Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 2. maj 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-210483                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 - LTE (B)

2.      Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 - LTE (B)

Sagsnr.: 330-2016-23237               Dok.nr.: 330-2016-188620                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2016.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 2,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 31,2 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Der er bemærkninger til følgende politikområder:
Landdistriktsudvikling
Drift 2016
For politikområde Landdistriktsudvikling forventes budget og regnskab at være i balance ved årets udgang.
Anlæg 2016
Der forventes for politikområdet et samlet mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2016.
Drift og Teknik
Drift 2016
Der forventes for politikområdet et samlet merforbrug på 1,1 mio. kr. Afvigelsen skyldes dels større udgift til Movia, idet beregningsmodel er ændret, dels at indtægter vedr. kolonihaver ikke kan forventes i det omfang, der er budgetlagt. Herudover har Entreprenørservice et merforbrug fra 2015, som ikke kan forventes indhentet før med udgangen af 2017. På Færgeområdet forventes et mindreforbrug på 1,45 mio. kr., der skyldes disponerede midler til større periodisk vedligeholdelse, som først forventes udført i 2017.

Anlæg 2016
Der forventes for politikområdet et samlet mindreforbrug på 24,6 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2016.
Kommunale Ejendomme
Drift 2016
Der forventes for politikområdet et samlet merforbrug på 1 mio.kr. Afvigelsen vedrører udmøntning af ejendomsstrategien og afgivelsen skyldes primært, at overskuddet fra 2015 ud over 5% ikke blev overført til 2016.
Anlæg 2016
Der forventes for politikområdet et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring forventningen til anlægsprojekterne i 2016.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø og Centerchef for Kommunale Ejendomme anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er jævnfør bilag 1 lavet en teknisk justering af Entreprenørservices budget 2016 og overslagsår på +/- 15,0 mio. kr. Budgetjusteringen har ingen økonomisk konsekvens for udvalgets budgetrammer, men er alene af teknisk karakter.
Det er ligeledes lavet en teknisk justering af Rengøringsservices budget 2016 og overslagsår på +/- 43,7 mio. kr. Budgetjusteringen har ingen økonomisk konsekvens for udvalgets budgetrammer, men er alene af teknisk karakter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konst. Kommunaldirektør, Borger- og Udviklingsdirektør samt Centerchef for Teknik og Miljø og Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet,
2.    at udvalget godkender, at Entreprenørservices budget for 2016 og overslagsår justeres med +/- 15,0 mio. kr.,
3.    at udvalget godkender, at Rengøringsservices budget for 2016 og overslagsår justeres med +/- 43,7 mio. kr.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Tilrettes vedr. parkeringskælder og Trafiksikkerhedsplan.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse af justeringerne +/- 15 mio. kr og +/- 43,7 mio. kr.

3. Orienteringssag (O)

3.      Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-210480                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.   Orientering fra udvalgsformanden.
2.   Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3.   Orientering fra centercheferne/udviklingsdirektøren.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Lone Wenzel orientrede om nyt erhvervsnetværk Havrebjerg/Stillinge og Legeflåden i Skælskør.
Mosevej blev drøftet.

4. Nyt navn til Nørrevangsskolen (B)

4.      Nyt navn til Nørrevangsskolen (B)

Sagsnr.: 330-2016-23857               Dok.nr.: 330-2016-184231                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det vil ændre navnet på Nørrevangsskolen til Nørrevang.
Baggrund
Nørrevangsskolen blev lukket som folkeskole i 2012. Siden er skolen blevet tilpasset nutidens krav og nye brugere. De nye brugere er Center for Specialundervisning (CSU) og to specialskoler (Havrebjerg og Kolstermarken).
Der er i forbindelse med indflytningen mv. blevet nedsat et brugerråd, der består af repræsentanter fra ovenstående tre enheder samt Kommunale Ejendomme.
Brugerne ønsker med det nye navn at skabe distance til bygningernes tid som folkeskole. Brugerne mener også, at det nye navn vil være med til at skabe en større fællesskabsfølelse med skolerne og de mange idrætsudøvere, som har fået etableret faciliteter på arealerne (Fx hockey, amerikansk fodbold, atletik osv.).
Brugerne er enige om, at de ønsker, at bygningerne fremover skal kaldes Nørrevang.
Altså forslås en navneændring fra Nørrevangsskolen til Nørrevang.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen ser, at Byrådet har følgende handlemuligheder:
1. At beslutte at følge brugernes ønske om at ændre navnet til Nørrevang
2. At beslutte er andet navn
3. At give afslag på navneændring, så bygningerne fortsat hedder Nørrevangsskolen
Vurdering
Administrationen vurderer, at brugernes ønske om navneændring er fornuftigt, da man herved distancere sig fra dengang, da skolen var folkeskole, og nu signaliserer, at der foregår en anden aktivitet i bygningerne.
Desuden er navnet ikke ændret så meget, at den geografiske henvisning forstummer. Man vil stadig forbinde Nørrevang med et sted i det nordlige Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget overfor Byrådet anbefaler handlemulighed 1 - navneændringen fra Nørrevangsskolen til Nørrevang,
2.    at Byrådet beslutter handlemulighed 1 - navneændringen fra Nørrevangsskolen til Nørrevang,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

5. Muligheder for solcelleanlæg (B)

5.      Muligheder for solcelleanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2015-3473                 Dok.nr.: 330-2016-224343                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om de vil arbejde videre med etablering af solcelleanlæg på eksisterende bygninger.
Baggrund
Udvalget har den 7. marts 2016 behandlet en sag med et eksempel på etablering af solceller på Torvegade 15, Slagelse. På den baggrund besluttede udvalget, at der skulle foretages en screening, om der var andre kommunale bygninger, der var relevante for etablering af solceller, afklaring af finansieringsmuligheder og erfaringer fra andre kommuner.
Retligt grundlag
Det er ikke muligt at etablere solceller på eksisterende bygninger uden, at der dannes et separat selskab til driften. Undtaget for dette er dog større ombygninger, hvor solcelleanlægget indgår i en energiramme.
Handlemuligheder
Udvalget kan igangsætte yderligere afdækning af konkrete muligheder for solceller eller beslutte, at der ikke arbejdes videre med etablering af nye solceller på eksisterende bygninger.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme har foretaget en screening af hvilke kommunale ejendomme, hvor et solcelleanlæg kunne være relevant, herunder status på eksisterende tag, etableringsomkostninger og tilbagebetalingstid.
Alle anlæg er forudsat en størrelse, der giver mulighed for anvendelse af minimum 80% af produktionen på bygningen. Det giver en tilbagebetalingstid på 10-12 år. Tilbagebetalingstiden er en grov beregning ud fra gennemsnitspriser og vil i sidste ende afhænge af energipriser, konkrete etableringsomkostninger (prisen på solceller udvikler sig løbende) og administrationsomkostninger på driftsselskaberne.
Screeningen er vedlagt som bilag.
Det har ikke været muligt, at finde erfaring med etablering af solcelleanlæg på eksisterende bygninger fra andre kommuner, efter at loven om netto-afregning blev ændret.
Økonomicentret oplyser, at det er muligt at låne til etablering af solcelleanlæg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat budget til etablering af solcelleanlæg, så etablering af nye anlæg vil kun kunne ske ved en tillægsbevilling eller som en del af en budgetproces.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen væsentlige konsekvenser.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.   at  udvalget tager stilling til, om der skal arbejdes videre med etablering af solceller på eksisterende bygninger, og i hvilket omfang.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at der arbejder videre med projekterne, med udgangspunkt i de mest økonomisk fordelagtige projekter.
Udvalget underrettes løbende og der evalueres efterfølgende.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) ønsker en beregning af CO2-besparelsen og hvad det betyder for kommunens deltagelse i DN klimakommune i år og overslagsårene.

6. Udnyttelse af stadionanlæg - orientering om modeller (O)

6.      Udnyttelse af stadionanlæg - orientering om modeller (O)

Sagsnr.: 330-2016-6635                 Dok.nr.: 330-2016-211696                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) orienteres hermed om de af administrationen opstillede modeller for fremtidig anvendelse af stadionanlægget i Slagelse. 
Baggrund
På mødet den 1. februar 2016 vedtog Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget præmisser, proces og tidsplan for fremtidig udnyttelse af stadionanlægget i Slagelse. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tog orienteringen om præmisser, proces og tidsplan til efterretning på mødet den 1. februar 2016. Den 7. marts 2016 blev begge udvalg orienteret om de indkomne forslag til fremtidig anvendelse af stadionanlægget.
På mødet den 2. maj 2016 skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage stilling til de modeller for fremtidig anvendelse af Slagelse Stadion, som administrationen har opstillet.
KFT-udvalget har vedtaget følgende overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion:
· Kommunen vil tilstræbe ikke at anvende flere penge på anlægget, end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og kommercielle formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget.
· Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både opvisningsbane, ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i Ny Tribune.
Ifølge kommunens jurister er det vigtigt, at stadionanlægget anvendes til at understøtte lovlige kommunale formål, fx som ramme om sportskampe, koncerter og foreningsaktiviteter. Hvis stadion anvendes til disse formål, vil det være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at lokaler i Ny Tribune udlejes til en virksomhed, hvis de ikke kan bruges af kommunen.
Ifølge Kommunale Ejendomme vil det koste 614.985 kr. om året at drifte Ny tribune. Dertil skal lægges de 130.000 kr. om året fra det nuværende indtægtsbudget for stadion.
Stadionbanen og Ny Tribune skal derfor tilsammen genere indtægter for ca. 745.000 om året, hvis de årlige driftsomkostninger ved Ny Tribune skal dækkes.
En del af disse driftsudgifter vil dog kunne løftes af en/flere evt. lejere af lokaler på Ny Tribune.
Administrationen har derfor indhentet en vurdering af lejeniveauet på de to øvre plan på Slagelse Stadion, i tilfælde af at disse skal udlejes til kontorlokaler. Arealet uden kælderniveau med omklædning mv. er i alt 944 m2.
Styrkerne ved lejemålet er ifølge ejendomsmægleren, at der er mulighed for at opdele lejemål pga. trapper, at der er gode p-forhold, og at der er tale om en nyere bygning. Svaghederne er gåafstanden fra p-plads til lejemål, og at nogen vil se placeringen på stadion som en ulempe pga. fodboldklubbens nedrykning og konkurs. Udlejning til kontor vil desuden kræve en udgift til tilvirkning, herunder udgifter til bl.a. skillevægge, kabler mv.
Markedslejen vurderes at ligge mellem 500-750 kr./m² eksklusiv moms og forbrug. Der er forudsat en årlig leje på 550 kr./m² i modellerne nedenfor.
Såfremt administrationens forslag til disponering af overførte midler (sag nr. 5 på KFT-udvalgets dagsorden) godkendes, vil i alt 200.000 kr. blive øremærket til finansiering af nye stadionaktiviteter, fx tilvirkning af lokaler.
Indkomne forslag til anvendelse af stadionanlæg:
Alle foreninger, virksomheder, borgere mv. er via kommunens forskellige kommunikationskanaler blevet opfordret til at komme med forslag til fremtidig anvendelse af stadionanlægget. Administrationen har modtaget i alt fire forslag, og disse er vedlagt sagen.
Blandt de fire forslag er SBIs ønske om at anvende stadion som helhed og blive den primære bruger. Klubben ønsker bl.a. at anvende stadionbanen til 1. holdets hjemmekampe samt udvalgte kampe for ungdomsholdene, at anvende omklædningsrum og vaskemaskiner i kælderetagen på Ny tribune i forbindelse med træning og kamp samt at anvende mødelokalerne i stueetagen i Ny Tribune, fx til morgenmøder, førkamps-arrangementer og arrangementer og møder i erhvervsnetværket.
Ingen af de fire indkomne forslag forholder sig dog indgående til dækning af de årlige driftsomkostninger på 745.000 kr. ved brug af Ny tribune.
Derfor kan forslagene ikke stå alene, og der peges derfor nedenfor på to forskellige modeller for fremtidig anvendelse af stadionanlægget.  
Modeller for fremtidig anvendelse
Modellerne er udarbejdet på baggrund af de vedtagne præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion, de retlige og økonomiske rammer samt de modtagne forslag fra foreninger.
Jf. den politisk vedtagne proces og tidsplan for fremtidig anvendelse af stadion kan området disponeres af LTE-udvalget, såfremt KFT-udvalget ikke finder en model, hvor stadion fuldt ud anvendes til kultur- og idrætsaktiviteter. Hvis KFT-udvalget undlader at vælge en model, vil det betyde, at det bliver Kommunale Ejendomme, der bestemmer anvendelsen af stueetagen og 1. salen, og hvem der evt. skal leje disse, så der kan skaffes tilstrækkelig med lejeindtægter til at dække de årlige driftsomkostninger.
Kommunale Ejendomme kan vælge at leje både 1. salen og stueetagen ud til liberalt erhverv. Det vil dog have konsekvenser for, hvilke kultur- og idrætsevents, der kan trækkes til stadion, idet de store events ofte kræver mulighed for at benytte loungelokaler til fx førkamps-arrangementer.
Model 1a og 1b:
Denne model har to forskellige dele. I den ene (model 1a) flytter Kultur og Fritid ind i stueetagen og deler denne med ”Foreningernes hus”, mens hele 1. salen lejes ud til liberalt erhverv (eller omvendt). ”Foreningernes hus” er lokaler og faciliteter på Ny tribune, som foreninger kan leje til større aktiviteter og arrangementer (uddybes nedenfor).
At leje hele 1. salen (eller stueetagen) ud til liberalt erhverv forventes at give lejeindtægter for ca. 275.000 kr. årligt., såfremt lejen sættes til 550 kr./m2 eksklusiv moms + forbrug og rengøring.
Kultur og Fritid skal skabe indtægter for ca. 260.000 kr. årligt ved at leje ”Foreningernes hus” og stadionbanen ud til arrangementer, hvis driftsmodellen skal hænge sammen.
I den anden (model 1b) flytter enten Kultur og Fritid eller ”Foreningernes hus” ind i halvdelen af stueetagen eller 1. salen. Resten lejes ud til liberalt erhverv. Det forventes at give lejeindtægter for i alt 413.000 kr. årligt.
Denne model giver et driftsunderskud på 17.000 kr. årligt, som Kultur og Fritid vil skulle finde fx gennem udleje af stadionbane til arrangementer. Det vurderes at være en overkommelig opgave at dække dette underskud.   
I begge delmodeller vil der være faciliteter og kvadratmeter til kultur- og fritidsformål i Ny tribune. Dog vil Kultur og Fritid og Foreningernes hus ikke begge kunne få plads i stueetagen i model 1b, da det her er 1,5 etage, som lejes ud til liberalt erhverv.
Fordelene ved at flytte Kultur og Fritid til Ny tribune vil bl.a. være, at det pga. den geografiske nærhed til faciliteterne bliver lettere for administrationen at understøtte og trække arrangementer til stadion. Derudover vil der kunne skabes en tættere tilknytning til og samarbejde med de foreninger, der kommer til at benytte stadion til fx kampe og stævner. Endelig vil det have en stor signalværdi for omverdenen, at Fritid kommer til at ”bo” på stadion.
Fordelene ved et ”Foreningernes hus” på Ny tribune er, at alle kommunens foreninger vil kunne leje dette til større aktiviteter, arrangementer, generalforsamlinger, sponsorarrangementer og lignende gennem KommuneBook. Desuden vil SBI kunne leje lokalerne til deres erhvervsnetværksmøder. Endelig vil faciliteten også kunne bruges/lejes i forbindelse med store arrangementer på stadion.
Administrationen vil afsøge muligheden for, at 1. salen eller stueetagen lejes ud til fx et specialforbund, en lokalafdeling af en idrætsorganisation, idrætsbehandlere, speciallæger eller lignende, så der skabes synergi til de øvrige stadionaktiviteter.
En ulempe ved at udleje til liberalt erhverv kan dog være, at det er svært at opsige erhvervslejemål, medmindre der opereres med fleksible kontrakter med forholdsvis korte opsigelsesvarsler.
Model 2:
Denne model bygger på visionen om at genetablere elitefodbold i Vestsjælland. Der er nedsat en styregruppe i SBI-regi med repræsentanter fra erhvervslivet, uddannelsesinstitutionerne og SBIs bestyrelse. De har sammen udarbejdet en vision om, og der via fodbolden og på sigt et hold i den bedste række skal skabes et fundament, som gør det attraktivt for de 16-23-årige at uddanne og bosætte sig i region Vestsjælland.
Visionen skal stå på seks ben: Talent- og eliteudvikling i SBI, idrætslinjer på uddannelsesinstitutioner, erhvervsnetværk, sponsorer, kommunal deltagelse/ejerskab og Sportscollege og frivilliges opbakning. Hele visionen er vedlagt som bilag.
I visionen er der bl.a. opstillet et mål om, at der inden 1. juni skal være indgået en aftale mellem SBI og kommunen om brug af stadionanlægget og de tilknyttede faciliteter samt en aftale om rettigheder til indtægter ved salg af stadionnavn, bandereklamer mv. Aftalen skal sikre, at stadionanlægget kan anvendes til afvikling af SBI’s førsteholdskampe, samt at erhvervsnetværket kan afholde sine arrangementer på stadion.
I denne model er der lagt op til, at stadion drives efter armslængdeprincippet, således at stadion drives af en selvejende bestyrelse, som vil stå for drift, udlejning og aktiviteter på stadion. Dermed kan stadion drives på kommercielle vilkår. Økonomien kan fx være, at kommunen det første år (2017) afholder alle driftsudgifter ved stadionanlægget eller en stor del af disse. I 2018 nedsættes kommunens bidrag til dækningen af driftsudgifterne (fx til to-tredjedele eller halvdelen), og i 2019 nedsættes bidraget så yderligere osv. Et evt. overskud skal bruges på vedligehold af stadionanlægget.
Denne model giver ligesom Model 1a og 1b mulighed for, at Kultur og Fritid kan flytte ud på Ny tribune, og/eller at der kan etableres et ”Foreningernes hus” på stadion. Dermed kan de i model 1 nævnte fordele også opnås i denne model.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Uanset hvilken model der vælges, anbefaler administrationen, at der opereres med fleksible lejemål, der vil kunne opsiges med forholdsvis kort varsel, således at der tages højde for fremtidige scenarier, herunder at kommunen evt. igen får et hold i den bedste fodboldrække.
Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, at forbund som DBU og DAFF stiller krav om m2 til førkamps-arrangementer og lignende, hvis de skal vælge Slagelse Stadion som arena for store kampe og arrangementer.
Hvis både 1. salen og stueetagen lejes ud til liberalt erhverv, vil der ikke være kvadratmetre og faciliteter på Ny tribune, som vil kunne bruges til idræts-, fritids- og kulturformål, herunder at tiltrække og understøtte store kultur- og sportsevents.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som nævnt ovenfor skal stadionbanen og Ny Tribune tilsammen generere indtægter for ca. 745.000 kr. om året (615.000 kr. + 130.000 kr.), hvis driftsomkostningerne ved Ny Tribune skal dækkes. Økonomien til drift af bygningen placeres hos Kommunale Ejendomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget understreger, at det skal være en driftsneutral model, der ikke belaster udvalgets budget.

7. Korsør Erhvervspark 4220 - Tildeling af rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af adgangsvej (B)

7.      Korsør Erhvervspark 4220 - Tildeling af rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af adgangsvej (B)

Sagsnr.: 330-2016-3286                 Dok.nr.: 330-2016-212457                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning, om det overfor Økonomiudvalget og Byrådet skal anbefales, at der ekstraordinært afsættes rådighedsbeløb og meddeles anlægsbevilling til etablering af adgangsvej til betjening af Korsør Erhvervspark. Samtidigt skal det besluttes, om der skal pålignes vejbidrag på ejendommene i lokalplanområdet Korsør Erhvervspark og tilstødende ejendomme, som fremadrettet måtte benytte nye veje i området.
Baggrund
Slagelse Kommune har gennem den senere tid modtaget henvendelser fra forskellige aktører, der er interesserede i arealer ved Korsør Erhvervspark. Da Servicevej 6, Korsør (Kodak-bygningen) fik nye ejere og ny anvendelse, opstod bl.a. et ønske om en vejtilslutning til Tårnborgvej, da ejendommen Servicevej 6, Korsør ikke kan betjenes af store køretøjer på grund af højdebegrænsning på den nuværende vejadgang under Vestmotorvejen.
Arealet indenfor den nugældende lokalplan - Lokalplan nr. 112, Erhvervsområde ved Tårnborgvej - er kommunalt ejet. I lokalplanen er vejbetjeningen af området forudsat udført til Tårnborgvej, men Center for Teknik og Miljø har haft indledende drøftelser med Vejdirektoratet med henblik på en vejbetjening af området via rundkørslen ved motorvejstilslutning 42. Hvis nærværende sag skal fremmes, vil dialogen genoptages med Vejdirektoratet med henblik på en godkendelse af vejtilslutning for området til rundkørslen.
Hvis der i området etableres et relativt kort vejforløb (ca. 200 m), vil det være muligt at byggemodne mellem 60.000 m2 og 50.000 m² erhvervsareal samt vejbetjene ejendommen Servicevej 6.
De samlede etableringsomkostninger til vejbetjeningen af erhvervsområdet (ca. 200 m) er overslagsmæssigt beregnet til ca. 3,0 mio. kr. Dette beløb dækker alene etablering af vej og indeholder ikke udgifter til tilslutningsbidrag for forsyninger.
Med hjemmel i Vejloven kan vejmyndigheden påligne ejere af ejendomme at betale vejbidrag, hvis ejendommen grænser til eller kommer til at grænse til en offentlig vej. Ved vejbidrag kan ejere pålægges helt eller delvis at betale udgifterne til anlæg af nye offentlige veje.
Arealet af den ejendom, hvorpå Kodak-bygningen ligger, er registreret med ca. 22.000 m2.
Ejerne af Kodak-huset har meddelt, at man alternativt vil etablere adgang til Kodak-huset via den eksisterende vejadgang, som i dag benyttes af SEAS-NVE. Center for Teknik og Miljø har vurderet, at en vejadgang på dette sted kan godkendes i henhold til bestemmelserne i lov om offentlige veje.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge at anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der via træk fra kassen afsættes et rådighedsbeløb på 3,0 mio. kr. til etablering af adgangsvej for erhvervsområdet, alternativt kan udvalget vælge ikke at anbefale projektet.
Hvis det besluttes, at anbefale etableringen af adgangsvejen, skal det besluttes, om Vejlovens bestemmelser vedrørende vejbidrag skal tages i anvendelse eller ej. Med en beslutning om, at grundejere med nytte af vejadgangen skal betale vejbidrag, vil udgiftsfordelingen tage afsæt i størrelsen af de erhvervsarealer, der måtte få adgang via den nye adgangsvej.
Til denne sags behandling vil estimatet for en fordeling af vejbidraget kun være vejledende, da der med en beslutning om at påligne vejbidrag på alle ejendomme, der får adgang via den nye offentlige vej, skal udarbejdes en redegørelse med en eksakt fordeling af vejbidrag ved anlæg af ny offentlig vej i erhvervsområdet – Korsør Erhvervspark.
Med afsæt i de anslåede arealer for det af kommunen ejet erhvervsareal og Kodak-huset vil den skønnede fordelingsnøglen for de to parter være som følger:
Slagelse Kommune skal afholde ca. 73% af udgiften til nyt vejanlæg, svarende til ca. 2,2 mio. kr..
Ejeren af Kodak-huset skal afholde ca. 27% af udgiften til nyt vejanlæg, svarende til ca. 0,8 mio. kr.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at der afsættes et rådighedsbeløb på i alt 3,0 mio. kr. til etablering af vejadgang for Korsør Erhvervspark og Kodak-huset.
Center for Teknik og Miljø skal påpege, at der er fordele og ulemper i forhold til påligning af vejbidrag på tilgrænsende ejendomme.
Ved at påligne vejbidrag på de ejendomme, der fremadrettet får glæde af vejanlægget, vil udgiften til anlæg af nye veje helt eller delvist skulle afholdes af de tilgrænsende ejendomme. Derved kan kommunens omkostninger til etablering af vejanlæg nedbringes.
Omvendt vil der ved påligning af vejbidrag være en risiko for, at ejere af de tilgrænsende ejendomme vil se sig uretfærdigt behandlet, med henvisning til, at denne praksis ikke har været bragt i anvendelse i en årrække.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal tage stilling til, om der skal pålignes vejbidrag. Hvis udvalget vælger at følge indstillingen om at påligne vejbidrag, skal vejbidraget på 0,8 mio. kr. tilføres kassebeholdningen, så nettoudgiften for kommunen vil være 2,2 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i investeringsoversigten ikke afsat anlægsmidler til etablering af vejadgang til erhvervsområdet Korsør Erhvervspark.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.2
3.000
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
6.2
-3.000
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at der ved træk fra kassen gives rådighedsbeløb og anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til etablering af vejadgang til Korsør Erhvervspark og Kodak-huset,
2.    at udvalget tager stilling til, om Vejlovens bestemmelser om at påligne vejbidrag bringes i anvendelse.

Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
1. at anbefales.
2. at godkendes.
Kurt Rasmussen (A) kunne tilslutte sig indstillingen, men ønskede en alternativ finansiering.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen.

8. Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - endelig godkendelse (B)

8.      Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - endelig godkendelse (B)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2016-212117                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at forslaget til Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 endelig godkendes. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende principperne for prioritering af tryghedsønsker.
Baggrund
Byrådet besluttede på den 25. januar 2016 at sende forslaget til Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 i 8 ugers høring frem til den 29. marts, inden en endelig godkendelse af planen.
Der har været et stort engagement og interesse, for at forbedre trafiksikkerheden i Slagelse Kommune, gennem høringssvarerne, men ikke mindst ved indberetningerne om trafikfarlige steder i kommunen. I alt er der indkommet 10 høringssvar fra enkelt borgere, lokalråd og arbejdsgrupper og knap 300 ønsker til tryghed. Høringssvarerne er samlet i en hvidbog for Trafiksikkerhedsplan 2016-2020, hvor de er kommenteret med anbefaling af Center for Teknik og Miljø.
Høringssvarerne spænder vidt, men går primært på anlægsarbejder såsom; nye og allerede fremsendte anlægsønsker, driftsspørgsmål. Et enkelt høringssvar forholder sig omkring trafiksikkerhed kontra fremkommelighed og målsætninger.
Målsætning og handleplan.
Trafiksikkerhedsudvalget og Center for Teknik og Miljø anbefaler, at principperne for målsætning i Trafiksikkerhedsplanen fastholdes, og høringssvarerne indarbejdes i handleplanen, som beskrevet i hvidbogen.

Tryghedsprojekter.
Tryghedsprojekter er tiltag, der prioriteres ved siden af handleplanen. Projekter i handleplanen er udpeget pga. af uheld. De indkomne ønsker om tryghedsprojekter prioriteres af Center for Teknik og Miljø efter de udarbejdede principper for prioritering af tryghedsønsker.
Den digitale plan kan ses på Slagelse Kommunes hjemmeside under Politik – Planer og Regulativer – Trafik og Veje – Trafiksikkerhedsplan.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan overfor Byrådet vælge at anbefale at Slagelse Kommune fastholder forslaget uændret eller indarbejder forslag fra høringssvarerne helt eller delvist.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vedtage udkastet til principper for prioritering af tryghedsønsker eller vælge at forkaste forslaget.
Vurdering
Trafiksikkerhedsudvalget og Center for Teknik og Miljø anbefaler, at planen godkendes med høringssvarerne indarbejdet som beskrevet i hvidbogen.
For at holde fremdrift på tryghedsprojekterne anbefaler Trafiksikkerhedsudvalget og Center for Teknik og Miljø, at tryghedsprojekterne vurderes og prioriteres af Center for Teknik og Miljø efter de fremlagte retningslinjer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
Drift og Teknik
4.633.000
5.000.000
5.000.000
5.000.000
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger .
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at det overfor Byrådet anbefales, at planen godkendes med hørringssvarerne indarbejdet som beskrevet i hvidbogen,
2.    at Center for Teknik og Miljø prioriterer og udfører tryghedsønskerne efter: Principper for prioritering af tryghedsønsker.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Der vedlægges nyt bilag - Trafiksikkerhedsplan med handleplan.

9. Kollektiv Trafik - Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune (B)

9.      Kollektiv Trafik - Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2016-27176               Dok.nr.: 330-2016-210898                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Movias regnskab for 2015 vedrørende Slagelse Kommune viser, at der for Slagelse Kommunes vedkommende vil ske en efterregulering i form af en merbetaling. Sagen forelægges af hensynet til finansiering af det manglende bidrag.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har fra Movia modtaget regnskabet for 2015. Regnskabet er godkendt af Movias bestyrelse på bestyrelsesmødet den 25. februar 2016.
For budgetområdet ”231002 – Buskørsel” viser regnskabet en efterregulering, som er forskellen mellem det betalte tilskud i 2015 og regnskabet, der betyder, at Slagelse Kommune vil modtage en faktura i størrelsesordenen 5,053 mio. kr. Efterreguleringen forfalder til betaling januar 2017. Med det nuværende budget for overslagsåret 2017 vil efterreguleringen medføre et merforbrug på ca. 4,0 mio. kr.
I foråret 2015 blev Center for Teknik og Miljø gjort bekendt med, at der kunne forventes en merbetaling i 2017 på mellem 5,0 og 6,0 mio. kr. for kørsel i året 2015. Merudgiften opstår med baggrund i, at Movia får mere valide trafiktællinger, som viser, at det hidtidige beregningsgrundlag på passagertrafikken for Slagelse Kommune har været overestimeret.
Foranlediget af blandt andet ny lovgivning for den kollektive bustrafik skete der en omfordeling af udvalgte buslinjer sammen med det forhold, at kommunerne fra og med 2016 skulle betale administrationsomkostninger. Dette forhold havde den konsekvens, at Slagelse Kommunes udgift til kollektiv bustrafik fra om med 2016 ville blive 2,8 mio. kr. dyrere med det på daværende tidspunkt fastsatte serviceniveau. Dette forhold medførte, at der i forbindelse med behandlingen af budgettet for 2016 blev besluttet at foretage servicereduktioner med en årlig virkning på skønnet 3,4 mio. kr.
Det samlede regnskab 2015 for politikområde 0159 Vej og Trafik viser et samlet mindreforbrug for 2015 på 3,121 mio. kr. Heraf er der i 2015 givet tilsagn på i alt 1,6 mio. kr. til indkøb og etablering af count down-moduler til en del stoppesteder. Da count down-modulerne først monteres i 2016, er der ikke afholdt udgifter i 2015.
Den samlede overførsel fra 2015 til 2016 på 3,121 mio. kr. er placeret på 231002 Buskørsel. Heraf er 1,6 mio. kr. som nævnt disponeret til count down-moduler og restbeløbet på 1,521 mio. kr. supplerer 2016-budgettet til buskørsel. Bilaget ”20160420 Kollektiv trafik – Økonomisk overblik” giver en sammenstilling for årene 2015 til 2017.
Movias Estimat 1 2016 – Slagelse Kommune
Movia har netop offentliggjort deres første estimat for 2016. For Slagelse Kommunes vedkomne viser det en positiv udvikling på særligt ruterne 901, 902 og 903. Estimat skønner, at Slagelse Kommunes udgift for 2016 vil blive ca. 3,65 mio. kr. mindre en først antaget. Dog har Movia anført det forbehold, at de på grund af forsinkelse på nyt økonomisystem, har valgt at bygger estimatet på to måneder ældre bogføringer end normalt, hvilket mindsker estimatets kvalitet, især hvad angår linjeindtægter. Movia meddeler, at der udarbejdes et halvårsregnskab for 2016, så data i deres nye system kvalitetssikres i god tid inden regnskabsaflæggelsen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune tages til efterretning.
Udvalget skal yderligere forholde sig til den i regnskabet anførte efterregulering for Slagelse Kommune.
Det kan vælges, at meromkostningen til den kollektive bustrafik for 2015 afholdes på driftsområdet ”231002 – Buskørsel” i 2017. Dette vil medføre et forventet samlet merforbrug på driftsområdet i 2017. Alternativt kan udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anmode om, at merudgiften til kollektiv trafik dækkes ind af ”kassen”.
Model 1: Efterreguleringen afholdes af 231002 Buskørsel i 2017
Hvis det vælges, at efterreguleringen for 2015 skal afholdes på 231002 – Buskørsel i 2017 og at der køres videre med det nugældende serviceniveau på kollektiv buskørsel, vil der, som det fremgår af bilaget ”20160420 Kollektiv trafik – Økonomisk oversigt”, kunne forventes et merforbrug i 2017 på ca. 4,0 mio. kr. Med denne model skal det godkendes, at politikområdet kan have et estimeret merforbrug på 4,0 mio. kr. i 2017.
Model 2: Merforbruget i 2017, som følger af efterregulering, ønskes dækket af kassen i 2017
Hvis udvalget vælger at bede Økonomiudvalget og Byrådet om, at det forventede merforbrug i 2017 på ca. 4,0 mio. kr. dækkes af kassen i 2017, vil der på 231002 Buskørsel kunne fortsættes med det nuværende serviceniveau. Hvis der skal foretages ændringer i forbindelse med trafikbestillingen for 2017, vil dette kun være muligt indenfor den afsatte budgetramme.
Model 3: Efterregulering dækkes ved servicereduktioner på det kollektive busnet i 2017
Hvis det vælges, at efterreguleringen for 2015 skal dækkes ved servicereduktioner på den kollektive trafik, er det Center for Teknik og Miljøs vurdering, at det vil få vidtrækkende konsekvenser for dele af den kollektive bustrafik i kommunen. Dette ud fra den betragtning, at der ved trafikbestillingen til 2016 blev reduceret køreplantimer for en skønnet samlet sum på 3,4 mio. kr. Center for Teknik og Miljø har overfor Movia meddelt, at der tidligst kan afgives Trafikbestilling for 2017 den 7. juni 2016, hvis det besluttes, at efterreguleringen skal findes ved servicereduktioner. Til dette meddeler Movia, at det må forventes, at der ikke kan findes fuld udnyttelse i 2017, hvis trafikbestillingen kommer senere end den 4. maj 2016.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vil anbefale, at Movias regnskab 2015 for den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune tages til efterretning. Vedrørende finansiering af efterreguleringen i 2017 anbefales model 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Regnskab 2015 for kollektiv trafik for Slagelse Kommune – 231002 Buskørsel – er anført herunder:
Slagelse Kommune
Lokale busruter
Handicap- kørsel
Flex-tur
Ydelse rejsekortlån
Total beløb i
1.000 kr.
Kr.
Kr.
Kr.
Kr.
Kr.
Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune
45.645
2.084
2.247
1.068
51.008
Aconto indbetalinger 2015 + Handicapkørsel og Flextur
40.375
2.132
2.361
1.087
45.955
Efterregulering 2015 (merforbrug) 1)
 
 
 
 
5.053
1) Efterreguleringen for 2015 skal afholdes af budgettet i 2017.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at regnskab 2015 for kollektiv trafik tages til efterretning,
2.    at finansieringen af efterreguleringen for 2015 i 2017 sker ved et bevilliget merforbrug med tilnærmelsesvis udligning i 2018 – model 1,
3.    at sagen videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Det seneste estimat fra Movia viser, at underskuddet er reduceret fra 4 mio. kr. til 0,9 mio. kr.. Nyt bilag vedlægges sagen.
Udvalget anbefaler model 1.

10. Drøftelse af Trafikbestilling 2017 for MOVIA buskørsel og Flextur (D)

10.   Drøftelse af Trafikbestilling 2017 for MOVIA buskørsel og Flextur (D)

Sagsnr.: 330-2015-81403               Dok.nr.: 330-2016-212401                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal afgive Trafikbestilling 2017 til MOVIA for ændringer i den kollektive bustrafik, der ønskes gennemført ved køreplanskiftet den 11. december 2016. Med reference til udvalgets behandling af sag ”Kollektiv trafik – Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune”, drøftes de i høringsperioden indkomne svar, med henblik på, at udvalget skal træffe beslutning om indholdet i Trafikbestilling 2017 på mødet den 6. juni 2016.
Yderligere drøftes Flextur.
Baggrund
Trafikbestilling
Udvalget besluttede på mødet den 7. marts 2016 at sende ”Oplæg til Trafikbestilling 2017” i høring, før udvalget træffer endelig beslutning om trafikbestillingen. Umiddelbart før udvalgsmødet var der en temadrøftelse om trafikbestillingsoplægget.
Høringen sluttede den 10. april 2016. Der er indkommet 22 høringssvar.
Bilag 1 rummer ”Hvidbog over høringssvar for Trafikbestilling 2017”.
Kommunen afventer fortsat udmelding fra Region Sjælland om eventuelle reduktioner på de regionalt finansierede buslinjer i kommunen. Det forventes, at reduktioner på disse linjer tidligst vil træde i kraft med køreplanskiftet december 2017.
Flextur
Der har været en del fokus på Flextur både lokalt og landsdækkende. I den forbindelse vil der i udvalget blive tagen en drøftelse af kørselsbetingelserne for Flextur i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen har bl.a. på baggrund af høringssvarerne udarbejdet ”Forslag til Trafikbestilling 2017”. Forslaget er medtaget som bilag 2. ”Bruttoliste for oplæg til Trafikbestilling 2017”, der har været sendt i høring, har dannet grundlag for trafikbestillingsforslaget. Bruttolisten er medtaget som bilag 3.
Forslagene er prioriterede i den rækkefølge, administrationen anbefaler dem gennemført.
Udvalget kan frit vælge blandt forslagene.
Høringssvar vil blive gennemgået på mødet.
Vurdering
Ved udvalgets behandling af sag ”Kollektiv trafik – Movias regnskab 2015 for Slagelse Kommune” er det meddelt, at de økonomiske forhold, som vil gøre sig gældende i årene 2016, 2017 og til dels i 2018, er udgangspunkt for drøftelserne af denne sag.
Center for Teknik og Miljø har i bilag 2 beskrevet argumentationer for foreslåede ændringer i forbindelse med Trafikbestilling 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
”Forslag til Trafikbestilling 2017” vil medføre øgede omkostninger til kollektiv trafik.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at resultatet af høringen drøftes,
2.    at kørselsbetingelserne på Flextur i Slagelse Kommune drøftes.

Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Sagen blev drøftet.

11. Kolonihaveforbundet - lejekontrakt kolonihaver 2015 (O)

11.   Kolonihaveforbundet - lejekontrakt kolonihaver 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2015-56747               Dok.nr.: 330-2016-213347                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Referat af møde med kolonihaveforeningerne fremlægges til orientering.
Baggrund
I forbindelse med behandling af sagen om ny kontrakt for kolonihaverne har en række haveforeninger henvendt sig med henblik på direkte dialog med det politiske niveau. På udvalgets møde den 27. marts 2016 blev det aftalt, at administrationen og udvalget v/Kurt Rasmussen (A) skulle indkalde til et dialogmøde med haveforeningerne, hvor også den videre proces kunne aftales.
Mødet blev afholdt den 12. april 2016. Referat af mødet fremlægges til orientering.
Det er aftalt, at der arbejdes videre i en undergruppe med deltagelse af repræsentanter fra Kolonihaveforbundet. Her gennemgås de kontraktmæssige forhold. Efter tilretning fremlægges kontraktudkast igen i det store forum af haveforenings-formænd. Slutteligt vil kontrakten igen blive fremlagt til politisk vedtagelse.
Til dialogmødet var der stemning for, at betalingen skulle ende på et lavere niveau, mod at haveforeningerne i Korsør fraviger deres uopsigelighed, og til gengæld indvilger i at ”mødes på midten” med Slagelseforeningerne. Herefter ender m2-prisen på 0,67 kr.
I det oprindelige oplæg var der lagt op til en 4-årig indfasning op til 1,10 kr./m2. Selv med denne takst ville der i alt være et underskud på ca. 2,7 mio. kr. i forhold til budget fordelt over de næste 12-13 år frem til 2029. Først når Korsørhaverne kommer op på niveau med de øvrige haveforeninger, vil der komme balance i budgettet.
Budgettet bliver ikke bedre, når man lægger sig på et generelt lavere indtægtsniveau. Udviklingen forværres yderligere af, at Skælskørhaverne vil skulle ligge på samme niveau som de øvrige. Efter 2029 vil der fortsat være underskud på kolonihavebudgettet, modsat det oprindelige, hvor man ville ende på et mindre overskud i 2029.
Nedenfor en opstilling over budgetunderskuddet i de kommende år, hvis der indfases en lejepris på 0,67 kr./ m2 (i hele 1000 kr.)

År
2016
2017
2018
2019-2028
fra 2029
Underskud ift. budget (kr.)
433
 402
 379
 343
  184
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Henset til de budgetmæssige konsekvenser jf. ovenstående, bør der i en kommende beslutningssag tages stilling til fastlæggelse af et generelt lavere indtægtsniveau i kolonihavebudgettet. Den manglende indtægt inden for udvalgets budgetområde må herefter fordeles på udvalgtes øvrige konti i forbindelse med buget 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Drøftet. Orientering taget til efterretning.

12. Politisk årshjul 2016 (B)

12.   Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-210475                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Intet at bemærke.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-210469                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Ingen pressemeddelelser.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-210467                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Flemming Kortsen orienterede om Kommissorium 360 grader færgefart.