Kompetence
Klima- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Klima- og Miljøudvalget skal godkende udkast til revision af miljøgodkendelse for RGS Nordic A/S.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at Klima- og Miljøudvalget godkender udkast til revision af miljøgodkendelse for RGS Nordic A/S .
Sagens indhold
Slagelse kommune har foretaget en revision af miljøgodkendelse af 26. november 2008 med senere tillægsgodkendelser til RGS Nordic.
På udvalgsmøde d. 3. oktober 2022 godkendte udvalget at sende revision af miljøgodkendelse for RGS Nordic A/S i 4 uger ugers høring i perioden d. 10. november til d. 7. december 2022.
I høringsperioden er der i alt indkommet 25 høringssvar. Høringssvarene er sendt fra private personer, lokalforeninger, interesseforeninger herunder Rent Havmiljø og GeoHav m.fl. Desuden organisationer herunder Danmarks Naturfredsforening, Sportsfiskerforbundet og Greenpeace m.fl. samt RGS Nordic A/S.
Høringssvarene omhandler især udledning til Agersø Sund. I stort set alle af de fremsendte høringssvar er der bekymring for yderligere forurening af havmiljøet. Flere er høringssvarene er kritiske overfor import af spildevand og brugen af råvand til renseprocesserne. Kravene til udledning af stoffer findes for lempelige, der stilles spørgsmålstegn ved brugen af blandingszone, krav i habitatdirektivet samt antal og mængden af analyserede stoffer samt krav til virksomhedskontrol.
RGS Nordic A/S finder generelt udledningskravene for restriktive og anfører, at kravene med den nuværende teknologi ikke kan overholdes.
Høringssvar og hvidbog fremgår af ”Hvidbog”, bilag 1.
Høringssvarene har efter administrationens gennemgang givet anledning til en række præciseringer i miljøtilladelsen, herunder at mængden og krav til at analyserede stoffer udvides, men også en lempelse af en række de allerede opstillede udledningskrav.
Ændringer fremgår af bilag ” Rettelser/afvigelser i vilkår fra høringsudkast”, bilag 2.
I bilag ”Kravværdier”, bilag 3 er de endelige udledningskrav bl.a sammenholdt med de oprindelige udledningsvilkår fra 2008, kravene i høringsudkastet, øvrige og nedre BAT grænser, miljøkvalitetskrav (MKK).
Det endelig udkast til revision miljøgodkendelse fremgår af ”Miljøgodkendelse af RGS Nordic A/S industrispildevand ”, bilag 4.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelsesloven kap. 5 virksomheder.
Handlemuligheder
Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:
Udvalget kan godkende miljøgodkendelsen.
Udvalget kan vælge at hjemvise godkendelsen til yderligere sagsbehandling.
Vurdering
Som det fremgår af bilag 3, vil udkast til miljøgodkendelse betyde en markant skærpelse af miljø- og udledningskravene til virksomheden i forhold til oprindelige miljøgodkendelse fra 2008.
Udledningskravene opfylder alle nuværende BAT krav. Jævnfør gældende lovgivning kan kommunen ikke påbyde virksomheden udledningskrav, som i dag teknisk set ikke er muligt. Da det vil have karakter af et ulovligt driftsforbud, er grænseværdierne derfor hævet for en række stoffer i den endelige revision.
Kommunen har derfor i miljøgodkendelsen indført en passus om, at virksomheden med udgangspunkt i den løbende udvikling af nye teknologier, overfor miljømyndigheden forpligter sig på at nedbringe udledningskrav yderligere inden for 5 år, således at blandingszonen for de enkelte stoffer reduceres.
Ligeledes vil ny viden om tilførte stoffer og viden om Agersøsunds tilstand kunne påvirke fremtidige krav til udledningen, som til en hver tid kan revideres når der fremkommer ny viden.
Det er sandsynligt at afgørelsen vil blive påklaget og det vil herefter være Miljø- og fødevareklagenævnet som afgør om bl.a. blandingszoner kan anvendes, om der skulle være lavet en basistilstandsrapport og om godkendelse er i strid med habitatdirektivet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Efter at Klima- og Miljøudvalget har godkendt revisionen, skal udkast til miljøgodkendelsen offentliggøres med 4 ugers klagefrist.
Indløber der klager fremsendes klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagenævnet træffer afgørelse om sagen har opsættende virkning eller ej. Administrationen forventer ikke at sagen har opsættende virkning.
_____________________________________________________________________________
Administrative bemærkninger pr. 1. februar 2023:
Som opfølgning på udvalgets beslutning er der d. 11. januar fremsendt brev til Miljøministeren med henblik på at få et møde i stand om sagen jf. vedlagte bilag 25. Der er rykket for svar d. 24. januar.
Der er udarbejdet et juridisk notat dat. 26. januar fra Sirius Advokater, som beskriver kommunens muligheder i forhold til etablering af blandingszoner på baggrund af Miljøministeriets Bekendtgørelse 1433 og Miljøstyrelsens vejledning.
Notatet tager udgangspunkt i 4 handlemuligheder: 1. Kommunen udsteder den påtænkte miljøgodkendelse 2. Kommunen udsteder den påtænkte miljøgodkendelse, men med en blandingszone begrænset til 100 m 3. Kommunen udsteder den påtænkte miljøgodkendelse uden blandingszone eller 4. Slagelse kommune anmoder Miljøstyrelsen om at fravige miljømål for havområdet.
Valg af handlemulighed 4 kan / bør ses i sammenhæng med valg af udbredelse af blandingszone (handlemulighed 1 og 2).
Handlemulighederne er nærmere beskrevet i notatet, bilag 26.
Sammenfattende konkluderer Sirius advokater, at bekendtgørelse og vejledning ikke er i overensstemmelse med EU-regler eller Miljø- og fødevareklagenævnets seneste praksis på området. Det betyder at det fremlagte forslag til godkendelse med blandingszoner ved en klage med stor sandsynlighed vil blive hjemvist af Klagenævnet.
På mødet vil Sirius Advokater (over web) nærmere redegøre for notatet.
Uanset hvilken afgørelse kommunen træffer i sagen, vil en klage have opsættende virkning, dvs. at afgørelsen ikke får virkning før Miljø- og fødevareklagenævnet har truffet afgørelse i sagen.
Da der åbenlyst, er uoverensstemmelse mellem Miljøministeriets / Miljøstyrelsen og Sirius Advokaters mfl. tolkning af EU-reglerne, og da sagen kan have stor betydning for kommunerne / de kommunale rensningsanlæg, virksomhederne og miljøet, er det administrationens anbefaling, at udvalget først træffer beslutning efter et møde med Miljøministeren.
Slagelse Kommune har desuden bedt Sirius Advokater om at vurdere om Slagelse Kommune har juridisk grundlag for at udstede et standsningspåbud til RGS Nordic, efter at der fra flere sider har været hævdet at dette er en mulighed.
Det er Sirius Advokaters vurdering, at der ikke foreligger noget ulovligt forhold, som giver grundlag for et standsningspåbud, da RGS Nordic ikke overtræder nogen generelle krav i Miljøbeskyttelsesloven eller i den gældende miljøgodkendelse samtidig med, at der ikke er udstedt påbud, som de ikke overholder.
Notat fremgår af bilag 27.