget
·          Ældrerådet
·          Handicaprådet
·          Rådet for Socialt udsatte
·          Børne- og Ungeudvalget
·          Medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre (repræsenterer kommunen)
Når Udvalget har truffet beslutning om tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler, vil administrationen starte ansøgningsprocessen.
Retligt grundlag
Servicelovens §18.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler.
Udvalget skal beslutte, om Indstillingsgruppens sammensætning skal fortsætte uændret, eller hvilke ændringer, der skal foretages.
Vurdering
Generelt er det administrationens oplevelse, at tildelingsmodellen virker efter hensigten og kommer mange lokale foreninger, og dermed borgere i målgruppen, til gavn.
Det er administrationens oplevelse, at det elektroniske ansøgningsskema fungerer godt for ansøgerne.
Administrationen står til rådighed for personlige og telefoniske henvendelser omkring hjælp og vejledning af udfyldelse af ansøgningsskemaet.
Det elektroniske ansøgningsskema og informationer om puljen findes her:
Alle abonnenter af hjemmesiden vil modtage en notifikation, når der bliver åbnet for ansøgning. Hjemmesiden er én af de sider med flest abonnenter.
Ligeledes vil Frivilligcentret blive informeret, når der bliver åbnet for ansøgning.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om, hvilke ændringer, der skal foretages i den nuværende tildelingsmodel.
2.    at Udvalgets træffer beslutning om, under hvilke rammer, der fremover skal tage hensyn til lokale indsatser set i forhold til foreningernes egenkapital.
3.    at Udvalget tager beslutning om Indstillingsgruppens sammensætning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
At 1 -2: Udvalget beslutter at tilrette tildelingsmodellen til praksis. Indstillingsgruppen kommer med input til det. Udvalget får tilretninger til beslutning på august mødet.
At 3: Udvalget beslutter, at Indstillingsgruppens sammensætning ikke ændres.

8. Boliganalyse - pleje og ældreboliger - genoptagelse (B)

8.     Boliganalyse - pleje og ældreboliger - genoptagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-2607                  Dok.nr.: 330-2020-213810                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte eventuelle tiltag/yderligere analyser på baggrund af boliganalysen.
Baggrund
Udvalget blev præsenteret for resultatet af boliganalysen (bilag 1) på udvalgsmøde den 4. februar, hvor udvalget ønskede supplerende oplysninger. Disse blev indarbejdet i boliganalysen og præsenteret på udvalgsmøde den 31. marts. På mødet den 31. marts udsatte udvalget punktet (sag vedhæftet i bilag 2). Udvalget ønskede sagen kvalificeret med følgende:
-      behovet for aflastningspladser i Korsør og Skælskør.
-      hvilke borgere benytter aflastningspladserne?
-      bliver borgere fra Korsør og Skælskør anvist aflastningspladser i Slagelse?
-      analyse af behov for Seniorbofællesskaber både i by og i landdistrikter.
Udvalget ønsker derefter en drøftelse med Ældrerådet.
Administrationens svar
Behov for aflastningspladser i Korsør og Skælskør
Alle borgere, der i perioden januar 2019 til april 2020 er visiteret til en aflastningsplads har fået en aflastningsplads.
På Hjemmet ved Noret har der i 2019 været 19 borgere, og i 2020 har der fra januar til april været 7 borgere på aflastningsplads. I perioden (januar 2019 - april 2020) har 16 af borgerne været fra Skælskør, 4 fra Slagelse, 3 fra Korsør samt 2 fra Vemmelev.
På Solbakken har der i 2019 været 19 borgere, og i 2020 har der fra januar til april været 7 borgere på aflastningsplads. I perioden (januar 2019 - april 2020) har 14 af borgerne været fra Korsør, 9 fra Slagelse, 2 fra Skælskør samt 1 fra Vemmelev.
Derudover findes aflastningspladser på Blomstergården, hvor der fra perioden januar 2019 til april 2020 har været 233 borgere på aflastningsophold. Nedenstående skema viser, hvor borgere, der har være på aflastningsophold på Blomstergården har bopæl:
By
Antal ophold
Slagelse
126
Korsør
59
Skælskør
26
Dalmose
5
Agersø
4
Boeslunde
2
Omø
2
Vemmelev
2
Havrebjerg
1
Hejninge
1
Helsingør
1
Kelstrup
1
Kirke Stillinge
1
Munke Bjergby
1
Rude
1
Se bilag 3 for uddybning vedr. aflastningspladser samt midlertidige boliger.
Hvilke borgere benytter aflastningspladserne?
Aflastningspladser tilbydes til pårørende, der bor sammen med og passer deres ægtefæller/kærester/forældre i eget hjem. Disse borgere kan ikke være alene i den periode, hvor den pårørende har behov for at blive aflastet eller skal på rejse.
Bliver borgere fra Korsør og Skælskør anvist aflastningspladser i Slagelse?
Ja, som det ses af ovenstående skema har der fra januar 2019 til april 2020 været 59 borgere fra Korsør og 26 borgere fra Skælskør på aflastningsplads i Slagelse.
Seniorbofællesskaber
Der findes ingen data på den lokale efterspørgsel efter seniorbofælleskaber i Slagelse kommune. Indsamling af disse data vil kræve ekstern konsulentbistand. Men Vive har i 2017 lavet en stor ældreundersøgelse for hele Danmark. Den viser, at der tilsyneladende er stor interesse for bofællesskaber. De respondenter, der har svaret ”ja” til at bo i enten ejer-, leje- eller andelsbolig, og som ikke allerede bor i bofællesskab, er blevet spurgt til, om de kunne tænke sig at bo i bofællesskab med nogen på deres egen alder, hvor alle har deres egen bolig, og hvor der er lokaler til fælles aktiviteter. En tredjedel af respondenterne har svaret ”ja”.
Se bilag 3 for uddybning vedr. seniorbofælleskaber.
Reumé af anbefalinger i boliganalysen
-      Det anbefales, at ældreboliger i tilknytning til Plejecenter Solbakken ommærkes til
lejeboliger, da der er stort huslejetab og lav efterspørgsel efter boligerne. Dette kan skyldes, at huslejen er høj, og derfor anbefales det at forelægge Byrådet at omlægge lån, så huslejen kan blive billigere. Det kan øge muligheden for at udleje boligerne, og for at Bolig Korsør vil overtage boligerne.
-      Det anbefales at ommærke Smedegade hus D til fra skærmede boliger til somatiske
plejeboliger. Det er svært at vide, hvornår efterspørgslen på skærmede boliger stiger igen pga. usikre prognoser for udviklingen i antal borgere med demens. I øjeblikket er der ikke efterspørgsel efter alle Slagelse Kommunes skærmede boliger.
-      Det anbefales også at øge initiativer, der udsætter behov for ældreboliger/plejeboliger:
o    Flere bofællesskaber i Slagelse Kommune – Ifølge OK-Fonden er borgere i bofællesskaber mere selvhjulpne end andre borgere
o    Rehabilitering, forebyggelse, træning og patientuddannelse
o    Styrke/fortsætte indsatsen for at reducere antallet af forebyggelige indlæggelser samt genindlæggelser
o    Med udgangspunkt i borgernes behov undersøger Administrationen potentialet for at øge tilbud i hjemmet. Her tænkes særligt på hjemmepleje, sygepleje, hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger.
Temamøde
-      Planlægning af temamøde med ældrerådet er igangsat.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at igangsætte en eller flere af anbefalingerne i boliganalysen. Såfremt udvalget beslutter dette, skal udvalget tilkendegive hvilke anbefalinger, der ønskes igangsat.  
Vurdering
Administrationen vurderer, at boliganalysen viser en tendens i forhold til det fremtidige behov for ældre- og plejeboliger, men også at prognosen i boligrapporten er usikker, da der udelukkende tages højde for demografiudvikling. Samtidig vurderer administrationen, at det øgede antal ældre, særligt over 80 år, nødvendiggør et øget fokus på de faktorer, som kan være relevante, at arbejde videre med i forhold til at udsætte behovet for ældre- og plejeboliger.
Administrationen anbefaler, at boliganalysen opdateres og forelægges udvalget efter behov.
Økonomiudvalget har godkendt ny befolkningsprognose i marts 2020 til brug for budgetlægning i 2021. Dette er ikke tilrettet i boliganalysen, men betyder at der i alt forventes at være yderligere 354 borgere over 65 år i 2034 i forhold til den forrige befolkningsprognose.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at udvalget tager beslutning om eventuelle yderligere tiltag/analyser på baggrund af boliganalysens anbefalinger.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at analysen tilføres de nye tal i forhold til demografi.
(A) ønsker yderligere aflastningspladser i Skælskør og Korsør til budgetforhandlinger.
(O) og (V) henviser til deres bemærkninger i punkt 4, hvor (O) og (V) foreslår en udvidelse af aflastningspladser i Korsør og Skælskør afdækkes med kapacitet og udgifter og fremsendes til budgetforhandlingerne.
Udvalget sender punktet til høring i Ældrerådet.
Udvalget beslutter at holde temamøde vedrørende boliganalyse med Ældrerådet den 19. august 2020 fra kl. 16.30 | 18.30.
I forlængelse af temamødet holder Udvalget dialogmøde med Ældrerådet fra kl. 18.30 | 19.30.

9. Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 (B)

9.     Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2020-24247                Dok.nr.: 330-2020-192845                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal principgodkende Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023.
Baggrund
På udvalgets møde den 4. juni 2019 blev udvalget forelagt scenarier til den fremtidige velfærdsteknologiske indsats. Beslutning om scenarier skulle danne grundlag for at revidere den nuværende strategi for velfærdsteknologi. Udvalget besluttede at få et oplæg på det mest vidtrækkende scenarie (scenarie 3) til brug ved budgetforhandlingerne. På udvalgsmøde den 13. august 2019 besluttede udvalget at sende finansiering til budgetforhandlingerne, samt sende punkt til høring ved Ældrerådet. Af budgetaftalen 2020-2023 fremgår at:
”Partierne ønsker at sikre velfærden for vores ældre, og vil derfor som minimum fastholde serviceniveauet på ældreområdet jf. budgetaftalen fra 2019, hvorved vi ligeledes vil sikre et øget fokus på velfærdsteknologi, nye træningsfaciliteter og fokus på mere rehabilitering”.
Beskrivelse af scenarie 3
Formålet er at skabe innovation, udvikling og øge implementeringskraften i de velfærdsteknologiske indsatser. Det vil vi gøre ved, at:
-      frikøbe medarbejdere i drift, for at frigive tid til at implementere og forankre velfærdsteknologien
-      velfærdsteknologi konsekvent bliver tænkt ind i de indsatser, der igangsættes i Center for Sundhed og Ældre.
-      præge udviklingen af nye innovative velfærdsteknologiske løsninger, ved at indgå aktivt i udvikling og afprøvning af nye teknologier tæt på praksis og med et tværgående læringsperspektiv. Herudover vil vi tage imod tilbud om samarbejde med forskningsgrupper, studerende og uddannelsesinstitutioner.
Administrationen har ud fra den tildelte økonomiske ramme i budgetaftalen 2020-2023 samt beslutningen på udvalgsmøde den 4. juni 2019 udarbejdet et forslag til Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 (bilag 1).
Målene i Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 er, at:
-      Dække konkrete behov hos borgeren eller medarbejderen
-      Sikre borgerens selvstændighed og værdighed
-      Øge borgerens og medarbejderens tryghed
-      Intensivere og sikre kvaliteten i indsatsen, så flest mulige borgere får gavn af velfærdsteknologi.
Aktuelle velfærdsteknologiske indsatser i 2020
-      Sensorer og nødkald på plejecentre
-      DoseCan i hjemmeplejen, som er en beholder til medicin med indbygget alarmfunktion. Kvitterer borgeren ikke for medicinindtag modtager hjemmeplejen besked herom.
-      Udlån af småhjælpemidler til borgere i et midlertidigt rehabiliteringsforløb
-      Udlån af særlige hjælpemidler fra den velfærdsteknologiske lejlighed via personale
-      Udstilling af hverdagshjælpemidler til inspiration for kommunens borgere i den Velfærdsteknologiske lejlighed. Udstillingen flytter til Sundhedshuset i 2021 for at øge synligheden for en større målgruppe
-      Skærmbesøg mellem borgeren og hjemmeplejen, fx til at vejlede i dagens gøremål eller sikre medicinindtag. Skærmbesøg vil oftest supplere andre ydelser hos borgeren, hvor personalet vil være til stede i borgerens bolig
-      Skærmkonsultation mellem praktiserende læge i Sundhedshuset og borgeren på plejecenteret eller i eget hjem, eventuelt understøttet af plejepersonale 
-      TeleKOL, hvor borgere med svær lungesygdom oplæres i at måle egne værdier såsom blodtryk og iltmætning i blodet. Borger indtaster målingerne og sender disse til sygeplejerske, som herved kan følge borgers helbred på afstand.
Ældrerådets høringssvar vedr. finansiering af den velfærdsteknologiske indsats
Høringssvaret er vedhæftet i bilag 2. Nedenstående gives et kort resumé:
-      Ældrerådet ser frem til den øgede livskvalitet og større tryghed for borgeren
-      Ældrerådet er bekymret for skærmløsninger i hjemme-/sygeplejen uden at have pårørende eller personale som bisidder. Ældrerådet mener ikke, at skærmløsning kan være en enkeltstående løsning
-      Ældrerådet gør opmærksom på at velfærdsteknologi kræver støtte i oplæring, og bemærker at en løsning med vejledninger over QR-koder ikke kan stå alene.
-      Ældrerådet mener ikke at finansieringen til den velfærdsteknologiske indsats er dækkende, idet kommunen bør følge udviklingen af velfærdsteknologi nøje, for at gøre borgeren mere selvhjulpen og samtidigt nedsætte nedslidning og antallet af sygedage hos personalet.
-      Ældrerådet mener ikke at en udstillingsvæg er omfattende nok, og anbefaler at der etableres et velfærdsteknologisk udstillingscenter i Sundhedshuset, gerne i samarbejde med andre omkringliggende kommuner.
Administrationen har udarbejdet et notat med uddybning af de velfærdsteknologiske indsatser i relation til Ældrerådets høringssvar (Bilag 3).
Opfølgning på strategien
Der følges op på strategien gennem en orientering til udvalget i 2023. Orienteringen vil indeholde en opfølgning på planlagte og gennemførte indsatser i strategiens løbetid. Samtidig indgår der spørgsmål vedrørende borgerens oplevelse af brugen af velfærdsteknologi i brugertilfredshedsundersøgelsen. Brugertilfredshedsundersøgelsen gennemføres hvert. 2. år i ulige år.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, om de vil
-      indarbejde Ældrerådets høringssvar ifht. finansiering i Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023
-      principgodkende Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 og sende den i høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer at Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 er et godt udgangspunkt for den kommende velfærdteknologiske indsats. Den vil sikre, at velfærdsteknologi tager udgangspunkt i det besluttede scenarie og i værdighedspolitikken. Borgerens og medarbejderens behov er udgangspunktet, mens kvalitet og tryghed er målet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er tilført midler til det velfærdsteknologiske område via budgetaftalen 2020-2023 svarende til i alt 2,5 mio. kr. i anlægsmidler og 2,06 kr. mio. kr. i driftsmidler for perioden 2020-2023.
Jf. Budgetaftale 2020-2023 er der afsat 1. mio. kr. i anlægsmidler i 2020 til velfærdsteknologi.
Budgettildelingen dækker de beskrevne indsatser i scenarie 3. Såfremt, der ønskes en yderligere opgradering af det velfærdsteknologiske område, vil det kræve tilførsel af yderligere midler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at udvalget beslutter om Ældrerådets høringssvar ifht. finansiering af den velfærdsteknologiske indsats skal indarbejdes i Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023
2.    at udvalget principgodkender Velfærdsteknologisk Strategi 2020-2023 og sender strategien i høring i Ældrerådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkender Ældrerådets høringsforslag.
(O) ønsker, at Ældrerådets anbefalinger indarbejdes i strategien og tiltagene sendes til budgetforhandlinger.
(O) og (V) foreslår, at vi kobler strategien op på erhvervsområdet. At strategien kan samtænkes med Center for Handicap og Psykiatri. At vi kan beskrive firstmover initiativer. Hvilke konkrete indsatser, og hvad vil det koste?
(O) foreslår, at der står Forebyggelses- og Seniorudvalget som underskriver i forordet.
At 2: Bliver irrelevant, idet vi har indarbejdet Ældrerådets høringssvar.

10. Praksisplan for Fysioterapi 2021-2024 (D)

10.   Praksisplan for Fysioterapi 2021-2024 (D)

Sagsnr.: 330-2020-34613                Dok.nr.: 330-2020-214632                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Som led i den samlede regionale sundhedsplanlægning udarbejdes der praksisplaner for alle behandlergrupper i praksissektoren. Praksisplan for fysioterapi er regionens, kommunens og de praktiserende fysioterapeuters redskab til planlægning, koordinering og udvikling af den fysioterapeutiske praksis i Region Sjælland. Praksisplan for fysioterapi omhandler tilrettelæggelsen af fysioterapi til borgere i Region Sjælland. Planen beskriver retningslinjerne for planlægning af kapacitet, samt udvikling og samarbejde og kvalitet i fysioterapi praksis.
Praksisplanen omfatter både almen fysioterapi, vederlags fysioterapi og ridefysioterapi.
Målet med praksisplanen er at give gode rammer for en fagligt høj kvalificeret behandling under hensyn til den bedst mulige udnyttelse af de ressourcer, der er afsat til området med udgangspunkt i den enkelte borgers behov.
Materialet til den kommende praksisplan for perioden 2021-2024 er sendt i høring af Region Sjælland. Hver kommune i Region Sjælland indgiver et høringssvar til den foreløbige praksisplan. Administrationen har udarbejdet et høringssvar til den kommende praksisplan jf. bilag.
Retligt grundlag
Sundhedslovens § 140a og 140b samt bekendtgørelse nr. 710 af 27. juni 2008 om tilskud til fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og i kommunen.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter eventuelle bemærkninger til et høringssvar.
Vurdering
Det er administrationens oplevelse at praksisplanen 2021-2024 er meget lig den tidligere praksisplan. Såfremt udvalget ønsker at afgive bemærkninger til høringssvar, gøres dette.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Høringsmaterialet drøftes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Høringsmaterialet drøftet med bemærkning om, at vederlagsfri fysioterapi som bevilliges som enkeltvis terapi nogle gange afvikles som hold fysioterapi.

11. Proces vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

11.   Proces vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

Sagsnr.: 330-2017-31794                Dok.nr.: 330-2020-178913                                           Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om processen omkring korrekt praksis om visitation og varetagelse af ydelserne efter servicelovens § 83, § 83a og § 85 qua principafgørelserne 10-19 og 11-19 fra Ankestyrelsen.
Baggrund
Igennem de seneste mange år er der nationalt opbygget en praksis, hvor kommunerne har ladet ydelserne personlig pleje, praktisk hjælp såsom rengøring og tøjvask eller indkøb, som henhører under servicelovens §§ 83/83a være visiteret, som en del af den socialpædagogiske støtte efter § 85, når borgeren var i personkredsen for denne indsats. Det har betydet, at man ikke har vurderet om ydelsernes indhold havde karakter af §§ 83/83a, men udelukkende visiteret i forhold til, at borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogiske støtte efter § 85 hjælp. 
Principafgørelserne præciserer, at uagtet om borgeren er i personkredsen for § 85, så skal borgerens behov for hjælp for personlig pleje eller praktisk hjælp visiteres efter §§83/83a. Det betyder, at det egentlige indhold i § 85 er begrænset til ydelser såsom socialpædagogisk støtte til struktur af hverdagen gennem eksempelvis understøttende uge-skemaer, håndtering af post eller støtte til økonomihåndtering.
Ankestyrelsens principafgørelser bevirker en nødvendig ændring af praksis, hvor nogle af de ydelser som hidtil har været visiteret efter § 85 fremadrettet retteligt vil blive visiteret efter §§ 83/83a.
Kompetencen til at visitere til personlig pleje og praktisk hjælp efter §§ 83/83a henhører under CSÆ, mens kompetencen til at visitere til socialpædagogisk støtte efter § 85 henhører under CHP.
Samtidig stiller den ændrede praksis nogle krav til medarbejderkompetencer. Borgere med særlig adfærd eller psykiske udfordringer, som har behov for eksempelvis praktisk hjælp, der nu visiteres til praktisk hjælp efter §§ 83/83a, profiterer af en særlig tilgang i leveringen af hjælpen.
Den nødvendige nye praksis understreger derfor vigtigheden af, at CSÆ og CHP har et fælles værdimæssigt udgangspunkt i forhold til borgeren. De to centre arbejder i dag med tilgangene rehabilitering (CSÆ) og recovery orienteret rehabilitering (CHP), som begge er værdibaserede tilgange i hjælp til selvhjælp.
Udfordringen med levering af §§ 83/83a ydelser til borgere med en særlig adfærd, er ikke ukendt for samarbejdet mellem CSÆ og CHP.  De to centre har de seneste 3 år arbejdet strategisk og struktureret med udfordringen omkring snitfladen mellem de to centre ved samtidigt behov for hjælp efter §§83/83a og § 85. Her er borgeren i risiko for at falde mellem to stole, hvis de har en særlig adfærd, der fordrer særlige medarbejderkompetencer. For at undgå dette har CHP tidligere understøttet hjemmeplejen med at sikre relation til borgeren og adgang til boligen. Dette har betydet, at borgeren har måtte forholde sig til flere medarbejdere og et uforholdsmæssigt stort medarbejderressourcetræk på tværs af forvaltningerne i kommunen. Centrene har på udsatte området iværksat en mindre præ-prøvehandling, for at imødekomme ovenstående - Den Sociale Hjemmepleje, der blev etableret i november 2019. I første omgang var det tænkt som en 3 måneders præprøve-handling for 10 borgere
I Den Social Hjemmepleje har de to centre etableret en fælles visitation, puljet ydelserne og anvender Toftens Udekørende Team som udfører af hjælp efter såvel §§ 83/83a og § 85.  I denne proces har centrene påbegyndt en erfaringsopsamling i forhold til lovmedholdelig praksis jf. principafgørelserne. Borgerne i Den Sociale Hjemmepleje udtrykker tilfredshed med nu at kunne modtage §§ 83/83a ydelserne af samme udfører, som leverer § 85 ydelserne og profiterer af, at medarbejderkompetencerne er i fokus.
Den Sociale Hjemmepleje har vist sig at have god effekt både i forhold til brug af medarbejderressourcer og kompetencer, og ikke mindst borgerens progression og oplevelse af at blive imødekommet af færrest mulige aktører. Erfaringerne med organiseringen af kompetencerne i Den Sociale Hjemmepleje, vil blive inddraget i den videre fælles proces, som CSÆ og CHP har igangsat omkring den ændrede praksis for hele §§83/83a/85-området.
Det overordnede mål er at sikre en koordineret indsats på tværs af velfærdsområderne i koordinerede borgerforløb. På den baggrund har de to centre nedsat en projektorganise-ring, som skal beskæftige sig med nedenstående elementer:
Elementer i processen:
• Juridisk afdækning af personkredsen for § 85.
• Alle borgere, der allerede er visiteret til § 85 vil i løbet af 2020 få gennemgået, om den enkelte ydelse fremadrettet skal visiteres efter § 85 eller §§ 83/83a eller andre muligheder i serviceloven. Målet er at få visiteret borgeren til rette ydelse, men med mindst mulig forandring for borgerne.
• Borgere der er visiteret til et botilbudslignende tilbud efter § 85, men med anden handlekommune end Slagelse vil blive visiteret i henhold til handlekommunens praksis på området.
• For at imødegå korrekt og koordineret visitation af ydelser fremadrettet, har CHP iværksat et tværfagligt visitationsteam for alle nye visitationshenvendelser om § 85, som indeholder ydelser, der kunne henhøre under §§ 83/83a eller tilstødende paragrafområder. CSÆ, Jobcenteret og FOKUS indgår i denne koordinerende tværfaglige visitation.
• Beskrive økonomifordelingen mellem de to centre i forhold til eventuel stigning eller fald i §§ 83/83a/85 ydelser eller de øvrige muligheder inden for serviceloven.
• Beskrive de rette faglige kompetencer i leveringen af ydelser efter §§ 83/83a til borgere med særlig adfærd, og deraf behov for særlige medarbejderkompetencer.
• Inddrage erfaringerne fra Den Sociale Hjemmepleje i forhold til planlægning af levering af §§ 83/83a/85-ydelser til borgergrupper snitfladen.
• Præciseringen af §§ 85/83/83a personkreds og ydelser bevirker, at der er behov for at revidere kvalitetsstandarderne samtidigt og i samarbejde. 
• Dialog med KL angående konsekvensen af præciseringerne §§ 83/85 i forhold til udmåling af ydelserne efter §§ 83/85 samt botilbudspakker og satser. Denne del løftes af en arbejdsgruppe i Rammeaftaleregi.
Retligt grundlag
Serviceloven LBK nr. 798 af 07/08/2019
Principafgørelse 10-19 Ankestyrelsen
Principafgørelse 11-19 Ankestyrelsen
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at eventuelle kvalitetsstandarder bør følge samme kadence. Kvalitetsstandard vedrørende §§83/83a vil tidligst forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget i november 2020 jf. godkendelse af kvalitetsstandard 2021.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget vil løbende blive holdt orienteret om status på arbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at beskrive de økonomiske og personalemæssige konsekvenser på nuværende tidspunkt. Udvalgene vil blive forelagt disse i takt med, at CHP og CSÆ får arbejdet med praksisændringen og får afdækket en eventuel betydning for økonomifordelingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen oversendes til orientering til Forebyggelses- og Seniorudvalget
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker en status på septembermødet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget ønsker status ved september mødet.
(O) har spørgsmål vedrørende hvordan man har tænkt sig håndteringen for borgere, der bor i botilbud under ABL (Almenboligloven) med §85-støtte?
Hvordan man har tænkt sig håndteringen ift. de borgere, som har private leverandører og modtager §85-støtte?
Med bemærkning om, at det sikres, at der ikke sker en opgaveglidning fra private til kommunale leverandører, hvilket vil få betydning for borgerne, som modtager støtte. At udvalget løbende orienteres om dette.

12. Orienteringspunkter (O)

12.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-207540                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Klageopgørelse for 01.01.20 – 31.03.20 – 1. kvartal 2020 - Ankestyrelsen.
3. c):
Møde- og sagsoversigt pr. 9. juni 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.
Temamøder med Ældresagen og Frivilligcentret den 16. juni 2020.
Udvalget ønsker at afholde møderne som Webexmøder.
(O) bemærker, at det bør være deltagerne, som skal beslutte, om de ønsker et Webexmøde.
Udvalget ønsker, at administrationen skal forhøre de tilskudsberettigede foreninger fra §18 Midler og Værdighedsmidler til bekæmpelse af ensomhed, om de forventer at bruge de bevilligede midler i 2020.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2020-207482                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Der er ingen pressemeddelelser.

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-150                   Dok.nr.: 330-2020-207485                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
15. Lukket: Status på etablering af Sundhedshus (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.